eitaa logo
شمیم فقاهت
198 دنبال‌کننده
787 عکس
53 ویدیو
108 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت امیرالمومنین السلام علیک یا بنت فاطمه الزهرا السلام علیک یا اخت الحسن و الحسین السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا عمه ولی الله ♨️ سوال: با توجه به بازگشت حضرت زینب (سلام الله علیها) از شام به مدینه، چرا قبر ایشان در شام است؟ ✍️ پاسخ: ✅ چگونگی رحلت و محل دفن بدن مطهر حضرت زینب (س) روشن نیست. در مورد محل دفن پیکر مطهر آن حضرت سه قول وجود دارد: 🔸 ۱ـ قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق می‌باشد، که الان به نام زینبیه معروف است. اینان بر این عقیده‌اند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر (شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت، ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفت و در آن جا درگذشت.(۱) 🔸 ۲ـ حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است. بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است. اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک می‌کرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند. حضرت مصر را انتخاب کرد. حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد. وی همان جا از دنیا رفت. (۲) 🔸 ۳ـ حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است. اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه از شام، همراه اهل بیت در همان جا زندگی کرد. در سال ۶۲ در مدینه درگذشت.(۳) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفته‌اند اما قبری که در شام است و معروف می‌باشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم می‌باشد.(۴) اما کسی که در مصر است، زینب دختر یحیى (۵) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوه‌های امام مجتبى (۶). ✍️ دکتر سید جعفر شهیدی، می‌نویسد: 🔹 «پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب (س) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیل‌هایی آورده است... این زیارتگاه‌ها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد می‌شود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان می‌دارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد می‌کنند.» (۷) 👈 تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب (س) عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد، شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمی‌کند. به او سلام می‌فرستیم. 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱. وسیلة الدارین، ص ۴۳۳؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج ۳، ص ۳۷. ۲. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۳۴. ۳. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج ۱۱، ص ۶۳. ۴. اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۸. ۵. همان، ص ۶۷. ۶. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۴ - ۳۶. ۷. زندگانی حضرت فاطمه(ع)، ص ۲۶۲. 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @shamim_fegahat
حضرت استاد سید محمد جواد شبیری در جلسه درس خارج فقه ۲۳بهمن ۱۴۰۰ این قصه را از مرحوم آقا شیخ محمد تقی جعفری نقل کردند: 👇👇👇 به تناسب «علی وجه شرعی» و میلاد امام جواد علیه السلام، قصه‌ای را از مرحوم آشیخ محمد تقی جعفری نقل می کنیم. این قصه مقداری مختلف نقل شده ولی من برداشت خودم از عین الفاظی که ناقل از خود ایشان برایم نقل کرده را نقل می کنم. ایشان می‌گوید: در نجف در مدرسه ای بودیم - در ذهنم هست عید الزهراء بود – و جلسه عید الزهراء گرفته بودیم و مدیر مدرسه نیز حاضر بود. شیخ حیدر علی نجف آبادی – به نظرم همان شخصی است که کتابی با نام شناسنامه خر دارد که کتاب طنز قشنگی است. – که طنّاز بود و بسیار لطیف بود و به تنهایی برای خنداندن مجلس کافی بود، در آن جلسه حاضر بود. او عکس خانمی را به عنوان ملکه زیبایی بیرون آورد و گفت: سوال راست و حسینی دارم و جانماز آب نکشید و واقعا جواب دهید. آیا اگر قرار باشد یک عمر علی وجه شرعی با این خانم با هم باشید یا یک لحظه جمال حضرت امیر علیه السلام را ببینید، کدام را ترجیح می دهید؟ خواهش می کنم راست بگویید. عکس را ابتدا به مدیر مدرسه داد، مدیر مدرسه نگاهی کرد و به پسرش گفت: به مادرت که چیزی نمی گویی؟ از همین حرف، تکلیف روشن شد. نفر دوم گفت: فرمودید علی وجه شرعی؟ از آن هم تکلیف روشن شد. نفر سوم نگاهی کرد و گفت: حضرت امیر علیه السلام به حارث همدانی گفته: «یا حار همدان من یمت یرنی» از آن هم تکلیف روشن شد. به من که عکس را دادند، نگاه نکردم و ردّ کردم و گفتم: یک لحظه دیدار حضرت علی علیه السلام را به دنیا نمی دهم. بعد از سخن، حالم منقلب شد و احساس کردم از آنجا کنده شدم و احساس کردم در حجره هستم و در حجره، حضرت امیر علیه السلام را زیارت کردم. بسیار منقلب بودم و این حالت انقلاب که برگشت، دیدم عکس دست چند نفر بعدی است. رفقا گفتند: خیلی منقلبی و قصه را تعریف کردم. مدیر مدرسه به شیخ حیدر علی گفت: دیگر ما را از این امتحان ها نکن که امتحان سختی بود. @shamim_fegahat
پاداش خواندن سوره توحید در جمعه‌ ماه رجب ✍️رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس در روز جمعه ماه رجب، 100 بار سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می‌گردد. 📚وسائل ‏الشيعة، ج۱۰ ص۴۸۴ به نقل از اقبال الاعمال/اقبال الاعمال، ص۱۳۵ 🌷@shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۶.mp3
5.21M
باسمه تعالی پنج مسئله پایانی مسئله اول لزوم تفقه در مسائل تجارت مطلب اول اقوال در مسئله قول اول استحباب قول دوم وجوب مقدمی تعلم بدون تفقه وقوع در حرام و مقدمه ترک حرام واجب عقلی است آیات و روایات دال بر وجود مقدمی تفقه می باشد برای وجود مقدمی و صحت عقاب فرد تارک احکام، التفات فعلی شرط نیست. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392057.mp3
7.48M
باسمه تعالی مفاد اخبار من بلغ شاهد اول در روایت بلغه امده است پس باید عمل را مقید به قصد امدن ثواب نماید و بلغ حیثیت تقییدیه دارد. جواب از شاهد گرچه اصل تفریع بر بلوغ صحیح است لکن بلوغ فقط داعی است و در رجحان عمل تاثیری ندارد بلکه رجحان مختص ذات عمل است. شاهد دوم برخی روایات مطلق است و برخی دیگر مقید می باشد که باید طلب قول نبی انجام دهد و نفس عمل موضوعیت ندارد و این اخبار موجب تقیید روایات مطلق است. جواب از شاهد دوم اولا این روایات متنافی نمی باشند و تقیید در فرض تنافی است. ثانیا در روایات مقید هم قید موضوعیت ندارد و تعلیلیه است و ثواب بر نفس عمل بار است. و وزان این اخبار مانند ادله حجیت خبر واحد است که با ضمیمه شدن به اخبار واحد موحب حجیا می گردد در اینجا هم موجب حجیت اخبار ضعیف در باب استحباب می شود. تنبیه چهارم: اخلال نظام مانع از حسن احتیاط الف. احتیاط مطلقا حسن است ۱. وجوبیه یا تحریمیه ٢. حکمیه یا موضوعیه ٣. امر مهمه یا عادی ۴. خبر و اماره بر نفی احتیاط باشد یا نباشد. ب. اخلال نظام مرز ترک احتیاط ۱. وجوبیه یا تحریمیه ٢. حکمیه یا موضوعیه ٣. امر مهمه یا عادی ۴. خبر و اماره بر نفی احتیاط باشد یا نباشد. ج. تبعیض در احتیاط اگر می داند که با احتیاط تمام اخلال نظام لازم می اید باید؛ ۱. ترجیح موارد مظنون بر مشکوک ٢. ترجیح امور مهمه بر امور عادیه الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۷.mp3
5.03M
باسمه تعالی قول سوم وجوب نفسی محقق اردبیلی هرچند قبح عقاب به جهت قبح خطاب غافل را داریم لکن بر اساس ادله وجوب تعلیم، تعلیم واجب نفسی است. نظر مصنف علاوه بر ادله دال بر وجوب مقدمی و وجوب نفسی تفقه در مقام تجارت به ضمیمه اصالت الفساد و حکم حرمت تصرف در مال غیر، تعلم وجوب نفسی دارد مطلب دوم توجیه کلام مشهور مراد فقها از استحباب تفقه در معاملات بوده است مطلب سوم مراد از تفقه اعم از اجتهادی و تقلیدی می‌باشد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392058.mp3
6.86M
باسمه تعالی تنبیه سوم: تفصیل برایت در شبهه موضوعیه تحریمیه توهم در عدم برایت در شبهه موضوعیه رفع شک در شبهه موضوعیه تحریمیه وظیفه شارع نیست و وظیفه مکلف است فلذا ادله رفع حکم شامل شبهه موضوعیه نمی شود. جواب شیخ از توهم ملاک تنجز علم به جعل نیست بلکه ملاک علم به تطبیق بر مصداق است و مادامی که علم به حرمت موضوع نباشد برایت جاری است. تفصیل مصنف ۱. گاهی گاهی به وجودات طبیعت می خورد و بصورت استقلالی است که هر فرد یک نهی مستقل دارد مانند نهی به کذب و ... که در این فرض حق با مرحوم شیخ است و برایت جریان دارد. ٢. گاهی نهی به طبیعت می خورد و جمع ارتباطی مطلوب شارع است و طبیعت منهی شارع است که اصلا نباید اتفاق بیفتد. این خودش دو قسم دارد. اول؛ قبلا ترک طبیعت بوده و مکلف این نهی را مرتکب نشده است در فرض شک هم استصحاب ترک حرمت نموده و می تواند فرد مشتبه را مرتکب شود لکن برایت جریان ندارد. دوم؛ قبلا ترک طبیعت نبوده و نثلا شراب خورده است در این قسم در فرض شک باید احتیاط کند. نتیجه تفصیل جریان برایت در شبهه موضوعیه تحریمیه است. در شبهه وجوبیه هم اگر مولی طبیعت را اراده کند مکلف در مشتبه باید احتیاط کند. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۸.mp3
5.16M
باسمه تعالی مطلب چهارم تعارض اخبار طلب کسب رزق با روایات دال بر طلب علم هر دو دسته از روایات زیاد می باشد راهکار اول محدثه بحرانی تخصیص روایات طلب رزق به وسیله روایات طلب علم بنابر روایاتی که شهید ثانی آورده است و دیگر روایات از کافی طلب علم بر طلب رزق مقدم است و موجب تخصیص آن است بنابراین بر طالبان علم طلبه لازم نمی باشد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392059.mp3
6.43M
باسمه تعالی اصل تخییر دوران امر بین وجوب و حرمت در توصلی مثال میت که مردد بین مسلمان و کافر است وجوه در مساله ۱. برائت عقلی & برائت شرعی ٢. اخذ باحدهما معینا ٣. تخییر عقلی & تخییر شرعی ۴. تخییر عقلی & توقف ۵. تخییر عقلی & برائت شرعی نظر مصنف قول اخیر است ادله آن ۱. چون دو احتمال مساوی است عقلا جای تخییر است. ٢. برائت عقلی جاری نیست زیرااز ناحیه بیان مشکلی نیست فقط فرد قدرت بر تکلیف ندارد ٣. در فرض عدم علم به وجوب و حرمت برائت شرعی جریان دارد. ۴. مانع عقلی نیست چون مخالفت قطعی لازم نمی اید. ۵. مانع شرعی نیست چون احتیاط ممکن نیست. اشکال: جریان برائت موجب مخالفت التزامی می شود. و فرد قلبا به هیچ حکمی ملتزم نمی شود. جواب : اولا در فروع دینی التزام قلبی شرط نیست. ثانیا التزام به نحو اجمالی ممکن است. و التزام تفصیلی لازم نیست. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۹.mp3
5.4M
باسمه تعالی نقد راهکار محدث بحرانی مراد از روایات توکل بر خداوند است و توکل با طلب معیشت تعارض ندارد و شهید ثانی هم نمی‌خواهد روایات طلب رزق را تخصیص بزند بلکه مراد اش این است که طالبان علم به اسباب ظاهری و امور دنیایی تکیه ننمایند. راهکار دوم تزاحم بین طلب علم و طلب رزق یکی واجب و یکی مستحب واجب مقدم است ایکی واجب عینی و یکی واجب کفایی واجب عینی مقدم است هر دو واجب عینی یا کفایی باشد آن که اهمیت بیشتری دارد مقدم است هر دو مستحب است باید ببیند سود و نفع کدام یک از این دو مستحب بیشتر می باشد در طلب رزق نفع خود را نباید لحاظ کند در تزاحم تحصیل علم با سفر زیارتی قابل فرض است الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392060.mp3
6.92M
باسمه تعالی نقد و بررسی اقوال در مساله الف. بطلان تخییر شرعی و رد قول سوم دلیل بر تخییر شرعی قیاس مقام با خبرین متعارضین است و حال قیاس باطل است اگر در خبرین قایل به سببیت باشیم هر دو خبر دارای مصلحت تمام است و اگر قائل به طریقیت باشیم هر دو خبر مناط و اقتضای حجیت دارد و تخییر قابل فرض است برخلاف مقام که نه تنها یکی مصلحت دارد. نعم اگر ملاک تخییر دو خبر صرف ایجاد تردید باشد قیاس صحیح است لکن فتامل... ب. عدم جریان برائت عقلی و رد قول اول از انجایی که به جنس لزوم علم داریم و بیان وجود دارد مجرای برائت عقلی نیست. و اگر احتیاط مقدور بود بیان تمام است. ج. بطلان ترجیح طرف حرمت و رد قول دوم گفته شده است دفع مفسده از ترک منفعت اولی است پس حرمت مقدم است. لکن این باطل است همان طور که در فرض علم به حرمت گاهی واجب مقدم می شود در فرض احتمال هم می تواند ملاک وجوب اقوی باشد که مورد به مورد باید بررسی شود. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۰.mp3
6.02M
باسمه تعالی مسئله دوم تلقی رکبان در چهار مطلب مطلب اول اقوال در مسئله حرمت و کراهت می باشد مطلب دوم ادله مسئله که سه روایت است و ظاهر نهی ظهور در تحریم دارد لکن اعراض مشهور دلیل صحت حکم کراهت است. مطلب سوم حد تلقی خود ۴ فرسخ خارج از حکم تلقی است و در روایات حد تلقی کمتر از چهار فرسخ آمده است مرحوم علامه حکم جواز را برای بیشتر از چهار فرسخ دارند که مسامحه در تعبیر است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392061.mp3
7.21M
باسمه تعالی فروعات بحث تخییر الف. تعمیم محل نزاع ۱. هر دو توصلی باشند. ٢. یکی بدون تعیین تعبدی باشد. ٣. یکی معین تعبدی باشد. ۴. هر دو تعبدی باشند. بحث تخییر عقلی در هر چهار صورت جریان دارد و دلیلی بر ترجیح یک مورد بر دیگری وجود ندارد و از این جهت بحث تعمیم دارد. لکن برائت شرعی در فرضی است که مخالفت قطعی نباشد. در صور ٣ و ۴ جریان برائت موجب مخالفت قطعی است پس جریان ندارد برخلاف دو صور اول که این محذور را ندارد. ب. تقدیم محتمل الاهمیت تخییر در فرضی است که یکی از موارد نسبت به دیگری اهم نباشد در این صورت باید فرد اهم اخذ شود. فرقی نیست که علم به اهم بودن یکی داشته باشیم یا احتمال اهمیت یکی را بدهیم. البته اهمیت چه در فرض علم و چه در فرض احتمال باید بحدی باشد که موجب لزوم تعین یک طرف گردد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از شمیم فقاهت
بسم الله الرحمن الرحیم ❇️ اطلاعیه ثبت حضور طلاب محترم درس مکاسب۵ و کفایه۳ حضورشان در دیماه و بهمن ماه جمعا ۳۰جلسه را تا ۲۵ اسفند به نمایندگان اطلاع داده و حضور در دروس اسفند و اوایل فروردین جمعا ۲۰جلسه را تا تاریخ ۲۵ فروردین اردیبهشت اطلاع دهند. ‼️به جهت مسدود شدن سامانه در پایان اسفند و فروردین، ارائه حضور بعد از تاریخ های مقرر تاثیری نخواهد داشت. 💎 رمز جلسات ۱. جلساتی که نام اولیای الهی جهت عرض سلام و توسل داریم باید هنگام ثبت حضور، نام مبارک شان ارائه شود. ۲. در جلساتی که سلامی به حضرات نداریم، ذکر شریفه «اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم» رمز آن جلسه می باشد. 🔰 امتحان شهریور با عذرخواهی مجدد از دوستان درس کفایه۳ به جهت عدم ثبت نهایی حضور برخی در سایت امتحان دیماه را شرکت نکردند به اطلاع میرساند تمامی لیست ارائه شده در شهریور ماه می توانند در امتحان شرکت کنند. آیدی نماینده محترم مکاسب@yshshmm کفایه@Yazahra_313110 @shamim_fegahat