eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
59.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فضل نبوت و مقام ولايت در رساله گرانسنگ انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه باب اول در اين مورد آمده است : (( در خطبه قاصعه امير المومنين عليه السلام از خود خبر مى دهد كه : اءرى نور و الرساله و اءشم ريح النبوه و نيز در همان خطبه آمده است كه حضرت نبى صلى اللّه عليه و آله به وصى عليه السلام فرمود: انك تسمع ما اسمع وترى ما ارى الا انك لست بنبى على عليه السلام را فضل نبوت نيست ولى به نور ولايت مى شنود آنچه را رسول صلى اللّه عليه و آله شنيده است و مى بيند آنچه را كه رسول مى بيند. )) پس اگر گفته شد ولى شايد نبى نباشد اين گفتار بدين معنى نيست كه آنچه را نبى به نور ولايت بدان مى رسد ولى نمى تواند بدان برسد بلكه بدين معنى است كه نبى تشريعى و رسول نيست . و چه بسا كه نبى تشريع ، در ولايت تابع او باشد، زيرا كه به حسب ولايتش ‍ اعلم و افضل از نبى اى باشد. @shakhehtoba
🌼 پخش زنده « افاضات استاد صمدی آملی » به مناسبت 🌸🌸🌸 *عید سعید غدیرخم* 🌸🌸🌸 ⏰زمان: دوشنبه ۲۷ تیر، حدود ساعت ۱۹ 🌍 از سایت تجلی اعظم: www.tajallieazam-live.com 🔰توجه: زمان آغاز برنامه تقریبی بوده و با شروع افاضات استاد، پخش زنده نیز آغاز خواهد شد‌.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰طبیب می خواهیم 🎙 . عبث نیست عبث نیست هدف داریم سرمشق می خواهیم راهبر می خواهیم طبیب میخواهیم حالا که طبیب میخواهیم بعد از اکرم ص کسی که برای ما قرآن را بیان کند کسی که به زبان پیغمبر آشنایی داشته باشد به فقه قرآن آگاهی داشته باشد شناسایی کار بوده باشد مشکلات را حل بنماید مسائل گوناگون همه جوره جز علی ع پیدا بفرمایید از بپرسید از بپرسید از این بپرسید از اون بپرسید از هر که می خواهید بپرسید از دوست و دشمن از نصاری و یهود بپرسید بعد از ص در میان چه کسی از همه برتر از همه بالاتر در تمام صفات کمالیه انسانی علما و عملا جز ع را پیدا بفرمایید «ما که غیر از او نداریم» جز او نداریم خلیفة بودن این ها این اسم های صوری و ظاهری و اینگونه چیزها نیست که حالا پدر رفته نمیدانم نوبت به پسر رسیده اینطور نیست آقا که این ها ورراثت ظاهری دنیوی اینجایی که نیست .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔶 بزرگترین شرط خلافت، همان علم به همه‌ی مراتب، به اهل آن مراتب و حقوق و احکامشان است؛ ♦️زیرا که خلافت واسطه می‌شد که اِقتضا می‌کند گرفتن ار مُستَخلِف (حق)، و دادن به مستَخلفٌ علیهم (یعنی خلق). 🔶 پس هرگاه نداند آن مراتب را، حقّ خلافت را اعطاء نمی‌کند ... ♦️این علم از خصایص خلیفه‌ای است که از شرطش آن است که بر صورت مُستَخلِف (حقّ) خود باشد. 📚 حضرت علامه حسن زاده آملی/سدرةالمنتهی/ج۱/ص۱۲۸
علامه حسن زاده آملی ره نقل می کند: بنده حدود سي سال پيش صحبتي با يك رياضيدان داشتم تا اين كه كلام كشيد به شكل هندسي قطاع. من از او، به خاطر غرض الهي ، سؤال كردم : از اين شكل، چند حكم هندسي مي توان استفاده كرد ؟ گفت: شايد هفت تا ده تا حكم. گفتم: مثلاً بيست تا چطور ؟ گفت: شايد. ممكن است. گفتم: دويست تا چطور؟ با تعجب به من نگاه مي كرد كه آيا دويست حكم هندسي مي توان از آن استنباط كرد و خيال مي كرد كه من سر مطايبه و شوخي دارم. به او گفتم: آقا! اين خواجه نصيرالدين طوسي كتابي دارد به نام كشف القناع عن اسرار شكل القَطاع . جناب خواجه از اين شكل، چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حكم هندسي استنباط كرده ؛ يعني قريب نيم ميليون.  بعد راجع شخصيت خواجه صحبت كرديم و به او گفتيم: اين خواجه وقتي كه در بغداد حالش دگرگون شد و ديد دارد از اين نشانه به جوار الهي ارتحال مي كند، وصیت كرد: مرا از كنار امام هفتم، باب الحوائج الي الله، از اين معقل و پناهگاه بيرون نبريد و در عيبه به خاك بسپارند و روي قبر در پيشگاه امام هفتم ع بنويسيد: وَ كَلبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيهِ بِالوَصِيد.   و اين عالمي است صاحب اين همه كتاب در حكمت، فلسفه، عرفان، رياضيات، فقه و اصول، علوم غريبه، معماري و مهندسي و بناكننده رصدخانه مراغه و صاحب زيج ايلخاني و بالاخره خواجه نصير الدين طوسي و استاد بشر و استاد كلّ في الكل. اما در پيشگاه امام هفتم وصيت مي كند اين طور روي قبرش بنويسند. .
4_5965188143639432674.mp3
48.42M
💕فایل صوتی مراسم جشنهای دهه امامت و ولایت 💕پیامبر(ص) در روز غدیرخم: 《فَلْیبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ؛》 💢سخنران : استادصمدی آملی (مدظله) 🕌 تهران.مسجد روحانی 📆 زمان : یکشنبه، 26 تیرماه 1401 دهه‌_ @shakhehtoba
اضطراب انسان ها قوله تعالی شانه: یوم یکون الناس کالفراش المبثوث فراش پروانه است، و موضوع قضیه ناس است. یعنی ارواح ناس قوی نیستند، کالفراش المبثوث اند. آری انسان الهی است که روح او عنقای عرشی آشیانست. فراش مبثوث را به انتشار و اضطراب ناس معنی فرموده اند و لکن ممکن است اضطراب را به عبارات دیگر تعبیر کرد. سرّ کریمه همانست که به القاء سبّوحی تأدیه کرده ایم. اگر چشم برزخی انسان در همین نشأه باز شود، اکثر ناس را در ایاب و ذهاب به کوی و برزن و سکّه و سوق کالفراش المبثوث می بیند. این کمترین در برخی از منامات بلکه در حال یقظه بعضی ارواح را بصورت گنجشک دیده است، فافهم. غالب آیات قرآنی به ندای یا ایهاالناس مکی است، وب خطاب یا ایها الذین آمنوا مدنی است، فتبصر. منبع: هزارویک کلمه، ج، کلمه66. @shakhehtoba
🔰آیه مباهله 🌀مفسران در تفسير از عايشه روايت كرده اند: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در حالى كه بر دوش مباركش عباى مويين مشكين قرار داشت خارج شد پس حسن عليه السّلام آمد آن حضرت وى را داخل كساء كرد، آن گاه حسين آمد وى را داخل كساء كرد، آن گاه فاطمه و سپس على آمد، آن حضرت فرمود: «خداوند اراده كرده تا پليدى را از اهل بيت پاك نمايد ...». بدان كه مراد اماميه- كه خداى برهان ايشان را پر درخشش كند- از اصحاب كساء و آل عبا، اين معصومان كه در آيه مباهله منصوصند می ‏باشد و در آيه مباهله فرزندان و زنان بر انفس مقدم گرديد تا بر مكانت لطيف و منزلت قريب آنها تنبيه كند و تا اشعار بدارد كه ايشان بر انفس مقدم بوده‏ اند و انفس فدوى ايشانند. هر كدام از آل عبا در آثار گاهى به خامس «پنجم» و گاهى به خامس اصحاب كساء و در برخى اوقات به خامس اهل عباء و وقت ديگر به خامس اهل كساء تعبير شده است. 📗ممد الهمم در شرح فصوص الحكم،ص: 671 ‏_____________________ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. • الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ ما فرزندانمان را می‌خوانیم شما هم فرزندانتان را بخوانید و فرزندان پیغمبر در یوم مباهله به اتفاق تمام فرق مسلمانها جز امام حسن و امام حسین أَبْنَاءَنَا کسی نمی شود وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ کسی نبود از این طرف با پیغمبر جز فاطمه زهرا وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ که لفظ أَنْفُسَنَا اهمیت بسزا دارد خداوند متعال به پیغمبر می‌فرماید بگو که أَنْفُسَنَا علی امیرالمومنین را شخص پیغمبر عین پیغمبر جای پیغمبر عِدل پیغمبر قرار داد مقام پیغمبر قرار داد جانشین او شناخته شده است ولی الله شناخته شده است. علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 ⬛️آیۂ دلالت بر تفصیل فاطمۂ معصومه «» و «امّ الائمه»،بر همۂ زنان عالَم دارد.چنانکه بر غایت و نهایت برتری حضرت وصی امام علی «علیه السلام» و علو درجات و رتبة آن حضرت نیز دارد،زیرا که خداوند او را نفس پیامبرش خاتم انبیاء و بزرگ آنان قرار داده است و نمی شود گفت که پیغمبر و علی هردو یک شخص اند.پس مراد این است که امام علی مساوی او است و رسول الله «صلی الله علیه و آله» برترین مردم بود،پس مساوی او نیز برترین مردم است. ◾️و در این قول خداوندگار از آیۂ مباهله، دلیلی قوی بر فضل اصحاب کساء «علیهم السلام» است که هیچ دلیلی به قوت آن نیست. ▪️و اجماع امت اسلام است که اصحاب کساء در روز مباهله فاطمه و پدر او و شوهر او و دو فرزند او حسن و حسین بوده اند و احدی با آنان نبوده است. 📖 ۱۹۳ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
🟦🔻24ذیحجه, سالروز سنت الهیه مباهله 💢آیت‌الله‌صمدی آملی: ✍ یک سنت ولوی الهیه در متن نظام وجود است که از ناحیه صادر شده است و نه مقام نبوت حضرت(ص) چرا که مقام نبوت تشریعی در نشئه طبیعت به ختمیت رسیده ولی مقام ولایت که است تا ابد باقی است و لذا اصل مباهله ریشه در مقام ولایت دارد و در طول تاریخ سریان و جریان دارد. بدین معنا که اولیای الهی در تمام اعصار و قرون می‌توانند پس از دعوت به اثبات حقانیت قرآن و ولایت عترت(ع) با حکمت و برهان عقلی (ادعوا الی سبیل ربک بالحکمه) و اگر مخالف اهل برهان و حکمت نبود در رتبه پایین‌تر با پند و اندرز و موعظه حسنه(و الموعظه) و اگر نشد با جدال احسن (و جادلوهم بالتی هی احسن). در نهایت اگر با روشهای سه گانه فوق خصم لجاجت ورزید نیازی به جنگ و نزاع و درگیری نیست. راه برای اهل ولای حقیقی جهت اثبات حقانیت قرآن و ولایت ائمه(ع) باز است ♦️ما حاضریم با هر کس که بخواهد بر سر حقانیت میراث ثقلین خاتم انبیا(ص) مباهله و نفرین کنیم تا هر کس که کذاب و دروغگو در اعتقادات است با لعنت به تیر غیب الهی دچار شود
دلیل عرفانی بسیار زیبا در مورد حجاب از استاد صمدی💧 کل عالم و مقام عصمت عالم اگر به صورت يک شکل و يک بافت و صورتي در بيايد، قهراً به بافت انسان در مي آيد . همانطور که قوه خيال، حقايق آنسويي را مطابق با مناسباتي که بينشان است، با اشکال اين سويي براي انسان پياده مي کند، قوه خيال عالم، عصمت نظام عالم را در نشئه طبيعت به صورت انسان شکل مي دهد و چون عصمت بيشتر با اسم شريف (الباطن) سازگار است، لذا به صورت زن شکل مي دهد، نه صورت مرد . چون مرد بيشتر با اسم ( الظاهر) و زن بيشتر با اسم شريف (الباطن) در ارتباط است . لذا همان مقام اسم شريف (الباطن ) آمده در شريعت و براي زن به صورت حجاب مطرح شده است اين حجاب در حقيقت صفت خدا داشتن زن است، خداوند هم محجوب است. خودش فرمود: ((از پشت هفت هزار حجاب داريد من را مي بينيد ))اگر عدد را بالاتر ببرد باز هم حق است . نه اين که دين اگر به زن مي گويد(( تو حجاب را نگه داشته باش )) اين العياذ بالله جسارت به زن است اين در حقيقت يک احترامي به زن است . به او مي گويد :((چون تو مطابق اسم شريف ((الباطن )) الهي پياده شده اي، ما نمي خواهيم که تو در معرض ديد هر کسي قرار بگيري، لذا محجوب باش. بگذار اگر ديگران مي خواهند تو را ببينند از پشت حجابها ببينند)) اين حجاب برگرفته از حجاب حق است، لذا حجاب دژ زن است، چه اينکه براي خداوند دژ است. فرمود هر چه کوشش کنيد نمي توانيد حقيقت غيبيه ذات مرا ببينيد، آنقدر محجوبم، آنقدر در حجابم، هر چه کوشش کنيد و حجابها را خرق کنيد و پاره کنيد باز هم همچنان مرا در پشت حجاب بايد ببينيد. هرگز من کشف تام نمي کنم، حتي در قرآن هم کشف تام ذاتي نکرد. قر آن هم اگر چه خدا را به ما معرفي کرد، اما يا با الفاظ يا با معاني يا با صور. هم الفاظ حجابند و هم معاني و هم صور حجابند. از پشت حجاب ها خدا خود را معرفي کرد و الا حق آنطوري که حق است، براي خلق جلوه نمي کند، که اگر بخواهد بکند لازمه جلوه گري حق براي خلق بساط خلق را جمع کردن است . زن تا موقعي که در حجاب است، حق است؛ موقعي که از حجاب در آمده است وجهه ي خلقي پيدا مي کند. وقتي وجهه ي خلقي پيدا کرد، ديگر تواناييش شکسته مي شود . اين است که حجاب براي زن يک احترام است که زن بيشتر شبيه به خداوند شود. و اگر مي خواهند ((عصمت اعظم )) را به صورت شکل زني در بياورد، ظاهراً به بهترين شکل در مي آورد که بهتر و زيباتر از اين چهره در نظام هستي پيدا نمي شود . لذا مشابه چهره جناب صديقه طاهره در عالم هرگز زني پيدا نمي شود، چه اينکه مشابه چهره پيغمبر و اميرالمومنين هرگز در عالم پيدا نمي شود . حال که اين عصمت کبراي الهي را در حضرت صديقه طاهره تجلي کرده است او آنچنان در حجاب قرار مي گيرد که فقط امير المومنين لياقت ديدار همچنين جمالي را خواهد داشت . که به او گفتنند :((زهراي عزيز اگر علي ابن ابيطالب نبود براي تو هرگز در عالم کفوي پيدا نمي شد )) چون زن وشوهر بايد کفو هم ديگر باشند. *** لازم به ذکر است که مراد از حجاب، حجاب اسلامی و قرآنی یعنی چادر است کتاب حضور و مراقبت @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا