eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
646 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
492 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۴۸ سوره بقره روزى که یاران مهدى(علیه السلام) جمع مى شوند در روایات متعددى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده جمله أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعاً به اصحاب مهدى(علیه السلام)تفسیر شده است. از جمله در کتاب روضه کافى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم که بعد از ذکر این جمله، فرمود: یَعْنِی أَصْحابَ الْقائِمِ الثَّلاثَ مِائَة وَ الْبِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً قالَ وَ هُمْ وَ اللّهِ الأُمَّةُ الْمَعْدُودَةُ قالَ یَجْتَمِعُونَ وَ اللّهِ فِی ساعَة واحِدَة قَزَعٌ کَقَزَعِ الْخَرِیفِ: منظور اصحاب امام قائم(علیه السلام) هستند که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از امة معدودة آنها هستند، به خدا سوگند در یک ساعت همگى جمع مى شوند، همچون پاره هاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مى گردد ! از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) نیز نقل شده: وَ ذلِکَ وَ اللّهِ أَنْ لَوْ قَدْ قامَ قائِمُنا یَجْمَعُ اللّهُ إِلَیْهِ شِیعَتَنا مِنْ جَمِیعِ الْبُلْدانِ: به خدا سوگند هنگامى که مهدى(علیه السلام) قیام کند، خدا تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مى کند. بدون شک، این تفسیر از مفاهیم بطون آیه است; چرا که مى دانیم طبق روایات، آیات قرآن گاه معانى متعددى دارد که یک معنى ظاهرى، همگانى و عمومى است، و دیگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آیه است، که جز پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام) و کسانى که خدا بخواهد، از آن آگاه نیستند. به تعبیر دیگر: در حقیقت این روایات اشاره به این مطلب است: خدائى که قدرت دارد ذرات پراکنده خاک انسان ها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آورى کند، به آسانى مى تواند یاران مهدى(علیه السلام) را در یک روز و یک ساعت براى افروختن نخستین جرقه هاى انقلاب به منظور تأسیس حکومت عدل الهى و پایان دادن به ظلم و ستم، جمع نماید. تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۷۵
بسم الله الرحمن الرحیم وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن رَّبِّكَ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ از هر سو خارج شدى، (به هنگام نماز،) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» کن. این دستور حقّى از جانب پروردگار توست. و خداوند، از آنچه انجام مى دهید، غافل نیست. (بقره/149) مختصری از تفسیر آیه این تأکیداتِ پى در پى که در آیه بعد نیز تعقیب خواهد شد، همگى حاکى از این حقیقت است که: مسأله تغییر قبله و نسخ حکم سابق براى گروهى از تازه مسلمانان نیز گران و سنگین بوده همان گونه که براى دشمنان لجوج، دستاویزى براى سمپاشى. در اینجا ـ و به طور کلى در همه تحولات و انقلابهاى تکاملى ـ چیزى که مى تواند به گفتگوها پایان دهد و تردیدها و شک ها را بزداید همان قاطعیت، صراحت و تأکیدهاى متوالى و کوبنده است، هر گاه رهبرِ جمعیت در این مواقع حساس با لحن قاطع، برنده و غیر قابل تغییر، موضع خود را مشخص کند، دوستان را مصمم تر و دشمنان را براى همیشه مأیوس خواهد ساخت، و این نکته کراراً در قرآن به وضوح دیده مى شود. (خارج از متن تفسیر: کاش ضرورت این مسئله را که بالاخره یک نفر باید حرف آخر رو بزنه، را مردم بویژه مسئولین متوجه می شدند. و اون چیزی نیست جز فصل الخطاب، که از زبان عالم ترین،فقیه ترین، با تقوا ترین، شجاع ترین،عادل ترین و به معنای واقعی جانشین بر حق امام زمان عج، رهبر عظیم الشأن، بیان می گردد.) تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۷۸
قرآن.pdf
73.3K
تفسیر تکمیلی آیه ۱۴۹ سوره بقره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن.pdf
73.3K
تفسیر تکمیلی آیه ۱۵۰ سوره بقره
بسم الله الرحمن الرحیم وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ و از هر سو خارج شدى، روى خود را به جانب مسجدالحرام کن. و هر جا بودید، روى خود را به سوى آن کنید. تا مردم، دلیلى بر ضدّ شما نداشته باشند. مگر آنها که ستمکار (و لجوج) هستند. از آنها نترسید. و از من بترسید! و (بدانید این تغییر قبله، بخاطر آن بود که) نعمت خود را بر شما تمام کنم، شاید هدایت شوید. (بقره/150) مختصری از تفسیر آیه  از آنها هرگز نترسید، و تنها از من بترسید  (فَلاتَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنی). این یکى از اصول کلى و اساسى تربیت توحیدى اسلامى است که از هیچ چیزى و هیچ کس جز خدا نباید ترس داشت، تنها ترس از خدا (یا صحیح تر ترس از نافرمانى او) شعار هر مسلمان با ایمان است، که اگر این اصل بر روح و جان آنها پرتوافکن شود، هرگز شکست نخواهند خورد. اما مسلمان نماهائى که به عکس دستور بالا، گاه از  شرق  مى ترسند و گاه از قدرت  غرب  گاه از  منافقین داخلى  و گاه از  دشمنان خارجى  خلاصه، از همه چیز و همه کس جز خدا وحشت دارند آنها همیشه زبون، حقیر و شکست خورده اند. (خارج از متن تفسیر: چقدر این قرآن با عظمته. ای کاش ما بر اساس این دستورالعمل واقعی و سعادت بخش انسانیت زندگی می کردیم. ای کاش مسئولین ما یه کم قرآنی بودند) تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۰
قرآن.pdf
73.3K
تفسیر تکمیلی آیه ۱۵۰ سوره بقره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ همان گونه که (براى هدایت شما) پیامبرى از خودتان در میان شما فرستادیم. تا آیات ما را بر شما بخواند. و شما را پاکیزه سازد. و به شما، کتاب و حکمت بیاموزد. و آنچه را نمى دانستید، به شما یاد دهد. (بقره/151) مختصری از تفسیر آیه. ... به چهار نعمت دیگر که از برکت این پیامبر، عاید مسلمین شد اشاره مى کند، مى فرماید: ۱ ـ  آیات ما را بر شما مى خواند  (یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا).  یَتْلُوا  از ماده  تلاوت  به معنى پى در پى در آوردن است، لذا هنگامى که عباراتى پى در پى (و روى نظام صحیح) خوانده شود از آن تعبیر به تلاوت مى کنند، یعنى پیامبر، سخنان خدا را روى نظام صحیح و مناسبى پى در پى بر شما مى خواند تا قلوبتان را آماده پذیرش معانى آن کند. بنابراین تلاوت منظم و حساب شده پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى ایجاد آمادگى در تعلیم و تربیت است که در جمله هاى بعد به آن اشاره مى شود. ۲ ـ  و او شما را پرورش مى دهد  (وَ یُزَکِّیکُمْ).  تزکیه  در اصل ـ چنان که  راغب  در  مفردات  گوید ـ به معنى افزودن و نمو دادن است، یعنى او با کمک گرفتن از آیات خدا بر کمالات معنوى و مادى، شما مى افزاید، و روحتان را نمو مى دهد، گل هاى فضیلت را بر شاخسار وجودتان آشکار مى سازد و انواع صفات زشت را که در عصر جاهلیت، جامعه شما را فرا گرفته بود مى زداید. ادامه تفسیر، ان شاء الله فردا بعد از نماز صبح تفسیر نمونه جلد اول.  صفحه ۵۸۳  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ همان گونه که (براى هدایت شما) پیامبرى از خودتان در میان شما فرستادیم. تا آیات ما را بر شما بخواند. و شما را پاکیزه سازد. و به شما، کتاب و حکمت بیاموزد. و آنچه را نمى دانستید، به شما یاد دهد. (بقره/151) مختصری از تفسیر آیه ۳ ـ  و کتاب و حکمت به شما مى آموزد  (وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ). گر چه  تعلیم  به طور طبیعى مقدم بر  تربیت  است، اما همان گونه که سابقاً هم اشاره کردیم: قرآن مجید براى اثبات این حقیقت که هدف نهائى  تربیت  است غالباً آن را مقدم بر تعلیم آورده است: فرق میان  کتاب  و  حکمت... ۴ ـ  و آنچه را نمى دانستید به شما تعلیم مى دهد  (وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ). گر چه این موضوع، در جمله قبل که تعلیم کتاب و حکمت است وجود داشته، ولى قرآن مخصوصاً آن را تفکیک مى کند، تا به آنها بفهماند: اگر پیامبران نبودند بسیارى از علوم براى همیشه از شما مخفى بود، آنها تنها رهبر اخلاقى و اجتماعى نبودند، بلکه پیشواى علمى نیز بودند که بدون رهبرى آنها علوم انسانى نضج نمى گرفت. تفسیر نمونه جلد اول.  صفحه ۵۸۴  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم خدا را شکر که سال گذشته را در محضر کلام الله بسر بردیم و اینک نیز سال جدید را با کلام الله مجید آغاز می نمایم و امید داریم خداوند بر ما منت نهاده و فکر،زبان،گفتار،دیدار، قلم،نشستن،برخاستن،خورد و خوراک و گوشت و پوست و استخوان و تمام اعضا و جوارح ما را قرآنی کرده، قرآنی داشته و قرآنی بدارد به برکت محمد و آل طاهرینش اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه
بسم الله الرحمن الرحیم َاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم. و شکر مرا به جاى آورید و (نعمتهاى مرا) کفران نکنید. (بقره/152) مختصری از تفسیر آیه با توجه به نعمت هاى مختلف الهى که در این آیه بیان شد، در آیه بعد به مردم اعلام مى کند: جا دارد شکر این نعمت هاى بزرگ را به جا آورند و با بهره گیرى صحیح از این نعمت ها، حق شکر او را ادا کنند، مى فرماید: مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر مرا به جا آورید و کفران نکنید ! (فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لی وَ لاتَکْفُرُونِ). بدیهى است: جمله مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم اشاره به یک معنى عاطفى میان خدا و بندگان نیست، آن گونه که در میان انسان ها است که به هم مى گویند: به یاد ما باشید تا به یاد شما باشیم! بلکه اشاره به یک اصل تربیتى و تکوینى است، یعنى به یاد من باشید، به یاد ذات پاکى که سرچشمه تمام خوبى ها و نیکى ها است و به این وسیله روح و جان خود را پاک و روشن سازید و آماده پذیرش رحمت پروردگار، توجه شما به این ذات پاک، شما را در فعالیت ها مخلص تر، مصمّم تر، نیرومندتر، و متحدتر مى سازد. همان گونه که منظور از شکرگزارى و عدم کفران تنها یک مسأله تشریفاتى و گفتن با زبان نیست، بلکه منظور آن است که هر نعمتى را درست به جاى خود مصرف کنید و در راهِ همان هدفى که براى آن آفریده شده به کار گیرید تا مایه فزونى رحمت و نعمت خدا گردد. تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ ... پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم. (بقره/152) نکته ها: گفتار مفسران در  فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ مفسران در شرح این جمله، و این که منظور از یادآورى بندگان چیست؟ و یادآورى خداوند چگونه است، تفسیرهاى متنوعى ذکر کرده اند که  فخر رازى  در تفسیر  کبیر  خود آن را در ده موضوع خلاصه کرده: ۱ ـ مرا به  اطاعت  یاد کنید، تا شما را به  رحمتم  یاد کنم، شاهد این سخن آیه ۱۳۲ سوره  آل عمران  است که مى گوید:  وَ أَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون . ۲ ـ مرا به  دعا  یاد کنید، تا شما را به  اجابت  یاد کنم، شاهد این سخن آیه ۶٠ سوره  مؤمن  است که مى گوید:  ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم . ۳ ـ مرا به  ثنا و طاعت  یاد کنید، تا شما را به  ثنا و نعمت  یاد کنم. ۴ ـ مرا در  دنیا  یاد کنید تا شما را در  جهان دیگر  یاد کنم. ۵ ـ مرا در  خلوتگاه ها  یاد کنید تا شما را در  جمع  یاد کنم. ۶ ـ مرا به  هنگام وفور نعمت  یاد کنید، تا شما را در  سختى ها  یاد کنم. ۷ ـ مرا به  عبادت  یاد کنید، تا شما را به  کمک  یاد کنم، شاهد این سخن جمله  إِیّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیّاکَ نَسْتَعین است. ادامه تفسیر آیه ان شاء الله فردا بعد از نماز صبح تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۶