eitaa logo
شهرستان ادب
1.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
292 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻«اینک رمان ملی» عنوان یادداشتی است درباره رمان ایرانشهر که تصویر حماسی انسان ایرانی را ظاهر کرد و در پیش‌شمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است. ✍️نویسنده: علیرضا سمیعی بخشی از متن: 🔸ایرانشهر از آنجا که طبقات و اقشار مختلف ایران را فراخوانده، توانسته آن حماسه را متجسّم کند. زیرا عواطف، ایمان‌ها و اراده‌های مردم را در یک نقطۀ سرنوشت‌ساز متمرکز کرده است. نمی‌توان آن را رمان بومی، عاشقانه، سیاسی یا اجتماعی دانست، زیرا همۀ ژانرها را در برمی‌گیرد. همه اشخاص و خانواده‌ها و طبقات با دنباله‌های مفصّلی که در این رمان بلند، مذکور هستند، در مرز ایران جمع شده‌اند؛ لذا نمی‌توان این رمان را در یکی از همان ژانرها دسته‌بندی کرد، زیرا «ایرانشهر»، سرمایۀ ملی را درون خودش احضار کرده است. 🔸🔹شما می‌توانید این نوشته را در پیش شماره سوم بخوانید... 🆔 @sourehmagazine
میلاد امام حسن مجتبی(ع)، بر شیعیان آن حضرت مبارک باد. حاجات من بی‌‌خواستن عمری اجابت شد چشم‌انتظارم بر لبانم جان که می‌آید @shahrestanadab
«دل تمام زنان را شعلۀ عشقی گرم نگه می‌دارد و به یاری آن گرما، از قلب حوادث و دردهایی که زیر و بم زندگی‌شان را فرا گرفته است، عبور می‌کنند. فروغ با وجود همۀ زخم‌هایی که وجودش را با سوزشی دردناک روبه زوال می‌برد، اندک کورسوی امیدی، روح بی‌تابش را سر پا نگه داشته و به انتظار عشق، چشمش را به روی همۀ نومیدی‌ها بسته بود. امّا این چشم‌به‌راهی تا به کی ادامه خواهد داشت؟...» معرفی کتاب «فصل توت‌های سفید» را با قلم مهرسا صفرخانی بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12388/ @shahrestanadab
با موتور خودم را رساندم به رکعت آخر نماز. موتوری می‌گفت: «اگر قسمتت باشه، می‌رسی به نماز آقا» و در مسیر، کلّی خاطره گفت از جبهه. می‌گفت: «از ظهر تا آخرهای شب منم و این موتور...». بعد از افطار و قبل از شروع جلسه، همین که نشستم و با آقا چشم در چشم شدم، آقا گفتند: «مثل گل آفتابگردان در شب!» این رباعی را سال ۸۸ خوانده بودم در اوّلین شعرخوانی‌ام در این جلسات. شعرخوانی‌ها شروع شد با سیّد علی موسوی گرمارودی. شاید بیست نفر شعر خوانده بودند و آخرینشان اسمش مهدی بود. .شعرخوانی او که تمام شد، آقا گفتند «یک مهدی دیگه هم هست اینجا!» اوّل گفتم: «یک رباعی بدهکارم به این جلسه به دلیل حافظۀ خوب!» آقا بلافاصله گفتند: «یادتون رفته بود. من یک بیتی اونجا خوندم؟ یادتونه؟» و هم‌زمان زمزمه کردیم: «غافل دادیم دل به دستت/ ما را یاد و تو را فراموش» رباعی فراموش‌شده را خواندم و بعد هم غزل. محمّدجواد شرافت بعد از جلسه گفت: «شنیدی آقا چه الحمدللّه‌ی گفت بعد از پایان غزلت؟» نشنیده بودم و حالا در فیلم دیدم: «الحمد للّه ربّ العالمین.» @mm_sayyr @shahrestanadab
فارغ از هر چه امّا و آیا و زیرا روح دریایی و رودها را پذیرا ای که روح تو را کوه‌ها می‌شناسند دست‌های تو را ریشه‌های کتیرا ای تو بشکوه تا جاودان جاودانه دوستت دارم ای مرد! کوها! کویرا! شکوه‌اش چیست از بی‌کسی آن که دارد آشناتر از آیینه با خود کسی را از سرت، صورتت، چشم‌هایت، نگاهت با توام مهربان! گرد پیری بپیرا از نمی‌دانم امسال یا سال‌ها پیش آتشی در من افتاده سوزان و گیرا در جدال تو با رنج‌ها، مرگ با کیست؟ ای تو جاوید پایا و جان نمیرا @shahrestanadab
اسامی نامزدهای چهرۀ ماندگار هنر انقلاب اسلامی در رشته‌های هنری گوناگون مشخّص شد که در این میان، در بخش شعر، نام مهدی جهاندار، در بخش داستان، نام علی‌اصغر عزّتی‌پاک و در بخش موسیقی (ترانه‌سرایی) نام محمّدمهدی سیّار به چشم می‌خورد. از این اشخاص به عنوان چهره‌های هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ تقدیر خواهد شد و هم‌چنین از یک چهره به عنوان چهرۀ ماندگار تجلیل خواهد شد. متن کامل خبر را از پیوند زیر بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/۱۲۳۸۹/ @shahrestanadab
چه آغوش است یا رب! موجۀ دریای رحمت را که هر کس ره ندارد هیچ سو، سوی تو می‌آید @shahrestanadab
دلا! معاویگی تا کی؟ دو روز مثل علی باشیم در این زمانۀ بی‌آغاز، چه می‌شود ازلی باشیم؟ بیار غیرت مالک را، ببین نزول ملائک را بیا «الست بربّک» را، جواب «قال بلی» باشیم دوباره کعبۀ جانت را، امیر بت‌شکنی باید به جای «حبّ علی» تا کی پر از بت «هبلی» باشیم؟ بسوز طلحۀ عصیان را ، بزن رگِ جملِ نان را در این جنون خفی تا چند اسیر شرک جلی باشیم؟ در ازدحام خیابان‌ها وَ عصر قحطی انسان‌ها کمی شبیه علی باشیم، کمی شبیه علی باشیم @shahrestanadab
رویکرد وانه‌گات به جنگ، برخاسته از منظر انسان‌هایی است که فناوری دوران مدرنیسم و تجلّی آن در کشتار وسیع انسان‌ها، آن‌ها را با سؤال مهمی دربارۀ آیندۀ بشر مواجه ساخته است. وانه‌گات با منظری تاریخی‌مذهبی، فرآیند جنگ را به چالش می‌کشد و با تصویری که از جنگ و حقیقت زمان ارائه می‌دهد، در پی پاسخگویی به انسانِ گسسته از حقیقت است. یادداشت کامل آزاده جهان‌احمدی را از پیوند زیر بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12391/ @shahrestanadab
«ماه شب قدر» خواننده: محمّد عبدالحسینی آهنگساز: هادی آزرم شعر: محمود اکرامی‌فر @shahrestanadab
Mah-Shab-Ghadr.mp3
7.83M
بغض چندین سالۀ ما باز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد... @shahrestanadab
فردا تمام جامه‌درانند پشت در فردا ولی چه فایده؟ حیدر نمانده است... به مناسبت لیالی قدر و شب شهادت امیرالمؤمنین، غزلی علوی بخوانید از محمدحسین انصاری‌نژاد: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12392/ @shahrestanadab
می‌کشی آه و در چشم‌هایت می‌رمند آهوان دسته‌دسته در گلویت ترک می‌خورد بغض التماس دعا، دل‌شکسته! می‌کشی آه و از سینۀ تو برمی‌آید شهابی که ناگاه عرش را تند درمی‌نوردد کهکشان‌کهکشان، هسته‌هسته می‌کنی روی بر آسمان و... جلوه‌گر می‌شود در وجودت سدره با آن قد بسته‌قامت حور با آن جمال خجسته آسمانی سراسر ستاره در نگاه تو سرگرم سوسوست آه! ای در قنوت ایستاده ماه در دست‌هایت نشسته پیش از آنی که باران بخواهی در نگاه تو باران گرفته‌ست در تو یک آسمان، ابر، زخمی‌ست در تو بغض ملائک شکسته التماس دعا، دل‌شکسته! دست‌های دعایت مریزاد ناز شست تو، ای دست خالی! ناز تأثیر دل‌های خسته @shahrestanadab
لهیب ذولفقارت بر تن گردن‌کشان مانده‌ست طنین خطبه‌هایت در گلوگاه زمان مانده‌ست یداللّهی و گشته دست عقل از وصف تو کوتاه گواه عجز ما انگشت‌های بر دهان مانده‌ست «سلونی» گفتی و با ریشخندی جهل پاسخ داد تو را که ردّپایت ماورای آسمان مانده‌ست مزیّن شد اذانم با تمسّک بر ولای تو شهادت می‌دهم از برکت نامت اذان مانده‌ست شب تنهایی کوفه چه بر روز دلت آورد؟ که بغضی استخوانی در گلویت هم‌چنان مانده‌ست □ یقین دارم که نزدیک است رستاخیز عشّاقت همانا فصل شورانگیزی از این داستان مانده‌ست @shahrestanadab