eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
692 دنبال‌کننده
3هزار عکس
536 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن رَّبِّكَ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ از هر سو خارج شدى، (به هنگام نماز،) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» کن. این دستور حقّى از جانب پروردگار توست. و خداوند، از آنچه انجام مى دهید، غافل نیست. (بقره/149) مختصری از تفسیر آیه این تأکیداتِ پى در پى که در آیه بعد نیز تعقیب خواهد شد، همگى حاکى از این حقیقت است که: مسأله تغییر قبله و نسخ حکم سابق براى گروهى از تازه مسلمانان نیز گران و سنگین بوده همان گونه که براى دشمنان لجوج، دستاویزى براى سمپاشى. در اینجا ـ و به طور کلى در همه تحولات و انقلابهاى تکاملى ـ چیزى که مى تواند به گفتگوها پایان دهد و تردیدها و شک ها را بزداید همان قاطعیت، صراحت و تأکیدهاى متوالى و کوبنده است، هر گاه رهبرِ جمعیت در این مواقع حساس با لحن قاطع، برنده و غیر قابل تغییر، موضع خود را مشخص کند، دوستان را مصمم تر و دشمنان را براى همیشه مأیوس خواهد ساخت، و این نکته کراراً در قرآن به وضوح دیده مى شود. (خارج از متن تفسیر: کاش ضرورت این مسئله را که بالاخره یک نفر باید حرف آخر رو بزنه، را مردم بویژه مسئولین متوجه می شدند. و اون چیزی نیست جز فصل الخطاب، که از زبان عالم ترین،فقیه ترین، با تقوا ترین، شجاع ترین،عادل ترین و به معنای واقعی جانشین بر حق امام زمان عج، رهبر عظیم الشأن، بیان می گردد.) تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۷۸
قرآن.pdf
73.3K
تفسیر تکمیلی آیه ۱۴۹ سوره بقره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن.pdf
73.3K
تفسیر تکمیلی آیه ۱۵۰ سوره بقره
بسم الله الرحمن الرحیم وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ و از هر سو خارج شدى، روى خود را به جانب مسجدالحرام کن. و هر جا بودید، روى خود را به سوى آن کنید. تا مردم، دلیلى بر ضدّ شما نداشته باشند. مگر آنها که ستمکار (و لجوج) هستند. از آنها نترسید. و از من بترسید! و (بدانید این تغییر قبله، بخاطر آن بود که) نعمت خود را بر شما تمام کنم، شاید هدایت شوید. (بقره/150) مختصری از تفسیر آیه  از آنها هرگز نترسید، و تنها از من بترسید  (فَلاتَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنی). این یکى از اصول کلى و اساسى تربیت توحیدى اسلامى است که از هیچ چیزى و هیچ کس جز خدا نباید ترس داشت، تنها ترس از خدا (یا صحیح تر ترس از نافرمانى او) شعار هر مسلمان با ایمان است، که اگر این اصل بر روح و جان آنها پرتوافکن شود، هرگز شکست نخواهند خورد. اما مسلمان نماهائى که به عکس دستور بالا، گاه از  شرق  مى ترسند و گاه از قدرت  غرب  گاه از  منافقین داخلى  و گاه از  دشمنان خارجى  خلاصه، از همه چیز و همه کس جز خدا وحشت دارند آنها همیشه زبون، حقیر و شکست خورده اند. (خارج از متن تفسیر: چقدر این قرآن با عظمته. ای کاش ما بر اساس این دستورالعمل واقعی و سعادت بخش انسانیت زندگی می کردیم. ای کاش مسئولین ما یه کم قرآنی بودند) تفسیر نمونه جلد اول. صفحه ۵۸۰
قرآن.pdf
73.3K
تفسیر تکمیلی آیه ۱۵۰ سوره بقره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ همان گونه که (براى هدایت شما) پیامبرى از خودتان در میان شما فرستادیم. تا آیات ما را بر شما بخواند. و شما را پاکیزه سازد. و به شما، کتاب و حکمت بیاموزد. و آنچه را نمى دانستید، به شما یاد دهد. (بقره/151) مختصری از تفسیر آیه. ... به چهار نعمت دیگر که از برکت این پیامبر، عاید مسلمین شد اشاره مى کند، مى فرماید: ۱ ـ  آیات ما را بر شما مى خواند  (یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا).  یَتْلُوا  از ماده  تلاوت  به معنى پى در پى در آوردن است، لذا هنگامى که عباراتى پى در پى (و روى نظام صحیح) خوانده شود از آن تعبیر به تلاوت مى کنند، یعنى پیامبر، سخنان خدا را روى نظام صحیح و مناسبى پى در پى بر شما مى خواند تا قلوبتان را آماده پذیرش معانى آن کند. بنابراین تلاوت منظم و حساب شده پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى ایجاد آمادگى در تعلیم و تربیت است که در جمله هاى بعد به آن اشاره مى شود. ۲ ـ  و او شما را پرورش مى دهد  (وَ یُزَکِّیکُمْ).  تزکیه  در اصل ـ چنان که  راغب  در  مفردات  گوید ـ به معنى افزودن و نمو دادن است، یعنى او با کمک گرفتن از آیات خدا بر کمالات معنوى و مادى، شما مى افزاید، و روحتان را نمو مى دهد، گل هاى فضیلت را بر شاخسار وجودتان آشکار مى سازد و انواع صفات زشت را که در عصر جاهلیت، جامعه شما را فرا گرفته بود مى زداید. ادامه تفسیر، ان شاء الله فردا بعد از نماز صبح تفسیر نمونه جلد اول.  صفحه ۵۸۳