eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
32 عکس
173 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️فلسفه احکام جزائی در اسلام(۱) 1️⃣فلسفه حکم قصاص 🔻قرآن در قانون جزايى خود طرفدار قصاص است. در مواردى كه كسى به عمد و بدون هيچ عذرى بيگناهى و نفس محترمى را از بين مى‏ برد، اسلام اجازه قصاص مى‏ دهد كه او را به مجازات آن شخص اعدام كنند. 🔻قرآن مى‏گويد: وَ لَكُمْ فِى الْقِصاصِ حَيوةٌ يا اولِى الْالْبابِ‏(بقره/۱۷۹) كشتن اينچنين را، كشتن و اماته و ميراندن تلقى نكنيد، اين را حيات و زندگى تلقى كنيد ولى نه حيات اين فرد، حيات جمع. يعنى با قصاص يك نفر متجاوز، حيات جامعه و حيات افراد ديگر را حفظ كرده ايد. 🔻شما اگر جلو قاتل را نگيريد، فردا او يك نفر ديگر را خواهد كشت، و فردا دهها نفر ديگر پيدا مى‏شوند و دهها نفر ديگر را خواهند كشت. 🔻پس اين را كم شدن افراد جامعه تلقى نكنيد، حفظ بقاى جامعه تلقى كنيد؛ اين را ميراندن تلقى نكنيد، زندگى تلقى كنيد؛ 🔻يعنى قصاص معنايش دشمنى كردن با انسان نيست، دوستى كردن با انسان است. 🔻درزمینه انسان دوستی هم که برخی حکم قصاص را مخالف ان می دانند باید گفت : انسان را بايد دوست داشت به خاطر انسانيت نه به خاطر همين هيكلش، و به عبارت ديگر انسانيت را بايد دوست داشت. 🔻حال اگر انسانى ضد انسان و ضد انسانيت شد، مانع راه انسانهاى ديگر و مانع تكامل انسانهاى ديگر شد، آيا باز ما بايد اين انسان را كه در واقع اسمش انسان است و در معنا انسان نيست (و به تعبير اميرالمؤمنين: الصّورَةُ صورَةُ انْسانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَيَوانٍ‏ ظاهر، ظاهر انسان است و باطن، باطن يك حيوان) دوست بداريم؟ 🔻آيا به نام انسان دوستى بايد به انسانيت خيانت كنيم و با انسانيت دشمنى بورزيم؟! 🔻محبت – به انسان- صرفاً رعايت ميلها نيست بلكه عبارت است از رعايت مصلحت و خير و سعادت طرف، 🔻مصلحت فرد به تنهايى نمى‏ تواند مقياس باشد بلكه مصلحت جمع بايد در نظر گرفته شود، 🔻اساساً مسئله انسان دوستى مسئله انسانيت دوستى است، 🔻و الّا اگر مراد از «انسان» انسان به معناى همين جنس و انسانِ زيست شناسى باشد، از نظر زيست شناسى فرقى بين انسان و حيوان نيست. چرا ما گوسفندها را به اندازه انسانها دوست نداشته باشيم؟ چرا اسبها و الاغها را به اندازه انسانها دوست نداشته باشيم؟ او يك جاندار است، اين هم يك جاندار است. 🔻اگر ملاك، جاندارى و ادراك لذت و الم است و «ميازار مورى كه دانه كش است» اين در انسان همان مقدار است كه در اسب و الاغ. 🔻پس مسئله بايد به انسانيت دوستى برگردد. 🔻وقتى كه انسان دوستى معنايش‏ انسانيت دوستى شد و انسانيت دوستى هم معنايش رعايت مصالح انسانى (و نه تنها رعايت ميلها) شد، 🔻معلوم مى‏شود كه: [اين تفسير از] دستور محبت به انسانها- كه قطع نظر از همه چيز، فقط طورى رفتار كردن كه اين خوشش بيايد و آن دوست داشته باشد- يك منطق غلطى است، 🔻بلكه محبت منطقى در مواردى طبعاً توأم با خشونتها، جهادها، مبارزه ها و كشتنهاست و انسانهايى را كه خار راه انسانيت هستند بايد از بين برد. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(تعلیم و تربیت در اسلام)، ج‏۲۲، ص۹۱۳-۹۱۵-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 روح اسلامی در مسلمین مرده است؛ اسلام هم میان مسلمین وجود دارد و هم وجود ندارد 📗احیای تفکر اسلامی، ص20-18 @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بعد از این دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است! 🔸 فرازی جدید از سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌
♦️چرا ما مسلمانها ذليل هستيم؟! 🔸تهدید قرآن به مسلمانان در پذیرش ولایت کفار 🔻قرآن مسلمانان را تهديد مى ‏كند که : وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ الّا تَفْعَلوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِى الْارْضِ وَ فَسادٌ كَبيرٌ (انفال : 73) اگر ترك ولاء(دوستی و رابطه با ) كفار را در ميان خودتان حفظ نكنيد فتنه و فساد بزرگى در روى زمين پيدا مى ‏شود. 🔻ما مسلمانها نشسته ‏ايم چشم هاى خودمان را بسته ‏ايم، پيوسته مى ‏گوييم چرا ما مسلمانها اين جور شكست ‏خورده هستيم؟ چرا ما مسلمانها ذليل هستيم؟ 🔻خيال مى ‏كنيم همين ‏قدر كه ما اذان و اقامه گفتيم و نماز خوانديم ديگر مسلمانى ‏مان كامل است؛ ما كه‏ اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّه‏ مى ‏گوييم بنابراين مسلمان كامل هستيم، 🔻در حالى كه اسلام يك دستورهاى ديگرى هم دارد. از مهمترين دستورهاى اسلام همين دستور روابط خاص اجتماعى ميان ما مسلمين است، همين كه قرآن مى ‏گويد اگر ترک ولاء کفار را نكنيد اوضاع خيلى خراب است. ما نكرديم اوضاع هم خراب است. 🔻اين خيلى واضح است: به اندازه ‏اى كه ما مسلمين خودمان عليه يكديگر فعاليت مى ‏كنيم دشمنان ما عليه ما فعاليت نمى ‏كنند. 🔻چندى پيش ديدم يك آقاى محترمى اظهار ناراحتى مى ‏كرد كه فلان شخص گفته است هيچ فرق نمى ‏كند كه فلسطيني ها اسرائيلي ها را بكشند يا اسرائيلي ها فلسطيني ها را بكشند! 🔹از يك طرف قرآن مى ‏گويد: وَ الَّذينَ كَفَروا بَعْضُهُمْ اوْلِياءُ بَعْضٍ الّا تَفْعَلوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِى الْارْضِ وَ فَسادٌ كَبيرٌ، 🔸از طرف ديگر ما مى ‏گوييم اسرائيل كه الَدُّالْخِصام مسلمين است يعنى مسلمين دشمنى عَنودتر و خطرناكتر از اسرائيلي ها ندارند، هيچ فرق نمى ‏كند كه آنها فلسطيني ها را بكشند يا فلسطيني ها آنها را. بعد هم مى ‏خواهيم يك ملت سعادتمند باشيم. 🔻من با شنيدن اين حرف ياد آن حديث افتادم. حديث معروفى است در تفسير امام عسكرى عليه السلام، امام راجع به بعضى از آنهايى كه نامشان علماست و در آخرالزمان پيدا مى ‏شوند مى ‏فرمايد: هُمْ اضَرُّ عَلى‏ ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِنْ جَيْشِ يَزيدَ عَلَى الْحُسَينِ بنِ عَلِىٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ وَ اصْحابِهِ يعنى ضرر اينها بر امت اسلام از لشكر يزيد بر حسين بن على عليه السلام بيشتر است. 🔻واقعاً هم همين‏طور است. آدمى كه اين فكر را در ميان مردم تبليغ بكند، ضررش بر اسلام از لشكر يزيد بر امام حسين كمتر نيست. ▪️مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى ج‏26 ص 340 (عقد اخوت ميان مسلمانان ..... ص : 337) - با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️پیشگوئی قرآن در باره ملت یهود 🔻در كتابهاى آسمانى گذشته، براى ملّت يهود- كه در ميانشان به خاطر پليدى و ناپاكيشان بيش از هر ملت ديگر پيغمبر برانگيخته شده است، زيرا بيشتر احتياج به مربّى داشته ‏اند- ، دو جريان اجتماعى، دو انقلاب و تحول پيشگويى شده بود كه هر دو وقوع پيدا كرد و قرآن جريان اين پيشگويي ها و سپس تحقق يافتن اينها را در تاريخ يهود ياد مى ‏كند. 🔻در اين پيشگويى آمده است كه ايشان دو نوبت در زمين فساد مى‏كنند و خدا آنان را سركوبى مى ‏دهد. 🔻قرآن سپس يك فرمول كلى را يادآورى مى ‏كند. آن فرمول اين است كه هر فسادى، مقدمه شكست و بدبختى است و هر تجديد نظر اصلاحى رحمت خدا را تجديد مى ‏كند. 🔸 اينك متن آيات: وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ‏ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً. فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً. إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها، فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً. عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا وَ جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ حَصِير(اسراء : 8-4) «به فرزندان اسرائيل اخطار كرديم كه شما دو بار در روى زمين فساد بپا مى ‏كنيد و علوّ و برترى مى ‏جوييد (يعنى قدرت خود را بر مردم تحميل مى ‏كنيد و به حقوق ديگران تجاوز مى ‏نماييد، همان كارى كه استعمارگران نسبت به مستعمره ‏ها انجام مى ‏دهند). به دنبال نوبت نخستين، بندگانى از آن خود، نيرومند، برمى ‏انگيزيم و بر شما مسلّط مى ‏كنيم، شما را بكوبند و در داخل خاك شما نفوذ كنند. 🔸بار ديگر- وقتى كه شما خود را عوض كنيد- شما را بر دشمنانتان پيروز كنيم و با مال و فرزند و نفرات، شما را مدد رسانيم. اگر نيكى پيشه سازيد، به نفع خود شما خواهد بود و اگر بد كنيد نيز به ضرر شما خواهد بود. 🔹چون فساد دوم را ايجاد كنيد، مجدّدا دشمن را بر شما تسلّط بخشيم تا شما را بدبخت سازند و دوباره در خاك شما و معبد شما پاى بنهند و همه چيز را زير و رو كنند. اميد است پروردگارتان به شما ترحّم كند (يعنى ممكن است پس از بدبختى، دوباره شما را نيكبخت كند) ولى اگر برگرديد باز هم ما برمى‏گرديم (زيرا قانون ما اين است كه اگر صد بار فساد كنيد صد بار شما را بكوبيم، و اگر در جهت خوبى و نيكى، خود را عوض كنيد ما هم روش خود را با شما عوض مى‏كنيم) و جهنم را در برگيرنده كافران قرار داده ‏ايم» 🔸در حقيقت، اين آيات، بسط و گسترش همان فرمول كلّى است كه: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ(رعد: 18) مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج‏1، ص: 138- 137- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️شبهه ای که یهودی ها علیه فلسطینی ها جعل و شایع کردند 🔻زمانى شايع بود و شايد هنوز هم در ميان بعضيها شايع است که اين فلسطيني ها «ناصبى» هستند. 🔸«ناصبى» يعنى دشمن على عليه السلام. ناصبى غير از سنّى است. 🔹سنّى يعنى كسى كه خليفه بلافصل را ابو بكر مى ‏داند و على عليه السلام را خليفه چهارم مى‏داند و معتقد نيست كه پيغمبر شخصى را بعد از خود به عنوان خليفه نصب كرده است؛ مى‏گويد پيغمبر كسى را [به خلافت‏] نصب نكرد و مردم هم ابو بكر را انتخاب كردند. 🔸سنّى براى امير المؤمنين احترام قائل است، چون او را خليفه و پيشواى چهارم مى ‏داند و على را دوست دارد. ناصبى يعنى كسى كه على را دشمن مى ‏دارد. « سنّى »مسلمان است ولى ناصبى كافر و نجس است. ما با ناصبى نمى ‏توانيم معامله مسلمان بكنيم. 🔻حال يك كسى مى ‏آيد مى‏گويد: شنيده ‏ام اين فلسطينيها ناصبى هستند. شنونده به يكى ديگر مى ‏گويد، او هم يك جاى ديگر تكرار مى‏كند، و همين طور هر كسى مى ‏گويد: شنيده ‏ام اين فلسطينيها ناصبى هستند. معلوم است، اگر فلسطينيها ناصبى باشند كافرند و در درجه يهوديها قرار مى ‏گيرند. 🔻هيچ فكر نمى ‏كنند كه اين، حرفى است كه يهوديها جعل كرده ‏اند. در هر جايى حرفى جعل مى ‏كنند براى اين كه احساس همدردى نسبت به فلسطينيها را از بين ببرند. مى ‏دانند مردم ايران شيعه ‏اند و شيعه دوستدار على است و معتقد است هر كس دشمن على باشد كافر است؛ براى اين كه احساس همدردى را از بين ببرند، اين دروغ را جعل مى ‏كنند. 🔻در صورتى كه در يكى از سفرهايى كه به مكه رفته بوديم و فلسطيني ها را زياد مى ‏ديديم، يكى از آنها آمد به من گفت: فلان مسئله از مسائل حج حكمش چيست؟ بعد گفت: من شيعه هستم، اين رفقايم سنّى ‏اند. معلوم شد بين اينها شيعه هم وجود دارد. 🔻بعد خودشان مى ‏گفتند: بين ما شيعه و سنّى هست، شيعه هم زياد داريم. ولى دشمن يهودى يك عده مزدور خود را مأمور مى‏كند و مى‏گويد: شما پخش كنيد كه اينها ناصبى ‏اند. 🔻قرآن بيان كرده كه در اين موارد- اگر چنين نسبتهايى نسبت به افرادى كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين مى‏گويند شنيديد - وظيفه ‏تان مخالفت و تکذیب آنهاست نه سکوت یا حتی گفتن اینکه من باید تحقیق کنم-* مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛( آشنایی با قرآن (۱-۵)) ؛ ج‏۲۶ ؛ ص۴۰۶ (پاورقی شماره ۲ ) با تلخیص و ویرایش- *لازم به ذکر است جملات اخیری که بین دو خط تیره آمده است(وظیفه تان مخالفت....) اقتباس از صفحات ۴۱۲-۴۱۳ منبع ذکر شده می باشد. https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بر خلاف تصور رایج، ذات انسان تنوع‌طلب نیست. سرّ مطلب چیست؟ ✅ فرازهایی از کلیپ بالا: -  این آیه قرآن حقیقتاً نمونه‌ای از اعجاز است: "أَلا بِذِکرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ‏" (رعد/ ۲۸).  بدانید تنها با یاد خداست که دلها آرامش پیدا می‌کند. -  آن هدف اصلیِ اصلی که در بشر وجود دارد جز خدا چیز دیگری نیست، و لهذا به هر چیز دیگر برسد، بعد آن گرمی مبدل به سردی خواهد شد. -یکی از اشتباهات بزرگ همین است: بعضی‌ها خیال می‌کنند انسان طبعا طالب تنوع است. - علت اینکه تنوع مطلوب است آن‌است که آن مطلوب، مطلوب مجازی بشر است؛ اگر یک شئ، مطلوب واقعی باشد، انسان از او سرد نمی‌شود. - قرآن می‌فرماید: "لایبْغُونَ عَنْها حِوَلًا"(کهف/ ۱۰۸) آنجا (بهشت) هرگز بشر طالب تحول و تنوع نیست؛ رازش همین است که مطلوب واقعی است. 📒 شهید آیت‌الله مطهری، توحید، ص۵۲-۵۱ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_i
🔸اصلاحیه سلام علکیم ضمن عرض پوزش به اطلاع می رساند : منبع پست ارسال شده تحت عنوان «شبهه ای که یهودی ها علیه فلسطینی ها جعل و شایع کردند»، مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى( آشنایی با قرآن (۱-۵)) ؛ ج‏۲۶ ؛ ص۴۰۶ می باشد که اشتباها ج‏۱ ؛ ص۱۳۶- ۱۳۵ - ذکر شده است .
♦️چرا يك مشت يهودى ژاندارم آمريكا بر قریب دو ملیارد مسلمان از جنبه نظامى، سياسى، فكرى، اقتصادى مسلّطند؟ 🔸قران به این سوال پاسخ داده است : «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏» (رعد/ 11) «خداوند وضع هيچ ملتى را عوض نمى ‏كند تا كه خودشان تغييرى در خود ايجاد كنند.» 🔻اين آيه كريمه، رمز جلو افتادن و عقب افتادن ملتها را بيان مى‏كند. هيچ مردمى از بدبختى به خوشبختى نمى ‏رسند مگر اينكه عوامل بدبختى را از خود دور سازند، و بالعكس، يك ملت خوشبخت را خدا بدبخت نمى ‏كند مگر آنكه خودشان موجبات بدبختى را براى خويش فراهم آورند. 🔻ما ناله داريم كه چرا خدا يك مشت يهودى ژاندارم آمريكا را بر هفتصد ميليون مسلمان* به صورتهاى مختلف نظامى، سياسى، فكرى، اقتصادى مسلّط مى ‏كند؟ چرا صد ميليون عرب* در جنگ پنجم ژوئن شكست خوردند؟ 🔹چرا خدا مسلمانان را عزّت نمى ‏دهد؟ چرا قوانين طبيعت را به نفع مسلمين نمى ‏چرخاند؟ عصبانى مى ‏شويم، شب از غصه بى ‏خواب مى ‏مانيم، رنج مى ‏بريم و ناله مى ‏كنيم، دعا و استغاثه مى ‏كنيم ولى مستجاب نمى ‏شود. 🔻پاسخى كه قرآن به ما مى ‏دهد يك جمله است: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏ (رعد/ 11) خدا قانون خود را عوض نمى ‏كند. ما بايد خودمان را عوض كنيم. 🔻ما غرق در جهالتيم، در فساد اخلاق غوطه ‏وريم، هيچ‏گونه وحدت و اتفاق نداريم و در عين حال توقع داريم كه خدا ناصر ما و ياور ما باشد! ما براى يك حادثه كوچك هزار قسم شايعه مى ‏سازيم، دروغگويى و نادرستى را شيوه خود قرار داده ‏ايم و از هر فضيلتى تبرّى جسته استعفا كرده ‏ايم و در عين حال مى ‏خواهيم بر دنيا هم آقايى و سيادت داشته باشيم! اين نشدنى است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج‏1، ص: 136- 135- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340 *لازم به ذکر است ارقام ذکر شده در کلام شهید مطهری نسبت به جمعیت مسلمانان و ملل عرب طبق آمار قبل از انقلاب می باشد.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 درسی از مکتب امام حسن عسکری «علیه السلام» (به مناسبت هشتم ربیع الثانی سالروز ولادت خجسته حضرت امام حسن عسکری «علیه السلام»)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾السلام علیک یا فاطمة المعصومة السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ⚫سالروز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به‌ محضر مقدس امام عصر (عج) و پیروان مکتبش تسلیت می گوئیم.
⭕️ عصر نفاق و قلب حقایق 🔻بارزترين مشخّص عصر ما، ظاهرترين پديده ‏هاى اجتماعى عصر ما و بزرگترين كارخانه ‏هاى زمان ما چيست؟ 🔻بزرگترين پديده عصر ما نفاق است. نفاق يعنى اينكه بشر جورى فكر بكند جور ديگرى حرف بزند، يعنى فاصله ميان دل و زبان. 🔻در كدام عصر و زمان اين‏ مقدار مفاهيم مقدس بشرى استعمال شده است؟ 🔻در كدام عصر و زمان اين‏قدر دم از اخلاق و صلح و امنيت و آزادى و مساوات و برادرى و برابرى و انسانيت و حقوق بشر زدند و در كدام عصر به اندازه زمان ما اين مفاهيم را ملعبه قرار دادند و با اينها بازى كردند؟ 🔻از آن سر دنيا با هواپيمايش حركت مى‏ كند و بمب هاى آتش زا را روى سر مردم بى‏ گناه مى‏ ريزد، بعد مى‏ گويد تصميم آمريكا در دفاع از آزادى راسخ است. آن بلوك ديگر را هم در چكسلواكى ديديد. 🔻بزرگترين پديده‏ اى كه در عصر ما هست پديده نفاق است و بزرگترين كارخانه ‏اى كه در عصر ما اختراع شده است كارخانه قلب حقايق است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏21، ص: 459-458-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بعد از این دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است! 🔸 فرازی جدید از سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌
♦️منطق يا تعبّد؟ 🔸نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۱) 🔻یکی از نکات خيلى مهم اين است كه ما در اجراى امر به معروف و نهى از منكر منطق را دخالت نمى ‏دهيم، در صورتى كه هر كارى منطقى مخصوص به خود دارد كه كليد آن كار است. 🔻چيزى را كه ما خوب شناخته ‏ايم و بيش از اندازه برايش اثر قائل شديم زبان است نه عمل، در عمل هم توجه به عمل فردى است نه اجتماعى. 🔻چيزى كه بيش از هر چيز ديگر مورد غفلت است دخالت منطق است در اين كار. مقصود اين است كه در كار معروف و منكر بايد تدابير عملى انديشيد و بايد ديد چه طرز عملى مردم را نسبت به فلان كار نيك تشويق مى ‏كند و مردم را از فلان عمل زشت باز مى ‏دارد. 🔻چندى پيش در يكى از روزنامه ‏هاى عصر مقاله ‏اى خواندم تحت عنوان «خروارها پند و نصيحت» در آن مقاله بعد از آنكه نوشته بود كه در كشور ما خروارها پند و نصيحت به صورت هاى مختلف ولى بى ‏اثر است اين مَثل را ذكر كرده بود: «يك جو درمان بهتر از صد خروار نسخه است.» ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار)) ؛ ج‏20 ؛ ص205- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اصل «پند يا بند»! ♦️نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۲) 🔻در ميان ما، در اجراى امر به معروف و نهى از منكر، آن چيزى كه بيشتر مورد توجه بوده دو وسيله بوده است؛ الآن هم مى ‏بينيم مردم در اجراى اين اصل توجهشان فقط به همين دو چيز است. 🔻آن دو چيز يكى «گفتن» است و ديگرى «اعمال زور»؛ يعنى اول بگوييم بعد هم اگر از گفتن نتيجه نگرفتيم اعمال زور بكنيم. و به تعبير ديگر - كه تعبير سعدى است - ما به «پند» معتقد هستيم و «بند»؛ اول پند مى ‏دهيم و اگر اثر نكند و قدرت داشته باشيم، به زدن و بستن متوسل مى‏شويم. اين دو تا را خوب شناخته ‏ايم و به اين دوتا آشنايى داريم. 🔻البته شك نيست كه گفتن و پند دادن وسيله ‏اى است از وسائل. اعمال زور هم به سهم خود در مواردى وسيله ديگرى است از وسائل. ولى آيا وسيله امر به معروف و نهى از منكر منحصر است به همين دو؟ وسيله ديگر و راه ديگرى نيست؟ (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 200- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 کمکی که برخی افراد مذهبی به طور ناخواسته به مخالفان و دشمنان خود می‌کنند ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️چه منكرات شنيع كه به نام نهى از منكر واقع نشد! 🔻مى ‏گويند در زمان رياست مرحوم آقا نجفى اصفهانى يك روز عده ‏اى كه نام طلبه روى خود گذاشته بودند ولى طلبه واقعى نبودند (طلاب واقعى هميشه از اين گونه اعمال و ماجراها خود را دور نگه مى ‏داشتند) در حالى كه نفس مى ‏زدند و يك دايره شكسته و يك دمبك شكسته در دست داشتند آمدند به منزل مرحوم آقا نجفى. 🔻ايشان پرسيدند چه خبر است؟ از كجا مى ‏آييد؟ اينها چيست در دست شما؟ 🔻گفتند در مدرسه بوديم كه به ما اطلاع دادند در چندين خانه آن طرف مدرسه مجلس‏ عروسى است و در آنجا دايره و دمبك مى ‏زنند. از پشت بام مدرسه از روى بام هاى خانه ‏ها از اين پشت بام به آن پشت بام رفتيم تا به آن خانه رسيديم. داخل آن خانه شديم و مردم را زديم و دايره و دمبك آنها را شكستيم. يكى از آنها جلو آمد و گفت: من خودم رفتم جلو ، سيلى محكمى به گوش عروس زدم. 🔻مرحوم آقا نجفى گفت: حقيقتاً نهى از منكر هم همين است كه شما كرديد! چندين منكر به نام نهى از منكر مرتكب شديد: اولًا مجلس عروسى بوده. ثانياً شما حق تجسس نداشته ‏ايد. ثالثاً شما چه حق داشته ‏ايد از پشت بام هاى مردم برويد. رابعاً كى به شما اجازه داده كه برويد و زدوخورد كنيد؟ 🔻نظاير اين داستان در گذشته زياد بوده است؛ خوشبختانه حالا نيست، ولى حالا هم بايد بدانيم بسيارى از نهى از منكرها روى قانون امر به معروف و نهى از منكر نيست، بلكه خود آنها منكراتى است كه بايد جلوى آنها گرفته شود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 200- 199- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۳) 🔸راه اخلاص و عمل 🔻در اخبار وارد شده كه امر به معروف و نهى از منكر سه مرحله و سه مقام دارد: مرحله قلب، مرحله زبان، مرحله يد و عمل 🔻ما معمولًا از مرحله قلب به جاى آنكه‏ اخلاص و حسن نيت و علاقه به سرنوشت مسلمانان را درك كنيم، جوش و خروش و عصبانيت هاى بيجا مى ‏فهميم؛ و از مرحله زبان به جاى آنكه بيانهاى روشن كننده و منطقى بفهميم كه قرآن مى ‏فرمايد: ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ، موعظه ‏ها و پندهاى تحكم ‏آميز مى ‏فهميم؛ و از مرحله يد و عمل هم به جاى اينكه تبليغ عملى و حسن عمل و همچنين تدابير عملى بفهميم، تنها اين مطلب را فهميده ‏ايم كه بايد اعمال زور كرد. 🔻روى هم رفته ما براى گفتن و نوشتن و خطابه و مقاله زياده از حد، اعجاز قائل هستيم؛ خيال مى ‏كنيم با گفتن و زبان كار درست مى‏شود، در صورتى كه: سعديا گر چه سخن‏دان و مصالح گويى‏ به عمل كار برآيد به سخندانى نيست‏ 🔻در حديث است: «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيْرِ الْسِنَتِكُمْ‏ » مردم را به دين حق و صلاح دعوت كنيد اما با ابزارى غير از ابزار زبان يعنى با ابزار عمل. 🔻در حديث ديگرى است كه: «ما جَعَلَ اللَّهُ بَسْطَ اللِّسانِ وَ كَفَّ الْيَدِ وَ انَّما جَعَلَهُما يَبْسُطانِ مَعاً وَ يَكُفّانِ مَعاً » يعنى چنين نيست كه خدا اجازه داده باشد كه تنها زبان باز باشد ولى دست بسته باشد، بلكه اگر باز است هر دو بايد باز باشد و اگر مى‏خواهد بسته باشد هر دو بسته باشد، يعنى اگر عمل در كار نباشد خوب است زبان هم بسته باشد. **♦️عمل جمعى و گروهى**‏ 🔻مطلب ديگر اينكه گذشته از اينكه ما در اجراى امر به معروف و نهى از منكر بايد عمل را دخالت دهيم، به اين نكته توجه داشته باشيم كه عمل هم اگر فردى باشد چندان مفيد فايده‏اى نيست خصوصاً در دنياى امروز. 🔻اين هم خود يك مشكلى است در زندگى اجتماعى ما كه آنهايى هم كه اهل عمل مى‏باشند توجهى به عمل اجتماعى ندارند و به اصطلاح «تك رو» مى‏باشند. از عمل فردى كارى ساخته‏ نيست، از فكر فرد كارى ساخته نيست، از تصميم فرد كارى ساخته نيست؛ همكارى و همفكرى و مشاركت لازم است. 🔻در تفسير الميزان در ذيل آيه كريمه قرآن: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا بحثى دارد راجع به اينكه دستور اسلام اين است كه تفكر، تفكر اجتماعى باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 201- 200- و 204-205- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 عدالت و حقوق‌بشر از نوع فرانسوی و غربی! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۴) 🔻 غالباً وقتى كه اسم امر به معروف و نهى از منكر برده مى ‏شود گفته مى ‏شود: اى آقا! مگر مى ‏گذارند؟! مگر مى ‏شود امر به معروف و نهى از منكر كرد؟! موانع زيادى هست. 🔻من برعكس معتقدم كه يگانه چيزى كه در هيچ زمانى ممكن نيست بطور كلى جلو آن را گرفت و هيچ قدرتى نمى ‏تواند بكلى از او جلوگيرى كند همين امر به معروف و نهى از منكر است. 🔻البته اگر مقصود از امر به معروف و نهى از منكر تنها گفتن و جنجال كردن و بعد هم اعمال زور و فشار باشد ممكن است موانعى پيش بيايد، ولى اساس امر به معروف و نهى از منكر نيكوكارى است. مگر ممكن است كسى بخواهد از خودگذشتگى كند و خود را در خدمت خلق خدا قرار دهد، بخواهد خودش خوب باشد و به مردم خوبى كند و آنگاه قدرتى بتواند جلو خوبى خود او يا خوبى كردن او را بگيرد؟! مگر مى ‏شود به مردم گفت خوب نباشيد و به مردم خوبى نكنيد؟! 🔻به هر حال اين است اصل مقدس امر به معروف و نهى از منكر، و آن بود و هست طرز مواجهه ما با اين اصل مقدس كه كار به اينجا كشيده كه نه تنها در جامعه ما متروك شده، در افكار ما نيز مسخ شده و تغيير شكل داده است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 208- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340