eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
32 عکس
170 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾السلام علیک یا فاطمة المعصومة السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ⚫سالروز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به‌ محضر مقدس امام عصر (عج) و پیروان مکتبش تسلیت می گوئیم.
⭕️ عصر نفاق و قلب حقایق 🔻بارزترين مشخّص عصر ما، ظاهرترين پديده ‏هاى اجتماعى عصر ما و بزرگترين كارخانه ‏هاى زمان ما چيست؟ 🔻بزرگترين پديده عصر ما نفاق است. نفاق يعنى اينكه بشر جورى فكر بكند جور ديگرى حرف بزند، يعنى فاصله ميان دل و زبان. 🔻در كدام عصر و زمان اين‏ مقدار مفاهيم مقدس بشرى استعمال شده است؟ 🔻در كدام عصر و زمان اين‏قدر دم از اخلاق و صلح و امنيت و آزادى و مساوات و برادرى و برابرى و انسانيت و حقوق بشر زدند و در كدام عصر به اندازه زمان ما اين مفاهيم را ملعبه قرار دادند و با اينها بازى كردند؟ 🔻از آن سر دنيا با هواپيمايش حركت مى‏ كند و بمب هاى آتش زا را روى سر مردم بى‏ گناه مى‏ ريزد، بعد مى‏ گويد تصميم آمريكا در دفاع از آزادى راسخ است. آن بلوك ديگر را هم در چكسلواكى ديديد. 🔻بزرگترين پديده‏ اى كه در عصر ما هست پديده نفاق است و بزرگترين كارخانه ‏اى كه در عصر ما اختراع شده است كارخانه قلب حقايق است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏21، ص: 459-458-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بعد از این دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است! 🔸 فرازی جدید از سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌
♦️منطق يا تعبّد؟ 🔸نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۱) 🔻یکی از نکات خيلى مهم اين است كه ما در اجراى امر به معروف و نهى از منكر منطق را دخالت نمى ‏دهيم، در صورتى كه هر كارى منطقى مخصوص به خود دارد كه كليد آن كار است. 🔻چيزى را كه ما خوب شناخته ‏ايم و بيش از اندازه برايش اثر قائل شديم زبان است نه عمل، در عمل هم توجه به عمل فردى است نه اجتماعى. 🔻چيزى كه بيش از هر چيز ديگر مورد غفلت است دخالت منطق است در اين كار. مقصود اين است كه در كار معروف و منكر بايد تدابير عملى انديشيد و بايد ديد چه طرز عملى مردم را نسبت به فلان كار نيك تشويق مى ‏كند و مردم را از فلان عمل زشت باز مى ‏دارد. 🔻چندى پيش در يكى از روزنامه ‏هاى عصر مقاله ‏اى خواندم تحت عنوان «خروارها پند و نصيحت» در آن مقاله بعد از آنكه نوشته بود كه در كشور ما خروارها پند و نصيحت به صورت هاى مختلف ولى بى ‏اثر است اين مَثل را ذكر كرده بود: «يك جو درمان بهتر از صد خروار نسخه است.» ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار)) ؛ ج‏20 ؛ ص205- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اصل «پند يا بند»! ♦️نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۲) 🔻در ميان ما، در اجراى امر به معروف و نهى از منكر، آن چيزى كه بيشتر مورد توجه بوده دو وسيله بوده است؛ الآن هم مى ‏بينيم مردم در اجراى اين اصل توجهشان فقط به همين دو چيز است. 🔻آن دو چيز يكى «گفتن» است و ديگرى «اعمال زور»؛ يعنى اول بگوييم بعد هم اگر از گفتن نتيجه نگرفتيم اعمال زور بكنيم. و به تعبير ديگر - كه تعبير سعدى است - ما به «پند» معتقد هستيم و «بند»؛ اول پند مى ‏دهيم و اگر اثر نكند و قدرت داشته باشيم، به زدن و بستن متوسل مى‏شويم. اين دو تا را خوب شناخته ‏ايم و به اين دوتا آشنايى داريم. 🔻البته شك نيست كه گفتن و پند دادن وسيله ‏اى است از وسائل. اعمال زور هم به سهم خود در مواردى وسيله ديگرى است از وسائل. ولى آيا وسيله امر به معروف و نهى از منكر منحصر است به همين دو؟ وسيله ديگر و راه ديگرى نيست؟ (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 200- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 کمکی که برخی افراد مذهبی به طور ناخواسته به مخالفان و دشمنان خود می‌کنند ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️چه منكرات شنيع كه به نام نهى از منكر واقع نشد! 🔻مى ‏گويند در زمان رياست مرحوم آقا نجفى اصفهانى يك روز عده ‏اى كه نام طلبه روى خود گذاشته بودند ولى طلبه واقعى نبودند (طلاب واقعى هميشه از اين گونه اعمال و ماجراها خود را دور نگه مى ‏داشتند) در حالى كه نفس مى ‏زدند و يك دايره شكسته و يك دمبك شكسته در دست داشتند آمدند به منزل مرحوم آقا نجفى. 🔻ايشان پرسيدند چه خبر است؟ از كجا مى ‏آييد؟ اينها چيست در دست شما؟ 🔻گفتند در مدرسه بوديم كه به ما اطلاع دادند در چندين خانه آن طرف مدرسه مجلس‏ عروسى است و در آنجا دايره و دمبك مى ‏زنند. از پشت بام مدرسه از روى بام هاى خانه ‏ها از اين پشت بام به آن پشت بام رفتيم تا به آن خانه رسيديم. داخل آن خانه شديم و مردم را زديم و دايره و دمبك آنها را شكستيم. يكى از آنها جلو آمد و گفت: من خودم رفتم جلو ، سيلى محكمى به گوش عروس زدم. 🔻مرحوم آقا نجفى گفت: حقيقتاً نهى از منكر هم همين است كه شما كرديد! چندين منكر به نام نهى از منكر مرتكب شديد: اولًا مجلس عروسى بوده. ثانياً شما حق تجسس نداشته ‏ايد. ثالثاً شما چه حق داشته ‏ايد از پشت بام هاى مردم برويد. رابعاً كى به شما اجازه داده كه برويد و زدوخورد كنيد؟ 🔻نظاير اين داستان در گذشته زياد بوده است؛ خوشبختانه حالا نيست، ولى حالا هم بايد بدانيم بسيارى از نهى از منكرها روى قانون امر به معروف و نهى از منكر نيست، بلكه خود آنها منكراتى است كه بايد جلوى آنها گرفته شود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 200- 199- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۳) 🔸راه اخلاص و عمل 🔻در اخبار وارد شده كه امر به معروف و نهى از منكر سه مرحله و سه مقام دارد: مرحله قلب، مرحله زبان، مرحله يد و عمل 🔻ما معمولًا از مرحله قلب به جاى آنكه‏ اخلاص و حسن نيت و علاقه به سرنوشت مسلمانان را درك كنيم، جوش و خروش و عصبانيت هاى بيجا مى ‏فهميم؛ و از مرحله زبان به جاى آنكه بيانهاى روشن كننده و منطقى بفهميم كه قرآن مى ‏فرمايد: ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ، موعظه ‏ها و پندهاى تحكم ‏آميز مى ‏فهميم؛ و از مرحله يد و عمل هم به جاى اينكه تبليغ عملى و حسن عمل و همچنين تدابير عملى بفهميم، تنها اين مطلب را فهميده ‏ايم كه بايد اعمال زور كرد. 🔻روى هم رفته ما براى گفتن و نوشتن و خطابه و مقاله زياده از حد، اعجاز قائل هستيم؛ خيال مى ‏كنيم با گفتن و زبان كار درست مى‏شود، در صورتى كه: سعديا گر چه سخن‏دان و مصالح گويى‏ به عمل كار برآيد به سخندانى نيست‏ 🔻در حديث است: «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيْرِ الْسِنَتِكُمْ‏ » مردم را به دين حق و صلاح دعوت كنيد اما با ابزارى غير از ابزار زبان يعنى با ابزار عمل. 🔻در حديث ديگرى است كه: «ما جَعَلَ اللَّهُ بَسْطَ اللِّسانِ وَ كَفَّ الْيَدِ وَ انَّما جَعَلَهُما يَبْسُطانِ مَعاً وَ يَكُفّانِ مَعاً » يعنى چنين نيست كه خدا اجازه داده باشد كه تنها زبان باز باشد ولى دست بسته باشد، بلكه اگر باز است هر دو بايد باز باشد و اگر مى‏خواهد بسته باشد هر دو بسته باشد، يعنى اگر عمل در كار نباشد خوب است زبان هم بسته باشد. **♦️عمل جمعى و گروهى**‏ 🔻مطلب ديگر اينكه گذشته از اينكه ما در اجراى امر به معروف و نهى از منكر بايد عمل را دخالت دهيم، به اين نكته توجه داشته باشيم كه عمل هم اگر فردى باشد چندان مفيد فايده‏اى نيست خصوصاً در دنياى امروز. 🔻اين هم خود يك مشكلى است در زندگى اجتماعى ما كه آنهايى هم كه اهل عمل مى‏باشند توجهى به عمل اجتماعى ندارند و به اصطلاح «تك رو» مى‏باشند. از عمل فردى كارى ساخته‏ نيست، از فكر فرد كارى ساخته نيست، از تصميم فرد كارى ساخته نيست؛ همكارى و همفكرى و مشاركت لازم است. 🔻در تفسير الميزان در ذيل آيه كريمه قرآن: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا بحثى دارد راجع به اينكه دستور اسلام اين است كه تفكر، تفكر اجتماعى باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 201- 200- و 204-205- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 عدالت و حقوق‌بشر از نوع فرانسوی و غربی! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️نکات شاخص در امر به معروف و نهی از منکر(۴) 🔻 غالباً وقتى كه اسم امر به معروف و نهى از منكر برده مى ‏شود گفته مى ‏شود: اى آقا! مگر مى ‏گذارند؟! مگر مى ‏شود امر به معروف و نهى از منكر كرد؟! موانع زيادى هست. 🔻من برعكس معتقدم كه يگانه چيزى كه در هيچ زمانى ممكن نيست بطور كلى جلو آن را گرفت و هيچ قدرتى نمى ‏تواند بكلى از او جلوگيرى كند همين امر به معروف و نهى از منكر است. 🔻البته اگر مقصود از امر به معروف و نهى از منكر تنها گفتن و جنجال كردن و بعد هم اعمال زور و فشار باشد ممكن است موانعى پيش بيايد، ولى اساس امر به معروف و نهى از منكر نيكوكارى است. مگر ممكن است كسى بخواهد از خودگذشتگى كند و خود را در خدمت خلق خدا قرار دهد، بخواهد خودش خوب باشد و به مردم خوبى كند و آنگاه قدرتى بتواند جلو خوبى خود او يا خوبى كردن او را بگيرد؟! مگر مى ‏شود به مردم گفت خوب نباشيد و به مردم خوبى نكنيد؟! 🔻به هر حال اين است اصل مقدس امر به معروف و نهى از منكر، و آن بود و هست طرز مواجهه ما با اين اصل مقدس كه كار به اينجا كشيده كه نه تنها در جامعه ما متروك شده، در افكار ما نيز مسخ شده و تغيير شكل داده است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امر به معروف و نهى از منكر(ده گفتار))، ج‏20، ص: 208- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️اسلام واقعی و بدون پیرایه ، دوای درد بشریت 🔻اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد كه نيازهاى جهان بشرى را رفع كند، اگر دواى درد بشر نباشد، ما و شما و هزاران حسينيه ‏هاى ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امكان ندارد (القسر لا يدوم). 🔻ولى اگر اسلام اين قدرت و توانايى را داشته باشد باقى مى ‏ماند. 🔻تنها وظيفه ‏اى كه ما داريم اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم. 🔻نقش حسينيه ‏هاى ارشاد و امثال آن اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كند، آگاهش كند، متوجهش نمايد كه تو به اسلام محتاجى، بعد اسلام را عارى از هر پيرايه ‏اى به او عرضه بدارد. ديگر همان كافى است، نمى ‏خواهد ما و شما نگهدارش باشيم، او خودش جاى خودش را باز مى ‏كند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏21، ص: 457- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ موانع شناخت (علل خطاها و گمراهی ها) از منظر قرآن (۱) 1️⃣ تكيه بر ظنّ و گمان بجاى علم و يقين‏ 🔻قرآن مى‏ گويد: «اكثر مردم چنين ‏اند كه اگر بخواهى پيرو آنها باشى تو را از راه حق گمراه مى‏ كنند، براى اينكه تكيه ‏شان بر ظنّ و گمان است (نه بر يقين) و تنها با حدس و تخمين كار مى‏ كنند.»( انعام/ 116) 🔻قرآن كريم در آيات زيادى به شدّت با پيروى از ظنّ و گمان مخالفت مى‏ كند و مى‏ گويد: مادامی‏كه به چيزى علم و يقين حاصل نكرده ‏اى آن را دنبال مكن‏( اسراء/ 36) 🔻امروز از نظر فلسفى مسلّم شده است كه يكى از عوامل عمده خطاها و اشتباهات همين بوده است. 🔻«دكارت» هزار سال پس از قرآن اوّلين اصل منطقى خويش را اين قرار داد و گفت: «هيچ چيز را حقيقت ندانم مگر اينكه بر من بديهى باشد و در تصديقات خود از شتابزدگى و سبق ذهن و تمايل بپرهيزم، و نپذيرم مگر آن را كه چنان روشن و متمايز باشد كه هيچ گونه شكّ و شبهه در آن نماند.» (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج‏2، ص: 65- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 انسان اسیر خواهش‌های نفسانی؛ تنها راه تسلط بر نفس چیست؟ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️بحرانهاى حل ناشدنى امروز بشر 🔻بحرانهاى حل ناشدنى و مشكلات امروز بشر، تمامْ بحرانهايى است معنوى و اخلاقى. ريشه ‏اش در كجاست؟ فقدان ايمان 🔻در گذشته بشر خيلى بحرانها داشت كه منشأش جهل و نادانى و فقدان علم بود ولى امروز بحمد اللّه اين بال بشر خيلى رشد كرده. اين يك بالش كه بال علم است خوب رشد كرده ولى آن بال ديگرش كه بال ايمان است همين‏جور مانده (و مرغ با يك بال نمى ‏تواند پرواز كند) 🔻همان‏طور كه ايمان نيز در برخى محيطها رشد مى ‏كند ولى در محيط جهل و تعصّب براى بشر جز بدبختى چيز ديگرى نمى ‏آورد. قرآن تكيه ‏اش روى هر دو اينهاست: بال علم و بال ايمان، و با اين دو بال است كه مشكلات بشر آن‏چنان‏كه بايد حل مى‏شود. 🔻قرآن گاهى از علم، جدا سخن مى‏گويد و از ايمان جدا، مثل: «وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ»(قصص:80) گاهى هم علم و ايمان را با يكديگر توأم مى ‏كند: «وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ‏ »(روم:56) آنها كه هم از موهبت دانش و روشنايى و قدرتى كه دانش مى ‏دهد [برخوردارند و هم از موهبت ايمان.] ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج‏22، ص: 630- 629- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تفسیری کودکانه و خودخواهانه از مهدویت: قیام حضرت حجت(ع) برای نجات ما شیعیان است، آنهم شیعیانی مثل ما! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام» https://t.me/motahar_1340 🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام https://t.me/andishemotahar49
♦️می خواهم دستم پيش امثال تو دراز نباشد! 🔻يكى از علماى بزرگ اصفهان بود كه ما خيلى به اين مرد ارادت داشتيم. 🔻شخصى نقل مى ‏كرد كه يكى از تجار بزرگ اصفهان در كربلا با او مواجه شده بود. با هم آشنا بودند. 🔻آن عالم خيلى آدم ساده زيست و بى ‏تكلّفى بود، مثلا اگر گرسنه ‏اش مى ‏شد چنين نبود كه به منزل برود، و چون طبيب بود حال خودش را مى ‏فهميد و اغلب غذاى ساده مى ‏خورد. 🔻آن تاجر خيلى به اين مرد ارادت مى ‏ورزيد. پول زيادى هم آورده بود نجف و كربلا كه به مراجع بدهد. آمد آنجا و از ايشان خواهش كرد كه من فلان مبلغ پول آورده ‏ام، دلم مى ‏خواهد كه اين پول را بدهم شما تقسيم كنيد. 🔻گفت: من نمى ‏گيرم، به هر كس دلت مى ‏خواهد بده. گفت: پس من به شما مى ‏دهم، شما به آقا بدهيد (زمان مرحوم آيت ‏اللَّه سيد ابو الحسن اصفهانى بود). 🔻مى ‏خواست احترام عالم محل را حفظ كرده باشد. گفت: خودت برو بده. گفت: پس من فلان مبلغش را به ايشان مى ‏دهم، يك مقدار كم هم دلم مى ‏خواهد به شما بدهم، شما به هر كس مى ‏خواهيد بدهيد. گفت: من نمى ‏خواهم، به هر كه مى ‏خواهى بده. 🔻آخرش با اين كه مريدش بود عصبانى شد و به او گفت اگر احتياج ندارى پس چرا اينجا نشسته ‏اى نان و لبو مى ‏خورى؟ گفت: براى اين كه به تو محتاج نباشم و دستم پيش تو دراز نباشد. 🔸اين براى انسان ارزش دارد. براى انسان ارزش دارد دستش پيش ديگرى دراز نباشد نان و لبو بخورد، ولى ارزش ندارد چلو مرغ بخورد دستش پيش ديگران دراز باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 202-201- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 آزادی و رشد فکری جامعه(۱) ✅ بسيارى از مسائل اجتماعى است كه اگر سرپرستان ‏ اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستى نكنند گمراه مى‏شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نيت (تا چه رسد به اين كه سوء نيت داشته باشند) به بهانه اين كه مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمى‏ فهمند و لياقت ندارند آزادى را از آنها بگيرند اين مردم تا ابد بى‏ لياقت باقى مى‏ مانند. ✅ بعنوان نمونه انتخابى مانند انتخاب وكيل مجلس مى‏خواهد صورت بگيرد. ممكن است شما كه فوق اين جمعيت قرار گرفته‏ ايد حسن نيت هم داشته باشيد و واقعا تشخيص شما اين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب كند، و فرض مى‏كنيم واقعا هم آن فرد شايسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل كنيد و بگوييد شما نمى‏ فهميد و بايد حتما فلان شخص را انتخاب كنيد، اينها تا دامنه قيامت مردمى نخواهند شد كه اين رشد اجتماعى را پيدا كنند. ✅ رشد جامعه به اين است كه در انتخاب آزادش بگذاريم ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند؛ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد. ▪️‏مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ج‏24 ص 389- 391- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 شهید مطهری: اگر می‌خواهید جامعه‌ای رشید داشته باشید بگذارید تا مردم آزادانه انتخاب کنند ولو اینکه صد بار هم اشتباه انتخاب کنند.
⭕️ خطر معصوم انگاری و غیر قابل انتقادبودن شخصیت های غیر معصوم! 🔻معتقد بوده و هستم كه : هر «مقام غير معصومى» كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام. 🔻... مانند عوام فكر نمى‏ كنم كه : هر كه در طبقه «مراجع» قرار گرفت مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است و مصون از خطا و گناه و فسق است. 🔻اگر چنين چيزى بود، شرط عدالت ، بلاموضوع بود. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج‏۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آزادی و رشد (۲) 🔻بشر اگر بخواهد رشد پيدا كند بايد در كار خودش آزاد باشد، در انتخاب خودش آزاد باشد. 🔻شما بچه ‏تان را تربيت مى‏ كنيد، خيلى هم علاقه ‏مند هستيد كه او آن طورى كه دلتان مى‏ خواهد از آب دربيايد. 🔻ولى اگر هميشه از روى كمال علاقه ‏اى كه به او داريد در تمام كارها از او سرپرستى كنيد، يعنى مرتب به او ياد بدهيد، فرمان بدهيد كه اين كار را بكن،از اينجا برو؛ اگر مى‏ خواهد چيزى بخرد همراهش برويد، همواره به او دستور بدهيد كه اين را بخر، آن را نخر؛ محال است كه اين بچه شما يك آدم باشخصيت از آب دربيايد. 🔻در حدودى براى شما لازم است بچه‏ تان را هدايت كنيد و در حدودى هم لازم است او را آزاد بگذاريد، يعنى هم هدايت و هم آزاد گذاشتن. 🔻وقتى اين دو با يكديگر توأم شد، آن‏وقت بچه شما اگر يك استعدادى هم داشته باشد، ممكن است كه يك بچه با تربيت كاملى از آب درآيد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 390-389- با تلخیص و ویرایش جزئی- eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی! 🔹 خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌