هدایت شده از نردبان خیال
4_5890982151125468904.PDF
212.8K
✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿
ꙮ #قلبت_را_زنده_کن ꙮ
✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿
❤️ خواندن اشعار عاشقان راستین همچون مرحوم خواجه حافظ شیرازی، ابن فارض، عطار نیشابوری، ملای رومی، شیخ بهائی، فیض کاشانی، غبار همدانی، وحدت کرمانشاهی، حاج ملاهادی سبزواری، ساقی نامه رضی الدین آرتیمانی، ترجیع بند هاتف اصفهانی و ... در #زنده_شدن_محبّت_در_قلب اثر فراوانی دارد؛ خصوصاً اگر این اشعار با تکیه بر #صوت خوانده شود و انسان به معانی عالی و راقی آن واقف بوده و توجه نماید.
حضرت آیتالله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی
✅ #کپیباذکرمنبع
•••⊱┄┅═✧⊰❀⊱✧═┅┄⊰•••
➜ ﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜ ﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
•••⊱┄┅═✧⊰❀⊱✧═┅┄⊰•••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
💐 #آموزش_قالب_های_شعری
🖌 #قسمت_اول
🌹 #تـک_بـیـت
👇تعریف و ویژگی های تک بیت
✅ تک بیت یا مفردات از کهن ترین قالب شعر فارسی است.
✅ مفردات یا تک بیت ؛ هر شعری است که حداقل یک بیت دارد.
✅ تک بیت ، شعری دارای وزن است. که وزن دو مصراع آن برابرند.
✅ در "مفرد" گاهی دو مصراع هم قافیه می باشند که نام آن (تک بیت مصرّع) است.
✅ و گاهی دارای قافیه نیستند.
✅ بعضی از شعرای عصر قدیم و جدید ، دارای تک بیت های زیادی هستند، مانند سعدی که در پایان دیوانش به تعداد زیادی از این "مفرد" ها بر می خوریم که تحت عنوان "مفردات" تقسیم بندی شده اند.
✅ "مفرد" شعری تک بیتی است که شاعر تمام مقصود خود را در همان یک بیت بیان می کند.
✅ تک بیت باید از نظر مفهومی کوبنده و رسا باشد ؛ چون بر خلاف سایر قالب ها ، شاعر فقط مجال دارد در یک بیت ،و بدون توسل به مفهوم ابیات دیگری ، تمام حرفش را بزند. و این نوع قالب هنر خاصی را می طلبد.
✅ تک بیت های کوبنده هستند که در بین مردم ، ماندگار شده و تبدیل به پند و نکته اخلاقی و ضرب المثل می شوند.
✅ بعضی گفتهاند که "مفرد" در واقع همان ضرب المثل است که به شعر بیان شده است. در هر حال از مفردات و حتی غیرمفردات ؛ ضرب المثل هایی اتخاذ شده است.
✅ "مفرد" یا همان "تک بیت" اغلب برای بیان نکته های اخلاقی به کار می رود.
✅ «تک بیت »بیشتر در اثنای سخنرانی ها،خطبه ها و نامه ها و متون ادبی و اخلاقی و... استفاده می شود.
✅ تک بیت های سعدی ، صائب تبریزی و هاتف اصفهانی مشهورترند .
✅ برای شروع شاعری کردن با شعر منظوم در قالب های وزنی متعدد ، اولین #آشنایی و بهترین #تمرین با تک بیت می باشد.
👇 نمونه هایی از مفردات :
از دشمنان برند شکایت به دوستان
چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم
" #سعدی "
می خورد خون بیشتر هر کس بود آگاه تر
دستگاه غم به قــدر دستگاه بینش است
" #صائب_تبریزی "
🖍 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
✍️ شاعر شو
💐 #آموزش_قالب_های_شعری 🖌 #قسمت_اول 🌹 #تـک_بـیـت 👇تعریف و ویژگی های تک بیت ✅ تک بیت یا مفردات از که
👇👇
💐 #آموزش_قالب_های_شعری
🖌 #قسمت_دوم
🌹 #مـثـنـوی
👇تعریف و ویژگی های #مـثنوی
🖍 ۱_ مثنوی، شعری است #بر_یک_وزن با بیت های #مـُصـَرَّع ، که هر بیت قافیه ای جداگانه دارد . و چون هر بیت دارای دو قافیه است آن را مثنوی ( #مزدوج، #دوگانی یا دوتایی) نامیده اند .
🖍 ۲_ مثنوی به سبب امکان نوکردن قافیه در هر بیت و سهولت عمومی آن، برای سرودن #منظومههایبلند مناسب تر است.
🖍 ۳_مثنوی از قدیمی ترین قالبها می باشد که خاص فارسی است و در ادبیات عرب رواج چندانی ندارد. نوشتهاند اول کسی که در عربی به این قالب شعر گفت، بشار بن برد (متوفی ۱۶۷ ه ق) است؛ اما امروزه از مثنویهای او چیزی باقی نمانده است. بعدها عبدالرحمن الرقاشی معروف به أبان لاحقی – که کلیله و دمنه را به عربی منظوم کرد - روش او را ادامه داد. ابان لاحقی در اصل ایرانی بود و ابنندیم تصریح کرده است که تمایل اصلی او در شعر به قالبهای مثنوی و مسمط بوده است.
🖍 ۴_سرودن مثنوی از قرن سوم و چهارم هجری آغاز شده است که از بهترین مثنوی ها می توان به شاهنامه فردوسی، حدیقه سنایی، خمسه نظامی و مثنوی مولوی اشاره کرد.
🖍 ۵_ #موضوع_مثنوی :
موضوع و درون مایه مثنوی حماسی ، تاریخی ، اخلاقی ، تعلیمی ،داستانی، عاشقانه ، بزمی و عارفانه است .
💠 داستانهای حماسی و تاریخی
مانند: شاهنامه فردوسی و گرشاسبنامۀ اسدی طوسی، اسکندر نامه نظامی
💠 داستانهای عاشقانه و بزمی
مانند: لیلی و مجنون، خسرو و شیرین از نظامی ، ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی.
💠 اندیشهها و تعلیمات عرفانی
مانند: حدیقة الحقیقة سنایی، منطق الطیر عطار و مثنوی معنوی مولوی.
💠ادبیات تعلیمی و اخلاقی
مانند: بوستان سعدی.
🖍 ۶_ شکل گرافیکی قالب مثنوی:
......................الف
...................... الف
.......................ب
...................... ب
......................ج
...................... ج
......................د
......................د
🖍۷_ تعداد ابیات مثنوی حداقل دو بیت است و حداکثر برای آن وجود ندارد.
🖍۸_ مثنوی مناسب ترین قالب برای بیـان داستان ها و مطالب طولانی از جمله تواریخ و قصص است.
🖍 ۹_ #وزن_های_مثنوی
مثنوی در وزنهای مختلف و متنوعی سروده شده است. که پرکاربردترین آنها عبارت است از:
💠۱. فعولن فعولن فعولن فعل
مثل: شاهنامه فردوسی، شرفنامه نظامی و بوستان سعدی؛
💠۲. فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
مانند: منطق الطیر عطار و مثنوی معنوی مولوی؛
💠۳. مفاعیلن مفاعیلن فعولن
مانند: خسرو و شیرین نظامی و ویس و رامین فخر الدین اسعد گرگانی.
🖍 ۱٠_ مشهورترین مثنوی سرایان:
👆 فردوسی ، نظامی ، اسدی توسی ، مولوی ، عطّار ، رودکی، ابوشکور بلخی، سعدی ، سنایی ، جامی ، پروین اعتصامی و شهریار.
🖍 ۱۱_ نکته ی مهم دیگر این است که، از #پنج_قالب_مشهورجهانی که در شعرسرایی وجود دارد ، #دوتا از آن ها (یعنی #مثنوی و #غزل) از قالب های خاص فارسی می باشند.
👇#قالب_های_مشهور_جهانی عبارتـند از:
۱_ #سونت (انگلیسی)
۲_ #هایکو (ژاپنی)
۳_ #غزل (فارسی)
۴_ #مثنوی (فارسی)
۵_ #ویلانل (فرانسوی)
🖍 ۱۲_ جهت آموزش و تمرین شاعران عزیز تازه کار، بعد از تک بیت، بهترین قالب، مثنوی می باشد.
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾
ꗴꗴꗴꗴꗴ
🌹 #آموزشعروض_شعر
ꗴꗴꗴꗴꗴ
🔴 #درس_یک
🔰 #قسمت_اول
🔰 #مقدمات
1⃣ اول به تعریف اصطلاحات مقدماتی (واج یا حرف، هجا یا بخش، کلمه یا واژه) می پردازیم
✅ #تعریف_واج 👇
📕 ۱_ کمترین حد و کوچکترین واحدِ کلام است
📕 ۲_ واج ها به تنهایی معنایی ندارند ولی وقتی کنار هم قرار میگیرند ایجاد معنا و تفاوت معنایی میکنند.
د . ر. م. ا. ن = ۵ واج
با هم #درمان و معنی دار میشوند
📕 ۳_ تعداد واج های زبان فارسی ۲۹ تا می باشد
✅ #تعریف_هجا:👇
📕 به مجموعه ای از چند واج، هجا یا #بخش گفته میشود که میتواند معنا دار و یا حتی گاهی بی معنا باشد
📕 هر کلمه ای، یک یا چند بخش دارد. که به هر بخش، یک هجا گفته میشود
📕 مانند #دوران_اول_ابتدایی،کلمات را بخش بندی می کنیم، هر بخش یک هجا می باشد
👇 #مثال
#تابستان چند بخش است؟
(تا ، بس ، تان) سه بخش است
پس ۳ هجا یا ۳ بخش دارد
✅ #تعریف_کلمه: 👇
📕 کلمه، عربیِ #واژه می باشد
📕 جمعِ چند واج و هجا که معنادار باشند را کلمه یا واژه می گوییم.
📕 کلمات یا واژگان انواع متفاوتی دارند.
(نام یا اسم ،ضمیر، فعل، صفت، قید ، صوت و..)
📕 #صورت_املایی بعضی کلمات میتواند یکسان باشد ولی معنای متفاوت داشته باشد. مانند گذشت، یکی به معنای گذر کردن از مکان،دیگری به معنی بخشیدن و عفو کردن و...
✅ #تعریف_مخرج: 👇
📕 #محل_تولید ، #محل_خارج_شدن و ادای یک واج در #سیستم_صوتی بدن را ، مخرج واج میگوییم.
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴 #درس_یک
🔰 #قسمت_دوم
🔰 #مقدمات
2⃣ بعد از تعریف اصطلاحات مقدماتی، به تقسیم بندی و توضیحات واج ها می پردازیم
⬇ #انواع_واج ها :
🎨 زبان فارسی ۲۹ واج دارد
✅ واج ها، ۲ نوع اند
☘ ۱_ #صامت یا بی صدا
☘ ۲_ #مصوِّت یا صدادار
⭕ ۱_ #صـامـت
🔸واجی که #تنها و #ساکن، تلفظ میشود
مثل : نْ ، تْ ، ز ، ل و ...
🔸در دهان، محل و مخرج ادای #برخوردی و #لمسی دارد.
✴ #مخرج_برخوردی_یا_لمسی : یعنی در تلفظ واج ، دو یا چند عضو دستگاه صوتی بدن؛ به هم برخورد کرده و لمس میشوند
👆 مثلا واژه ی (س) دندان های بالا و پایین دهان به هم برخورد کرده و نفس از بین آن خارج میشود .یا در تلفظ (د) نوک زبان به پشت دندان های بالایی در دهان برخورد می کند
⭕️ ۲_ #مصوت :
🔸 صدای #آزاد دارد. بیشتر #تنفسی می باشد و برخورد و #لمس اعضا به صورت #محسوس و معلوم، #ندارد
❇️ مصوت ها #شش تا هستند
( اَ _ اِ _ اُ _ آ _ اي _ او )
🔻 مصوت ها دو نوع اند
#کوتاه و #بلند
✓۱_ #کـوتـاه : — َ ، – ِ، — ُ
✓۲_ #بـلـنـد : آ ، اي ، او
✔ #کـوتـاه : یک واج یا حرف حساب میشود
✅ #بـلـند : به تنهایی، دو واج یا حرف حساب میشود
✅ یک واج بلند یا یک مصوت بلند ، برابر است با👇
#دوبرابرِ_یک_واج
یا
#دوبرابرِ_یکمصوتکوتاه
🔺 مـثـلا🔻
🦋 یک ( او ) = مساوی است با
دوتا ( اُ ـــُــ)
🦋( او )=( اُ + اُ / _ ُ + _ُ )
🦋( آ )=( اَ + اَ / ـ + ـَ)
🦋( ایـ )=( اِ + اِ /– ِ+ – ِ)
🖌 #مهـیـناسـدیآســرکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴 #درس_دو
🔰 #قسمت_دوّم
🔰 #عروض_مقدمات
ــــــــــــــــــــــ
🌹 خب در ۲ قسمت درس یک ؛ تعریف ( واج یا حرف . هجا یا بخش . کلمه یا واژه ، مخرجِ صوتی واج ) رو گفتیم.
انواع واج یا حرف ها رو گفتیم . که یا صامت اند یا مصوت.
و گفتیم مصوت ها ۲ نوع کوتاه و بلند اند. که بلند ها برابر با ۲مصوتکوتاه یا دو صامت هستند.
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🌹 حالا با تعریفی از عروض ؛ به سراغ درس دوم می رویم.👇
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
✅ #تعریف_عروض :
🖌 در یک تعریف ساده کلی ؛ عروض علمی هست که به آهنگ و موسیقی شعر می پردازد.
🖌 علم فنون ظاهری شعر ؛ مانند اوزان (وزن ها) و اَشکال متفاوت وزن ها و ...
🖌 عروض واژه اي #عربی و به معناي #فنّ_سنجیدن_شعر، شناختن و پیدا کردن وزن ها و
بحرهاي کلام آهنگین و منظوم است.
🖌به این دلیل این دانش را عروض نامیده اند که وزن یا آهنگ و موسیقی شعر ؛ بر آن
#عرضه می شود.
🖌 #برابرفارسی عروض ، #چامه_سنجی می باشد.
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴 #درس_دو
🔰 #قسمت_دوم
🔰 #عروض_مقدمات
✅ #تعریف_وزن :
🖌۱_ #طول_آهنگین_یک_مصرع:
اینکه در #طول یک مصراع، کلمات جوری چیده شوند که دارای #نظم_آهنگین باشند، وزن مصرع است.
✅ #نکته_مهم :
اساس و ملاک وزن یا بحر شعر در👇
✍ #فارسی_مصراع هست
و ملاک وزن شعر در #عربی_بیت هست. یعنی ۲ مصراع.
❇️ به عبارتی در علم عروض
📚 با ۳ اصطلاح زیر آشنا میشویم👇
✅ ۱_ #وزنک_یا_هجاوبخش
✅ ۲_ #رکن_یا_پایه_یا_وزنِ_متوسط
✅ ۳_ #بحر_یا_وزنِ_بلندِ_مصراع
✅ ۱_ #هجا_یا_بخـش_یا_وزنک :
📕 کوچکترین واحد وزنی است. پس #وزنک یا #وزن_کوچک است
📕 هرکلمه #چندهجا (بخش) دارد
📕 #سه_نوع_بخش یا هجا داریم.
کوتاه.بلند.کشیده
(توضیح بیشتر در آینده)
✅ ۲_ #رکن :
📕 #معنی_رکن #پایه_و_اساس است
📕 از جمـعِ #چند_هجا یا #جمعِ_چند_وزنک #رکن به دست می آید
📕 وزن یک کلمه #رکن_کلمه است.
📕 رکن ها تعداد و نام و روش زیادی دارند
📕رکن در شعرعربی براساس ( فَ عَ لَ) یا #فعل به معنی #کار هست
📕 در طول یک مصراع، گاهی یک رکن میتواند بین دو کلمه؛ تقسیم شود.
✅ ۳_ #بحر_یا_وزنِ_بلندِ_مصراع :
📕 از جمعِ رکن ها، #وزن_بلند آن جمله یا #وزن_مصراع یا #بحر_مصراع به دست می آید.
پس #جمع_رکنها_وزن_ِبلند_مصراع_هست.
📕 بحرها درعربی بالای ۲۰۰ تاست. تعدادکمی توسط شاعران فارسی استفاده میشود
📕 هر بحر اسم و روشی مخصوص دارد
📕 گاهی یک شعر میتواند #چندبحر یا #چند_وزن_کلی داشته باشد
🖌 #مهیناسدیآسترکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾
🌹 #آموزشعروض_شعر
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 #درس_دو
🔰 #قسمت_سوم
🔰 #خلاصهءدروس
🔻 #تکمیل_مقدّمات_استخراج_وزن
🔻 با مفاهیم زیر آشناشدیم:
✅ ۱_تعریف واج
✅ ۲_انواع واج (صامت،مصوت)
✅ ۳_انواع مصوت(کوتاه،بلند)
✅ ۴_تعریف هجا
✅ ۵_تعریف کلمه یا واژه
✅ ۶_تعریف مخرج ادای واج ها
✅ ۷_تعریف عروض
✅ ۸_تعریف وزن
✅ ۹_بیان کلی برخی جزییات مهم وزن
✅ ۱٠_مقدمهی نحوهء استخراج وزن
🟢 #تکمیل_مقدّمات_استخراج_وزن
🔻 #چهار_قسمت مهم وزن
🔻برای #نحوهء_استخراج_وزن🔻
💠 ۱_ #هـجـا
💠 ۲_ #رکـن
💠 ۳_ #بـحـر_یا_وزن_طولی_افقی
💠 ۴_ #وزن_عمودی_یا_عرضی
🌺 با یک مثال ساده #قالیبافی برای عروض، از مقدّمات خارج میشویم
🟢 تا به حال #قالی بافته یا دیده اید؟
✅ هر یک نخ میشود یک #بخش یا هجا
گاهی یک نخ پشمی است و درشت
گاهی ابریشمی و ریز
📕 پس۳نوع هجا؛ کوتاه_بلند_کشیده داریم
✅ هر ۱۰نخ کنارهم میشود
👆یک خانه همان #رکن
✅ هر #رج_یا_ردیف قالی میشود یک مصراع و بحر و وزن مصراع است
#رج_یا_ردیفِ قالیِ شعر؛ همان #بحر_افقی یا #بحرطولی یا #بحر_مصراع است
✅ هر ۲رج میشود یک بیت؛ که باید در تعداد نخ ها؛ مساوی باشند
✅ چیدمان طرح ها؛ چینش کلمات هستند
✅ در #نظم_قالیبافی انواعِنقشه داریم
نقشهء قاب (گوشه_کناره)
نقشهء حاشیه (بعد از قاب)
نقشهء میانی یا اصلی
✅ نوع طرح و رنگ ها هم #آرایه ها و زیبایی کلمات هستند
🌹 #پایان_مقدمات_مهم_عروض
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴 #درس_سـه
🔰 #قسمت_اول
🔰 #وزنعروضی_هجا_تقطیع
●■●■●■●■●
👇دراین درس به #هجا و #هجابندی_یا_تقطیع و نقش آن در استخراج وزن می پردازیم
📕 در درس یک #هجا یا همان #وزنک_و_بخش را به صورت کلی و با مثال، تعریف کردیم
✅ ۱_ واج همان حرف؛ ۲۹ تا در فارسی است
(صامت.مصوت)
(مصوتها_ کوتاه و بلند)
✅ ۲_ #جمع_چندحرف _یا_واج (معنا دار یا بی معنا) #هجا_یا_بخش_یا_وزنک نامیده می شود
✅ ۲_ هر کلمه ؛ یک یا چند بخش یا هجا دارد.
✅ ۳_مانند دوران اول ابتدایی، کلمات را بخش بندی میکنیم، هر بخش؛ یک هجا می باشد.
👇 #مـثـال
#دروازبان چندبخش است؟
(در، وا، زِ، بان)
چهار بخش است.
پس دروازه بان، چهارهجا(بخش) دارد.
✅ ۴_ همانطور که در مثال می بینیم تعداد واج یا حرفهای هر هجا_بخش میتواند با هجای دیگر، متفاوت باشد
✅ ۵_ پس انواع هجا داریم که جلوتر میگوییم.
⁉️ ارتباط و نقش هجا، در وزن عروضی چیست؟🔰
📚 ما با #جمع_کردن_وزنکها یا همان #ترکیب_هجاها و با #عملیات_تقطیع که براساس هجا میباشد؛ میتوانیم رکنهای وزن شعر و بحر یا وزن بلند شعر را در بیاوریم.
📕 #تقطیع ؟
✅ ۱_ همان روش و عملیات هجابندی یا بخـش بندی که قبل تر گفتیم؛ #تـقـطـیـع است
✅ ۲ _ #تـقـطـیـع یعنی قطعه قطعه کردن
✅ ۳_ عملیات تقطیع میتواند روی یک کلمه؛ چندکلمه کنار هم؛ یک جمله؛ و در شعر روی یک مصراع؛ انجام شود.
📚 شعرآموزان عزیز میتوانند #تقطیع_کلمه را تمرین کنند
🖌 #مـهیناسدیآسـترکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴#درس_سه
🔰#قسمت_دوم
🔰#وزنعروضی_و_هجا
🔰#انواع_هجا_و_تقطیع
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🌹 پس از تعریف هجا و آموزشِ روش استخراج تقطیع ، و بیان ارتباط کلی آن با وزن عروضی، به بیان انواع هجا و چگونگی رکن شدن آن ها می پردازیم
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🌺 #یادآوری
👇گـفـتـیـم کـه :
🖍 #دو_نوع_واج داریم
✅ ۱_صامت (بدون صدا)
✅ ۲_مصوّت (صدا دار)
🖍و #دو_نوع_مصوّت داریم
✅ ۱_ کوتاه (ـــَ ـــِ ـــُ)
✅ ۲_ بلند ( آ ، ایـ ، او)
🖍 و #عملیات_هجابندی همان #تقطیع به معنای قطعه قطعه کردن یا بخش بخش کردن، می باشد.
مثال: زهرا
( زهـ + را) دو هجا(بخش) است
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🟢 #انوع_هجا_و_تقطیع
🔻 #انواع_هجا_و_نمادهایشان
✅ ۱_ کوتاه (U)
✅ ۲_ بلند (ــ)
✅ ۳_ کشیده ( ــ U)
✅ ۱_ #هجای_کـوتـاه
🖌 علامت (U)
🔸صامت + مصوت کوتاه
👆 #مثال: که
👆(ک + – ِ)
✅ ۲_ #هجای_بـلـنـد
🖌علامت (—)
👇#دو_نـوع
🔺۱_صامت + مصوت کوتاه + صامت
👆#مثل: سر
👆(س + — َ+ ر)
🔺 ۲_صامت +مصوت بلند
👆#مثل: تا
👆(ت + ا)
✅ ۳_ #هجای_کـشـیـده
🖌علامت (—U)
جمع بلند و کوتاه است
بلند؛ ابهت دارد اول می آید
کوتاه هم کوچکتر است و بعد از بلند می آید
👇#سـه_نـوع_هجای_کشیده
🔺 ۱_ صامت + مصوت بلند + صامتِ ساکن
👆مثل: بال
👆( ب + ا + لْ )
🔺 ۲_ صامت + مصوت کوتاه + دو تا صامت با حرکت ساکن( — ْ)
👆مثل: سَرد
👆(س + — َ+ ر+ د)
🔺 ۳_ صامت + مصوت بلند + دو صامتِ ساکن (ــْ)
👆مثل:ساخْتْ
👆(س + ا + خْ + تْ )
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴#درس_سه
🔰#قسمت_سوم
🔰#وزنعروضی_و_هجا
🔰#نکات_تقطیع
👇👇
🔰 🌷 #نـکات_تقطیع
1⃣ #تـقطیـع_زبـانی یعنی همان گونه که میخوانیم، تقطیع میکنیم.
📕 یعنی تقطیع براساسِ #ادای_خوانشیِ_صوتی؛ مقدّم برشکل تقطیع کتابی_نوشتاری است
📒 #مـثـال:👇
#خـواهـر
( خا + هر)
#اتوبوس
(اُ تُ بوس)
🖌 #تقطیع_زبانی، گاهی ایجاد #اختیارشاعری در #وزن میکند که در دروس بعد میگوییم
2⃣ ( #ــیـ یا #ایــ در وسط و آخر کلمه)
✅ عموما در میان کلمه و پایان کلمه ، وقتی #مصوت_بلندِ_ايـ باشد، یک بار ادا میشود.
🔻 #مثال
سیروس (سیـ + روس)
بازی ( با + زی)
راضی (را + ضی)
✅ اگر #ی_تشدید_دار باشد؛ ۲بار ادا میشود
🔻 #مـثـال👇
🍀 #سیّد ( سَیْ + یـِد)
✅ ( یـ وسط کلمه)؛ هرگاه که بعدش مصوت بلند ( آ ) بیاید🔻
🔸 دیگر مصوت تنها، حساب نمیشود
🔸 بلکه یاء ؛ فقط با مصوت بلند ( آ ) ادا میشود
🔸 به عبارتی ، به دو بخش (کسره و صامت ی) تقسیم میشود
🔸 به این صورت که، صامتِ قبل از ( ایـ ) کسره ـــِــ میگیرد و مصوت ( آ ) بعد از (ایـ) به یای صامت شده؛ میچسبد
🔻#مثال
🌕 #آشیانه
✅ آ شِ یا نِ ( _u_u )
❌ ( آ شی یا نِ ) غلط است
🌕 #ناحِیه
✅ نا+ حِ + یِ ( _ u u )
❌ (نا حی یه) غلط است
🌕 #کـیـان
👆 کِ + یا ( u_ )
❌ (کی یان) غلط است
3⃣ در تقطیع (نون ساکن) بعد از مصوت های بلند ( آ_ایـ_او) #حذف می شـونـد.
👆 مثال: #آسمان
👆 میشود ( آ + سِ + ما )
💢 #نکات_تقطیعی دیگر در دروس بعدی
🖍 #مهیناسدیآسترکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••