eitaa logo
شهید عارف(شهید احمد علی نیری)
72 دنبال‌کننده
13.8هزار عکس
10.1هزار ویدیو
359 فایل
💥بسم رب الشهدا💥 کتاب شهید رو خوندم، عرفان عجیبی این شهید داره. 😳 تسلای دل مادر سیدالشهدا ع قدمی برای شهدا برمیدارم.⚘⚘⚘⚘⚘⚘
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آغاز ثبت‌نام دبیرستان دارالحکمه 🔰 وابسته به حوزۀ علمیه با تولیت استاد علیرضا پناهیان 📌 جهت تکمیل فرم پیش‌ ثبت‌نام به آدرس سایت مراجعه فرمایید: 📎 sch.darolhekmah.ir @panahian_school @Panahian_ir
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
 دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
14. وَ أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّیةِ، وَ تَوَلَّهُ بِالْعَافِیةِ، وَ أَصْحِبْهُ السَّلامَةَ، وَ أَعْفِهِ مِنَ الْجُبْنِ، وَ أَلْهِمْهُ الْجُرْأَةَ، وَ ارْزُقْهُ الشِّدَّةَ، وَ أَیدْهُ بِالنُّصْرَةِ، وَ عَلِّمْهُ السِّیرَ وَ السُّنَنَ، وَ سَدِّدْهُ فِی الْحُكْمِ، وَ اعْزِلْ عَنْهُ الرِّیاءَ، وَ خَلِّصْهُ مِنَ السُّمْعَةِ، وَ اجْعَلْ فِكْرَهُ وَ ذِكْرَهُ وَ ظَعْنَهُ وَ إِقَامَتَهُ، فِیكَ وَ لَكَ؛ و نیت او را نیكو گردان و او را با تندرستی و ایمنی یاری كن و هراس دشمن را از دل او ببر و دلاوری در دل او قرار ده و او را پهلوان زورمند گردان و به یاری خود نیرو ده و روش درست و سنت صحیح بیاموز و راه صواب بنمای و او را از خودنمایی و نامجویی دور كن و فكر و ذكر و جنبش و آرامش او را در راه خود و برای خود قرار ده. 📚 مفاتیح الحیات ص 477 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
انسان، موجودی کریم

🔹 کرامت، همان نزاهت از فرومایگی است که گرچه معادل فارسی آن نایاب است، ولی شاید نزدیک ترین واژه به آن در زبان فارسی، کلمه باشد. تکریم و بزرگداشت آدمی به دو شکل ظاهری و معنوی تحقّق یافته است: 1️⃣ تکریم ظاهری ... . 2️⃣ تکریم معنوی انسان... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
انسان، موجودی کریم

🔹 کرامت، همان نزاهت از فرومایگی است که گرچه معادل فارسی آن نایاب است، ولی شاید نزدیک ترین واژه به آن در زبان فارسی، کلمه باشد. تکریم و بزرگداشت آدمی به دو شکل ظاهری و معنوی تحقّق یافته است: 1️⃣ تکریم ظاهری که بین همه افراد بشر مشترک است، به تفاوت های ظاهری و جسمی انسان با سایر حیوانات برمی گردد؛ مانند: ایستاده راه رفتن، خوردن و آشامیدن با دست، قدرت بر نوشتن، خوش ترکیبی، زیبایی صورت، اعتدال مزاج، قدرت بر تفهیم دیگران با کلام و نطق و اشاره، تسلّط بر طبیعت، تهیه اسباب معاش و... . 2️⃣ تکریم معنوی انسان به است که بسیاری از تکریم های ظاهری از آن نشأت می گیرد و انسان را بر سایر حیوانات برتری می بخشد. این نعمت که بزرگ ترین و محبوب ترین نعمت خداوند است، انسان را در تشخیص حق و باطل، خیر و شر، صلاح و فساد و حَسَن و قبیح راهنمایی می کند. تکامل زندگی بشر از این نعمت سرچشمه می گیرد و حیوانات بر اثر نداشتن آن، تکاملی در شکل زندگی و به کارگیری مواهب طبیعت نداشته، همان شیوه اوّلی زندگی را حفظ کرده اند؛ جز تغییراتی که انسان ها در مسیر به کارگیری حیوانات برای آنها ایجاد کرده اند. 🔹 هر یک از این دو تکریم، شامل همه انسان ها می شود. نه تنها رنگ، نژاد، اقلیم و ... در آن اثری ندارد، بلکه ملاک های برتری حقیقی، مانند ایمان، علم، جهاد و ... نیز نقشی ندارد. از این رو قرآن کریم جمیع فرزندان آدم (علیه السلام) را مشمول این تکریم معرفی کرده است: «و لقد کرّمنا بنی ءادم و حملناهم فی البرّ و البحر و رزقناهم من الطیّبات و فضلناهم علی کثیر ممّن خلقنا تفضیلاً». بنابراین، انتخاب و اختیار آدمی در این دو گونه تکریم نقشی ندارد و در حقیقت مشمول تکریم اجباری شده است. 🔹 افزون بر این دو، تکریم دیگری وجود دارد که به اراده و اختیارِ خود آدمی بستگی دارد که همان تکریم به ، و... است. این تکریم در واقع از تکلیف ناشی می شود. هرچند که عقل انسان ها متفاوت است و بدین جهت، مراتب تکریم در آنها یکسان نیست، لیکن آنچه مورد توجه قرآن کریم است، تفاوت مراتبی است که از تقوا نشأت می گیرد: «إنّ أکرمکم عنداللَّه أتقاکم»، وگرنه تفاوت های جسمی، همانند تفاوت های قومی و قبیله ای، شناسنامه طبیعی افراد است؛ چنان که تفاوت افراد در برخورداری از عقل نیز در حدّ خود، شناسنامه طبیعی است. مهم تر آنکه ، زمانی ارزش و جایگاه واقعی خود را می یابد که در خدمت ایمان و تقوا قرار گیرد... . 🔹 در توصیه های امیرمؤمنان (علیه السلام) به اصحابش آمده است: هر کس از شما که به آینه نگریست، ضمن حمد و ثنای الهی بر حُسن صورت، خداوند متعالی را به سبب اِکرام به اسلام ثنا گوید... . از این جهت که به اسلام، ایمان و تقواست. 📚 ادب فنای مقربان جلد 3، ص272 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
15. فَإِذَا صَافَّ عَدُوَّكَ وَ عَدُوَّهُ فَقَلِّلْهُمْ فِی عَینِهِ، وَ صَغِّرْ شَأْنَهُمْ فِى قَلْبِهِ، وَ أَدِلْ لَهُ مِنْهُمْ، وَ لا تُدِلْهُمْ مِنْهُ، فَإِنْ خَتَمْتَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ، وَ قَضَیتَ لَهُ بِالشَّهَادَةِ فَبَعْدَ أَنْ یجْتَاحَ عَدُوَّكَ بِالْقَتْلِ، وَ بَعْدَ أَنْ یجْهَدَ بِهِمُ الأَسْرُ، وَ بَعْدَ أَنْ تَأْمَنَ أَطْرَافُ الْمُسْلِمِینَ، وَ بَعْدَ أَنْ یوَلِّی عَدُوُّكَ مُدْبِرِینَ؛ و چون با دشمنان تو كه هم دشمن اویند هماورد شود آن‌ها را در نظر او اندك نمای و كار آن‌ها را در دل او كوچك گردان و او را بر آن‌ها چیره ساز و آنان را بر او چیره مكن، پس اگر فرجام او را به نیكبختی مقرر فرمودی و شهادت را روزی او كردی پس از آن وی را به این سعادت رسان كه بیخ دشمن تو را به كشتن بركنده و به اسیر گرفتن زبون كرده باشد و گرداگرد كشور مسلمانان را امن گردانیده و دشمن گریزان پشت كرده باشد. 📚 مفاتیح الحیات ص 477 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
گرایش الهی

🔹 جامعه بشری، یك زبان مشترك دارند و آن است. گفتار نرم, رفتار نرم, عدل, احسان, محبت, ادب, زبان بین ‌المللی است، زبان مشترك است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
گرایش الهی

🔹 گفتار نرم, رفتار نرم, عدل, احسان, محبت, ادب, زبان بین ‌المللی است، زبان مشترك است. ما قبل از اینكه به جامعه بپردازیم و به فكر اصلاح و تربیت دیگری باشیم، اگر این مسائل را رعایت كنیم، راحتیم؛ نه بی راهه می‌رویم نه راه كسی را می ‌بندیم! 🔹در همان مازندران ما مرحوم بودند که كار یك امام زاده را می ‌كردند! مردم می‌ دانستند که ظاهر و باطنش همین است و آنچه را روی منبر می ‌گوید، همان را دارد عمل می ‌كند نه اینكه «چون به خلوت رفت آن كار دیگر می‌كند»! مردم می آمدند خدمت ایشان توبه می ‌كردند! آدم به امام زاده‌ها كه می ‌رود چه كار می ‌كند؟ می‌ رفتند آنجا توبه می‌ كردند و بر می‌ گشتند! هر کسی خدمت می ‌آمد عوض می ‌شد، می‌ دید ظاهر و باطنش همین است. 🔹 هیچ كس به ما یاد نداد كه گُل و عطر، چیز خوبی است، این شامه را خدا به همه داد، این ‌طور نیست كه باید شرقی باشد یا غربی باشد؛ كسی به ما یاد نداد كه عسل چیز خوبی است، اینها دیگر با هویت ما هماهنگ است، مشترك است، زبان مشترك داریم. جامعه بشری، یك زبان مشترك دارند و آن است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/hK5m1 📚 دیدار اساتید دانشگاه شهید رجایی با حضرت استاد تاریخ: 1394/12/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی ساعت 9 صبح در محل مسجد اعظم قم. 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
 دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
16. اللَّهُمَّ وَ أَیمَا مُسْلِمٍ خَلَفَ غَازِیاً أَوْ مُرَابِطاً فِى دَارِهِ، أَوْ تَعَهَّدَ خَالِفِیهِ فِى غَیبَتِهِ، ... إِلَی أَنْ ینْتَهِىَ بِهِ الْوَقْتُ إِلَی مَا أَجْرَیتَ لَهُ مِنْ فَضْلِكَ، وَ أَعْدَدْتَ لَهُ مِنْ كَرَامَتِكَ؛ خدایا! هر مسلمانی كه در غیبت مجاهدی یا مرزداری سرای او را رسیدگی و بازماندگان او را تكفل كند یا او را به پاره‌ ای از مال خود یاری دهد و ساز راه او آماده كند و او را در جهاد چابك سازد و نسبت به كاری كه در پیش دارد او را به دعا بدرقه كند و حرمت او را در نبودش رعایت كند پس مانند اجر آن به همان اندازه و همان صفت بدین عطا كن و به جای عمل او پاداشی نقد مقرر فرما كه از سودكرده خود بهره ‌مند و بدان عمل شادمان گردد، تا هنگام آن ثواب بزرگ فرا رسد كه از فضل خود برای او مقرر داشته و از كرامت خود آماده فرموده ‌ای. 📚 مفاتیح الحیات ص 477 و 478. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر کمتر دیده شده از آیت الله فاطمی نیا 🗓 به مناسبت ایام سالروز یادبود مرحوم آیت الله بهجت و مرحوم آیت الله فاطمی نیا (رضوان الله تعالی علیهما) 👈 وجود مبارک پیامبر(علی نبینا و آله و علیه الصلاة و علیه السلام) فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ‏‏»، نه یعنی تطهیر دهن فقط لازم است! ـ تطهیر چشم و گوش لازم است، ـ تطهیر دست و پا لازم است، ـ تطهیر وهم و خیال لازم است، ـ تطهیر عقل نظر و عقل عمل لازم است... . 🔸 از کسانی که موفق بودند به این عمل کنند، مرحوم عالم بزرگوار و عامل بافضیلت مرحوم (رضوان الله تعالی علیه و علی جمیع المؤمنین و علی جمیع الصلحا و علی جمیع الشهداء و الصدیقین) بودند... . ↙️ مطالعه کامل پیام (متن و فیلم): https://news.esra.ir/fa/w/1491146 📩 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مؤمن 

🔸 خدا فرمود من مؤمن‌ هستم... . «مؤمن» معنایش این نیست كه کسی بگوید من به خدا و قیامت اعتقاد دارم، وگرنه یعنی چه؟ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مؤمن 

🔸 خدا فرمود من مؤمن‌ هستم؛ بخش پایانی سوره مباركه «حشر» همین است؛ فرمود خدا است و است و است و و و . 🔸 «مؤمن» معنایش این نیست كه کسی بگوید من به خدا و قیامت اعتقاد دارم، وگرنه «خدا مؤمن است» یعنی چه؟ «مؤمن» یعنی ؛ یعنی ، ، كسی كه امنیت می ‌بخشد. 🔸 ما یك وقت به دیگری امان می ‌دهیم یك وقت خودمان را در امان نگاه می ‌داریم. اگر خودمان بخواهیم در امان باشیم و به خودمان امنیت بدهیم، باید برویم در ، پناه گاه را هم خدا فرمود: «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی». «مؤمن» كسی است كه به خودش امنیت بدهد، ایمنی بدهد، خب ایمنی به چیست؟ به این است: ـ اصول دین را معتقد باشد ـ به فروع دین عمل كند. 🔸 «آمَنَ»؛ یعنی خودش را حفظ كرد؛ اگر از ما سؤال كنند كه حفظ او به چیست، می ‌گوییم به اصول دین، و به فروع دین، باشد. آن وقت آن وصفی كه ذات اقدس الهی دارد ما هم پیدا می ‌كنیم؛ خدا ایمنی بخش است نسبت به دیگران، ما ایمنی بخش هستیم نسبت به خودمان. 🔸 آن كسی كه امنیت می ‌بخشد، ایمنی می ‌آورد، امان می ‌دهد و از عذاب می ‌رهاند، «مؤمن» است. ما نباید بگذاریم این بدن، این جان، این خواص ما بسوزند، اگر نگذاشتیم اینها بسوزد، شدیم ؛ یعنی ایمنی بخشیدیم و اگر رها كردیم، «مؤمن» نیستیم. 🔸 اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه ، چون اصلاً «مؤمن» یعنی ایمنی بخش، امنیت بخش، امان بخش! در درجه اول، خودش را از امنیت برخوردار می ‌كند و در درجه دوم، جامعه را از امنیت برخوردار می‌ كند. اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه مشكل جامعه را حل كند! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/fmk6ai4 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/dk3spTd7yfA 📚 درس خارج فقه نقد و نسیه ـ جلسه 35 تاریخ: 1392/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
18. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، صَلاةً عَالِیةً عَلَی الصَّلَوَاتِ، مُشْرِفَةً فَوْقَ التَّحِیاتِ، صَلاةً لا ینْتَهِی أَمَدُهَا، وَ لا ینْقَطِعُ عَدَدُهَا كَأَتَمِّ مَا مَضَی مِنْ صَلَوَاتِكَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِكَ، إِنَّكَ الْمَنَّانُ الْحَمِیدُ الْمُبْدِئُ الْمُعِیدُ الْفَعَّالُ لِمَا تُرِیدُ؛[1] خدایا! بر محمد و خاندان او درود فرست؛ درودی برتر از هر درود و برتر از هر تحیت؛ درودی كه مدت آن به انجام نرسد و شمار آن پایان نیابد، كامل‌تر از همه رحمت ‌ها كه بر یكی از دوستان خود پیش از این فرستاده ‌ای كه تویی عطا دهنده، ستوده، آغاز كننده خلق، و بازگرداننده آن‌ها كه هر چه می‌ خواهی به جای می ‌آوری. [1]. صحیفه كاملهٴ سجادیه، دعای 27. 📚 مفاتیح الحیات ص 478. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 غذای حرام

🔸 این نانی كه الآن انسان مصرف كرده، نان یك چیز مرده است، وقتی انسان با دستگاه تغذیه‌ و جذبش این یك تكه نان را جذب كرد، همین نان می ‌شود گوشت و پوست و پیه و پیوند و مو و ناخن؛ این مرده زنده می شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
غذای حرام

🔸 درباره خود ما هم این مرده‌ ها را خدا مرتب دارد زنده می ‌كند؛ این نانی كه الآن انسان مصرف كرده، نان یك چیز مرده است، وقتی انسان با دستگاه تغذیه‌ و جذبش این یك تكه نان را جذب كرد، همین نان می ‌شود گوشت و پوست و پیه و پیوند و مو و ناخن؛ این مرده زنده می شود. 🔸 اینها حرف هایی است كه همه ما می ‌فهمیم اما آنکه خیلی دقیق است و در روایات ما هست و به ما فهماندند این است كه درست است كه تا اینجایش را شما می ‌فهمید كه این مرده زنده می ‌شود اما قدری هم بالاتر بیایید، همین غذا می ‌شود همین غذا می ‌شود ! این غذا اگر آلوده بود، دیگر نه علم نافع نصیب كسی می ‌شود نه اراده و نیت خالص. 🔸 آن بیان نورانی حضرت امام صادق (سلام الله علیه) این است كه «كَسبُ الحَرام یبینُ فِی الذُّرِیةِ»؛ غذای حرام در نسل آدم اثر می ‌كند، چه رسد به خود آدم! ما دلمان می ‌خواهد مال مشكوك بخوریم آن وقت علم نافع گیرمان بیاید؛ این نیست! 🔸 آن بیان نورانی حضرت در همین راستاست؛ فرمود چگونه حرف در شما اثر بكند در حالی كه شکم های شما از حرام پر شده است. خب اگر كسی _ خدای ناكرده _ از راه حرام تغذیه كرد ولو امام زمان به او نصیحت بكند اثر نمی ‌كند! خب وجود مبارك سیدالشهداء امام زمانش بود. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/NAuQY 📚 درس خارج فقه خیارات ـ جلسه 201 تاریخ: 1389/12/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت انسان

🔹 قرآن کریم به وصف های نکوهیده ای اشاره کرده و برای آن انسان را سرزنش کرده است ؛ صفاتی چون بخیل ، ضعیف ، هلوع ، جزوع ، منوع ، عجول ، قتور ، ظلوم ، جهول و . . . ، یعنی روح او ویژگی هایی دارد که اساس آن ها است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت انسان

🔹 قرآن کریم دربیش از پنجاه آیه ، به وصف های نکوهیده ای اشاره کرده و برای آن انسان را سرزنش کرده است ؛ صفاتی چون بخیل ، ضعیف ، هلوع ، جزوع ، منوع ، عجول ، قتور ، ظلوم ، جهول و . . . که همگی به طبیعت انسان باز می گردد و منشاء پیدایش این اوصاف رذیله ، جاذبه های طبیعی انسان است ، چنان که منشاء فضایل و ارزش ها ، جذبه های فراطبیعی اوست . 🔹 یا اوسط ، صحنه نبرد میان این دو دسته صفات است و در این میان ، اگر جاذبه های طبیعی بر جذبه های فراطبیعی انسان پیروز شود ، صفات رذیله ، ظهور می یابد ، و اگر جذبه های فراطبیعی انسان بر جاذبه های طبیعی او غالب آید ، اوصاف فاضله پدیدار می شود . 🔹 عوامل مادی ، به منزله مبدأ قابلی و مستعدّ پدید آمدن رذایل اخلاقی است و چون این رذایل نفسانی است و نفس ِگرفتارِ آن ها ، به عیب و شرّ موصوف است ، در ملکوت عالم ریشه ندارد و مشمول اصل جامع « وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم » نخواهد بود ، زیرا برابر آیه « وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِک » ، همه گناهان از نفسِ خود انسان است ؛ اگرچه اصل هستی آن ها نزد خداست : « کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّه » ، اما صبغه نقص و عیب و شرّ بودن آن ها از نفس خود انسان است . 👈 اما ، یعنی روح او ویژگی هایی دارد که اساس آن ها است . خداوند در قرآن کریم به این ویژگی ، چنین تصریح فرموده است : ما بنی آدم را مکرّم کردیم ؛ « وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَم » . 🔹 بازگشت کرامت انسان به بخش طبیعی او ، توجیه علمی و معقول ندارد ، زیرا در میان حیوان ها ، موجوداتی زیباتر و ظریف تر از انسان بسیار است . همچون طاووس که چشم ها را خیره کرده ، بینندگان را به شگفتی وا می دارد . با این همه حیوانی حرام گوشت است که یک رشته از پر زیبای او اگر در لباس نمازگزار باشد ، بطلان نماز را در پی دارد ؛ اما انسانی سیاه پوست و به ظاهر نا زیبا ، مانند بلال حبشی ، چنان والاست که بهشت با آن همه زیبایی ، همواره مشتاق اوست . بنابراین کرامت ، به شیء است . 🔹 اگر انسان بدن او باشد ، ویژه آدمی نخواهد بود ، زیرا خط سیر و تطوّر آفرینش بدن را دیگر حیوان ها نیز پیموده اند ؛ ولی خداوند درباره هیچ یک خود را « أحسن الخالقین » نخواند و تنها درباره انسان ، چنین فرمود : « ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقین » . اگر خدای انسان آفرین ، « احسن الخالقین » است ، پس خلقت انسان ، « احسن خلقت ها » و خود انسان نیز « احسن المخلوقین » است . از این رو فرمود : « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ » ، بنابراین محور کرامت انسان را در غیر بدن او باید جست وجو کرد . 📚 انسان از آغاز تا انجام، ص170. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 9.
قانونگرایی
🔸 مسلمان باید در برابر قانون اسلامی خاضع باشد، هرچند اجرای آن به ظاهر، به زیان او باشد كه البته در واقع و با نگاه عمومی به جامعه، به سود او و همگان است، از این‌ رو رسول خدا (ص) فرمود: حدی (قانونی) كه در زمین جاری شود موٴثرتر از شصت سال عبادت است. [1] در حدیث دیگری فرمود: اجرای حدی از حدود الهی پربركت ‌تر از چهل روز بارش باران است. [2] [1]. حَدٌّ یقَامُ فِى الأَرْضِ أَزْكَی مِنْ عِبَادَةِ سِتِّینَ سَنَةً (مستدرك الوسائل، ج18، ص9). [2]. إِقَامَةُ حَدٍّ خَیرٌ مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً (الكافى، ج7، ص174). 📚 مفاتیح الحیات ص 479. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراتب کرامت در آفرینش 🔹 در سراسر آفرینش ، سه گونه کرامت وجود دارد : ـ یکی ـ دوم ـ سوم جمع سالم میان کرامت ملکوتی و کرامت طبیعی ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مراتب کرامت در آفرینش

🔹 در سراسر آفرینش ، سه گونه کرامت وجود دارد : 1️⃣ یکی که فراطبیعیِ صرف بوده ، به فرشتگانِ خدا ، عرشِ الهی ، حاملان عرش و . . . مربوط است ؛ 2️⃣ دوم که به موجودات طبیعی مربوط است و از احجار کریمه ( سنگ های قیمتی ) تا گیاهان را در بر می گیرد . چنان که خدا ازگیاهانِ زمین با وصف کرامت یاد می کند : « أَ وَ لَمْ یَرَوْاْ إِلیَ الْأَرْضِ کمَ أَنبَتْنَا فِیهَا مِن کلُ زَوْجٍ کَرِیم » . 3️⃣ سوم کرامت بلند انسانی است که از تلفیق بینِ طبیعت و فراطبیعت ، حاصل آمده و از جمع سالم میان کرامت ملکوتی و کرامت طبیعی پدیدار گشته است . 🔹 که به ویژگی ها و خصوصیات ذاتی آدمی مربوط است ، جلوه های گوناگونی دارد که قرآن کریم در آیات مختلف خود به آن ها اشاره کرده است . 👈 چنان که گذشت قرآن کریم کمالات انسانی را ملکوتی بشر می داند : « حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانَ وَ زَیَّنَهُ فیِ قُلُوبِکم » ، بنابراین در فرهنگ قرآن کریم تنها ، وحی ، نبوّت ، معاد و سایر دستورهای دینی ، پایه زیور و مایه زینت است ، در نتیجه موجب کرامت انسان می شود . 📚 انسان از آغاز تا انجام، ص173. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra