eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
66 عکس
327 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ريشه فكر نحوست ۱۳و... ⏺ به نظر من دو خاصيتى كه در بشر هست سبب پيدايش فكر نحوست در اشياء و اعداد شده است: 1️⃣ بشر به طور كلى خودخواه است، يك حالت گريز از مركزى در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعنى نمى‏ خواهد مسئوليت شكستهاى خودش را متوجه خودش بكند. هميشه دنبال اين مى‏ گردد كه يك چيز ديگرى پيدا كند و بگويد اين بدى، اين شكست، اين بدبختى كه پيدا شد، اين من نبودم، اين فكر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و نادانى من نبود كه باعث اين شكست شد، يك چيز ديگرى بود. 🔸اين يك علت بوده است كه بشر براى اينكه از تقبل مسئوليتها فرار كند، آمده است براى اشياء، براى چهارشنبه، براى ۱۳، براى ۲۵، براى صداى كلاغ، براى صداى جغد نحوست قائل شده است. 2️⃣ خاصيت ديگر، روح تنبلى است كه در انسان مى‏باشد. انسان وقتى بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمى و عقلى كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعى اشياء را درك كند، ولى با خيال، همه قضايا را زود مى‏ شود حل كرد. اگر در جنگى شركت كرديم و شكست خورديم، چنانچه بنا بشود روى اصول دقيق علمى بررسى كنيم كه چرا شكست خورديم، دو ناراحتى دارد: يكى اينكه مى ‏رسيم به اينكه خودمان مسئول اين شكست بوديم؛ دوم اينكه مدتها بايد زحمت بكشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگرى متحمل‏ شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح كنيم. 🔽 ولى با يك كلمه خودمان را راحت مى‏ كنيم، مى‏ گوييم: علت اينكه ما در اين جنگ شكست خورديم اين بود كه مثلًا در روز چهارشنبه شروع كرديم يا روز ۱۳ بود يا وقتى كه از شهر خودمان خارج مى‏ شديم سگى جلو ما درآمد عوعويى كرد و اين نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 404-403- با ویرایش جزئی - eitaa.com/shakhes1340
🟡تقوا و روشن بینی 🔸تقوا ، فلسفه روزه(۷) 🔻قرآن مى‏ گويد تقوا داشته باشيد تا عينك‏ درونى‏ تان سفيد باشد و جهان را همچنان كه هست ببينيد: «انْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»(انفال : ۲۹) اگر تقواى الهى داشته باشيد، اگر درونتان پاك باشد، اگر تيرگيها را از درون خود زايل كنيد، خداوند در دل شما مايه تميز قرار مى‏ دهد؛ 🔻يعنى خدا در دل شما چيزى قرار مى‏ دهد كه با آن حقايق را خوب تميز مى ‏دهيد، يعنى به شما روشنى مى ‏دهد. پس انسان در اثر تقوا درونش روشن مى ‏شود و به همين جهت روشن‏ بين مى‏ شود. 🔻وقتى كه روشن ‏بين شد: 🔹اولًا خودش را خوب مى‏ بيند، خوب اندازه‏ گيرى مى‏ كند، زيادتر از آنچه هست نمى ‏بيند، كمتر از آنچه هست نيز نمى‏ بيند، تيرگيها و عيبهاى خودش را خوب مى ‏بيند؛ 🔹ثانياً در اثر اين روشن‏ بينى، به حكم اينكه انسان طورى ساخته شده كه جهان را با عينك‏ وجود خودش مى ‏بيند، وقتى تقوا داشته باشد و عينك‏ وجودش پاك باشد، جهان را بهتر مى‏ بيند، بهتر تشخيص مى ‏دهد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(۱ - ۶))، ج‏۲۶، ص: ۲۲۲-۲۲۱-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🔻از طرحهاى امام خمینی که پیوسته بر آن اصرار مى‏ كنند این است كه: بايد ما يك دايره امر به معروف و نهى از منكر مستقل از دولت (حتى همين دولت جمهورى اسلامى) و وابسته به روحانيت تشكيل بدهيم 🔻بايد دايره عظيم و وسيعى به نام امر به معروف و نهى از منكر يعنى: دايره ارشاد، هدايت و راهنمايى مردم، دايره تبليغ اسلام، دايره رفع شبهات از مردم، دايره ساختن اسلامى مردم – تربیت و رشد اسلامی انان -به وجود بيايد ولى وابسته به روحانيت باشد و مستقل از دولت، حتى دولت اسلامى. 🔻اين طرح، بسيارطرح عالى و فكر خوبى است؛ هم اين كه: روحانيت تا حد امكان نبايد جزو دولت بشود ولو دولت اسلامى، و هم اين كه بايد روحانيت زمام امر به معروف و نهى ازمنكر و در حقيقت ارشاد و هدايت مردم و تأمين معنويت مردم را بر عهده بگيرد. اين وظيفه روحانيت است. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى(آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 275-177- با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/Imam1340
♦️کلاس امر به معروف و نهی از منکر! 🔻...اصلا امر به معروف كلاس داشته باشد، افرادى آموزش ببينند، هر كسى كه چهار تا منبر ياد گرفت به خودش حق ندهد كه برود امر به معروف و نهى از منكر كند. 🔻آن كسى كه مى‏ خواهد امر به معروف و نهى از منكر كند بايد كلاس ببيند و ياد بگيرد و براى اين كار مجاز باشد، و محدود باشد به طورى كه آن كسى كه در يك رشته مى ‏تواند امر به معروف و نهى از منكر كند و نه در رشته ديگرى ، از حد خودش تجاوز نكند. 🔻...همه مراكز امر به معروف و نهى از منكر- كه بايد تمام كشور را بپوشاند- با يكديگر در ارتباط باشند و از يك مركز دستور بگيرند و يك نوع هماهنگى و در حقيقت يك نوع پرورش دينى و مذهبى هماهنگ وجود داشته باشد. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ( (آينده انقلاب اسلامى ايران) )ج‏24،ص: 313-312-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢درسی بزرگ از محضر امام حسن مجتبی علیه السلام 🔸امام حسن مجتبى عليه السلام فرمود: عجبا كه برخی از مردم درباره مأكولات خود مى‏ انديشند كه مثلًا غذاى مسموم نخورند و اگر كسى غذاى مسموم به خورد آنها بدهد او را تحت تعقيب قرار مى‏ دهند اما درباره افكار و معلومات و معقولاتى كه به مغز خود فرو مى‏كنند هيچ نمى ‏انديشند و توجه ندارند. 🔹چه بسا هست کسانی كه تا زنده هستند نسبت به آن شخص مسموم كننده علاقه‏ مند هم هستند و به او ارادت مى‏ ورزند. 🔸عجیب‏تر و مهمتر اين است كه فكر مسموم و خطرناكى رنگ دينى و صبغه مذهبى هم داشته باشد؛ ديگر خطر او صدبار مهمتر 🔹در تاريخ گذشته ما متأسفانه چقدر زياد ، افكار مسمومى با رنگ و شكل دينى وارد بازار شده و خريداران زياد پيدا كرده و كمتر كسى هم متوجه شده كه اين متاع تقلّبى است. ♦️آيا باور مى‏ كنيد كه اين روحيه تنبل و جامد و سرد و خشك ما (در جوامع اسلامی ) معلول همان متاعهاى تقلّبى روحى است؟! ▪️مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى(حکمتها و اندرزها(۱و۲))، ج‏22، ص:-196-195- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️معنای «احتمال تاثیر» در امر به معروف و نهی ازمنکر یا : اصلاح فکر در مسأله امر به معروف و نهی 🔻فقهاى ما در باب امر به معروف و نهى از منكر گفته ‏اند امر به معروف و نهى از منكر در جايى است كه انسان احتمال اثر بدهد. 🔻معنى اين جمله چيست؟ امر به معروف و نهى از منكر يك قانون تعبّدى مثل نماز يا روزه نيست كه البته حكمت و فلسفه و اثرى دارد ولى به ما مربوط نيست كه ببينيم اگر اثرِ خودش را مى ‏بخشد انجام بدهيم و اگر اثر خودش را نمى ‏بخشد انجام ندهيم. 🔻به ما گفته ‏اند شما نماز را به هر حال بايد بخوانيد. اين در اختيار تو نيست. تو نمى ‏توانى حساب كنى كه اين نماز اثر دارد يا اثر ندارد. تو بايد تحت اين فرمول و قاعده بخوانى. اينكه اين كار به نتيجه مى ‏رسد يا نمى ‏رسد، از حوزه منطق بشر خارج است. 🔻ولى امر به معروف و نهى از منكر را بشر بايد با منطق خودش اداره كند؛ يعنى هميشه در كارها بايد روى آن نتيجه ‏اى كه بايد بر آن مترتّب شود حساب كند. نيرو مصرف مى ‏كنى، مايه مصرف مى ‏كنى، امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنى، ولى حساب كن ببين تو در اين كار چقدر به نتيجه و هدف مى ‏رسى. 🔻مثل تاجرى باش كه وقتى سرمايه ‏اش را خرج مى ‏كند، روى حساب (لااقل حساب احتمالات) مى ‏خواهد سودى كه از اين كار مى ‏برد بيش از سرمايه ‏اى باشد كه مصرف مى ‏كند، 🔻اين بسيار حرف منطقى ‏اى است. يعنى اگر ما در جايى امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنيم، يك سرمايه مالى يا جانى يا لااقل يك سرمايه وقتى و زمانى مصرف مى‏كنيم ولى يقين داريم كه كوچك‏ترين اثرى نمى ‏بخشد يا اثر معكوس مى ‏بخشد، آيا باز بايد انجام بدهيم؟ نه. خيلى حرف منطقى و درستى است. 🔻 اين منطق در مقابل منطق خوارج است.(ادامه دارد) مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 303- با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️سطحی نگری خوارج به امر به معروف و نهی از منکر 🔻در فقه خوارج، امر به معروف و نهى از منكر يك تعبّد محض است؛ يعنى انسان حق ندارد حساب و منطق را در آن وارد كند. او بايد كوركورانه‏ و چشم بسته، امر به معروف و نهى از منكر كند و لو يقين دارد كه در اينجا سرمايه را مصرف مى‏كند و سودى هم نمى‏برد. مى‏گويد به ما مربوط نيست، خدا گفته تو بايد به هر حال امر به معروف و نهى از منكر كنى. 🔻ائمّه ما به ما گفتند اين اشتباه است؛ خدا اين‏جور امر به معروف و نهى از منكر را دستور نداده است. 🔻در امر به معروف و نهى از منكر قطعاً بايد حساب، تدبير، فكر و منطق به كار برده شود. 🔻علمايى كه در مسائل اجتماعى مطالعه كرده‏اند، گفته ‏اند كه راز انقراض خوارج همين بود كه در امر به معروف و نهى از منكر، منكِر منطق بودند. 🔻مى ‏آمد در حضور يك جبّار گردنكش در حالى كه شمشيرش را كشيده بود. يقين داشت كه در اينجا حرفش كوچك‏ترين اثرى ندارد، ولى مى‏گفت. 🔻او هم آناً او را معدوم مى ‏كرد. به اصطلاح تاكتيك نداشتند، منطق و حساب در كارشان نبود، بى ‏گدار خودشان را به آب مى‏زدند. نتيجه، انقراضشان شد. 🔻ولى ائمّه ما عليهم السلام گفتند اين كار غلط است‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 304 https://eitaa.com/shakhes1340
♦️روزه و نماز بدون توبه! 🔻عبادت بدون توبه قبول نيست، اول بايد توبه كرد. گفت: «شستشويى كن و آنگه به خرابات خرام» اول بايد شستشو كرد، بعد وارد آن محل پاك و پاكيزه شد. 🔻ما تا توبه نكنيم، چه عبادتى مى‏ كنيم؟! ما توبه نمى‏ كنيم و روزه مى‏ گيريم! توبه نمى‏ كنيم و نماز مى‏ خوانيم! توبه نمى‏ كنيم و به حج مى‏ رويم! توبه نمى‏ كنيم و قرآن مى‏ خوانيم! توبه نمى‏ كنيم و ذكر مى‏ گوييم! توبه نمى‏ كنيم و در مجالس ذكر شركت مى‏ كنيم! 🔻به خدا قسم اگر شما يك توبه بكنيد تا پاك بشويد و بعد يك شبانه روز با حالت توبه و پاكى نماز بخوانيد، همان يك شبانه روز به اندازه ده سال شما را جلو مى‏ برد و به مقام قرب پروردگار مى‏ رساند. سوراخ دعا را گم كرده‏ ايم، راهش را بلد نيستيم. 🔻واقعاً توبه بكنيد، بعد خودتان را در يك جوّ و فضاى مقدس مى‏ بينيد، احساس مى‏ كنيد كه لطف و عنايت الهى بر روح شما سايه افكنده است، احساس مى‏ كنيد گروهى از فرشتگان دور شما را گرفته ‏اند، پاك مى ‏شويد، 🔻چون در حالت توبه ، انسان خودبينى را از دست مى ‏دهد، خود را ملامت مى‏ كند و گناهان خويش را در نظر مى ‏گيرد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آزادی معنوی) ؛ ج‏ ۲۳ ؛ ص۵۴۹- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️علی (ع) ، قربانی جمودها(۱) 🔻در آدمى حسى هست كه گاهى به خيال خود مى‏ خواهد در برابر امور دينى زياد خضوع كند، آنوقت به صورتى خضوع مى‏ كند كه برخلاف اجازه خود دين است يعنى چراغ عقل را دور مى‏ اندازد و در نتيجه راه دين را هم گم مى‏ كند. 🔻از رسول اكرم روايت شده: قَصَمَ ظَهْرى رَجُلانِ: جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ وَ عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ دو نفر پشت مرا و پشت دين مرا شكستند: نادان متعصب و زاهد، و ديگر عالم لاابالى 🔻درست است كه «وَ قُتِلَ فى مِحْرابِهِ لِشِدَّةِ عَدْلِه‏ » آن تصلّب و انعطاف‏ ناپذيرى امام علی علیه السلام در امر عدالت برايش دشمنها درست كرد، جنگ جمل و جنگ صفّين بپا كرد، اما در نهايت، دست جهالت و جمود و ركود فكرى از آستين مردمى كه به نام خوارج ناميده مى‏ شدند بيرون آمد و على عليه السلام را شهيد كرد. 🔻تاريخ خوارج، عجيب و عبرت ‏انگيز است، از اين نظر كه وقتى عقيده دينى با جهالت و نادانى و تعصب خشك آميخته شود چه مى‏ كند! ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(اصل عدل در اسلام )، ج‏4، ص 820-819- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340