آفریدگارم چگونه آفریننده از آفریده غافل است و از وى دور، مرا در حضور بدار و بیداریم ده. اگر آفریننده را خواب در رباید نگهدار آفریده کیست؟ دانم که تو را خواب و پینگى ناید، خواب و خوراک در تو راه ندارد و هر که را خواب و خوراک کمتر است به تو نزدیکتر است، مرا با خود نزدیک گردان. تو دومى ندارى تنهایى مرا به تنهایى خوى ده تا رنگ تو گیرم که تو خوبى و باید به خوبى تن درداد.
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5899875271753859137.mp3
11.92M
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_هفتادو یک ۷۱
شرح #درس_چهاردهم _کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
🔸علمای حقیقی ما، با همه ی سختی ها خوب کار کردند. البته علمای نپخته هم خیلی ضربه زدند. یک بنده خدایی می آید کتاب « الهیئة و الاسلام » تألیف می کند که در آن کتاب زمین کروی شکل را، مسطح فرض می نماید. در مقابل هم دانشمندان غربی از همین نقطه ضعفها سوء استفاده کرده و می گویند: علمای اسلام چقدر عقب افتاده اند!!! آنها دیگر به حرف جناب ابوریحان بیرونی توجه نمی کنند که نزدیک به هزار سال قبل از راه هلال ماه کرویّت زمین را اثبات نمود. ایشان فرمود سایه ی زمین که روی ماه می افتد حالت هلالی شکل دارد، اگر زمین مسطّح بود باید سایه اش طور دیگری بود و.... کروی شکل بودن زمین و قوه جاذبه و این گونه مطالب حتّی قبل از ابوریحان نیز مطرح بود و مربوط به قبل از اسلام و بعد از اسلام است. متأخرین مثل ابوالوفای بوزجانی نیز این حرفها را داشته اند و بحث جدیدی نیست.
🔸عزیزان کسب و کارتان به جای خود و درس و بحثتان هم به جای خود باشد. حداقل روزی یک ساعت یا هفته ای دو الی سه ساعت بروید حرف بشنوید تا به راه بیفتید. بعد می بینید که عجب، همین حرفهایی که الان می شنوید آنوقت خودش را طور دیگری نشان می دهد و هرچه زمان می گذرد، حرفها عمق و قدرت بیشتری می یابند. سروران من هیچ عجله نفرمائید.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_هفتادو یک ۷۱
شرح #درس_چهاردهم _کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
☑️#وجود_خیر_است
🔸کسب و کار، درس و بحث و زندگی تان به جای خود باشد، روزی یک ساعت یا هفته ای دو سه ساعت حرف بشنوید تا گرم بیفتید. همین حرف هایی که الآن می شنوید، مدتی بعد، جور دیگری خود را نشان می دهد و دو ماه یا دو سال بعد باز خود را طور دیگری نشان می دهد. پله پله تا حرف پخته شود، عجله نفرمایید.
🔸وجود هیچ چیز در نظام هستی بالذات برای ضرر آفریده نشده بلکه برای نفع آفریده شده است و اگر در غیر جایش استفاده شود، احیانا شر یا ضرری پیش آورد که بالعرض است.
🔸بهشت بالذات و جهنم بالعرض است.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_هفتادو یک ۷۱
شرح #درس_چهاردهم _کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
💫 #علامه_حسن_زاده_آملی
💫 #تفسیر_سدرة_المنتهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
💬 شير صورت علم است، كه شير غذاى انسان است. علم نيز غذاى انسان است و غذا مطلقاً مظهر اسم حى است و از سدنهى اسم شريف قيوم است.
غرض اينكه همانطور كه در موسى همهى مراضع حرام شد مگر شير مادرش، همچنين پيروى از شريعت ديگران حرام شده است مگر شريعت خودش.
چنانكه خداوند سبحان فرمود:
لِكُلٍّ جَعَلْنٰا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهٰاجاً .
«شرعه» طريق است و «منهاجاً» (كأنّ اصل آن «منهاجاء» است. يعنى مركب از جارّ و مجرور كه «منها» ست و «جاء» فعل ماضى) و معناى آن اينكه از آن شرعه و طريقه كه اصل است آمده است. (و آن اصل، حق است چه اينكه علم، از جانب حق منبع علوم و محتد شرايع است).
پس آن اصلى كه موسى از آنجا به اين نشئهى عنصريه آمدهاست غذاى اوست.
كه غذا نمىگيرد مگر از اصل خود. چنانكه شاخهى درخت غذا نمىگيرد مگر از اصل خود.
فما كان حراماً فى شرع يكون حلالاً فى شرع آخر يعنى فى الصورة: أعنى قولى يكون حلالاً و فى نفس الأمر ما هو عين ما معنى لأنّ الأمر خلق جديد و تكرار فلهذا نبّهناك.
پس چيزى كه در شرعى حرام بود در شرع ديگرى حلال شد (و بالعكس) زيرا خلق لايزال متجددند و در تجلى هيچگاه تكرار نيست.
از اينجا تو را آگاه نموديم كه امر يعنى واقع و نفسالأمر، خلق جديد است و اتحاد به حسب صورت اين حرف در تجدد امثال كه بحثش چندبار گذشت مصداقى بارز است، كه صورت اشخاص و اعيان موجودات به حسب ظاهر متحد و يكسان مىنمايد ولكن در حقيقت، تجدّد امثال است، كه به قول ملاى رومى:
هر نفس نو مىشود دنيا و ما
بىخبر از نو شدن اندر بقا
اين درازى مدّت از تيزىّ صنع
مىنمايد سرعت انگيزىّ صنع
شيخ گويد : آنكه در شرعى حرام بود و در شرعى ديگر حلال است به حسب صورت اينچنين است. اما در نفسالأمر اين حلال، عين آن حرام نيست. زيرا خلق لايزال جديدند. به قول شبسترى:
هميشه خلق در خلق جديد است
وگر چه مدت عمرش مديد است
زيرا تكرار در تجلّى نيست.
فكنّى عن هذا فى حقّ موسى بتحريم المراضع: فأمّه على الحقيقة من أرضعته لا من ولدته.
پس خداوند از اين معنى كنايه فرمود كه مراضع را بر او حرام گردانديم. (يعنى او را شريعتى و علم شريعتى داديم.)
چه مادر حقيقى كسى است كه او را شير مىدهد - يعنى غذاى انسانى و روحانى - نه كسىكه او را زاييده است.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🆔 @shakhehtoba2 (تلگرام)
https://t.me/+Ok4YDpf0AJUwMjJk
🆔 @shakhehtoba (ایتا)
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
22.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_علامه حسن زاده آملی
#اسفار_دو قسمت اول
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
الهی،
خودت آگاهی که دریای دلم را جزر و مدّ است؛
"یا باسط" بسطم ده و "یا قابض" قبضم کن!
فراز۱۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba