🎼🎼🎼
«#مهمان_موسیقی🎵»
«#موسیقی_محلی🛖»
امروز سراغ موسیقی نواحی خراسان رفته ایم تا آشنایی کوتاهی با موسیقی دل انگیز این نواحی از کشورمان داشته باشیم.
موسیقی نواحی خراسان با سابقه تاریخی طولانی و برخورداری از قابلیتهای خاص موسیقایی، نقش بسزایی در تکامل موسیقی شهری و دستگاهی ایران بر جای گذاشته که بسیار قابل توجهاست.
موسیقی نواحی شمال خراسان در کنار آداب و رسوم نگاه آیینی، بیشترین تأثیر خود را از اقلیم جغرافیایی این سرزمین گرفتهاست که این مهم موجب شده موسیقی این منطقه به دو بخش عمده کوهپایه و جلگهای تقسیم شود.
چندفرهنگی بودن این منطقه از ویژگیهای منحصر بفرد این سرزمین است که موجب شده موسیقی نواحی شمال خراسان از نشانههای ویژه این فرهنگها بهرهمند شود که از این بین میتوان به تأثیرات موسیقایی اقوام مهاجر ترک و کرد در موسیقی شمال خراسان اشاره کرد.
این تقابل فرهنگی موجب شد که شمال خراسان با اینکه از نظر جغرافیایی منطقه کوچی است، ولی موسیقی این سرزمین از بخش اعظمی از دستاوردهای موسیقی کردها و ترکها استفاده کند و از این بین میتوان به مقامهای موسیقی در شمال خراسان اشاره کرد که به زبان ترکی و کردی اجرا میشود.
بخش 'آوازی' موسیقی نواحی شمال خراسان بیشتر بر پایه وقایع تاریخی، آیینی و اساطیری استوار است که از این میان میتوان به داستانهای موجود در شاهنامه اشاره کرد که توسط آواز و همراهی ساز اجرا میشود.
یکی از ویژگیهای کلام در موسیقی شمال خراسان نیز،بیان داستانهای مختلف و نگاه پندآمیز به این وقایع است که موجب میشود شنونده در کنار موسیقی، برداشت دیگری نیز داشته باشد و همین مهم سبب شده، موسیقی در شمال خراسان در کنار برداشت هنری در مسایل اجتماعی نیز تأثیرگذار باشد.
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakhee_nabat
Ahooye_Dasht_Abedini(www.IraniData.com).mp3
5.7M
🎼🎼🎼
«#مهمان_موسیقی🎵»
«#موسیقی_محلی🛖»
«بیا بریم دشت» ترانه و آواز معروفی است که در جنوب خراسان با نام ترانه "صیاد" رایج است و تا کنون چندین خواننده آن را به صورت سنتی اجرا کردهاند.
این ترانه یا آواز فلکلوریک اولین بار در کاشمر توسط نوازنده و آوازخوان حسن عابدینی با دوتار خراسانی خوانده شدهاست و نوار کاست آن در اوایل انقلاب جزو کاستهای پرطرفدار بود.
#موسیقی_ایرانی
#موسیقی_سنتی
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakhee_nabat
🌱صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم
« #نور ✨ »
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ
و ما همچنان شما را به آیین اسلام هدایت کردیم و به سیرت نیکو بیاراستیم تا گواه مردم باشید و پیغمبر نیز گواه شما باشد (تا شما از وی بیاموزید). و (ای پیغمبر) ما قبلهای را که بر آن بودی تغییر ندادیم مگر برای اینکه بیازماییم و جدا سازیم گروهی را که از پیغمبر خدا پیروی میکنند از آنان که به عقب برمی گردند و (به مخالفت او برخیزند)، و این تغییر قبله بسی بزرگ نمود جز در نظر هدایت یافتگان خدا. و خداوند اجر پایداری شما را در راه ایمان تباه نگرداند که خدا به خلق مشفق و مهربان است.
( آیه ۱۴۳ سوره بقره)
🍭@shakhee_nabat
«#برای_یار❤️»
در لامسه هم میشود از مزه سخن گفت
شیرینی آغوش تو را قند ندارد
#لا_ادری
🍭@shakhee_nabat
229.2K
«#زیر_چتر_شعر☔️»
نمیرنجم اگر کاخِ مرا ویرانه میخواهد
که راه عشق، آری، طاقتی مردانه میخواهد!
کمی هم لطف باید گاه گاهی مردِ عاشق را
پرنده در قفس هم باشد، آب و دانه میخواهد
چه حُسنِ اتفاقی، اشتراک ما پریشانیست
که هم مویِ تو هم بغضِ من، آری، شانه میخواهد
تحمل کردن قهر تو را یک استکان بس نیست
تسلّی دادن این فاجعه، میخانه میخواهد
اگر مقصود تو عشق است، پس آرام باش ای دل
چه فرقی میکند میخواهدم او یا نمیخواهد؟
#سجاد_رشیدی_پور
خوانش: زهرا علیدوست
🍭@shakhee_nabat
«#روزنامه🗞»
🔺مرثیه خونچکان محتشم کاشانی؛
به قلم استاد:
#علی_خوشه_چرخ_آرانی
روزنامه اطلاعات امروز پنجشنبه مورخه۱۴۰۳/۰۴/۲۱
دریافت روزنامه:
https://ettelaat.com/fa/publication/645/8271
🍭@shakhee_nabat
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«#کلیپ🎥»
پویانماییِ کوتاهِ پیچ تاریخی
🔩
تهیهکننده و نویسنده: حسین حقیقی
کارگردان: میلاد محمدی
خواهم که پس از مرگ من احباب بسازند
از پرچم ایران عزیزم کفن من
#فخر_عظمی_ارغون
🍭@shakhee_nabat
«#عکس_نوشته📷»
ما را غلامی تو بود تاج افتخار
این تاج را به افسر شاهان نمی دهم
💙
#سیدرضا_موید
#محرم
🍭@shakhee_nabat