eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1هزار دنبال‌کننده
154 عکس
59 ویدیو
196 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️مشاعره معاويه، عمروعاص و يزيد در مورد فضايل اميرمؤمنان على عليه السلام 🔻روزى معاويه با پسرش يزيد و وزيرش عمرو عاص نشسته بود. در آن حال جامه‌اى نفيس براى معاويه پيشكش آوردند كه معاویه به آن علاقه مند شد. عمرو عاص خواست آن را از معاويه بگيرد و گفت: اين نيكو جامه‌اى است. معاويه گفت: بلى، نيكو جامه‌اى است! عمرو عاص دانست كه دل معاويه بدان مايل است. ديگر سخن نگفت. سپس يزيد گفت: اين نيكو جامه‌اى است. معاويه گفت: بلى، نيكو جامه‌اى است! يزيد نيز فهميد كه دل معاويه به آن جامه مايل است و ديگر سخن‌نگفت. 🔸آن‌گاه عمرو عاص خواست جامه را از چنگ معاويه بيرون آورد. با شيطنت گفت: هر كدام از ما در مدح على‌بن ابى‌طالب عليه السلام شعرى مى‌گوييم، هر يك بهتر گفتيم جامه را برمى‌داريم و گمانش اين بود كه معاويه از مدح او امتناع خواهد كرد. 🔹معاويه گفت: خَيْرُ الوَرى مِن بعد احمد حيدرُ والناسُ‌ أَرضٌ‌ و الوصِى سَماء بهترين مردم بعد از رسول خدا حيدر است و مردمان زمينند و وصى پيغمبر آسمان است. 🔸عمرو عاص گفت: و هو الذى شَهِد العدوّ بفضلِهِ‌ والفضل ما شَهِدَتْ‌ به الاعداء او كسى است كه دشمنش به فضلش شهادت داد و فضيلت آن است كه دشمن به آن شهادت دهد. 🔹يزيد - عليه اللعنة والعذاب - گفت: كَمليحَة شَهِدَتْ‌ بِحُسْنِها ضَرّاؤها وَالحُسنُ‌ ما شَهِدَتْ‌ بِهِ‌ الضَرّاء مثل زن صاحب جمالى است كه هَووى او شهادت دهد به حُسن او و حُسن آن است كه هَوو به آن شهادت دهد. شعر عمروعاص از نظر شیوایی عبارت، برنده تشخیص داده شد، و آن هدیه، نصیب او گردید. 📚 چهره درخشان قمر بنى هاشم عليه السلام ، ج۳، ص۲۹، تأليف شيخ‌على ربّانى خلخالى. شکوه کلام در نهج البلاغه، ص ۱۹۲ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ شرعیت نوروز 🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) 🔹در بحث نوروز برای اثبات شرعی بودن و انتساب این بزرگداشت به شرع نیازمند اثبات صحت سندی هستیم . این نکته را ضمیمه کنم که ما در روایات دو دسته روایات درباره نوروز داریم یک دسته آن را تایید کرده و دسته دیگر آن را تایید نمی کنند ولی هیچ یک از این دو دسته از صحت سندی لازم برخوردار نیستند. لذا بهتر است درباره نظر شرع نسبت به نوروز سکوت کنیم هر چند درستی سنت های نیک نوروز همچون صله رحم و دید و بازدید و کمک به مستحقان و بهداشت منازل را می توان از عمومات و اطلاقات استفاده کرد. ناگفته نماند که انجام دیگر رسومات بی ضرر نوروز بدون رنگ دینی دادن بدان هیچ اشکالی ندارد و صحبت از بدعت در اینجا بیجا است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️دعای «اللهمّ اني اسالك بكتابك المنزل و ما فيه...» 🔻 باز کردن قرآن و خواندن این دعا از اعمال مشهور و مشترک شبهای قدر است. اما در کتاب کافی این عمل نه برای شبهای های قدر بلکه برای دهه دوم ماه رمضان با تعبیر «الثلث الثاني من شهر رمضان» ذکر شده است. با توجه به این که در سایر نقل ها این دعا مخصوص شب های قدر با تعبیر «ثلاث لیال» آمده ، احتمال می رود «الثلث الثانی» محرف «ثلاث لیال» یا «الثلاث لیال» باشد. 🔹این نکته را محضر استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) مطرح کردم که این گونه جواب دادند: 🔸احتمال تحریف کاملا می‌رود. ممکن است اصل عبارت: الثلاث لیال (با الف و لام عهد) باشد که در این صورت تفسیر آن از سوی شیخ مفید در مقنعه به سه شب احیاء دلچسب‌تر می‌گردد. ⬅️ نقل های مختلف روایت را در ذیل ملاحظه کنید: ۱) الكافي ج ٢ ص ٦٢٩ عن زرارة عن ابي جعفر عليه السلام قال قال : تاخذ المصحف في الثلث الثاني من شهر رمضان فتنشره و تضعه بين يديك و تقول: اللهمّ اني اسالك بكتابك المنزل و ما فيه و فيه اسمك الاعظم الاكبر و اسماؤك الحسنى و ما يخاف و يرجى ان تجعلني من عتقائک من النار و تدعو بما بدا لک من حاجة . ۲) و في المقنعة ص ١٩٠ : و تاخذ المصحف في ثلاث ليال من الشهر و هي ليلة تسع عشرة و ليلة احدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين فتنشره و تضعه بين يديك و تقول: اللهم اني اسالك بكتابك المنزل و ما فيه و فيه اسمك الاعظم و اسماؤك الحسنى و ما يخاف و يرجى ان تجعلني من عتقائك و طلقائك من النار و تدعو بما بدا لك . ۳) و في الدعوات للراوندي ص ٢٠٦ و عن زرارة قال قال الصادق عليه السلام: تاخذ المصحف في ثلاث ليال من شهر رمضان فتنشره ...الحديث و فيه: ان تجعلني من عتقائك من النار ۴) و قريب منه في الاقبال ج ١ ص ١٨٦ : رويناه باسنادنا الى حريز بن عبد الله عن ابي جعفر عليه السلام قال تاخذ المصحف في ثلاث ليال من شهر رمضان فتنشره ...الحديث. و الظاهر سقوط "عن زرارة " من السند . ۵) و في زاد المعاد ص ١٢٦: و يستحب في هذه الليالي [لیالي القدر] ان ياخذ القرآن بیده و یفتح و یقرا هذا الدعاء : اللهم انی اسالك بكتابك المنزل على نبیك المرسل و ما فيه ...ثم يطلب حوائجه من الله تعالی فانها مقضیة ان شاء الله و یروی عن الامام الباقر و الصادق علیهما السلام ان تنشر المصحف بعد ذلك على راسك و تقول اللهم بحق هذا القرآن ...ثم قل عشر مرات بک یا الله و عشرا بمحمد ...و عشرا بالحجة القائم صلوات الله علیهم ثم تطلب ما شئت . @seyyed_hossein_kashfi
⚡️آینده ما دست اینهاست 🔻آیة الله شیخ محمدرضا مامقانی 🔹مرحوم والد ما [آیة الله شیخ محی الدین مامقانی] مقید بود در مجالس روضه برای همه بلند می شد و احترام می کرد و‌ حتی این اواخر دست ایشان را می گرفتند و بلند می کردند. من نیز مقید هستم در مجالس به صورت ویژه بچه ها را تحویل بگیرم، چون بچه ها تحقیر میشوند و حال آن که آن بچه کاملاً متوجه میشود و رفتار من را بخاطر می سپارد ، آینده ما دست اینهاست. گاه یک رفتار ما سبب می شود او از مجلس عزاداری دور شود. ⬅️ در حاشیه فرمایش استاد مامقانی (دامت برکاته) عرض می کنم: ما روحانیون گزاره های دینی را دایما از شبکه های تلویزیون و منبر مستقیما و مکررا بیان کردیم اما همزیستی اخلاقی بلند مدت در زندگی روزمره در کنار مردم را فراموش کردیم. آن چه که تأثیرگذار است همین زندگی با مردم است، و لذا روایت شریفه هم می گوید: کونوا دعاة للناس بغیر السنتکم، با غير زبان خويش مردم را (بكيش و مذهب خود) دعوت كنيد. 📆 ۶ فروردین ۱۴۰۳؛ دارالرضای حجةالاسلام والسلمین محمدرضا شاه آبادی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نشست‌های رمضانیه 🔻«یکی از سنت‌های قدیمی محافل علما و اهل حوزه، پدیده‌ای است که من آن را نشست‌های رمضانیه نام می‌گذارم! در عُرف حوزوی به آن‌ها گعده هم می‌گویند و این گعده اگرچه تحت اللفظی همان قَعده و نشست است اما مفهوم قابل انبساطی دارد که می‌تواند از یک دورهمی ساده تا یک جلسه مناقشه علمی در حد جلسه دفاع پایان‌نامه دکتری را در خودش جا بدهد! بعضی جاها این‌قدر این مفهوم جدی است که رسما تحت عنوان دروس رمضانیه قرار می‌گیرد! به این معنا که بعضی از اصحاب علم و یا حتی مراجع از دیرباز مباحث جداگانه‌ای را خارج از برنامه رسمی و سالیانه دروسِ حوزوی، در یک رمضان و یا حتی چند رمضان به صورت ممتد تدریس می‌کرده و می‌کنند.» ۱ 🔹مرحوم آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی نیز سنت نشست های رمضانیه را از دیرباز در نجف و تهران و قم داشتند و خاطرات آن جلسات در خاطر عاطر دوستان و نزدیکان ایشان به یادگار مانده است. 🔸اکنون نیز به همت حجة الاسلام والمسلمین محمدرضا شاه آبادی (فرزند مرحوم آیةالله شاه آبادی) این جلسه در شب های ماه مبارک رمضان ساعت۱۱ در خیابان چهارمردان ک۱۷ پ۱۴ با حضور علما و طلاب و علاقه‌مندان برگزار می شود. ۱. نوشته آقای جمال اشرفی شاهرودی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نشست رمضانیه مرحوم آیة الله شاه آبادی با وعاظ و روحانیون تهران 📆 ۱۳۷۱ش 🔻 از اسناد و تصاویر کتاب حدیث نصر @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ نشست رمضانیه و قرائت هزارمرتبه سوره قدر! 🔻 مرحوم آیة الله سید کاظم ارفع 🔹 یکی از نکات مهمی که بنده در شخصیت مرحوم آیة ‎الله شاه‎آبادی سراغ دارم، این است که هم اهل ذکر بود و هم اهل عمل. به خاطر دارم که در تهران در منزل خود در شب‎های ماه مبارک رمضان مراسمی دایر می‎کرد و این مراسم‎ها چندین سال متوالی ادامه داشت. در آن شب‎های ماه مبارک رمضان شبی هزار بار سورۀ قدر را می‎خواند. ما، دوستان و آشنایان خود را هم دعوت می‎کرد؛ در حالی که چنین چیزی در توان ما نبود و نهایتاً می‎توانستیم پنجاه بار سورۀ قدر را بخوانیم؛ اما ایشان مقید بود شبی هزار بار آن سوره را تلاوت کند. تمام شب‎های ماه مبارک رمضان را بیدار می‎ماند و سورۀ قدر را مکرراً تا اذان صبح می‎خواند. 🔸این پافشاری در اذکار و خواندن ذکرهای این‌چنین طولانی نشان دهندۀ ارادت قلبی ایشان به ذات ربوبی بود. اگر دنیا به ایشان اقبال کرد و اگر فرزند مرحوم آیت‎الله العظمی محمدعلی شاه‎آبادی، استاد حضرت امام خمینی(ره) است، باعث نمی‎شود که از جرگۀ بندگی خداوند خارج بشود ... همیشه در نماز سجده‎های طولانی می‎کرد و من از نزدیک شاهد این قضیه بودم که نافله‎های شب را کامل می‎خواند. 🔹 هر کسی به هر کجا که رسیده، از دعای سحر بوده است. حافظ شیرازی از اول تا آخر دیوانش دائم به این مسئله اشاره می‎کند و تعبیر «دوش وقت سحر» یا «دولت سحری» یا ... را در اشعارش به کار می‎برد؛ چون می‎دانست که انسان هر چه به دست بیاورد از دعای سحر می‎باشد. تقسیم روزی، تقسیم و کسب فضایل معنوی از هنگام سحر است. حاجت‎های بزرگ انسان در دعای سحری می‎تواند به دست بیاید. 📚 مصاحبه با مجله حریم امام، ش۳۱۵. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️درباره اثر قرائت هزار بار سوره قدر در شبهای ماه مبارک رمضان، اینجا و اینجا و اینجا و اینجا را مطالعه کنید. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ عبای خود را روی مرد شامی انداخت 🔻 حدیثی زیبا درباره اخلاق کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔹ابن سعد در طبقات: قال : أخبرنا عبيد الله بن موسى ، قال : أخبرنا شداد الجعفي ، عن جدته أرجوانة ، قالت : أقبل الحسن بن علي وبنو هاشم خلفه ، وجليس لبني أمية من أهل الشام ، فقال : من هؤلاء المقبلون ؟ ما أحسن هيئتهم! فاستقبل الحسن ، فقال: أنت الحسن بن علي ؟ قال : نعم ، قال : أتحب أن يدخلك الله مدخل أبيك ؟ فقال: ويحك ومن أين وقد كانت له من السوابق ما قد سبق ؟ ، قال الرجل: أدخلك الله مدخله فإنه كافر وأنت! فتناوله محمد بن علي من خلف الحسن فلطمه لطمة لزم بالأرض فنشر الحسن عليه رداءه ، وقال : عزمة مني عليكم يا بني هاشم لتدخلن المسجد ولتصلن ، وأخذ بيد الرجل فانطلق إلى منزله فكساه حلة وخلى عنه  🔸روزی جمعی از بنی امیّه در محلّی نشسته بودند و در جمع ایشان یک نفر از اهالی شام نیز حضور داشت و امام حسن مجتبی علیه السلام به همراه عدّه ای از بنی هاشم از آن محلّ عبور می کردند، مرد شامی به دوستان خود گفت: این‌ها چه کسانی هستند، که با چنین هیبت و وقاری حرکت می کنند؟ [گفتند: او حسن، پسر علیّ بن ابی طالب علیه السلام است؛ و همراهان او از بنی هاشم می باشند.] مرد شامی از جای برخاست و به سمت امام حسن مجتبی علیه السلام و همراهانش حرکت نمود؛ و، چون نزدیک حضرت رسید گفت: آیا تو حسن، پسر علیّ هستی؟ حضرت فرمود: بلی. مرد شامی گفت: دوست داری همان راهی را بروی که پدرت رفت؟ حضرت فرمود: وای بر تو! آیا می دانی که پدرم چه سوابق درخشانی داشت؟ مرد شامی با خشونت و جسارت گفت: خداوند تو را همنشین پدرت گرداند، چون پدرت کافر بود و تو نیز همانند او کافر هستی.  در این لحظه، محمد بن علی (محمد حنفیه) سیلی محکمی به صورت مرد شامی زد و او را نقش بر زمین ساخت  امام حسن علیه السلام فورا عبای خود را روی مرد شامی انداخت و از او حمایت نمود؛ و سپس به همراهان خود فرمود: شما از طرف من مرخّص هستید، بروید در مسجد نماز گذارید تا من بیایم.  پس از آن امام علیه السلام دست مرد شامی را گرفت و او رابه منزل آورد و یک دست لباس نیز به او هدیه داد و سپس روانه اش نمود. @seyyed_hossein_kashfi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ بیانات مرحوم آیة الله شیخ علی پناه اشتهاردی 🔻بعد از ارتحال مرحوم آیة الله شیخ مرتضی حائری در اسفند سال۶۴، دروس حوزه علمیه قم به مدت یک هفته تعطیل می شود اما آقای اشتهاردی بعد از یکی دو روز درس شرح لمعه خود را برگزار می کند و به همین مناسبت ضمن تجلیل از مرحوم آقای حائری بیست دقیقه ی اول درس را به جریان تأسیس حوزه علمیه قم و سختی های تحصیل علوم دینی در دوران پهلوی و توصیه هایی درباره تحصیل علم و تهذیب نفس و ... اختصاص میدهد. 🔹 پیشنهاد می کنم این صوت را کامل گوش کنید. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️سراغ منزل همه اهالی روستا می رفتند 🔻 استاد حاج شیخ محمدحسن معزالدینی (دامت برکاته) 🔹«من یک سفر به کوهستان رفته و منزل مرحوم آیةالله شیخ محمد کوهستانی را دیده ام. این منزل به همان سبک سابق باقی مانده است. از اهالی آن منطقه شنیدم که سیره و روش ایشان در سال نو این بود که وقتی سال تحویل می شد سراغ منزل همه اهالی روستا می رفتند، از اولین منزل روستا شروع می کردند، درب خانه را می زدند و می گفتند: مشت حسن! سال نو را تبریک می گویم ان شاء الله امسال خداوند به محصولت برکت بده ... بعد خانه دوم و به همین ترتیب به همه اهالی تبریک می گفتند، سپس به منزل می آمدند و این بار همه مردم به دیدن ایشان می آمدند.» 🔸 ذهب الذین یعاش في أکنافهم بقی الذین وجودهم لا ینفع @seyyed_hossein_kashfi
⚡️راه خلیل الله شدن 1️⃣ اطعام و نماز شب 🔹قال رسول الله صلى الله عليه و آله : ما اتَّخَذَ اللّه ُ إبراهيمَ خَليلاً إلاّ لإِطعامِهِ الطَّعامَ، و صلاتِهِ باللَّيلِ و النّاسُ نِيامٌ 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند ابراهيم را خليل خود نكرد، مگر از آن رو كه مردم را اطعام مى كرد و شب هنگام كه مردم خفته بودند او به نماز مى ايستاد . 2️⃣ کمک کردن و کمک نخواستن 🔹قال الرضا علیه السلام: إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا لِأَنَّهُ لَمْ یَرُدَّ أَحَداً وَ لَمْ یَسْأَلْ أَحَداً قَطُّ غَیْرَ اللَّهِ تَعَالَی 🔸امام رضا علیه‌السلام فرمود: خداوند، ابراهیم(ع) را به عنوان خلیل خود انتخاب کرد زیرا هرگز تقاضا کننده ای را محروم نساخت و هیچ گاه از کسی غیر از خدا، تقاضایی نکرد. 3️⃣ سجده 🔹قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) لِمَ اتَّخَذَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا قَالَ لِكَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَى الْأَرْضِ 🔸از امام صادق پرسیدم چگونه حضرت ابراهیم خلیل الله شد؟ فرمود به خاطر سجده های زیادی که داشت. 4️⃣ ذکر صلوات 🔹عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيَّ (ع) يَقُولُ إِنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِكَثْرَةِ صَلَاتِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ ص 🔸حضرت عبد العظیم حسنی گوید از امام هادی علیه السلام شنیدم که می‌فرمود همانا خداوند حضرت ابراهیم را دوست خود برگزید به این خاطر که او بسیار بر محمد و آلش صلوات می‌فرستاد. 📚 علل الشرایع ص۳۴-۳۵ @seyyed_hossein_kashfi
24.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ یادم نمی‌رود که همه عزتم تویی من پای سفره‌ی تو شدم محترم حسین 🔻 عَنْ أَبِي اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا كَانَ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ. 🔹 از ابى الصباح كنانى، از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام حضرت فرمودند: هنگامى كه شب قدر فرا برسد يعنى شبى كه در آن كارهاى مصلحت‌آميز عباد توزيع و تفريق مى‌گردد از طرف عرش منادى نداء مى‌كند: خداوند متعال در اين شب گناهان كسى را كه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام رفته مى‌آمرزد. 🎙 قطعه ای زیبا از مداحی آقای محمدعلی رستمی در برنامه محفل 🔸 از همه بزرگوران در این شب عزیز طلب حلالیت و التماس دعا دارم. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️علت خضاب نکردن امیرالمؤمنین 1⃣ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا مَنَعَكَ مِنَ اَلْخِضَابِ وَ قَدِ اِخْتَضَبَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ أَنْتَظِرُ أَشْقَاهَا أَنْ يَخْضِبَ لِحْيَتِي مِنْ دَمِ رَأْسِي بَعْدَ عَهْدٍ مَعْهُودٍ أَخْبَرَنِي بِهِ حَبِيبِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ . 🔸از اصبغ بن نباته، وى مى‌گويد: محضر مبارك امير المؤمنين عليه السّلام عرض كردم: چه چيز مانع از خضاب كردن شما است در حالى كه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله خضاب مى‌فرمودند؟ حضرت فرمودند: منتظر هستم شقى‌ترين امّت محاسن مرا به خون سرم خضاب كند چه آن كه حبيبم رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به من اين خبر را داده است. 📚 علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۷۳. 2⃣ اِنْصَرَفَ عَليّ (علیه‌السلام) مِنْ صِفّينَ فَکَأنَّهُ رأسُهُ وَ لِحْيتُهُ قُطْنَة، فقيل له: يا اميرالمؤمنين، لو غيرت، فقال: ان الخضاب زينة و نحن قوم محزونون. 🔸امیرالمؤمنین عليه السلام از صفّين بازگشت، در حالي که موی سر و محاسنش مانند پنبه سفيد بود. پس به آن حضرت گفتند: اى اميرمومنان چه مى شد كه محاسن خود را خضاب مى كردى حضرت فرمود: خضاب آرايش است و ما قومى هستيم كه در غم به سر مى بريم. 📚 نثر الدرّ، ج 1، ص ۳۰۷ 🔹وَ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ ! (يُرِيدُ وَفَاةَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) 🔸به آن حضرت گفته شد: يا امير المؤمنين كاش موى سفیدت را دگرگون میساختى. فرمود (عليه السّلام) خضاب زيور است و ما مردمى مصيبت زده‌ايم،(مقصودش مصیبت رسول خداد(صلّى اللّه عليه و آله)بود. 📚 نهج البلاغة، ج ۱، ص ۵۵۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️شب قدر به پنج معصوم تعلق دارد 1⃣ رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔸در این شب قرآن بر آن حضرت نازل شد. ((إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَة)) 2⃣ امیرالمؤمنین علیه السلام 🔸آن حضرت در سحر نوزدهم ضربت خوردن و در شب ۲۱ به شهادت رسیدند. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْغُسْلُ فِي لَيَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فِي تِسْعَ عَشْرَةَ وَ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ أُصِيبَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ قُبِضَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ وَ اَلْغُسْلُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ وَ هُوَ يُجْزِئُ إِلَى آخِرِهِ. الکافي ج ۴، ص ۱۵۴ 3⃣ حضرت زهرا سلام الله علیها 🔸در روایت حقیقت لیلة القدر به آن حضرت تفسیر شده است. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْر تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۵۸۱ 4⃣ امام حسین علیه‌السلام 🔸 شب قدر، شب زیارت مخصوص آن حضرت است. عَنْ أَبِي اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا كَانَ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۸۴ 5⃣ امام زمان عجل الله فرجه الشریف 🔸چرا که ملائکه در این شب بر ولی امر و امام زمان نازل می شوند. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: يَا مَعْشَرَ اَلشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ تَفْلُجُوا فَوَ اَللَّهِ إِنَّهَا لَحُجَّةُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنَّهَا لَسَيِّدَةُ دِينِكُمْ وَ إِنَّهَا لَغَايَةُ عِلْمِنَا يَا مَعْشَرَ اَلشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِ‍ «حم
وَ اَلْكِتٰابِ اَلْمُبِينِ 
إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبٰارَكَةٍ إِنّٰا كُنّٰا مُنْذِرِينَ» فَإِنَّهَا لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ خَاصَّةً بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ الکافي ج ۱، ص ۲۴۹ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ پهلوی پیرم کرد 🔻آیة الله شیخ علی پناه اشتهاردی 🔹 مرحوم آیةالله [سید صدرالدین] صدر (رضوان الله علیه) یک روز عیدنوروز نشسته بود، فرماندار بازنشسته قم هم دیدن آقای صدر آمده بود. گفت: حضرت آیةالله! شما چقدر زود پیر شدید؟! آقای صدر فرمود: پهلوی پیرم کرد. برای خاطر این که ایشان در منزل نشسته بود تلفن می کردند که فلان شیخ را در خیابان گرفتند و به کلانتری بردند و گفتند جواز عمامه ات کو؟ تو‌ خیابان با عمامه راه میری اجازه می خواد. آن وقت آیةالله صدر مرجع تقلید باید گوشی را بردارد با یک نفر که در عمرش سجده نکرده بگوید: خواهش می کنم آشیخ علی پناه را مرخص کنید جواز عمامه اش تا یک هفته دیگر درست می شود. تا این شیخ را رها می کردند یک آشیخ حسن آشیخ حسین آشیخ تقی. ایشون می فرمودند: من به خاطر این مسأله پیر شدم غصه می خورم. ما طلبه ها فرزندان علما و مراجع هستیم و اگر حادثه ای برای ما رخ بدهد غصه اش در درجه اول برای آن هاست. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ آرزوی مرجعیت یکی از دو چیز را می خواهد 🔻 آیةالله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی (دامت برکاته): 🔹مرحوم آیةالله حکیم که از دنیا رفتند طبعاً به آیة الله خویی ارجاع داده شد. خدا آسید یوسف حکیم را رحمت کند، با کمال این که مردم عراق همه همراه دسته جات می آمدند و می گفتند: یا یوسف قلدناک قلدناک، در عین حال ایشان مرجعیت را قبول نکردند و به آقای خویی ارجاع دادند و تقریباً مرجعیت عامه برای مرحوم آقای خویی اثبات شد. 🔸روزی آقای خویی به من فرمود: یک لجنه ای تشکیل دهید که وجوهات به طور کلی دست این لجنه بیاد، به همه شهریه بدهند به من هم شهریه بدن، منتها شهریه من [برای اداره امور مرجعیت] یک مقدار بیشتر باشد، من تصرف در وجوهات نکنم. من فرمایش ایشان را به آقای سیستانی، مرحوم آشیخ جواد تبریزی و جماعتی از فضلای آن وقت نجف گفتم و رفقا قبول نکردند و گفتند برای ما مشکل درست می شود. 🔹بعد یک روز عصری بعد از فوت مرحوم آقای حکیم بود من با یک نفر از دوستان _که اسمش را نمی خواهم ببرم_ دو نفری آمدیم در بیرونی آقای خویی و روبروی ایشان نشستیم. آقای خویی هم لباس نو پوشیده بود. ایشان هم طبعاً با طلبه ها رفیق بود و نمی خواست خودش را بگیره، خیلی بی آلایش بود، آن روز هم آقای خویی صحبت می کرد و می خندید. این دوست کنار من گفت: ببین آقا مرجع عام شده چقدر خوشحال هست! من به او گفتم: نه! آقای خویی همان آقای خویی سابق هست، قبلا هم همین طور با طلبه ها رفیق بود، الان هم همین طور هست. ایشان خیلی اصرار کرد که نه این طور نیست آقای خویی خوشحال هست و لباس عوض کرده و ... من هر چه گفتم: این طور نیست اما قبول نمی کرد، گفتم: از خود آقا سؤال کنیم. گفتم: آقا! ایشان می گوید چون شما مرجع عام شدید خندان هستید و ...، من می گویم این گونه نیست، خواستم ببینم نظر خودتان چیست ، حرف های ایشان درست هست یا نه؟ آقای خویی برگشتند و رو کردند به ما دو نفر، فرمودند: «آرزوی مرجعیت یکی از دو چیز را می خواهد یا جنون یا بی دینی» بعد فرمود: بالاترین منصب در روحانیت مدرسی عالی در علوم دینی است. 🔸همین آقا را من بعدها در قم دیدم که از روبرو دارد می‌آید و می خندد، گفتم چرا می خندی؟ گفت: من اجازه دادم که رساله ام چاپ شود گفتم برای همین می خندی! گفت بله مگر من از دیگران چه چیز کمتر دارم. گفتم: شیخنا یادت می آید آن زمان آقای آشیخ جواد تبریزی در مدرسه قوام درس کفایه و مکاسب می گفت و من خودم گاهی مشکلات درس [ آقای خویی] را با ایشان مطرح می کردم. [و لذا شما در حد علمیت آقای تبریزی نیستی] گفت: من از دیگران کمتر نیستم. گفتم: یادت می آید من و تو دو نفری عصری خدمت آقای خویی رفتیم و ایشان فرمود: آرزوی مرجعیت یکی از دو چیز را می خواهد یا جنون یا بی دینی. گفتم: شیخ دیوانه شدی یا این که واقعاً تحمل می کنی جوابگوی این همه مسائل در روز قیامت باشی؟! بعد از چند وقت توصیه ما اثر کرد و گفت: من حرف شما را گوش دادم و رساله ام را منتشر نکردم. 📆 ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ ؛ نجف اشرف ، بیرونی آیة الله العظمی خویی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️اگر مرجعیت مستلزم صدمه از جهات شرعيه باشد، نصيبم نشود 🔻 آیة الله العظمی خویی در نامه ای به آیة الله العظمی سید محمدصادق روحانی می نویسد: 🔹 چند سال قبل در حرم مطهر کاظمین از حضرت حق جل و علا خواسـتـم کـه مرجعیت به مرتبه ای که از عهده آن برنیایم و مستلزم صدمه بر من از جهـات شـرعيه باشد، نصيب من نشود و در صورتی که حیات من ملازم با این امر گردد، خداوند عـالـم مـرگ را نصیب نماید و این که بعد از ممات آثار قلمی و اشخاص تربیت شده گذاشـته باشـم کـه اسباب رحمت بر من باشد. 🔸 جزء دویم دعای من مستجاب و بحمدلله از جهت آثار قلمی که از جمله البیان است و آثار خیر علمی که از جمله جنابعالی هستید بسیار مسرورم. امید است جزء اول نیز مستجاب شود و لاسیما این که از جهات کثیره دنیا که از جمله آنها عـدم تمکن از قیام به وظایف نسبت به آقایان طلاب نجف و غیرهم از جهت مساعدت مادی بسیار در زحمت می باشم و دل خوشی به این زندگانی ندارم به جز این که بتـوانـم خـدمتی بکنم. 📆 ۲۱ جمادی الاولی ۱۳۷۹ 📚نامه های تاریخی، ص۱۳۲، ۱۳۳ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ عملی که ثواب شب قدر را دارد 🔻عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ مَنْ مَشَى فِي صُلْحٍ بَيْنَ اِثْنَيْنِ صَلَّى عَلَيْهِ مَلاَئِكَةُ اَللَّهِ حَتَّى يَرْجِعَ وَ أُعْطِيَ ثَوَابَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ ، وَ مَنْ مَشَى فِي قَطِيعَةٍ بَيْنَ اِثْنَيْنِ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اَلْوِزْرِ بِقَدْرِ مَا لِمَنْ أَصْلَحَ بَيْنَ اِثْنَيْنِ مِنَ اَلْأَجْرِ مَكْتُوبٌ عَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ حَتَّى يَدْخُلَ جَهَنَّمَ ، فَيُضَاعَفَ لَهُ اَلْعَذَابُ. 🔹 و هر كه براى آشتى دادن دو شخص گام بردارد، فرشتگان الهى پيوسته بر او درود و صلوات بفرستند تا به اقامتگاه خود باز گردد و همچنين براى او پاداش شب قدر را ارزانى فرمايند. و هر كه براى ايجاد گسيختگى و تيرگى روابط‍‌ ميانۀ دو شخص گام بردارد گناه او به اندازۀ پاداش كسى است كه ميان دو شخص ايجاد صلح و آشتى كرده است. علاوه بر آن، همواره بر او لعن و نفرين الهى را بنويسند چندان كه داخل دوزخ شود و كيفرش در آنجا دو چندان گردد. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص۲۸۰. @seyyed_hossein_kashfi
دیشب در حاشیه مراسم روضه امیرالمؤمنین علیه السلام و افطاری دوست عزیز و محقق جناب آقای بروجردی: حضرات آیات و حجج اسلام سید حسن بروجردی، سید احمد اشکوری، شیخ محمدرضا انصاری، شیخ ناصرالدین انصاری قمی، سید جواد شبیری زنجانی، بنده خدا، سید حسین کشفی. 13 فروردین 1403 قم
⚡️حُسْن کفایه را ضایع نکنید 🔻آیة الله میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی: 🔹مرحوم پدرم [میرزا احمد کفایی] می فرمودند که آسید ابوالحسن اصفهانی برای من نقل کرد: در اولین دوره خارج اصولی که بر اساس کفایه شروع کردم تصمیم گرفتم آن مطالبی که به ذهنم می رسد در توضیح مطالب یا اشکال بر مطالب یادداشت کنم و بعد به صورت کتاب چاپ شود. 🔸یک شب در عالم رؤیا دیدم که مرحوم آخوند بر سر نهر آبی نشسته اند و مشغول وضو هستند، من سلام کردم، ایشان با کمال برودت به اقل واجب جواب دادند، متوجه شدم که از من دلگیر هستند، صبر کردم تا وضویشان که تمام شد عرض کردم: آقا به نظرم می آید از من مکدر هستید! چه خطایی از من سر زده؟! فرموند: «سید ابوالحسن! من کفایه را عمدا موجز و غامض نوشته ام که طلاب برای فهم مطالب دقیق اصولی از یک متن موجز غامض اعمال فکر و دقت کنند تا به ورزیدگی فکری برسند که وقتی به مرحله اجتهاد برسند بتوانند از متون روایات مراد معصوم (علیه السلام) را استنباط کنند، با نوشتن این همه شرح و توضیح بر کفایه این حُسْن کفایه را ضایع نکنید.» از خواب بیدار شدم و منصرف شدم. 📆 ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️تصویری تاریخی از تجمع علمای نجف اشرف در حمایت از مسئله فلسطین 🔻 این تجمع تاریخی در ۲۲ رمضان ۱۳۹۳ق (۲۷ مهر ۱۳۵۲ش، ۱۹ اکتبر ۱۹۷۳م) در جریان جنگ یوم کیپور در صحن حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد. در این تجمع بیانیه و فتوای مفصل آیة الله خویی درباره حمایت از فسلطین قرائت شد. 🔹جنگ یوم کیپور که همچنین با عناوین جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳، جنگ اکتبر، جنگ رمضان یا جنگ چهارم اعراب و اسرائیل نیز شناخته می‌شود، جنگی بود که از ۶ تا ۲۵ اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با حمایت چند کشور عربی دیگر و اسرائیل اتفاق افتاد.  ⬅️توضیح تصویر از راست، حضرات آیات: شهید شیخ محمد تقی جواهری، آیة الله سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله مستنبط، عبد الرزاق الحبوبی استاندار کربلا، آیة الله خویی و سید جمال الدین خوئی. @seyyed_hossein_kashfi
اجتماع شعبي في النجف للاستماع إلی فتوی الجهاد.pdf
6.62M
⚡️ بیانیه مفصل آیة الله العظمی خویی درباره دفاع از فلسطین 🔻پس از اجتماع تاریخی در صحن مطهر حرم امیرالمؤمنین در حمایت از فلسطین هیئت علمی حوزه نجف اشرف جزوه ای در ۳۵ صفحه منتشر کرد و به ذکر فتاوای علما در موضوع جهاد و مبارزه با اسرائیل، گزارشی از آن اجتماع تاریخی و بیانیه مفصل آیة الله خویی پرداخت. 🔹 صفحاتی از جزوه که مربوط به گزارش اجتماع تاریخی و متن کامل بیانیه آیة الله خویی است را به صورت فایل پی دی اف به اشتراک می گذارم. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ اخلاق امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🔻ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه ج۱ ص۲۵ درباره اخلاق مولا امیرالمؤمنین می نویسد: 🔹و أما سجاحة الأخلاق و بشر الوجه و طلاقة المحيا و التبسم فهو المضروب به المثل فيه حتى عابه بذلك أعداؤه. قال عمرو بن العاص لأهل الشام إنه ذو دعابة شديدة و قال علي علیه السلام في ذاك عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة و أني امرؤ تلعابة أعافس و أمارس ... و قد بقي هذا الخلق متوارثا متنافلا في محبيه و أوليائه إلى الآن كما بقي الجفاء و الخشونة و الوعورة في الجانب الآخر و من له أدنى معرفة بأخلاق الناس و عوائدهم يعرف ذلك 🔸امیر المومنین علی علیه السلام گشاده رو و دارای روی باز و اخلاق حسنه بود و همیشه لبخند بر لبشان بود، و این به نحوی بود که به اخلاق حسنه آن حضرت مثل می زدند. و دشمنان آن حضرت به ایشان عیب می گرفتند که علی اهل شوخی و مزاح "دعابه" است. عمرو عاص در میان اهل شام پخش کرده بود : علی اهل مزاح و شوخی بسیاری است، و لذا امیر المومنین هم در خطبه ای فرمودند : عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة و أني امرؤ تلعابة أعافس و أمارس‏ (شگفتا از عمرو عاص پسر نابغه  ميان مردم شام گفت كه من اهل شوخى  و خوشگذرانى بوده، و عمر بيهوده مى‏گذرانم) ... سپس گوید: این اخلاق را محبین و شیعیان آن حضرت از ایشان به ارث برده اند، همانگونه که خشونت و تندی در طرف مقابل وجود دارد و از اربابان خود به ارث برده اند. @seyyed_hossein_kashfi