eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
عصمت انبیاء بخش ششم: نبوت مقام اختصاصی مردان نیست وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یَمَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ و طهرک ... (آل عمران / ۴۳) و آن گاه که فرشتگان به مریم گفتند ای مریم خداوند تو را برگزیده و پاک‌ات داشته و بر زنان جهان برتری داده است. نبوت مقامی اختصاص به مردان ندارد بلکه مردان و زنان در آن یکسان اند؛ خدای سبحان فرمود: وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلائِكَةُ ... و آنگاه که فرشتگان به مریم گفتند ای مریم خداوند تو را برگزیده و پاک‌ات داشته است و بر زنان جهان برتری داده است (آل عمران (۴۳) حال که مریم چنین است پس چه می پنداری به خامس اصحاب کساء فاطمه ی زهرا که ليلة القدر بوده است و از کسانی است که خداوند پلیدی را از آنان برده است یعنی صاحب عصمت بوده اند. 📗، ص ۱۲۷، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
إلهی، لطف فرموده ای این کمترین را با کتب آشنا کرده ای؛ لطفت را مزید بفرما و با صاحبان کتب آشنایش کن! فراز ۴۲۹ @shakhehtoba
: ✨✨🌷🌷 🌱 هر کسی سفرهٔ خود و مهمان سفرهٔ خود است . بعبارت دیگر: هر کس زارع و مزرعهٔ خودش است ، و نیّات و علوم و اعمالش ، بذرهایش . بنگر تا در مزرعه خویش چه کاشته ای ، که علی التحقیق علم و عالِم و معلوم، و عمل و عامل و معمول ، اتحاد وجودی دارند و « آن تویی» . 📗 ۵۶۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
عصمت بخش هفتم: چهار طبقه پیامبران در کافی، از حضرت امام صادق روایت شده است که فرمود: پیامبران خدا بر چهار طبقه‌اند: اول: پیامبری که تنها برای خود پیامبر است و وظایف شخصی خود را از خدا دریافت می کنند و به دیگری ابلاغی ندارد و تکلیف دیگری را معین نمی کند. دوم: پیامبری که در خواب می‌بیند و آواز را می‌شنود ولی ملک را به چشم نمی‌بیند و بر احدی مبعوث نیست و خود، رهبر و امامی دارد؛ چنانکه حضرت ابراهیم امام بود نسبت به لوط . سوم: پیامبری که در خواب ببیند و آواز شنود و فرشته را به چشم بیند و معاینه کند و به یک گروه کم یا بیش مبعوث است، چون یونس ، و خدا درباره‌ی یونس می فرماید: ما او را برای صد هزار، بلکه بیشتر به رسالت فرستادیم و نیز فرماید سی هزار بیشتر بودند و بر آنان امامی بود. چهارم: آن پیامبری که هم در خواب بیند و هم آواز شنود و هم در بیداری به چشم بیند و خود، امام است؛ مانند پیامبران اولوالعزم. ابراهیم مدتی پیامبر بود و امام نبود و خداوند (درباره‌ی او) فرمود: به درستی من تو را برای مردم امام قرار دادم عرض کرد و همچنین از ذریه‌ی من؟ خدای تعالی فرمود: نبوت من به ستمکار نرسد؛ یعنی هر که بتی را پرستیده است به امامت نمی‌رسد. 📗، ص ۲۱۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
عصمت بخش هشتم: سفرای الهی اهل طهارت و عصمت دین عبارت است از جعل و تنظیم اسرار تکوینی و طبیعی تکامل انسانی که بر طبق ناموس آفرینش و متن حقیقت و واقعیت خارج بلسان سفراء الهی که اهل طهارت و عصمت و امام قافله انسانیت اند بیان شده است و همان صراط مستقیم و صراط الى الله و صراط الله است ان ربی علی صراط مستقیم که چون صراط مستقیم بازگو شود بصورت دین در می آید و چون دین را در خارج پیاده کنیم متن صراط مستقیم و مسير الى الله وصراط الله است و صراط مستقيم يك راه و يك حقیقت بیش نیست. 📔، نکته ۸۱، حضرت علامه حسن زاده آملی 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
شباهت نفس و حضرت یونس(ع) نفس را با یونس شباهت‌ها است چنانکه خداوند یونس را در دریا به حوت مبتلا کرد نفس را به تعلق در جسم مبتلا نموده است و چنانکه یونس در ظلمات ندا کرد كه : لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين و خداوند در حق او فرمود : و نجيناه من الغم و كذلك ننجى المؤمنين همچنین نفس در عین ظلمات طبیعت و بحر هیولانی و جسم ظلمانی به ربّ خود توجه نموده است، پس وحدانیت و فردانیت حق برای او منکشف شده است و به آن اقرار نموده است و به عجز و قصور خود اعتراف کرده است، پس خداوند او را از مهالك طبیعت نجات داده و در انوار شریعت و طریقت و حقیقت داخل نموده است که این سه در مقابل آن ظلمات ثلاث که ظلمات طبیعت و بحر هیولانی و جسم ظلمانی می‌باشند،مقابله کرده است. حديث رسول الله است که : الشريعة أقوالي، والطريقة أفعالي، والحقيقة أحوالی و خداوند به نفس ناطقه، نعیم روحانی را در عین جحیم جسمانی روزی کرده است. و نیز مقارنه کلمه یونسی با حکمت نفسی از مناسبات دیگر بین نفس و یونس است که حوتِ{ماهی} رحم ، نطفه مشتمل بر روحانیت نفسی که انوار آن مجرد است را می‌بلعد و در ظلمات ثلاثی که یکی رحم و دیگر مشیمه و دیگر پوست نازکی است که در آن جنین قرار می‌گیرد. و نیز از جهت دیگر مناسباتی که آن را راسخون در علم می دانند. 📔کتاب،در ذکر و ذاکر و مذکور، ص۲۴ و ۲۵،حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
41.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیرامون قرآنی و عرفانی بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888
إلهی، درجات پدر و مادرم را مزید گردان که اگر ایشان أحسن نمی بودند، من حسن نمی شدم! فراز ۴۳۰ @shakhehtoba
ذکر کثیر خداوند ابن قداح از امام صادق علیه السلام نقل کرد که آن جناب چنین فرمود: هر چیزی را حدی است که بدان پایان می پذیرد، مگر یاد خداوند که برای آن حدی وجود ندارد. مثلاً خداوند نمازهای پنجگانه را واجب ساخت که بجا آوردن آنها عبارت از حد آنهاست و یا اینکه روزه ماه رمضان را واجب قرار داد که روزه داری آن ماه، حد آن است. و یا اینکه حج را واجب کرد که گزاردن آن حد آن است مگر ذکر که خداوند از آن به کم راضی نگشت و برایش حدی قرار نداد. سپس آن حضرت به کریمه یا ايها الذين أمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً و سبحوه بكرة واصيلاً، (احزاب/۴۲) تمسک نمود. ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را فراوان یاد کنید و هر بامداد و شبانگاه تسبیحش کنید. 📔کتاب، در ذکر و ذاکر و مذکور، ص ۱۴۰ و ۱۴۱،حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
انسان کامل عبدالله، عندالله است انسان كامل عبدالله وعند الله است و صاحب مرتبه ولایت اعنی ولی الله است و قلب او اوعی و اوسع قلبها است، و قطب عالم امکان وحجة الله وخليفة الله است و راسخ در علم و خازن و منبع علم لدني و ينبوع حکم و زارع قلوب و شوراننده دفائن عقول و مأمون و امین الله است، و متصرف در کائنات و مسخّر جن و انس و وحوش و طیور و در عین حال بی اعتنای به دنیا است، و شجاع و در مرتبه یقین و برطريق واضح و صراط مستقيم و مسير عدل و در افق اعلای انسانی و عالم ربانی است و زمین هیچ گاه خالی از چنین انسان کامل نیست. کتاب،ص۴۹ حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
ولی از اسمای الهی است ولی از اسماء الله است: «وينشر رحمته وهو الولى الحميد» و اسماء الله باقی و دائم اند: «فاطر السموات والأرض أنت ولیي في الدنيا والآخرة» لذا انسان کامل که مظهر اتم و اکمل این اسم شریف است، صاحبِ ولایتِ کلیه است که تواند باذن الله در ماده کائنات تصرف کند و قوای ارضیه و سماویه را در تحت تسخیر خویش در آورد و هر محال از دست او ممکن شود. کتاب،ص۵۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
عصمت بخش نهم: حديث اشتقاق رسول اکرم( ص) خلیفه‌ی مطلق حق در تمامی نظام هستی حضرت استاد علامه - روحی فداه - در باب دوم رساله‌ی انسان کامل از دیدگاه نهج‌البلاغه، حدیث اشتقاق را که در شأنیت مقام خليفة اللهي انسان كامل بوده و در تفسیر صافی مرحوم فیض ذیل آیه‌ی كريمه، إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِخليفة ذكر شده است بیان می‌کنند: حضرت علی بن الحسین(ع) فرمود: پدرم از پدر خود از پیامبر(ص) نقل کرد که فرمود: ای بندگان خدا وقتی آدم(ع) ، نوری را از صلب خود درخشان دید در زمانی که خداوند اشباح ما را از بالای عرش به صلب او منتقل کرده بود آن نور را مشاهده کرد، اما اشباح را ندید. گفت: «خدایا این نورها چیست؟ » خداوند فرمود: «نور اشباحی است که از بهترین جای عرش به پشت تو منتقل کرده‌ام و به همین جهت ملائکه را دستور به سجده ی تو دادم؛ چون تو ظرف این انوار بودی.» آدم گفت: «خدایا برایم توضیح بده» فرمود: « آدم! نگاه کن به بالای عرش» آدم نگاه کرد. نور اشباح ما از صلب آدم به بالای عرش افتاد، در آن صورتهایی نقش بست مثل آینه که در آن صورت نقش می‌بندد. پس اشباح ما را مشاهده کرد و عرض کرد: «خدایا! این شبح‌ها چیست؟» خداوند فرمود: «اینها اشباح بهترین خلق و مردم‌اند: این محمد است و من حمید محمود در افعالم، اسمی از اسمای خود برای او جدا کرده‌ام، و این علی است و من علی عظیم هستم نامی از نام های خود برای او جدا کرده‌ام، و این فاطمه است و من فاطر آسمانها و زمین‌هایم و جدا کننده‌ی دشمنان خود از رحمتم در روز قیامت و جدا کننده‌ی دوستانم هستم از چیزهایی که موجب ناراحتی و آلودگی آنها می شود، برای او یک اسم از اسم‌های خود جدا کرده‌ام، و این حسن و این حسین است و من محسن نیکوکارم، یک اسم از اسم‌های خود برای آن دو جدا کرده‌ام. این‌ها بهترین مخلوق و گرامی‌ترین افراد هستند، به وسیله‌ی آنها مؤاخذه می کنم و توسط آنها می‌بخشم و به واسطه‌ی آنها کیفر می‌کنم و به وسیله‌ی آنها ثواب می‌دهم. آدم! هر گاه ناراحتی به تو رسید. آنها را شفیع خود در نزد من قرار بده. من سوگند یاد کرده‌ام بر خود سوگندی به حق، کسی که به وسیله‌ی آنها امیدی داشته باشد. نا امید نکنم و هر کس به وسیله‌ی آنها درخواستی نماید رد نکنم. (امام علی بن الحسین(ع) در ادامه فرمودند:) به همین جهت وقتی از او لغزشی سر زد خدا را به واسطه‌ی آنها خواند و از او گذشت و او را بخشید. ( ادامه دارد...) 📔کتاب ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی،داود صمدی آملی، ص۲۳۵_۲۳۷ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
عصمت ادامه بخش نهم: حديث اشتقاق رسول اکرم( ص) خلیفه‌ی مطلق حق در تمامی نظام هستی این حدیث شریف حاوی اشارات و لطایف بسیار زیادی است که برای ادراک یکایک آنها سزاوار است انسان سالیانی درس بخواند و در محضر استاد کتل طی کرده ای شاگردی کند.بر اساس آنچه که در این حدیث آمده است تمامی ائمه‌ی معصومین تمثل وجودی و تجسم اسمای الهی در نظام هستی‌اند و مطابق با شخصیت و شأنیت وجودی خود در هر عصری به یک اسم از اسمای حسنای الهی که در آن ها غلبه کرده است متجلی شده و در تحت آن یک اسم غالب، تمامی اسمای الهیه را نمایان می سازند. و معلوم می شود تنزل اسمای الهی در مرتبهی ظاهر به این اشباح نوریه است. و از آن جا که مقامات این نفوس قدسيه فوق مقام حضرت آدم است در حدیث تعبیر به ظهر (پشت) شده است. فتدبر! از اصول مهمی که از این حدیث و احادیثی شبیه آن استفاده می‌شود این است که انسان‌های کامل خلیفه‌ی اسمای الهیه هستند؛ زیرا تمامی اسماء‌الله درنظام‌‌ هستی خلیفه‌ای دارند و آن خلیفه انسان‌های کامل هستند. مراد از اشتقاق اسمایی نیز دارایی اسمایی است به دانایی به الفاظ و مفاهیم اسماء الله. به تعبیر شریف حضرت علامه: این انشقاق انشقاق و انفطار اسمی از ذات بی چون سبحانه است. از آنجا که انسان کامل تمامی اسماء الله را داراست، از او تعبیر به کلمه‌ی علیا و مظهر اتّم الهی می‌شود و از آن جا که جناب رسول اکرم ( ص) تمامی اسماء الله را به نحو اتّم دارا هستند که فرمود: «أوتيت جوامع الكلم» خلیفه‌ی مطلق حق در تمامی نظام هستی هستند و تمامی انبیاء و اولیای الهی خلیفه‌ی این خلیفه‌ی مطلق هستند. چرا که آن حضرت هم در خلیفه اللهی حق بی‌شریک است و هم در مقام نبوّت، رسالت و ولایت. چون چنین است صاحب بزرگ‌ترین کتاب تمامی ادوار و اکوار نظام هستی به نام قرآن شده‌اند که از این جهت نیز بی شریک‌اند. لذا حضرتش قبله‌ی کل تمامی اسمای حسنای الهیه است. نکته‌ی دیگر این که جعل خلیفه هرگز محدود به زمان خاص و مربوط به دوره‌ی خاصی نیست، بلکه در هر زمان و در هر دوره‌ای از دوره های رتق و فتق این سنت الهی جاری و ساری است جمله‌ی اسمیه إنّي جاعل في الأرض خليفة . ‏گویای این حقیقت است که جعل خلیفه در زمین امری دایمی است و زمان بردار نیست. این یک قاعده‌ی کلی برای تمامی دوره‌هاست. 📔کتاب ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی،داود صمدی آملی، ص۲۳۸_۲۳۹ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
الهی، خوشا آنان که در فلوات عشق تو هایمند و از خود به در شدند و به تو قائمند! فراز ۴۱۹ @shakhehtoba
: ✨✨🌷🌷 🌱 بالاخره همه چیز را از تو می گیرند ، حتی تویی تو را ، و میرسی به جایی که ، می یابی اوست و بس . 📗 ۵۵۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
قلب انسان کامل، جامع اسمای حسنای الهی قلبی که جامع همه‌ی اسمای حسنا و مظهر جميع صفات علیاست، آن قلب انسان کامل... و زبان‌دانان وی را به اسامی مختلف خوانند: مِن جمله : جبرئیلش می‌گویند که از عالم حقائق و دقایق خبر می‌دهد. میکائیلش می‌گویند که از معارف و مکارم به طالبان، رزق بخش است. اسرافیلش می‌گویند که از معاد و بازگشت، مریدان را آگاه می‌فرماید. عزرائیلش می‌گویند که قتل نفس اماره‌ی مریدان می‌نماید. آدمش می‌گویند زیرا که معلم طالبان راه هدایت است. نوحش می‌گویند برای آن که نجات دهنده از طوفان بلاست. ‌‌ابراهیمش می‌گویند زیرا از نار هستی گذشته و نمرود خواهش را کشته است و خلیل حضرت حق جلّ شانه گشته است. موسایش می‌گویند برای این که فرعون هستی را به نیل نیستی غرق نموده، در طور قربِ اله، مناجات می‌کند. خضرش می‌گویند به جهت آن که از آب حیوان علم لدنی خورده و به حیات جاودانی پی برده... لقمانش نیز می‌گویند زیرا که حکیم الهی است و به حقیقت اشیا، او را کمال آگاهی است. ، کلمه ۲۱۱،ج ۲،ص ۹ و ۱۰ حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
عصمت بخش دهم: مشکات خاتم النبیین هر پیغمبری از آدم تا آخرین پیغمبر (بلکه خود آدم ) هیچ یک از آنها نیستند مگر این که نبوت را از مشکات خاتم‌النبیین گرفتند اگرچه که وجود طینت خاتم به حسب زمان از آنها متأخر است، زیرا حقیقت او موجود بود (و انبیا نبوت را از این حقیقت که روحانیت اوست گرفته‌اند) از این رو فرمود: من نبی بودم در حالی که آدم بین آب و گل بود و انبیای دیگر نبی نبودند مگر حین بعث. ، تصحیح و تعلیقات علامه حسن زاده آملی،ص ۳۶۱ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
نبی است و ولیّ مشکات و مصباح از این دو نور اشباح است و ارواح مشکات یعنی منفذ و جایی که در آن چراغ بگذارند، و مصباح، یعنی چراغ. در خانه‌های قدیمی طاقچه‌ای مخصوص با زینت خاص برای قرار دادن چراغ در آن می‌ساختند که با آمدن برق آنها برداشته شد. عرب از این طاقچه‌ی چراغ تعبیر به مشکات می‌نماید که روی این طاقچه شبکه داشت و چراغ را در آن می‌نهادند تا از دسترس اطفال به دور باشد و بعضی سلیقه به کار می‌آورند و روی شبکه را با شیشه‌های رنگارنگ پوشش می‌دادند وقتی که چراغ در آن روشن میشد صحن منزل از انوار مختلف زینت پیدا می‌کرد مراد آن است که نبی مشکات و ولیّ مصباح واسطه‌ی فیض الهی‌اند که از این واسطه‌ی فیض، موجودات عالم ماده که اشباح عالم عقل‌اند و موجودات عالم عقل که ارواح این اشباح‌اند محقق می‌شوند. 📔کتاب ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی،داود صمدی آملی، ص۵۲۰ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، گاهی «أعوذُ بالله مِنَ الشّیطان الرّجیم» می گفتم، و گاهی (أعوذُ بِکَ مَن هَمَزاتِ الشَّیاطین)، و گاهی «أعوذُ بِکَ مِن شرّ الوسواس الخَنّاس».از امشب که لیلۀ سبت رابع صفر 1393 هـ . ق. است اجازت می طلبم که «رَبِّ أعوذُ بِکَ مِنّی» بگویم. فراز ۴۳۲ @shakhehtoba