eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 برای تطهیر قوه ی خیال باید آن را از اعتقادات فاسد و تخیلات ردی و پست و از جولانش در میدان آمال و امانی پاک کرد . در این مسیر یک جهت و یک دل بودن ، یک مقصد داشتن ، با دوستان خوب معاشرت کردن ، یک درس و بحث داشتن ، دنبال یک مسیر به راه افتادن ، همه به انسان کمک می کنند . از جمله راه های تطهیر قوه ی خیال مداومت در خواندن آیه ی سخره می باشد که به قوه ی خیال توحد می بخشد . ☘🍁☘🍁☘🍁 طهارت قوه خیال خیلی ضرورت دارد و دیر هم به طهارت میرسد. بسیار مشکل هم هست . چه بسا در سیر معنوی انسان یکی از مشکلات چه در مسیر عملی چه در مسیر علمی ، بازی گری قوه خیال است ، که اگر خوب تطهیر نشود در این دو مسیر دچار مشکل می کند . قوه ی خیال در قوس صعود، اولین مرحله به باطن است. چون تمام حواس پنجگانه ما در قوس صعود تحت اختیار قوه ی خیال قرار گرفته اند. قوه ی خیال هم در قوس نزول رهزنی می کند، یعنی همه ی آنچه را که عقل ادراک کرده به پایین تحویل نمی دهد و به اعضا نمی رساند، و هم در قوس صعود همه ی آنچه را که حواس دریافت کرده به بالا تحویل نمی دهد و به عقل نمی رساند. قوه ی عاقله هیچگاه به انسان خیانت نمی کند. او همیشه با باطن عالم در ارتباط است. این قوه ی خیال است که همیشه انسان را به بازی می گیرد، قوه ی خیالی که به عنوان واسطه بین بدن که مرتبه ی نازله ی نفس است و عقل که مرتبه ی عالیه ی نفس است قرار گرفته است. گرچه طهارت عقل هم در جای خود بسیار مهم است، اما اگر کسی قوه ی خیال خود را تطهیر کند و به طهارت عقل نپردازد، باز هم راه زیادی پیموده است. جلد اول 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌼 🍀تطهیر قوه‌ی خیال گردنه‌ای است که گذر نمودن از آن برای هر کسی ممکن نیست. قوه‌ی خیال اگر درست تطهیر نشود انسان هم در مسائل علمی و هم در مسائل عملی دچار مشکل می‌شود. 🌿قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند. 🍃قرآن کتابی است جامع برای تمامی بشر، و خود به تنهایی برای سعادت مردم کافی است. به ما فرموده‌اند: 《اگر شما قوه‌ی خیال خود را تطهیر کنید خواهید دید که قرآن از متن واقع حرف زده است.》 🌱قرآن یک کتاب تدوینی است که کتاب تکوین را بیان می‌کند. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
🕋دین عبارتست از جعل و تنظیم اسرار تکوینی و طبیعی مسیر تکامل انسانی که بر طبق ناموس آفرینش و متن حقیقت و واقعیت خارج، به لسان سفرای الهی بیان شده است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ما بی وجود لطف تو مذهب نداشتیم 🏴در دین و علم این همه منصب نداشتیم 🌹کانال شاخه طوبی🌹 @shakhehtoba
💠جمله ای عرشی از علامه حسن زاده موضوع: ً فرق تكلم و سكوت ♦️ و از رحمت رحمانيه الهيه است ♦️ولى و لب فرو بستن از رحمت رحيميه حق تعالى است 💠لذا آن سفره عام براى همه است ولى اين سفره خاص است كه اهل دل از آن طرفى مى بندند. با داشتن آن ، نفس دائما مشغول است و انصراف از اين نشئه پيدا نمى كند 💠ولى اين موجب انصراف از اين نشئه و موجب انقطاع الى الله است كه و المنصرف بفكره الى قدس الجبروت مستديما لشروق نور الحق فى سره تحقق مى يابد 💠آن اشتغال به غير آورد و اين يكى اشتغال به خويشتن آن انسان را به غير خدا انس مى دهد و اين انس به حق را روزى مى كند. 💠 آن انسان را مى ميراند و اين درون را گويا و احيا مى نمايد. آن كثرت آورد و اين وحدت و توحد. 💠 آن دنيا را بروز مى دهد و اين قيامت برپا مى كند. آن انسان را اهل ظاهر بار مى آورد، اين اهل باطن . حضرت علامه حسن زاده املي ره #تکلم#رحمت_رحمانییه 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 💠 شور عشق خرّم آن کہ بود در حرم دلدارش خنک آن کہ دارد شرف دیدارش عشق آن دُرّ یتیمی است کہ در ملک وجود هر کجا مے نگرم گرم بود بازارش از کران تا بہ کران طلعت جانانہ اوست از عیان تا بہ نهان مصطبہ آثارش زتجلاے جمالش همہ شیدایے او گلِ او بلبلِ او گلبنِ او گلزارش بہ تمناے وصالش همہ اندر تک و پوے نجم سرگشتہ او مهر و مہ و دوارش حضرت علامه حسن زاد آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌼 🍀قوه‌ی خیال واسطه بین ملک و ملکوت، رابط بین بدن و نفس، واسطه‌ی بین عالم ظاهر و باطن و روابط بین مادی و مجرد است. 🌿مشاهدات عالم ملکوت اصلا بیرون از جان انسان نیست. 🍃وقتی انسان به واسطه‌ی قوه‌ی عاقله با ذوات نوریه ارتباط برقرار کرد آن حقایق را در نشئه‌ی طبیعت مطابق با بافت و مزاج خود و به عبارتی مطابق با اشکال و صوری که خودش با آن‌ها حشر دارد به واسطه‌ی قوه‌ی خیال صورت‌گری می‌کند. برای این‌که شخص در صور تمثلی بتواند حقایق ملکوتی را به بهترین شکل مشاهده کند، باید به شکل و قامت یک انسان والایی عشق بورزد. از آن به بعد تمام حقایق را به آن‌صورت و بافت خواهد دید. 🌱قوه‌ی خیال هرگز در امانت خیانت نمی‌کند. هرطوری که انسان آن را بپروراند به همان اندازه قوه‌ی خیال مناسبات را رعایت می‌کند و بر همان اساس اشکال و صور می‌سازد. ☘هر چه مراقبت بیشتر و مزاج انسان معتدل‌تر باشد انسان موفق‌تر است. و لذا تاکید می‌کنیم که شدیدا از به هم خوردن مزاج بپرهیزید، زیرا مزاج به هر اندازه بهم بخورد به همان اندازه برای انسان گرفتاری‌هایی را در مسیر انسانی به دنبال خواهد داشت. 🌿اگر حقایق ملکوتیه معانی باشند به صورت الفاظ برای شخص متمثل می‌شوند و اگر ذوات باشند به صورت اشکال و صور مشاهده می‌شوند سپس قوه‌ی خیال آنچه را صورت‌گری کرده‌ به حس مشترک می‌دهد و حس مشترک آن ذوات نوریه را به مرحله‌ی دیدن درمی‌آورد و آن الفاظ را توسط حس شنوایی مورد ادراک انسان قرار می‌دهد. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
کانال شاخه طوبی
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌼 #شرح_مراتب_طهارت #جلسه_بیست_دوم 🍀قوه‌ی خیال واسطه بین ملک و ملکوت، رابط بین بدن
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 کار قوه خیال این است که در سیر نزولی ،معانی را صورت و شکل می دهد . قوه خیال واسطه بین ملک و ملکوت است ، رابط بین بدن و نفس است ، و واسطه است بین عالم ظاهری و باطنی ، ورابطه است بین مادی ومجرد . عقل آن واقعیت های که در عالم ملکوت است را کسب میکند ، تحویل قوه خیال میدهد ، و قوه خیال آن را بصورت اشکال و صور در می آورد ، مثل دیدار پیامبر با جبرائیل که او را شکل یک جوان زیبا یا امیر مومنان دیده است . اگر انسان با اشکال و صور گوناگون ارتباط داشت ، و در مقام یک تمثل در خواب یا بیداری ، برای آدم متمثل میشود . اشکال پراکنده به یک تعبیری اشکال خسته کننده است ، این معلوم میشود حقیقتی به او روی آورد و ایشان خواست حقیقت رو به اشکالی ترسیم کند قوه خیال ، و بر اساس اینکه تطهیر نبوده و با اشکال ناهنجار ارتباط داشته ، آن حقیقت با اشکال ناهنجار برایش متمثل میشود . قوه ی متخیله که خیلی قوی باشد و در انقیاد و اطاعت قوه ی عاقله بوده باشد ، مدرکات قوه ی عقلیه را به خوبی و درستی حکایت می کند، پس اگر مدرکات قوه ی عقلیه ذوات مجرده باشند ، قوه ی متخیله آن ها را به صور اشخاص انسان که افضل انواع محسوسات جوهریه اند ، در کمال حسن و بها درآورد و اگر آن مدرکات معانی مجرده و احکام کلیه اند به صور الفاضی که به تعبیری قوالب معانی مجرده اند ، در اسلوب شیرین و شیوا درآورد . جلد اول 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 در روایت فرموده اند: سعی کنید به کودکانتان شیر حیوانات ندهید. به خاطر این که قوه ی خیال کودک مناسبت را رعایت می کند و چهره ی حیوانات را در خواب برای او تمثل می دهد. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨ مزرعه جان هركس دست خودش هست وخودش ميداند چه كاره است، پس به جد خودتان را وجين كنيد. هر چه كه ياوه و هرزه هست بكنيد ومواظب باشيد تخم هرزه در مزرعه جان ننشيند✨ 📕📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
کانال شاخه طوبی
ادامه ♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه_دوازدهم #بخش_دوم مراتب هفت گانه ذکر 💠مراتب #هفت_گانه ذكر و
♻️ نماز معراج عشق 💠مراتب ذكر و 🔸۵_ ذکر یا صلات روح 🔸۶_ ذکر یا صلات خفی 🔸۷_ ذکر یا ذات احدی 🔸۵_ ذکر یا صلات روح : که مصلی با شهود در مقام روح که وادی مقدس است « نفخت فیه من روحی » که ذکر روح با شهود حضرت حق در این وادی مقدس از کثرت اسما و مظاهرش گذشته و به وحدت رسیده 🔸۶_ ذکر یا صلات خفی : به فرمایش استادم جناب حسن زاده آملی روحی فداه انسان دارای یک کانال سری است بین خود و خدای خود که هیچ کس بدان آگاه نیست و تمام اسرار و مناجات پنهانی اش از این کانال سری رد و بدل میشود و رزق معنوی اونیز از این کانال سری جاری است آب زلال و مائده آسمانی از این کانال است . اگر از هر آلودگی پاکش نگاهدارند . همه طیبات است مثل روزی رسل الله که میخورند و به عمل صالح تبدیل میشود 🌱بعضی از اهل معرفت این کانال را اسم اعظم خدا دانستند که مصلی شهود غیب (هو الباطن) رسیده لااله الا هو و صلاتش باطنی و از این کانال است 🔸۷_ ذکر ذات احدی در مقام فنای عبد و بقای بالله : صلات حقانی در این مقام رخ میدهد که مصلی هیچ نمی‌بیند حتی خود و نمازش را و شاهد ذات احدی است و نماز در این مقام ذکر الله اکبر است که حق خود ذاکر است و خود مذکور لاهو الا هو ✅واین مراتب هفت گانه همه ی مراتب وجود است و قرآن و انسان و ذکر🌷 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره اين كتاب با مقدمه حضرت علامه حسن زاده رضوان الله تعالی علیه نوشته شده است 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
هرکس میخواهد مقام و منزلتش را نزد خدا بداند پس بنگرد منزلت و مقام خدا را به نزد خود ؛ زیرا که خداوند بنده ی خود را به همان مقامی می‌رساند که بنده ی خدای خود را به همان مقام عظمت قائل شد ( هرچه خدای را دوست داشتی , به همان درجه و بیشتر خدا دوستت دارد ) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، آن خواهم که هیچ نخواهم. @shakhehtoba
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 جلد اول 🔸حضرت آقا از معرفت شهودی تعبیر به «دارایی» و از معرفت فکری تعبیر به « دانایی مفهومی » می کنند. معرفت فکری از سه حهت « عالم مفهومی» ، « علم و دانایی مفهومی» و « معلوم مفهومی » تشکیل می شود. همانند این که شما می دانید این خانه منزل شماست. در این شناخت، شما عالم و فهم شما علم و دانایی و منزل شما معلوم مفهومی است. معرفت شهودی هم مانند علم فکری از سه ضلع شاهد و شهود و مشهود تشکیل می یابد.حرف شیخ الرئیس این است که شما در مقام روح باید فقط مشهود را ببینید نه خود و شهودتان را. ☘🍁☘🍁☘ انسان در مقام روح نباید از خدا طلب کند که او را بشناسد،و حتی شناخت خدا راطلب نکند حتی نزدیک شدن به او را. 🔸معنای حضور این است که آدم هیچ وقت به فکر حضور نیفتد،انسان باید دائما حضور داشته باشد ،نه اینکه صبح تا ظهر کار کند بعد بفکرش برسد برود نماز بخواند ،خوشا بحال انان که دائما در نمازند ،معنای سخن حضرت امیر مومنان که میفرماید من چون خدای متعال را میبینم نماز میخوانم این است ☘🍁☘🍁☘🍁 🔸فرق امامان با ملایک عالین این است که چون ایشان در قوس صعود تمام مراتب را طی کرده اند، آن قوه و شانیت را دارند که هم در مقام حیرت باشند و هم به اذن خداوند به درد مردم برسند و در عین حال لحظه ای خود را نبینند اما ملایک مهیمین این توان را ندارند و لذا آن ها به اذن خداوند هیچ کاری نمی کنند و اذنی به آن ها داده نمی شود چون آن ها توان انجام کاری را ندارند. جلد اول 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
علامه حسن زاده آملی،اربعین کلیمی، از اول ذی القعده تا دهم ذی الحجه است. خُنک آنکه در این ایام جمع هر دو سفر کند و میقاتش در قربانگاه عاشقان یعنی منی بُود. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
کانال شاخه طوبی
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 #شرح_مراتب_طهارت جلد اول #جلسه_بیست_و_سوم #بخش_اول 🔸حضرت آقا از معرفت شهودی تعبی
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌼 🍀شناخت و معرفت اشیا اگر به‌واسطه‌ حواس پنجگانه صورت گیرد "معرفت حسی" و اگر به‌واسطه وهم و خیال صورت گیرد "معرفت خیالی" و اگر به‌واسطه عقل انجام گیرد "معرفت فکری" و اگر به واسطه قلب صورت پذیرد "معرفت شهودی" نامیده می‌شود. پس طلب عرفان و شهود تا زمانی که در مقام قلب باشد بسیار نیکو و پسندیده است. زیرا جبلی قلب بر شهود است. اما همین که از مرتبه‌ی قلب بالاتر رفت و به مرتبه‌ی روح رسید، شهود و عرفان نیز کنار می‌رود و او می‌شود و او، و این مقام توحید محضه است. ☘🍁☘🍁☘🍁 🍀حظ به معنای نصیب و بهره است. انسان وقتی در مسیر انسانی به راه افتاد و شروع به تسبیح پروردگار نمود بعد از مدتی از جانب خداوند توقع حقیقت و واقعیتی که عطایش از آن جانب امید می‌رود دارد. دلش می‌خواهد بعد از عبادتش بهره‌ای نصیب او شود، مثلا فرشته‌ها را زیارت کند و ... . همین طلب حظوظ و بهره‌های شریفه، در مقام روح بی‌طهارتی به حساب می‌آید و این منافاتی با طهارت در مقامات پایین‌تر ندارد که؛ حسنات الابرار سیئات المقربین. 🌿در اوایل راه می‌فرمایند اگر علم فکری مقدمه‌ی علم شهودی قرار بگیرد، بسیار خوب و نیکو است. اما در مرتبه‌ی روح نه‌تنها علم فکری و طلب آن حجاب سالک می‌شود بلکه درخواست و طلب علم شهودی نیز مانع از طهارت مرتبه‌ی روح خواهد بود. ☘🍁☘🍁☘ 🍀 عموما ما در نمازهای‌مان سعی می‌کنیم تمام ذهن و افکار خود را متمرکز حق کنیم و دائما به فکر او باشیم، که اگر لحظه‌ای از او غفلت کنیم از حضور به در خواهیم رفت. اما باید بدانیم که این در حقیقت فکر حضور است نه خود حضور. چرا که در مقام حضور، انسان مبهوت در جمال و جلال حضرت کبریایی است‌ که اصلا لحظه‌ای به فکر حضور نمی‌افتد. و این مصرع؛ "خوشا آنان که دائم در نمازند" نیز اشاره به همین مرتبه‌ی انسانی دارد. 🌿خدایا ما که از فهم این اسرار این‌همه لذت می‌بریم آنان که به‌راستی این مقام را چشیده‌اند در چه سروری هستند؟ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢جهت هر چه بیشتر نشر کانال کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا