eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
677 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
531 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۴۸ سوره بقره روزى که یاران مهدى(علیه السلام) جمع مى شوند در روایات متعددى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده جمله أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعاً به اصحاب مهدى(علیه السلام)تفسیر شده است. از جمله در کتاب روضه کافى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم که بعد از ذکر این جمله، فرمود: یَعْنِی أَصْحابَ الْقائِمِ الثَّلاثَ مِائَة وَ الْبِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً قالَ وَ هُمْ وَ اللّهِ الأُمَّةُ الْمَعْدُودَةُ قالَ یَجْتَمِعُونَ وَ اللّهِ فِی ساعَة واحِدَة قَزَعٌ کَقَزَعِ الْخَرِیفِ: منظور اصحاب امام قائم(علیه السلام) هستند که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از امة معدودة آنها هستند، به خدا سوگند در یک ساعت همگى جمع مى شوند، همچون پاره هاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مى گردد ! از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) نیز نقل شده: وَ ذلِکَ وَ اللّهِ أَنْ لَوْ قَدْ قامَ قائِمُنا یَجْمَعُ اللّهُ إِلَیْهِ شِیعَتَنا مِنْ جَمِیعِ الْبُلْدانِ: به خدا سوگند هنگامى که مهدى(علیه السلام) قیام کند، خدا تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مى کند. بدون شک، این تفسیر از مفاهیم بطون آیه است; چرا که مى دانیم طبق روایات، آیات قرآن گاه معانى متعددى دارد که یک معنى ظاهرى، همگانى و عمومى است، و دیگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آیه است، که جز پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام) و کسانى که خدا بخواهد، از آن آگاه نیستند. به تعبیر دیگر: در حقیقت این روایات اشاره به این مطلب است: خدائى که قدرت دارد ذرات پراکنده خاک انسان ها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آورى کند، به آسانى مى تواند یاران مهدى(علیه السلام) را در یک روز و یک ساعت براى افروختن نخستین جرقه هاى انقلاب به منظور تأسیس حکومت عدل الهى و پایان دادن به ظلم و ستم، جمع نماید. تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۷۵
🔔 تمسك جوييد به كتاب الهى ! 🌸وَالْعِصْمَةُ لِلْمُتَمَسِّکِ، وَالنَّجَاةُ لِلْمُتَعَلِّقِ 🔹قران نگهدارنده کسی است که به آن تمسک جوید و نجات دهنده آن است که به آن چنگ آویزد. 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌ @mouddaroulquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۴۸ سوره بقره روزى که یاران مهدى(علیه السلام) جمع مى شوند در روایات متعددى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده جمله أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعاً به اصحاب مهدى(علیه السلام)تفسیر شده است. از جمله در کتاب روضه کافى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم که بعد از ذکر این جمله، فرمود: یَعْنِی أَصْحابَ الْقائِمِ الثَّلاثَ مِائَة وَ الْبِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً قالَ وَ هُمْ وَ اللّهِ الأُمَّةُ الْمَعْدُودَةُ قالَ یَجْتَمِعُونَ وَ اللّهِ فِی ساعَة واحِدَة قَزَعٌ کَقَزَعِ الْخَرِیفِ: منظور اصحاب امام قائم(علیه السلام) هستند که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از امة معدودة آنها هستند، به خدا سوگند در یک ساعت همگى جمع مى شوند، همچون پاره هاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مى گردد ! از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) نیز نقل شده: وَ ذلِکَ وَ اللّهِ أَنْ لَوْ قَدْ قامَ قائِمُنا یَجْمَعُ اللّهُ إِلَیْهِ شِیعَتَنا مِنْ جَمِیعِ الْبُلْدانِ: به خدا سوگند هنگامى که مهدى(علیه السلام) قیام کند، خدا تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مى کند. بدون شک، این تفسیر از مفاهیم بطون آیه است; چرا که مى دانیم طبق روایات، آیات قرآن گاه معانى متعددى دارد که یک معنى ظاهرى، همگانى و عمومى است، و دیگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آیه است، که جز پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام) و کسانى که خدا بخواهد، از آن آگاه نیستند. به تعبیر دیگر: در حقیقت این روایات اشاره به این مطلب است: خدائى که قدرت دارد ذرات پراکنده خاک انسان ها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آورى کند، به آسانى مى تواند یاران مهدى(علیه السلام) را در یک روز و یک ساعت براى افروختن نخستین جرقه هاى انقلاب به منظور تأسیس حکومت عدل الهى و پایان دادن به ظلم و ستم، جمع نماید. تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۷۵
بسم الله الرحمن الرحیم وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن رَّبِّكَ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ از هر سو خارج شدى، (به هنگام نماز،) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» کن. این دستور حقّى از جانب پروردگار توست. و خداوند، از آنچه انجام مى دهید، غافل نیست. (بقره/149) مختصری از تفسیر آیه این تأکیداتِ پى در پى که در آیه بعد نیز تعقیب خواهد شد، همگى حاکى از این حقیقت است که: مسأله تغییر قبله و نسخ حکم سابق براى گروهى از تازه مسلمانان نیز گران و سنگین بوده همان گونه که براى دشمنان لجوج، دستاویزى براى سمپاشى. در اینجا ـ و به طور کلى در همه تحولات و انقلابهاى تکاملى ـ چیزى که مى تواند به گفتگوها پایان دهد و تردیدها و شک ها را بزداید همان قاطعیت، صراحت و تأکیدهاى متوالى و کوبنده است، هر گاه رهبرِ جمعیت در این مواقع حساس با لحن قاطع، برنده و غیر قابل تغییر، موضع خود را مشخص کند، دوستان را مصمم تر و دشمنان را براى همیشه مأیوس خواهد ساخت، و این نکته کراراً در قرآن به وضوح دیده مى شود. (خارج از متن تفسیر: کاش ضرورت این مسئله را که بالاخره یک نفر باید حرف آخر رو بزنه، را مردم بویژه مسئولین متوجه می شدند. و اون چیزی نیست جز فصل الخطاب، که از زبان عالم ترین،فقیه ترین، با تقوا ترین، شجاع ترین،عادل ترین و به معنای واقعی جانشین بر حق امام زمان عج، رهبر عظیم الشأن، بیان می گردد.) تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۷۸
قرآن.pdf
73.3K
تفسیر تکمیلی آیه ۱۴۹ سوره بقره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن.pdf
73.3K
تفسیر تکمیلی آیه ۱۵۰ سوره بقره
بسم الله الرحمن الرحیم وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ و از هر سو خارج شدى، روى خود را به جانب مسجدالحرام کن. و هر جا بودید، روى خود را به سوى آن کنید. تا مردم، دلیلى بر ضدّ شما نداشته باشند. مگر آنها که ستمکار (و لجوج) هستند. از آنها نترسید. و از من بترسید! و (بدانید این تغییر قبله، بخاطر آن بود که) نعمت خود را بر شما تمام کنم، شاید هدایت شوید. (بقره/150) مختصری از تفسیر آیه  از آنها هرگز نترسید، و تنها از من بترسید  (فَلاتَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنی). این یکى از اصول کلى و اساسى تربیت توحیدى اسلامى است که از هیچ چیزى و هیچ کس جز خدا نباید ترس داشت، تنها ترس از خدا (یا صحیح تر ترس از نافرمانى او) شعار هر مسلمان با ایمان است، که اگر این اصل بر روح و جان آنها پرتوافکن شود، هرگز شکست نخواهند خورد. اما مسلمان نماهائى که به عکس دستور بالا، گاه از  شرق  مى ترسند و گاه از قدرت  غرب  گاه از  منافقین داخلى  و گاه از  دشمنان خارجى  خلاصه، از همه چیز و همه کس جز خدا وحشت دارند آنها همیشه زبون، حقیر و شکست خورده اند. (خارج از متن تفسیر: چقدر این قرآن با عظمته. ای کاش ما بر اساس این دستورالعمل واقعی و سعادت بخش انسانیت زندگی می کردیم. ای کاش مسئولین ما یه کم قرآنی بودند) تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۰