بسم الله الرحمن الرحیم
كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ
همان گونه که (براى هدایت شما) پیامبرى از خودتان در میان شما فرستادیم. تا آیات ما را بر شما بخواند. و شما را پاکیزه سازد. و به شما، کتاب و حکمت بیاموزد. و آنچه را نمى دانستید، به شما یاد دهد.
(بقره/151)
مختصری از تفسیر آیه
۳ ـ و کتاب و حکمت به شما مى آموزد (وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ).
گر چه تعلیم به طور طبیعى مقدم بر تربیت است، اما همان گونه که سابقاً هم اشاره کردیم: قرآن مجید براى اثبات این حقیقت که هدف نهائى تربیت است غالباً آن را مقدم بر تعلیم آورده است:
فرق میان کتاب و حکمت...
۴ ـ و آنچه را نمى دانستید به شما تعلیم مى دهد (وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ).
گر چه این موضوع، در جمله قبل که تعلیم کتاب و حکمت است وجود داشته، ولى قرآن مخصوصاً آن را تفکیک مى کند، تا به آنها بفهماند: اگر پیامبران نبودند بسیارى از علوم براى همیشه از شما مخفى بود، آنها تنها رهبر اخلاقى و اجتماعى نبودند، بلکه پیشواى علمى نیز بودند که بدون رهبرى آنها علوم انسانى نضج نمى گرفت.
تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۴
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
13940302_11605_64k.mp3
1.49M
#قرآن_راه_نجات
روشنفکران و جوانان باید با قرآن انس بگیرند
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
خدا را شکر که سال گذشته را در محضر کلام الله بسر بردیم و اینک نیز سال جدید را با کلام الله مجید آغاز می نمایم و امید داریم خداوند بر ما منت نهاده و فکر،زبان،گفتار،دیدار، قلم،نشستن،برخاستن،خورد و خوراک و گوشت و پوست و استخوان و تمام اعضا و جوارح ما را قرآنی کرده، قرآنی داشته و قرآنی بدارد به برکت محمد و آل طاهرینش
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه
بسم الله الرحمن الرحیم
َاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم. و شکر مرا به جاى آورید و (نعمتهاى مرا) کفران نکنید.
(بقره/152)
مختصری از تفسیر آیه
با توجه به نعمت هاى مختلف الهى که در این آیه بیان شد، در آیه بعد به مردم اعلام مى کند: جا دارد شکر این نعمت هاى بزرگ را به جا آورند و با بهره گیرى صحیح از این نعمت ها، حق شکر او را ادا کنند، مى فرماید: مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر مرا به جا آورید و کفران نکنید ! (فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لی وَ لاتَکْفُرُونِ).
بدیهى است: جمله مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم اشاره به یک معنى عاطفى میان خدا و بندگان نیست، آن گونه که در میان انسان ها است که به هم مى گویند: به یاد ما باشید تا به یاد شما باشیم!
بلکه اشاره به یک اصل تربیتى و تکوینى است، یعنى به یاد من باشید، به یاد ذات پاکى که سرچشمه تمام خوبى ها و نیکى ها است و به این وسیله روح و جان خود را پاک و روشن سازید و آماده پذیرش رحمت پروردگار، توجه شما به این ذات پاک، شما را در فعالیت ها مخلص تر، مصمّم تر، نیرومندتر، و متحدتر مى سازد.
همان گونه که منظور از شکرگزارى و عدم کفران تنها یک مسأله تشریفاتى و گفتن با زبان نیست، بلکه منظور آن است که هر نعمتى را درست به جاى خود مصرف کنید و در راهِ همان هدفى که براى آن آفریده شده به کار گیرید تا مایه فزونى رحمت و نعمت خدا گردد.
تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۵
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
13930408_8913_64k.mp3
484.5K
#قرآن_راه_نجات
از اینکه عمر خود را در راه قرآن صرف می کنید شاکر باشید.
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ ...
پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم.
(بقره/152)
نکته ها:
گفتار مفسران در فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ
مفسران در شرح این جمله، و این که منظور از یادآورى بندگان چیست؟ و یادآورى خداوند چگونه است، تفسیرهاى متنوعى ذکر کرده اند که فخر رازى در تفسیر کبیر خود آن را در ده موضوع خلاصه کرده:
۱ ـ مرا به اطاعت یاد کنید، تا شما را به رحمتم یاد کنم، شاهد این سخن آیه ۱۳۲ سوره آل عمران است که مى گوید: وَ أَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون .
۲ ـ مرا به دعا یاد کنید، تا شما را به اجابت یاد کنم، شاهد این سخن آیه ۶٠ سوره مؤمن است که مى گوید: ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم .
۳ ـ مرا به ثنا و طاعت یاد کنید، تا شما را به ثنا و نعمت یاد کنم.
۴ ـ مرا در دنیا یاد کنید تا شما را در جهان دیگر یاد کنم.
۵ ـ مرا در خلوتگاه ها یاد کنید تا شما را در جمع یاد کنم.
۶ ـ مرا به هنگام وفور نعمت یاد کنید، تا شما را در سختى ها یاد کنم.
۷ ـ مرا به عبادت یاد کنید، تا شما را به کمک یاد کنم، شاهد این سخن جمله إِیّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیّاکَ نَسْتَعین است.
ادامه تفسیر آیه ان شاء الله فردا بعد از نماز صبح
تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
همه کمبودها در اثر دوری ازقران است.mp3
1.1M
#قرآن_راه_نجات
#بسیار_زیبا
هرچه در دنیای اسلام کمبود است بر اثر دوری از معارف الهی و معارف قرانی است .
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
📸 #اینفوشناخت/
رئیسجمهور تراز در بیانات رهبر انقلاب 🇮🇷🇮🇷
#رئیس_جمهور
#انتخاب_اصلح 📝
#انتخابات🗳
#مسجد_بنی_فاطمه_س
#مسجد_حضرت_صاحب_الزمان_عج
#مسجد_حضرت_خدیجه_علیهاالسلام
#مسجد_امام_حسین_ع
#پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#معاونت_رسانه
بسم الله الرحمن الرحیم
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ ...
پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم.
(بقره/152)
نکته ها:
ادامه بیان دیروز👇
۸ ـ مرا به مجاهدت یاد کنید، تا شما را به هدایت یاد کنم، شاهد این سخن آیه ۶۹ سوره عنکبوت است که مى فرماید: وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا .
۹ ـ مرا به صدق و اخلاص یاد کنید، شما را به خلاص و مزید اختصاص یاد مى کنم.
۱٠ ـ مرا به ربوبیت یاد کنید، شما را به رحمت یاد مى کنم، مجموعه سوره حمد مى تواند گواه این معنى باشد.
البته هر یک از این امور، جلوه اى از جلوه هاى معنى وسیع این آیه است و آیه فوق همه این معانى و حتى غیر آن را نیز شامل مى شود: مرا به شکر یاد کنید تا شما را به زیادى نعمت یاد کنم، چنان که در آیه ۷ سوره ابراهیم مى خوانیم: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاَ َزیدَنَّکُمْ .
بدون شک هر گونه توجه به خداوند ـ چنان که گفتیم ـ یک اثر تربیتى دارد که در پرتو یاد خدا در وجود انسان پرتوافکن مى شود، و روح و جان او بر اثر این توجه، آمادگى نزول برکات جدیدى که متناسب با نحوه یاد او است پیدا مى کند.
تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۷
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ ...
پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم.
(بقره/152)
نکته ها:
ذکر خدا چیست؟
مسلّم است: منظور از ذکر خدا تنها یادآورى به زبان نیست، که زبان ترجمان قلب است، هدف این است: با تمام قلب و جان به ذات پاک خدا توجه داشته باشید، همان توجهى که انسان را از گناه باز مى دارد و به اطاعت فرمان او دعوت مى کند.
به همین دلیل، در احادیث متعددى از پیشوایان اسلام نقل شده است منظور از ذکر خدا یادآورى عملى است، در حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم که به على(علیه السلام) وصیت فرمود، از جمله وصایایش این بود: ثَلاثٌ لاتُطِیقُها ...
سه کار است که این امت توانائى انجام آن را (به طور کامل) ندارند:
مواسات و برابرى با برادر دینى در مال،
و اداى حق مردم با قضاوت عادلانه نسبت به خود و دیگران،
و خدا را در هر حال یاد کردن، منظور سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ أَکْبَرُ نیست،
بلکه منظور این است: هنگامى که کار حرامى در مقابل او قرار مى گیرد از خدا بترسد و آن را ترک گوید .
به هر حال، چه جالب است: خداوند با آن عظمت، ذکر بندگان را در کنار ذکر خود قرار مى دهد، بندگان، در آن عالم محدود و کوچکشان و خداوند بزرگ، در آن عالم نامحدود و بى انتها با آن همه رحمت ها و برکات!
تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۷
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
ای افرادی که ایمان آورده اید! از صبر(و استقامت) و نماز، کمک بگیرید؛ (زیرا) خداوند با صابران است.
(بقره/153)
تفسیر آیه
از آنجا که در آیات گذشته سخن از تعلیم و تربیت و ذکر و شکر بود، و با توجه به معنى بسیار وسیعى که این مفاهیم دارند، و غالب دستورات دینى را در بر مى گیرند در اولین آیه مورد بحث، سخن از صبر و پایدارى به میان مى آورد، که بدون آن، مفاهیم گذشته هرگز تحقق نخواهد یافت.
نخست مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید از صبر و نماز کمک بگیرید (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ).
و با این دو نیرو (استقامت و توجه به خدا) به جنگ مشکلات و حوادث سخت بروید که پیروزى از آن شما است; زیرا خداوند با صابران است (إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرینَ).
به عکس آنچه بعضى تصور مى کنند، صبر هرگز به معنى تحمل بدبختى ها و تن دادن به ذلت و تسلیم در برابر عوامل شکست نیست، بلکه صبر و شکیبائى به معنى پایدارى و استقامت در برابر هر مشکل و هر حادثه است... ادامه دارد
تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۰
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره
بسیارى از علماى اخلاق براى صبر سه شاخه ذکر کرده اند:
صبر بر اطاعت، یعنى مقاومت در برابر مشکلاتى که در راه طاعت وجود دارد.
صبر بر معصیت، یعنى ایستادگى در برابر انگیزه هاى گناه و شهوات سرکش و طغیانگر.
و صبر بر مصیبت، یعنى پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شکست روحى و ترک جزع و فزع.
کمتر موضوعى را مى توان در قرآن یافت که مانند صبر تکرار و مورد تأکید قرار گرفته باشد،
در قرآن مجید حدود هفتاد مورد از صبر ، سخن به میان آمده که بیش از ده مورد از آن به شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) اختصاص دارد.
تاریخ مردان بزرگ گواهى مى دهد: یکى از عوامل مهم یا مهم ترین عامل پیروزى آنان استقامت و شکیبائى بوده است، افرادى که از این صفت بى بهره اند در گرفتارى ها بسیار زود از پا در مى آیند و مى توان گفت: نقشى را که این عامل در پیشرفت افراد و جامعه ها ایفا مى کند، نه فراهم بودن امکانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن.
به همین دلیل در قرآن مجید روى این موضوع با مؤکدترین بیان تکیه شده است، آنجا که مى گوید: إِنَّما یُوَفَّى الصّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب: صابران، پاداش خود را بى حساب مى گیرند. ادامه دارد
تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۰ و ۵۹۱
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره
و در مورد دیگر بعد از ذکر صبر در برابر حوادث مى خوانیم: إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ: این کار از محکم ترین کارها است.
اصولاً ویژگىِ استقامت و پایمردى، این است که: فضائل دیگر بدون آن ارج و بهائى نخواهند داشت،
چرا که پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در نهج البلاغه در کلمات قصار مى خوانیم: بر شما باد به صبر و پایدارى که صبر در برابر ایمان همچون سر است در مقابل تن، تن بى سر فایده اى ندارد، همچنین ایمان بدون صبر ناپایدار و بى نتیجه است.
در روایات اسلامى عالى ترین صبر را آن دانسته اند که به هنگام فراهم آمدن وسائل عصیان و گناه، انسان مقاومت کند و از لذت گناه چشم بپوشد.
در آیه مورد بحث، مخصوصاً به مسلمانان انقلابى نخستین، که دشمنان نیرومند، خون خوار و بى رحم از هر سو آنها را احاطه کرده بودند، دستور داده شده است: در برابر حوادث مختلف از قدرت صبر و پایمردى کمک بگیرند، که نتیجه آن استقلال شخصیت، و اتکاء به خویشتن و خود یارى در پناه ایمان به خدا است و تاریخ اسلام این حقیقت را به خوبى نشان مى دهد که همین اصل اساسى پایه اصلى همه پیروزى ها بود.
تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۱ و۵۹۲
ادامه دارد
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
13890521_5487_64k.mp3
821.3K
#قرآن_راه_نجات
لزوم رجوع به تفاسیر و ترجمه برای درک بهتر مفاهیم قرآن
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره
موضوع دیگرى که در آیه بالا به عنوان یک تکیه گاه مهم در کنار صبر، معرفى شده صلوة نماز است، لذا در احادیث اسلامى مى خوانیم: ...
هنگامى که على(علیه السلام) با مشکلى روبرو مى شد به نماز برمى خاست و پس از نماز به دنبال حل مشکل مى رفت و این آیه را تلاوت مى فرمود: وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة... .
از این موضوع هرگز نباید تعجب کرد; زیرا هنگامى که انسان در برابر حوادث سخت و مشکلات طاقت فرسا قرار مى گیرد، و نیروى خود را براى مقابله با آنها ناچیز مى بیند، نیاز به تکیه گاهى دارد که از هر جهت نامحدود و بى انتها باشد،
نماز او را با چنین مبدئى مربوط مى سازد، و با اتکاء بر او مى تواند با روحى مطمئن و آرام، امواج سهمگین مشکلات را در هم بشکند.
بنابراین، آیه فوق در حقیقت به دو اصل توصیه مى کند: یکى اتکاى به خداوند که نماز مظهر آن است و دیگرى مسأله خود یارى و اتکاى به نفس که به عنوان صبر از آن یاد شده است
تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۲
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
معجزیت قران روز به روز محسوس تر از قبل.mp3
590.9K
#قرآن_راه_نجات
امروز معجزیت قرآن بیش از گذشته قابل مشاهده است.
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ
و به آنهایی که در راه خدا کشته می شوند، مرده نگویید؛ بلکه آنها زنده اند، ولی شما نمی فهمید.
(بقره/154)
مختصری از تفسیر آیه
به دنبال مسأله صبر و پایدارى، در آیه بعد، سخن از حیات جاویدان شهیدان مى گوید که پیوند نزدیکى با استقامت و صبرشان دارد.
نخست مى فرماید: هرگز به آنها که در راه خدا کشته مى شوند و شربت شهادت مى نوشند مرده مگوئید ! (وَ لاتَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتٌ).
سپس براى تأکید بیشتر اضافه مى کند: بلکه آنها زندگانند، اما شما درک نمى کنید ! (بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لاتَشْعُرُونَ).
اصولاً در هر نهضتى گروهى راحت طلب و ترسو خود را کنار مى کشند و علاوه بر این که خودشان کارى انجام نمى دهند، سعى در دلسرد کردن دیگران دارند همین که حادثه ناگوارى رخ مى دهد، اظهار تأسف مى کنند و آن را دلیل بر بى نتیجه بودن آن قیام مى پندارند،
غافل از این که هیچ هدف مقدس و گران بهائى بدون دادن قربانى یا قربانى ها به دست نیامده و این یکى از سنن این جهان است.
قرآن کریم کراراً از این دسته سخن به میان آورده و آنها را سخت سرزنش مى کند.
تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۵۹۳
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س