✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
🍀#حرکت_در_موجودات
🔸حرکت در چیزی متصور است که کمالی را ندارد و می خواهد به دست آورد. حرکت در موجود راه دارد نه در معدوم.
🔸حرکت در عدم محال است که عدم هبج است. معدوم نه ساکن است نه متحرک.
🔸اگر موجودی همه ی کمالات را داشته باشد، در او هم حرکت استکمالی تصور ندارد چون هیج نقص در او متصور نیست پس او در سکون و اطمینان مطلق است و هیچ نحوه اضطراب و ناآرامی در وجودش مشاهده نمی شود.
🔸یک نحو موجودات تا حدی کمال دارند ولی استعداد رسیدن به کمالات مافوق را ندارند، در ایشان هم تصور حرکت محال است.
🔸حرکت فقط در موجوداتی است که استعداد رسیدن به کمالات مافوق را داشته باشند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_چهل_و_نهم
شرح #درس_یازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
باید حال بیاید و انسان در مسیر تکامل قرار بگیرد تا متلبس به اوصاف کمالیه بشود و این به اراده شخص نیست بلکه براساس نظم و چینش نظام آفرینش و قابلیت افراد باید باطن عالم و اون سویی ها صلاح بدانند تا به انسان عطا کنند.
آب کم جو تشنگی آور به دست
اگر تو تشنه باشی از هر دو عالم هدایای الهیه بر تو سرازیر می شود ولی دار، دار تدریج است باید تحمل کرد تا به نتیجه رسید. باید ایوبی مشرب بشویم.
** دوره زندگی انبیا را مطالعه بفرمایید که در رسیدن به اسماءالله چه قدر به زحمت افتادند. جناب ابن عربی قصص قرآنی از آدم تا خاتم را در ۲۷ فص به عنوان ۲۷ شان از شؤون انسان بیان کرده که با فص فاطمی ۲۸ فص می شود. چون این ها پیشرو ماهستند که هر وقت در هر گرفتاری می افتادند به چه نحو در پیشگاه الهی به خضوع می افتادند.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
🔸انسان قرآنی و حقیقت انسانی آن است که متّصف به اوصاف حق شود و این اتصاف به اسماءالله تنها راهش کوره مسائل اجتماعی است، این است که فرموده اند: رهبانیت و گوشه گیری در اسلام وحود ندارد. چرا؟ برای این که او می خواهد از کوره اجتماع در برود و وقتی از کوره در رفت نمی تواند متّصف به اوصاف الهیه شود. مثلا" باید به همسایه هایش بهترین خدمت را بکند بعد در نهایت ببیند که جناب همسایه جوابش را سربالایی می دهد و ایشان اگر زبان باز نکرد و نگفت که ما بودیم که به شما اینچنین خدمت هایی کردیم، این معلوم می شود که متّصف به اوصاف حق شده است. یا مثلا" یک پل را می سازند و مردم رفت و آمد می کنند در نهایت روزی می بیند که جلو خود ایشان را برای عبور از پل می گیرند. حال اگر ایشان نگوید که ما این پل را ساختیم معلوم می شود هنر کرده است و....
🔸 انبیاء را ببینید هیچ یک از این حرفها را نداشتند و در پیشگاه الهی فقط عبد شکورند. بلی
مهلتی بایست تا خون شــــیر شد.
و آنهایی که در این کوره ها افتادند و مقاومت کردند پخته بار می آیند، خیلی هم قوی بار می آیند و می توانند دست بندگان الهی را بگیرند. اما آنهایی که ناز پرورده تنعم بودند به جایی نمی رسند و نمی توانند دست دیگران را بگیرند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_چهل_و_نهم
شرح #درس_یازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
💠 #علامه_حسن_زاده_آملی
💠 #تفسیر_سدرة_المنتهی
👈 بدانكه آدمى را دو عقل است كه بمنزلهى دو بال هستند براى روحش، و در اول حال در هر دو جنب، بالقوه است؛ و اگر اصلاح شوند تواند با آنها به اوج ملكوت پرواز كند وگرنه مثل مرغى بىپر و بال زمينگير باشد: يكى عقل نظرى، و ديگرى عقل عملى، و اصلاح اين دو به علم و عمل باشد.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
✴️ #علامه_حسن_زاده_آملی:
✴️ #سلوک
✴️ #عرفان_عملی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 بعضی از اهل وحدت مى گويند كه:
سالكان بر دو قسم اند؛
قسمى ارضى
و قسمى سماوى،
يعنى قسمى سير و سلوك در ارض مى كنند و بعضی طيران و جولان در سما مى كنند.
مَركب سالكان ارضى ذكر است؛
و بُراق سالكان سماوى فكر است.
📚 #هزارویک_نکته؛ نکته۳۵
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
🆔 @shakhehtoba2 (تلگرام)
https://t.me/+Ok4YDpf0AJUwMjJk
🌐 www.najmeddinamoli.ir
47.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کتاب_وجود_خودتان_ورق_بزنید
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی
خانه کجا و صاحب خانه کجا؟ طائفِ آن کجا و عارفِ این کجا؟ آن سفر جسمانی است و این روحانی، آن برای دولتمند است و این برای درویش، آن اهل و عیال را وداع کند و این ماسوا را، آن ترک مال کند و این ترک جان، سفرِ آن در ماهِ مخصوص است و این را همۀ ماه، و آن را یک بار است و این را همۀ عمر، آن سفر آفاق کند و این سفرِ أنفس، راهِ آن را پایان است و این را نهایت نبود، آن می رود که برگردد و این می رود که از او نام و نشانی نباشد، آن فرش پیماید و این عرش، آن مـُحرِم می شود و این مَحْرَم، آن لباس احرام می پوشد و این از خود عاری می شود، آن لبیک می گوید و این لبیک می شنود، آن تا به مسجدالحرام رسد و این از مسجد اقصی بگذرد، آن استلام حجر کند و این انشقاق قمر، آن را کوه صفاست و این را روح صفا، سعی آن چند مرّه بین صفا و مروه است و سعی این یک مرّه در کشور هستی، آن هروله می کند و این پرواز، آن مقام ابراهیم طلب کند و این مـُقام ابراهیم، آن آب زمزم نوشد و این آب حیات، آن عرفات بیند و این عَرَصات، آن را یک روز وقوف است و این را همه روز، آن از عرفات به مشعر کوچ کند و این از دنیا به محشر،آن درک منا را آرزو کند و این ترک تمنـّا را، آن بهیمه قربانی کند و این خویشتن را، آن رَمی جَمَرات کند و این رجم همزات، آن حَلق رأس کند و این ترک سر، آن را (لا فسوقَ و لا جِدالَ فی الحج) است و این را «فی العمر»، آن بهشت طلبد و این بهشت آفرین، لاجَرَم آن حاجی شود و این ناجی، خنک آن حاجی که ناجی است!
فراز ۲۲۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ باید حال بیاید و انسان در مسیر تکامل قرار بگیرد تا متلبس به اوصاف کم
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
🔸انسان باید در زمان سختی هم عبد صبور باشد وعبد شکور ،اینها به انسان راه را نشان می دهد ،هیچ یک از انسان ها به اندازه انبیا و اولیا الله سختی نکشیدن و این سختی مانع به هدف رسیدن انها نشد ،هیچ یک از ما نمی تواند بهونه بیاورد که سختی و مشکلات مانع به سوی کمال رسیدن شد
🔸همه ی این رنج سختی ها باعث به کمال رسیدن انسان می شود همانطور که حضرت یعقوب از دوری یوسف به مقام صبر رسیده تا به مقام شکر راه پیدا کند حرفی نزد دست تصرفی هم انجام نداد تا عالم دست به دست هم دهد تا حضرت یوسف به ان کمال برسد ،به علم تعبیر خواب رسید که مربوط به نفوس انسانی است قران هم اشاره می کند که ما او را به خزینه غیب شهود ظاهر و باطن تسلط دادیم ،و او با این قدرتش یک سر سوزن نسبت به برادرانش بی اعتنایی نکرد
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_چهل_و_نهم
شرح #درس_یازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیر #خیالات_نقش_بر_آب
پیر دلش شکسته
قهرا دنیا از دست او گرفته شده
#شاخه_طوبی
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
💠 #علامه_حسن_زاده_آملی
💠 #تفسیر_سدرة_المنتهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 (يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمٰانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذٰابَ بِمٰا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ * وَ أَمَّا الَّذِينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِي رَحْمَتِ اللّٰهِ هُمْ فِيهٰا خٰالِدُونَ) ،
روزى كه روي هايى سپيد شود و روي هايى سياه. اما به آن كسان كه سيهروى شدند، گويند: آيا پس از گرويدن ناباور شديد؟ پس هم به ناباورىتان عذاب را بچشيد * اما آنانكه روسپيد شدند در مهر خداىاند و در آن جاوداناند. (آلعمران/ 107 و 108)
اين روى سفيد خوبان و روی سياه بدان، ظهور و بروز ملكات نيكو و زشت آنان در ماوراى طبيعت است كه جزاء نفس عمل است و رنگ بدن طبيعى را در آن دخلى نيست.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
📚 #علامه_حسن_زاده_آملی:
📚 #تدبردرقرآن
📚 #دیوان_اشعار
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
تدبر کن در آیات الهی
که قرآن بخشدت هر چه که خواهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خاطره
#آیت_الله_رمضانی
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی،
«یا مَن یعفو عن الکثیر و یعطی الکثیر بالقلیل»،
از زحمت کثرتم وا رَهان،
و رحمتِ وحدتم ده!
فراز۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
4_5810177473937146002.mp3
12.28M
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_پنجاهم
شرح #درس_یازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
🌸 حرکت و سکون
🔸به تعبیر فلاسفه سکون و حرکت از اوصاف متضایف اند که این وصف نسبت به آن اضافه است. سکون و حرکت در جایی تصور دارد که شانیت آن را داشته باشد. موجودی که مطلق تمام موجودات و جامع جمیع کمالات موجودات باشد، لفظ ساکن را به توسع در تعبیر می توان به کار برد، نسبت به موجودی که به سمت کمال در حرکت است و با رسیدن به آن کمال، استقرار و سکون می یابد. در موجودی که کمال مطلق است و هرگز نقص ندارد تا به سوی کمال برود، سکون است.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
حرکت در موجودی که کمالی را داشته باشد و استعداد رسیدن به کمالاتی که فاقد آن است را نداشته باشد راه ندارد مانند موجودات مجرد عقلی یا به تعبیر حضرت آقا مخرج.
حرکت در موجودی که هرچی کمال تصور شود او دارا باشد و هیچ نحوه نقص در او راه نداشته باشد هم راه ندارد.
فقط حرکت در موجودی تصور می شود که فاقد کمال باشد و قابلیت و شانیت رسیدن به کمال را دارا باشد.
پس باید گفت آن چه در حرکت است باید فاقد کمالی باشد که به سوی آن کمال رهسپار است.
** اگر موجودی کمالی را داشته باشد دوباره به سوی آن کمال حرکت نمی کند برای این که معنا ندارد چیزی که دارد بخواهد دوباره به دست آورد.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_پنجاهم
شرح #درس_یازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
🔸فرشتگان، آسمانیها، زمینی ها، انسان، جمادات، نباتات، حیوانات و همه و همه وجود هستند و اینها همه به اندازه ای که وجود دارند و مقیّد هستند و محدود به حدّی هستند، در آن محدوده ی خودشان کاملند، اما اگر نسبت به غیر مقایسه بفرمائید می گوئید: وجودشان ناقص است.
🔸این مجموعه نظام هستی هم دارای کمالاتی است که هر چه کمال بخواهیم این مجموعه دارد ولی اگر بخواهیم تک تک بررسی کنیم بعضی ها نسبت به دیگری ناقص است. اما اگر بخواهیم کلّ مجموعه را به تمامی نگاه کنیم، می گوئیم که اینها تمام کمالات را دارد.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
🔸کسی که تمام زمینه به کمال رسیدن برای او فراهم بود و موانع هم بر سر راهش نبود اما خودش تنبلی کرد استعدادها خود را شکوفا نکرد تا جایی که از این نشئه بدون مرگ اخترامی با مرگ طبیعی از این دنیا رفته باشد ،این شخص بعد از این نشئه به شفاعت نمی رسد
🔸اینکه علامه حسن زاده فرمودن شفاعت را باید از اینجا با خود ببرند منظور ان استعداد کمال یابی را باید داشته باشد ازین نشئه برود
🔸قهرا موجودی که در حرکت است می خواهد از نفس به کمال برسد باید ان کمال امر وجودی باشد ،هر چه پدید می اید از وجود است
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_پنجاهم
شرح #درس_یازدهم_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
💠 #علامه_حسن_زاده_آملی
💠 #تفسیر_سدرة_المنتهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 قوله تعالي:
يٰا أَيُّهَا النّٰاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وٰاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهٰا زَوْجَهٰا وَ بَثَّ مِنْهُمٰا رِجٰالاً كَثِيراً وَ نِسٰاءً) .
خداىتعالى در اول سورهى نساء فرمود: اى مردم از پروردگارتان پروا كنيد آنكه شما را از يك نفس آفريد و از او جفتش را پديد آورد و از آنها مردان و زنان بسيار پراكنده ساخت.
« اتّقوا » از وقايه است يعنى ظاهرتان را وقايه و سپر قرار دهيد براى پروردگارتان (كه نقص را به خود نسبت دهيد نه به او) و باطنتان را كه پروردگارتان باشد وقايهى خودتان قرار بدهيد (كه كمال را به حقّ نسبت دهيد). خلاصه اينكه ظاهر شما سپر اسناد نقص باشد به خداىتعالى و باطن شما سپر اسناد كمال باشد به شما كه هرچه خير است از اوست و آنچه شرّ است از توست. اين چنين كنيد تا علماى با ادب باشيد.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک
38.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ علامه حسن زاده آملی
💦 موضوع: #آب_توبه💦
تابستانی بود دیدم در می زنند چه جور هم در می زنند.برادر آخه یه خورده مراعات بفرمایید.خب حالا چه میخواهید
💧دیدم یه ظرف دست هست، آب توشه که نمی دونم فلانی مون داره می میره
؛الان دو سه روزه داره جان میکنه،جان تسلیم نمیکنه.
گفته اند که باید آب توبه بخوره گفتند آب رو ببری آقا دم بزنه که بخوره بعد جان تسلیم کنه.
ناراحت شدم
گفتم این غلط رو کی کرده؟! این حرف رو کی زده؟! کی گفته ۷۰ ۸۰ ۹۰ سال هرغلطی که خواست بکنه بکنه و الان یه لیوان آب آقا دم بزنه؟!!!
اون اونقدر دشنه به دل آقا فرو کرده
اونقدر بی احترامی کرده
اونقدر حتک حرمت به آقا کرده
اونقدر زن و دخترانش مثل بوزینه و حیوانات بی برنامه و بی تکلیف....
اصلا صاف جنگ با خدا،اعلام مخالفت باخدا،با نظام هستی...اینقدر بی حیا !
کجا هست این حدیث؟!
از عرش نازل شده که ما بی خبریم؟!
چقدر خوب!
هر کسی ۷۰ ۸۰ ۹۰ سال هرغلطی بکنه و وقت مردنش که شد بعد بیان و یه دراز قبایی مثل من بیچاره دم بزنه و پاک شده و داخل خاک شده!
🌱پس در آمد پوستین رنگین شده
🌱کین منم طاووس علیین شده
💦آب توبه؛اونی که گفتند و نوشتند این است که گفتند توبه واقعی مثل آب است مطهِّره.💦
💦همانطوری که آب مطهِّرِ بدن هست،مطهِّرِ لباس هست،توبه واقعی در معنویت مثل آب پاک کننده ی انسان است .اینطوری..
نه اینکه الان که داره می میره بیاد آب بخوره که پاک بشه داخل خاک بشه!
چه چیزهایی که در می آورند!
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
💠 #علامه_حسن_زاده_آملی
💠 #تفسیر_سدرة_المنتهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
👈 شايد گفته شود آنچه كه بر اين جسد دنيوى بعد از مرگ از مقهوريت آن و كوبيده شدن و وحشت و هجوم حشرات بر آن و اذيت آن بر اين جسد دنيوى وارد مىشود همهاش بر همان روح مجرد است ...
همانا اين شخص دثور و زوال دارد و حاليكه آن ثواب و عقاب باقىاند و همهى امور اخروى باقى و دائمى است (پس معلوم مىشود كه كانون ثواب و عقاب، همان نفس و روح مجرد است).
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏