eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.2هزار دنبال‌کننده
209 عکس
73 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️روضه مجسّم محاسن امیرالمومنین 🔻در روایتی وارد شده است که امام سجاد (علیه السلام) به جدّ سدیر صیرفی فرمودند: مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْخِضَابِ؟ چه چيز تو را از خضاب كردن باز ميدارد؟ او هم جواب داد: من بخدمت كسى رسيده‌ام كه از من و تو بهتر بود و خضاب نميكرد، حضرت پرسيد: او كيست كه از من بهتر بوده است‌؟ جدّ سدیر گفت: من خدمت عليّ‌ بن أبى طالب (عليه السّلام) را درك كرده‌ام و او خضاب نمی كرد. اینجا امام سجاد (علیه السلام) سر بزير افكنده عرق ميريخت و گفت: راست و درست ميگویى. "فَنَكَسَ رَأْسَهُ وَ تَصَابَّ عَرَقاً فَقَالَ صَدَقْتَ وَ بَرِرْتَ" کافی، ج۶، ص۴۹۷. فقیه، ج۱، ص۱۱۸. اینجا امام سجاد (علیه السلام) توضیح نمی دهند که خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) علت خاص داشته است و توجیه نمی آورند و با لطافت بیان می کنند که خضاب کنی بهتر است زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) که از امیر المؤمنین (علیه السلام) برتر بود، خضاب می کرد و اگر خضاب نکنی، امیر المؤمنین (علیه السلام) هم خضاب نمی کرد و به ایشان تاسی کرده ای. 🔸البته در روایات، علت خاصی برای خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) وارد شده است: 🔹 ۱. عَنْ حَفْصٍ الْأَعْوَرِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ خِضَابِ اللِّحْيَةِ وَ الرَّأْسِ أَ مِنَ السُّنَّةِ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ص لَمْ يَخْتَضِبْ فَقَالَ إِنَّمَا مَنَعَهُ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ. کافی، ج۶، ص۴۸۱ (ترجمه: - حفص اعور گويد: به امام صادق (عليه السّلام) گفتم: آيا رنگ بستن بر محاسن از سنت‌هاى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) است‌؟ فرمود: آرى. گفتم: همانا امير مؤمنان على (عليه السّلام) موهاى خود را رنگ نمى‌كرد. فرمود: رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) به امير مؤمنان على (عليه السّلام) گفته بود كه موى محاسنت با خون سرت خضاب خواهد شد و آن حضرت به انتظار اين خضاب، از رنگ بستن محاسن خوددارى مى‌كرد.) 🔸۲. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ خَضَبَ النَّبِيُّ ص وَ لَمْ يَمْنَعْ عَلِيّاً ع إِلَّا قَوْلُ النَّبِيِّ ص تَخْتَضِبُ هَذِهِ مِنْ هَذِهِ وَ قَدْ خَضَبَ الْحُسَيْنُ وَ أَبُو جَعْفَرٍ ع (ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و اله) موهاى خود را رنگ مى‌كرد. امير مؤمنان على (عليه السّلام) بدين جهت از رنگ مو خوددارى كرد كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) بشارت داده بود كه موى محاسنت از خون سرت خضاب خواهد شد. امام حسین (عليه السّلام) و پدرم امام باقر (عليه السّلام) نيز موى خود را رنگ مى‌كردند.) 🔹در جنگ احد زمانی که حضرت امیر (علیه السلام) شهید نمی شوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می گویند: بسیار آرزوی شهادت داشتم. پیامبر می فرماید: « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» به زودی ریشت از سرت خضاب می شود. 🔸ظاهرا امیر المؤمنین (علیه السلام) به نحوی در این امر، استنان به سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) کرده است. در روایتی (رک: کافی، ج۶، ص۴۸۶.) وارد شده که آیا فرق گذاشتن به این معنا که مو به مقداری بلند باشد که بتواند وسط آن را باز کند، از سنت است؟ امام (علیه السلام) می فرماید: نه. راوی می گوید: پس چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرق گذاشته بود؟ امام (علیه السلام) می فرماید: خداوند به واسطه آیه ﴿يَقُولُ لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُون﴾ وعده داخل شدن در مسجد الحرام و تراشیدن موی سر را دادند ولی در آن سال پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اصحاب نتوانستند وارد مکه شوند و صلح حدیبیه رخ داد. پیامبر برای اینکه به مردم بفهماند وعده الهی حق است، موی سر را نزدند و حداقل یکسال از زمان صلح حدیبیه که در ذیقعده بود، سپری شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) موی سر را نزدند. اما پس از تراشیدن موی سر، دیگر آن را بلند نگه نداشتند و هیچ گاه موی ایشان زیاد نبود که بتواند فرق باز کند. 🔸گویا حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز خضاب نمی کردند تا به مردم نشان دهند که وعده پیامبر (صلی الله علیه و آله) به « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» حق است و سفیدی محاسن حضرت امیر علیه السلام روضه مجسّم بوده و نشانه آن بوده که با خون سر خضاب می شود. شاید امام سجاد علیه السلام یاد « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» افتادند و از این جهت سر را به زیر انداختند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه زکات استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته)، جلسه ۱۵ آبان، ۱۴۰۱. 🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
45.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ذکر مصائب امیرالمؤمنین علیه‌السلام توسط رهبر معظم انقلاب @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
◾️روضه مجسّم محاسن امیرالمومنین 🔻در روایتی وارد شده است که امام سجاد (علیه السلام) به جدّ سدیر صیرف
⚡️ یادداشت استاد معظم سید محمدجواد شبیری زنجانی درباره پست علت خضاب نکردن امیرالمومنین (علیه السلام) 🔻با سلام برخی از اعزه گروه محبت کردند و بحث حقیر درباره علت خضاب نکردن حضرت امیر (علیه السلام) را از درس زکات جدا ساخته و با عنوان "روضه مجسم محاسن امیر المومنین "در این گروه نشر دادند . 🔸برخی دیگر از عزیزان هم لطف کردند عبارت نهج البلاغه را ارسال کردند : قیل له علیه السلام لو غیّرت شیبك ، فقال: الخضاب زينة و نحن قوم في مصيبة برسول الله صلى الله عليه و آله (شرح ابن ابی الحدید ج ۲۰ ص ۲۲۰ و با تعبیر " الخضاب زینة و نحن في مصيبة يعني برسول الله ص ") 🔹در ربيع الابرار ج ٤ ص ٤٢٢ نظير اين متن به اين شكل نقل شده: و نحن في قوم في مصيبة . 🔸در المحاضرات سيوطي ص ٤٢٠ آمده است : قال الشعبي :قدم علي رضي الله عنه من صفين و كانّ راسَه و لحيتَه قطنة فقيل له : يا امير المومنين لو غیّرت ، قال: انّ الخضاب زينة و نحن محزونون و نظير عبارت در نثر الدر ج ١ ص ٢٠٩ با اين تعبير و نحن قوم محزونون نقل شده است . ⬅️ روشن نيست كه حضرت در اين سخن تنها به مصيبت وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نظر داشته باشد بلکه شاید احتمال روشن‌تر این است که این سخن ناظر به تمام مصائب اهل بیت علیهم السلام باشد ( از وفات حضرت و غصب خلافت و مصائب حضرت زهرا علیها السلام و...) خداوند بانیان اساس ظلم و جور بر خاندان وحی را در دوزخ به شدیدترین کیفر پاداش دهد. 🆔 @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مکاشفه آیت الله العظمی خویی در شب قدر 🔻آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی 🔹آیةالله خویی می‌فرمود: شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ختم "إنَّا أنزَلْنَاه" گرفته بودم و تنها در خانه مشغول خواندن سوره مبارکه قدر بودم. وقتی به اعداد آخر ختم رسیدم نزدیک سحر و وقت اذان بود. ناگهان صدای موذن از مأذنه‌های حرم بلند شد و اینطور ندا داد: «ألا و من أراد أن یحضر جنازة الفقید حجة الاسلام و المسلمین آیة الله العظمی الحاج السید ابوالقاسم الخویی فلینقل أقدامه الی خارج البلد». سه بار این ندا را از ماذنه‌های حرم شنیدم. بعد از این اتفاق وقتی ختم إنَّا أنزَلْنَاه تمام شد، بلافاصه به حرم رفتم و از چند نفر پرسیدم: «شما صدای مؤذن را شنیدید؟» آنها به من خندیدند و گفتند: «مگر الان وقت أذان است؟!» تازه فهمیدم که تا اذان صبح مدتی باقی مانده و ظاهراً مکاشفه‌ای برای من اتفاق افتاده است.  آقای خویی می‌فرمود: من این جریان را تعبیر کردم به اینکه از این دنیا نمیروم مگر اینکه صاحبِ عنوان «حجة الاسلام و المسلمین» و «آیةالله العظمی» می‌شوم و وقتی این دو عنوان محقق شد، از این دنیا می‌روم. 📚 حدیث نصر ، ص۳۹۰ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️اثر قرائت هزار بار سوره قدر در شبهای ماه رمضان 🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): 🔹ماجرای مکاشفه مرحوم آیه الله خویی (قدّس سرّه) در شب ۲۳ رمضان به طرق بسیار نقل شده و در اعتبار آن تردیدی نیست. این مکاشفه به دنبال عمل کردن ایشان به یک روایت اتفاق افتاده که به احتمال زیاد این روایت است: 🔸الصدوق في الامالي/ المجلس ٩٣ عن ابي عبد الله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) انه قال: اذا اتی شهر رمضان فاقرا کل ليلة "انا انزلناه" الف مرة فاذا اتت ليلة ثلاث و عشرين فاشدد قلبك و افتح اذنيك لسماع العجائب ممّا تری .عنه الاقبال ج ۱ ص ۶۴ [ترجمه (کمره ای): امام صادق (عليه السّلام) فرمو:د در ماه رمضان هر شب هزار بار سوره «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ اَلْقَدْرِ» بخوان و شب بيست و سوم دل محكم كن و گوش باز كن و عجايب بشنو از آنچه بينى.] 🔹قصه مکاشفه مرحوم آیه الله خویی را مکرر شنیده بودم و به نظرم در کتاب شرح حال مرحوم آقای خویی که آقای انصاریان جمع آوری کرده هم دیدم ولی آنچه عجالة ًدر ذهنم است در کتاب شبهای رمضان حاج آقا جواد گلپایگانی به تفصیل نقل شده ، از ایشان پرسیدم: آیا هر شب نماز با هزار سوره قدر خواندند یا فقط در شب ۲۳ ؟ ایشان تاکید کردند: هر شب . این نقل موکد با روایتی که نقل کردم سازگار است. 🔸البته در روایت معروف ابو یحیی صنعانی آمده است عن ابي عبد الله (عليه السلام) انه قال لو قرا رجل ليلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان انا انزلناه الف مرة لاصبح و هو شدید الیقین بالاعتراف بما یخصّ به فینا و ما ذلك الا لشيء عاينه في نومه (المقنعة ص ٣١٣) ولى طبق اين روايت اثر خواندن هزار انا انزلنا در صبح و آن هم در خواب ظاهر می شود، ولی در ماجرای مرحوم آقای خویی اثر نماز به شكل مکاشفه در بیداری و آن هم در همان شب اتفاق افتاده که با روایت امالی صدوق سازگار است. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️اثر قرائت هزار بار سوره قدر در شبهای ماه رمضان 🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته):
⚡️مکاشفه ای عجیب 🔻ماجرای مکاشفه آیت الله خویی در شب ۲۳ ماه رمضان به نقل از حاج آقا جواد گلپایگانی (حفظه الله) 🔹آیت الله العظمی خویی فرمودند: در روایت یا جایی دیگر خوانده بودم هرکس در هر روز از ماه مبارک رمضان هزار مرتبه سوره قدر را بخواند آنچه در آینده برایش اتفاق میافتد (مقدراتش) را خواهد دید. یک سال تصمیم گرفتم که این ختم را انجام دهم. لذا در منزل نشستم و شروع به خواندن سوره قدر کردم در اواسط ختم پسر برادرم از پشت بام افتاد و چنان شیون و فریادی برخاست که مجبور به قطع قرائت سوره قدر شدم آن سال ختم خراب شد و ناتمام ماند. 🔸سال بعد تصمیم گرفتم که در جای خلوتی ختم را انجام دهم. ختم را شروع کردم و در اواسط آن بودم که ناگاه پرده از جلوی چشمم کنار رفت و برای لحظاتی خود را مشغول تدریس برای شاگردان، پاسخ گویی به استفتائات و یکباره تمامی دوران مرجعیت خود را برای مدت کوتاهی دیدم، تا آنجا که مرسوم بود از مأذنه های حرم مطهر حضرت امیر (علیه السلام) خبر وفات بزرگان را اعلام میکنند را دیدم. خبر فوت خودم را با اسم و شهرت شنیدم که میگفت در مراسم تشییع سید ابوالقاسم خویی شرکت کنید. 📚 شب های رمضان، ص۱۲. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️روش نهی از منکر 🔻حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن معزالدینی: 🔹آقای انتظاری [مدیر کتابخانه وزیری یزد] نقل می کرد: یکی از دبیران بسیار با شخصیت یزدی که در تهران معلم بود با یکی از رفقای فرهنگیش به یزد و کتابخانه وزیری آمده و هر دو هم ریششان را تراشیده بودند. یکی از آقایان یزد _که نام نمی برم_ هم آن روز در کتابخانه آمده بود. آن معلم یزدی به دوستش گفت: یکی از علمای یزد اینجا هست بیا به دیدنش برویم. آن آقا تا اینها را دیده بود یک تعبیر بسیار تندی درباره ریش تراشی کرده بود. آن معلم یزدی هم سرخ شده و خیلی از این برخورد بدش آمد و با همان لهجه یزدی گفت: حاج آقا من امروز ریشم را تیغ زدم با اجازتون الان میرم یتا دیگه تیغ روش می کشم. 🔸این یک برخورد اما مرحوم آسید علی محمد وزیری کسی را دیدند که ریشش را تراشیده بود او را بوسیده و گفتند: این ریش که جان ماست متراش بگذار که جان ما در آید آن شخص دیگر ریشش را نتراشید. ⬅️ تصویر حجه الاسلام والمسلمین حاج سید محمد وزیری یزدی (موسس کتابخانه وزیری یزد) @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️اثر قرائت هزار بار سوره قدر در شبهای ماه رمضان 🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته):
⚡️رویای آیت الله سید احمد زنجانی 🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): 🔸دیشب [۲۶ فروردین۱۴۰۲] با آیة الله والد ماجرای مکاشفه مرحوم آیة الله خویی و متن هایی را که در این مورد در گروه منتشر شد گفتگو شد و دو روایت امالی صدوق و روایت ابو یحیی صنعانی را محضرشان خواندم، خاطره‌ای از مرحوم آیه الله جد [حاج سید احمد شبیری زنجانی] نقل کردند که می فرمودند: 🔹در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان ، هزار بار سوره قدر تلاوت کردم، بعد خوابیدم، در خواب دیدم: پدرم [سید عنایت الله] دارد به طرف من می‌آید و من به طرف او می‌روم، بالای عمامه پدرم جقه کوچک طلایی بود، در این موقع حیوان مدوری به من نزدیک شد، من با پا آن را در نهر آب پرتاب کردم، آن را این گونه تفسیر کردم که این حیوان دنیا بود که به من رو آورده بود ولی الحمد لله من از آن روی‌گردان شدم. 🔸راقم این یادداشت احتمال می‌دهد که روی آوردن پدر مرحوم آیه الله جد _ که عنایت الله نام داشت_ این گونه تفسیر می شود که عنایت الهی شامل حالشان شده که توانستند از دنیا در گذرند و شاید مصداق دنیا برای ایشان مرجعیت بود. ⬅️ ۲۹ رمضان ۱۳۹۳ق، سالگرد ارتحال فقیه محقق مرحوم آیت الله حاج سید احمد شبیری زنجانی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️۲۷ ماه مبارک رمضان سالروز ولادت و رحلت علامه محمد باقر مجلسی 🔹ولادت ۲۷ رمضان ۱۰۳۷ موافق با (جامع کتاب بحارالانوار) 🔹وفات ۲۷ رمضان ۱۱۱۰ موافق با ("ماه رمضان" چو بیست و هفتش/ کم شد تاریخ وفات باقر اعلم شد) 📚 رک: نخستین دوگفتار، سید محمدعلی روضاتی، ص۷۷ ⬅️ دستخط علامه مجلسی درباره تاریخ ولادتشان @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مورد اعجاب فلاسفه و عرفای بزرگ 🔻 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹 گاهی بعضی متفلسف‌ها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله می‌کنند ولی افرادی که از آن‌ها انتظار نمی‌رود، به آثار مجلسی توجه ویژه‌ای دارند. مثلاً از مرحوم آقای حاج میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم: تقی‌زاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، می‌گفته من سه مرتبه از اوّل تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحارالأنوار را خوانده‌ام. این نشانه‌ی اعتنای آن‌ها به کتاب «بحار الأنوار» مجلسی است. 🔸 آقای شاه‌آبادی فقیه، فیلسوف و عارف سطح بسیار بالایی بود. آقای حاج شیخ نصرالله فرزند ایشان می‌گفت: من اصفهان رفته بودم. پدرم از من پرسید: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: نه، نرفتم. پدرم گفت: پس برای چه اصفهان رفتی؟! غرض این‌که: فلاسفه و عرفای بزرگ هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی با نظر عظمت و إعجاب به مرحوم مجلسی نگاه می‌کردند. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۵۵ @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️مورد اعجاب فلاسفه و عرفای بزرگ 🔻 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹 گاهی بعضی متفلسف‌ها به مرحوم مج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️علامه مجلسی ملاک تشخیص اسلام واقعی 🔻فیلمی قدیمی از بیانات مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی درباره علامه محمدباقر مجلسی ⬅️ به مناسبت ۲۷ رمضان سالروز ارتحال علامه مجلسی 🔹مرحوم علامه_مجلسی (رضوان الله علیه) کسی است که در عصر ما ملاکی برای تشخیص اسلام واقعی از اسلام غیر واقعی است. ما در دوران زندگی خودمان افراد مختلفی را ـ مثل کسروی و شریعت_سنگلجی ـ دیدیم که ادعاهایی داشتند و در ضمن با مرحوم مجلسی نیز مخالفت کردند، اما همه آنها عاقبت به شر شدند. 🔸مرحوم والد درباره عظمت مقام علامه مجلسی می فرمود: «جا دارد افراد برای زیارت قبر مطهر ایشان، از اطراف عالم شدّ رحال کنند و به زیارت ایشان بیایند و از فیوضات معنوی آن بزرگ مرد بهره ببرند» @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️مورد اعجاب فلاسفه و عرفای بزرگ 🔻 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹 گاهی بعضی متفلسف‌ها به مرحوم مج
⚡️ نور بحارالانوار 🔻مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی 🔹 نقل شده که بعضی خواب دیده اند مرحوم مجلسی طاب ثراه را و از امور وارده برایشان بعد از موت، از آن جناب سؤال نموده و [ایشان] فرموده اند که بعد از ارتقاء روح ، من را در معرض عرض الهی درآوردند و از من سؤال کردند چه آورده ای ؟ عرض کردم. بحار الانوار پس سؤال شد دیگر چه آورده ای؟ ساکت شدم پس خطاب شد که نزد ما چیزی داری و آن سیبی است که به طفل یهودی داده ای و این دستگاه برزخـی آن سیب است . 🔸توضیحاً عرض میشود که شخص خواب بیننده گمان کرده است چون ترتیب اثری بر بحارالانوار داده نشده و بر آن سیب ترتیب اثر داده شده ، بحارالانوار مورد قبول واقع نشده ! لکن نه چنین است ، بلکه مورد اثرش برزخ نبوده [است] ، چون علم باید در جبروت ظاهر شود ؛ و به عبارت أ اخرى ، چون بحارالانوار مشتمل بر علوم حقایق و معارف [است] و لامپ برزخ کوچک است نمیتواند نور علم را نمایش دهد بلکه لامپ ملکوت هم قاصر است از این اظهار و لامپ جبروت میتواند نمایش نور توحید دهد . لذا در مُطّلع، بحارالانوار مسكوت عنه شده و نور احسان که لامپ برزخ می تواند [ آنرا ] نمایش دهد مورد لطف واقع شده [ است ]. 📚 شذرات المعارف، ص۱۲۴ @seyyed_hossein_kashfi
◾️انا لله و انا الیه راجعون سحرگاه ۲۹ماه مبارک رمضان روح عالم ربانی آیت الله حاج آقا نور الله شاه آبادی (رحمةالله عليه) به ملكوت اعلی پیوست. ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت بقیةالله الاعظم (ارواحنافداه) وحوزه های علميه و مراكز علمی و فرهنگی بخصوص شاگردان ایشان و بیت مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی (قدس الله نفسه الزکیة) و سایر بازماندگان و فرزندان محترم، مراسم تشییع و تدفین و ترحیم متعاقبا اعلان می گردد. @seyyed_hossein_kashfi
◾️نوشته ای از آیت الله نورالله شاه آبادی در پایان دفتر خاطراتشان 🔹عزیزم چندی قبل به پیش بینی یکی از زنده دلان عمر مرا نود و پنج سال پیش بینی کرد. اکنون که چند صباحی مانده است بدینوسیله از همه خداحافظی می کنم و همه را و فرزندانم را به خدا می سپارم و از پیشگاه حضرتش در خواست دارم که همواره رحمتش را بر شما ارزانی دارد. و چنانچه در مرور زمان بی توجهی یا کم توجهی از من دیده شده پوزش می خواهم و از فرزندانم می خواهم جز به حضرتش امید نبندند و بندگی او را سبک نشمرند و هر چه می خواهند توفیق آن را از درگاهش درخواست کنند. 🔸نعمت بزرگ اسلام و ایمان را گرامی دارند و از سپاسگزاری از نعمتهای بیکرانش هرگز فراموش نکنند. و از توسل به مقام مقدس پیامبر بزرگ و اولیای گرامیش کوتاهی نورزند و مرا هم در این مرحله فراموش ننمایند، باشد که خداوند هستی و نعمت بخش جهان از من در گذرد و در سایه رحمتش در جمع مقربان درگاهش راه دهد. اینک آخرین نوشته ام را که روی سنگ مزارم نوشته شود برایتان می نگارم:   🔹بسمه تعالی چو گیرم رخت زین دنیای فانی روم سوی سرای جاودانی پذیرایم خدای مهربان است             که لطف و مهر او بر ما عیانست چو ما را دم ز دارایی نباشد سخن را بذل پروایی نباشد نباشد غم چو ما را نیست توشه      گدا را بوده رسم اینسان همیشه امید ما به لطف حق تعالی است      وگرنه فقر ما هر جا هویداست سیاهه دفتر از نیکی اثر نیست        مرا قلب سلیم و دیده تر نیست بدرگاه کریمی چون نهم پای          ز بی چیزی ندارم هیچ پروای به هرصورت چو مهمان کریمم    بسی زشت است با خود توشه گیرم نوشا ۱۳۹۶/ ۱۱/ ۳ @seyyed_hossein_kashfi
◾️محیی دین است نام یا حسین 🔻 اشعار مرحوم آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی در وصف حضرت سید الشهدا علیه السلام در کتاب سفرنامه منظوم هر کجا نامی ز اسلام است یاد یا مسلمانی به دنیا پا نهاد افتخار آندو باشد بر حسین محیی دین است نام یا حسین یا حسین ای محیی دین خدا ای زتو جاوید شد دین خدا این زکوة و روزه و خمس و نماز از قیام تو دوباره گشت باز هر مسلمانی بود مدیون تو چون مسلمانی بود آیین تو @seyyed_hossein_kashfi
◾️اطلاعیه مراسم تشییع آیت الله نورالله شاه آبادی 🔹تشییع تهران: فردا ، اول اردیبهشت ۱۴۰۲ (جمعه) ساعت ۹ صبح از مسجد آیت الله شاه آبادی واقع در خیابان پامنار 🔹تشییع قم: همان روز، ساعت ۱۶ (عصر) از مسجد امام حسن عسکری به سمت حرم مطهر 🔹مراسم فاتحه: جمعه شب، ساعت ۸ و نیم، مسجد اعظم حضور عموم‌ مومنین، خاصه حضرات علمای اعلام تکریم از مقام شامخ روحانیت است. بیت مرحوم آیت الله شاه آبادی @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ نکاتی درباره استعمالات در فارسی کهن و روش تعریب آن 🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته
⚡️ شب عید فطر و مزد کارگر 🔹 عن اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ اَلنَّاسَ يَقُولُونَ إِنَّ اَلْمَغْفِرَةَ تَنْزِلُ عَلَى مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ فَقَالَ يَا حَسَنُ إِنَّ اَلْقَارِيجَارَ إِنَّمَا يُعْطَى أُجْرَتَهُ عِنْدَ فَرَاغِهِ ذَلِكَ لَيْلَةَ اَلْعِيدِ. 🔸حسن بن راشد گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم: مردم (اهل تسنّن) مى‌گويند: كسى كه ماه رمضان را روزه بگيرد در شب قدر مغفرت بر او نازل مى‌شود. فرمود: اى حسن! مزد كارگر را پس از پايان كار مى‌پردازند و آن در شب عيد مى‌باشد. 📚 الکافي ج ۴، ص ۱۶۷ 🌺 عید سعید فطر بر همه مومنین مبارک، طاعات و عبادات همراهان گرامی مقبول درگاه احدیت واقع شده باشد. کل عام و انتم بالف خیر و عافیة @seyyed_hossein_kashfi
◾️عم بزرگوار آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی هم از میان ما رفت و داعی الله را لبیک گفت. شاید مهم ترین ویژگی ایشان عطوفت و مهربانی بود. به همه محبتش را با عبارت "تصدقت گردم" ابراز می کرد. بعد از آن که در نشر و تدوین چهار کتاب ایشان _با نام های "سفرنامه منظوم" "منظومه احادیث نبوی" "منظومه احادیث علوی" و دفتر خاطراتشان_ توفیق یافتم، توجه و لطفشان به حقیر بیشتر هم شده بود. زندگیشان سرشار از خدمت به دین و مذهب اهل بیت بود. تا قبل از سال ۱۳۶۰ به امر مهم تربیت نوجوان اهتمام داشتند و تاسیس مدرسه سادات موسوی در خیابان ۱۷ شهریور یادگار ایشان است. بعد از آن نیز با تالیفات سودمند به مکتب قرآن و عترت خدمت کردند. حاج آقا نورالله طبع شعری نیز داشتند و تخلصشان "نوشا" بود. در سفرنامه منظوم به مناسبت سفر به عتبات عالیات و نیز سفر حج یک دوره کامل تاریخ اهل بیت از جمله مقتل سیدالشهدا را با زبان شعر سروده اند. این سالهای آخر تمام همتشان تالیف کتابی با موضوع هدایت و قرآن بود که به دو دفتر کامل رسید و مشغول نوشتن جلد سوم بودند که در ماه مبارک رمضان و بهار قرآن داعی الله را لبیک گفتند. مصیبت ارتحال اندوهبار این عالم ربانی را خدمت همه ارادتمندان و شاگردان و فرزندان گرامیشان تسلیت و تعزیت عرض میکنم. خداوند ایشان را با اهل بیت عصمت و طهارت محشور نماید.‌ سید حسین کشفی ۳ اردیبهشت۱۴۰۲ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️کرامتی از ائمه بقیع ⬅️ به مناسبت ۸ شوال سالروز جانسوز تخریب قبور ائمه بقیع   🖋 سید حسین کشفی   🔻از حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید جواد شهرستانی (دامت برکاته) شنیدم که فرمودند: 🔹روزی آقای ری شهری _به مناسبت کتابی که در مورد کرامات ائمه بقیع در حال نگارش بودند_من را واسطه قرار دادند تا از آقای حاج شیخ محمدعلی عَمروی - بزرگ شیعیان مدینه - در مورد کرامات ائمه بقیع اگر تجربه ای دارند نقل کنند. اول که با مرحوم شیخ عمروی مطرح کردم به من تغیر کرد و گفت شما ائمه را چه فرض کرده اید؟ فکر می کنید که ائمه دکتر و پزشک شما هستند که دست و پای شما را بخواهند خوب کنند؟! کرامت ائمه این طور محدود نیست. ائمه ما وقتی بخواهند لطفی کنند خوب می دهند و در سطح اعلی عنایت می نمایند. ایشان در ادامه این جریان را نقل کرد و گفت: 🔸اوائلی که من از عراق به مدینه بازگشتم [حدود سال ۱۳۷۲ق] درگیری شدیدی میان شیعیان نخاوله و وهابی ها رخ داد و در مرحله اول  جمعیت محدود شیعیان مدینه بر جماعت وهابی غالب شدند. برای وهابی ها  خیلی سخت بود که مغلوب چند صد نفر شیعه در مدینه شوند و لذا تصمیم به برخورد شدیدتر گرفتند. عده ای از بزرگان شیعه در مدینه و از جمله من [شیخ عمروی] را دست گیر کردند. روبروی مسجد نبوی و بقیع عریشی (جایگاه چوبی) قرار دادند و جلادها و ماموران اجرای حکم را آوردند که شیعیان را شلاق بزنند ولی نه شلاق عادی بلکه از کَرَب [چوب پهن پایین درخت خرما] استفاده کردند. نفر اول را آودند و او را لخت کردند. شدت ضربه این شلاق به گونه ای شدید بود که نفر اول همان جا بعد از سه ضربه به شهادت می رسد. نفر دوم را بالا کشیدند و جلاد دیگری آمد و شروع به شلاق زدن کرد که او هم با ضربه تازیانه شهید شد. 🔹در این حال متوسل به ائمه بقیع شدم و گفتم: جرم ما این است که پیرو شما هستیم. آیا جزای پیروی شما این است که این گونه باید کشته شویم؟! نفر سوم را که خواستند بیاورند این عریشی که درست کرده بودند فرو می ریزد. با این حال آن ها دور ما را گرفتند و محاصره کردند و به اداره شهربانی منتقل کردند و گفتند که ۶نفر از شماها – که یکی از آنها من بودم- محکوم به اعدام هستید و تا روز جمعه در مکه و پیش از نماز جمعه گردن زده خواهید شد! از آن جا ما را به سمت مکه راهی کردند. در مکه منتظر تنفیذ حکم اعدام بودیم ولی روز جمعه شد و خبری از حکم اعدام نشد. بعد از آن ابلاغ کردند که به شما یک درجه تخفیف داده اند و به جزیره بد آب و هوایی در اطراف جده تبعید شده اید. از آن جا به جده منتقل شدیم و مدتی را در آن جزیره بودیم تا این که والی جده آمد و خبر عفو ما را داد و جماعت همگی به مدینه بازگشتیم. اما وقت ورود به مدینه ما را سوار بر درشکه کردند و شیعیان مراسم استقبال و شادی ترتیب داده بودند! وارد منزل یکی از شیعیان شدیم و جریان را پرسیدیم. گفت: بعد از ماجرای شلاق زدن و شهادت شیعیان بلافاصله جلاد اول در حمام دچار سوختگی می شود و می میرد. جلاد دوم هم ظاهرا زیر آوار می ماند و می میرد. خبر در همه جا می پیچد و جلاد سوم می ترسد. 🔸جلادها و ماموران اجرای احکام در آن زمان معمولا از افراد معینی از بزرگان قبائل بودند که به نوعی برای اجرای احکام نسبت به انتقام بعدی مصونیت داشته باشند. این جلاد سوم می گوید که نفرین آنها ما را گرفته و لذا به فکر حلالیت گرفتن از شیعیان می افتد و لذا پیش ما آمد و گفت چه کار کنم که شما از ته دل از من راضی شوید؟ گفتیم رضایت آنان که الان اسیر شما هستند باید به دست آوری. و لذا این آقا به دیدن شما خواهد آمد. همین طور هم شد و آن شخص [جلاد سوم] آمد و پس از عذرخواهی گفت من چه کار کنم که شما رضایت واقعی از من داشته باشید و از اعماق جان من را حلال کنید؟ سپس خودش پیشنهاد داد که من می خواهم  به هر خانواده شیعه یک قطعه زمین سیصد متری می دهم چون من زمین زیاد دارم فقط برای این که ثبت رسمی شود مقدار کمی از برای هر زمین می گیرم _مثلا اگر قیمت زمین ۱۰۰ ریال بوده یک ریال گرفت_ همه هم قبول کردند و خوشحال شدند و آن شخص هم این کار را انجام داد. 🔹 آقای عمروی به من گفت چطور بود این کرامت؟ گفتم خیلی خوب بود. گفت: این کرامت ادامه دارد و به همین جا ختم نشد. ائمه ما اگر بدهند خوب می دهند و به همین مقدار اکتفا نمی کنند. این عنایت ائمه بقیع در این این سالها به صورت مستمر شامل حال ما شده است. ده سال قبل دولت تصمیم گرفت که دور حرم مطهر پیامبر را یک خیابان کمربندی بکشد. همه خرابی ها در خانه های دیگران افتاد و زمین های شیعیان برِ خیابان واقع شد و الان قیمتهاش چندین برابر شده است. همین زمینی که در اختیار من است ۲۰ میلیون ریال سعودی ارزش دارد. ائمه ما این جور کرامت دارند نه این که فقط کوری را بینا کنند. 📚 رک: بر منبر خاطره ص۲۶۹ و خاطره های آموزنده ص۲۶۳.  @seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ شِکوه و اعلام خطر استاد مطهری درباره «نیمچه عالمان» پر ادعا 🔹 به نظر می آید مشکل جدی جامعه ما همین "نیم ها" هستند. ⬅️ ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری گرامی باد. 🔻 متن بیانات استاد مطهری: من خیلی اوقات فکر کرده ام مقاله ای تحت عنوان " نیم ها " بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است می‌گویند غزالی راجع به علم این حرف‌ را زده و گفته است : " هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است " و این ریشه اش هم معلوم‌ است ، آدمی که هیچ عالم نیست ، چون می‌داند عالم نیست لااقل در مقابل‌ عالم تسلیم است ، مثل کسی که طبیب نیست و می‌داند که طبیب نیست ، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره‌ می‌برد ، ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب می‌داند. تسلیم یک طبیب نیست ، می‌خواهد از همان علم ناقصش استفاده کند ، در نتیجه بجای سود ، زیان می‌برد.از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیم‌ روشنفکرها و نیم های دیگر ، اینهایی که یک چیزکی می‌دانند . گفت : قل للذی یدعی فی العلم فلسفة حفظت شیئا و غابت عنک اشیاء چیزکی می‌دانند و چیزها نمی‌دانند اتفاقا اینها خطرشان بیشتر است چهار تا شعار می‌شنوند ، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند ، این چهار تا شعار می‌بینید که اینها را از جا حرکت می‌دهد . 📚 فلسفه تاریخ ص ۱۱۹ 🆔 @seyyed_hossein_kashfi
⚡️منصبِ سیدالشهدایی 🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) 🔹 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بعد از شهادت حضرت حمزه علیه السلام وارد مدینه شدند، دیدند از هر خانه ای صدای شیون زنها بلند است، حضرت فرمودند: لَكِنَّ حَمْزَةَ لَا بَوَاكِيَ‏ لَه (من لا يحضره الفقيه؛ ج‏۱؛ ص۱۸۳)، بواکی جمع باکیه است، یعنی زن گریه کن. 🔸مشابه این عبارت در وصیت امام باقر علیه السلام بعد از شهادت ایشان وجود دارد؛ که به امام صادق علیه السلام وصیت می کنند که در ده سال در مِنا برای ایشان عزاداری شود: لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي‏ عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى (الكافي؛ ج‏5؛ ص117) نوادب جمع نادبه است یعنی زنهای ندبه خوان. 🔹بعداز کلام پیامبر صلی الله علیه و آله رسم شد که هر کسی می خواست عزاداری کند اول بر حضرت حمزه علیه السلام عزاداری می کردند و بعد برای خودشان. تعبیر حمزه سیدالشهداء هم به همین عنوان است. سیدالشهداء کسی بود که در هر مصیبتی اول برای او عزاداری میشد. 🔸 إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْن، این از همان جریان حمزه سیدالشهداء علیه السلام نشات می گیرد. بعد از شهادت حضرت اباعبدالله علیه السلام این منصب سیدالشهدایی از حضرت حمزه به حضرت سیدالشهداء منتقل می شود یعنی همین منصبِ إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ ... 📚 درس خارج فقه زکات، جلسه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ @seyyed_hossein_kashfi