eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
648 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
494 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ ... پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم. (بقره/152) نکته ها: ذکر خدا چیست؟ مسلّم است: منظور از ذکر خدا تنها یادآورى به زبان نیست، که زبان ترجمان قلب است، هدف این است: با تمام قلب و جان به ذات پاک خدا توجه داشته باشید، همان توجهى که انسان را از گناه باز مى دارد و به اطاعت فرمان او دعوت مى کند. به همین دلیل، در احادیث متعددى از پیشوایان اسلام نقل شده است منظور از ذکر خدا یادآورى عملى است، در حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم که به على(علیه السلام) وصیت فرمود، از جمله وصایایش این بود: ثَلاثٌ لاتُطِیقُها ...  سه کار است که این امت توانائى انجام آن را (به طور کامل) ندارند: مواسات و برابرى با برادر دینى در مال، و اداى حق مردم با قضاوت عادلانه نسبت به خود و دیگران، و خدا را در هر حال یاد کردن، منظور سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ أَکْبَرُ نیست، بلکه منظور این است: هنگامى که کار حرامى در مقابل او قرار مى گیرد از خدا بترسد و آن را ترک گوید . به هر حال، چه جالب است: خداوند با آن عظمت، ذکر بندگان را در کنار ذکر خود قرار مى دهد، بندگان، در آن عالم محدود و کوچکشان و خداوند بزرگ، در آن عالم نامحدود و بى انتها با آن همه رحمت ها و برکات! تفسیر نمونه جلد اول.  صفحه ۵۸۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ای افرادی که ایمان آورده اید! از صبر(و استقامت) و نماز، کمک بگیرید؛ (زیرا) خداوند با صابران است. (بقره/153) تفسیر آیه از آنجا که در آیات گذشته سخن از تعلیم و تربیت و ذکر  و شکر بود، و با توجه به معنى بسیار وسیعى که این مفاهیم دارند، و غالب  دستورات دینى را در بر مى گیرند در اولین آیه مورد بحث، سخن از صبر و پایدارى به  میان مى آورد، که بدون آن، مفاهیم گذشته هرگز تحقق نخواهد یافت. نخست مى فرماید:  اى کسانى که ایمان آورده اید از صبر و نماز کمک  بگیرید  (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا  اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ). و با این دو نیرو (استقامت و توجه به خدا) به جنگ مشکلات و حوادث سخت  بروید که پیروزى از آن شما است;  زیرا خداوند با صابران است  (إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرینَ). به عکس آنچه بعضى تصور مى کنند،  صبر  هرگز به  معنى تحمل بدبختى ها و تن دادن به ذلت و تسلیم در برابر عوامل شکست نیست، بلکه صبر  و شکیبائى به معنى پایدارى و استقامت در برابر هر مشکل و  هر حادثه است... ادامه دارد تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره  بسیارى از علماى اخلاق براى  صبر  سه شاخه  ذکر کرده اند: صبر بر اطاعت، یعنى مقاومت در برابر مشکلاتى که در راه طاعت وجود دارد. صبر بر معصیت، یعنى ایستادگى در برابر انگیزه هاى گناه و شهوات سرکش و  طغیانگر. و صبر بر مصیبت، یعنى پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و  شکست روحى و ترک جزع و فزع. کمتر موضوعى را مى توان در قرآن یافت که مانند  صبر  تکرار و مورد تأکید قرار گرفته باشد، در قرآن مجید حدود  هفتاد مورد از  صبر ، سخن به میان آمده که بیش از ده مورد از آن به شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) اختصاص دارد. تاریخ مردان بزرگ گواهى مى دهد: یکى از عوامل مهم یا  مهم ترین عامل پیروزى آنان استقامت و شکیبائى بوده است، افرادى که از این  صفت بى بهره اند در گرفتارى ها بسیار زود از پا در مى آیند و مى توان گفت: نقشى را  که این عامل در پیشرفت افراد و جامعه ها ایفا مى کند، نه  فراهم بودن امکانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن. به همین دلیل در قرآن مجید روى این موضوع با مؤکدترین بیان تکیه شده  است، آنجا که مى گوید: إِنَّما یُوَفَّى الصّابِرُونَ أَجْرَهُمْ  بِغَیْرِ حِساب:  صابران، پاداش خود را بى حساب مى گیرند. ادامه دارد تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۰ و ۵۹۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره   و در مورد دیگر بعد از ذکر  صبر در برابر  حوادث  مى خوانیم: إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ  الأُمُورِ:  این کار از محکم ترین کارها است. اصولاً ویژگىِ استقامت و پایمردى، این است که: فضائل دیگر بدون آن ارج و  بهائى نخواهند داشت، چرا که پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در  نهج البلاغه  در کلمات قصار مى خوانیم:  بر شما باد به صبر و پایدارى که صبر در برابر ایمان همچون سر است  در مقابل تن، تن بى سر فایده اى ندارد، همچنین ایمان بدون صبر ناپایدار و بى نتیجه  است. در روایات اسلامى عالى ترین صبر را آن دانسته اند که به هنگام فراهم  آمدن وسائل عصیان و گناه، انسان مقاومت کند و از لذت گناه چشم بپوشد. در آیه مورد بحث، مخصوصاً به مسلمانان انقلابى نخستین، که دشمنان  نیرومند، خون خوار و بى رحم از هر سو آنها را احاطه کرده بودند، دستور داده شده  است: در برابر حوادث مختلف از قدرت صبر و پایمردى کمک بگیرند، که نتیجه آن استقلال شخصیت، و اتکاء به خویشتن و خود یارى در پناه ایمان  به خدا است و تاریخ اسلام این حقیقت را به خوبى نشان مى دهد که همین اصل   اساسى پایه اصلى همه پیروزى ها بود. تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۱ و۵۹۲ ادامه دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره موضوع دیگرى که در آیه بالا به عنوان یک تکیه گاه مهم در کنار صبر،  معرفى شده صلوة  نماز  است، لذا  در احادیث اسلامى مى خوانیم: ...  هنگامى که  على(علیه السلام) با مشکلى روبرو مى شد به نماز برمى خاست و پس از نماز به دنبال حل  مشکل مى رفت و این آیه را تلاوت مى فرمود: وَ اسْتَعینُوا  بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة... . از این موضوع هرگز نباید تعجب کرد; زیرا هنگامى که انسان در برابر حوادث  سخت و مشکلات طاقت فرسا قرار مى گیرد، و نیروى خود را براى مقابله با آنها ناچیز  مى بیند، نیاز به تکیه گاهى دارد که از هر جهت نامحدود و بى انتها باشد، نماز او را با چنین مبدئى مربوط مى سازد، و با اتکاء بر او  مى تواند با روحى مطمئن و آرام، امواج سهمگین مشکلات را در هم بشکند. بنابراین، آیه فوق در حقیقت به دو اصل توصیه  مى کند: یکى اتکاى به خداوند که نماز مظهر آن است و دیگرى مسأله خود یارى و اتکاى به نفس که به عنوان صبر از آن  یاد شده است تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ و به آنهایی که در راه خدا کشته می شوند، مرده نگویید؛ بلکه آنها زنده اند، ولی شما نمی فهمید. (بقره/154) مختصری از تفسیر آیه به دنبال مسأله صبر و پایدارى، در آیه بعد، سخن از حیات جاویدان شهیدان  مى گوید که پیوند نزدیکى با استقامت و صبرشان دارد. نخست مى فرماید:  هرگز به آنها که در راه خدا کشته مى شوند و شربت شهادت  مى نوشند مرده مگوئید ! (وَ لاتَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ  اللّهِ أَمْواتٌ). سپس براى تأکید بیشتر اضافه مى کند:  بلکه آنها زندگانند، اما شما درک  نمى کنید ! (بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ  لاتَشْعُرُونَ). اصولاً در هر نهضتى گروهى راحت طلب و ترسو خود را کنار مى کشند و علاوه  بر این که خودشان کارى انجام نمى دهند، سعى در دلسرد کردن دیگران دارند همین که  حادثه ناگوارى رخ مى دهد، اظهار تأسف مى کنند و آن را دلیل بر بى نتیجه بودن آن  قیام مى پندارند، غافل از این که هیچ هدف مقدس و گران بهائى بدون  دادن قربانى یا قربانى ها به دست نیامده و این یکى از سنن این جهان است. قرآن کریم کراراً از این دسته سخن به میان آورده و آنها را سخت سرزنش  مى کند. تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ به یقین همه شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى و کاهش در مالها و جانها و میوه ها آزمایش مى کنیم. و بشارت ده به صابران. (بقره/155) تفسیر آیه جهان صحنه آزمایش الهى است بعد از ذکر مسأله شهادت در راه خدا، و زندگى جاوید شهیدان، و همچنین مسأله صبر و شکر که هر کدام یکى از چهره هاى آزمایش هاى الهى است، در این آیه به مسأله  آزمایش به طور کلى  و چهره هاى گوناگون آن اشاره مى کند و به عنوان یک امر قطعى و تخلف ناپذیر مى فرماید: به طور مسلّم ما همه شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود میوه ها آزمایش مى کنیم. و از آنجا که پیروزى در این امتحانات، جز در سایه مقاومت و پایدارى ممکن نیست در پایان آیه مى فرماید:  و بشارت ده صابران و پایداران را  (وَ بَشِّرِ الصّابِرینَ). آنها هستند که از عهده این آزمایش هاى سخت به خوبى بر مى آیند و بشارت پیروزى متعلق به آنها است، اما سست عهدان بى استقامت، از بوته این آزمایش ها سیه روى درمى آیند. ان شاء الله تفسیر تکمیلی این آیه بیان خواهد شد . تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۷
شما جوان مسلمان، مرد و زن مسلمان، کودکان مسلمان باید با قرآن انس پیدا کنید. قرآن را به معنای حقیقىِ مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانید و در آن تدبر کنید و از آن بیاموزید. مرحله‌ی بعدش هم عمل است؛ اما من مرحله‌ی قبل از عمل را عرض میکنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آیات قرآن و کلمات قرآنی. حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (همان) کسانى که هر گاه مصیبتى به ایشان مى رسد، مى گویند: «ما از آنِ خداییم. و به سوى او بازمى گردیم.» (بقره/156) تفسیر آیه   آیه بعد صابران را معرفى کرده مى گوید:  آنها کسانى هستند که هر گاه مصیبتى به آنها رسد، مى گویند: ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مى گردیم  (الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ). توجه به این واقعیت که همه از او هستیم این درس را به ما مى دهد که از زوال نعمت ها هرگز ناراحت نشویم; چرا که همه این مواهب بلکه خود ما تعلق به او داریم، یک روز مى بخشد و روز دیگر مصلحت مى بیند از ما باز مى گیرد و هر دو صلاح ما است. توجه به این واقعیت که ما همه به سوى او باز مى گردیم به ما اعلام مى کند اینجا سراى جاویدان نیست زوال نعمت ها، کمبود مواهب و یا کثرت و وفور آنها همه زودگذر است، همه اینها وسیله اى است براى پیمودن مراحل تکامل، توجه به این دو اصل اساسى اثر عمیقى در ایجاد روح استقامت و صبر دارد. بدیهى است منظور از گفتن جمله  إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ  تنها ذکر زبانى آن نیست، بلکه توجه به حقیقت و روح آن است که یک دنیا توحید و ایمان در عمق آن نهفته است. تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۸
وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ ‌الخَوفِ وَالجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصابِرین؛(۵) این خوف چیست؟ جوع‌‌ چیست؟ انسان بایستی تأمّل کند بر روی این کلمات، بر روی این مفاهیم؛ معنای این، همان تدبّر در قرآن است؛ تدبّر در قرآن، اینها است. حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی
🇮🇷چرا کردیم؟ 3⃣موضوع: ایجاد نظام مستقل 🔸🌹🔹 💯 نهضت ادامه داره تازه اول کاره ! 📍 @shahidanpanahi