eitaa logo
شمیم معارف
48 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
472 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درمان امور معنوی 🔻 ما ها در سنی نيستيم که افکار شهوي ما را اذيت بکند، توجه به این امور [شهوی] يک نوع کفران نعمت است، خداي متعال همسرهاي مهربان، مؤمن و صالح نصيب کرده است، اين يک بيماري است که گاهي ما را اذيت مي‌کند. 🔸 اگر کسي دچار تشتت افکار خيالي در مسائل شهوي شد او بيمار است، بايد بيماري خود را بشناسد و منتظر اين هم ننشيند که يک قرص آماده به آقا بدهند و آقا هم خوب بشود و ديگر اين افکار [را نداشته باشد.] 🔹 اين يک مسئله‌اي است که بايد پايه‌اي اصلاح بشود، خود فرد بايد حرکت کند، خود او بايد اصلاح کند و قدم به قدم به سمت اصلاح پيش برود. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 همانطور که بيماری به طبیب مراجعه می کند و درمان به او ارائه مي‌شود و دنبال درمان و اصلاح مي‌رود و در مدت زمان خود درمان می شود؛ در مسائل معنوي نیز چنین است. 🔸 اگر انسان انتظار پيدا کرد که آقا يک نحوه کاري، يک چيزي که يک شبه يا دو شبه درمان شود و به قله ها برسد، این نتیجه بخش نیست. 🔹 درحالی که خداي متعال ما را در اين مسير قرار داده است، اينقدر قضاياي اطراف ما را شفاف کرده است. خيلي‌ها تشنه‌ي بخشي از اين اطلاعات هستند و اصلاً نيست، در مسير آن‌ها نيست، هشتاد سال هم داشته باشند در مسير آن‌ها هم قرار نمي‌گيرد. 🔸خداي متعال ما ها را روشن کرده است، بيماري ما را، درمان ما را، راهکارهاي درماني ما را. اين تنوعي که در بيماري‌هاي روحي است و در اين سَقَر است، گرفتاري‌هاي سقري که هر کدام از ما داريم، در آخر راهکارهاي درماني آن از درون ما مي‌جوشد و خود ما بايد به اصلاح و اصلاحات اقدام کنيم 🔹 و يکي از الطاف الهي که تا قيامت انسان بايد شکر آن را به جا آورد، باز شدن راه صلاة براي عبد است و چنين نعمتي در اختيار ما باشد و ما بهره نبريم محروميت بزرگی است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 راه پختگی روح 🔻 قبول داريم که روح ما پختگی لازم را ندارد و کودکِ روح ما رشد نکرده است، ولي قصد داریم آن را رشد بدهيم، حالا که مي‌خواهيم آن را رشد بدهيم سرنخ را ما پيدا کرديم [ اهتمام به نماز و اقامه نماز]. 🔸 از اين‌جا به بعد ديگر التزام مي‌خواهد، استقامت در عمل می خواهد که فرمود: «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ؛ بی تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما خداست سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند. فصلت/۳۰»‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 نماز و ره صد ساله 🔻 اينکه مي‌گويند: بعضي‌ها دوست دارند راه صد ساله را يک شبه بروند، اسرار همه‌ي اين‌ها در صلاة است. 🔸 يعني اگر انسان، يک نماز، درست خواند احساس مي‌کند کودکي [است] که ديگر فردي موزون و بزرگ شده است، افکار او يک شبه تغيير مي‌کند، دل او آرام مي‌شود، نگرش او توحيدي مي‌شود و خيرات و برکات است که پشت سر هم برای او مي‌رسد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
✔️ نتایج(آثار) و فوائد دعا برای تعجیل فَرَج 📌جلسه صد و سی و پنجم ➖➖°•♡▪️🖍🕌➖ ۴۹ - شفاعت او درباره هفتاد هزار تن از گنهکاران و بر این امر دلالت می‌کند روایتی که در بحار به سند خود از حضرت ابی عبداللَّه صادق علیه السلام از پدرش از جدّش از امیرمؤمنان علی علیه السلام که فرمود: بهشت را هشت درب است، از یک در پیغمبران و صدیقین داخل می‌شوند، و از در دیگر شهدا و صالحین، و از پنج در شیعیان و دوستان ما، داخل می‌شوند پیوسته بر صراط خواهم ایستاد، دعا می‌کنم و می‌گویم: پروردگارا شیعیان و دوستان و یاران مرا و کسانی که در دنیا از من پیروی کردند به سلامت بدار. پس از باطن عرش ندا می‌رسد: دعایت را مستجاب کردم و درباره شیعیانت شفاعت دادم. پس هر مرد از شیعیانم و کسانی که از من پیروی کرده اند، و مرا یاری نموده و با آنها که با من سر جنگ داشته اند - به عمل یا قول - جنگ کرده است، در حق هفتاد هزار تن از همسایگان و نزدیکانش شفاعت می‌کند، و از در دیگر سایر مسلمانان - کسانی که شهادت لا اِلهَ اِلَّا اللَّه را می‌گفته اند و در دلشان ذره ای بغض ما اهل البیت نبوده - داخل می‌شوند (۱) .... می گویم: وجه دلالت اینکه هر کس ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را داشته باشد و آن حضرت را یاری کند و با جنگ کننده با آن حضرت - با فعل و قول - جنگ نماید، شفاعتش در حقّ هفتاد هزار نفر قبول می‌شود، و مخفی نیست که دعا کردن در حق مولایمان صاحب الزمان علیه السلام و خواستن فرج آن جناب از اقسام نصرت و یاری امیرمؤمنان علیه السلام به زبان است. زیرا که یاری حضرت حجّت علیه السلام، یاری پدر بزرگوارش می‌باشد، و چون حضرت صاحب الزمان عجل اللَّه فرجه انتقام گیرنده از دشمنان و ستمگران نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام است، پس هر آنچه در گرفتن این انتقام مؤثّر باشد در اقسام نصرت آن حضرت داخل است، که از آن جمله دعا است - با توضیحی که قبلاً آوردیم که دعا سبب زودتر واقع شدن فرج و ظهور آن حضرت است -. ➖➖°•♡▪️🖍🕌➖ (۱) بحار الانوار، ۸ / ۱۲۱ 📚مکیال المکارم فی فوائد الدّعاء للقائم(ع)،ج۱،بخش پنجم،ص ۶۱۳ ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... ّ 🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤 📝🔍 https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA 🌐 عضویت در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/tanhatarinmonji 🌐 عضویت در پیام رسان سروش : http://sapp.ir/tanhatarinmonji اینستاگرام : http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
✍رسول اکرم (ص) : هر که دختری داشته باشد و خوب تربیتش کند و او را به خوبی دانش بیاموزد و از نعمتهایی که خداوند به او عطا کرده به وفور بهره مندش سازد، آن دختر، سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود. مَن کانتْ لَه ابنةٌ فأدّبَها وأحْسَنَ أدَبها ، وعلّمَها فأحْسَنَ تعلیمَها ؛ فأوسَعَ علَیها مِن نِعمِ اللّه ِ الّتی أسبَغَ علَیهِ ، کانَتْ لَه مَنَعةً و سِتْرا مِن النّارِ 📚میزان الحکمه، جلد ۱، ص ۱۰۷ 🕊🌸 @tanhatarinmonji ⇜ورود
⬇️ مطلب مهمی که هر شیعه باید بداند! طوماری که جبرئیل از جانب خداوند جل و علا برای رسول‌خدا صلی الله علیه و آله آورد؛ طوماری با 12 مُهر ✅ به موجب روایات متواتر این مطلب از اصول مسلّمه شیعه است‌. 📝🔍 @tanhatarinmonji بیشتر بخوانید👇
✔️ مطلب مهمی که هر شیعه باید بداند: از اصول مسلمه آنست که هر امامی آنچه انجام می‌دهد طبق دستور خاص الهی است. 〰〰〰▪️➖🔹 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى وَ الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنْ مُعَاذِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام  قَالَ‏ إِنَّ الْوَصِيَّةَ نَزَلَتْ مِنَ السَّمَاءِ عَلَى مُحَمَّدٍ ص كِتَاباً لَمْ يُنْزَلْ عَلَى مُحَمَّدٍ ص كِتَابٌ مَخْتُومٌ إِلَّا الْوَصِيَّةُ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ ع يَا مُحَمَّدُ هَذِهِ وَصِيَّتُكَ فِي أُمَّتِكَ عِنْدَ أَهْلِ بَيْتِكَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله عليه واله وسلم أَيُّ أَهْلِ بَيْتِي يَا جَبْرَئِيلُ قَالَ نَجِيبُ اللَّهِ مِنْهُمْ وَ ذُرِّيَّتُهُ لِيَرِثَكَ عِلْمَ النُّبُوَّةِ كَمَا وَرِثَهُ إِبْرَاهِيمُ ع وَ مِيرَاثُهُ لِعَلِيٍّ وَ ذُرِّيَّتِكَ مِنْ صُلْبِهِ فَقَالَ وَ كَانَ عَلَيْهَا خَوَاتِيمُ قَالَ فَفَتَحَ عَلِيٌّ عليها السلام  الْخَاتَمَ الْأَوَّلَ وَ مَضَى لِمَا فِيهَا ثُمَّ فَتَحَ الْحَسَنُ عليه السلام  الْخَاتَمَ الثَّانِيَ وَ مَضَى لِمَا أُمِرَ بِهِ فِيهَا فَلَمَّا تُوُفِّيَ الْحَسَنُ وَ مَضَى فَتَحَ الْحُسَيْنُ عليه السلام الْخَاتَمَ الثَّالِثَ فَوَجَدَ فِيهَا أَنْ قَاتِلْ فَاقْتُلْ وَ تُقْتَلُ وَ اخْرُجْ بِأَقْوَامٍ لِلشَّهَادَةِ لَا شَهَادَةَ لَهُمْ إِلَّا مَعَكَ قَالَ فَفَعَلَ عليه السلام فَلَمَّا مَضَى دَفَعَهَا إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَبْلَ ذَلِكَ فَفَتَحَ الْخَاتَمَ الرَّابِعَ فَوَجَدَ فِيهَا أَنِ اصْمُتْ وَ أَطْرِقْ لِمَا حُجِبَ الْعِلْمُ فَلَمَّا تُوُفِّيَ وَ مَضَى دَفَعَهَا إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَفَتَحَ الْخَاتَمَ الْخَامِسَ فَوَجَدَ فِيهَا أَنْ فَسِّرْ كِتَابَ اللَّهِ وَ صَدِّقْ أَبَاكَ وَ وَرِّثِ ابْنَكَ وَ اصْطَنِعِ الْأُمَّةَ وَ قُمْ بِحَقِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قُلِ الْحَقَّ فِي الْخَوْفِ وَ الْأَمْنِ وَ لَا تَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَفَعَلَ ثُمَّ دَفَعَهَا إِلَى الَّذِي يَلِيهِ قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَنْتَ هُوَ قَالَ فَقَالَ مَا بِي إِلَّا أَنْ تَذْهَبَ يَا مُعَاذُ فَتَرْوِيَ عَلَيَّ قَالَ فَقُلْتُ أَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي رَزَقَكَ مِنْ آبَائِكَ هَذِهِ الْمَنْزِلَةَ أَنْ يَرْزُقَكَ مِنْ عَقِبِكَ مِثْلَهَا قَبْلَ الْمَمَاتِ قَالَ قَدْ فَعَلَ اللَّهُ ذَلِكَ يَا مُعَاذُ قَالَ فَقُلْتُ فَمَنْ هُوَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ هَذَا الرَّاقِدُ فَأَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى الْعَبْدِ الصَّالِحِ وَ هُوَ رَاقِدٌ  💠 حضرت صادق عليه السّلام فرمود: تعيين ائمه از طرف خدا براى حضرت محمّد (ص) شد هيچ موضوعى كتاب سر به مُهر از آسمان نازل نگرديد مگر مسأله امامت كه آن را جبرئيل آورده گفت اين دستور العمل تو است كه پيش خانواده‏‌ات ميماند. فرمود كدام خانواده‏‌ام؟ جبرئيل گفت: آن خانواده كه خداوند آنها را برگزيده كه وارث علم نبوت شوند چنانچه ابراهيم وارث گرديد. اين ميراث به على و فرزندان او ميرسد. آن كتاب مُهرهائى داشت حضرت على عليه السّلام مهر اول را برداشت و آن قسمت را گشوده عمل به آنچه دستور داده شده بود كرد و امام حسن دومى را گشود و بدستورش عمل كرد، پس از درگذشت امام حسن حضرت حسين مهر سوم را برداشت ديد دستور داده است جنگ كن بكش و كشته خواهى شد گروهى را با خود ببر كه شهيد خواهند شد با تو، پس از او حضرت على بن الحسين مهر چهارم را برداشت نوشته بود كه سكوت كن و سر پائين بيانداز كه علم و دانش بايد در اين زمان در پرده باشد، پس از فوت او در اختيار محمّد بن على قرار گرفت مهر را برداشت در آن نوشته بود قرآن را تفسير نما و تصديق كن پدرت را و به پسرت واگذار كن و با مردم رفتار نما و قيام بحق خدا كن(*)حق را آشكارا بگو در ايمنى و مترس جز خدا از هيچ كس باكى نداشته باش اين كارها را انجام داد. بعد در اختيار جانشين خود قرار داد.عرض كردم:شما همان جانشين نيستيد؟ فرمود: چرا باكى نيست جز اينكه ميروى و اين روايت را از من نقل ميكنى.عرض‌كردم: از خداوند كه اين مقام را بشما ارزانى داشته بوراثت از پدرانت درخواست ميكنم كه فرزندى بشما عنايت كند در زمان حيات كه شايسته مقام امامت باشد.فرمود: خدا لطف فرموده گفتم: كداميك از فرزندانت. فرمود: همين كه خوابيده اشاره بعبد صالح موسى بن جعفر عليه السّلام نمود كه خواب بود. 〰〰〰▪➖🔹 📚 اصول الکافی؛کتاب الحجه؛ باب أن الأئمة عليهم‌السلام لم يفعلوا شيئا ولا يفعلون إلا بعهد من الله؛ ش1 (*) در ادعیه هم خطاب به حضرات معصومین می‌گوییم: قُمتَ لله؛ و این به معنای است. و همین معنای قیام از سیدالشهداء ، صحیح است نه معنای مصطلح آن 📝🔍 @tanhatarinmonji
💠 علت کودکی روح 🔻 روح ما پختگي لازم را ندارد، يعني حرکت لازم را نکرده است و يک کودکي بر ما و بر روح ما مستولي است، ولو اين کودکي در جسم ما نيست اما در جان ما وجود دارد. 🔸 بعضي وقت‌ها به سبب بعضي از اعمال عبادي، يک حرکتي در ما ايجاد مي‌شود و شروع مي‌کنيم، اما در ادامه‌ي آن دچار لهو مي‌شويم، چيزي که ما را مشغول مي‌کند، انصراف از نقاط نورانيِ این شروع مبارک است. 🔹 درصد بيشتري از روح ما را اشتغال نامطلوب گرفته است، اشتغال به لهو گرفته است. 🔸 يعني ما با گذر زمان فرض کنيد که سي ساله شده‌ايم، چهل ساله‌ شده‌ايم، وقتي که باطن ما را غربال کنند درصد کمي از آن، مربوط به توجهات باطنيه است، 🔹 اشتغالات فکري ما درصد زيادي دارد و اين اشتغالات گاهي بر ما غالب مي‌شود، اين تنوع‌طلبيِ لهو و لعب زور مي‌شود و آن استقرار معنوي و عبادي که بايد در طول زمان مدّ بدهد در ما کم مي‌آيد. 🔸 مي‌توان گفت به نوعي کودکيِ درون ما رشد نکرده است و این به خاطر رشد نکردن درونِ ما است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 معنای اقامه نماز 🔻 تعبير زيبايي که قرآن بيان مي‌کند إقامه‌ي صلاة است، همه‌ي اين حرف‌ها در اين کلمه است، از ما قرائتِ تنها نمي‌خواهند، صلاة را بايد إقامه کرد. 🔸 إقامه‌ي صلاة است که آثار صلاۀ در آن است، وقتي گفتي الله أکبر، توجهات در آن بود، حرکت صعودي در آن بود، ابتدا تا انتهاي نماز رشد کردي، آن وقت صلاة اقامه خواهد شد. يک موجودي کامل [مَلَک یا انسان کامل] خواهد بود. 🔹 نمازي که إقامه شد انسان را از فحشاء و منکر دور مي‌کند و راه صد ساله [طی خواهد شد]. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
* 🔻یک چیزی که این چند سال اتفاق افتاد «آلودگی رزق» بود. آلوده کرده‌اند همه را... حضرت سیدالشهداء در روز عاشورا فرمودند: «مُلِئَتْ بُطُونُهُمْ مِنَ الْحَرَامِ » [یعنی دل‌های ایشان از حرام پر شده است]. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ، ج‏45 ؛ ص8) این‌ها بار را قبلاً بسته‌اند. الآن موقعی شده است که آن محتوا، نیست؛ دعای کمیل گذاشته می‌شود یا دعاهای دیگر، [ولی] حس در آن نیست، حال در آن نیست، توجه در آن نیست... 🔸فقط ذخیرۀ شیعه مانده دو چیز: ۱_ ماه رمضان و قرآن ۲_ اربعین و زیارت سید الشهداء علیه السلام این‌ها یک جورایی است که وصل می‌کند، در این چینش و دستور اعجاز الهی است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
‼️تحقیق در اصول دین 🔷س 4307: اگر فرد مسلمانی به تحقیق در مورد نظریات مربوط به اثبات یا ردّ وجود خداوند، آخرت، روح و... بپردازد، آیا مرتکب گناهی شده است؟ و آیا بر اعتقادات او ممکن است تاثیرگذار باشد؟ با توجه به این که اکثریت ما جوانان بدون تحقیق اسلام آورده‌ایم؟ ✅ج: تحقیق در مسائل اعتقادی مشروط به این که در سطح علمی و توان فکری او باشد امری مستحسن و گاهی لازم است، اما اگر شرط یاد شده را مراعات نکند به گونه ای که شبهات باطل در او تأثیر سوء بگذارد و قدرت پاسخگویی نداشته باشد، جایز نیست.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
❤️امام كاظم عَلَیْهِ السلام: 💐در میزان الهى نیست عمل و چیزى، سنگین تر از ذكر صلوات بر محمّد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین). 📕 أصول الكافي ج 2 ص 494 🆔 @resale_ahkam
‼️وضو و غسل با وجود خالکوبی 🔷س 4309: آیا یا با وجود () صحیح است؟ ✅ج: اگر خالکوبی، تنها رنگ باشد و یا در بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب به آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل صحیح است. 🆔 @resale_ahkam
💠 نماز، معراج مومن 🔻 برخی افراد مدام به ظواهر قضايا مي‌چسبند، ظواهرِ تنها هم دردي را درمان نمي‌کند، مثلا نماز واجباتي دارد، مستحباتي دارد، محرماتي دارد، مکروهاتي دارد، ولي روح نماز يک چيز ديگر است. [که این ظواهر شرعی مقدمه است برای آن] 🔸 الصلاه معراج المؤمن؛ توجه در نماز، نماز را معراج مي‌کند، خدا رحمت کند مرحوم امام [خمینی] را، فکر مي‌کنم در اسرار الصلاة ايشان است، در حکمت تکبيرةالإاحرام مي‌گويند: اين دو دست را که بالا مي‌آوري... لطيفه‌اي در آن است که همه چيز را پشت سر بينداز و راهي نو را شروع کن! 🔹 نماز سفر است، سفر معراجي است، سفر معراجي بُراق دارد. اين نماز يک بُراق دارد، که آن توجه و حضور قلب در نماز است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 مراتب نازله سَقَر 🔻 از اهل جهنم پرسيده مي‌شود: «ما سَلَكَكُمْ في‏ سَقَرَ * قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ‏؛ چه چیز شما را در جهنم وارد کرد؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم! مدثر/۴۲» 🔸 فکر مي‌کنيد مراتب نازله‌ي اين آيه ما را نمی گيرد؟ اگر مشکل نداشته باشيم مي‌توانيم بگوييم نه، ما مشکلي نداريم، در جهنمِ آز (طمع و زیاده خواهی) نيستيم، در جهنمِ خشم و غضب نيستيم، در جهنمِ دنياطلبي نيستيم، پس نمازخوان هستيم. 🔹 ولي اگر ديديم نه، بعضي صفات دارد ما را آزار مي‌دهد و بي‌حدّ و حساب دارد ما را به سمت تنگناهاي سَقرگونه مي‌برد معلوم است که در نماز ما کاستي است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 نماز رو به رشد 🔻 نماز را همه رقم مي‌شود خواند، وقتي به ما گفته‌اند: لشکر ابن سعد هم، سر ظهر براي نماز ايستادند! ما بايد بر سر خود بزنيم که عجب! پس چه نمازي از ما خواسته‌اند؟ بايد ببينيم چه نمازي از ما خواسته‌اند. 🔸 نماز را ممکن است همه بخوانند منتها من بايد تکلیفم را با خودم روشن کنم که نماز ديروز من، با نماز امروز من نبايد مساوي باشد، حالا دو روز نه، دو فصل از عمر من نبايد نماز من يکسان باشد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 برزخ و شفاعت 🔻 چرا فرمودند در برزخ شفاعت نيست؟ به خاطر اينکه نوع آثار برزخي اعمال ما، مانند آثار طبعي اشياء است؛ 🔸 يعني اگر من بداخلاق بودم فشار قبر لازمه‌ي بداخلاقي است. مثل اين که بگويیم: ماست و خيار ايجاد سردي مي‌کند و به خاطر اينکه شما احساس سردي نکنيد نمي‌گويند يک توسل انجام بده. مثلاً يک زيارت بخوانید که احساس سردي نکنيد! مي‌گويند: يک مقدار خرما بخور. 🔹 آثار طبعي اشياء است، سردي خوردي حالا گرمي هم بخور تا تعديل حاصل بشود. بدخُلقي کردي فشار قبر دارد، اين فشار قبر براي بدخلقي مانند سردي ماست و خيار است يا عدم پرهيز از نجاسات يا چيزهاي ديگري که آثار برزخيه مي‌‌آورد اين‌ها مثل آثار وضعي اشياء است. 🔸 اهل بيت در دنيا نمي‌آيند که بگويند: شما ماست و خيار خوردي و سردي کردي پس ما براي شيعيان خود سردي را از خيار برمي‌داريم و گرمي را از خرما برمي‌داريم، اهل بيت اين کار را نمي‌کنند. در برزخ هم همين‌طور است، آثار طبعي اشياء است، لذا خيلي واضح است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
*‍ 🔻مسیر خدا يك خورده صبورى مى‏ خواهد. بعد از مدتی صبوری خداوند متعال شروع به جواب دادن مى‏ كند. 🔸ولى برای هر مؤمنى، در مسير زندگى كه دارد مى‏ رود فصل ‏هايى بر او سخت مى‏ گذرد كه صبرش هم سخت است ولى اصلاً نمره معدل ايمان را همين جا ها مى ‏دهند. 🔹همين جايى كه ديگر انسان نمى ‏تواند و حس مى‏ كند خسته شده است. معدل ايمان همين جاست که مشخص می شود. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 لطف الهی به سالکین 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ دو دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 میزان رسول اکرم 🔻 یک وقت، یک طلبه‌ای خوب درس می‌‌خواند و مراعات هم می‌‌کند، وقتی نزد استادش قرار می‌‌گیرد، استادش خیلی از او تعریف می‌‌کند! میزان استاد، چه میزانی است؟ استاد بالنسبه به میزان خودش از این شاگرد تعریف می‌‌کند. 🔸 فرض کنید همین طلبه نزد استاد بزرگتری برود می‌‌بیند کمبود زیاد دارد و این موضوع دائماً سلسله مراتب دارد. 🔹 در امور معنوی هم، همینطور است، یک وقت ما فکر می‌‌کنیم خوب رفتار کردیم؛ ولی وقتی مقابل آیینه قرار می‌‌گیریم، اعوجاج هایمان پیدا می‌‌شود. 🔸 یک ترازویی طلا فروش‌ها دارند که یک سوت را نشان می‌‌دهد. یک سوت یک هزارم گرم است، گرم را وقتی تقسیم بر هزار ‌کنیم حتی کمتر از آن را هم ممکن است نشان دهد. در حالی که ما میزان‌های دیگر هم داریم. میزان داریم که تریلی با ده تن بار روی آن می‌‌رود و حالا صد کیلو این طرف و آن طرف برای او مهم نیست. این هم یک میزان است. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 ولی میزان رسول خدا، میزانی است که أدقّ [دقیق ترین میزان] است؛ لذا انبیاء در مقابل آن میزان، شکسته می‌‌شوند. 🔸 محضر رسول خدا در دنیا یا آخرت یا در همان روضۀ منوره، اگر کسی اهل شهود باشد، می‌‌بیند اینجا فرق می‌‌کند. اگر یک بزرگی در محضر رسول خدا ایستاد و گفت [حتّی] یک کار درست هم نکردم، راست گفته است. 🔹 میزان مهم است، میزان باید تصدیق کند. ما گاهی با افکار و توهّمات‌مان داریم زندگی می‌‌کنیم. این‌ها غلط است و الآن غلطش نشان داده نمی‌شود، اما وقتی محضر رسول خدا برویم، می‌‌فهمیم وای! همه کارهایی که می‌‌کردیم روی توهّم بوده است‌. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 آثار استقامت 🔻 نقل شده، از رسول خدا (صل الله عليه و آله و سلم) پرسيدند: يا رسول‌الله ما گاهي در مجالس شما که مي‌نشينيم، چقدر حال ما خوب است! و چه تصميماتی مي‌گيريم! ولي وقتي مي‌رويم غفلت ما را مي‌گيرد و غافل مي‌شويم. فرمودند: اگر بر آن حال مي‌مانديد ملکوت سماوات را مشاهده مي‌کرديد يا ملائکه با شما مصافحه مي‌کردند [شايد تعابير مختلفي داشته باشد.] 🔸 يکي از آثار آن را حضرت مي‌فرمايند به اين معنا که اين افق خيلي بلند است و نصيب هر کسي نمي‌شود مگر کسي که سعي و تلاش خود را بالا ببرد. و بر این تلاش استقامت بورزد «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً؛ اگر بر طریقه حق پایداری کنند حتما آنان را از آب فراوانی سیراب خواهیم کرد. سوره جن/۱۶» 🔹 هدف خلقت براي انسان همين زاويه است، آشنايي با اين قواعد علمي دقيق، سفر از خود به سمت حق تعالي روي قواعد دقيق علمي پيش مي‌رود. اين قواعد آنقدر جذاب، آنقدر جالب، آنقدر دقيق است که ردخور ندارد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
* 💠 معراج روحانی سالک 🔻اگر كسي واقعاً سالک شد مي‏ تواند حركت كند و اين سفر دو سفر است. 🔸يك سفر، كنده شدن از صفات بد است که همين ماه رمضان در آن‏ مؤثر است؛ همين سفر است. نماز، عبادت و مواظبت ‏ها اين يك نوع سفر است. 🔹نوع دوم سفر هم اين است که انسان به تجرد و خلع بدن برسد که حاصل تمام اين زحمات به این مساله منتهي مي‏ شود. 🔸 در این حال بدن سالک مي ‏افتد و روحش پرواز مي‏ كند و آسمان ‏ها را به رأي العين (به چشم) ‏مي ‏بيند. اين همان معراج روحاني است يعني طبقات آسمان را مي ‏بيند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌