فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فلسفه بزرگداشت روز عاشورا :
تجدید حیات،
تزریق روح اسلام به خود و جامعه،
احیای امر به معروف و نهی از منکر
و
شستشوی روح در کوثر حسینی
♦️عاشورا ، روز سبقت صفات حسینی از یکدیگر
🔻روز عاشوراست،
روز معراج حسين بن على عليه السلام است،
روزى است كه ما بايد از روح حسين،
از غيرت حسين،
از مقاومت حسين،
از شجاعت و دليرى حسين،
از روشن بينى حسين پرتوى بگيريم،
بلكه ما هم ذره اى بيدار شويم.
🔻يكى از نويسندگان بسيار معروف (عبّاس محمود عَقّاد) جمله اى درباره أبا عبد اللَّه عليه السلام دارد، مىگويد:
در روز عاشورا مثل اين بود كه يك نوع مسابقه ميان خصلت هاى حسينى برقرار شده بود،
يعنى فضايل حسينى هر كدام با ديگرى مسابقه مىداد:
صبر حسين مىخواست از ساير صفاتش جلو بيفتد،
رضاى حسين به آنچه كه رضاى خداست مىخواست از صبرش جلو بيفتد،
اخلاص حسين مىخواست از همه اينها پيشى بگيرد،
شجاعت حسين مىخواست گوى سبقت را از صفات ديگر او بربايد.
🔻من عرض مىكنم- البته من نمىتوانم درباره اخلاص حسينى كوچكترين سخنى بگويم؛ كوچكتر از اين هستم،
ولى مىتوانم بگويم:
چيزى كه در روز عاشورا بيش از هر چيز ديگر جلوه گر و نمايان است طمأنينه حسين،
اطمينان حسين،
آرامش و استقامت حسين است.
🔻 اين سخنى نيست كه من مىگويم، سخنى است كه از همان روزها درك كردند.
شخصی كه آنجا حاضر بوده است، در واقع يك خبرنگار بوده و قضايا را نقل كرده است جمله اى دارد.
تعبير او مطابق عصر و زمان و فهم خودش خيلى عالى است،
مىگويد:
به خدا قسم من سراغ ندارم مرد دل شكسته اى، مرد تحت فشار قرار گرفته اى را كه فرزندانش (اهل بيتش) جلوى چشمش قلم قلم باشند،
اصحابش را ببيند درحالىكه سرهايشان از بدنهايشان جدا شده است،
و اين مقدار قوّت قلب داشته باشد!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 294-295 - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔴 رنگ آميزى با خون!
🔻امام حسين عليه السلام پيام خود را نه روى سنگى نوشت و نه حجّارى كرد.
آنچه او گفت، در هواى لرزان و در گوش افراد طنين انداخت
اما در دلها ثبت شد به طورى كه از دلها گرفتنى نيست.
و خودش كاملًا به اين حقيقت آگاه بود؛
آينده را درست مىديد كه بعد از اين، حسين كشته شدنى نيست
و هرگز كشته نخواهد شد.
🔻شما ببينيد آيا اينها مى تواند تصادف باشد؟
ابا عبد الله در روز عاشورا در آن ساعات و لحظات آخر استنصار مىكرد،
باز هم ياور مىخواست، ياورهايى كه بيايند كشته بشوند
نه ياورهايى كه بيايند نجاتش بدهند.
🔻امام حسين،
ديگر بعد از كشته شدن اصحاب و برادران و فرزندانش بدون شك نمىخواهد زنده بماند
ولى ياور مى خواست كه باز هم بيايد كشته بشود.
🔻طفل شيرخوارشان را به دست ايشان مى دهند.
اين طفل در بغل عمه اش زينب،
خواهر مقدس أبا عبد اللَّه است.
حضرت اين طفل را در بغل مى گيرد.
🔻أبا عبد اللَّه نفرمود خواهر جان!
چرا در ميان اين بلوا،
در فضايى كه هيچ امنيتى ندارد
و از آن طرف تير پرتاب مىشود و دشمن كمين كرده،
اين طفل را آوردى،
بلكه او را در بغل گرفت
و در همين حال تيرى از سوى دشمن مى آيد
و به گلوى طفل مقدس اصابت مى كند.
🔻أبا عبد اللَّه چه مى كند؟
ببينيد رنگ آميزى چگونه است؟
تا اين طفل اينچنين شهيد مىشود، دست مىبرد و يك مشت خون پر مىكند
و به طرف آسمان مىپاشد
كه اى آسمان،
ببين و شاهد باش!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: -373-370- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تحلیل شهید مطهری از واقعه عاشورا (۲)
🔻 آيا تاريخچه عاشورا فقط رثاء است؟
فقط مصيبت است و چيز ديگرى نيست؟
🔻چرا بايد حادثه كربلا را هميشه از نظر صفحه سياهش مطالعه كنيم
و چرا بايد هميشه جنايت هاى كربلا گفته شود؟
چرا هميشه بايد حسين بن على از آن جنبه اى كه مورد جنايت جانيان است مورد مطالعه ما قرار بگيرد؟
چرا شعارهايى كه به نام حسين بن على مى دهيم و مى نويسيم،
از صفحه تاريك عاشورا گرفته شود؟
چرا ما صفحه نورانى اين داستان را كمتر مطالعه مى كنيم،
درحالى كه جنبه حماسى اين داستان صد برابر بر جنبه جنايى آن مى چربد
و نورانيت اين حادثه بر تاريكى آن خيلى مى چربد.
🔻پس بايد اعتراف كنيم كه يكى از جاني هاى (ناخواسته و ناخودآگاه) بر حسين بن على ما هستيم كه از اين تاريخچه فقط يك صفحه اش را مى خوانيم
و صفحه ديگرش را نمى خوانيم.
جاني هاى بر امام حسين آنهايى هستند كه اين تاريخچه را از نظر هدف منحرف كرده و مى كنند.
▪️مجموعه آثار شهید مطهری (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 31-30- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️عبرتهای عاشورا(۴)
🔻زینب کبری سلاماللَّهعلیها در بازار کوفه، آن خطبه عظیم را اساساً بر همین محور ایراد کرد:
«یا اهل الکوفه، یا اهل الختل و الغدر، أتبکون؟!»
... شما مثل زنی هستید که پشمها یا پنبهها را با مغزل نخ میکند؛
بعد از آن که این نخها آماده شد، دوباره شروع میکند نخها را از نو باز کردن و پنبه نمودن!
شما در حقیقت نخهای رشته خود را پنبه کردید.
این، همان برگشت است.
این، عبرت است.
هر جامعه اسلامی، در معرض همین خطر هست.
🔻آیا هر جامعه اسلامی، همین عاقبت را دارد؟
اگر عبرت بگیرند، نه؛
اگر عبرت نگیرند، بله.
عبرتهای عاشورا اینجاست.
🔻...اگر دقّت نکنید، اگر مواظب نباشیم، اگر خودمان را آنچنان که باید و شاید، در این راه نگه نداریم، ممکن است آن سرنوشت پیش بیاید.
عبرت عاشورا، اینجاست
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی ، بیانات در خطبههای نمازجمعه ۱۳۷۷/۰۲/۱۸-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⚫️السلام علیک یا علی بن الحسین یا زین العابدین یابن رسول االله
🔳سالروز شهادت مظلومانه احیاگر نهضت عاشورا ، امام زین العابدین و سید الساجدین(ع) را به محضر مقدس حضرت ولی عصر (عج) ،مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت «علیهم السلام» تسلیت می گوئیم.
⭕️ روایتی عبرت آموز از امام سجّاد «عليه السلام»
🔻روزى امام سجاد (سلام اللَّه عليه) عبيد اللَّه بن عباس بن على پسر حضرت ابو الفضل العباس را ديدند؛
نوشته اند: فَاسْتَعْبَرَ :
گريه كرد و اشكش جارى شد.
عمويش ابا الفضل و صحنه عاشورا و قضاياى عاشورا به يادش آمد، اشكش جارى شد.
🔻بعد فرمود: چند روز بر پيغمبر بسيار سخت گذشت:
يكى روز احد بود كه عمويش حمزه به آن وضع شهيد شد،
ديگر روز موته بود كه پسرعمويش جعفر شهيد شد.
هيچ روزى مثل روز حسين بر پيغمبر سخت نگذشت.
🔻بعد امام فرمود:
سى هزار نفر در كربلا جمع شدند
«وَ كُلٌّ يَتَقَرَّبونَ الَى اللَّهِ بِدَمِهِ»
سى هزار نفر به قصد قربت، فرزند پيغمبر را كشتند.
اين شهادت( اقرار و اعتراف) امام سجاد است.
🔻اگر يك چنين زمينه اى نبود كه پسر سعد در عصر تاسوعا وقتى مى خواست شعار بدهد و مردم را بلند كند نمى گفت:
«يا خَيْلَ اللَّهِ ارْكَبى وَ بِالْجَنَّةِ ابْشِرى»
لشكر خدا قيام كن،
بشارت باد تو را به بهشت.
🔻وقتى كه مقدس ، احمق بشود اين جور از آب در مى آيد.
يك عده قليل منافق توانستند از توده اى مسلمان ولى جاهل و احمق لشگرى انبوه عليه فرزند پيغمبر به وجود بياورند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله نفاق(پانزده گفتار))، ج25، ص: 215-214-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آسیب شناسی در تفکر دینی و مجالس عزاداری (۱)
⭕️ تامّلی در حدیث معروف «مَنْ بَكى اوْ أَبْكى اوْ تَباكَى وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»
که بر گریه یا گریاندن یا تباکی بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام وعده پاداش عظیم داده شده است
🔻اين عزادارى كه بحق درباره اش گفته شده:
«مَنْ بَكى اوْ أَبْكى اوْ تَباكَى وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ »
كه حتى براى تباكى (خود را شبيه گريه كننده قرار دادن ) هم ارزش فراوان قائل شده،
در اصلْ فلسفه اش تهييج احساسات عليه يزيدها و ابن زيادها و به سود حسين ها و حسينى ها در طول زمان بوده است
🔻در شرايطى كه حسين به صورت يك مكتب در يك زمان حضور دارد
و سمبل راه و روش اجتماعى معين و نفى كننده راه و روش موجود معين ديگرى است،
يك قطره اشك برايش ريختن واقعاً نوعى سربازى است.
🔻در شرايط خشن يزيدى، در حزب حسينى ها شركت كردن و تظاهر به گريه كردن بر شهدا نوعى اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقيقت نوعى از خود گذشتگى است.
اينجاست كه عزادارى حسين بن على يك حركت است، يك موج است، يك مبارزه اجتماعى است.
🔻اما تدريجاً روح و فلسفه اين دستور فراموش مىشود و محتواى اين ظرف بيرون مىريزد
و مسئله شكل يك عادت به خود مىگيرد كه مردمى دور هم جمع بشوند
و به مراسم عزادارى مشغول شوند،
بدون اينكه نمايانگر يك جهتگيرى خاص اجتماعى باشد
و بدون آنكه از نظر اجتماعى عمل معنىدارى به شمار رود،
فقط براى كسب ثواب (كه البته ديگر ثوابى هم در كار نخواهد بود) مراسمى را مجرّد از وظايف اجتماعى و بى رابطه با حسين هاى زمان و بى رابطه با يزيدها و عبيداللَّه هاى زمان بپا دارند.
🔻اينجاست كه حركت تبديل به بنياد يعنى عادت شده
و محتواى ظرف بيرون ريخته
و ظرف خالى باقى مانده است.
🔻در چنين مراسمى است كه اگر شخص يزيد بن معاويه هم از گور بدر آيد حاضر است كه شركت كند، بلكه بزرگترين مراسم را بپا دارد.
🔻در چنين مراسم است كه نه تنها «تباكى» اثر ندارد،
اگر يك من اشك هم نثار كنيم به جايى برنمىخورد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(نهضت های اسلامی در صد سال اخیر ) ؛ ج24 ؛ ص80-79- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️مقایسه ای بین مرثیه سرایی و روضه خوانی های عصر ما
و مرثیه سرایی و روضه خوانی عصر ائمه(ع)
🔸آسیب شناسی در تفکر دینی و مجالس عزاداری (۲)
🔻...دعبل خزاعى مى دانيد كيست؟
🔻كميت اسدى مى دانيد كيست؟
اينها دو نفر روضه خوانند
اما نه مثل روضه خوانى من.
دو نفر شاعرند مرثيه گو
اما نه مثل مرثيه گويى هاى محتشم و غيره.
🔻دلم مى خواهد شما اشعار كميت اسدى، اشعار دعبل خزاعى و اشعار ابن الرومى و اشعار ابو فراس حَمْدانى كه به عربى است با همين اشعار محتشم كه هزارتا خواب برايش نقل مى كنند،
مقايسه كنيد و ببينيد آنها كجا و اينها كجا!
آنها دارند مكتب حسين را نشان مى دهند.
🔻كميت اسدى با همان اشعارش از يك سپاه بيشتر براى بنى اميه ضرر داشت.
اين مرد كى بود؟
يك روضه خوان بود اما چه روضه خوانى؟
آيا روضه خوانى بود كه بيايد چهارتا شعر مفت بخواند و پول بگيرد و برود؟
🔻شعر مى گفت كه تكان مىداد دنيا را، تكان مى داد دستگاه خلافت وقت را.
🔻عبد اللَّه بن حسن بن على، معروف به عبد اللَّه محض، تحت تأثير شعرهاى كميت قرار گرفت؛
به عنوان صله آن ابيات جاندار، سند مزرعه خود را آورد داد به كميت.
كميت گفت:
محال و ممتنع است كه بگيرم،
من مرثيهخوان سيد الشهداء هستم،
من براى خدا مرثيه گفته ام،
پول نمى گيرم.
اصرار فوق العاده كرد.
بالاخره گرفت.
🔻بعد از مدتى آمد پيش عبد اللَّه بن حسن بن على و گفت:
من خواهشى دارم از تو، آيا قبول مى كنى؟
گفت: البته قبول مى كنم، اما من كه نمى دانم چيست.
گفت:
اول بايد قول بدهى كه عمل مى كنى، بعد مى گويم. قول داد و شايد قسم هم خورد.
همينكه قول از او گرفت سند را آورد پس داد، گفت:
من نمى توانم اين را بگيرم.
🔻وقت ديگر بنى هاشم برايش پول جمع كردند و دادند، هر كارى كردند قبول نكرد و گفت:
محال و ممتنع است كه بگيرم.
🔻اين مرد به خاطر همين اشعار و همين نوع مرثيهخوانى چه سختي ها كشيد
و چه روزگارها ديد
و به چه وضعى او را كشتند!
🔻اين مرد را گرفتند و در خانه يوسف بن عمر ثقفى كه حاكم آن روز كوفه بود هشت نفر ريختند به سرش،
شمشيرها به بدنش زدند.
🔻آخرين حرفى كه در آخرين نفس گفت اين بود:
«اللَّهُمَّ آلَ مُحَمَّدٍ، اللَّهُمَّ آلَ مُحَمَّدٍ» خدايا اهل بيت پيغمبر، خدايا اهل بيت پيغمبر.
اين آخرين كلمه اى بود كه به زبان اين مرد آمد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 339- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️عدالت و حقوق بشر غربی!
عملکرد نویسندگان اعلامیه حقوق بشر و مدعیان آزادی با مستعمرات خود !
♦️بهشت را به بها می دهند نه به بهانه
(نظیر انتسابات ظاهری به اهل بیت علیهم السلام)
⭕️ آسیب شناسی در تفکر دینی (3)
🔻از جمله تعليمات رائج بین ما شیعیان این است که می گوئیم :
انتسابت را به على بن ابىطالب درست كن،
«يا على» بگو، اسمت شيعه باشد و در ديوان عزاداران حسينى ثبت بشود، همين كافى است.
جزو حزب باش.
🔻خيال كرديم- العَياذ باللَّه- حسين بن على عليه السلام يك آدم حزب باز است و مى گويد:
هركس كه كارت عضويت در اينجا صادر كرد همان كافى است و مصونيت پيدا مى كند!
🔻اساساً فلسفه شهادت حسين بن على عليه السلام اين بود كه مى خواست اسلام را در مرحله عمل زنده كند:
اشْهَدُ انَّكَ قَدْ اقَمْتَ الصَّلوةَ
وَ اتَيْتَ الزَّكوةَ
وَ امَرْتَ بِالْمَعْروفِ
وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَ جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ:
يعنى تو كشته شدى كه اسلام را در عمل زنده كنى.
ولى ما مى گوييم:
نه، او كشته شد براى اينكه «عمل» را در اسلام بميراند،
انتساب و وابستگى ظاهرى را درست كند!
🔻...به موسیقیدانی گفتند بین اندیشه شیعی (عدم انفکاک عمل از ايمان و اینکه سعادت انسان در گرو عملش است)
و اندیشه مرجئى («عمل» ارزشى ندارد، سعادت انسان در گرو ايمان و عقيده اوست)
عقيده تو چيست؟
🔻او قدرى فكر كرد و گفت:
اعْلاىَ شيعِىٌّ
وَ اسْفَلى مُرْجِئىٌّ
یعنی از سر تا كمرم ، شيعه
و از كمر به پايين «مرجئى» هستم.
مى خواست بگويد من فكرم «شيعى» است
اما در عمل «مرجئى» هستم.
🔻ما امروز وقتى وارد دنياى شيعه مى شويم و به خودمان نگاه مى كنيم مى بينيم خودمان از سر تا قدم ، «مرجئی» هستيم.
دائماً دنبال بهانه هايى هستيم بلكه بهشت را با يك بهانه درست بكنيم.
مى گوييم بهشت را به «بها» نمى دهند، به «بهانه» مى دهند.
🔻على عليه السلام از بهشت به «بها» تعبير مى كند
و مى گويد «ثمن»،
ثمن اعمال شما ؛
واى به حال ملتى كه اين جور فكر كند و بگويد بهشت را به «بها» نمى دهند .
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(احیای تفکر اسلامی- ج25 ص 436-439 - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
♦️خوابهای موهومی که در مجالس دینی نقل شده و آثار سوء تربيتی دارد
🔸آسیب شناسی در تفکر دینی (۴)
🔻 - در صدر اسلام - وقتى اسلام صحيح تعليم داده مى شد نتيجه اش اين بود كه پسر پيغمبر روى انتسابش به پيغمبر هرگز حساب نمى كرد،
روى عمل خودش حساب مىكرد،
حسابش فقط روى اين بود كه برنامه پيغمبر را اجرا كند.
🔻- تحقیر عمل و امید واری بیجا به انتسابات ظاهری به اهل بیت - يكى از آسيبهايى است كه بر تفكر اسلامى از صدر اسلام وارد شد،
اما اين آسيب در صدر اسلام ضعيف بود و شيعيان و اكثريت اهل تسنن در مقابل اين فكر بودند،
اما به علل مختلفى اين فكر توسعه پيدا كرد و مثل يك خوره كه ما را بخورد، خورد
بعد ببينيد در اين زمينه چه خوابها و چه قضيه ها نقل مى كنند.
🔻موضوعى است كه من چند بار در مجامع عرض كرده ام. البته خواب است،
اساسى ندارد ولى از نظر سوء تربيت و بدآموزى خيلى اثر دارد.
🔻مقدس اردبيلى در ميان علماى شيعه معروف به زهد و تقواست و واقعاً هم اين جور بوده، مرد ملّا و فقيه محققى است و شيخ انصارى از ايشان به «محقق اردبيلى» تعبير مىكند.
مرد بسيار بسيار متقى و زاهدى است و براى او حتى كرامتها نقل مى كنند.
🔻در اينكه مرد عمل بوده است و آن طور كه خودش فكر مىكرده و تشخيص مىداده اهل عمل بوده است، شكى نيست.
🔻اين مردى كه مجسمه عمل بود، بعد از مردنش كسى مىگويد كه من او را در خواب ديدم،
از او پرسيدم خدا با تو چه كرد؟
گفت خدا به من محبت كرد، عنايت كرد.
گفتم چه چيز تو را نجات داد؟
گفت: «ديديم بازار عمل كساد است.»
🔻يعنى چه؟!
قرآن مى گويد: بازار عمل رواج است،
آن وقت يك خواب به ما مى گويد بازار عمل كساد است؟!
🔻اگر بازار عمل كساد است پس بازار چه چيز رواج است؟!
♦️اينهاست كه مثل خوره تا مغز استخوان ما را مى خورد و ما را فاسد مى كند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج25 ؛ ص445-با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⏺ رهبر انقلاب اسلامی :
علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند؛
كه اگر مي خواهند كاري بكنند، براساس آن فكر و روي شانه هاي شهيد مطهري بروند انشاءاللَّه قله هاي بالاتري را فتح كنند و پرچم فكر اسلامي را به آنجاها بزنند .
🔸آسیب شناسی در تفکر دینی (۵)
🔻اسلام «بست» ندارد.
در قديم «بست» بود و خوب شد آن بست ها ور افتاد.
🔻كسى كه جرمى مرتكب مى شد و مأمورين مى خواستند او را بگيرند، مى رفت به خانه يك مرد متنفّذ، يك عالم روحانى و آنجا مى نشست و هيچ قدرتى نمى توانست او را از بست خارج كند.
جرم مرتكب شده بود و به حكم قانون عرفى و قانون شرعى بايد محاكمه و مجازات شود،
ولى نه، آقا رفته در فلان خانه بست نشسته
و چه كسى جرئت مى كند او را از بست بيرون بياورد؟
🔻 ما خيال مى كنيم در دستگاه الهى هم از اين بست هاى موهوم وجود دارد!
نه، اين جور نيست.
قسم به خود حسين بن على عليه السلام اين جور نيست.
قسم به خود حضرت رضا عليه السلام اين جور نيست.
اصلًا اين خلاف فكر حسين بن على عليه السلام است،
خلاف فكر علىّ بن ابى طالب عليه السلام است،
خلاف فكر حضرت رضا عليه السلام است.
آنها در همه عمرشان و در زندگى خودشان اين حرفها را نپذيرفتند،
آيا در مماتشان مى پذيرند؟!
🔻 شما وقتى نهج البلاغه را مطالعه مى كنيد مى بينيد در اين كتاب دو مطلب است كه مرتب تكرار مى شود:
تقوا و عمل
🔻ما چشمهايمان را مى بنديم و مى گوييم اينها را قبول نداريم.
ما نه به تقوا اعتقاد داريم و نه به عمل،
يك عمر زندگى مى كنيم بدون تقوا و عمل،
بعد وصيّت مى كنيم كه ما را ببرند در نجف دفن كنند، كارمان درست مى شود!!
🔻...اينهاست كه مثل خوره تا مغز استخوان ما را مى خورد و ما را فاسد مى كند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(احیای تفکر اسلامی ) ؛ ج25 ؛ ص443 و ص446-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 طلب حلالیت شهید مطهری از استاد خود مرحوم آیتالله سید محمد حجت کوهکمرهای(ره)
♦️فرازی از گفتار رهبر معظم انقلاب در باره آثار شهید مطهری:
حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قصه مجعول و مشهور:
گَرد کاروان زوار، بر تن راهزنِ کمین کرده برای قافله امام حسین(ع) نشست و آتش جهنم بر او حرام شد!
♦️آسیب شناسی در تفکر دینی و مجالس عزاداری(۶)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️بعد من قافله سالار تویی، خواهر من
(حسین فخری)
بعد من قافله سالار تویی، خواهر من
دختر حیدر کرار تویی، خواهر من
خون ما جمله در این دشت روان خواهد شد
خولی و شمر به ما دشمن جان خواهد شد، خواهر من
خواهرم! اکبر و عباس و علی اصغر من
هدف نیزه و پیکان جفا خواهد شد، خواهر من
جمله یاران حسین در سفر کرب و بلا
سر به کف، جان به ره دین خدا خواهد شد، خواهر من
خواهرم! خون شهیدان به بیایان بلا
نهر جوشنده و پر شور و نوا خواهد شد، خواهر من
چون که با دجله و با نهر فرات آمیزد
خواهرم! خوب نگر تا که چه ها خواهد شد، خواهر من
موج طوفنده و غرّان چو هزاران شمشیر
بی امان بر سر عُدوان خدا خواهد شد، خواهر من
چون که خون شهدا چشم عدو را بندد
بزم طاغوت به یک لحظه عزا خواهد شد، خواهر من
بعد من خواهر من باز نما قصه ما
چو زبانت سپر آل عبا خواهد شد، خواهر من
چون که بر نی سر پر خون حسینت بینی
خواهرم! صبر نما! ظلم فنا خواهد شد، خواهر من
اهل بیتم همه در سوگ پدر می گریند
ام کلثوم در آن دم به نوا خواهد شد، خواهر من
♦️آسیب شناسی منابر وعظ ، تبلیغ و خطابه (۱)
الف - عوامزدگی
🔻وعظ و تبليغ و خطابه و منبر يكى از رشته هاى وابسته به روحانيت ماست.
🔻...همين قدر مىگويم كه دستگاه وعظ و تبليغ ما به نوعى گرفتار عوامزدگى است.
اين ديگر به وجوهات و سهم امام مربوط نيست،
مربوط به اين است كه اين كار رسماً به صورت يك شغل و كار و كسب درآمده
و عنوان اجرت و مزد بگيرى پيدا كرده است؛
يعنى همان موضوعى كه همه انبيا به نقل قرآن كريم در موارد متعدده،
از آن امتناع مى كردند
در ميان ما جارى و معمول است.
🔻بديهى است به حكم قانون مسلّم عرضه و تقاضا ،
هر چيزى كه جزء مسائل اقتصادى قرار گرفت
و از قبيل عرضه داشتن كالا براى فروش شد
تابع ميل و خواسته مصرفكننده است
نه تابع مصلحت وى.
🔻اگر كالايى كه همه طبقات ديگر براى فروش وارد مىكنند فقط به خاطر مصلحت وارد مىشود،
مى توان فرض كرد كه وعظ و تبليغ هاى حرفهاى ما نيز در جهت مصالح اسلام و مسلمين صورت مى گيرد .
🔻من منكر وجود خطباى صالح و مصلحت انديش و خدمات گرانبهايى كه انجام داده و مى دهند نيستم،
و هم طرفدار اين نيستم كه يكباره وضع موجود عوض گردد و ترتيب ديگرى داده شود،
بلكه طرفدار اين نظر هستم كه خود سازمان روحانيت ،
گروهى خطيب و واعظ با برنامه صحيح تربيت كند
و زندگى آنها را اداره كند
و آنها مزد و اجرى از رسالت خود نخواهند.
اين عده خواهند توانست
آزاد بينديشند،
وابستگى نداشته باشند.
وجود اين عده كافى است كه ديگران هم از آنها پيروى كنند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مشكل اساسى در سازمان روحانيت(ده گفتار))، ج24، ص: 507-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تبیین پیام آیه ۱۱ سوره مبارکه «رعد» (ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم)
May 11
🔸جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری آشنا شوند...مبنا را تفکرات شهید مطهری بگذارید و کارهای بعدی را روی آن بنا کنید
(رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۸۳/۰۴/۱ )
♦️متن کتاب «حماسه حسینی» همراه با دیگر کتابها و سخنرانیهای شهید مطهری در اپلیکیشن استاد مطهری (رایگان) همراه با امکان جستجو در لینک زیر قابل دریافت است:
motahari.ir/app
رهبر انقلاب:
شیوهای پیدا کنید که این کتابها( آثار شهید مطهری) خوانده شود
♦️آسیب شناسی منابر وعظ ، تبلیغ و خطابه (۲)
ب- دلّالى شخصيت ها
🔻از دیگر آسیب ها ی کرسی وعظ و خطابه این است که شخصی كه روى كرسى خطابه، روى كرسى حسين بن على قرار مىگيرد،
به جاى اينكه هادى دين و مبلّغ دين باشد،
دلّال شخصيتها باشد،
منبر را وسيله دلّالى براى شخصيت ها قرار دهد.
🔻متأسفانه يك چنين چيزى در جامعه ما هست
و چنين استفاده هايى از منبرها مى شود.
🔻دلّالى شخصيتها كه گفتم، فرق نمى كند كه آن شخصيتها چه شخصيت هايى باشند،
شخصيت هاى سياسى باشند
يا روحانى
يا شخصيت ديگر،
دلّال صاحب مجلس و بانى مجلس باشد
يا دلّال پيشنماز باشد
يا دلّال بالاتر از پيشنماز باشد.
تمام اينها برخلاف شئون و حيثيات منبر است.
🔻البته هركسى كه كارى مى كند مى تواند يك توجيه و تأويلى هم براى كار خودش بتراشد،
اما بدانيد يكى از چيزهايى كه كرسى خطابه ما را ضعيف و كم ارزش و خراب كرده است همين دلّالي هاست،
همين است كه كرسى دلّالى شخصيتها شده.
بايد منبر از اين آلودگى پاك شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 351-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ضرورت راهنمایی نسل جوان
🔻ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد .
فکر این نسل از نظر مذهبی آنچنانکه باید راهنمایی نشده است .
🔻اگر مشکلی در راهنمایی این نسل باشد بیشتر در فهمیدن زبان و منطق او
و روبرو شدن با او ،
با منطق و زبان خودش است؛
🔻در این وقت است که هر کسی احساس می کند این نسل بر خلاف آنچه ابتدا به نظر می رسد لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارد .
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(مساله حجاب)) ؛ ج۱۹ ؛ ص۳۷۷-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چرا قدرت پیش بینی حوادث را نداریم؟