«#شعر_ستایشی»
امروز رو با اشعار حکیم فردوسی در مدح و ثنای اهورامزدا شروع کنیم🤍🌱
به نام خداوند جان و خرد
کز این برتر اندیشه بر نگذرد
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای
خداوند کیوان و گَردان سپهر
فروزندهٔ ماه و ناهید و مهر
ز نام و نشان و گمان برتر است
نگارندهٔ بر شده پیکر است
به بینندگان آفریننده را
نبینی مرنجان دو بیننده را
نیابد بدو نیز اندیشه راه
که او برتر از نام و از جایگاه
سخن هر چه زین گوهران بگذرد
نیابد بدو راه جان و خرد
خرد گر سخن برگزیند همی
همان را گزیند، که بیند همی
ستودن نداند کس، او را چو هست
میان بندگی را ببایدت بست
خرد را و جان را همی سنجد اوی
در اندیشهٔ سخته کی گنجد اوی
بدین آلت رای و جان و زبان
ستود آفریننده را کی توان
به هستیش باید که خستو شوی
ز گفتار بیکار یکسو شوی
پرستنده باشی و جوینده راه
به ژرفی به فرمانش کردن نگاه
پی نوشت: کیوان: زحل،بلند ترین و دور ترین سیاه، / ناهید: زهره / گوهران: جان و خرد / سخته: محدود، اندازه گیری شده / آلت: ابزار، وسیله / خستو: معترف
#فردوسی
#مدح
#مثنوی
🍭@shakheh_nabaat
«#کارگاه»
👨🏫 آموزگاران عزیز، که مشتاق فراگیری روشهای آموزشی نوین هستید☺️👇
💫با ما همراه باشید با تدریس جذاب؛
استاد محمدرضا درستکار
💫با موضوع؛
آموزش ترکیبی
💫شرکت در کارگاه؛
رایگان همراه با صدور گواهی معتبر
https://ble.ir/esf_anjoman
📥 دریافت لینک ورود به کارگاه در کانال زیر:
https://ble.ir/esf_anjoman
🍭@shakheh_nabaat
«#معنی_واژه»
باختر: غرب
خاور: شرق
فلق: سپیدی آسمان پیش از طلوع آفتاب
شفق: سرخی آسمان پس از غروب افتاب
🍭@shakheh_nabaat
«#واژه_واژه_بیت_بیت🍇»
بهار با تو بودنها چه شد؟ پاییز دلتنگیست...
بهارِ با تو بودنها چه شد؟ پاییز دلتنگیست
کجایی صبح من؟ شامِ ملالانگیز دلتنگیست
کجایی ماهیِ آرام در آغوش اقیانوس؟
به من برگرد! این دریایِ غم لبریزِ دلتنگیست
اگر چیزی به دست آوردهام از عشق، میبخشم
غزلهایی که خود سرمایۀ ناچیزِ دلتنگیست
در آن دنیا برای دیدنت شاید مجالی شد
همانا مرگ، پایانِ سرورآمیزِ دلتنگیست
نسیمی شاخههایم را شکست و با خودم خواندم:
بهارِ با تو بودنها چه شد؟ پاییزِ دلتنگیست
#سجاد_سامانی
🍭@shakheh_nabaat
«#دو_بیتی 🍒»
مرگ آمده و دوباره گلچین شده است
بارِ دل ما به داغ سنگین شده است
کرمان و غروب شعله باران شده اش
با خون گل و بنفشه رنگین شده است
🖤
#اکرم_نورانی
🍭@shakheh_nabaat
4_5778389592050764315.mp3
7.31M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#موسیقی_بی_کلام 💬»
ما رشته ی سازیم مپرس از ادبِ ما
صد نغمه سرودیم و نشد باز لبِ ما
بیدل دهلوی
دونوازی سه تار و کمانچه
اثری از جهانشاه صارمی
از آلبوم «ایران هنگام کار است»
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم☀️☁️
« #نور ✨ »
آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ
اکنون( باید ایمان بیاوری؟) در صورتی که از این پیش عمری به کفر ونافرمانی زیستی و از مردم ظالم بدکار بودی.
( آیه ۹۱ سوره یونس)
🪞تمثیل مرتبط:
پشیمانی سودی ندارد.
📌مینا جارچی
🍭 @shakheh_nabaat
«#روز_شمار🗓»
روزتون بخیر اهالی شاخ نبات☀️
🌻 شنبه
◻ ۱۶ دی
◻ ۶ ژانویه
◻ ۲۳ جمادی الثانی
⭐ذکر روز:
یا رَبَّ العالَمِین
ای پروردگار جهانیان 💛
🍭@Shakheh_nabaat
«#برای_یار ❤️»
نظر آوردم و بردم
که وجودی به تو ماند
همه اسمند و تو جسمی
همه جسمند و تو جانی!
#سعدی
🍭@shakheh_nabaat
«#انجمن_ادبی»
سلسله نشستهای انجمن ادبی شاعرانههای کاشان
شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲
🏠کاشان: خیابان امام خمینی، کوی مدرسه علمیه، کوی مکتب کوثر، خانه ی سنتی هدایتی.
⏲ ساعت ۱۸:۳۰
لطفا به گونهای تشریف بیاورید که راس ساعت جلسه آغاز شود.
بیصبرانه منتظر حضور سبزتان هستیم.🌿
لطفا اطلاعرسانی فرمایید.
لینک گروه شاعرانهها
https://eitaa.com/joinchat/3449422109C43cad87dfe
🍭@shakheh_nabaat
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#ساز_و_نوا 🎻»
شورانگیز سازی سنتی با ظاهری شبیه به سهتار یا تنبور است، که کمتر کسی آن را میشناسد.
این سازِ زهی مضرابی، تلفیقی از سهتار، تار و تنبور است که سالها پیش برای اولینبار به پیشنهاد علی تجویدی و توسط ابراهیم قنبری مهر ساخته شدهبود.
شیوهٔ نواختن این ساز در اصل برگرفته از سهتار است اما خصیصههای صوتیِ آن در بعضی موارد تفاوتهای اساسی دارد.
بهعنوان مثال: طنینِ بیشترِ شورانگیز به خاطرِ استفاده از کاسهٔ تنبور است که صفحهٔ آن علاوهبر چوب، از پوست هم بهره میبرد. صدایش کمی بمتر از سهتار معمولی است و دارای شش سیم و ۲۴ پرده است. حوزهٔ صدایی آن از لحاظ طول ارتعاش متفاوت از تار و سه تار و طولانیتر از آنهاست. حسین علیزاده در تعدادی از آثارش از این ساز استفاده کردهاست.
مشخصهٔ اصلی صدای این ساز حجم زیادتر و پر طنینتر در مقایسه با سازهای مشابه هم خانواده آن است. پوست مورد استفاده در انواع شورانگیز بهنسبت ضخیم و در مقابل رطوبت حساسیت کمتری نسبت به پوست است، تار دارد.
علی قمصری درباره این ساز میگوید:
شورانگیز سازی است که حجب و حیای سه تار و صلابت و قدرت تار را همزمان داراست. این ویژگی موجب موفقیت این ساز در ورود به پیکرهی فعال موسیقی ایران شده و این موفقیت نوید دهندهی این است که میتوان با اشراف به نیازهای شنیداری، تسلط به علم فیزیک صوت و تبخر در صنعت سازگری، قدمهای موثری برای گسترش ساز های ایرانی برداشت.
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
31.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#فیلم_موسیقی 🎥»
همنوازی شورانگیز، شاه کمان و زنگ
شور انگیز: استاد بزرگ، حسین علیزاده
شاه کمان: کیهان کلهر
زنگ سر انگشتی: مجید خلج
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
4_5850338562070810006.mp3
7.57M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#ساز_و_نوا 🎻»
فایل صوتی همنوازی با ساز شور انگیز
استاد حسین علیزاده
#موسیقی_بی_کلام
#موسیقی_سنتی
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم☀️☁️
« #نور ✨ »
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا ۗ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ
مگر اهل ایمان و نیکوکار بوده و یاد خدا بسیار کردند و و پس از آن كه مورد ستم قرار گرفتند (به دفاع از خود) يارى مىطلبند و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی و دوزخ انتقامی بازگشت میکنند.
(آیه ۲۲۷ سوره شعرا)
🪞تمثیل مرتبط:
ظلم امروز ظلمت فرداست.
📌مینا جارچی
🍭 @shakheh_nabaat
«#روز_شمار🗓»
صبحتون بخیر اهالی شاخ نبات🍓
🌹 یکشنبه
◻ ۱۷ دی
◻ ۷ ژانویه
◻ ۲۴جمادی الثانی
⚘ذکر روز:
یا ذالجلال والاکرام
ای صاحب جلالت و کرامت ❤
🍭@Shakheh_nabaat
«#برای_یار ❤️»
تو ذکر هر شب و روز دل تنگ خودم هستی
تو را من خط به خط حفظم مفاتیح الجنان من
📿
#عمران_معماریان
🍭@shakheh_nabaat
«#همایش»
■دعوت به حضور ...
اختتامیه شعر «رستگاری در یک و بیست»
✨ویژه گرامیداشت یاد و خاطره سرادر شهید سلیمانی
🔺دوشنبه: ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
▫️ساعت: ۱۹ الی ۲۱
🔻نشانی: خیابان نطنز - سالن اداره ارشاد سابق
🍭@shakheh_nabaat
«#مرجع_ادبیات📗»
سبکشناسی، از مباحث جدید و جهانی ادبیات است که ادبیات را علمی کرده و از جنبههای مختلفی به ادبیات نگاه میکند. از کتابهای معروف سبکشناسی، "کلیات سبکشناسی" از دکتر سیروس شمیسا است. وظیفهی این کتاب در مرحلهی اول تعریف و توضیح سبکشناسی است و بعد به شاخهها و مکتبهای مختلف سبکشناسی میپردازد.
در این کتاب سیروس شمیسا، سبکشناسی را کاری روانشناسی و علمی خطاب میکند که مخاطب متون نظم و نثر را میتواند با کمک آن بشناسد.
این کتاب توسط نشر میترا در ۴۷۹ صفحه به چاپ رسیدهاست.
📌مجید عابدی
🍭 @shakheh_nabaat
«#نظم_پریشان 🍷»
من آنـــــم کـہ در پـــاے خوکـان نریزم مـر ایــــــن قیــمتــے در لـــفظ درے را
#ناصرخسرو
🍭 @shakheh_nabaat