🔻عشق
(ستون شعر سایت شهرستان ادب با شعری از استاد #یوسفعلی_میرشکاک به روز شد. در ادامه غزلی از کتاب تازه منتشر شدهی ایشان در انتشارات شهرستان ادب با عنوان #آن_جا_که_نامی_نیست را میخوانید)
▪️گفتی از اتفاقی که تازهست، از کهن داستان جهان؛ عشق
اتفاقی که همواره بودهاست، باستانیترین داستان عشق
جز همین داستان هرچه خواندم، رنگ نیرنگ و بیهودگی داشت
رنگها را گرفت و به من داد، رنج بیرنگي جاودان؛ عشق
من زمین تھی دست بودم، از گران باری و تیرگی مست
روشنم کرد و پرواز آموخت، برد آن سوتر از آسمان، عشق
پهن دشت شگرف بهشت است وسعت تنگنایی که دارد
لامكان است جایی که دارد درنگنجد به شرح و بیان عشق
در همه نیستی سوی عشق است، سربه سر هستیام نیستی باد
بیکران هستی از نیستی زاد، پس چه ترسم من از بیکران عشق
عاشقی گربدانی چه چیزیست، هر دوگیتی به چشمت پشیزیست
هردمت چون خدا رستخیزیست، میشناسی خدا را؟ همان عشق
عاشقی کیمیای وجود است جسم وجان عشق را در سجود است
عشق بنیان بود و نبود است کفر و دین، آشکار و نهان، عشق
عشق کرده ست این نغمه را ساز، دیده پایان ره را در آغاز
درکشیدهاست و در میکشد باز از می خویش رطل گران عشق
سِر هستی تویی گرنباشی، پا توان بود اگر سر نباشی
فقر باشی توانگر نباشی، تا کند فارغت زین و آن، عشق
تا مرا بر زمین مرده دیدی، از فراسوی هستی رسیدی
روح در قالب من دمیدی، آه ای مادر مهربان؛ عشق
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در اخبار نبشتهاست... | شماره هفدهم
(گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب)
▪️این هفته در شانزدهمین مطلب #در_اخبار_نبشته_است، خبرهایی داریم از روش تازه شاعران نازلسُرا برای کسب شهرت در شبکههای مجازی، درگذشت یکی از چهرههای برجسته ادبی، نابرابری در صنعت نشر بریتانیا، انتشار کتابی از دکتر میثم مطیعی و شعرخوانی شاعران آمریکایی ضد ترامپ. از شما دعوت میکنیم گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات -در ایران و جهان- را به روایت شهرستان ادب بخوانید.
مطالب این هفته، از نوشتههای هفته گذشته خبرگزاری ایسنا، فارس، وبگاه باسبویز اند پوئتز، گاردین و با همکاری #گروه_ترجمه_شهرستان_ادب گردآوری شده است.
این اخبار را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9997
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گزارش تصویری پنجمین نشست ادبی #از_هندوکش_تا_البرز (نشست مشترک داستان نویسان ایران و افغانستان) 🔗 s
🔻گزارش مشروح پنجمین نشست ادبی #از_هندوکش_تا_البرز
(نشست مشترک داستان نویسان ایران و افغانستان)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9998
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بیستمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب
🔖خلاصه:
eitaa.com/shahrestanadab/1331
📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بیستمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1331 📖مشروح و 📸گزارش تصویر
📕 بیستمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در مؤسسهی شهرستان ادب برگزار شد و محمدمهدی رسولی، محمدرضا صادقی، محمدرضا وحیدزاده، علیرضا سمیعی و محمدقائم خانی دربارهی رمان و معنویت به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصهی جلسه:
✔️ #محمدمهدی_رسولی: «کلمه به مثابه معنا است. به همین جهت تفکیک کلمه (مانند شعر یا رمان به شکل مادی) و معنا (به عنوان یک امر انتزاعی) امکان پذیر نیست. ما نمیتوانیم رمانی داشته باشیم که حاوی معنا نباشد.»
✔️ #محمدرضا_صادقی: «رمان بر محور سوژه شکل میگیرد. سوژه به صورت بالقوه میتواند هرچیزی درون خودش داشته باشد، پس سوژه به صورت خودبنیاد دارای معنویت است.»
✔️ #محمدرضا_وحیدزاده: «رابطۀ رمان با معنویت از یک منظر میتواند سوالی انحرافی باشد. وقتی ما از معنویت به مثابه یک اوبژه حرف میزنیم همچنان در دام نگاه غربزده و سکولار خودمان افتادهایم.»
✔️ #علیرضا_سمیعی: «قالب رمان به گونهای است که ناخودآگاه معنویت (در شکل امر قدسی) در آن به کنار میرود و تبدیل میشود به عواطف بنیادین انسان، مثل قدرت تفکر، توان خلق اثر هنری و دلرحمی.»
✔️ #محمدقائم_خانی: «در مواجهه با دنیای مدرن ما از لحاظ پدیدارشناسانه همیشه در جایگاه ابژه بودهایم، دیگران برای ما تصمیم میگرفتند و این تصمیمات لزوماً مطابق با امر قدسی نبودهاند. به همین دلیل ما همواره یک درگیری درونی دربارهی نسبت رمان با امر قدسی داریم.»
▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پهلو گرفته بود
(ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت صدیقۀ طاهره – سلام الله علیها - پرونده #شعر_فاطمی سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #رجزمویه در سوگ اول بانوی جهان اسلام، سرودهی #امید_مهدی_نژاد» تازه میکنیم)
▪️بر ساحل شکافته پهلو گرفته بود
ماهی که از ادامه شب رو گرفته بود
آرامشی عجیب در اندام سرو بود
گویا تنش به زخم تبر خو گرفته بود
دستی به دستگیره دروازه بهشت
دستی دگر بر آتشِ پهلو گرفته بود
رو به سمتِ بهاری که رفته بود
آهو عجیب بوی پرستو گرفته بود
آن شب چگونه مرگ به بانو جواز داد؟
او که همیشه اذن ز بانو گرفته بود
پشت زمین شکست، خدا گریهاش گرفت
وقتی علی دو دست به زانو گرفته بود
دیگر مطالب پرونده شعر فاطمی را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/پرونده-شعر-فاطمی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 بازگشایی پروندۀ #شعر_فاطمی
▪️همزمان با ایام سوگواری حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) پروندۀ شعر فاطمی در سایت شهرستان ادب بازگشایی میشود.
صفحه این پرونده:
🔗 shahrestanadab.com/پرونده-شعر-فاطمی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشایی پروندهپرتره «فردوسی» در سایت شهرستان ادب
(به مناسبت زادروز حکیم ابوالقاسم #فردوسی خالق شاهنامه)
▪️به مناسبت زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی، پروندهپرتره «فردوسی» را که پیش از این بیستوپنجم اردیبهشتماه روز گرامیداشتِ ایشان منتشر شده بود بازگشایی میکنیم.
گفتنیاست بعضی از پژوهشگران بر اینباورند که با توجه به این ابیات:
چو آدینه هرمزد بهمن بود / بر این کار فرّخ نشیمن بود
می لعل پیش آور ای هاشمی / ز خمّی که هرگز نگیرد کمی
چو شصت و سه شد سال شد گوش کر / ز بیشی چرا جویم آیین و فر
و بیت «شب اورمزد آمد از ماه دی / ز گفتن بیاسای و بردار می» که حدود ۸۰۰ بیت پیش از آنها در شاهنامه آمده است، فردوسی در سوم دی ماه سال ۳۰۸ یزدگردی برابر با اول بهمن زاده شده است.
در این پرونده جدا از گزارشها، اخبار و یادداشتهای تحلیلی خواندنی هیئت تحریریه، مصاحبهای اختصاصی با دکتر کزازی و کلیپی که شهرستان ادب بر اساس سخنان آیتالله جوادی آملی با موضوع فردوسی ساخته است را مشاهده میکنید.
صفحه این پرونده:
🔗 shahrestanadab.com/پرونده-پرتره-فردوسی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻رازِ شب
(پرونده #شعر_فاطمی و پروندهپرتره #شهریار را با شعری از استاد محمدحسین شهریار در رثای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها بهروز میکنیم)
▪️«...ماه آن شب خموش و سرگردان
روی صحرا و دشت می تابید
رنگ غم رنگ حزن پرور ماه
همه جا را نموده بود سپید
دانه دانه ستاره بر رخ چرخ
همچون اشک یتیم می لرزید
خواب گسترده بود خاموشی
برجهان پرده فراموشی...»
متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10001
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شاهنامه در زندگی معاصر ما | یادداشتی از #علیرضا_سمیعی - بخش اول
(ویژه #پرونده_پرتره_فردوسی)
▪️«...امروزه کار و بار ما صورت تازهای به خود گرفته و کمتر شبیه حال و روز مردمان دویست سیصد سال پیش است. ما به نحو آشکاری از مشروطه به اینسو ساختارهای کلی و جزئی زندگی خود را تغییر دادهایم: از شاکلۀ سیاسی گرفته تا نظم و نسق نظامی، ساز و کار اداری، سازوارههای صناعی، شیوۀ تعلیم و تربیت و حتی راه و رسم هنری و ادبی خود را متحول کردهایم. راهی جز این هم نبود؛ زیرا بعد از جنگ 25 ساله و شکست از روسیه به نحو بنیادینی در چگونگی زندگی قدیمی خود تردید کردیم. روسها تا قزوین پیش آمده بودند و عهدنامۀ ترکمنچای و گلستان درواقع بهترین عهدنامههایی بودند که میتوانستند آنها را قانع کنند که بدون جنگ و خونریزی تا پشت مرزهای کنونی عقب بنشینند. چه اینکه دربار به خاطر شورشهای داخلی نمیتوانست به جنگ ادامه دهد. ولی فقط همین نبود؛ ما جنگی را باختیم که در آن عباس میرزا یکی از باهوشترین و باکفایتترین مردان روزگارمان فرماندهیاش را به عهده داشت...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10003
#فردوسی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آتش برف
(پرونده #برفیه سایت شهرستان ادب را با شعری از #نزار_قبانی با ترجمه استاد #موسی_بیدج تازه میکنیم)
▪️«...برف
نوگویی زمین است
وقتی به متن پایبند نباشد
و بخواهد
به شیوهای دیگر
و سبکی بهتر بسراید
و از عشق خود
به زبانی دیگر بگوید
برف
نگرانم نمیکند
حصار یخ
رنجم نمیدهد
زیرا پایداری میکنم
گاهی با شعر و
گاهی با عشق
که برای گرم شدن
وسیلهی دیگری نیست
جز آنکه
دوستت بدارم
یا برایت
عاشقانه بسرایم...»
متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10005
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شاهنامه در زندگی معاصر ما | یادداشتی از #علیرضا_سمیعی - بخش دوم
(ویژه #پرونده_پرتره_فردوسی)
▪️«...شاهنامه یا شهنامه متنی است که بر اساس تقسیم بندی مرسوم متون قبلی خود مثل «خدای نامه» و «زندوهمن»، ادوار شهریاری را به عنوان منقسم بخشهای خود پذیرفته است. او متون زیادی مانند«یادگار زریران»، «شاهنامه منصوری» و... را از نظر گذرانده و قصه-های شفاهی که راویانی مانند آزاد سرو و دهقان چاچ و پیر خراسان و... نقل میکردند شنیده و احتمال دارد که متون دیگری را دیده باشد که ما امروز نمیشناسیم.
لذا در شاهنامه دو تقسیم بندی داریم. اول تقسیم شاهنامه بر اساس دوران شهریاری که از کیومرث (یعنی اولین موجود زندهای که میمیرد) شروع میشود و تا آخر شاه به شاه پیش میرود. تقسیم بعدی بر اساس منطق روایی است: دوران اسطوره ای و دوران تاریخی...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10006
#فردوسی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در راه وطن
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با یک #شعر_اجتماعی از #محمد_برزگر بهروز میکنیم)
▪️نشد از بند غمش لحظهای آزاد دلم
غرق خون بود و نشد ثانیه ای شاد دلم
شده تاراج در این دوره بیداد دلم
ولی از حال من این شهر ندارد خبری
این به خون خفته که آیینه ایمان من است
این گرفتار به صد حادثه ایران من است
عرق شرم کنون بر رخ یاران من است
که هویداست ز هر گوشه غم کارگری
خبر از حال يتيمان و اسیران داریم
خبر از سفره ناچیز فقیران داریم
ما جوانان چه کم از این همه پیران داریم؟
که در این خانه جز افسوس نداریم اثری؟
باغ شرمنده نشد، گرچه خزان آوردیم
سرو تا معرکه بردیم و کمان آوردیم
از بهار آن همه تابوت جوان آوردیم
تا که سر خم نکند باغ ز بیم تبری
ای برادر نکند شکوه به اغیار کنی
نکند خانه به بیگانه گرفتار کنی
چاره این است که در راه وطن کار کنی
که مگر سعی تو بگشاید از این خانه دری
ملک ما لشکرش امروز سلیمان دارد
مالک و بوذر و عمار فراوان دارد
چون به سر پنجه بازوی خود ایمان دارد
شیر کی میکند از گرگ بیابان حذری؟
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در اخبار نبشتهاست... | شماره هجدهم
(گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب)
▪️این هفته در هجدهمین مطلب #در_اخبار_نبشته_است، خبرهایی داریم از دردسری برای یک شاعر افغانستانی، صد سالگی نویسندهای منزوی، جنجال تازه برای نوبل ادبیات، پایتخت کتاب ایران و مروری بر حضور نویسندگان افغانستانی در ایران از زبان یک نویسنده اهل این کشور. از شما دعوت میکنیم گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات -در ایران و جهان- را به روایت شهرستان ادب بخوانید.
مطالب این هفته، از نوشتههای هفته گذشته خبرگزاری ایسنا، ایبنا، مهر، ایندیپندنت، اکتوالیته و با همکاری #گروه_ترجمه_شهرستان_ادب گردآوری شده است.
این اخبار را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10016
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نیمهشبی برفی
(پروندۀ #برفیه سایت شهرستان ادب را با یکی از اشعار شاعر آفریقای جنوبی، #گاببا_بادرون، بهروز میکنیم. مترجم این شعر، #شهریار_شفیعی، شاعر و مترجم جوان است. این شعر زیبا را با هم میخوانیم)
▪️در نیمه شبی برفی قدم میزدم
و دانههای برف
کُتم را نقره اندود میکردند
در گوشهای از خیابان
باریکهای از برف آب شده بود
فوّارۀ میانۀ میدان
در اوج
یخ بسته بود
و ردّپای پشت درها معلوم بود
رفتنها را
نمیتوان با برف پوشاند
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری بیستمین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(گفتگو پیرامون رمان و معنویت)
▪️«...خیلیها معتقد بودند چون رمان یک فرم ادبی مدرن است، هیچ نسبتی با امر قدسی و معنوی ندارد. در مواردی حتی میتواند نسبت معکوسی با آن داشته باشد. شواهد و مدارکی هم برای این نظریه داشتند. قالب رمان به گونهای است که ناخوداگاه معنویت در شکل امر قدسی در آن به کنار میرود و معنویت تبدیل میشود به عواطف بنیادین انسان، مثل قدرت تفکر، توان خلق اثر هنری و دلرحمی. به عنوان مثال شخصیت مسیح در رمان "مسیح بازمصلوب" نوشتهی "نیکوس کازانتزاکیس" به محض اینکه از کلیسا به صفحات رمان منتقل میشود قدرت گناه پیدا میکند، مثلاً در جایی از این کتاب شخصیت مسیح با دو خواهر زنا میکند.
در این جلسه میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا واقعاً این ناهمخوانی که بین رمان و معنویت احساس میشود درست است؟...»
برای خواندن متن کامل سخنان #محمدمهدی_رسولی، #محمدرضا_صادقی، #محمدرضا_وحیدزاده، #علیرضا_سمیعی و #محمدقائم_خانی دربارهی رمان و معنویت این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10014
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 ShahrestanAdab.com/بوطیقا
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 لابهلای عجایبنامهها
(یادداشتی از #مرتضی_شمس_آبادی در پروندۀ #رمان_فانتزی سایت شهرستان ادب)
▪️ «... تخیلی که در عنوان و جانمایۀ نگارش کتاب هست، نه بهعنوان ژانر علمیـتخیلی، که بهعنوان تخیل و خیال مؤلف در خلق یکاثر است. نویسنده، هرچند در جایی فانتزی، وحشت و علمیـتخیلی را توصیف می کند، اما مطالب و خود را در دستۀ خاصی قرار نمیدهد. حال آنکه میتوان بهجرأت گفت بیشتر از آنکه نویسنده فراژانری عمل کرده باشد و تنها به عنصر خیال در این ژانرها معطوف باشد، به ژانر وحشت نزدیک است و از پنجرۀ این ژانر به ادبیات، نقاشی و سینمای تخیلی میپردازد. این را میتوان از فهرست و ترتیب گفتارها فهمید. طاهری ابتدا دربارۀ هیولا، معنای واژگانی و ریشۀ آن گفتوگو میکند و بعد از صحبت دربارۀ موجودات تخیلی به بحث دربارۀ عجایبنامهها میپردازد و بعد از آن پای سینمای تخیلی، نقاشی تخیلی و جلوههای ویژه و تکنیکهای جانبخشی به موجودات تخیلی را به میان میآورد... .»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10019
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 بام خانه
(غزلی زمستانی از کتاب #قرار سرودۀ #سعید_پورطهماسبی در پروندۀ #برفیه سایت شهرستان ادب)
▪️ دوباره برف زمستان به بام خانه نشست
دوباره بر دل من غم چه بیبهانه نشست
و ذرّهذرّه تمام دل مرا پوشاند
شبیه برف زمستان، که دانهدانه نشست
اگرچه برف زمین را، زمان بروبد باز
مرا غمیست بر این دل، که جاودانه نشست
دریغ ! تیغ زمانه به هر بهانه بُرید
به شاخسار امیدم اگر جوانه نشست
از ابرهای سیاهی که آسمان دارد
عجب ! که برف سپیدی به بام خانه نشست
☑️ @ShahrestanAdab