نظر #شهید_بهشتی در مورد #ابراهیم_یزدی، #نهضت_آزادی و مهندس #بازرگان -1
آقای #مهندس_بازرگان از دوستان خیلی قدیم من هستند و آقای #یزدی همینطور، هرچند چون ایشان مدت زیادی در خارج بودهاند ارتباط مستقیم زیاد نبوده، ولی هر دوی این برادرها را همچنان #برادرهای_دوست_داشتنی و برخوردار از درجه بالایی از #صداقت و صمیمیت میدانم. ولی #خط_فکری شان را در مورد #سیاست_انقلابی ایران از اول هم خطی که با ما بخواند، نمییافتم و ما از همان اول حس میکردیم که نقطه نظرهامان مختلف است. منتها با توجه به اینکه اینها یاران و دوستان انقلاب بودهاند و خدماتی داشتهاند و سهمی داشتهاند، آقای بازرگان که سهم زیادی در سابقه فعالیت قبلیشان مخصوصا داشتهاند، ما ترجیح میدادیم که با وجود این اختلافنظرها همکاری داشته باشیم، تا وقتی که آقایان به این نتیجه رسیدند که نمیتواند پابهپای این نقطهنظرها بیایند و #استعفا دادند.
بنابراین من آقایان را چهرههایی دوستداشتنی و برخوردار از صداقت و خوب میدانم ولی نقطهنظرشان را #در_جهت_این_انقلاب هم، از پیش، نمییافتم. روزبهروز این نظر قوی تر میشد. چه در #مسائل_داخلی_انقلاب و چه در مورد #مسائل_خارجی_انقلاب. ما معتقد بودیم انقلاب ایران یک #انقلاب_جهانی است لااقل در #جهان_اسلام و در دنیای #مستضعفین. شاید آقایان چنین دیدی نداشتند، مخصوصا آقای مهندس بازرگان خیلی اینطورها نمیاندیشیدند. باز آقای دکتر یزدی هم نقطهنظرهاشان با آقای بازرگان یکی نیست. ایشان هم با آقای بازرگان اختلافنظرهایی داشتند.
منبع: بهشتی از زبان بهشتی، (1392) جلد دوم، صص 328-329 به نقل از کتاب شهید بهشتی؛ اسطورهای بر جاودانه تاریخ
@shahiddoctorbeheshti
نظر #شهید_بهشتی در مورد #نهضت_آزادی و مهندس #بازرگان -2
#از_روى_ناچارى با علم و آگاهى به اینکه آقاى #مهندس_بازرگان عضو نهضت آزادی اند و راه اسلامی و سیاسی و اجتماعى نهضت آزادى با راه انقلاب و راه ما هم يكى نبود، براى اينكه همان سه ماه قبلش بود كه آقاى مهندس بازرگان در #پاريس آمده بودند #امام را قانع كنند كه اگر مثلاً #شوراى_سلطنت باشد و آزادى انتخابات باشد، مبارزه به همينجا ختم بشود و ايشان تشريف بياورند به ايران بهتر است و امام هم بعد از يك ديدار گفته بودند كه نه اينطور نمىشود. اگر مىخواهيد ديدار دومی با من داشته باشيد، بايد بر ضد اين رژيم اعلاميه بدهيد. اگر اعلاميه داديد، مىتوانيد با من ديدار دوم داشته باشيد و الّا نه. و چون ايشان در آنجا اعلاميه ندادند، برگشتند ايران و اعلاميهاى عليه اين مضامين دادند، اين بود كه ديدار دومى هم با امام نداشتند. و همانجا من با ايشان و آقاى #دكتر_يزدى چقدر صحبت كردم تا آقاى مهندس بازرگان را قانعشان كنم كه اين راه، راه صحيحترى است، به اين راه بياييد. خوب با علم و آگاهى ما از وضع ايشان، بعد از پيروزى انقلاب از روى #اضطرار، ناچار شديم آقاى مهندس بازرگان را به عنوان #نخست_وزير معرفى كنيم. #شوراى_انقلاب ناچار شد ايشان را معرفى كند و ايشان هم نخست وزير شدند و دولتشان هم #دولت_انقلاب شد؟ نه، دولت انقلاب كه نشد. خودشان گفتند من اصلاً دولت انقلاب نيستم. خودشان گفتند كه اين دولت، دولت انقلاب نيست، دولت انتقال است. انتقال از مرحلۀ پيش به مرحلۀ انقلاب. حالا چهطور مىشود كه يك انقلاب پيروز بشود و اولين دولتش دولت انقلاب نباشد و دولت انتقال باشد؟ و گفتند #من_بلدوزر_نيستم، من يك #ماشین_سوارى_ضعيف_نازكنارنجى هستم كه مىتوانم در جادۀ هموارِ آسفالته حركت كنم و بعد هم معلوم شد كه #دولت_انتقال هم نيست.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی، (1390)، صص 231-232
@shahiddoctorbeheshti
فایل تصویری سخنرانی در آذر ۱۳۵۹ در کانون ابوذر
صریحترین موضع #شهیدبهشتی در مورد #آزادی و #حجاب و برخورد حکومتی با مفاسد اخلاقی و اجتماعی و تفکر لیبرالی زمامداران
در لینک زیر
yon.ir/lblib
#آزادی_پوشش
#حرام_اجتماعی
@shahiddoctorbeheshti
#حجاب_اجباری
مسئولیت نظام اسلامی در مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی
سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه
درست است که اگر افراد رشدیافته رسیده به مراحل بالای کمال را در میان انگیزه های رنگارنگ #فساد رها کنی، اختیار خودشان را می توانند داشته باشند. خوب باید بگوییم که اینها چند درصدند؟ چند در هزارند؟
برای اینکه بقیه انسانها حاکم بر هوایشان بمانند، باید بکوشیم محیط هم طبیعی باشد که از در و دیوارش #انگیزه فساد نبارد و به محض اینکه ما خواستیم محیط را از این #آلودگی ها پاک کنیم، خودبخود مقداری از #آزادی ها گرفته می شود. اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادی فریاد برای آزادی هم برآورید، درست؛ اما خانم مسلمان در کوچه و خیابان که می آیی لباس و #پوشش شما ساده باشد، اندامهای بدن و موی سر شما پوشیده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دلفریب و سخن گفتن و نحوه برخورد با این و آن و طرز راه رفتن همه آنها باوقار و سنگین و متین باشد، درخور #پاکدامنی بانوی والاقدر مسلمان پیوسته به خدا باشد، خوب در اینجا اگر این را به او گفتند و شنید باز هم آزادی او حفظ شده چون خودش آزادانه شنیده. اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگوید این چیزهایی که شما می گویید خوب است ولی من #دلم_میخواهد نیمه #برهنه از خانه بیرون بیایم، با #آرایش تمام عیار در خیابان ظاهر بشوم در اینجا #نظام_اسلامی با او چه کند؟ آزادی او را حفظ و رعایت کند و به او بگوید آزادی خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زده ایم، شما می خواهی گوش کن یا گوش نکن آزاد هستی؟ گوش کردی خوشا به سعادتت، گوش نکردی عذابش دامن خودت را می گیرد؟ نخیر در آنجا ما #نهی_از_منکر می کنیم.
در این صورت خودبخود مقداری از آزادی این خواهرها را از دستش می گیریم. و نه به خاطر اینکه دشمن آزادی او و آزادی #بشریت باشیم، به خاطر اینکه دوست و خواستار آزادی او و آزادی بشریت هستیم.
تو ای #خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزه ای هست که تو را وامیدارد به جای پوشش باکرامتی که اسلام برای تو در نظر گرفته است، می خواهی بدون این پوشش به خیابانها و کوچه ها بیایی؟ آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعماق روحت #خودنمایی و میل به خودنمایی و نماش دادن خویشتن در برابر دیگران تو را به این گناه وانمیدارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل و یا جهل و یا هرچیز دیگر را در خودت مهار کنی و دوباره خواستی اینگونه بیرون بیایی، باید به شما بگوییم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعی اش #تحمل نمی کند.
منبع: #جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص197-198
اصل سوم #قانون_اساسی
#ایجاد_محیط_مساعد
#مبارزه_با_فساد
#بی_بندوباری
#بدحجابی
#تبرج
#آزادی_بیان
#آزادی_پوشش
@shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی #شهیدبهشتی به #امام_خمینی
تهران جمعه 22 اسفند 1359
بسم الله الرحمن الرحیم
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند.
#دوگانگی موجود میان #مدیران کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف #دو_بینش مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به #فقاهت و #اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و #برداشتهای_بینابین، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه.
#بینش_اول در برابر #بیگانگان و #هجوم_تبلیغاتی_و_سیاسی_و_اقتصادی به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا #دلسوزیهای_بیگانگان معتقد و ملتزم. #بینش_دیگر، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، #در_عمل_لرزان_و_لغزان.
بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی #امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی #همه_نوع_پیشرفت_و_ترقی، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش #اصیل و #مستقل #اسلام استوار دارد. بینش دیگر با #حفظ_نام_اسلام و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید.
بینش اول روی شرایطی در #گزینش_مسؤولان تکیه میکند که جامعه را به سوی #امامت_متقین و #گسترش_این_امامت بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای #نفوذ بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح #مدیریت_امت_اسلامی و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ...
@shahiddoctorbeheshti
چه کسی برای کرسی های حکومتی شایسته است؟
متعهد یا متخصص؟
در انتخاب و به كار گماردن #مسئولان مختلف بايد شرايطي #قطعي رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از #شيعه و #سنی- مي آيد يك #دگم_قطعي می دهد و آن اين است؛ ميگويد: مسئوليتهاي اداري جامعه را بهخصوص آنجا كه با سپردن قدرت، بهخصوص قدرت توأم با يك سنگر #نفوذ، به دست كسي بدهيد كه زندگي او نشان دهد كه اين آدم، #پايبندی_به_اسلام برايش از هر مسئله ديگر در زندگي، مهمتر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روي آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومي است. ... گاهي آن قدر كه به #لياقت اهميت ميدهيم، به #درستي اهميت نميدهيم غافل از اينكه:
چو دزدي با چراغ آيد
گزيده تر برد كالا
اين است كه يك #دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم «#عدالت» است. در همه كساني كه #قدرت به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت #قضايي، #اداري ، #اجرايي و #هر_قدرت كه متمم اينها باشد.
منبع: #شهیدبهشتی ، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134
#حکومت_صالحان
#تخصص
#تعهد
#شایسته_سالاری
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
در نظام اسلامی باید پشت سر یک یک مقامات مسئول بتوانی #نماز بخوانی!
بزرگترین خسارت وارد بر جامعه اسلامی ...
عدالت و امامتِ داغون شده!
... امامت در تحقق بخشیدن به قسط و در توانا کردن ناس و مردم بر اقامه قسط نقش بنیادی دارد. نظام قسط اسلامی نظام امامت عدل است. اما عادل، خوب! فقط #شخص_امام؟ شخص امام در رأس #مخروط_امامت است در نوک قله امامت است. امامت بر حسب احکام و تعایم ما، تعالیمی که ما در اسلام عدلیه داریم، در اسلام عدل داریم منحصر در شخص امام نیست. او در رأس است. او جلوه تمامعیار است. اما پس از شخص امام هم مطلب همینطور است. در تمام مراحل رهبری و امامت و زعامت در احکام فقهی ما، یک شرط به عنوان #شرط_اصلی ذکر میشود: #عدالت. نهتنها #امام_امت باید عادل باشد که امام جماعت هم باید عادل باشد. از #امام جماعت بگیرید تا امام امت، همه جا شرط عدالت است.
#بزرگترین_خسارتی که #جامعه_اسلامی تحمل کرده برمیگردد به #بیاعتنایی_به_شرط_عدالت_در_پیکره_امامت. ... شاید اگر از شما بپرسند آقا کیها باید عادل باشند؟ میگویید خوب، امام معصوم .... #مرجع_تقلید ... #امام_جماعت ... اگر خیلی آن گوشههای حافظه و ذهنتان را بکاوند و بکاوید میگویید بله خوب، #قاضی هم باید عادل باشد. دیگر چه؟ نه جانم! این #عدالت_داغون_شده و #امامت_داغون_شده است،
#بخشدار باید عادل باشد،
#فرماندار باید عادل باشد،
#شهردار باید عادل باشد،
#پلیس باید عادل باشد،
#افسر باید عادل باشد،
درجه دار، سرگروهبان، گروهبان و استوار و اینها باید عادل باشند، افسران هرچه میآید بالاتر ، عدالت هم باید مهمتر و قاطعتر و جدیتر و درجهاش عالیتر باشد و #مدیرکل و #رئیس اداره و #وزیر و معاونش و #استاندار و #نخست_وزیر و #رئیسجمهور و همه اینها باید عادل باشند. چه جور عدالتی؟ یعنی آدمهای درستی باشند؟ ای آقا! چه میگویی انقدر سخت می گیری؟ ما پشت سرش که نمیخواهیم نماز بخوانیم، یک آدم باشد کارها را راه بیندازد. درست هم باشد. بس است دیگر. نیست اینجور آدم.
این تعلیم مذهب من و تو نیست. باید بتوانی پشت سرش نماز بخوانی، پشت سر همه شان یکی یکی شان. چه کنم دیگر؟ ما حد اعلای عدالت را بردیم برای امام جماعت ، خوب کاری هم کردیم ... حالا که قرار است سمبل شرط عدالت را شما مردم در امام جماعت بدانید، بهترین تعبیر این است که بگویم در #نظام_اسلامی_باید_پشت_سر_یکیک_مقاماتمسئول_بتوانی_نماز_بخوانی. این است مسئله عدالت دلیلش هم واضح است و روشن ... شما راحت میتوانید بفهمید که در یک جامعهای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم آنهایی که می برند جامعه را ، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند اداره می کنند ... باید جامعه را برمحور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ میتوانید بفرمایید؟ چقدر میشود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ ...
منبع: #جاودانهتاریخ، گفتارها 2 (1390)، صص13-16
#تعهد و #تخصص
#امامت_عدل
#نظام_امت_و_امامت
@shahiddoctorbeheshti
ما #راست #قامتان #جاودانه #تاریخ خواهیم ماند
۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان #ستارخان)
#انقلاب با چهره ها و دلهای #افسرده #تضمین شدنی نیست. انقلاب با دلهای پرشور و چهره های #شاداب تضمین می شود (تکبیر حضار) ... هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سخت ترین مواقع، نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا #شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد #نشاط داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که #آمریکا و مزدورانش هیچ #غلطی نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار)
ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمی کنیم. ما #راست قامتان #جاودانه تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ #قدرتی نمی تواند پشت ما را خم بکند (تکبیر حضار)
جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33
#روحیه_انقلابی
#شور_انقلابی
#نشاط_انقلابی
#آمریکا
#جاودانه_تاریخ
@shahiddoctorbeheshti
امام از روز اول قائل به #ولایت_مطلقه بود
ما برای #امامت_اسلامی قائل به ولایت مطلقه هستیم یعنی معتقدیم امامت در جهت #مصالح_عامه_مردم هر تصرفی را لازم بداند می کند و منافات با حقوق شخصی افراد ندارد. در حقیقت این قوانینی که در رابطه با #مالکیت شخصی و خصوصی و اینها هست اینها حریم اشخاص را نسبت به یکدیگر معلوم می کند؛ نه حریم اشخاص را نسبت به کل جامعه و امامت که در خط کل جامعه می خواهد حرکت کند. او برایش این مرزها و این حریمها دیگر وجود ندارد. این اساس ولایت مطلقه امامت هست در بینش اجتماعی و اقتصادی و حقوقی که الان هست.
عده ای از آقایان این را قبول ندارند از آقایان فقهای ما عده ای این را قبول ندارند. آنها این ولایت را برای امام معصوم قائل هستند ولی برای امام غیرمعصوم و برای امامت غیرمعصوم قائل نیستند. عموماً برای امام معصوم قائل هستند. ... در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای #انقلاب_اسلامی به وجود آورد امام [خمینی] بودند.ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به #ولایت_مطلقه_امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند.
منبع: #شهیدبهشتی جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص62 تا 64
#امامت_امت
#نظام_امت_و_امامت
#مطلقه
#امام_خمینی
#اختیارات_مطلقه
#امام_مبسوط_الید
#امام_غیرمعصوم
#ولایت_مطلقه_فقیه
#اصل_57_قانون_اساسی
#اختیارات_رهبر
@shahiddoctorbeheshti
درسی که از انقلاب آموختیم؛ #نعمت_امام
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك #محور_قابلاطمينان پيدا ميكند، يك #امام پيدا ميكند و در پي آن #حركت ميكند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه #امام _ها_در_آن_ساخته_شوند.
همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است.
و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #شهیدبهشتی #حزب_جمهوری_اسلامی (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
@shahiddoctorbeheshti
#آمریکا از عصبانیتت #بمیر
سخنرانی در جمع #ارتشیان آذربایجان شرقی؛ مرداد 1359
ما می دانستیم از روز اول که انقلاب ما به یک چنین پشتوانه #متشکل #مسلح باایمان نیاز دارد. به همین دلیل در اسناد به دست آمده از #لانه_جاسوسی آنقدر که آمریکا از دست این #سپاه عصبانی است کمتر از دست نهاد دیگری عصبانی است. وقتی چشمان ما وقتی چشم و گوش ملت ما مراقب کشف #توطئه ها است وقتی نیروی پرتوان و فداکار سپاه آماده در هم کوبیدن توطئه ها است ... البته آمریکا عصبانی است البته ناراحت است امریکا از دست این نهادها عصبانی است از دست آن چهره ها و شخصیتهایی که خط ضد #امپریالیسم را خط اصلی این انقلاب در بعد خارجی اش ترسیم کرده اند عصبانی است. از آنها که می گویند در این مقطع از زمان #دشمن_اصلی ما امریکا است عصبانی است. از روزنامه ها و روزنامه هایی که در این خط مردم را آگاه می کنند عصبانی است از تشکیلات سیاسی که ملت را در این خط بسیج و متشکل می کند عصبانی است ولی به آمریکا بگویید #عصبانی_باش و از عصبانیت خودت بمیر. ملت ما همین است که می بینی و می شناسی و به آنها باید گفت که این ملت ابعاد فراوان ناشناخته دارد که خبر نداری (#تکبیر حضار)
نظام #سلطه
#قل_موتوا_بغیظکم
#مرگ_بر_آمریکا
منبع: #جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) ص196
@shahiddoctorbeheshti
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان #ستارخان)
چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا #شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد #نشاط داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که #آمریکا و مزدورانش هیچ #غلطی نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار)
جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33
#روحیه_انقلابی
#مرگ_بر_آمریکا
@shahiddoctorbeheshti