فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیلم بسیار دیدنی 🔼🔼
🔸معرفی آثار علامه حسن زاده آملی🔸
🔹در این فیلم 37 دقیقه ای که در سال 1379 تهیه شده است، حضرت علامه حسن زاده آملی به معرفی تک تک آثار خود می پردازند.
🔸تماشا کنید...
@shakhehtoba
🔹دل چه خوش داری به آنچه تا لب گور است و بس؟
🔹ای برادر آن طلب کن بهر تو پایاستی...
🔸دیوان اشعار علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
روزنامه رسالت؛ ۱۳۷۵/۰۹/۱۳
مصاحبه با علامه حسن زاده آملی؛
🔴سؤال؛
شنیده ایم حضرتعالی به زبان فرانسه نیز مسلط هستید لطفا" در این مورد توضیح دهید.
🔵جواب حضرت علامه؛
اگر برایم مقدور بود تمامی زبانهای دنیا را فرا می گرفتم. ما روی عشق و علاقه به زبان زمانمان که فرانسه بود و در آن موقع بسیار رایج بود به فراگیری آن پرداختیم. استادمان علامه شعرانی (رحمةاللهعلیه) زبان فرانسه اش بسیار قوی بود و کتب طبی را که پیش ایشان می خواندیم، از جمله تشریح به زبان فرانسه بود. همین کتب طبی و ریاضیات و.... باعث شد که ما زبان فرانسه را دنبال کنیم و کتبی ارزشمند به زبان فرانسه دارم و آنها را مطالعه می کنم.
اگر دستم می رسید و با هزاران اگر دیگر مایل و علاقه مند بودم که دیگر زبانها را نیز فرا بگیرم، و از هیچ علمی و زبانی انزجار ندارم.
🌹 کانال شاخه طوبی .🌹
@shakhehtoba
💠 ای "به"، تو بهی یا من بهم؟!
🔹علامه حسن زاده آملی:
🔸در حیاط خانه درخت بهی داریم، در این سال میوه فراوان داد که شاخه های آن چون خوشه های انگور رو به زمین آوردند. این درخت بسیار مرا به خود جلب کرد.
🔸وقتی کمر خمیده اش را مشاهده می کردم و شاخه های آن را به سوی زمین فرو هشته دیدم، گفتم ای درخت با من حرف بزن تا از کار تو آگاه شوم.
🔹سر تعظیم در مقابل چه کسی فرود آورده ای؟
🔹آیا به من میگویی که این خدمت من که میوه آوردم، در طبق اخلاص نهادم، در حضورت تقدیم داشته ام، (چه کند بینوا همین دارد)، این کار من، تو چه کرده ای و چه میکنی؟
🔹من در راه خودم و به برنامه های خودم رفتار میکنم، به فصل معین برگ میدهم، میوه میدهم، دارای دین قویم وصراط مستقیم ام که سر سوزنی از آن تجاوز نمیکنم، تسلیم توام، خیانت نمیکنم.
🔹این راه و روش من، این رسم و آیین من، تو چه آیینی داری؟ برنامه تو چیست؟ میوه درخت، بود تو چیست؟
🔹هان حسنا! چه میکنی و چه میگویی، تو انسانی و من بهم، تو بهی یا من بهم؟
🔸گفتم تو بهی...
منبع: دروس معرفت نفس، صفحه 36، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
4_424144478794678479.mp3
2.09M
🔸سخنرانی دوم:
🔹روایت شیخ کلینی درباره پیامبر.
🔸پخش از رادیو قرآن.
@shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی:
تا با اصل خود انس نگرفته اى و به خوى او در نيامده اى انسان نيستى.
*** نکته 407 هزار و یک نکته.
@shakhehtoba
💠 برکات در دل تاریکی شب 💠
🔹قسمت اول🔹
🔸1. به آب حیات انسانی که علم و ادراک حقایق آن سویی است دسترسی پیدا می شود.
🔸2. در شب می شود با قرآن حشر خاص پیدا شود تا این حقیقت غیرمتناهی ، مطابق شأنیت هر خواننده ای خود را به او نشان دهد و بر او متجلّی گردد .
🔸3. در شب می توان سیر صعودی انسانی نمود که بر قدم ابراهیم قرار گرفته و از رویت کواکب و قمرو شمس به رویت ملکوت سماوات و ارض راه یافت که «و إذ نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض» .
🔸4. با تهجد شبانه می توان به مقام شامخ محمود راه یافت که «و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی أن یبعثک ربک مقام محمودا».
🔸5. شب ، وقتی تجلّی آیات الهی است که هر بیدار دلی را به تفکر و تعقل وا می دارد که فکر و ذکر را در آن ظهوری تام است «الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقتا عذاب النار» .
🔸6. شب برای آرامش و سکونت است «الله الذی جعل اللیل لتسکنوا فیه» و آن را که سکونت است صعود است .
🔸7. شب وقت شناگری در دریای بیکران وجود است که «و من اللیل فسبحه و إدبار السجود» صاحبان سجده های طولانی را در دل شب پروازهاست که در ابیات طبری مولایم آمده است :
نصف شو که پُرسُمه، گیرمه وضو خمّه نماز
کمه چی پروازها با اینکه بی پر هسمُه
🔸8. شب است که اهل الله را اویس قرنی مشهد می سازد که گاهی در سجده اند و گاهی در رکوع ؛ و گاهی در قعود و گویند ایکاش از اول تا آخر عالم یک شب بود و ما آن شب را در سجده بودیم «أمن هو قانت آناء اللیل ساجداً و قائماً یحذر الآخرة» .
***
منبع: شرح دفتر دل علامه حسن زاده /ج 2/ص 85، استاد صمدی آملی.
@shakhehtoba
💠 برکات در دل تاریکی شب 💠
🔹قسمت دوم🔹
🔸9. شب را زمان معراج زمان قرار داده اند که تا عبد در عوالم وجودی بی انتها به سیر و سفر بپردازد که «سبحان الذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی» در این سیرش به هر آنچه که مقصود وی است بدان دست یابد .
🔸10. شب وقت مواعده ی با کلیمی مشربان است که «و إذ واعدنا أربعین لیلاً» در میقات شب ، عاشقان ، لباس احرام بر تن کنند و لبیک گویان «ربّ أرنی انظر إلیک» را نغمه ی شباهنگ خویش قرار دهند و با دو بال علم و عمل تا بر در دوست پرواز کنند .
🔸11. شب سکوت آورد که سکوت از سفره ی رحمت رحیمیّه ی حق محسوب می گردد .
🔸12. شب تنزل ملائکه الله و بلکه قرآن را در پی دارد که «إنا أنزلناه فی لیلة القدر» .
🔸13. شب ، درد صاحبان دل را ظهور می دهد و آنان را به نعمت عظمای اسم اعظم «آه آه آه» مترنم می کند که آنان را جز آه در بساط نیست ، لذا گویند : الهی از من آهی و از تو نگاهی .
🔸14. در شب درهای رحمت الهی را باز می کنند و همگان را به ارتزاق از نعمت حضور و مجالست با ربّ ودود دعوت نمایند.
🔸بالاخره آن که انسانیت است دست طلب بر دامن شب است تا خویش را ببیند و به تماشای آنچه که در خود کاشته است بپردازد .
🔸و شب بود که پسر عامری را مجنون کرد ، و نجم آملی را عاشق لیلی آفرین قرار داد. فتدبر .
🔸15. شب «أنا ربکم الأعلی» را به «إنی أنا الله رب العالمین» تبدیل می کند و موسوی مشهدان را به وادی ایمن و مقدس طوری وارد می کند تا در دل شب به مشاهدات نوریه وصول پبدا کند .
***
منبع: شرح دفتر دل علامه حسن زاده، ج2، ص 85، استاد صمدی آملی.
@shakhehtoba
akhlag-34.mp3
9.13M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۳۴
@shakhehtoba
💠بندگان خاص خدا
🔸بندگان خاص خود چنين كساني اند :
🔹1- با تواضع در زمين حركت مي كنند؛
🔸2- آن گاه كه جاهلان اينان را به عتاب خطاب مي كنند يا سلامت نفس و زبان خوش جواب مي دهند؛
🔹3- شب ها را به عشق خدا و براي رضايت او به سجده و قيام سپري مي كنند؛
🔸 4- دايم با دعا و تضرع مي گويند : پروردگارا ! عذاب جهنم را از ما دور كن كه بد عذابي است و جهنم بد منزل و بد سرانجامي است ؛
🔹 5- در انفاق كردن اسراف نمي كنند و ميانه روي را پيشه خود مي سازند؛
🔸 6- براي خدا شريك قائل نمي شويد و فقط خداي را مي خوانند؛
🔹 7- از قتل و جنايت كه خدا آن را حرام كرده است ، پرهيز كنند؛
🔸8- هرگز گرد عمل زشت زنا نمي گردند كه هر كس مرتكب اين عمل زشت شود ، كيفر جاودانه اش را خواهد ديد و در قيامت عذابش دو چندان خواهد شد ، مگر كساني كه توبه كنند و اعمال نيكي انجام دهند كه در اين صورت ، خداوند گناهان آنان را به ثواب مبدل خواهد كرد و هر كس توبه كند؛ البته خداوند توبه اش را مي پذيرد؛
🔹9- به ناحق شهادت نمي دهند؛
🔸10- هرگاه به كار بيهوده و زشتي از مردم هرزه بگذرند ، بزرگوارانه از آن در گذرند؛
🔹11- هرگاه متذكر آيات الهي شوند ، همچون كوران و كران از كنار آن نمي گذرند؛ بلكه با دلي آگاه و چشمي بينا آن را مشاهده كرده و در آن تاءمل مي كنند تا به مقام معرفت و ايمان شان افزوده شود .
🔸12- به هنگام دعا با خداي خود مي گويند : پروردگارا ! از همسران و فرزندان ما كساني را قرار ده كه مايه روشني چشم ما شوند و ما را سر خيل پاكان جهان و پيشواي پرهيزگاران قرار بده ! پاداش صبر چنين بندگاني قصرهاي بهشتي خواهد بود كه در آن جا با سلام و درود و شادماني با يكديگر ملاقات مي كنند و در بهشت زيباي براي ابديت و هميشه (جاودان ) خواهند بود . اي پيامبر ! به امت بگو : اگر دعا و ناله و زاري تان نبود ، خدا به شما هيچ توجه و اعتنايي نداشت ؛ زيرا شما در گذشته آيات خدا و پيامبران الهي را تكذيب كرده ايد و اين تكذيب ، دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد (پس با دعا آن را جدا كنيد . )
🔸پندهای حکیمانه علامه حسن زاده آملی
@sHakhehtoba
🔸الهی!
در شگفتم از آنکه کوه را می شکافد تا به معدن جواهر دست یابد،
و خویش را نمی کاود تا به مخزن حقائق برسد...
🔹الهی نامه علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
💠 شفاعت پارتی بازی نیست.
🔅علامه حسن زاده آملی:
🔸کتابی در شفاعت دیدم خیلی قطور ، آن را مطالعه اجمالی کردم دیدم که چه چیزهای بی مبنایی نوشته است، مثل اینکه پدری فرزندش را بزند و او قهر کند و عموی او دست بچه را بگیرد و نزد پدرش بیاورد که این یک بار را به من ببخش که دیگر اشتباه نمیکند، پس شفاعت نوعی پارتی بازی شده است...
و از این گونه امور و مطالب که به نام اسلام نازنین به فکر مردم تزریق میکنند.
ظواهر اینجا را اصل قرار میدهند و حقایق آن سویی را با این ظواهر می سنجند.
شفاعت را باید از اینجا با خود برد.
***
منبع: دروس شرح فصوص الحکم ج1 ص61.
@shakhehtoba
💠 اهمیت سلامتی کودک:
* علامه حسن زاده آملی:
وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (سوره مریم)
سلام بودن مولود به يك معنى اين است كه سالم و تندرست به دنيا آيد چه سلامتى بدن براى مولود سرمايه تحصيل سعادت اوست كه بدن آلت ارتباط او با سايه حقائق- أعنى عالم طبيعت- است و بدين معارفه با احوال طبيعت جسته جسته تواند به باطن آنها سفر كند، و بر اصول و مخازن آنها دست بيابد، بسان جوجهاى كه بالو پر درآورد و به هر جا خواهد پرواز كند. انسان آنگاه به فعليت گرايد كه پرواز گيرد و از مجاز به حقيقت رسد و از ظاهر به باطن پى برد.
به گفته عارف نامور سنائى غزنوى در حديقه:
عالم طبع و وهم و حس و خيال همه بازيچهاند و ما اطفال
تيغ چوبين از آن دهند بدست غازيان طفل خويش را پيوست
تا چو آن طفل مرد كار شود تيغ چو بينش ذوالفقار شود
در احوال امام سجاد عليه السّلام آمده است كه چون خداى منان بدو فرزند عطا مىفرمود نمىپرسيد كه دختر يا پسر است، فقط مىپرسيد مولود سالم است؟ و به نعمت سلامتى آن شكر خداى را بجاى مىآورد.
از اهمّيت اين موضوع اعنى سلامتى مولود است كه شيخ اجل ابن سينا در قانون چهار فصل در تربيت طفل آورده است كه هر فصل به ويژه فصل دوم آن در موضوع خود اهميت بسزا دارد:
فصل نخست در تدبير مولود است، فصل دوم در تدبير رضاى طفل شيرخوار است، فصل سوم در علاج امراضى كه عارض كودكان مىشوند، فصل چهارم در تدبير اطفال تا به سنّ صباوت آنانست. در فصل دوم در اوصاف مرضع يعنى شيردهنده بحث كرده است.
خوى شير دهنده و روى وى (ظاهر و باطن)، چه مادر و چه دايه از شير در كودك اثر مىگذارد زيرا كه بنيتش از آن شير است.
بلكه خوى والدين و حتى احوال آنها در اوقات و نيات آنها بلكه احوال نفس اوقات درگاه انعقاد نطفه و غذاى مادر در زمان حمل چون ديگر اوصاف روانى و جسمانى او همه را تأثيرى خاص در مزاج طفل است.
و حق سبحانه از مجراى وجود والدين نفخ روح مىكند كه كأنّ هر سه نافخ روحند، و روح از اين مجارى رنگ مىگيرد چون آب باران از واديها.
***
منبع: ده رساله فارسى، صفحه 369 ، رساله طب و طبيب، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
akhlag-35.mp3
14.18M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۳۵
@shakhehtoba
💠 تفاوت معجزات قولی و فعلی.
🔸علامه حسن زاده آملی:
🔅معجزات سفراى الهى بر دو قسمت است: قولى و فعلى
🔹معجزات فعلى، تصرف در كائنات و تسخير آنها و تاثير در آنها، به قوت ولايت تكوينى انسانى باذن الله است، همچون شق القمر و شق الارض و شق البحر و شق الجبل و شق الشجر و ابراى اكمه و ابرص و احياى موتى، و غيرها...
🔸ابراى اكمه و ابرص و احياى موتى از حضرت مسيح بود كه فرمود:
"وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّه"ِ (آل عمران 50).
🔸شق الجبل از صالح پيغمبر عليه السلام، به تفاسير قرآن كريم ضمن كريمه "فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها" (شمس، 13)، و به باب سيزدهم نبوت بحار (7) رجوع شود.
🔸و شق الارض و شق البحر از موسى كليم عليه السلام كه اولى را در هلاك قارون، و دومى را در هلاك فرعون، اعجاز فرمود.
🔸و شق القمر و شق الشجر از خاتم الانبياء صلى الله عليه و آله.
🔸واقعه شق الشجر در "خطبه قاصعه" نهج البلاغه آمده است كه امير عليه السلام فرمود، درخت به امر رسول الله (ص) از جاى خود كنده شد و مانند مرغى بال زنان به سوى پيغمبر اكرم شتافت تا در نزد آن جناب ايستاد.
🔸قلع درب قلعه خيبر به دست يدالله اميرالمؤمنين امام على عليه السلام از معجزات فعلى و قدرت ولايت تكوينى آن جناب است.
🔸عالم جليل عمادالدين طبرى كه از اعلام قرن ششم هجرى است در كتاب بشاره المصطفى لشيعه المرتضى باسنادش روايت كرده است كه امير (ع) فرمود:
"والله ما قلعت باب خيبر و قذفت به اربعين ذرا عالم تحسن به اعضائى بقوه جسديه و لا حركه غذائيه ولكن ايدت بقوه ملكوتيه و نفس بنور بها مستضيئه"
و همين حديث شريف را جناب صدوق در مجلس هفتاد و هفتم امالى (9) خود با اندك اختلافى در متن آن به اسنادش روايت كرده است.
🔹معجزات قولى علوم و معارف و حقائقى است كه به تعبير حضرت وصى عليه السلام در خطبه اشباح نهج البلاغه از ملائكه اهل امانت وحى از حظائر قدس ملكوت بر مرسلين نازل شده است.
🔸سر سلسله معجزات قولى، قرآن مجيد است و معارف صادر از اهل بيت عصمت و وحى و منطق صواب و فصل خطاب، چون نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و جوامع روائى، تالى آن و مرتبه نازله آنند هر چند كه بيانگر اسرار و بطون و تاويلات قرآنند.
🔅معجزات فعلى موقت و محدود به زمان و مكان و خلق الساعه و زود گذرند، و بعد از وقوع فقط عنوان تاريخى و سمت خبرى دارند، به خلاف معجزات قولى كه در همه اعصار معجزه اند و براى هميشه باقى و برقرار.
🔅معجزات فعلى براى عوام است كه با محسوسات آشنايند و با آنها الفت گرفته اند و خو كرده اند و پاى بند نشات طبيعت اند و به ماوراى آن سفرى نكرده اند، اين فريق بايد با حواس ادراك كنند و به خصوص بايد با چشم به بينند تا باورشان آيد اينان از نيل به بهجت و وصول به لذت روحى و سير در ديار فسيح معقولات و مرسلات بى بهره اند و حتى عبادات را به اميد حور و قصور خيال قاصرشان انجام مى دهند و از ذوق عبادت احرار و عشاق ناكام اند و بالاخره عوام اند خواه در صنايع و حرف مادى ورزيده باشند و خواه نباشند امير (ع) فرمود:
"ان قوما عبدوا الله رغبه فتلك عباده التجار، و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلك عباده العبيد، و ان قوما عبدوا الله شكرا فتلك عباده الاحرار"
خواص را كه قوه عاقله و متفكره پيكر مدينه فاضله انسانىاند علوم و معارف بكار آيد اين طايفه، معجزات قولى را كه مائده هاى آسمانى و مادبه هاى روحانى اند طلب كنند، نكته سنج و زبان فهم و گوهر شناسند و مى دانند كه كالاى علم كجائى و چگونه كالائى است.
***
منبع: رساله وحدت از دیدگاه حکیم و عارف، صفحه 17، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
💠 علامه حسن زاده آملی:
🔸كم كم برايت بخوبى روشن مى گردد كه هر كس از اين گردنه گذشت، يعنى در معرفت نفس راسخ شد و خويشتن را بخوبى شناخت، بسيارى از مسائل را حل كرده است.
🔹دروس معرفت نفس، ج2، ص 258.
@shakhehtoba
4_424144478794678480.mp3
1.57M
🔸سخنرانی سوم:
🔹ویژگیهای پیامبر اسلام.
🔸پخش از رادیو قرآن.
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقیقت عبادت
استاد صمدی آملی
@shakhehtoba