📝 حسینیه طهور
💠 نقش ویژه حضرت رقیه سلام الله علیها در هدایت خلق
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 هر کدام از خاندان پیامبر عظمتی در عالم دارند که بیمانند است
🔹 کمترین مرتبه از خاندان پیامبر که ممکن است طفل شش ماهه باشد، از بالاترین مرتبه و مقام سایر خلق در تکوین و تشریع بالاتر است
🔹 سن و سال در خاندان پیامبر تأثیر ندارد
🔹 حضرت یحیی علیه السلام قبل از تولد به نبوت رسیده است
🔹 حضرت رقیه صلوات الله و سلامه علیها در هدایت جانشین پیامبر است
🔹 مصیبت اهل بیت پیامبر در اسارت از روزی است که وارد شام شدند؛ مصیبتی خاندان پیامبر را فراگرفته که در میان بشر بیمانند است
🔹 حضرت رقیه در مدت کوتاه عمرش به اندازه دهها و صدها نبی و ولی در هدایت خلق تأثیرگزار است
🔹 یکی از بزرگترین مصادیق علمای امت پیامبر، حضرت رقیه سلام الله علیها است
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
13950812-Roghayeh.mp3
4.45M
🔊 #صوت
💠 نقش ویژه حضرت رقیه سلام الله علیها در هدایت خلق
📝 حسینیه طهور
💠 حضرت رقیه سلام الله علیها؛ مظهر صفات فعلی و انفعالی خدای متعال
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 معنی این سخن این است که هم در اجابت دعا و پذیرش توبه و استغفار و تقرب به آن خاندان، همه آنها باب الحوائج هستند و هم در حوزه صفات فاعلی خدای متعال که نشان قدرت و عظمت است.
🔹 اگرچه نگاه خلق به همه به ظاهر است و در نتیجه مثلاً در ظاهر حضرت علی اصغر علیه الصلات و السلام یا در حضرت رقیه سلام الله علیها فاعلیت نمیبیند، بهخاطر اینکه از نظر بدنی کودک است. اما اگر کسی توجه کند یا اگر زمینه ظهور قدرت، عظمت، اقتدار، سلطنت و احاطه آنها بر عالم آشکار شود، حضرت رقیه علیها السلام به تبع جدش امیرالمؤمنین و جد بزرگش پیامبر علیهما الصلات و السلام همانگونه قدرتمند است که امیرالمؤمنین قدرتمند بود البته بالتبع.
🔹 چنانکه همانگونه اجابت دعا و پذیرش توبه میکند و زمینه تقرب را فراهم میکند که جدهاش حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها در این حوزه چنین اقتدار داشتند.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
13970722-Roghayyeh.mp3
3.4M
🔊 #صوت
💠 حضرت رقیه سلام الله علیها؛ مظهر صفات فعلی و انفعالی خدای متعال
💠 حضرت رقیه سلام الله علیها؛ مظهر صفات فعلی و انفعالی خدای متعال
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 هر کدام از خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام حسنهای از حسنات جد بزرگوارشان، حضرت خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم هستند و بودند و از این جهت با هم تفاوت ندارند. تفاوتشان در این است که صفاتی که از آن حضرت و با واسطه از خدای متعال در آنها ظهور پیدا کرده، آیا صفات فعلی است یا انفعالی؟
🔹 در حضرت زهرا سلام الله علیها هم صفات فعلی و هم صفات انفعالی خدای متعال به اکمل وجه ظهور پیدا کرده، اگرچه برای غیر اهلش مستور است. به تبع حضرت زهرا سلام الله علیها، در حضرت زینب کبری، همچنین زینب صغری سلام الله علیهما هم صفات فعلی و هم انفعالی خدا ظهور پیدا کرده.
🔹 به دنبال حضرت زینبین علیهما الصلات و السلام، حضرت رقیه سلام الله علیها از جمله خاندان پیامبر است که مظهر صفات فعلی و انفعالی خدای متعال از طریق جدشان حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله بودند و هستند.
🔹 معنی این سخن این است که هم در اجابت دعا و پذیرش توبه و استغفار و تقرب به آن خاندان، همه آنها باب الحوائج هستند و هم در حوزه صفات فاعلی خدای متعال که نشان قدرت و عظمت است. اگرچه نگاه خلق به همه به ظاهر است و در نتیجه مثلاً در ظاهر حضرت علی اصغر علیه الصلات و السلام یا در حضرت رقیه سلام الله علیها فاعلیت نمیبیند، بهخاطر اینکه از نظر بدنی کودک است. اما اگر کسی توجه کند یا اگر زمینه ظهور قدرت، عظمت، اقتدار، سلطنت و احاطه آنها بر عالم آشکار شود، حضرت رقیه علیها السلام به تبع جدش امیرالمؤمنین و جد بزرگش پیامبر علیهما الصلات و السلام همانگونه قدرتمند است که امیرالمؤمنین قدرتمند بود البته بالتبع.
🔹 چنانکه همانگونه اجابت دعا و پذیرش توبه میکند و زمینه تقرب را فراهم میکند که جدهاش حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها در این حوزه چنین اقتدار داشتند. بنابراین دو تعبیر را میتوانیم بهکار ببریم. یکی اینکه حضرت رقیه به تبع اجداد طاهرینش انسان کامل است. تعبیر دیگر این است که حضرت رقیه سلام الله علیها مرتبه نازله اجداد طاهرینش است یعنی تمام کمالات اجداد طاهرینش در وجود او به وجودِ جمعیِ اجمالی موجود است و به این عظمت و بزرگی جز در خاندان پیامبر نمیتوان جایی پیدا کرد.
🔹 تفاوت این دو تعبیر این است که وقتی میگوییم بالتبع انسان کامل است، یعنی تمام کمالاتی که در اجداد طاهرینش وجود داشته، در آن حضرت هم وجود دارد، لکن اگر نیک بنگریم، میبینیم تمام این کمالات را از جدش گرفته. در تعبیر دوم که مرتبه نازل است، یعنی ضمن اینکه حضرت رقیه سلام الله علیها انسان کامل هست، ولی کمال او مرتبه نازل اجداد طاهرین اوست. به این معنا که تمام کمالاتی که اجداد طاهرین او دارند، بالفعل و به تفصیل در او وجود ندارد، بلکه به اجمال و به تعبیر عرفی و فلسفی بالقوه در او وجود دارد.
🔹 تعبیر اول دقیق است؛ هم دقیق عقلی و هم دقیق نقلی و بنابراین فهم آن کار هر کس نیست. اما تعبیر دوم چون مرتبه نزول است، یعنی اگر کمالات پیامبر را جمع و خلاصه کنیم و از برخی از ظهورات آن کاسته بشود، میشود چند درجه پایینتر. این قابل فهم است. بنابراین تمام کسانی که از دقتهای عمیق مخصوصاً حکمت متعالیه یا عرفان برخوردار نیستند، این فهم برای آنها قابل پذیرش است. مؤمنین، متدینین و عالمانی که با روایات سروکار دارند، میگویند که حضرت رقیه خیلی خوب بوده ولی همه کمالات اجداد طاهرینش را نداشته مگر بالقوه یا بالاجمال. اما در تعبیر قبلی، قوه معنا ندارد، همه بالفعل است؛ اجمال معنا ندارد و همه تفصیل است، ولی چشم بینا وجود نداشت که اینها را مشاهده کند.
کانال طهور
💠 حضرت رقيه (سلام الله علیها)؛ واسطهي رحمت رحمانيه و رحيميه
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 يك نكته قبلاً مكرر گفته شده كه همه خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين) ارواح قدسياند. از اين جهت كوچكي و بزرگي طبيعتشان تأثير ندارد يا تأثير قابل توجه ندارد. يعني كوچكترينشان به لحاظ زماني، سني و بدني مانند بزرگترينشان هستند؛ اول و وسط و آخرشان همچنانكه در زيارت جامعهي كبيره تحقق پيدا كرده، همهي آنها كه در عالم طبيعتند، نور ملكوتياند و آنان كه در عالم ملكوتند، جبروتياند. پس از اين جهت اگر مثلاً ما در جايي ميگوييم اين كودك، كوچك بود، شش ماهه بود يا دو ساله و سه ساله يا كوچكتر و بزرگتر بود، بر اساس طبيعت و معيارهاي جهان طبيعي دربارهي آن صحبت ميكنيم. حضرت رقيه سلاماللهعليها هم همين طور است.
🔹 بنابر آن احتمالي كه گاهي مطرح كردم مبني بر اين كه خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين) بيش از پنج يا سيزده نفر هستند و يكي از آنها حضرت رقيه سلاماللهعليها است و همهي آنها به درجهي عصمت كامل دست پيدا كردهاند و يا عصمت كامل هديه و هبهي خداي متعال به آنهاست و همهي آنها مشمول «لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّه ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّر» (فتح، 2) و نيز مشمول آيهي تطهير هستند، حضرت رقيه سلاماللهعليها جنبهها و جهات متعددي دارند كه يك جنبه و جهت مربوط به ظاهر است و آن اين است كه چون خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين) يا مظهر اسم شريف رحمان هستند، يا خودْ اسم شريف رحمان هستند، ـ و دومي احق و موافق با تحقيق است؛ خودْ اسم رحمان هستند ـ بنابراين رحمة للعالمين هستند. امام حسين عليهالصلاتوالسلام و ساير خاندان پيامبر هر كاري كه از دستشان برآيد كه خلق خدا را به رحمت رحمانيهي خداي متعال برسانند، انجام ميدهند. اگرچه كارهايي كه انجام دادهاند، براي حيثيت و جنبهي طبيعيشان سختي، بلا، گرفتاري، مصيبت و مانند آنها باشد.
🔹 از يك جهت حضور خاندان پيامبر و خاندان امام حسين و اهل بيت آن حضرت عليهمالصلاتوالسلام در كربلا بلكه هر كدامشان يا مصيبت هر كدام يا مظلوميت هر كدام يا سخناني كه در اين مسير گفتند يا رفتاري كه نشان دادند، حتي اگر گريهاي كردند، به اين خاطر است كه اينها سبب بشود بلكه بندهاي از بندگان خداي متعال متنبه بشود، از گذشتهي سياه خود برگردد و به رحمت رحمانيهي خداي متعال برسد. در اين جهت همهي خاندان پيامبر از جمله حضرت رقيه سلاماللهعليها شريك هستند.
🔹 يك جنبه و حيثيت ديگر هم دارند و آن عبارت است از مظهريت براي رحمت رحيميهي خداي متعال و يا تحقق به اسم رحيم خداي متعال هستند. همچنان كه گفتيم كه خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين) يا مظهر اسم رحماناند يا خودِ اسم رحمان، در اينجا هم همينطور است؛ يا مظهر اسم رحيماند يا خود اسم رحيم. چون اسم رحيم اينگونه است كه «بالمؤمنين رؤوف رحيم»؛ اسم رحمان، رحمة للعالمين است، همهي عالم هستي از رحمت رحمانيهي خداي متعال استفاده ميكنند، ابزار و وسايل و مقدمات آن هم فراهم شده است. در اسم رحيم خواص از بندگان خداي متعال از رحمت رحيميهي خداي متعال برخوردار ميشوند كه آنهم حداقل شرط اولش آن است كه مؤمن باشند.
🔹 خاندان پيامبر عليهمالصلاتوالسلام همچنان كه براي ايصال و رساندن عامهي خلق براي رحمت رحمانيهي خداي متعال هر كاري را انجام دادند، بلكه آنها برسند، براي رساندن خواص به رحمت رحيميه هم همچنين هستند. برخي از مصيبتها و وقايع و حوادثي كه در كربلا اتفاق افتاده، مخصوصاً براي خردسالان خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين)، اينها معدات و زمينهها يا قابليتهايي است براي اينكه خواص به رحمت رحيميهي خداي متعال برسند. در نتيجه اگر كسي در ميان خواص وقتي كه ميخواهد متوسل بشود، توسل به حضرت رقيه سلاماللهعليها داشته باشند، اين به جهات متعددي اگرچه كوچكتر از او حضرت علي اصغر عليهالصلاتوالسلام حضور داشتند، ولي به خاطر كودكياش و چون در كودكي هم به نگاه خلق، اداركات حسي و خيالي و وهمي اندك است و هم به سبب كوتاهي زمان مصيبت و بلاي مربوط به آن حضرت، ممكن است سبب تنبه يا تحول يا يقظهي خواص نباشد، نهايتاً اشك ريختن باشد، ولي حضرت رقيه سلاماللهعليها به خاطر اينكه در سنيني قرار دارد كه هم خلق خدا ادارك قواي خيالي و وهمي را ميشناسند و خواص اين ادراكات را در اين زمانها ميشناسند، هم به خاطر اينكه دختر بود و دختر بودن و محبوبيتش براي امام حسين عليهالصلاتوالسلام جايگاه و مقام ويژهاي را به او اختصاص داده و هم بهخاطر برخي كلمات و نكات شيريني كه قطعاً حسب نقل بر زبان آوردند، ولو اينكه ما عين كلمات را ندانيم و هم به سبب طول دورهي مصيبت و بلايي كه بر طبيعت آن حضرت وارد شده كه از خروج از مدينه به مكه آغاز شده و به كربلا و كوفه و شام ادامه يافته و طبيعت مقدس آن حضرت تاب تحمل بيش از آن را نداشته و براي هميشه در غربت جهل شاميان ماندگار شد، به اين سببها حضرت رقيه سلاماللهعليها هم مبدأ وصول خواص بلكه اخص خواص به رحمت رحيميه و عاليترين درجات، نه تا روز قيامت كه پس از آن نيز هست، هم واسطه و وسيله براي وصول عوام و همهي عامهي مردم به رحمت رحمانيهي خداي متعال تا ابد خواهد بود.
🔹 فقط نكتهاي كه تذكر آن در اينجا خوب است ولي بسا ممكن است قابل عمل و اجرا نباشد، آن است كه بايد توجه داشته باشيم كه خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين) هيچ يك از كوچك و بزرگشان با ما شباهت ندارند و ما هم با آنها شباهت نداريم. حداكثر شباهت ما با آنها همين اندازه است كه بسا ظاهر و زبانمان به آنها شباهت داشته باشد، الفاظ و اذكاري كه آنها بر زبانشان داشتند، بر زبان ما هم جاري بشود، البته اين افتخار بسيار بزرگي است. اما اينكه حالات ما با آنها برابر باشد يا بالعكس، اينگونه نيست؛ چنان كه ملكوت ما با آنها برابر، نيست، استعداد ما هم با آنها برابر نيست. نه اينكه اگر باشد، اتفاقي ميافتد، اصلاً نيست.
🔹 در نتيجه وقتي كه ما كلمات مأثور و منصوص از آن خاندان نداريم، بهتر آن است كه زبان حال براي آنها بيان نكنيم يا اگر بيان هم كنيم، بايد نسبت بدهيم به كساني كه اين چيزها را گفتند و الا وقتي كه ميگوييم زبان حال آنهاست، يعني ما غيب حال آنها را ميشناسيم كه گفتن چنين چيزي اگر خلاف واقع نباشد، دستكم خلاف ادب عبوديت و محبت است. يا ميخواهيم بگوييم اگر ما در آن شرايط بوديم يا بچههاي ما در آن شرايط بودند، چه ميكردند و چه ميگفتند، احتمالاً آنها هم اينها را گفته باشند، اينها خلاف ادب است. بهخاطر اينكه آنها با ما شباهت ندارند، ما اگر با آنها سنخيت داشته باشيم، حداقل سنخيت است، آنهم در ظاهر يا حداكثر در عمق وجودمان كه بيان ناپذير است.
🔹 بنابراين حضرت رقيه سلاماللهعليها با اينكه دختر كم سن و سالي است و سه ساله است و براي رساندن خلق خدا به رحمت رحمانيه و رحيميه شرط لازم و واجب بود، بهگونهاي كه اگر نبود، جمعي كه از اين طريق و از طريق آن حضرت ميرسيدند، نخواهند رسيد، ولي در عين حال با ما تفاوت دارد. يعني زبان، گفتار، حرف، فكر، احوال، ملكوت و باطنشان با ما تفاوت دارد. آنچه كه از زبان آنها يا از زبان حال آنها نقل ميكنند، شايستهي آن خاندان نيست، از جمله شايستهي حضرت رقيه سلاماللهعليها.
کانال طهور
@sharabetahour
📝 کریم اهل بیت، غریب در میان یاران
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه الصلات و السلام
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
📝 کریم اهل بیت، غریب در میان یاران
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه الصلات و السلام
💠 معنای لغوی، عرفی و اصطلاحی کریم و کریمه (وجود عزیز و دردانه)
💠 در میان دختران حضرت باب الحوائج، موسی ابن جعفر علیه الصلات و السلام، حضرت معصومه سلام الله علیها میدرخشد
💠 امام حسن علیه الصلات و السلام در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله جایگاه ویژهای دارد
💠 او یگانه و عزیز شخصیتی است که همه سخت به او دلبستهاند
💠 بخشندگی و عفو با تقاضا و بدون تقاضا از مصادیق کرم است که البته اولویت در بدون تقاضا است که در امام حسن علیه السلام بیشتر آشکار شده
💠 دورانی که مردم میتوانستند امام حسین علیه السلام را به عنوان امام بشناسند، دوران کوتاهی بود. بیشتر او را در ده سال آخر عمر میشناسند
💠 دورهای که مردم امام حسن علیه الصلات و السلام را میشناسند، بیشتر از دورهای است که امام حسین علیه الصلات و السلام را میشناسند. امام حسین علیه السلام را از سال صد هجری به بعد میشناسند
💠 امام حسن علیه السلام در میان امامان دیگر، کاری را انجام داده که به مراتب بزرگتر از کار امام رضا علیه الصلات و السلام و بسیار اذیتکنندهتر و مظلومانهتر از کار هر امام دیگری است؛ آن کار این است که حضرت در شرایطی قرار گرفته که میان حفظ تعداد اندک یارانش و گفتههایی که پشت سر آن حضرت میگویند، مجبور است یکی را انتخاب کند
💠 مظلومیت امام حسن بعد از امیرالمؤمنین علیهما السلام مشابه دیگری ندارد
💠 امام حسن علیه الصلات و السلام در میان یاران خود غریب است
💠 امیرالمؤمنین و امام حسن علیهما السلام از یاران خود آن کشیدهاند که هیچ کس از دشمنش نکشیده است
💠 بنابراین امام حسن علیه السلام یک بزرگواری ویژهای دارد که به مصلحت یاران اندک خود تمام سختیها و بدنامیها را خود پذیرفته است، ثانیاً در این دوره ده ساله سر سوزنی دلگیری خود را از اصحاب اظهار نکرده
کانال طهور
📝 حسینیه طهور
💠 خاندان پیامبر، همه شؤون ذاتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
🔹 امیرالمؤمنین، جامع جمیع شؤون و کمالات حضرت ختمی مرتبت است؛
🔹 همچنان که پیامبر همه کمالات خدای متعال را داراست ولی در عین حال شأن و وجه خدای متعال است؛ همچنین امیرالمؤمنین و خاندان پیامبر، علیرغم اینکه با پیامبر نور واحد هستند، در عین حال شأن و وجه پیامبر هستند؛ همچنین ائمه معصومین و فرزندان امیرالمؤمنین نسبت به امیرالمؤمنین همین نسبت را دارند
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Moharram95-01-01.mp3
3.03M
🔊 #صوت
💠 خاندان پیامبر، همه شؤون ذاتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
📝 حسینیه طهور
💠 کل عالم هستی خیر است و در کل عالم هستی مصالح موجودات لحاظ شده است
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Moharram95-01-02.mp3
691K
🔊 #صوت
💠 کل عالم هستی خیر است و در کل عالم هستی مصالح موجودات لحاظ شده است
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
📝 حسینیه طهور
💠 کل عوالم هستی از ازل تا به ابد ثمره نگاه انسان کامل است،
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
🔹 دوام و بقای عالم هستی به وجود پیامبر و امیرالمؤمنین است؛
🔹 از آنجا که کل عالم هستی امواج و شؤونات انسان کامل هستند، فلذا برای بقای آنها باید پیوسته در همه عوالم حرکت کنند و حضور داشته باشند؛
🔹 کل عوالم هستی از ازل تا به ابد ثمره نگاه انسان کامل است، اگر یک لحظه نگاه برگرداند، دیگر عالمی نیست
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Moharram95-04-01.mp3
1.27M
🔊 #صوت
💠 کل عوالم هستی از ازل تا به ابد ثمره نگاه انسان کامل است،
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
📝 حسینیه طهور
💠 هرکه در بهشت است، از شراب طهور مینوشند، و شراب طهور او را از غیر پاک میکند
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Moharram95-04-02.mp3
646.3K
🔊 #صوت
💠 هرکه در بهشت است، از شراب طهور مینوشند، و شراب طهور او را از غیر پاک میکند
📝 حسینیه طهور
💠 آنکه با خاندان پیامبر بجنگد، مشرک است
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Moharram95-02-03.mp3
497.3K
🔊 #صوت
💠 آنکه با خاندان پیامبر بجنگد، مشرک است
🗂 گزیده درسهای «بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر» ـ محرم 1395
💠 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
13960807-ZiartArbaeen.mp3
13.42M
🔊 #صوت
💠 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
1
عدد چهل آثار و تأثیرات ویژهای بر نفس انسان و زمینهسازی برای ارتقای وجودی انسان دارد
اربعین امام حسین علیه الصلات و السلام نیز آثار و خواص ویژهای دارد که تأثیرگزاری آن خارج از تصور است؛ زیرا پس از چهل روز تحمل سختیهای فوق طاقت بشری برای خاندان پیامبر است
خاندان پیامبر در این چهل روز سختیهایی را تحمل کردند که با توجه به لطافت وجودی خاندان پیامبر تحمل هیچکدام از آنها بهصورت طبیعی امکانپذیر نیست
حال که ما در روز چهلم از دور و نزدیک برای زیارت خدمت خاندان پیامبر میرسیم، در واقع خود را در سختیها و گرفتاریهای آنها یا شریک میدانیم و یا حداقل وانمود میکنیم که این چهل روز بر ما هم گذشته است
جهت دیگر این است که محبان خاندان پیامبر در این چهل روز به عزاداری اشتغال داشتهاند
بر این اساس، علی القاعده باید حوادث و رخدادهای بسیاری در نفس و روح و جان ما رخ داده باشد و تحولهای زیادی در نفس ما اتفاق افتاده باشد
نقش عوامل مخل و امور معارض در کاهش اثرپذیری نفس از عزاداری برای خاندان پیامبر
با توجه به سفارشهایی که درباره زیارت اربعین شده و نیز تحولات عمیقی که در این چهل روز در نفس و جان ما اتفاق افتاده، زیارت اربعین باید یک زیارت ویژه و خاص الخاص باشد؛ زیرا آمادگی و تحول ویژهای در این چهل روز ایجاد شده که این زیارت با زیارتهای دیگر متفاوت است و تفاوتهای عمیق و اساسی دارد
2
بسیاری از عباداتی که ما انجام میدهیم گاهی شخصی است، گاهی اجتماعی است مانند نماز جماعت و جمعه و حج
تفاوت عبادتهای اجتماعی و فردی در تأثیرگذاری بر نفس است؛ هرچه عبادت جمعیتر باشد و هرچه اجتماعی عمیقتر و گستردهتر باشد، تأثیر آن بر نفس بیشتر است
عبادتهای جمعی دو دستهاند: یا عواطف در آن بهنحو گسترده وجود دارد و یا حرف اول را عواطف میزند
3
زیارت امام حسین علیه الصلات و السلام در اربعین، علاوه بر اینکه عبادت جمعی است، جنبههای عاطفی عمیق و اساسی دارد که اصل و اساس در آن با عواطف و اظهار آن است
ضمن اینکه ما شعائر دینی بسیار داریم ولی زیارت اربعین بهویژه با این وضعیتی که در زمان ما و سالهای اخیر اتفاق افتاده، خصوصیتهایی پیدا کرده که علاوه بر شعائر بودن، یک ویژگی اختصاصی و کاملاً عیان دارد و آن این است که در این عبادت عشق و محبت به امام حسین که سرور شهیدان و قدوه اهل فناست، وجود دارد
تمام خلق که بهسمت و سوی خدای متعال و قرب او و نعمت الهی و جنت رضوان در حرکتند، ممکن نیست از توسل و توجه و تمسک به امام حسین علیه الصلات و السلام و اظهار محبت، عشق و وفاداری به آن حضرت بینیاز باشند
امام حسین سفینه نجات عام است، بر خلاف انبیا و اولیای دیگر که سفینه خاص هستند. امام حسین چراغ هدایت عام است، برای مسلمان، غیر مسلمان، موحد و غیر موحد برای همه اینها میتواند هدایتکننده باشد
بنابراین با توجه به اینکه زیارت اربعین یک شعیره و عبادت جمعی است که محبت حرف اول را در آن میزند، افضل عبادات است
صلوات بر پیامبر و خاندان پیامبر نیز به همین خاطر افضل عبادات است که مبتنی بر محبت و اوج محبت است
زیارت اربعین با مختصات گفته شده، انسان را به ولی کامل میرساند
پیاده رفتن به زیارت اربعین خیلی سفارش شده است
در روایات متعدد آمده است که هر اندازه که میتوانید پیاده به زیارت بروید که هر قدم آن در صفای باطن، خلوص در اعمال و اندیشهها و توجیه و وصول به خدای متعال مؤثر است
کسی که اینگونه عبادتی را انجام میدهد، انگار همه انبیا و اولیا دست او را میگیرند و او را کمک و امداد میکنند برای اینکه به مسیر خود برود
اگر کسی در زیارت اربعین و بهطور کلی عبادتهای جمعی که ریشه در محبت دارد، شرکت میکند، باید بداند که این عبادت را بهتنهایی انجام نمیدهد و نهفقط مولایش که عبادت را بهخاطر او انجام میدهد، بلکه تمام اولیای الهی از ازل تا به ابد کمک او هستند، به اینخاطر که عبادت منحصر به فرد است
به تعبیر دیگر، این عبادتی است که عابد را به معبود حقیقی او که ولی کامل و اسم اعظم خدای متعال است، میرساند
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
💠 شوقِ زیارت
📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی برای زیارت اربعین
📅 یکم مهرماه 1400
🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 شوقِ زیارت
📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی برای زیارت اربعین
📅 یکم مهرماه 1400
🗂 سلام علیکم و رحمت الله و برکاته، وفقکم الله لما یحب و یرضی
چند نکته در مورد زیارت:
🔹 نکته یکم:
همه عبادات و از جمله زیارت به تعداد مراتب وجود انسان، مرتبه دارد. همانگونه که انسان، طبیعت، نفس، قلب، روح، سرّ، خفی و اخفی دارد، عبادات و از جمله زیارت هم همینگونه است.
انجام هر مرتبهای از مراتب عبادت و زیارت، عابد و زائر را به آثار و کمالات همان مرتبه میرساند و در صورت توانایی، ترک هیچ مرتبهای از مراتب عبادت و زیارت مجاز نیست و اینگونه نیست که اگر کسی به انجام مراتب باطنی عبادت و زیارت موفق شد، از انجام مراتب فروتر آن بینیاز باشد و مثلاً بگوید چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
🔹 نکته دوم:
مهمترین عوامل اشتیاق به عبادت و بهطور خاص، زیارت به ترتیب عبارت از
۱ـ نیازمندی به زیارت و مزور
۲ـ محبت و عشق به زیارت و مزور
۳ـ شباهت و همانندی به مزور و حکایت محتوای زیارت از مراتب باطنی زائر.
هرچه عوامل سهگانه یادشده در زائر شدیدتر و قویتر باشد، شوق و اشتیاق به زیارت که به زیارت، معنی، جهت و هویت میدهد، شدیدتر و قویتر میشود و هرچه شوق و اشتیاق به زیارت شدید باشد، اثر و تأثیر زیارت بر مراتب وجود انسان بیشتر و شدیدتر میشود.
🔹 نکته سوم:
یکی از مواردی که نیت مؤمن بر عمل او برتری دارد، این است که زائر شوق به زیارت داشته باشد. با وجود شوق و اشتیاق یادشده، اگر کسی موفق به زیارت و عبادت نشود، در عین محرومیت از عبادت و زیارت، مانند کسی است که موفق به آن شده است.
🔹 نکته چهارم:
همه آنچه گفته شد، از طریق معرفت به دست میآید؛ معرفت به «فقر و نیاز و فرعیتِ خود» و «غنا و اصالتِ مزور و معبود».
کانال طهور
@sharabetahour
💠 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی
📝 يادداشت شفاهي از استاد حسینی شاهرودی
🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی
📝 يادداشت شفاهي از استاد حسینی شاهرودی
🔹 بهطور كلي در سلوك نفس به دلايل متعددي اربعين نقش ويژهاي دارد. اربعين، نه به معناي چهلم شهادت امام حسين عليهالصلاتوالسلام و يارانشان؛ عدد چهل، چهل روز، چهل هفته، چهل سال و ذكرهايي كه عدد چهل داشته باشد، اثر ويژهاي دارد. يا به اين دليل كه مراتب نفس انساني در تركيبهاي خاص به عدد چهل برميگردد. يا به خاطر اينكه عوالم هستي سي و چهار است و بهاضافه حد وسط آن يعني عالم انسان كبير و بهعلاوهي پنج اسم يا ظهورات پنج اسم از اسماي الهي كه عدد چهل ميشود، يا بهخاطر اين كه كمال و بلوغ نفس انسان در چهل سالگي هست، يا ممكن است جهت ديگري داشته باشد.
🔹 بنابراين عدد چهل عدد ويژهاي است كه آثار فراطبيعي و متافيزيكي فراواني بر نفس انسان دارد. حال اين عدد چهل اگر عددي باشد كه علاوه بر اينكه ذكر باشد، علاوه بر اينكه عبادت باشد، علاوه بر همهي جهاتي كه هست، مستند به انسان كامل باشد، يعني چلّهي محبت به انسان كامل؛ چله ابتلاء اولياء كامل؛ چله بلاي حسن؛ چله استقرار شفاعت عام؛ چله ظهور رضايت به قضاي الهي يا توسل چلّه به انسان كامل يا تعابير مشابه اين باشد، اثري كه بر نفس انسان دارد، اثر ويژه است.
🔹 بر اين اساس عزاداري كردن بين شهادت امام حسين عليهالصلاتوالسلام تا اربعين كه هم چلّه تمام ميشود و هم استناد به حضرت اباعبدالله عليهالصلاتوالسلام دارد و هم تماماً دوران سلوك نهايي حضرت زينب سلاماللهعليها است كه استقرار در مقام او ادني در اين چله اتفاق افتاده است، از اهميت غيرقابل تصوري برخوردار است.
🔹 به تعبير ديگر، سلوك به دو دسته تقسيم ميشود، سلوك اهل بدايت و سلوك اهل نهايت. سلوك اهل بدايت مانند طي كردن مقام نفس، قلب و روح است كه اين نهايت آن است. اما انتهاي سلوك اهل بدايت، آغاز سلوك اهل نهايت است. اهل نهايت، يعني انبيا و اوليا و در يك كلمه يعني مخلَصين. سلوك حضرت زينب سلاماللهعليها سلوك اهل نهايت است و نهتنها اهل بدايت بدان دست نمييابند بلكه توان تصور آن را هم ندارند، سلوك آن حضرت يعني شدائد بسياري را كه حضرت براي استقرار تماميت دين و كمال نعمت و عموميت شفاعت و بسط رحمت خاص خداي متعال تحمل كردند، عمدتاً در همين دوران است، بين شهادت امام حسين عليهالسلام و چهلم شهادت كه حضرت زينب سلاماللهعليها دوباره به زيارت برادر نائل شدند و سير نزول و صعود هدايت تشريعي و تكويني را به غايت رساندند، بركاتي وجود دارد كه نه در وصف گنجد، نه در خيال و مشاهده. زيارت برادر در شكل ظاهر، زيارت كربلاست، ولي در واقع زيارت آن حضرت است در قرب أو ادني.
🔹 با توجه به اين جهات (خاصيت عدد چهل، استناد آن به امام حسين عليهالصلاتوالسلام، اوج سلوك نهايي حضرت زينب سلاماللهعليها در اين مدت) اين ايام، ايام بسيار پر خير و بركتي است كه توسلات، تذكرات، مداحيها و بالاخره عزاداريها براي خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين) انشاء الله اثر و نتيجهاي فوقالعاده دارد كه به هيچ زباني نه قابل بيان است، نه به هيچ وصفي ميتوان آن را توصيف و تبيين كرد.
کانال طهور
@sharabetahour
📝 حسینیه طهور
💠 ويژه نامه آخر ماه صفر در پایگاه اطلاعرسانی طهور
https://b2n.ir/w12036
کانال طهور
@sharabetahour
📝 حسینیه طهور
💠 تمام قرآن، وصف پيامبر است
📝 گفتاري به مناسبت سالروز ارتحال نبي مكرم؛ حضرت ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله)
📅 21- 10- 1391 ـ شب 28 صفر 1434
📹 فیلم در لینک زیر 🔽🔽
B2n.ir/q71273
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour