eitaa logo
شمیم معارف
48 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
492 ویدیو
66 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک عضویت در گروه معرفت نفس👇👇👇👇👇👇👇👇 https://t.me/joinchat/B8A0Cxaj4T104J3Hd1J0PQ
هدایت شده از شمیم معارف
لینک عضویت در گروه معرفت نفس👇👇👇👇👇👇👇👇 https://t.me/joinchat/B8A0Cxaj4T104J3Hd1J0PQ
هدایت شده از شمیم معارف
لینک عضویت در گروه معرفت نفس👇👇👇👇👇👇👇👇 https://t.me/joinchat/B8A0Cxaj4T104J3Hd1J0PQ
سه ره نمود مهم براى مأنوس شدن با خدا و دل بستگى به او : . ياد خدا كردن ، چنان كه از امام على عليه السلام روايت شده است : الذِّكرُ مِفتاحُ الاُنسِ . يادِ خدا ، كليد اُنس است . بنا بر اين ، انسان ، هر چه بيشتر از اين كليد گنج دل بستگى به خدا استفاده كند ، اُنس او با حضرت حق ، بيشتر مى گردد و به آرامش بيشترى دست مى يابد ، چنان كه قرآن ، تأكيد مى فرمايد : «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ . بدانيد كه با ياد خدا، دل ها آرام مى گيرند» . . پرهيز از مصاحبت با اهل غفلت ، كه آفت ذكر و اُنس با خداست . بدين جهت ، كسى كه مى خواهد با خدا مأنوس باشد ، بايد از معاشرت با انسان هاى غافل ، جدّا اجتناب كند ؛ چرا كه انس با خدا ، با الفت با انسان هاى غافل ، در تضاد است ، چنان كه از امام على عليه السلام روايت شده است : كَيفَ يَأنِسُ بِاللّهِ مَن لا يَستَوحِشُ مِنَ الخَلقِ ؟! چگونه با خدا مأنوس شود كسى كه از خلق نمى رمد ؟! بى ترديد ، مقصود از «خَلق» در اين حديث و احاديث مشابه ، ذاكران (ياد كنندگان خدا) نيستند ؛ زيرا معاشرت با اهل ذكر ، خود ، عاملى مستقل براى ياد خدا كردن و اُنس گرفتن با اوست ؛ بلكه مقصود ، اجتناب از معاشرت با مردم غافل است . . استمداد از خداوند متعال . اهل بيت(ع) خود ، مكرّر از خدا اين تقاضا را داشته اند كه «اللّهُمَّ اجعَلنا ... آنِسينَ بِكَ» يا «آنِسنى بِكَ يا كَريمُ» يا «و اجعل اُنسى بِكَ» . نيز در دعايى كه در صحيفه سجاديّه از امام زين العابدين عليه السلام نقل شده ، امام عليه السلام وحشت از انسان هاى بد و غافل و نيز انس با خدا و اوليايش را يك جا از خداوند متعال مى خواهد و مى فرمايد : وَ ألبِس قَلبِىَ الوَحشَةَ مِن شِرارِ خَلقِكَ وَ هَب لِىَ الاُنسَ بِكَ وَ بِأَولِيائِكَ وَ أهلِ طاعَتِكَ . یعنی : جامه گريز از بدان خَلقت را بر قلب من بپوشان و اُنس به خودت و اوليا و اهل طاعتت را به من عطا فرما .
درجات و اهداف سلوک: اول درجه از سير به عوام تعلق دارد كه اين گروه شامل عموم مردم است كه معمولا از سير خود اطلاعي ندارند و نسبت به آن بي‌خبر هستند و حتي ممكن است آن را انكار كنند. درجه دوم از سير كه اختصاص به خواص از مردم دارد، آنها خود آگاهانه اين سير را انتخاب مي‌كنند و حتي براي آن قواعد و اصول نيز بنا مي‌كنند. اما نكته‌اي كه قابل تعمق و تأمل است اين است كه روندگان سير كمال نفس همه به الي الله ختم نمي‌شوند، كه اين وابسته به دو دليل است، يكي نيت و علت حركت آنها و دوم هدف و مقصد آنها است. همه اين گروهها در حال انجام امور باطني هستند و تهذيب نفس را پيش مي‌گيرند و نام آن را هم سير و سلوك يا سفر باطني و يا تجربه شخصي مي‌گذارند. اما نكته مهم اين است كه نتيجه اين سير براي همه يكسان نيست. نتيجه حركت معنوي براي هر دسته و گروهي فرق دارد، عده‌اي به كرامات مي‌رسند و گروهي به معجزه نايل مي‌آيند و دسته‌اي به جادو و بعضي به خراق العادات و عده‌اي چشم برزخي آنها باز مي‌شود و از اين جمله كساني هستند كه ضمير خوان و آينه بين و آينده بين و... . اما براي سائرين الي الله نتيجه سير معنوي، اكتشاف و استشهاد و اشراق و ظهور انوار مقدس رباني است كه در قلب پاك آنها شكل مي‌گيرد و عرفان حق، مظهر آن است. سير عامه همراه با شرك خفي است و سير خواص توام با شرك اخفي است و خاصه الخاصه در مرز توحيد قرار دارند. منبع :مقامات معنوی _استاد محسن بینا
توصیه‌های چهارده‌گانه شیخ نخودکی #1 آنکه نمازهای یومیه خویش را در اول وقت آن‌ها به جای آوری. #2 آنکه در انجام حوائج مردم، هر قدر که می‌توانی بکوشی و هرگز میندیش که فلان کار بزرگ از من ساخته نیست،‌ زیرا اگر بنده خدا در راه حق گامی بردارد، خداوند نیز او را یاری خواهد فرمود. #3 آنکه سادات را بسیار گرامی و محترم شماری و هرچه داری، ‌در راه ایشان خرج و صرف کنی و از فقر در این کار پروا نکنی، اگر تهیدست گشتی، دیگر تو را وظیفه‌ای نیست. #4 از تهجد و نماز شب غفلت مکن و تقوا و پرهیز پیشه خود ساز. #5 به آن مقدار تحصیل کن که از قید تقلید وا رهی. #6 بدان ‌که انجام امور مکروه، موجب تنزل مقام بنده خدا می‌شود و به عکس، اتیان مستحبات، مرتبه او را ترقی می‌بخشد. #7 بدان ‌که در راه حق و سلوک این طریق، اگر به جایی رسیده‌ام، به برکت بیداری شب‌ها و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده است، ولی اصل و روح همه این اعمال، خدمت به رسول‌اکرم(ص) است. #8 عمده نظر در دو مطلب است: یکی غذای حلال، دوم توجه در نماز و اصلاح آن، اگر این دو درست باشد، باقی درست است. عمده هم حقیر، اصلاح قلب است و ذکر «یا حی و یا قیوم» سحرگاه برای همین است. #9 بین‌الطلوعین را به چهار قسمت تقسیم کنید: یکی اذکار و تسبیح، دیگر ادعیه، سوم قرائت قرآن و بالاخره فکری در اعمال روز گذشته. اگر موفق به طاعتی بوده‌اید، شکری کنید و اگر خدای نکرده ابتلا به معصیتی یافته‌اید، استغفار کنید. دیگر آنکه هر روز صدقه دهید، ولو به وجه مختصر. شب‌ها قدری در بی‌اعتباری دنیا و انقلاب آن فکر کنید و ملاحظه کنید که دنیا با اهل دنیا چگونه سلوک می‌کند. در مورد ذکر، در آغاز چند صلوات فرستاده و دل را حاضر کنید و بعد مشغول ذکر شوید. برای توفیق تهجد و گشایش در کار؛ هر صبح از تلاوت قرآن مجید مخصوصاً یس غفلت نکن. حرارتی که بر اثر مصاحبت با مردان بد و شرور در مزاج آدمی پدید می‌آید، جز به‌ وسیله سردی و برودت مصاحبت با نیکان و مردم صالح زایل نمی‌شود. بزرگان خیلی بر احتراز از مجالست با منکران تأکید دارند و گفته‌اند ضرری که یک وسوسه به وجود می‌آورد، در طول سال‌های دراز ممکن نیست بتوان آن را رفع کرد. شیخ حسنعلی نخودکی دو ماه قبل از رحلتش، اطرافیان و فرزندش را از روز مرگش آگاه کرد و حتی یک بار قبل از تاریخ فوت، روح بلندش از بدن خارج شد، اما با توسل به امام علی بن موسی الرضا(ع)، برای انجام برخی وصایا دوباره حیات ظاهر یافت. پیکر مطهرش در صحن عتیق، کنار ایوان عباسی در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) به خاک سپرده شده است. خداوند او را با اولیاء الله محشور فرماید....
✅نکات اخلاقی✅ 🌕دهان روح و تن🌕 انسان دو دهان دارد: يکي گوش که دهان روح اوست و ديگر دهان که دهان تن اوست. اين دو دهان خيلي محترمند. انسان بايد خيلي مواظب آنها باشديعني بايد صادرات و واردات اين دهن ها را خيلي مراقب باشد آنهايي که هرزه خوراک مي شوند، هرزه کار مي گردند. کساني که هرزه شنو مي شوند، هرزه گو مي گردند. وقتي واردات انسان هرزه شد،صادرات او هم هرزه و پليد و کثيف مي شود. يعني قلم او هرزه و نوشته هايش زهر آگين خواهد شد. حضرت اميرالمومنين، عليه السلام فرمود: عمل نبات است و هيچ نبات از آب بي نياز نيست و آب ها گوناگونند . هر آبي که پاک است ، آن نبات هم پاک و ميوه اش شيرين خواهد بود؛ و هر آبي که پليد است ، آن نبات هم پليد و ميوه او تلخ است. خود عمل ،حاکي است که از چه آبي روئيده شده است. ✒️ علامه زاده آملی حفظه الله #طوبي @shakhehtoba
شمیم معارف, [٢٤.٠٤.١٩ ٢٣:٥٠] 🌀جول_اوستین: ممکن است تنها چیزی که شما را از یک زندگی عالی بازداشته است، افکار پیش روی تان باشند! شما بر روی خطاهای تان تمرکز کرده اید، این که چگونه همه چیز را خراب کرده اید، این که هیچ وقت به اندازه کافی خوب نبوده اید. باید طرز فکرتان را تغییر دهید. از شر افکار کرم گونه خلاص شوید. من معتقدم امروز قرار است شروع تحول زندگی تان باشد. یک دگرگونی در حال اتفاق افتادن است. باید آماده شوید. استعدادی قرار است در وجود شما متجلی شود که تا به حال حتی از وجود آن خبر نداشته اید. دژ مستحکم خود کم بینی در حال فروپاشی است. قرار است یک احساس بی باکی و اعتماد به نفس جدیدی را حس کنید تا قدم در راه تحقق سرنوشت تان بگذارید. ممکن است فقط یکی از بال های تان از پیله خارج شده باشد، اما همین هم خوب است. خداوند دلش نمی خواهد شما در پیله تان بمانید. او شما را برای خزیدن و لولیدن نیافریده است. او شما را خلق کرده است تا اوج بگیرید. وقت آن است که بال دیگرتان را نیز خارج کنید. هم چنان به چیزهای خوب فکر کنید.پروانه ی درون تان در حال پدیدار شدن است. شمیم معارف, [٢٤.٠٤.١٩ ٢٣:٥٢] 🌀جول_اوستین: اون چیزی که خداوند بهتون بخشیده، دقیقا همون چیزیه که برای رسیدن به سرنوشتتون بهش نیاز دارین. دیدگاه درست اینه: میخوام از نعمت هایی که خدا بهم داده استفاده کنم و برای زیادتر شدن اونا تلاش کنم. به دنبال رقابت و مقایسه خودت با دیگران نباش، فقط مسیر خودتو ادامه بده
✍️آیت الله بهجت (ره) : ✅شخصی از آیت الله بهجت پرسید: دست به هر شغلی می زنم ناکام می شوم برای بهبودی درآمد و زیاد شدن روزی چه کنم؟ فرمودند: «زیاد استغفار کنید و اگر نتیجه نداد بدانید یا کم استغفار کرده اید یا با اعتقاد کامل نگفته اید.» 💠 در روایت با هر سه لفظ آمده است که اگر کسی " ملازم " استغفار باشد، یا " پیوسته " استغفار کرد، خداوند او را از هر همّ و غمی رها می کند و از هر تنگنایی راه برون رفت برای وی قرار می دهد و از جایی که گمان نمی کرد روزی اش می دهد. 🌺ذکراستغفار:«استغفراللهَ ربّی و اَتوبُ اِلَیه»
اساتید اون جمله که توی تمام سوره های قران وجود دارد ولی در سوره حمد وجود ندارد چیست ؟؟؟ سلام چون سوره حمد سراسر رحمت و نور است حروف ظلمانی در تشکیل کلمات ان بکار نرفته : ج ز ف ش ث خ ظ از بین حروف: الف)): 1 ، نورانی آتشی: ا ، ه، ط، م 2، نورانی هوایی:ص، ن، ی 3، نورانی آبی: س، ق، ک، 4، نورانی خاکی: ح ،ر ، ع، ل ب))): 1، ظلمانی آتشی: ذ، ش، ف 2، ظلمانی هوایی: ب ، ت ، ض ، و 3، ظلمانی آبی: ث، ج ، ز ، ظ 4، ظلمانی خاکی : د ، خ ، غ این قاعده هم در استخراج اذکار و هم طبع شناسی اسما کاربرد مهمی دارد که اساتید ابتدا با بررسی مزاج سالک بلحاظ طبایع واخلاط اربعه( بررسی ان هم ابزار لازم در علوم غریبه دارد که مخصوص اهل فن است) استخراج ذکر و به سالک ان را توصیه می کنند بنابراین بدون بررسی مزاج و اخلاط شخص ممکنه است ذکر سودی بحال شخص نداشته باشد مگر اینکه اذکار عام مانند استغفار و صلوات و تسبیحات اربعه و مانند ان که این اذکار هم اگر با خلوص باشد همان کاری می کند با دل شخص که اذکار خاص می کند
علامه_حسن_زاده_املی هر صبح که برای کار بر می خیزید، بگیرید، بعد از آن نوزده بار «بسم الله الرحمن الرحیم» را به عدد حروف این آیه مبارکه تلاوت کنید تا آن «وضو» تطهیرتان کند و آن «بسم الله» آفات و بلیّات و شعله های اشتغالات جهنمی دنیا را از شما دور نماید بدان که وضو نور است و دوام طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است.
حدیث نور سه اثرِ سوء گناه برای مؤمنین عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله قَال: اتَّقُوا الذُّنُوبَ فَإِنَّهَا مَمْحَقَةٌ لِلْخَيْرَاتِ إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَنْسَى بِهِ الْعِلْمَ الَّذِي كَانَ قَدْ عَلِمَهُ وَ إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَمْتَنِعُ بِهِ مِنْ قِيَامِ اللَّيْلِ وَ إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ بِهِ الرِّزْقَ وَ قَدْ كَانَ هَيِّناً لَهُ... از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده که ایشان فرمود: از گناهان بپرهیزید زیرا به راستی که آنها نابودکننده‌ی خوبی‌هایند. همانا بنده‌ای گناه می‌کند پس به سبب آن، دانشی [از علوم الهی] را که آموخته بود از یاد می‌بَرَد و بنده‌ای گناه می‌کند و به همین جهت از نماز شب باز می‌‌ماند و بنده‌ای گناه می‌کند و به واسطه‌ی آن از رزقی که برایش مهیّا بوده محروم می‌شود... عدة الداعي و نجاح الساعي، ص211 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج70، ص377 اثرات سوء گناه که در حدیث فوق ذکرش رفت ناظر به اهل ایمان است، وگرنه فراوان‌اند افرادِ خارج از دایره‌ی ایمان که طبق سنّت استدراج با ایشان برخورد شده و ارتکاب معاصی موجب تنگی معیشت بر آنان نمی‌شود.
https://t.me/joinchat/B8A0Cxaj4T104J3Hd1J0PQ لینک گروه معرفت نفس در تلگرام
✅شیخ اکبر محیی الدین بن عربی در کتاب شریف می فرمایند : ✳️« فإنه صلّی الله علیه و آله و سلم و أهل بیته علی السواء فی مودتنا فیهم فمن کره اهل بیته کرهه لأنه واحد من اهل البیت و لا یتبعض حب اهل البیت » . 🔹رسول اکرم و ایشان در واجب بودن مودت و دوستی ما یکسان می باشند پس بنابراین هر کس دشمن یکی از اهل بیت باشد دشمن پیامبر است چرا که پیامبر یکی از اهل بیت است و دوستی اهل بیت قابل تفکیک و تبعیض و تقسیم نیست ( یعنی اگر یکی از آنها را دوست نداشته باشی پس نمی شود گفت اهل بیت را دوست داری چرا که اهل بیت مجموع آن بزرگواران می باشد ) منظور ایشان از اهل بیت فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد که دقیقا قبل از این جملات به آن در ضمن داستانی کسی که به فرزندان حضرت فاطمه از سادات بدگویی می نموده به آن تصریح دارد. قبل از این جمله و بعد از بیان داستان شعری را در شأن اهل بیت فرموده است : فلا تعدل بأهل البیت خلقا فاهل البیت هم اهل السیاده فبغضهم من الانسان خسر حقیقی و حبهم عباده ترجمه شعر : هیچ خلقی با اهل بیت برابری نمی کند و فقط اهل بیت شایسته سیادت و بزرگی می باشند . بغض اهل بیت خسران و ضرر حقیقی و دوستی آن ها عبادت است
شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی وصیة إلهیة ( سفارشی از خدا ) را در کتاب شریف وصایا ذکر می فرمایند: وصیة إلهیة بذکر الله علی کل حال . قال موسی علیه السلام : أی رب أ بعید أنت فأنادیک أم قریب فأناجیک؟ فقال الله تعالی له : أنا جلیس من ذکرنی و من ذکرنی فأنا معه . قال : فأی عمل أحب إلیک یا رب؟ قال : تکثر ذکری علی کل حال. خداوند ما را به یاد خودش در هر حالی توصیه نموده است. حضرت موسی علیه السلام به خداوند عرضه داشت : خدایا آیا تو دوری تا تو را به آواز بلند بخوانم یا نزدیکی که با تو آهسته سخن بگویم؟ خداوند به او فرمود : من همنشین کسی ام که مرا یاد نماید و هر کس مرا یاد کند و به یاد من باشد من با او هستم . حضرت موسی گفت : پروردگارا کدام عمل نزد تو محبوب تر است ؟ حداوند فرمود : یاد من را در هر حالی زیاد کن. وصایا ص 228