eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
40 عکس
270 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🟡برنامه انسان سازى در ماه مبارك رمضان(۲) 🔻چرا به ما گفته ‏اند يك دروغ كه انسان بگويد تعفّنى از دهان او بلند مى‏ شود كه تا هفت آسمان‏ ، فرشتگان را متأذّى مى‏ كند؟ آن‏وقت مى‏ گويند چرا انسان وقتى در جهنم است، اين‏قدر جهنم عفونت دارد؟! 🔻عفونت جهنم همين عفونتهايى است كه ما خودمان در دنيا ايجاد كرده ‏ايم، همين دروغهايى است كه خودمان مى‏گوييم. دشنام دادن و همْز و لمْز كردن‏ هم همين‏طور است. 🔻تهمت زدن سرور همه اينهاست، چون تهمت زدن هم [رذيلت‏] دروغ گفتن را دارد و هم [رذيلت‏] غيبت كردن را. 🔻چون آدمى كه غيبت مى‏ كند، راست مى‏ گويد و بدگويى مى‏ كند و آدمى كه دروغ مى‏ گويد، دروغ مى‏ گويد ولى بدگويى كسى را نمى‏ كند، يك دروغى مى ‏بافد و مى ‏گويد. 🔻اما آدمى كه تهمت مى‏ زند، در آنِ واحد، هم دروغ مى‏ گويد و هم غيبت مى‏ كند؛ يعنى دو گناه كبيره را با يكديگر انجام مى‏ دهد. 🔻[آيا صحيح است‏] يك ماه رمضان بر ما بگذرد كه در آن ماه ما يك سلسله تهمتها به يكديگر بسته باشيم؟ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(انسان كامل) ؛ ج‏۲۳ ؛ ص۱۰۸- با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 روزه واقعی 🔻... اگر انسان در ماه رمضان‏ روزه گير واقعى باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگى بدهد و همين‏طور كه گفته شده است سه وعده غذا را تبديل به دو وعده كند، 🔻يعنى قبلًا يك صبحانه و يك ناهار و يك شام مى‏ خورد، حالا ديگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه يك صبحانه مختصر باشد، 🔻بعد هم سحر نه خيلى زياد بر معده تحميل كند بلكه يك غذاى متعارف بخورد، 🔻 - در این صورت احساس خواهد کرد- كه هم نيروى بدنى ‏اش بر كار افزايش پيدا كرده است و هم نيروى روحى‏ اش بر كار خير و براى تسلط بر نفس. اين حد اقل عبادت است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۴۷۴-۴۷۳- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡فلسفه روزه (۱) 🔻قرآن در باب روزه مى‏ فرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ( بقره/ 183 )‏ : اى مردم باايمان، براى شما روزه فرض شده است همچنان كه براى پيشينيان شما فرض شده بود، 🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى‏ كند: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ : ‏ براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. 🔻ملكه تقوا يعنى چه؟ يعنى‏ تسلط بر نفس. 🔻تسلط بر نفس همان است كه امام صادق فرمود: ربوبيت (الْعُبُوديّةُ جوهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبيَّة) 🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزه‏ هاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان‏ در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان‏ مسلّط هستيم، 🔻بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم، 🔻بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى‏ توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم، اين علامت قبولى روزه ماست.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۴۷۴-۴۷۳- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🔸استعانت از نماز و روزه 🔹تقوی ، فلسفه روزه(۲) 🔻در دو جا اين آيه تكرار شده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»( بقره/ ۱۵۳و ۴۵) اى اهل ايمان! از نماز و از صبر- كه به روزه تفسير شده يا لااقل روزه يكى از اقسام صبر است - كمك بگيريد. 🔻 اين تعبير خيلى عجيب است! به ما مى ‏گويند از نماز استمداد كن، از روزه استمداد كن، يعنى تو نمى‏ دانى كه اين نماز چه منبع نيرويى است! اين روزه چه منبع نيرويى است! 🔻اگر به شما گفتند نماز بخوانيد، شما را به يك منبع نيرو هدايت كرده اند و اگر گفته ‏اند روزه بگيريد شما را به يك منبع نيرو هدايت كرده ‏اند. براى اينكه بر نفس و روح خودتان مسلط بشويد نماز بخوانيد، روزه بگيريد.«الْعُبوديَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبيَّةُ». 🔻حال آيا اين ربوبيت و تسلط- بر نفس و روح - به همين جا خاتمه پيدا مى‏ كند؟ نه، درجات و مراتب دارد. 🔻به هر درجه كه شما در مسير عبوديت جلو برويد ربوبيت پيدا مى‏ كنيد و به اصطلاح ولايت يعنى تسلط پيدا مى‏ كنيد. ...به آنجا مى‏رسيد كه مالك خاطرات نفس خودتان مى‏ شويد. 🔻چه مددى است كه مى‏توانيم از نماز بگيريم؟ چه مددى است كه از عبادت خدا و خداپرستى مى‏توانيم بگيريم؟ همين مدد، [يعنى مدد در مسائل اجتماعى.] اصلًا هر مددى را از اينجا مى‏شود گرفت. 🔻اگر شما مى‏ خواهيد در اجتماع، يك مسلمان واقعى باشيد و مى‏ خواهيد يك مجاهد نيرومند باشيد، بايد نمازخوان خالص و مخلصى باشيد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۴۷۵ و ص ۱۵۴- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
سه توصیه مهم به مبلّغان ومربّیان دین 1️⃣ مربّيان دين بايد اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دين‏شناس بشوند و به نام دين مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى‏ شود، 2️⃣ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند، 3️⃣ ثالثاً از همه مهم‏تر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛ آن وقت است كه خواهند ديد مردم‏ «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا» ‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏ كند)، ج‏3، ص: 405- با ویرایش جزیئ- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تقوای ضعف یا تقوای قوت(۱) 🔸تقوا ، فلسفه روزه (۳) 🔻حفظ و صيانت خود از گناه كه نامش «تقوا» است به دو شكل و دو صورت ممكن است صورت بگيرد: تقوايى كه ضعف است و تقوايى كه قوّت است. 🔻نوع اول اينكه انسان براى اينكه خود را از آلودگي هاى معاصى حفظ كند، از موجبات آنها فرار مى‏كند و خود را هميشه از محيط گناه دور نگه مى‏دارد؛ شبيه كسى كه براى رعايت حفظ الصحه خود كوشش مى‏كند خود را از محيط مرض و ميكروب و از موجبات انتقال بيمارى دور نگه دارد، 🔻نوع دوم اينكه در روح خود حالت و قوّتى به وجود مى ‏آورد كه به او مصونيت روحى و اخلاقى مى‏دهد كه اگر فرضاً در محيطى قرار بگيرد كه وسايل و موجبات گناه و معصيت فراهم باشد، آن حالت و ملكه روحى، او را حفظ مى‏كند و مانع مى‏شود كه آلودگى پيدا كند؛ مانند كسى كه به وسايلى، در بدن خود مصونيت طبى ايجاد مى‏كند كه ديگر نتواند ميكروب فلان مرض در بدن او اثر كند. 🔻در زمان ما تصورى كه عموم مردم از تقوا دارند همان نوع اول است. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تقوا(ده گفتار))، ج‏23، ص: 693-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ تقوای ضعف یا تقوای قوت(۲) 🔸تقوا ، فلسفه روزه (۴) 🔻در زمان ما تصورى كه عموم مردم از تقوا دارند «تقوای ضعف» است.(در مقابل «تقوای قوت») اگر گفته مى‏شود فلان كس آدم باتقوايى است يعنى مرد محتاطى است، انزوا اختيار كرده و خود را از موجبات گناه دور نگه مى‏دارد. اين همان نوع تقوای ضعف است. 🔻در حالی که راه بهتر و عالى‏تر اين است كه انسان در روح خود ملكه و حالت و مصونيتى ايجاد كند كه آن حالت، حافظ و نگهدار او باشد. بايد مجاهدت كرد تا آن معنا و حقيقت پيدا شود. 🔻اينكه انسان از محيط لغزنده دورى كند و نلغزد هنرى نيست؛ هنر در اين است كه در محيط لغزنده، خود را از لغزش حفظ و نگهدارى كند. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تقوا(ده گفتار))، ج‏23، ص: 693-694- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️اجبار عملی به ترک گناه! 🔸تقوا ، فلسفه روزه (۵) 🔻در كتب اخلاقى گاهى از دسته ‏اى از قدما ياد مى ‏كنند كه براى آنكه زياد حرف نزنند و سخن لغو يا حرام به زبان نياورند، سنگريزه در دهان خود مى ‏گذاشتند كه نتوانند حرف بزنند، يعنى اجبار عملى براى خود درست مى‏كردند. 🔻معمولًا ديده مى ‏شود كه از اين طرز عمل به عنوان نمونه كامل تقوا نام برده مى ‏شود، در صورتى كه اجبار عملى به وجود آوردن براى پرهيز از گناه و آنگاه ترك كردن گناه كمالى محسوب نمى‏شود. 🔻اگر توفيق چنين كارى پيدا كنيم و از اين راه مرتكب گناه نشويم البته از گناه پرهيز كرده ‏ايم اما نفس ما همان اژدهاست كه بوده است، فقط از غم بى ‏آلتى افسرده است. 🔻آن‏وقت كمال محسوب مى‏شود كه انسان بدون اجبار عملى و با داشتن اسباب و آلات كار، از گناه و معصيت پرهيز كند. 🔻اين گونه اجتنابها و پهلو تهى كردن‏ها اگر كمال محسوب شود از جنبه مقدّميتى است كه در مراحل اوليه براى پيدا شدن ملكه تقوا ممكن است داشته باشد، زيرا پيدايش ملكه تقوا بعد از يك سلسله ممارست و تمرينهاى منفى است كه صورت مى‏گيرد. اما حقيقت تقوا غير از اين كارهاست. 🔻حقيقت تقوا همان روحيه قوى و مقدس عالى است كه خود حافظ و نگهدارنده انسان است. بايد مجاهدت كرد تا آن معنا و حقيقت پيدا شود. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تقوا(ده گفتار))، ج‏23، ص: 694- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢تقوا لازمه انسانيت است 🔸تقوا ، فلسفه روزه (۶) 🔻نبايد تصور كرد كه تقوا از مختصات ديندارى است از قبيل نماز و روزه، بلكه تقوا لازمه انسانيت است. 🔻لازمه اينكه انسان از زندگى حيوانى - و جنگلی - خارج شود و يك زندگى انسانى اختيار كند اين است كه از اصول معين و مشخصى پيروى كند، و لازمه اينكه از اصول معين و مشخصى پيروى كند اين است كه خود را در چهارچوب همان اصول محدود كند و از حدود آنها تجاوز نكند و آنجا كه هوا و هوس‏هاى آنى او را تحريك مى‏كند كه از حدود خود تجاوز كند خود را «نگهدارى» كند. 🔻نام اين «خود نگهدارى» كه مستلزم ترك امورى است «تقوا» است. چيزى كه هست تقواى دينى يك علوّ و قداست و استحكام ديگرى دارد و در حقيقت جز بر مبناى محكم ايمان به خدا نمى ‏توان بنيانى مستحكم و اساسى و قابل اعتماد به وجود آورد : أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ...(توبه:109) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تقوا(ده گفتار))، ج‏23، ص: 697- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🔻آنچه اسلام از مردم مى‏خواهد ايمان است نه تمكين مطلق ؛ 🔻آن(تمکین مطلق) به درد نمى‏خورد، نمى‏تواند پايدار بماند، تا زور هست باقى است، زور كه رفت آن هم منتفى مى‏شود به انتفاء علت خودش. 🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند. ايمان را كه نمى‏شود به زور به كسى تحميل كرد. 🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ‏»(بقره: 256) شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مى‏خواهى، مگر با اجبار هم مى‏شود كسى را مؤمن كرد؟! اين است كه قرآن مى‏فرمايد: مردم را با حكمت دعوت كن «ادْعُ الى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ»(نحل : 125) : مردم را با دليل و منطق دعوت كن تا روح و قلب آنها را خاضع و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج‏24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اصلاح یک فکر رایج و غلط : پیشرفت اسلام با ثروت خديجه(س) و شمشير علی (ع)🔻گاهى خود ما مسلمانان حرفهايى مى ‏زنيم كه نه با تاريخ منطبق است و نه با قرآن، با حرفهاى دشمنها منطبق است؛ يعنى حرفى را كه يك جنبه ‏اش درست است به گونه‏ اى تعبير مى‏ كنيم كه اسلحه به دست دشمن مى‏ دهيم، 🔻مثل اينكه برخى مى‏ گويند اسلام با دو چيز پيش رفت: با مال خديجه و شمشير على، يعنى با زر و زور. اگر دينى با زر و زور پيش برود، آن چه دينى مى ‏تواند باشد؟! 🔻آيا قرآن در يك جا دارد كه دين اسلام با زر و زور پيش رفت؟ آيا على عليه السلام يك جا گفت كه دين اسلام با زر و زور پيش رفت؟ 🔻- شکی نیست - كه مال خديجه به درد مسلمين خورد اما آيا مال خديجه صرف دعوت اسلام شد؟ يعنى خديجه پول زيادى داشت، پول خديجه را به كسى دادند و گفتند بيا مسلمان شو؟ آيا يك جا انسان در تاريخ چنين چيزى پيدا مى‏ كند؟ 🔻يا نه، در شرايطى كه مسلمين و پيغمبر اكرم در نهايتْ درجه سختى و تحت فشار بودند جناب خديجه مال و ثروت خودش را در اختيار پيغمبر گذاشت. 🔻... اگر مال خديجه نبود شايد فقر و تنگدستى مسلمين را از پا درمى ‏آورد. مال خديجه خدمت كرد اما نه خدمت رشوه دادن كه كسى را با پول مسلمان كرده باشد، بلكه خدمت به اين معنى كه مسلمانان گرسنه را نجات داد و مسلمانان با پول خديجه توانستند سدّ رمقى كنند. 🔻شمشير على بدون شك به اسلام خدمت كرد و اگر شمشير على نبود سرنوشت اسلام سرنوشت ديگرى بود اما نه اينكه شمشير على رفت بالاى سر كسى ايستاد و گفت: يا بايد مسلمان بشوى يا گردنت را مى ‏زنم، بلكه در شرايطى كه شمشير دشمن آمده بود ريشه اسلام را كند، على بود كه در مقابل دشمن ايستاد. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(سیری در سیره نبوی)، ج‏۱۶، ص۱۸۱-۱۸۰- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تقوا و آزادی 🔸تقوی مصونیت است نه محدودیت 🔻با توجه به اينكه در زبان پيشوايان بزرگ دين از تقوا به حصار و حصن و امثال اينها تعبير شده، ممكن است كسانى كه با نام آزادى خو گرفته ‏اند و از هر چيزى كه بوى محدوديت بدهد فرار مى‏كنند چنين تصور كنند كه تقوا هم يكى از دشمنان آزادى و يك نوع زنجير است براى پاى بشر. 🔸- در پاسخ اینان باید گفت : - 🔻تقوا محدوديت نيست، مصونيت است. فرق است بين محدوديت و مصونيت. اگر هم نام آن را محدوديت بگذاريم محدوديتى است كه عين مصونيت است. 🔻- به عنوان مثال - بشر خانه مى ‏سازد، اتاق مى ‏سازد با در و پنجره ‏هاى محكم، به دور خانه ‏اش ديوار مى ‏كشد. 🔻چرا اين كارها را مى ‏كند؟ براى اينكه خود را در زمستان از گزند سرما و در تابستان از آسيب گرما حفظ كند، براى آنكه لوازم زندگى خود را در محيط امنى كه فقط در اختيار شخص خود اوست بگذارد. زندگى خود را محدود مى ‏كند به اينكه غالباً در ميان يك چهار ديوارى معين بگذرد. 🔻حالا نام اين را چه بايد گذاشت؟ آيا خانه و مسكن براى انسان محدوديت است و منافى آزادى اوست يا مصونيت است؟ 🔻تقوا هم براى روح مانند خانه است براى زندگى و مانند جامه است براى تن. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تقوا(ده گفتار))، ج‏23، ص: 698-697- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ريشه فكر نحوست ۱۳و... ⏺ به نظر من دو خاصيتى كه در بشر هست سبب پيدايش فكر نحوست در اشياء و اعداد شده است: 1️⃣ بشر به طور كلى خودخواه است، يك حالت گريز از مركزى در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعنى نمى‏ خواهد مسئوليت شكستهاى خودش را متوجه خودش بكند. هميشه دنبال اين مى‏ گردد كه يك چيز ديگرى پيدا كند و بگويد اين بدى، اين شكست، اين بدبختى كه پيدا شد، اين من نبودم، اين فكر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و نادانى من نبود كه باعث اين شكست شد، يك چيز ديگرى بود. 🔸اين يك علت بوده است كه بشر براى اينكه از تقبل مسئوليتها فرار كند، آمده است براى اشياء، براى چهارشنبه، براى ۱۳، براى ۲۵، براى صداى كلاغ، براى صداى جغد نحوست قائل شده است. 2️⃣ خاصيت ديگر، روح تنبلى است كه در انسان مى‏باشد. انسان وقتى بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمى و عقلى كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعى اشياء را درك كند، ولى با خيال، همه قضايا را زود مى‏ شود حل كرد. اگر در جنگى شركت كرديم و شكست خورديم، چنانچه بنا بشود روى اصول دقيق علمى بررسى كنيم كه چرا شكست خورديم، دو ناراحتى دارد: يكى اينكه مى ‏رسيم به اينكه خودمان مسئول اين شكست بوديم؛ دوم اينكه مدتها بايد زحمت بكشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگرى متحمل‏ شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح كنيم. 🔽 ولى با يك كلمه خودمان را راحت مى‏ كنيم، مى‏ گوييم: علت اينكه ما در اين جنگ شكست خورديم اين بود كه مثلًا در روز چهارشنبه شروع كرديم يا روز ۱۳ بود يا وقتى كه از شهر خودمان خارج مى‏ شديم سگى جلو ما درآمد عوعويى كرد و اين نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 404-403- با ویرایش جزئی - eitaa.com/shakhes1340
🟡تقوا و روشن بینی 🔸تقوا ، فلسفه روزه(۷) 🔻قرآن مى‏ گويد تقوا داشته باشيد تا عينك‏ درونى‏ تان سفيد باشد و جهان را همچنان كه هست ببينيد: «انْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»(انفال : ۲۹) اگر تقواى الهى داشته باشيد، اگر درونتان پاك باشد، اگر تيرگيها را از درون خود زايل كنيد، خداوند در دل شما مايه تميز قرار مى‏ دهد؛ 🔻يعنى خدا در دل شما چيزى قرار مى‏ دهد كه با آن حقايق را خوب تميز مى ‏دهيد، يعنى به شما روشنى مى ‏دهد. پس انسان در اثر تقوا درونش روشن مى ‏شود و به همين جهت روشن‏ بين مى‏ شود. 🔻وقتى كه روشن ‏بين شد: 🔹اولًا خودش را خوب مى‏ بيند، خوب اندازه‏ گيرى مى‏ كند، زيادتر از آنچه هست نمى ‏بيند، كمتر از آنچه هست نيز نمى‏ بيند، تيرگيها و عيبهاى خودش را خوب مى ‏بيند؛ 🔹ثانياً در اثر اين روشن‏ بينى، به حكم اينكه انسان طورى ساخته شده كه جهان را با عينك‏ وجود خودش مى ‏بيند، وقتى تقوا داشته باشد و عينك‏ وجودش پاك باشد، جهان را بهتر مى‏ بيند، بهتر تشخيص مى ‏دهد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(۱ - ۶))، ج‏۲۶، ص: ۲۲۲-۲۲۱-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🔻از طرحهاى امام خمینی که پیوسته بر آن اصرار مى‏ كنند این است كه: بايد ما يك دايره امر به معروف و نهى از منكر مستقل از دولت (حتى همين دولت جمهورى اسلامى) و وابسته به روحانيت تشكيل بدهيم 🔻بايد دايره عظيم و وسيعى به نام امر به معروف و نهى از منكر يعنى: دايره ارشاد، هدايت و راهنمايى مردم، دايره تبليغ اسلام، دايره رفع شبهات از مردم، دايره ساختن اسلامى مردم – تربیت و رشد اسلامی انان -به وجود بيايد ولى وابسته به روحانيت باشد و مستقل از دولت، حتى دولت اسلامى. 🔻اين طرح، بسيارطرح عالى و فكر خوبى است؛ هم اين كه: روحانيت تا حد امكان نبايد جزو دولت بشود ولو دولت اسلامى، و هم اين كه بايد روحانيت زمام امر به معروف و نهى ازمنكر و در حقيقت ارشاد و هدايت مردم و تأمين معنويت مردم را بر عهده بگيرد. اين وظيفه روحانيت است. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى(آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 275-177- با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/Imam1340
♦️کلاس امر به معروف و نهی از منکر! 🔻...اصلا امر به معروف كلاس داشته باشد، افرادى آموزش ببينند، هر كسى كه چهار تا منبر ياد گرفت به خودش حق ندهد كه برود امر به معروف و نهى از منكر كند. 🔻آن كسى كه مى‏ خواهد امر به معروف و نهى از منكر كند بايد كلاس ببيند و ياد بگيرد و براى اين كار مجاز باشد، و محدود باشد به طورى كه آن كسى كه در يك رشته مى ‏تواند امر به معروف و نهى از منكر كند و نه در رشته ديگرى ، از حد خودش تجاوز نكند. 🔻...همه مراكز امر به معروف و نهى از منكر- كه بايد تمام كشور را بپوشاند- با يكديگر در ارتباط باشند و از يك مركز دستور بگيرند و يك نوع هماهنگى و در حقيقت يك نوع پرورش دينى و مذهبى هماهنگ وجود داشته باشد. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ( (آينده انقلاب اسلامى ايران) )ج‏24،ص: 313-312-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢درسی بزرگ از محضر امام حسن مجتبی علیه السلام 🔸امام حسن مجتبى عليه السلام فرمود: عجبا كه برخی از مردم درباره مأكولات خود مى‏ انديشند كه مثلًا غذاى مسموم نخورند و اگر كسى غذاى مسموم به خورد آنها بدهد او را تحت تعقيب قرار مى‏ دهند اما درباره افكار و معلومات و معقولاتى كه به مغز خود فرو مى‏كنند هيچ نمى ‏انديشند و توجه ندارند. 🔹چه بسا هست کسانی كه تا زنده هستند نسبت به آن شخص مسموم كننده علاقه‏ مند هم هستند و به او ارادت مى‏ ورزند. 🔸عجیب‏تر و مهمتر اين است كه فكر مسموم و خطرناكى رنگ دينى و صبغه مذهبى هم داشته باشد؛ ديگر خطر او صدبار مهمتر 🔹در تاريخ گذشته ما متأسفانه چقدر زياد ، افكار مسمومى با رنگ و شكل دينى وارد بازار شده و خريداران زياد پيدا كرده و كمتر كسى هم متوجه شده كه اين متاع تقلّبى است. ♦️آيا باور مى‏ كنيد كه اين روحيه تنبل و جامد و سرد و خشك ما (در جوامع اسلامی ) معلول همان متاعهاى تقلّبى روحى است؟! ▪️مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى(حکمتها و اندرزها(۱و۲))، ج‏22، ص:-196-195- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️معنای «احتمال تاثیر» در امر به معروف و نهی ازمنکر یا : اصلاح فکر در مسأله امر به معروف و نهی 🔻فقهاى ما در باب امر به معروف و نهى از منكر گفته ‏اند امر به معروف و نهى از منكر در جايى است كه انسان احتمال اثر بدهد. 🔻معنى اين جمله چيست؟ امر به معروف و نهى از منكر يك قانون تعبّدى مثل نماز يا روزه نيست كه البته حكمت و فلسفه و اثرى دارد ولى به ما مربوط نيست كه ببينيم اگر اثرِ خودش را مى ‏بخشد انجام بدهيم و اگر اثر خودش را نمى ‏بخشد انجام ندهيم. 🔻به ما گفته ‏اند شما نماز را به هر حال بايد بخوانيد. اين در اختيار تو نيست. تو نمى ‏توانى حساب كنى كه اين نماز اثر دارد يا اثر ندارد. تو بايد تحت اين فرمول و قاعده بخوانى. اينكه اين كار به نتيجه مى ‏رسد يا نمى ‏رسد، از حوزه منطق بشر خارج است. 🔻ولى امر به معروف و نهى از منكر را بشر بايد با منطق خودش اداره كند؛ يعنى هميشه در كارها بايد روى آن نتيجه ‏اى كه بايد بر آن مترتّب شود حساب كند. نيرو مصرف مى ‏كنى، مايه مصرف مى ‏كنى، امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنى، ولى حساب كن ببين تو در اين كار چقدر به نتيجه و هدف مى ‏رسى. 🔻مثل تاجرى باش كه وقتى سرمايه ‏اش را خرج مى ‏كند، روى حساب (لااقل حساب احتمالات) مى ‏خواهد سودى كه از اين كار مى ‏برد بيش از سرمايه ‏اى باشد كه مصرف مى ‏كند، 🔻اين بسيار حرف منطقى ‏اى است. يعنى اگر ما در جايى امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنيم، يك سرمايه مالى يا جانى يا لااقل يك سرمايه وقتى و زمانى مصرف مى‏كنيم ولى يقين داريم كه كوچك‏ترين اثرى نمى ‏بخشد يا اثر معكوس مى ‏بخشد، آيا باز بايد انجام بدهيم؟ نه. خيلى حرف منطقى و درستى است. 🔻 اين منطق در مقابل منطق خوارج است.(ادامه دارد) مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 303- با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️سطحی نگری خوارج به امر به معروف و نهی از منکر 🔻در فقه خوارج، امر به معروف و نهى از منكر يك تعبّد محض است؛ يعنى انسان حق ندارد حساب و منطق را در آن وارد كند. او بايد كوركورانه‏ و چشم بسته، امر به معروف و نهى از منكر كند و لو يقين دارد كه در اينجا سرمايه را مصرف مى‏كند و سودى هم نمى‏برد. مى‏گويد به ما مربوط نيست، خدا گفته تو بايد به هر حال امر به معروف و نهى از منكر كنى. 🔻ائمّه ما به ما گفتند اين اشتباه است؛ خدا اين‏جور امر به معروف و نهى از منكر را دستور نداده است. 🔻در امر به معروف و نهى از منكر قطعاً بايد حساب، تدبير، فكر و منطق به كار برده شود. 🔻علمايى كه در مسائل اجتماعى مطالعه كرده‏اند، گفته ‏اند كه راز انقراض خوارج همين بود كه در امر به معروف و نهى از منكر، منكِر منطق بودند. 🔻مى ‏آمد در حضور يك جبّار گردنكش در حالى كه شمشيرش را كشيده بود. يقين داشت كه در اينجا حرفش كوچك‏ترين اثرى ندارد، ولى مى‏گفت. 🔻او هم آناً او را معدوم مى ‏كرد. به اصطلاح تاكتيك نداشتند، منطق و حساب در كارشان نبود، بى ‏گدار خودشان را به آب مى‏زدند. نتيجه، انقراضشان شد. 🔻ولى ائمّه ما عليهم السلام گفتند اين كار غلط است‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 304 https://eitaa.com/shakhes1340
♦️روزه و نماز بدون توبه! 🔻عبادت بدون توبه قبول نيست، اول بايد توبه كرد. گفت: «شستشويى كن و آنگه به خرابات خرام» اول بايد شستشو كرد، بعد وارد آن محل پاك و پاكيزه شد. 🔻ما تا توبه نكنيم، چه عبادتى مى‏ كنيم؟! ما توبه نمى‏ كنيم و روزه مى‏ گيريم! توبه نمى‏ كنيم و نماز مى‏ خوانيم! توبه نمى‏ كنيم و به حج مى‏ رويم! توبه نمى‏ كنيم و قرآن مى‏ خوانيم! توبه نمى‏ كنيم و ذكر مى‏ گوييم! توبه نمى‏ كنيم و در مجالس ذكر شركت مى‏ كنيم! 🔻به خدا قسم اگر شما يك توبه بكنيد تا پاك بشويد و بعد يك شبانه روز با حالت توبه و پاكى نماز بخوانيد، همان يك شبانه روز به اندازه ده سال شما را جلو مى‏ برد و به مقام قرب پروردگار مى‏ رساند. سوراخ دعا را گم كرده‏ ايم، راهش را بلد نيستيم. 🔻واقعاً توبه بكنيد، بعد خودتان را در يك جوّ و فضاى مقدس مى‏ بينيد، احساس مى‏ كنيد كه لطف و عنايت الهى بر روح شما سايه افكنده است، احساس مى‏ كنيد گروهى از فرشتگان دور شما را گرفته ‏اند، پاك مى ‏شويد، 🔻چون در حالت توبه ، انسان خودبينى را از دست مى ‏دهد، خود را ملامت مى‏ كند و گناهان خويش را در نظر مى ‏گيرد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آزادی معنوی) ؛ ج‏ ۲۳ ؛ ص۵۴۹- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️علی (ع) ، قربانی جمودها(۱) 🔻در آدمى حسى هست كه گاهى به خيال خود مى‏ خواهد در برابر امور دينى زياد خضوع كند، آنوقت به صورتى خضوع مى‏ كند كه برخلاف اجازه خود دين است يعنى چراغ عقل را دور مى‏ اندازد و در نتيجه راه دين را هم گم مى‏ كند. 🔻از رسول اكرم روايت شده: قَصَمَ ظَهْرى رَجُلانِ: جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ وَ عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ دو نفر پشت مرا و پشت دين مرا شكستند: نادان متعصب و زاهد، و ديگر عالم لاابالى 🔻درست است كه «وَ قُتِلَ فى مِحْرابِهِ لِشِدَّةِ عَدْلِه‏ » آن تصلّب و انعطاف‏ ناپذيرى امام علی علیه السلام در امر عدالت برايش دشمنها درست كرد، جنگ جمل و جنگ صفّين بپا كرد، اما در نهايت، دست جهالت و جمود و ركود فكرى از آستين مردمى كه به نام خوارج ناميده مى‏ شدند بيرون آمد و على عليه السلام را شهيد كرد. 🔻تاريخ خوارج، عجيب و عبرت ‏انگيز است، از اين نظر كه وقتى عقيده دينى با جهالت و نادانى و تعصب خشك آميخته شود چه مى‏ كند! ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(اصل عدل در اسلام )، ج‏4، ص 820-819- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340