eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
655 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
527 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره  بسیارى از علماى اخلاق براى  صبر  سه شاخه  ذکر کرده اند: صبر بر اطاعت، یعنى مقاومت در برابر مشکلاتى که در راه طاعت وجود دارد. صبر بر معصیت، یعنى ایستادگى در برابر انگیزه هاى گناه و شهوات سرکش و  طغیانگر. و صبر بر مصیبت، یعنى پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و  شکست روحى و ترک جزع و فزع. کمتر موضوعى را مى توان در قرآن یافت که مانند  صبر  تکرار و مورد تأکید قرار گرفته باشد، در قرآن مجید حدود  هفتاد مورد از  صبر ، سخن به میان آمده که بیش از ده مورد از آن به شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) اختصاص دارد. تاریخ مردان بزرگ گواهى مى دهد: یکى از عوامل مهم یا  مهم ترین عامل پیروزى آنان استقامت و شکیبائى بوده است، افرادى که از این  صفت بى بهره اند در گرفتارى ها بسیار زود از پا در مى آیند و مى توان گفت: نقشى را  که این عامل در پیشرفت افراد و جامعه ها ایفا مى کند، نه  فراهم بودن امکانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن. به همین دلیل در قرآن مجید روى این موضوع با مؤکدترین بیان تکیه شده  است، آنجا که مى گوید: إِنَّما یُوَفَّى الصّابِرُونَ أَجْرَهُمْ  بِغَیْرِ حِساب:  صابران، پاداش خود را بى حساب مى گیرند. ادامه دارد تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۰ و ۵۹۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره   و در مورد دیگر بعد از ذکر  صبر در برابر  حوادث  مى خوانیم: إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ  الأُمُورِ:  این کار از محکم ترین کارها است. اصولاً ویژگىِ استقامت و پایمردى، این است که: فضائل دیگر بدون آن ارج و  بهائى نخواهند داشت، چرا که پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در  نهج البلاغه  در کلمات قصار مى خوانیم:  بر شما باد به صبر و پایدارى که صبر در برابر ایمان همچون سر است  در مقابل تن، تن بى سر فایده اى ندارد، همچنین ایمان بدون صبر ناپایدار و بى نتیجه  است. در روایات اسلامى عالى ترین صبر را آن دانسته اند که به هنگام فراهم  آمدن وسائل عصیان و گناه، انسان مقاومت کند و از لذت گناه چشم بپوشد. در آیه مورد بحث، مخصوصاً به مسلمانان انقلابى نخستین، که دشمنان  نیرومند، خون خوار و بى رحم از هر سو آنها را احاطه کرده بودند، دستور داده شده  است: در برابر حوادث مختلف از قدرت صبر و پایمردى کمک بگیرند، که نتیجه آن استقلال شخصیت، و اتکاء به خویشتن و خود یارى در پناه ایمان  به خدا است و تاریخ اسلام این حقیقت را به خوبى نشان مى دهد که همین اصل   اساسى پایه اصلى همه پیروزى ها بود. تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۱ و۵۹۲ ادامه دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره موضوع دیگرى که در آیه بالا به عنوان یک تکیه گاه مهم در کنار صبر،  معرفى شده صلوة  نماز  است، لذا  در احادیث اسلامى مى خوانیم: ...  هنگامى که  على(علیه السلام) با مشکلى روبرو مى شد به نماز برمى خاست و پس از نماز به دنبال حل  مشکل مى رفت و این آیه را تلاوت مى فرمود: وَ اسْتَعینُوا  بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة... . از این موضوع هرگز نباید تعجب کرد; زیرا هنگامى که انسان در برابر حوادث  سخت و مشکلات طاقت فرسا قرار مى گیرد، و نیروى خود را براى مقابله با آنها ناچیز  مى بیند، نیاز به تکیه گاهى دارد که از هر جهت نامحدود و بى انتها باشد، نماز او را با چنین مبدئى مربوط مى سازد، و با اتکاء بر او  مى تواند با روحى مطمئن و آرام، امواج سهمگین مشکلات را در هم بشکند. بنابراین، آیه فوق در حقیقت به دو اصل توصیه  مى کند: یکى اتکاى به خداوند که نماز مظهر آن است و دیگرى مسأله خود یارى و اتکاى به نفس که به عنوان صبر از آن  یاد شده است تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ و به آنهایی که در راه خدا کشته می شوند، مرده نگویید؛ بلکه آنها زنده اند، ولی شما نمی فهمید. (بقره/154) مختصری از تفسیر آیه به دنبال مسأله صبر و پایدارى، در آیه بعد، سخن از حیات جاویدان شهیدان  مى گوید که پیوند نزدیکى با استقامت و صبرشان دارد. نخست مى فرماید:  هرگز به آنها که در راه خدا کشته مى شوند و شربت شهادت  مى نوشند مرده مگوئید ! (وَ لاتَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ  اللّهِ أَمْواتٌ). سپس براى تأکید بیشتر اضافه مى کند:  بلکه آنها زندگانند، اما شما درک  نمى کنید ! (بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ  لاتَشْعُرُونَ). اصولاً در هر نهضتى گروهى راحت طلب و ترسو خود را کنار مى کشند و علاوه  بر این که خودشان کارى انجام نمى دهند، سعى در دلسرد کردن دیگران دارند همین که  حادثه ناگوارى رخ مى دهد، اظهار تأسف مى کنند و آن را دلیل بر بى نتیجه بودن آن  قیام مى پندارند، غافل از این که هیچ هدف مقدس و گران بهائى بدون  دادن قربانى یا قربانى ها به دست نیامده و این یکى از سنن این جهان است. قرآن کریم کراراً از این دسته سخن به میان آورده و آنها را سخت سرزنش  مى کند. تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۳