eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔼🔼 فیلم: انسان حقیقی کیست؟ 🎥 انسان حقیقی در بیان شیرین حضرت علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
💠 مهمترین صنعت و هنر دینی، آدم سازی و مدینه فاضله به بار آوردن است. 🔹کلمه 319 هزار و یک کلمه، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
akhlag-33.mp3
13.62M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ٣۳ @shakhehtoba
🔸قد کرر الشیخ فی کتبه ان من تعودان یصدق من غیردلیل فقدانسلخ عن الفطره الانسانیه 🔹شیخ الرئیس در کتبش تکرار کرده: هرکس عادت کند که چیزی را بدون دلیل تصدیق کند از فطرت انسانی خود جدا شده است کلمه774. هزار و یک کلمه الله @shakhehtoba
4_424144478794678478.mp3
5.25M
🔸سخنرانی علامه حسن زاده آملی : 🔹بزرگ نبی مکرم اسلام. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
💠 داستانی بسیار زیبا در فهم توحید. (از ماهیان دریا درس توحید بگیریم): 🔸روزی ماهیهای دریا نزد بزرگ خود اجتماع کردند وبه او گفتند: ای فلانی ما تصمیم گرفتیم به سوی دریایی که ما به او موجود و بدون او معدومیم برویم، پس لازم است جهت آن را به ما بیاموزی و راهش را به ما یاد دهی، تا به سوی او برویم و به حضرتش برسیم، برای اینکه مدتی طولانی حرف او را می شنویم ولی او را نمی شناسیم و مکان و جهتش را نمی دانیم. 🔹پس ماهی بزرگ به آنان گفت: ای یاران و برادران من! این کلام، لایق و سزاوار شما و امثال شما نیست، زیرا دریا بزرگ تر از آن است که کسی به او برسد و این، شغل شما و از مقام شما نیست، پس از آن ساکت باشید و بعد از آن مانند این کلام نگویید، بلکه برای شما کفایت می کند که معتقد باشید که شما به وسیله او موجود هستید و بدون آن معدومید. 🔸پس آنان به او گفتند: این کلام ما را سود نمی دهد و ضرری را از ما دفع نمی کند، لازم است ما به او توجه کنیم وشما ما را به معرفت آن و به وجودش راهنمایی کنید. 🔹پس چون که ماهی بزرگ صورت حال آنان را دانست و دانست که منع کردن فایده نمی دهد، برای آنان توضیح راشروع کرد و گفت: برادران من دریایی که شما آن را می طلبید و توجه به آن را اراده کردید، او با شماست و شما با اویید و او بر شما احاطه دارد و شما به وسیله او احاطه شده اید و احاطه کننده از احاطه شده جدا نیست و دریا عبارت است از آنچه که شما در آنید. پس هر طرف رو کنید، آن دریاست و غیر از دریا نزد شما چیزی نیست. دریا با شما و شما با دریایید و شما در دریا و دریا در شماست و دریا از شما غایب نیست و شما از دریا غایب نیستید و دریا از شما به شما نزدیک تر است. 🔸پس زمانی که ماهی ها این کلام را از ماهی بزرگ شنیدند همه بلند شدند و قصد او کردند تا او را بکشند. 🔹ماهی بزرگ به ماهیها گفت:چرا مرا می کشید و به خاطر چه گناهی مستحق کشته شدن شدم؟ 🔸پس ماهی ها به او گفتند: برای اینکه تو گفتی دریایی که ما می جوییم همانی است که ما در آنیم و حال آنکه آنچه ما در آنیم فقط آب است و کجا آب از دریا؟ پس تو از این سخن جز گمراه ساختن ما از راه او و کنار گرفتن ما اراده نکردی. 🔹بزرگ ماهیها گفت: قسم به خدا اینطور نیست و جز حق و آنچه واقع هست نگفتم، برای اینکه دریا و آب در حقیقت یک چیز هستند و بین آن دو اصلاًَ مغایرت نیست، پس آب به حقیقت و وجود اسم، دریاست و دریا به حسب کمالات وخصوصیات وگستردگی و انتشار بر همه مظاهر اسم، آب است. 🔸پس این مطلب را بعضی از ماهیها دانستند و عارف به دریا گشتند و از آن ساکت شدند و بعضی دیگر انکار کردند وبه آن کفر ورزیدند و از او در حالی که مطرود و محجوب بودند، برگشتند. 🔅و زمانی که این مثال ماهی دریا محقق و ثابت شد پس بدان که شأن خلق در طلب کردن حق همینطور است، زیرا زمانی که خلایق نزد پیامبر یا امام یا عارفی جمع می شوند واز حق سوال می نمایند، پیامبر یا امام یا عارف، به ایشان می فرماید: به درستی که حقی که شما از آن سوال می کنید و آن را می خواهید او با شماست و شما با او هستید و او به شما احاطه دارد و شما به او احاطه شده اید و احاطه کننده از احاطه شونده جدا نیست «ولله المشرقُ والمَغربُ فَأینما تُولّوا فثمّ وجهُ الله اِنّ الله واسعً علیم» و او از شما غایب نیست وشما از او غایب نیستید، هر جا رو کنید پس آنجا ذات و وجه ووجود اوست و او با هر چیز و عین هر چیز است بلکه او همه چیز است وهمه چیز به او قائم است و بدون او زائل است و برای غیر او اصلاً وجودی نیست نه در ذهن و نه در خارج و او به ذات خود اول و به کمالات خود آخر است، به صفات خود ظاهر و به وجود خود باطن است و او برای هر مکان در هر زمان است و با هر انسان و جنّ است «هو الاول والا خر والظاهروالباطن وهو بکلّ شیء علیم». 🔸پس هنگامی که خلق، آن سخن پیامبر و امام و عارف را می شنود همه به سوی او برخیزند وقصد او می کنند تا او را بکشند، پس پیامبر به آنان می فرماید: چرا مرا می کشید و به کدامین گناه مستحق کشتنم، می دانید؟ 🔹آنان به او می گونید: برای اینکه تو گفتی حق با شما و شما با حق هستید و در عالم، وجود جز او نیست و برای غیر او وجود نیست، نه در ذهن و نه در خارج، و ما به حقیقت می دانیم که در واقع موجوداتی غیر او هستند از قبیل عقل و نفس و افلاک و اجرام و ملک و جن و غیر آن، پس تو جز ملحدِ منکر خدا نیستی و این کلام جز منحرف کردن وگمراه کردن ما از حق وطریق حق را اراده نکردی. 🔸🔸پس پیامبر به آنها می فرماید: نه، به خدا قسم جز حق و واقع به شما نگفتم و با آن گمراه کردن وفریب دادن شما را اراده نکردم، بلکه آنچه او گفت وبا زبان پیامبرش به آن خبر داد به شما گفتم... *** 🔅پی نوشت: برگرفته از جامع الاسرار سید حیدر آملی ، به نقل از جلد دوم شرح دروس معرفت نفس حضرت علامه حسن زاده آملی، صفحه 313. @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیلم بسیار دیدنی 🔼🔼 🔸معرفی آثار علامه حسن زاده آملی🔸 🔹در این فیلم 37 دقیقه ای که در سال 1379 تهیه شده است، حضرت علامه حسن زاده آملی به معرفی تک تک آثار خود می پردازند. 🔸تماشا کنید... @shakhehtoba
🔹دل چه خوش داری به آنچه تا لب گور است و بس؟ 🔹ای برادر آن طلب کن بهر تو پایاستی... 🔸دیوان اشعار علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
روزنامه رسالت؛ ۱۳۷۵/۰۹/۱۳ مصاحبه با علامه حسن زاده آملی؛ 🔴سؤال؛ شنیده ایم حضرتعالی به زبان فرانسه نیز مسلط هستید لطفا" در این مورد توضیح دهید. 🔵جواب حضرت علامه؛ اگر برایم مقدور بود تمامی زبانهای دنیا را فرا می گرفتم. ما روی عشق و علاقه به زبان زمانمان که فرانسه بود و در آن موقع بسیار رایج بود به فراگیری آن پرداختیم. استادمان علامه شعرانی (رحمةالله‌علیه) زبان فرانسه اش بسیار قوی بود و کتب طبی را که پیش ایشان می خواندیم، از جمله تشریح به زبان فرانسه بود. همین کتب طبی و ریاضیات و.... باعث شد که ما زبان فرانسه را دنبال کنیم و کتبی ارزشمند به زبان فرانسه دارم و آنها را مطالعه می کنم. اگر دستم می رسید و با هزاران اگر دیگر مایل و علاقه مند بودم که دیگر زبانها را نیز فرا بگیرم، و از هیچ علمی و زبانی انزجار ندارم. 🌹 کانال شاخه طوبی .🌹 @shakhehtoba
💠 ای "به"، تو بهی یا من بهم؟! 🔹علامه حسن زاده آملی: 🔸در حیاط خانه درخت بهی داریم، در این سال میوه فراوان داد که شاخه های آن چون خوشه های انگور رو به زمین آوردند. این درخت بسیار مرا به خود جلب کرد. 🔸وقتی کمر خمیده اش را مشاهده می کردم و شاخه های آن را به سوی زمین فرو هشته دیدم، گفتم ای درخت با من حرف بزن تا از کار تو آگاه شوم. 🔹سر تعظیم در مقابل چه کسی فرود آورده ای؟ 🔹آیا به من میگویی که این خدمت من که میوه آوردم، در طبق اخلاص نهادم، در حضورت تقدیم داشته ام، (چه کند بینوا همین دارد)، این کار من، تو چه کرده ای و چه میکنی؟ 🔹من در راه خودم و به برنامه های خودم رفتار میکنم، به فصل معین برگ میدهم، میوه میدهم، دارای دین قویم وصراط مستقیم ام که سر سوزنی از آن تجاوز نمیکنم، تسلیم توام، خیانت نمیکنم. 🔹این راه و روش من، این رسم و آیین من، تو چه آیینی داری؟ برنامه تو چیست؟ میوه درخت، بود تو چیست؟ 🔹هان حسنا! چه میکنی و چه میگویی، تو انسانی و من بهم، تو بهی یا من بهم؟ 🔸گفتم تو بهی... منبع: دروس معرفت نفس، صفحه 36، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
4_424144478794678479.mp3
2.09M
🔸سخنرانی دوم: 🔹روایت شیخ کلینی درباره پیامبر. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی: تا با اصل خود انس نگرفته‏ اى و به خوى او در نيامده‏ اى انسان نيستى. *** نکته 407 هزار و یک نکته. @shakhehtoba
💠 برکات در دل تاریکی شب 💠 🔹قسمت اول🔹 🔸1. به آب حیات انسانی که علم و ادراک حقایق آن سویی است دسترسی پیدا می شود. 🔸2. در شب می شود با قرآن حشر خاص پیدا شود تا این حقیقت غیرمتناهی ، مطابق شأنیت هر خواننده ای خود را به او نشان دهد و بر او متجلّی گردد . 🔸3. در شب می توان سیر صعودی انسانی نمود که بر قدم ابراهیم قرار گرفته و از رویت کواکب و قمرو شمس به رویت ملکوت سماوات و ارض راه یافت که «و إذ نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض» . 🔸4. با تهجد شبانه می توان به مقام شامخ محمود راه یافت که «و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی أن یبعثک ربک مقام محمودا». 🔸5. شب ، وقتی تجلّی آیات الهی است که هر بیدار دلی را به تفکر و تعقل وا می دارد که فکر و ذکر را در آن ظهوری تام است «الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقتا عذاب النار» . 🔸6. شب برای آرامش و سکونت است «الله الذی جعل اللیل لتسکنوا فیه» و آن را که سکونت است صعود است . 🔸7. شب وقت شناگری در دریای بیکران وجود است که «و من اللیل فسبحه و إدبار السجود» صاحبان سجده های طولانی را در دل شب پروازهاست که در ابیات طبری مولایم آمده است : نصف شو که پُرسُمه، گیرمه وضو خمّه نماز کمه چی پروازها با اینکه بی پر هسمُه 🔸8. شب است که اهل الله را اویس قرنی مشهد می سازد که گاهی در سجده اند و گاهی در رکوع ؛ و گاهی در قعود و گویند ایکاش از اول تا آخر عالم یک شب بود و ما آن شب را در سجده بودیم «أمن هو قانت آناء اللیل ساجداً و قائماً یحذر الآخرة» . *** منبع: شرح دفتر دل علامه حسن زاده /ج 2/ص 85، استاد صمدی آملی. @shakhehtoba
💠 برکات در دل تاریکی شب 💠 🔹قسمت دوم🔹 🔸9. شب را زمان معراج زمان قرار داده اند که تا عبد در عوالم وجودی بی انتها به سیر و سفر بپردازد که «سبحان الذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی» در این سیرش به هر آنچه که مقصود وی است بدان دست یابد . 🔸10. شب وقت مواعده ی با کلیمی مشربان است که «و إذ واعدنا أربعین لیلاً»  در میقات شب ، عاشقان ، لباس احرام بر تن کنند و لبیک گویان «ربّ أرنی انظر إلیک» را نغمه ی شباهنگ خویش قرار دهند و با دو بال علم و عمل تا بر در دوست پرواز کنند . 🔸11. شب سکوت آورد که سکوت از سفره ی رحمت رحیمیّه ی حق محسوب می گردد . 🔸12. شب تنزل ملائکه الله و بلکه قرآن را در پی دارد که «إنا أنزلناه فی لیلة القدر» . 🔸13. شب ، درد صاحبان دل را ظهور می دهد و آنان را به نعمت عظمای اسم اعظم «آه آه آه» مترنم می کند که آنان را جز آه در بساط نیست ، لذا گویند : الهی از من آهی و از تو نگاهی . 🔸14. در شب درهای رحمت الهی را باز می کنند و همگان را به ارتزاق از نعمت حضور و مجالست با ربّ ودود دعوت نمایند. 🔸بالاخره آن که انسانیت است دست طلب بر دامن شب است تا خویش را ببیند و به تماشای آنچه که در خود کاشته است بپردازد . 🔸و شب بود که پسر عامری را مجنون کرد ، و نجم آملی را عاشق لیلی آفرین قرار داد. فتدبر . 🔸15. شب «أنا ربکم الأعلی» را به «إنی أنا الله رب العالمین» تبدیل می کند و موسوی مشهدان را به وادی ایمن و مقدس طوری وارد می کند تا در دل شب به مشاهدات نوریه وصول پبدا کند . *** منبع: شرح دفتر دل علامه حسن زاده، ج2، ص 85، استاد صمدی آملی. @shakhehtoba
akhlag-34.mp3
9.13M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ۳۴ @shakhehtoba
💠بندگان خاص خدا 🔸بندگان خاص خود چنين كساني اند : 🔹1- با تواضع در زمين حركت مي كنند؛ 🔸2- آن گاه كه جاهلان اينان را به عتاب خطاب مي كنند يا سلامت نفس و زبان خوش جواب مي دهند؛ 🔹3- شب ها را به عشق خدا و براي رضايت او به سجده و قيام سپري مي كنند؛ 🔸 4- دايم با دعا و تضرع مي گويند : پروردگارا ! عذاب جهنم را از ما دور كن كه بد عذابي است و جهنم بد منزل و بد سرانجامي است ؛ 🔹 5- در انفاق كردن اسراف نمي كنند و ميانه روي را پيشه خود مي سازند؛ 🔸 6- براي خدا شريك قائل نمي شويد و فقط خداي را مي خوانند؛ 🔹 7- از قتل و جنايت كه خدا آن را حرام كرده است ، پرهيز كنند؛ 🔸8- هرگز گرد عمل زشت زنا نمي گردند كه هر كس مرتكب اين عمل زشت شود ، كيفر جاودانه اش را خواهد ديد و در قيامت عذابش دو چندان خواهد شد ، مگر كساني كه توبه كنند و اعمال نيكي انجام دهند كه در اين صورت ، خداوند گناهان آنان را به ثواب مبدل خواهد كرد و هر كس توبه كند؛ البته خداوند توبه اش را مي پذيرد؛ 🔹9- به ناحق شهادت نمي دهند؛ 🔸10- هرگاه به كار بيهوده و زشتي از مردم هرزه بگذرند ، بزرگوارانه از آن در گذرند؛ 🔹11- هرگاه متذكر آيات الهي شوند ، همچون كوران و كران از كنار آن نمي گذرند؛ بلكه با دلي آگاه و چشمي بينا آن را مشاهده كرده و در آن تاءمل مي كنند تا به مقام معرفت و ايمان شان افزوده شود . 🔸12- به هنگام دعا با خداي خود مي گويند : پروردگارا ! از همسران و فرزندان ما كساني را قرار ده كه مايه روشني چشم ما شوند و ما را سر خيل پاكان جهان و پيشواي پرهيزگاران قرار بده ! پاداش صبر چنين بندگاني قصرهاي بهشتي خواهد بود كه در آن جا با سلام و درود و شادماني با يكديگر ملاقات مي كنند و در بهشت زيباي براي ابديت و هميشه (جاودان ) خواهند بود . اي پيامبر ! به امت بگو : اگر دعا و ناله و زاري تان نبود ، خدا به شما هيچ توجه و اعتنايي نداشت ؛ زيرا شما در گذشته آيات خدا و پيامبران الهي را تكذيب كرده ايد و اين تكذيب ، دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد (پس با دعا آن را جدا كنيد . ) 🔸پندهای حکیمانه علامه حسن زاده آملی @sHakhehtoba
🔸الهی! در شگفتم از آنکه کوه را می شکافد تا به معدن جواهر دست یابد، و خویش را نمی کاود تا به مخزن حقائق برسد... 🔹الهی نامه علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
💠 شفاعت پارتی بازی نیست. 🔅علامه حسن زاده آملی: 🔸کتابی در شفاعت دیدم خیلی قطور ، آن را مطالعه اجمالی کردم دیدم که چه چیزهای بی مبنایی نوشته است، مثل اینکه پدری فرزندش را بزند و او قهر کند و عموی او دست بچه را بگیرد و نزد پدرش بیاورد که این یک بار را به من ببخش که دیگر اشتباه نمیکند، پس شفاعت نوعی پارتی بازی شده است... و از این گونه امور و مطالب که به نام اسلام نازنین به فکر مردم تزریق میکنند. ظواهر اینجا را اصل قرار میدهند و حقایق آن سویی را با این ظواهر می سنجند. شفاعت را باید از اینجا با خود برد. *** منبع: دروس شرح فصوص الحکم ج1 ص61. @shakhehtoba