7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۱)
✍غدیر در بیان حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظه الله) در برنامه 《زنده باد زندگی》 از شبکه دو
💢امام صادق(ع) در کلامی اشاره دارند که از بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار نفری که در غدیرخم با علی(ع) بیعت نمودند حدود ده هزار نفرشان از اهالی مدینه بودند که در هنگام رحلت نبی(ص) در مدینه حاضر بودند ولی به حقانیت علی(ع) در بین اجتماع سقیفه گواهی ندادند.
امام صادق با ناراحتی و حزن فرمودند:
✍العجب یا حفص
لما لقی علی بن ابی طالب !
انه کان له عشرة الاف شاهد
لم یقدر علی اخذ حقه
و الرجل یاخذ حقه بشاهدین :
ای حفص !
در شگفتم از آنچه
علی بن ابی طالب (ع) با آن مواجه شد !
او با ده هزار شاهد و گواه
نتوانست حق خود را بگیرد،
در حالی که شخص با دو شاهد
حق خود را میگیرد
🔶حلالزاده شناسد علی و آلش را
🔶از آن که نور دو چشم حلالزاده علیست
(مولوی)
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر🟩غدیریه(۱)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی (حفظه الله) :
✍#تشاجر
در محضر جناب رسولالله(ص)،
#مانع _ارتقاء
#خانوادهی_اسلامی
"یا ایّها المسلمون" به
#خانواده_ایمانیِ علویمشربِ
"یا ایّها الّذین آمنوا"
✍ بعد از انجام اعمال حَجّةُالوداع و در راه بازگشت، در منطقه جُحفه، آن دستورالعمل سنگین را جناب رسولالله (ص) پیاده فرمودند؛
چه اینکه میدانستند بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع)، بیشک یک نحوه عکسالعمل تند کسانی را به دنبال دارد که به راحتی نمیتوانند بیایند در درون این خانوادهای که خیلی سنگین و وزین است جا گیرند.
نمونه آن این است که؛ وقتی جناب رسول الله(ص) در روز غدیر حضرت وصی امیرالمؤمنین علی(ع) را به عنوان جانشینی معرفی فرمودند، یک نفر از صحابه(حرث بن نعمان فهری) به جناب رسول الله(ص) عرضه داشت:
《یا رسولالله! شما به ما گفتید از بتها دست بکش، ما دست کشیدیم؛
گفتید بیایید خداپرستی کنیم، ما آمدیم؛
گفتید من رسول خدایم، قبول کردیم؛
گفتید نماز بخوانید،
روزه بگیرید،
زکات بدهید،
و الآن هم ما را به حج بردید و این همه ما را گرداندی، گفتیم چشم؛
امروز (روز غدیر) هم، شنیدم علی را به عنوان جانشین خودت معرفی کردی!
این را تو گفتی یا خدا گفته است؟》
_ مشاجره این صحابه با خاتم انبیا(ص) را ببینید!
اگر جناب رسول الله(ص) میخواستند در زمان احرام در حج، جانشینی را ابلاغ بفرمایند،
همین مشاجرین در آنجا هم حضور داشتند و حال اینکه
حج محل تشاجر نیست.
آنجا در طی ۲۳ سال خانوادهی «یا أیّها الناس» آمدند؛ اما به چه خون دل خوردنی از سوی نبی(ص) و مجاهدات وصی(ع) حرکت کردند و تازه آمدند در دایرهی «یا أیّها المسلمون» قرار گرفتند.
آنها نمیتوانند در خانوادهی «یا أیّها الّذین آمنوا» قرار بگیرند.
لذا نبی(ص) در جواب آن شخص معترض فرمودند:
شهدالله، به آن خدایی که جانم در دست اوست، خودش به من امر فرمود در جحفه من این کار را انجام بدهم که آن آیه در شأن آن شخص نازل شد که
«وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَليمٍ :
و[ياد كن] هنگامى را كه گفتند: «خدايا، اگر اين[كتاب] همان حقِّ از جانب توست، پس بر ما از آسمان سنگهايى بباران يا عذابى دردناك بر سر ما بياور. (انفال/33)
صحابه معترض گفت:
《خدایا این شخص(منظور جناب رسول الله(ص)) اگر راست میگوید و از ناحیه تو اعلام شده است یا یک سنگی بالای سر من بیانداز مرا بکش یا یک عذاب الیمی بیاور.
ببینید نمی تواند در این خانواده وارد بشود! 》
سبحان الله! آدم دهان باز میکند حرف بزند، گاهی حرفها، عبارات و کلمات از خود شخص جنبهی إنشایی پیدا میکند و همان در نظام هستی دفعتاً بإذن الله مسجّل میشود.
در این واقعه درخواست صحابی معترض برای عذاب خودش از سوی خداوند هر دو نوع عذاب بر صحابه معترض وارد شد؛ که سنگ را در این دنیا بگیر و عذاب الیم را در آخرت. فوراً سنگ بر سر آن شخص آمد و کشته شد.
#غدیر
تشکیل یک
#خانوادهی_ایمانی است.
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
انسان بوقتش...
فرمایشی عرشی از حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
💠طائفه جن سنی ندارند💠
🔸مطلب زیر بسیار مهم و قابل تأمل است و یکی از بهترین دلایل بر اثبات غدیر، ولایت و مذهب حقه شیعه است، از عزیزان اهل ولایت میخواهیم تا در نشر این مطلب کوشا باشند🔸
🔹حضرت علامه حسن زاده آملی:
جناب استاد ما علّامه طباطبائى صاحب تفسیر قیّم و عظیم المیزان (رضوان الله علیه) فرموده است که:
استاد ما مرحوم آقا سید على قاضى حکایت کرد که کسى از جنّى پرسیده است (و فرموده است شاید آن کس خود مرحوم قاضى بوده است): طایفه جنّ به چه مذهب اند؟
آن جنّ در جواب گفت: «طایفه جنّ مانند طایفه انس داراى مذاهب گوناگون اند، جز این که سنّى ندارند، براى این که در میان ما کسانى هستند که در واقعه غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرا بوده اند». (به دلیل عمر طولانی اجنه)
🔸راقم سطور حسن حسن زاده آملى گوید:
بسیارى از صحابه در واقعه غدیر خم حضور داشته اند، و به شأن نزول کریمه یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ، به رأى العین شاهد بوده اند؛ و فرموده رسول خدا (صلوات الله علیه): «ألا من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله و أحبّ من أحبّه .... را به حضور عیانى شنوده اند؛ و لکن هنوز بدن رسول خدا دفن نشده بود که ...،
لاجرم آن فرقه جنّ مسلمان مؤمن را (رحمة الله علیهم) بر این قوم إنس، فضل شرف است؛ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ.
🔹الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولانا امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین🔹
***
منبع: هزار و یک کلمه،کلمه 335 ، حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
با آنچه كه دوست دارى محشور مى شوى
در حديث ريان بن شبيب از امام رضا عليه السلام نقل است كه آن حضرت فرمود: اى پسر شبيب ! اگر مى خواهى كه به درجات اعلاى بهشت رسى ، با ما باش ! به غم ما غمگين باش و به شادى ما شاد! و بر تو باد ولايت ما! كه هر كس سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن محشور كند.
علامه حسن زاده می فرمایند:
شبى در حشر و معاد خود فكر مى كردم و به نامه اعمال خويش نظر مى افكندم ، و اين كه چگونه به اعمالم رسيدگى خواهد شد كه ديدم چيزى ، لازمه نفسم شده ، با آن محشور گشته و از آن جدا نمى شود، وقتى دقت كردم ديدم كتابى خطى است كه آن را به شدت دوست دارم .
در اين وقت اين حديث را به ياد آوردم كه هر كس سنگى را هم دوست داشته باشد با آن محشور مى شود. و كتاب هم مانند، سنگ ، از جمادات است و از اين جهت با آن فرقى ندارد.
منبع:پندهای حکیمانه
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
عِوَض الهی جلسه 5.mp3
23.29M
مبحث #عِوَض_الهی _جلسه ۵
استاد داود صمدی آملی
@shakhehtoba
39.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعه غدیر و تشکیل خانواده ایمانی خطاب به يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
قسمت اول
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۲)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
#مصالحه_مسيحيان در 《مباهله》 و
#مخاصمه_مسلمانان در 《غدير》،
بيانگر دو برخورد متفاوت با
#خانواده_ایمانی جناب رسولالله(ص)
✍به تعبیر یکی از علمای شافعی مذهب اهل سنّت که گفتند:
پیغمبر، دو جا علی را عرضه نمودند:
1⃣ یک جا علی را در قضیه مباهله با مسیحیان نجران به دشمن عرضه کرد و دشمن به جای تن دادن به مباهله، آن مباهله را تبدیل به مصالحه کرد و آمدند در مقابل جناب رسول الله(ص) سر فرود آوردند.
2⃣ یکی هم در روز غدیر خم، علی را جناب رسول الله(ص) آورد به دوستان مسلمان عرضه کرد، که نتیجهی عرضهی دوم این شد که دوستیها تبدیل به دشمنی شد
غدیر، تشکیل یک چنین خانوادهای است که جناب رسول الله(ص) فرمودند: من میخواهم یک خانوادهای تشکیل دهم که در رأسش علی(ع) را قرار دهم.
من نمیدانم، آقایان، عزیزان اهلسنت و دیگران، چرا این بحثها را طولانی میکنند؛ که حالا بگویند این مولی به معنای دوستی است یا این مولا به معنای اولی در تصرف است.
جان برادر!
ما با کسی دعوا نداریم؛
این برای خیر و سعادت شما و همه است؛
که یک خانوادهای را جناب رسول الله(ص) میخواهد تشکیل بدهد که
رأس این خانواده را علی(ع) قرار دادند تا این خانواده سعادتمند بشود و راه تعالی انسانیاش را در پیش بگیرد و بالا برود؛
اگر نمیخواهید، به سلامت! خداوند شما را مختار آفریده است که «لا إکراه فی الدّین»، به هچ کس اجباری هم نکردند که حتما بیا.
مگر جناب رسول الله(ص) کار بدی کردند که حضرت علی(ع) را معرفی کردند؟!
اگر معرّفی نمیکردند بهتر بود یا حالا که شاخص خانواده ایمانی را معرفی نمودند بهتر شد؟
@shakhehtoba