eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
153 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از چشمه جاری
🔷 توبه‏ يقظه مى‏ خواهد، بيدارى مى‏ خواهد. آگاهى مى‏ خواهد. و گرنه مثل توبه‏ هاى من است كه در روايت آمده استغفار كسى كه به گناه مشغول است حكم استهزاء را دارد و خود گناه ديگرى است. 🔷 من آنجا كه استغفار مى‏ كنم و در دلم خود را مقصر نمى‏ دانم، تنها به تقليد مى ‏گويم از گناهان من بگذر و بر من رحم كن. و اگر بخواهم محاسبه ‏اى بنمايم و در دفتر يادداشتم چيزى بنويسم از غيبت‏ها و فحش‏ها و گناه‏هاى درشت درشت شروع مى‏ كنم. 🔷 در حالى كه مى‏ توانم در خوبى‏ هايم دست بكار شوم و با توجه به «حاسِبُوا انْفُسِكُمْ»، بررسى كنم كه اين خوبى ‏ها با چه نفسى و چه انگيزه ‏اى همراه بوده و اين اعمال از چه عواملى تغذيه كرده است. اين طور بهتر مى‏ توانم به نتيجه برسم، چون به زودى از خوبى ‏هايم استغفار مى‏ كنم كه مى ‏بينم محاسن من مَساوى هستند و حقايق من دعاوى هستند. خوبى‏ هاى من، بدى و حقيقت‏هاى من، ادعا و حرف هستند. چه رسد به بدى‏ هايم و حرف‏هايم. 🔷 اين يك راه كه در خوبى‏ هايم به انگيزه ‏هاشان توجه كنم تا گرفتار غرور خوبى ‏هايم نشوم كه ما از آنجا كه فكر نمى ‏كنيم گزيده مى ‏شويم و سيلاب از نقطه‏ هاى ضعف ما، ما را به ويرانى مى‏ كشاند و نقطه ‏هاى قدرت ما را هم با خود مى ‏برد و قصر آرزوهاى ما را به آب مى ‏دهد. 🔷 راه ديگر، توجه به اين نكته است كه من چگونه مديريت كرده‏ ام و با نعمت‏هايى كه در هر لحظه از ملك تا ملكوت تا مَلَك، در اختيار من بوده‏ اند روى به چه كسى آورده‏ ام، اين كارخانه ‏ى معظم وجود من با اين همه امكان چه توليد داشته و در برابر طلب‏ها و مطالبه ‏ها، چه جوابى آورده است. 🔷 مسأله اين نيست كه من گناه نكرده ‏ام، كه ظلم نكرده ‏ام، مسأله اين است كه چه توليد كرده ‏ام و چگونه مطالبات خودم را پرداخته ‏ام، در دنيايى كه چشم و گوش من و تمامى اندام من از من مطالبه مى‏ كنند، تمامى دوستان و همسايگان و بستگان من از من مطالبه مى ‏كنند. 🔷 در دنيايى كه به تعبير امام اميرالمؤمنين حتّى چهارپايان و سرزمين‏ها از من مطالبه مى‏ كنند «انَّكُمْ مَسْئُولُونَ حَتّى‏ عَنِ البُقاعِ وَ البَهائِم». كه چرا به آنها نرسيده ‏ام و آنها را در سطح بارورى نياورده ‏ام، در اين دنيا من چه جوابى دارم. 🔷 سال‏هاى سال همسايه و يا دوست و يا برادر و پدر كسانى بوده‏ ام، در اين مدت در آنها چه تحولى ايجاد كرده‏ ام؟ يك مديريت خوب مديريتى است كه آدم‏ها را به كار مى ‏گيرد و متحول مى‏ كند و از آنجا كه هستند به آنجايى كه بايد باشند و مى‏ توانند باشند، منتقل مى ‏سازد. 🔷 در حالى كه من از فرزندم‏ براى خودم پادويى ساخته ‏ام و از دوستم براى خودم اعتبارى و از همسرم براى خودم وسيله‏ اى و همه را به سوى خودم دعوت كرده ‏ام و در خودم نگاه داشته ‏ام و نگذاشته ‏ام كه به لياقت‏هاى خود و توانايى‏ هاى خود دست بيابند حتّى اگر لازم باشد از من جدا شوند و از من سفر كنند و از من فاصله بگيرند. و حتّى در برابر من بايستند. 📚 قیام، ص ۱۸۴ 🆔👉 @cheshmeyejarie
💠انتقاد آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی از روند متن شناسی در برخی از مراکز علمی کشور: متن شناس باید به احادیث مسلط باشد آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار با اعضای هیات مدیره‌ی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از شکل‌گیری روند متن شناسی توسط افراد غیر خبره انتقاد کردند. معظم له در این دیدار که روز گذشته در دفتر ایشان برگزار شد به انجام متن شناسی توسط برخی از دانشجویان و یا طلاب غیر متخصص انتقاد کردند و فرمودند: کسی که می‌خواهد متن‌شناسی کند باید به اخبار و احادیث احاطه و مبنای علمی داشته باشد. معظم له خاطرنشان کردند: در تاریخ شیعه افرادی مانند مرحوم علامه مجلسی که به فقه و علوم مختلف مرتبط با استنباط و احادیث تسلّط داشتند، به سبک شناسی می‌پرداختند. این کار، سنگین است. کسی که متن شناسی می‌کند باید اهل فحص و دارای وثاقت باشند. اگر قرار است کسی برای این کار انتخاب شود یا باید سابقة طلبگی خوب داشته باشد، یا طلبه‌ی با استعدادی باشد. ایشان افزودند: وقتی که متن‌ها را به دست افراد غیر خبره می‌دهیم یا دچار افراط می شوند و یا دچار تفریط. سریع هم نظریه پردازی می‌کنند و روی احادیث خط می‌کشند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در قسمتی از سخنان خود به تفسیر «ابوالفتوح رازی» اشاره کردند و گفتند: «عبدالجلیل رازی» در کتاب «النقض» می‌گوید ابوالفتوح در تفسیر از طبرسی معروفتر بوده است؛ ولی می بینیم که تفسیر او به دلیل فارسی بودن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. علمای ما بیشتر به متن‌های عربی تمایل داشته‌اند و لذا حق این کتاب تاکنون ادا نشده است. امیدوارم با اهتمام آقایان این کتاب بیشتر مورد استفاده عموم قرار بگیرد. مرجع عالی قدر تشیع با ابراز تأسف از بی‌توجهی به برخی از آثار بزرگان و علمای جهان اسلام فرمودند: وقتی به کتاب «الذریعه» مراجعه می‌کنیم می بینیم کتاب‌های زیادی وجود دارد که هنوز چاپ نشده است. این کتاب‌ها «حیف» است. نمی‌دانم چرا چاپ نمی‌شود. ایشان از مسئولان بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی خواستند «علامه حلی» را به بحث‌های فقهی و اصولی محدود نکنند و به آثار دیگر ایشان در علوم مختلف هم توجه داشته باشند. معظم له فرمودند: بعضی از کتاب‌های علامه حلی، به خط خودشان موجود است ولی چاپ نشده است. در فلسفه کتابی به خط خودشان موجود بوده، الآن نمی‌دانم کجاست. ولی می‌شود آن را پیدا کرد. هیئت مدیره‌ی بنیاد فرهنگی آستان قدس رضوی از آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دعوت کردند در آیین رونمایی از چاپ جدید تفسیر ابوالفتوح رازی حضور یابند. @zanjani_net
هدایت شده از چشمه جاری
🔷 شيطان كه با خدا حرف زده و سال‏هاى سال، سجده و عبادت او را كرده، با يك كبر، و آدم كه بهشت برين را ديده، با يك حرص، و كسانى كه گرمى نفس اولياى خدا را احساس و دست رسول را لمس كردند و بيعت نمودند و در كنار او و صحابى او بودند و او را به هذيان نسبت دادند، با طمعِ در رياست و قدرت، به عقب بازگشتند و مهبوط گرديدند. 🔷 خدا به ما رحم كند كه همه ‏ى اين‏ها را داريم. اين طور نيست كه با رؤيت و معرفت و حتى شهود و بصيرت، بتوان سالك‏ بود، نه، كفايت نمى ‏كند. در راهى كه خطاياى تو، لباس‏هاى ذلّت را بر تَنَت مى‏ كنند. 🔷 يك كبر تو را ذليل مى‏ كند، و اين ذلّت لباس فراگيرى است بر تمامى اندام تو. ديگر خدا را نمى ‏خواهى و زير بار نمى‏ روى كه حضرت سجّاد ناله سرداده: «الهى الْبَسَتْنِى الْخَطايا ثَوْبَ مَذَلَّتى». 🔷 آن هم راهى كه در آن وسوسه ‏ها زياد است و شيطان و نفس و خلق و دنيا در كمين. من شاهد بوده ‏ام كه خيلى ‏ها در مسير دين با عشق و صفا و توجّه آمدند. اما آن قدر وسوسه و مشكلات زياد بود كه با هجوم آن‏ها برگشتند و مى ‏گفتند كه ما ديروز خيلى بهتر بوديم، نگاه نمى‏ كرديم، به زن روى نمى‏ آورديم. 🔷 چه بوديم و چه نبوديم. اما امروز كه مسلمان و مؤمن و متديّن شده‏ ايم، صداى پاى زن ما را رنج مى‏ دهد و گرفتارمان مى‏ كند، پس آن موقع بهتر بوديم. 🔷 اين‏ها غافلند از اين كه ديروز بهتر نبودند، چرا كه به ايشان طمعى نبود و شيطان وسوسه ‏اى نداشت و آتشى نمى ‏ريخت. اما امروز تو ريشه دارى و از شاخ و برگت هم نمى‏ گذرند و نمى ‏گذارند به ميوه برسى. 🔷 ميوه هم پيدا كردى، سالم نمى ‏گذارند، كرمو مى‏ كنند. و اگر انبارش كنى لك مى‏ زنند و رويش خاك مى‏ ريزند و تو را رها نمى ‏كنند. 🔷 مبارزه هست و بازى هم نيست كه خداوند حساب داشته. اين راه، يك استاندارد قوىّ و محكمى را مى‏ طلبد و به اندازه ‏اى كه راه و كارى ارزش پيدا كرد، وسوسه ‏ها و مشكلات، زيادتر مى ‏شود. 📚 دعاهای روزانه، ص 54 🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از ذَكِّر
💠 غیبت امام مهدی(عج) در کلام امام علی علیه السلام💠 امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند: 🌹 🔅 لِلْقَائِمِ مِنَّا غَیبَةٌ أَمَدُهَا طَوِیلٌ کأَنِّی بِالشِّیعَةِ یجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِی غَیبَتِهِ یطْلُبُونَ الْمَرْعَی فَلَا یجِدُونَهُ أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَی دِینِهِ وَ لَمْ یقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَیبَةِ امامهِ فَهُوَ مَعِی فِی دَرَجَتِی یوْمَ الْقِیامَةِ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إِذَا قَامَ لَمْ یکنْ لِأَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیعَةٌ فَلِذَلِک تَخْفَی وِلَادَتُهُ » 🔸 ✅برای قائم عج غیبتی است که مدتش طولانی است. گویی شیعیان را با چشم خود می بینم که همچون گوسفند بی شبان به دنبال چراگاهی می گردند و نمی یابند. آگاه باشید! کسی که آن روز بر دین خود ثابت قدم باشد، قلبش از طولانی شدن غیبت امامش به قساوت نمی گراید و در روز رستاخیز در بهشت با من و در مقام من باشد.🔸 📚 شیخ صدوق، کمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص۳۰۳ 🔸💠🌸اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا به💠@qoran114moballge
هدایت شده از چشمه جاری
🔷 با هيچ گناهى فاصله نداريم؛ هر چند آن گناه به نظر ما دور و سنگين باشد. در قرآن آمده است: «زُيّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ»؛ يعنى ما شهواتى داريم. اين شهوات، نيازها و احتياجات ما هستند. 🔷 اين نيازها در يك مرحله، محبوب ما و در مرحله بعد هم تزيين و توجيه مى ‏شوند. آيا مى‏ شود از آنها فرار كرد؟ اينكه آمده است «حُبُّ الدُّنيا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»، بماند؛ [نه حبِّ دنيا كه حبِّ شهوات براى انحراف كافى است.] وقتى كه من شهواتى دارم؛ يعنى به چيزى علاقمند مى‏ شوم كه نياز و خواست من است. 🔷 اين عشق (شهوت) كه در دل من آمد، محبوبيت پيدا مى‏ كند و اين محبوبيت براى من توجيه مى ‏شود و وقتى برايم موجَّه و مزيَّن شد، ديگر حقّ خودم مى‏ دانم كه هر كارى را انجام دهم. 🔷 اين زينت كار ساده شيطان است، كه خود قسم ياد كرده: «لَأُزَيّنَنَّ لَهُمْ». با اين توجه، آيا خيال مى ‏كنى قتل ابا عبداللَّه كار مشكلى است⁉️ 🔷 من شخصيتم را دوست دارم، عنوانم را دوست دارم، پرستيژم را دوست دارم، رفتارم را دوست دارم. اين نياز و احتياج، اگر مورد علاقه من‏ شد و مزيّن هم شد، به اين نتيجه مى ‏رسم كه بايد اين كار حتماً انجام شود. 🔷 وقتى شهوت و نياز، تبديل به حبّ و محبت، تبديل به يك نوع جنبه عقلانى و ذهنى شد، كه تو بايد اين طور رفتار كنى و بايد اين گونه باشى، ديگر احتمال خلاف نمى‏ دهى و ثنويتى هم كه ممكن است در درون تو تزاحم ايجاد كند و جهاد و مبارزه و درگيرى و اصطكاكى به وجود آورد، همه ‏اش به يك هماهنگى كلى و يك سازمان يافتگى و يك جهت شدن مبدَّل مى‏ شود، كه تو جز اين چاره ‏اى ندارى. 🔷 عقل، تجربه، توهّم، تخيّل، تفكّر، تأمّل، مشورت و قلب و شهوت تو، همه به يك نتيجه مى‏ رسند، كه حسين را بكشى. آيا خيال مى ‏كنيد بعد از اين انسان مى‏ ايستد يا براى كشتن او از هر وسيله ممكن استفاده مى‏ كند⁉️ 🔷 اين نكته كه آدم‏هاى بدِ تاريخ يا آدم‏هاى بدِ موجودِ امروز را، خيلى بد مى‏ بينيم و مى‏ گوييم خدا لعنتشان كند، به خاطر اين است كه خودمان را در آن فضاء و در آن محيط حس نمى ‏كنيم، در حالى كه هر كدام فرعونى هستيم، فقط مصرهاى ما كوچك و بزرگ شده است. 📚 اخبات، ص ۱۴ 🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از ذَكِّر
💠 ظلم و ستم در روایات 💠 ✅ ظلم و ستم مذموم است و هر که به ظالم کمک کند و راضى به فعل او باشد و در برآمدن حاجات او و رسيدن به مقاصد وى سعى کند او نيز مثل ظالم است و در عقوبت او شريک است. 🔅امام صادق (ع) مى‌فرمايد:🌹 ✳️اَلْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ اَلْمُعِينُ لَهُ وَ اَلرَّاضِي بِهِ شُرَكَاءُ ثَلاَثَتُهُمْ.🔸 ✅کسى که ظلم کند و کسى که به ظالم کمک کند و کسى که راضى به ظلم او باشد هر سه در ظلم شريک‌اند.(۱) 🔅پیامبر اسلام می فرمایند:🌹 ✳️إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ أَيْنَ اَلظَّلَمَةُ وَ أَعْوَانُ اَلظَّلَمَةِ وَ أَشْبَاهُ اَلظَّلَمَةِ حَتَّى مَنْ بَرَى لَهُمْ قَلَماً أَوْ لاَقَ لَهُمْ دَوَاتاً قَالَ فَيُجْمَعُونَ فِي تَابُوتٍ مِنْ حَدِيدٍ ثُمَّ يُرْمَى بِهِمْ فِي جَهَنَّمَ. (۲)🔸 ✅زمانى كه روز قيامت شود صداكننده‌اى صدا ميزند كجايند ستمگران و همكارانشان و كسانى كه مانند و شبيه ستمگرانند حتى كسانى كه براى آنان قلمى سر كرده‌اند و دواتى ليقه نموده‌اند پس همه در تابوتى از آهن گرد آيند و در دوزخ افكنده شوند.🔸 (۱) اصول کافی، ج ۴ ص ۲۸. (۲) إرشاد القلوب، ج ۱ ص ۱۸۶. 🔸💠🌸اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا به💠@qoran114moballge
✨﷽✨ 🌼در مقابل فحاشان چه باید ‌کرد؟ دستور قرآن به پیامبر(ص) به «هجرت جمیل» ✍خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: «وَاصْبِرْ عَلی ما یقولون» خیلی حرف‌های ناشایسته به تو می‌گویند، صبر داشته باش بر آنچه آنها می‌گویند خویشتندار باش و تحمل کن. «وَ اهْجُرْهُمْ هَجْرآ جَمیلا» از آنها دوری گزین، دوری گزیدن زیبایی. این «دوری گزیدن زیبایی» یعنی چه؟ یعنی ضمن اینکه از اینها فاصله می‌گیری عکس‌العمل خشونت‌آمیزی نسبت به اینها نشان نده. مثلا وقتی که می‌بینی به تو بدگویی می‌کنند و فحش می‌دهند، به آرامی از آنجا رد شو، انگار نشنیده‌ای. مفسرین گفته‌اند یعنی در عین اینکه از آنها دوری می‌گزینی، این دوری گزیدن تو مانع نصیحت و تبلیغ و ارشاد و هدایت آنها نشود. وقتی که می‌بینی این حرف‌ها را می‌زنند اندکی خودت را کنار بکش ولی به یک شکل زیبایی. شعری هست منسوب به امیرالمؤمنین علی (ع) که با مضمون این آیه خیلی نزدیک است. می‌فرماید: وَ لَقَدْ اَمُرُّ عَلَی اللَّئیمِ یسُبُّنی فَمَضَیتُ ثَمَّةَ قُلْتُ ما یعْنینی. می‌گوید بر یک آدم لئیم و پست عبور می‌کنم؛ می‌بینم مرا دارد سب می‌کند و فحش می‌دهد. به آرامی رد می‌شوم می‌گویم مقصودش من نبودم. این را هجرت جمیل می‌گویند. هم از آن کنار می‌رود برای اینکه نمی‌خواهد پرده دریده بشود و هم عکس‌العمل خشونت‌آمیزی نشان نمی‌دهد. شما مثلا می‌بینید که فرزندتان به شما حرف ناشایسته‌ای می‌زند. اگر روبروی او بایستید این پرده، دیگر دریده می‌شود. شما خودتان را به نشنیدن می‌زنید برای اینکه نمی‌خواهید این پرده‌ای که میان شما و او هست دریده شود. خودتان را کنار می‌کشید، دوری می‌گزینید ولی به یک شکل زیبایی. انگار چنین چیزی نبوده و نشنیده‌اید، بعدا هم به روی خودتان نمی‌آورید. این معنای وَ اهْجُرْهُمْ هَجْرآ جَمیلا است: از آنها دوری بگزین و به روی خودت هم نیاور، برای اینکه بعد بتوانی اینها را باز نصیحت کنی، ارشاد و راهنمایی کنی. 📚استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۵۴ @shagerd_Quran
امروز ۲۳ ذیقعده؛ روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام است ✅ از خاطرات زيارت امام علیه‌السلام 📚 مشهور آسمان(خاطراتی از استاد علی صفایی حائری) بخش زيبايى از حيات طيبه او به سفرهاى تعلق دارد. چرا كه پايان ماه و اول ماه بعد خود را به مشهد مى‌رساند. مى‌گفت: اگر جسم با دو روز حمام نرفتن بو مى‌گيرد، روح با يك نيت بد سياه و كدر مى‌شود. به همين خاطر به امام رضا(ع) پناه مى‌برد. كه در زيارت يكشنبه حضرت زهرا(ع) آمده است: «انا قد طهرنا بولايتهم»؛ ما با ولايت آنان تطهير مى‌شويم. مى‌گفت: زيارت امام رضا(ع) مثل حمام است. و با اين نياز به درگاه امام(ع) مى‌شتافت. روزى يكى از مريدان مشهدى گفته بود: بياييد منزل ما خالى است. ايشان از آدرس خانه آن جوان پرسيد و پاسخ شنيد كه مثلا: نخ ريسى! فرمود: دور است. من جايى دور و بر حرم مى‌خواهم. پرسيدند: چرا اين‌قدر نزديك؟ فرمود: آخر آلوده‌ها لب حوض مى‌نشينند! آن قدر يقين به رافت و دست گشايش‌گر آقا داشت كه وقتى گدايى در نزديكى حرم امام رضا(ع) از او چيزى خواست، با آن همه دست و دل‌بازى محل نگذاشت و اعتنايى به او نكرد.. و وقتى اصرار فقير را ديد، فرمود: بى‌سليقه‌اى! آدم در كنار دريا از يك پيت حلبى آب نمى‌خواهد! 🌿 @einsad @shagerd_Quran