شهرستان ادب
🔻ای دعای نجات!
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #رو_به_رو سرودهی جناب آقای #معین_اصغری تازه میکنیم)
▪️پناهجوی شبم آفتاب میخواهم
چقدر تشنه بمانم؟ شراب میخواهم!
حساب کن چقدر غم به این و آن دادی
ولی من از تو غم بیحساب میخواهم
سوال هستی من از تو نیست غیر از عشق
سوال کردهام و یک جواب میخواهم
چه کار با دل من کردهای که بی عشقت
نه لب به نان زده حتی نه آب میخواهم
برای من اگر این بار هدیه آوردی
دو شاخه گل وسط یک کتاب میخواهم
به آسمان برو ای آه! ای دعای نجات!
که مثل قبل تو را مستجاب میخواهم
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻پیام تسلیت مؤسسه شهرستان ادب خدمت استاد حسین آهی
▪️متاسفانه باخبر شدیم چندی پیش استاد #حسین_آهی، ادیب، محقق و شاعر برجسته، همسر خود را از دست دادهاند و در غم فقدان ایشان به سر میبرند.
مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه هنرمندان همراه با مؤسسه، این واقعه را به استاد حسین آهی، خانوادۀ محترم ایشان و خانم #فرناز_شهیدثالث (عروس محترم این خانواده که از اعضای مدرسۀ رمان شهرستان ادب نیز هستند) ، تسلیت میگویند و از خداوند متعال صبر و آرامش برای ایشان آرزومندند.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 بهشت گمشده، تابلوی حماسی سرنوشت آدمی
(معرفی کتاب #بهشت_گمشده در زادروز #جان_میلتون نویسندۀ شهیر انگلیسی به قلم #نیلوفر_بختیاری)
▪️ «... این منظومه شرحیست از وسوسهها و کارشکنیهای دوزخیان شیطان که زمانی فرشتگان مقرب الهی بودهاند و بار دیگر از قعر جهنم به امید ویران ساختن دنیای خاکیان پا به عرصه مینهند تا در کارزار زمین و در ستیز با خیر و نکویی، شر و بدخواهی را به مسند قدرت بنشانند و پایگاههای ایمان و پرستش یگانه معبود جهانیان را به محلی برای کفر و نفاق بدل کنند.
میلتون در این اثر با ارائهٔ حقایق تاریخی بشر و روایتی منظوم، نفوذ شیطان را به زمین بیان نموده و با استفاده از این مستندات، ارزش پژوهشی درخور اهمیتی در اثر خود ایجاد کرده است. از دیگر ویژگیهای ممتاز این منظومه میتوان به توصیفهای دقیق٬ لحن فاخر حماسی و نگاه فلسفی و عمیق شاعر اشاره نمود که به این شاهکار ادبی دیدگاهی کلگرا و جهانشمول بخشیده است... »
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/6064
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻تبریک موسسه شهرستان ادب به #سیداحمد_مدقق
(در پی درخشیدن مؤلفان شهرستان ادب در یازدهمین دورۀ #جایزه_جلال آل احمد)
▪️اختتامیۀ یازدهمین دورۀ جایزۀ جلال آل احمد روز17 آذرماه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
اعضای هیئت داوران بخش «رمان و داستان بلند» یازدهمین دورۀ جایزۀ ادبی جلال آل احمد در جریان بررسی آثار این بخش، کتاب #آوازهای_روسی نوشتۀ #احمد_مدقق را شایستۀ تحسین دانسته و پیشنهاد تجلیل از این نویسنده و اثر ادبی او را به دبیرخانۀ این جایزه ارائه دادند. دبیرخانۀ یازدهمین #جایزه_جلال_آل_احمد نیز با توجه به این پیشنهاد و در ادامۀ برنامههای خود مبنی بر توجه به ظرفیتهای نویسندگان فارسیزبان غیرایرانی، در اختتامیۀ یازدهمین دورۀ جایزۀ جلال از اثر احمد مدقق با عنوان «آوازهای روسی» تجلیل نمود.
لازم به ذکر است، احمد مدقق هنرجوی دورۀ دوم #مدرسه_رمان شهرستان ادب بود که رمان وی در سال 1396 توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسید.
شهرستان ادب این موفقیت را به احمد مدقق تبریک عرض کرده و برای این نویسندۀ توانمند امید و آرزوی موفقیتهای بیشتر در آیندۀ ادبیاش دارد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻زندگی زیباست گاهی
(به سراغ کتاب #مواجهه رفتهایم تا شعری از #مهدی_عابدی را از این مجموعهغزل با یکدیگر بخوانیم. گفتنیست کتاب «مواجهه» را بهار سال گذشته انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسانده است)
▪️باکی از غم نیست، غم انگیزۀ شادیست گاهی
بیگمان ویران شدن اسباب آبادیست گاهی
تیشه بر سر کوفتن اسطورهای زیباست اما
تیشه بر دل کوفتن هم رسم فرهادیست گاهی
خرده بر من نیست دل دادم اگر یا دل ستاندم
عشق چون بیماری ارثی خدادادیست گاهی
غالباً کاری به کار عالم و آدم ندارم
عیبِ عالم نیست، عیب از آدمیزادی است گاهی
عمر یادم داده عمرِ دلخوشیها تا ابد نیست
زندگی زیباست لَختی، زندگی عادیست گاهی
درس تلخ قصۀ طوطی و بازرگان در این است
مرگِ ناهنگام تنها راه آزادیست گاهی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻تبریک شهرستان ادب به آقایان محمدرضا شرفیخبوشان و سیدمیثم موسویان
(در پی درخشیدن مؤلفان شهرستان ادب در یازدهمین دورۀ #جایزه_جلال آل احمد)
▪️اختتامیۀ یازدهمین دورۀ #جایزه_جلال_آل_احمد روز17 آذرماه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در یازدهمین دورۀ جایزۀ جلال، بخشی با عنوان «آتیۀ داستان ایرانی» به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی به این جایزه ادبی اضافه شده بود، که برگزیدگان این بخش توسط آرای عمومی انتخاب میشدند. برگزیدگان این بخش در مراسم اختتامیه مشخص شده و از این نویسندگان تجلیل به عمل آمد.
در بین برگزیدگان این بخش، #محمدرضا_شرفی_خبوشان و #سیدمهرداد_موسویان از مؤلفان «انتشارات شهرستان ادب» بودند که لوح یادبود و نشان جلال به این نویسندگان اهدا شد.
گفتنی است، از محمدرضا شرفی خبوشان، برگزیدۀ دهمین دورۀ جایزۀ جلال - رمانهای #بی_کتابی، #عاشقی_به_سبک_ونگوگ و #موهای_تو_خانه_ماهی_هاست» و همچنین از سید مهرداد (میثم) موسویان کتابهای #شهید_خودم، #بخارهای_رنگی و #سفیدی_پر_کلاغ از سوی انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است.
شهرستان ادب این موفقیت را به محمدرضا شرفی خبوشان و سیدمهرداد موسویان تبریک عرض کرده و برای آنها امید و آرزوی موفقیتهای بیشتر در آیندۀ ادبیشان دارد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 ادبیات پایداری در آثار کلامی زنجانی
( پروندۀ #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس را در بخش شعر با یادداشتی از #امیر_سلیمانی ادامه میدهیم. سلیمانی در این یادداشت به معرفی کتاب #شهادت_نامه_عاشقان اثر #حاج_ولی_الله_کلامی_زنجانی پرداخته است. شما را به خواندن این یادداشت دعوت میکنیم.)
▪️ «... حاصل عمر شاعرانۀ کلامی زنجانی بیش از 40جلد کتاب نوحه و شعر است که به دو زبان ترکی آذری و فارسی در طول بیش از پنجاهسال سروده شده است. سوابق انقلابی و رزمندگی حاجولیاله کلامی در طبع شاعرانۀ ایشان ریشه دوانده است که اشعار انقلابی و دفاع مقدسی ایشان در آثاری چون «کربلای ایران» و «انقلاب خمینی» که در سالهای آغازین دهۀ شصت منتشر شده، مشهود است.
اثری مستقل از اشعار انقلابی ایشان تحت عنوان «شهادتنامۀ عاشقان» در دومجلد ترکی آذری و فارسی در سالهای 93 و 96 بهترتیب توسط نشر آرام دل و انتشارات سورۀ مهر منتشر شده است که گزیدهای از همۀ اشعار انقلابی ایشان در کتب منتشره و آثار جدید و منتشرنشدۀ استاد کلامی در طول سالهای اخیر است... »
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9865
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻تموّج نگاه
(امروز نوزدهم آذرماه، سالروز درگذشت معلم مهربان شعر، استاد #خلیل_عمرانی ست. به همین مناسبت ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از ایشان به روز میکنیم)
▪️رو به روی من نشستهای و آه میكشم
روی لحظههای عاشقم نگاه میكشم
لرزشی گرفته ذوقم از تموّج نگاه
هی مرتب اشتباه اشتباه میكشم
خندهام گرفته از خودم كه چند مرتبه
چشمهای آبی تو را سیاه میكشم
تو به هیچكس شبیه نیستی، به هیچكس
یا كه من فقط نشستهام گناه میكشم؟
بعدِ ناگهانستارهای كه پاك میشود
دست میبرم به آسمان و ماه میكشم
ماه رو به رویت، آه، یك نگاهِ سر به زیر
یك سپیده آفتاب را گواه میكشم
آفتاب هم تبسمش كم است، مبهم است
پاك میكنم و آه پشت آه میكشم
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 روایت عشق و خشونت در «خاکسفید»
(#خاک_سفید نام رمانی است از #حمید_بابایی که توسط نشر نیماژ منتشر شده است. #پروانه_حیدری در یادداشتی به معرفی این کتاب پرداخته است. این یادداشت را با هم میخوانیم.)
▪️ «... خاکسفید روایت آدمهایی است که قربانی محل زندگی خود میشوند و بر آنها برچسب زده میشود. انگار که راه گریزی برای فرار از این جبر جغرافیایی نیست. مانند اکبر که تنها به جرم بچۀ خاکسفیدبودن از دانشگاه اخراج میشود. یا بتول که مجبور میشود به یک زندگی عادی و عاقلانه تن دهد.
نویسنده ضمن ساختن فضاها، روابط آدمها و لحنهای متفاوت هرکدام از شخصیتها، روی مهمترین عنصری که میتواند از دل این خشونت سر بزند و زاده شود، دست گذاشته است؛ عشق. خاکسفید روایت دلدادگیهای نافرجام است. در این منطقه که منتظر بهانهای کوچک است تا ضامن چاقویی کشیده شود، شکمی دریده شود و خونی راه بیفتد؛ پویا میتواند به بتول دل ببندد، اکبر به هاسمیک و مریم به اکبر شاید. دو فصل اول و دو فصل آخر کتاب، طبق الگوی یکفصلـیکشخصیت پیش میرود... »
ادامه این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9866/
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 پریان زندانی در سطور تکراری
( پروندۀ #رمان_فانتزی شهرستان ادب، اینبار به سراغ معرفی کتاب #ریخت_شناسی_قصه_های_پریان اثر #ولادیمیر_پراپ رفته است. #مرتضی_شمس_آبادی در این یادداشت به معرفی و بررسی این اثر پرداخته است.)
▪️ «... ولادیمیر پراپ، محقق فرمالیست و روستبار با جمعآوری حدود صدقصۀ پریان روسی، به تحقیق و کنکاشی عمیق دربارۀ قصههای فولکلور پریان میپردازد و آنها را با جزئیاتی بسیار، تجزیه و تحلیل میکند. هرچند به گفتۀ خود او، اگر این قصهها که پراپ آنها را موادِ بررسی و تحقیق خود میخواند بیشتر بود، بهتر و کاملتر میتوانست نتیجهگیری کند و مبانی این دست از قصهها را از دلشان بیرون بکشد.
پراپ در نهایت کار خود، توانست به نحوی به فرمولهکردن داستانهای پریان، با توجه به موادی که در دست داشت، برسد و نشان دهد که این داستانها باوجود جزئیاتی متفاوت از هم، کلیات و شاکلهای شبیه به یکدیگر دارند و بسیاری موارد در بین ایشان مشترک است.
... قصههای پریان را میتوان بهنحوی مادرِ داستانهای فانتزی امروزی دانست. درحالیکه قصههای پریان بیشتر نقل میشدند و داستانهای فانتزی نگاشته.
قصههای پریان بر پایۀ زادبوم و فرهنگ و دغدغههای مردم بنا میشدند و داستانهای فانتزی با اینکه این ویژگی را هم میتوانند در خود داشته باشند، سعی در فرا مرز بودن، دارند و میخواهند هرکس در هربوم و فرهنگی، مخاطب داستان باشد... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9812
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 باران موسمی
( #زیر_سر_کوه عنوان مجموعهشعری است از #فاطمه_هاوشکی که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است. غزلی از این مجموعه را با هم میخوانیم.)
▪️ چقدر بارش باران موسمی خوب است
چقدر اینکه فروکش کند غمی خوب است
تو باید از همۀ شهرها عبور کنی
تنفس تو برای هر آدمی خوب است
درست لحظۀ آخر به داد هرکه رسی
بهطورمعجزهآسا و مبهمی خوب است
چقدر مثل خودم بودهام هزاران سال
چقدر مثل تو باشم اگر کمی خوب است
دمی به خنده میاندازی و دمی گریه
چقدر مثل تو معشوق دمدمی خوب است
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 رعایت انسان
( روزهای پایانی پاییز، سالروز تولد یکی از مهمترین شاعران ایرانیست؛ #احمد_شاملو که نام خود را با اشعار سپیدش در حافظۀ تاریخ ادبیات فارسی ثبت کرده است. #حسین_سامانی، شاعر و منتقد، یادداشتی نوشته است دربارۀ معنایی که شعر شاملو میتواند به زندگی ما ببخشد. )
▪️ «... وقت آن رسیده است که درکنار بحثهای ادبی یا شبهادبی با نگاهی دیگر به سراغ شاعران همعصرمان برویم و به جای پرسیدن «شاملو بهتر است یا اخوان؟» یا «شعر سپید اصلاً شعر است یا نه؟»، ببینیم هر کدام از این شاعران چه معناهایی را برای زندگی روزمره ما به دست میدهند؟ چشممان را به چه سویههایی باز میکنند یا در یک کلام چگونه زندگی ما را دگرگون میکنند؟ نه در مقام منتقدی ترش و عنق و نه در جایگاه هواخواهی سینهچاک و شیفته و نه حتی به عنوان متفکری که ریشههای توسعهنیافتگی ایرانیان را جستوجو میکند، بلکه به مثابه آنچه اصلاً هستیم: انسانی پوست و گوشت و استخواندار که رنج میکشد، که ملول میشود، که معنای زندگیاش را هر آینه از کف میدهد؛ اینبار گشوده و فروتنانه به گفتگو با شاعرانی بنشینیم که ممکن است کلامشان دمنوش گرم زمستانهای وجودیمان باشد. شاعرانی که در غوغای همین خیابانها، که زیر همین مهدود شهری و نه در گوشۀ خانقاهها و نه در خلوت باغهای درباری، قدم میزدند و نفس میکشیدند، دل میبستند و دل میکندند و شعر میگفتند.... »
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9879
☑️ @ShahrestanAdab