«#زیر_چتر_شعر☔️»
من آن معنی رو به ویرانی ام
که در خانه ی لفظ، زندانی ام
دلم غنچه وار از غریبی گرفت
نسیمی نیامد به مهمانی ام
ندارم سر سجده بر بادها
بلند است اقبال پیشانی ام
بگو صورت سنگی روزگار
فریبد به لبخند سیمانی ام
از این پس عبور از دلم ساده نیست
که معمار پل های ویرانی ام
خدا را به طبل خدا کم زنید
فزون می شود شور شیطانی ام!
غرور شما، ساقه ام را شکست
بترسید از گرده افشانیم
#سید_حسن_حسینی
🍭@shakheh_nabaat
«#نظم_پریشان 🍷»
ز گریه مردم چشمم نشسته در خون است
ببین که در طلبت حال مردمان چون است
🙇🏼
#حافظ
🍭@Shakheh_nabaat
Vay-Agar.mp3
7.18M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#غزل_ترانه 📝🎶»
وای اگر آنچه شنیدم راست باشد چه کنم...
آنکه رفته واقعا میخواست باشد چه کنم…
«وای اگر»
خواننده: عرفان طهماسبی
ترانه سرا: محمد سلطانی
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
🌱صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم
« #نور ✨ »
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
و مژده بده کسانی را که ایمان آوردند و نیکوکاری پیشه کردند که جایگاه آنان باغهایی است که نهرها در آن جاری است، و چون از میوههای گوناگون آن بهرهمند شوند گویند: این مانند همان میوههایی است که پیش از این در دنیا ما را نصیب بود، و از نعمتهایی مانند یکدیگر بر آنان آورند، و آنها را در آن جایگاههای خوش، جفتهایی پاک و پاکیزه است و در آن بهشت، جاوید خواهند زیست.
( آیه ۲۵ سوره بقره)
🍭 @shakheh_nabaat
«#روز_شمار🗓»
صبحتون بخیر اهالی شاخ نبات 🍁
🟧 آدینه
◻ ۲۵ اسفند
◻ ۱۵ مارس
◻ ۴ رمضان
🍂 ذکر روز:
اللهمَ صلِّ عَلی محمّد و آل محمّد
خدایا رحمت فرست بر محمّد و خاندان محمّد (ص)🧡
🍭@Shakheh_nabaat
«#حکایت📜»
به سرهنگ سلطان چنین گفت زن
که خیز ای مبارک در رزق زن
برو تا ز خوانت نصیبی دهند
که فرزندکانت نظر بر رهند
بگفتا بود مطبخ امروز سرد
که سلطان به شب نیت روزه کرد
زن از ناامیدی سر انداخت پیش
همی گفت با خود دل از فاقه ریش
که سلطان از این روزه گویی چه خواست؟
که افطار او عید طفلان ماست
خورنده که خیرش برآید ز دست
به از صائمالدهر دنیاپرست
مُسلَّم کسی را بود روزهداشت
که درماندهای را دهد نان چاشت
وگرنه چه لازم که سعیی بری
ز خود بازگیری و هم خود خوری؟
#گلستان_سعدی
🍭@shakheh_nabaat
«#تقویم_ادبی🗓»
🏷 ۲۵ اسفندبزرگداشت پروین اعتصامی
«لطافت زنانه و احساسات مادرانه در شعر پروین اعتصامی»
💠نگاهی که جامعه ایرانی در تاریخ ادبیات خود به زنان داشته، نگاه مثبت و قابل دفاعی نیست وگرنه عرصه ادبیات اصیل فارسی هیچگاه از حضور زنان ادیب و هنرور خالی نبودهاست. زنانی که به گوهر بی بدیل هنر آراسته بودند در دستان زمخت اندیشههای بسته و محدود جامعهٔ زنستیز در کنج پستوی خانهها محکوم به سکوت بودند و چه بسیار صداهای ایشان که بغض شد و در گلو شکست.
💠رخشنده اعتصامی (پروین)، بزرگ بانوی اصیل و نژاده ادبیات معاصر و اولین زنی که در کنف حمایت پدری صاحب فهم و اندیشه، بلند نظر و روشنفکر قرار گرفت. با وجود همهٔ فراز و نشیبهای زندگی توانست اولین زن شاعری باشد که شعر او به گوهر طبع آراسته شد.
💠 جامعه زنان شاعر و ادیب امروز، به یوسف اعتصامالملک پدر بزرگوار پروین مدیون هستند.
💠حضور پروین به همراه پدر در محافل شعری تابوی خانه نشین بودن زنان را در هم شکست و استعداد بیبدیل پروین بر بزرگانی چون سعید نفیسی و ملکالشعرای بهار آشکار شد.
💠 شعر پروین از زوایای مختلف قابل بررسی است، آنچه در این مجال مختصر به آن میپردازیم جلوههای زنانهٔ شعر پروین اعتصامی است.
💠با آنکه بسیاری از بزرگان شعر پروین را شعری جزیل و مردانه میدانند، با یک نگاه سبکشناسانه میتوان به وضوح لطیفترین احساسات زنانه و حتی مادرانه را در شعر او ملاحظه کرد.
💠قهرمان داستانهای پروین همیشه یک زن است، بهعنوان مثال در مثنوی زیبای «لطف حق» پروین، شخصیت اصلی داستان را مادر موسی قرار میدهد و بخش آغازین و فضاسازی داستان را به احساسات و عواطف مادرانهٔ او اختصاص میدهد:
مادر موسی چون موسی را به نیل/ در فکند از گفته رب جلیل
خود ز ساحل کرد با حسرت نگاه/ گفت کای فرزند خرد بیگناه
گر فراموشت کند لطف خدای / چون رهی زین کشتی بی ناخدای
گر نیارد ایزد پاکت به یاد / آب خاکت را دهد ناگه به باد
وحی آمد کاین چه فکر باطل است/ رهرو ما اینک اندر منزل است
ما گرفتیم آنچه را انداختی / دست حق را دیدی و نشناختی
💠حتی در بیان اشعار اجتماعی و گاهی اعتراضی در گفتوگوی میان شخصیتها، یکی از طرفین گفتمانهای پروین زن است. در قطعهٔ «اشک یتیم» گفتگو میان پیرزنی با تجربه و سالخورده با کودکی یتیم و رنج کشیده صورت میگیرد:
روزی گذشت پادشاهی از گذرگهی/ فریاد شوق بر سر هر کوی و بام خاست
پرسید زان میانه یکی کودک یتیم/ این تابناک چیست که بر تاج پادشاست
آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست/ دانیم آنقدر که متاعی گرانبهاست
نزدیک رفت پیرزنی گوژپشت و گفت/ این اشک دیده من و خون دل شماست
ما را به رخت و چوب شبانی فریفته است/ این گرگ سالهاست که با گله آشناست
💠یکی از جلوههای تعلیمی شعر پروین توصیه به نوعدوستی و نیکی کردن و یتیمنوازی است.
در شعر پروین خلاف اشعار یتیم نوازانهٔ سایر شاعران یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه نگاه پروین به یتیم نگاهی لطیف و زنانه است. اگر در قاموس سعدی یتیم پدر مردهای است که باید او را مورد لطف قرار داد:
پدر مرده را سایه بر سر فکن/ غبارش بیفشان و خارش بکن
یتیم از دید پروین دختری است که مادر خود را از دست داده است:
دختری خرد شکایت سر کرد/ که مرا حادثه بی مادر کرد
دیگری آمد و در خانه نشست/ صحبت از رسم و ره دیگر کرد
موزه سرخ مرا دور افکند/ جامه مادر من در بر کرد
یاره و طوق زر من بفروخت/ خود گلوبند ز سیم و زر کرد
سوخت انگشت من از آتش و آب/ او به انگشت خود انگشتر کرد
نزد من دختر خود را بوسید/ بوسهاش کار دو صد خنجر کرد
مادرم مرد و مرا در یم دهر / چون یکی کشتی بیلنگر کرد
مادرم بال و پرم بود و شکست/مرغ پرواز به بال و پر کرد
من سیه روز نبودم ز ازل/ هرچه کرد این فلک اخضر کرد
💠در تمام این اشعار و داستان پردازیهای پروین ردپای برداشتها و نگاههای زنانه در کاربردهای زبانی و واژگانی نیز کاملاً هویداست. به کار بردن واژگانی مانند: گوشواره، انگشتر، یاره (دستبند)، طوق (گردنبند)، موزه سرخ، سوزن و حتی در مناظرهها، مناظره سیر و پیاز نشان دهنده سبک زنانه پروین است.
نسیم روحنواز خرد لطیف زنانه از خلال اشعار پروین به مشام میرسد و و لذت و اصالت شعر این بانوی اصیل و مادر شعر معاصر را بیشتر مینماید.🍃🌺🍃
📌به قلم دکتر فاطمه نعنافروش
🍭@shakheh_nabaat
«#تقویم_ادبی🗓»
🌱٢۵ اسفند درگذشت سیروس طاهباز
🖋آقای سیروس طاهباز از نویسندگان و مترجمان معاصرن که در ۲ دیماه ١٣١٨ در بندر انزلی متولد شدن. ايشون از همون دوران نوجوونی به ادبیات علاقهمند میشن و زندگی ادبیشون به چهار مرحله تقسیم میشه: |یک نیمهکاره رها کردن رشته پزشکی اون هم در سال ششم تحصیل و رفتن به سمت نگارش و ترجمه |دو انتشار مجله ادبی آرش در زمان سرخوردگیهای ناشی از کودتای ۲۸ مرداد ١٣٣٢ با هدف انتشار آثاری ماندگار و اصیل در زمینه شعر، داستان، نمایشنامه، نقد و پژوهش و نیز نمونههای برجستهای از ادبیات روز جهان |سه گردآوری بیش از ۲۰هزار برگ از دست نوشتههای نیما یوشیج در طول ۳۵ سال و انتشار ۲۳ دفتر از آثار ایشون |چهار پیوستن به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیریت انتشارات آن به مدت هشت سال.
📚از طاهباز حدود ٧٠ اثر در زمینه نویسندگی و ترجمه بهجا مونده که از بین اونها برای کتاب «باز هم زندگی کنیم» جایزه سیب طلایی دوسالانه براتیسلاوا رو دریافت کردن. همچنین¬>دنیا خانهٔ من است(منتخبی از آثار نیما)، زنی تنها(درباره زندگی و هنر فروغ)، دره طویل و اسب سرخ(دو ترجمه از جاناشتاینبک) از آثار مهم ایشونه.
🖇آقا سیروس در قلمرو ژورنالیسم ادبی، یکی از باذوقترینها بودن؛ از اولین افرادی بودن که به جمعآوری فرهنگ توده پرداختن و همچنین از اولین اشخاصی که پیش از انقلاب دست به ترجمه ادبیات مقاومت فلسطین زدن؛ ایشون نسبت به شعر گیلکی هم ارادت داشتن.
🖤آقای طاهباز در ٢۵ اسفند ١٣٧٧ از دنیا میرن و در آرامگاه نیما یوشیج به خاک سپرده میشن.
#سيروس_طاهباز
📌فائزه حامدآبادی
🍭@shakheh_nabaat
4_5990159444275630802.mp3
2.8M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#موسیقی_بی_کلام 💬»
آدمی از دلتنگی خسته میشود؟
آری خسته میشود
اگر نتواند آن را به زبان بیاورد.
#ایلهان_برک
Khaled Mouzanar
Un Air de Liberté
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
🌱صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم
« #نور ✨ »
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ
قطعا خدا شرم نمی کند اینکه به پشه و چیزی بزرگتر از آن مثل زند، پس آنهایی که به خدا ایمان آوردهاند میدانند که آن مثل حق است از جانب او، و اما آنهایی که کافرند میگویند: خدا را از این مثل چه مقصود است؟ گمراه میکند به آن مثل بسیاری را و هدایت میکند بسیاری را! و گمراه نمیکند به آن مگر فاسقان را.
( آیه ۲۶ سوره بقره)
🍭 @shakheh_nabaat
«#روز_شمار🗓»
صبحتون بخیر اهالی شاخ نبات☀️
🌻 شنبه
◻ ۲۶ اسفند
◻ ۱۶ مارس
◻ ۵ رمضان
⭐ذکر روز:
یارَبَّ العالَمِین
ای پروردگار جهانیان 💛
🍭@Shakheh_nabaat
« #مرجع_ادبیات📗 »
کتاب چهارمقاله یا به عبارتی، مجمعالنوادر نام کتابی معروف است از قرن ششم که توسط نظامی عروضی سمرقندی نوشته شده است.
این کتاب ابتدا به مجمعالنوادر نامیده میشد، اما به دلیل داشتن چهار مقاله در مورد دبیری، شاعری، طب و نجوم به این نام شهرت پیدا کرده است.
هرکدام از این مقالهها، دارای مطالب مهم و دست اول مربوط به علم روز در قرن ششم هستند.
بخش شاعری آن، برای افراد علاقهمند به ادبیات به شدت اهمیت دارد و در سالها قبل، این بخش در دانشکدههای ادبیات تدریس میشد.
در این بخش، از شاعرانی مثل رودکی، فردوسی، عنصری و... یاد میشود.
از رویدادها و حکایات تاریخی این کتاب هم نباید غافل ماند.
از بهترین تصحیحهای آن، به تصحیح و توضیح دکتر علامه قزوینی به اهتمام دکتر معین میتوان اشاره کرد.
📌مجید عابدی
🍭 @shakheh_nabaat
«#دو_بیتی🍒»
ای درد! ز جسم لاغر ما بگذر
وی غم! ز شکست گوهر ما بگذر
ما خانه خراب اشک چشم خویشیم
ای سیل! بیا و از سر ما بگذر!
#میرزا_امین_واصف
🍭@Shakheh_nabaat
🌱صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم
« #نور ✨ »
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
کسانی که عهد خدا را پس از محکم بستن میشکنند و رشتهای را که خدا امر به پیوند آن کرده میگسلند و در میان اهل زمین فساد میکنند، ایشان به حقیقت زیانکارند.
( آیه ۲۷ سوره بقره)
🍭 @shakheh_nabaat