ای بیقرار، ای غم سرشار، ای وطن
ای زخمخورده از در و دیوار، ای وطن
چادرنمازِ خونیِ گلدار، ای وطن
شمشیرِ در نیام گرفتار، ای وطن
تاریخِ موبهمو شده تکرار، ای وطن
این شعر نیست، این غم آتش گرفتهایست
این اشک نیست، زمزم آتشگرفتهایست
این شکوه نیست، پرچم آتشگرفتهایست
این خیمۀ محرّم آتش گرفتهایست
آتش تو را مباد سزاوار، ای وطن
ابلیس را تصوّر ادریس کردهاند
این است خدمتی که به ابلیس کردهاند
از آن زمان که حیله و تَلبیس کردهاند
شلوارهای بیشتری خیس کردهاند
ای دشمنت زبون و زیانکار، ای وطن
در عین سرو بودن خود سایهافکن است
در اوج سربلندی و عزّت فروتن است
کاری که در رشادت مردان میهن است،
چیزی شبیه حضرت عبّاس بودن است
برخیز پا به پای علمدار، ای وطن
گاهی اگر به دشت، نسیم ملایمیم
مانند کوه در شب طوفان مقاومیم
تا زندهایم، ریشهکَنِ ظلم و ظالمیم
یک انتقام سخت، بدهکار قاسمیم
ای داغدارِ قافلهسالار، ای وطن
معشوق را شکفته و خندان که دیده است؟
خندان میان خیل سواران که دیده است؟
از سمت جادههای خراسان که دیده است؟
اینقدر کوچههای چراغان که دیده است؟
چشمانتظارِ لحظۀ دیدار، ای وطن
#مهدی_جهاندار
#برای_ایران
#ایران_عزیز
#شاهچراغ_شیراز
@shahrestanadab
بینقاب از راه میآیند خیل داعشیها
بوی آزادی نمیآید از این آدمکشیها
ای غریب روزگاران! ای وطن! این بیوطنها
باز هم کشتند مردی از تو را با کِلکشیها
آه ایران! باز هم در فتنه تنهایت نهادند
چون همیشه پای تو ماندند امّا ارزشیها
گر هزاران جنگل بیغیرتی رویید امّا
شعلهها سر میکشد از غیرت ما آتشیها
#رضا_شیبانی
#شهید_روحالله_عجمی
#شهید_امنیت
#برای_ایران
#ایران_عزیز
@shahrestanadab
غیر از آهنگ شادی شیطان، همۀ نغمهها حزین هستند
گُر گرفتند در گلوهامان، بغضهایی که آتشین هستند
ای وطن! ای صلابت یکدست! به کدامین گناه ناکردهست؟
که تو را تکّهتکّه میخواهند، گرگهایی که در کمین هستند
کوهی از افتخارهایت را دشمنانت ندیده میگیرند
مشتی از سنگریزهها امّا دائماً زیر ذرّهبین هستند
در هیاهوی شبهه و تردید، در دل فتنه میتوان فهمید
از کسانی که لاف دین زدهاند، چه کسانی به فکر دین هستند
در حرم بین مهر و سجّاده، تن چندین شهید افتاده
و گروهی که نعل تازه زدند، باز امروز روی زین هستند
عدّهای که صدای قهقههشان، همصدا با خشاب تکفیر است
نکند لحظهای خیال کنند ایمن از آه «آرتین» هستند
آخر ماجرا قشنگتر است، قصّه ختمِ به نور خواهد شد
تا که روشن شود کدام گروه، وارث اصلی زمین هستند
#محمّدحسین_مهدویان
#شاهچراغ_شیراز
#برای_ایران
#ایران_عزیز
@shahrestanadab
غلامرضا سلیمانی، شاعر و ترانهسرای نامآشنای کشورمان درگذشت.
شهرستان ادب ضمن تسلیت به خانوادۀ این عزیز بزرگوار، به اطّلاع میرساند مراسم تشییع آن مرحوم، فردا سهشنبه در حوزۀ هنری برگزار خواهد شد. خدایش بیامرزاد.
@shahrestanadab
38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ «آرتین و آرشام»
شعر: محمّدمهدی سیار
خواننده: امیر حقیقت
موسیقی: سورنا داودی
کاری از مرکز موسیقی حوزۀ هنری
#شهدای_امنیت
#شاهچراغ_شیراز
#برای_ایران
#ایران_عزیز
@shahrestanadab
100.jpg
214K
مکزیکیها را تا از نزدیک نبینید به خاص بودنشان پی نمیبرید؛ شاید یکی از پیچیدهترین و ریشهدارترین اقوام روی زمین. خانمهایشان معمولاً دستبندیهایی دارند که چیزی شبیه حرزهای خودمان است، بنا بر باورها و آموزههای باستانی سرزمینشان برای نگاهداری و حفظ از شرّ انواع بلایا. کافی است کمی پای صحبتهایشان بنشینیم؛ به قدر یک تاریخ چند هزارساله حرف دارند از اسطورهها و نمادها و باورهایشان...
متن کامل این یادداشت را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12309/
#آزاده_جهاناحمدی
#کارلوس_فوئنتس
#داستان
@shahrestanadab
یکشنبههای داستان
با حضور استاد مجید قیصری
شرکت برای عموم علاقهمندان آزاد است.
@shahrestanadab
ابوالقاسم حسینجانی درگذشت.
باخبر شدیم که ابوالقاسم حسینجانی، شاعر، نویسنده و مترجم اهل گیلان، ۱۹ آبان ماه در سن ۷۳ سالگی، دار فانی را وداع گفت. حسینجانی که از او آثار فراوانی به یادگار مانده، خالق شعر و نوحۀ معروف «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» است که پس از کوچ او نیز زمزمۀ لبهای عاشقان شهیدان خواهد ماند.
مراسم ترحیمی نیز فردا دوشنبه ۲۳ آبان از ساعت ۱۴:۳۰ در محلّ حوزۀ هنری برای این عزیز درگذشته برگزار خواهد شد.
شهرستان ادب، این ضایعۀ غمبار را به خانوادۀ آن مرحوم و به علیرضا قزوه، داماد ایشان، تسلیت میگوید و علوّ درجات برای همۀ عزیزان درگذشته را از خداوند خواستار است. خدایش بیامرزاد.
@shahrestanadab
بیگانهای در ذهن ما
وقتی اینستاگرام شروع به حذف نام و تصویر شهید سلیمانی کرد، میان اهالی فرهنگ، هر که را میدیدی دنبال این بود که نهادهای ملی ما به این ماجرا باید واکنش جدی نشان دهند، شکایت یا برخورد جدی کنند. حذف کاربرانی با فالوئرهای میلیونی، تجلی دیکتاتوری رسانهای دشمن ما بود. فرصت طلاییای که شهادت حاج قاسم برای مدیریت اینستاگرام و رسانههای مشابه در اختیار نهادهای حاکمیتی ما قرار داده بود با اهمال و بیتدبیری هدر شد...
متن کامل یادداشت را از پیوند زیر بخوانید:
https://www.magiran.com/article/4357198
#علیمحمد_مؤدب
#روزنامه_جامجم
@shahrestanadab
30.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در آستانۀ جام جهانی فوتبال
و با آرزوی موفقیت برای تیم ملی ایران، «هوادار» را ببینید و بشنوید:
خواننده: امیرحسین سمیعی
آهنگساز: حسین نجابت
تنظیم: علی وحید
ترانه: امیرحسین اردستانی
کاری از مرکز موسیقی حوزۀ هنری
@shahrestanadab
IMG_0108.JPG
167.6K
عکس پایانی جلسۀ شعر چهارشنبهها، ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱
گزارش مشروح و تصویری این جلسه را میتوانید از پیوند زیر بخوانید و ببینید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12315/
#جلسه_چهارشنبهها
#شهرستان_ادب
@shahrestanadab
یدالله مفتون امینی متخلص به مفتون، شاعر آذربایجانی، دیروز ۱۰ آذر ماه و در ۹۶ سالگی درگذشت. از مفتون اشعاری به فارسی و ترکی و در قالبهای کلاسیک و نو به جای مانده است. شهرستان ادب این مصیبت را به جامعة ادبی ایران تسلیت گفته، برای بازماندگان ایشان، صبر و شکیبایی آرزومند است.
@shahrestanadab
روزها در اثر جریانات نسبتاً قدرتمند خوانش فمینیستی متون، توجّه به کتاب «زن زیادی» جلال آلاحمد افزایش پیدا کرده و جزئیات مهمّی از روایت زنانگی ایرانی در این کتاب کمحجم مورد بحث و فحص قرار گرفته است. امّا باید دانست که این جریان، چندان اهمّیت ادبی و فکری ندارد و مانند بسیاری از جریانات موسمی، در آیندۀ نه چندان دور، کمفروغ میشود و جان و رمقش را از دست خواهد داد. شاید مهمترین نشانۀ این بیوزنی، عدم توجّه به مقدّمۀ جلال بر این کتاب باشد...
ادامه این یادداشت را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12318/
#جلال_آلاحمد
#محمدقائم_خانی
@shahrestanadab
«من از نهایت ابهام جاده میآیم
هزار فرسخ سنگین پیاده میآیم»
این اوّلین بیت شعری بود که از علی معلّم شنیده بودم، آن زمان که هنوز کتاب «رجعت سرخ ستاره» را ندیده بودم و این کتاب در آن زمان سخت نایاب بود. اینترنت هم نبود که یک جستجو بکنی و انبوه شعرهای شاعر پیدا شوند. یا باید کتاب میداشتی یا هیچ. که بالأخره کتاب را سیّدعبدالله حسینی برایم هدیه کرد، از بس دید که مفتون شعر علی معلّم شدهام. و من بارها خواندم شعرهای علی معلّم در آن کتاب را و بارها... و آرزوی دیدن شاعرش را داشتم، که بالاخره میسّر شد...
یادداشت کامل محمدکاظم کاظمی برای علی معلم دامغانی را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12319/
#علی_معلم_دامغانی
#محمدکاظم_کاظمی
@shahrestanadab
عکس پایانی «چهارشنبههای شعر» شهرستان ادب، ۱۶ آذر ۱۴۰۱
#جلسه_شعر
#چهارشنبههای_شعر
#شهرستان_ادب
@shahrestanadab
داستان معمّایی یا داستان اسرارآمیز، گونهای داستانی است که معمولاً با محوریت تحقیق و جستجو پیرامون یک جرم نوشته میشود و مهمترین و معروفترین داستانهای معمّایی، در ردۀ ادبیات جنایی قرار میگیرند ولی لزوماً تمام آثار معمّایی، جنایی نیستند...
این یادداشت محسن خیابانی را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12322/
#داستان_جنایی
#محسن_خیابانی
@shahrestanadab
یدالله مفتون امینی از آخرین بازماندگان نسل اوّل شاعران نوگرا پس از نیما، در سنّ ۹۶ سالگی درگذشت. مفتون از شاعرانی بود که با شعر کلاسیک و بیشتر غزلسرایی فعّالیت ادبی خود را شروع کرد و در سال ۱۳۳۶، اوّلین مجموعهشعر خود را با عنوان «دریاچه» منتشر کرد. فریدون مشیری در تدوین و انتشار این اثر نقش داشت. بیشتر اشعار این مجموعه، در قالب غزل سروده شده است و شاعری که این روزها به شاعری نوگرا شناخته میشود، با قوالب قدمایی و نوقدمایی، خود را به شعردوستان و اهالی ادبیات شناساند...
متن کامل یادداشت محمدامین اکبری را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/۱۲۳۲۳/
#مفتون_امینی
#محمدامین_اکبری
@shahrestanadab
رمان «عدالت» با وجود پیچیدگیهایی که دارد، در عین حال بسیار ساده است. «ایزاک کوهلر» که نمایندۀ سابق مجلس ایالتی و یک سیاستمدار موفّق و محترم است، وارد رستورانی شلوغ در قلب شهر زوریخ میشود و در ملأعام مرتکب قتل میشود. او پروفسور «وینتر» را که عضو انجمن قلم است، از پای درمیآورد...
یادداشت کامل آزاده جهاناخمدی بر کتاب «عدالت» اثر دورنمات را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12326/
#فردریش_دورنمات
#کتاب_عدالت
#آزاده_جهاناحمدی
@shahrestanadab
غزل، این قالب رازآلود که آیینهوار، تصویر زمانۀ شاعر خود را در ابیاتش منعکس میکند، بعد از انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی، دستخوش تغییرات جدّی و جدیدی شد که هنوز هم ادامه دارد و هر بار شاهد نوآوری تازهای در قالب غزل هستیم. البتّه پر واضح است که همۀ این نوآوریها دلنشین و جریانساز نیستند و از این میان، تنها چند شاعر توانستهاند با استفاده از ظرفیت غزل، دریچۀ جدیدی در غزلسرایی معاصر باز کنند. بیتردید یکی از آن شاعران، محمّدسعید میرزایی است...
به مناسبت زادروز شاعر، این یادداشت را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12327/
#محمدسعید_میرزایی
#محمدرضا_حسینزاده_بازرگانی
#قفسه_شعر_و_داستان
@shahrestanadab
دورۀ دهم آفتابگردانها، کلاس شاعر و جهانبینی
علیمحمد مؤدب
#دوره_آفتابگردانها
#قم
#روز_اول
@shahrestanadab
دورۀ دهم آفتابگردانها، کارگاه نقد شعر آقایان
مهدی جهاندار، مرتضی حیدری آلکثیر، مبین اردستانی
#دوره_آفتابگردانها
#قم
#روز_اول
@shahrestanadab
دورۀ دهم آفتابگردانها، کارگاه نقد شعر بانوان
مهدی جهاندار، فاطمه نانیزاد، مریم زندی
#دوره_آفتابگردانها
#قم
#روز_اول
@shahrestanadab