eitaa logo
طهور
531 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
13911021-Payambar.mp3
9.07M
🔊 💠 تمام قرآن، وصف پيامبر است 📝 گفتاري به مناسبت سالروز ارتحال نبي مكرم؛ حضرت ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله)
💠 تمام قرآن، وصف پيامبر است 📝 گفتاري به مناسبت سالروز ارتحال نبي مكرم؛ حضرت ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله) 📅 21- 10- 1391 ـ شب 28 صفر 1434 🔹 فضايلي كه در روايات و زيارت‌نامه‌ها نقل شده، مربوط به خاندان پيامبر است؛ نه خود پيامبر (سلام الله عليهم) 🔹 خاندان پيامبر، ظل وجود پيامبر (سلام الله عليهم) هستند؛ همچون نسبت وجود پيامبر به وجود خداي متعال. 🔹 مراتب عالم يا تعينات هستي نامتناهي است؛ بلكه وجود تك تك موجودات همين‌گونه است. 🔹 اشاره: اتزعم انك جرم صغير/ و فيك انطوي العالم الاكبر 🔹 همه مراتب هستي مطلقند ولي نسبت به مرتبه بالاتر مقيد 🔹 ذات اقدس اله، هيچ حد و قيدي ندارد. 🔹 درباره ذات خدا چيزي نمي‌توان گفت؛ در عين حال جامع تشبيه و تنزيه است. 🔹 ذات غيبي خداي متعال اجل، اقدس و اجلي از معروفيت براي عارف يا معبوديت براي عابد است. 🔹 اولين مرتبه پس از ذات غيبي، مرتبه احديت است؛ كه فقط مقيد به قيد اطلاق است و قابل توصيف و تشبيه نيست و فقط تنزيه و تقديس مي‌شود. 🔹 مرتبه احديت، مرتبه تعين حضرت ختمي مرتبت است. 🔹 سر توصيف نداشتن وجود شريف پيامبر 🔹 تمام قرآن، بدون استثنا، توصيف مقام احديت يا وجود اقدس حضرت ختمي مرتبت است. 🔹 تمام قرآن براي توحيد و توحيد بيان احديت و اولين تعين خداي متعال است. 🔹 اشاره: اجسادكم في الاجساد و ارواحكم في الارواح (زيارت جامعه كبيره) 🔹 دنبال زيارت‌نامه براي پيامبر (صلي الله عليه و آله) نباشيد. 🔹 دنبال وصف ديگري غير از قرآن براي پيامبر نگرديد، مگر آن‌كه آن وصف شرح و وصف اوصاف قرآني آن حضرت باشد
💠 نقش امام حسن عسکری در زمینه‌سازی دوران غیبت و کمال بلوغ شیعه 📝 گفتاري از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
emem11-93.mp3
3.75M
🔊 💠 نقش امام حسن عسکری در زمینه‌سازی دوران غیبت و کمال بلوغ شیعه
📝 امام غایب، ولیّ حاضر ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت آغاز علیه الصلات و السلام 🔊 صوت و 🗂 متن 🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13960907-EmamZaman.mp3
3.99M
🔊 📝 امام غایب، ولیّ حاضر ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت آغاز علیه الصلات و السلام
📝 امام غایب، ولیّ حاضر ✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت آغاز علیه الصلات و السلام 7ـ9ـ1396 💠 امامت امام زمان علیه الصلات و السلام از زمانی شروع می‌شود که امامِ قبل از ایشان توانایی یا شرایط دخل و تصرف در امور خلق و بندگان خدا را ندارند. 💠 این ممکن است که با مرگ طبیعی اتفاق بیفتد، چنان که مشهور همین است و وقتی که امام حسن عسکری علیه الصلات و السلام از دنیا رفتند، می‌گویند امامت امام زمان از این‌جا شروع می‌شود. ولی غیر از این، هم امکان‌پذیر است و هم شواهدی وجود دارد. از زمانی که امام حسن عسکری علیه الصلات و السلام بسط ید ندارند یا حداقلِ دخالت را در زندگی خلق نمی‌کنند، چون در واقع غیبت شروع شده، زمان امامت امام زمان علیه الصلات و السلام است. 💠 در جاهایی هم عرض کردم که غیبت خیلی زودتر از این‌ها شروع شده. اگر زمان امام جواد شروع نشده باشد، قطعاً از زمان امام هادی علیهما الصلات و السلام شروع شده. 💠 این یک نکته که امامت امام زمان که در واقع امامت غایبانه آن حضرت است، زودتر از این‌ها شروع شده، در عین این‌که ائمه دیگر هستند. چون ائمه دیگر با فرض توانایی یا وجود شرایطِ دخالتِ حداقلی در سرنوشتِ شرعی مردم، امامت‌شان برجاست. ولایت‌شان که به این چیزها ربطی ندارد. هم‌زمان با هم‌دیگر همه ولی خدای متعال هستند، یعنی همه احاطه تفصیلی بر مراتب تکوین دارند؛ چه ولایت تکوینی خود را اعمال کنند، چه اعمال نکنند؛ ارتباطی با امامت ندارد. 💠 امامت، حیثیت دخل و تصرف ظاهری در حوزه تشریعیات مردم است. وقتی که امام علیه الصلات و السلام به‌خاطر شرایط عصر و زمان، امکان دخالت در زندگی تشریعی را نداشت، یعنی غیبت شروع شده. غیبت که شروع شد، یعنی امامت امام زمان علیه الصلات و السلام شروع شده. 💠 نکته دوم این است که غیبت مربوط به امامت است، نه مربوط به ولایت. یعنی آن‌گونه که امامت پیامبر، امیر المؤمنین یا دیگر امامان ظهور داشت و در نتیجه دخل و تصرف تشریعی داشت، امامت امام زمان علیه الصلات و السلام ندارد. بنابراین او «امام غایب» است، ولی «ولیّ حاضر». ولایت امام زمان مانند ولایت هر یک از امامان، چه در زمان حیات و چه بعد از ممات، به اندازه سر سوزنی نه کم شدنی است و نه زیاد شدنی. اما امامت آن‌ها، آری. امامت یعنی راهنمایی خلق بر حسب ظاهر شریعت، بر حسب تصرفات ظاهری در احکام، فقه و مصالح و مفاسدی که برای انسان‌ها در زندگی دنیایی آن‌ها هست. 💠 بنابراین امام زمان علیه الصلات و السلام از حیث امامت غایب است. آن تعبیرهایی هم که گفته شده است که مثلاً امام زمان علیه الصلات و السلام مثل خورشیدِ پسِ ابر هستند، در حوزه تشریع نیست؛ در حوزه تشریع حقیقتاً امام زمان غایب است، مخصوصاً بعد از غیبت صغری که یا ارتباط با امام زمان امکان‌پذیر نیست یا اگر امکان‌پذیر باشد، هیچ دلیلی بر قطعیت، اعتماد و اطمینان‌آوری نیست. 💠 بنابراین امامت امام زمان علیه الصلات و السلام دوره غیبت صغری و اینک دوره غیبت کبری را می‌گذراند و خلق خدا، مؤمنین و شیعیان در حوزه شریعت و احکامِ ناظر به مصالح و مفاسد شرعی و ظاهری باید خودشان به فکر باشند، یعنی باید به مراجع، کارشناسان و مجتهدان در حوزه‌های مختلف مراجعه کنند. هیچ‌کس نباید منتظر باشد که توسل به امام زمان داشته باشیم تا این‌که حکمی از احکام را برای ما بیان کند یا مصلحتی از مصالح را برای ما تدارک ببیند یا مفسده‌ای از مفاسد را پیشگیری کند. هیچ‌کس نباید چنین انتظاری داشته باشد، به‌‌خاطر این‌که دوره غیبت امام است. 💠 اما ولایت‌شان؛ غیبت ولایت امکان‌پذیر نیست. اگر غیبتی برای ولایت قابل تصور باشد، غیبت مولّی علیهم است. یعنی در شرایطی ممکن است که ولیّ خدا حضور دارد، توانمندی دخالت هم دارد اما در عین حال مولّی علیه فهم و درک ندارد. بنابراین خود را در معرض استفاده و برخورداری از ولایت ولیّ قرار نمی‌دهد. 💠 آن‌چه خطرناک است و ممکن است ضرر و زیان آن، آن اندازه باشد که شیعیان توانایی تحمل آن را نداشته باشند، این است که غیبت به ولایت ارتباط پیدا کند. آن‌هم نه به ولیّ، [بلکه] به مولّی علیه. یعنی شیعیان امام زمان علیه الصلات و السلام ـ که در این عصر همه شیعیان، شیعیان امام زمان علیه الصلات و السلام هستند ـ به درجه‌ای از بی‌توجهی، غفلت و خدای‌ناکرده جهالت گرفتار و مبتلا شوند که توانایی برخورداری از ولی حاضر که امام زمان علیه الصلات و السلام هست را نداشته باشند. جای خطرناک این‌جاست. یعنی هم به لحاظ اعتقادی جای خطرناک این‌جاست و هم به لحاظ رفتاری.
💠 بر این اساس باید پیوسته شیعیان و مؤمنین را توجه و تذکر داد که امام زمان علیه الصلات و السلام از حیث امامت غایب است، یعنی برای شما رهاوردی به نام فقه و تبیین مصالح و مفاسد یا جلوگیری از مصالح و مفاسد در حد شریعت ممکن نیست و ندارد. اما حیثیت ولایت‌شان که ولایت خدای متعال و تام و تمام است، نه‌فقط ولایت حاضر است و همه جهات و تغییرات و تحولاتی که می‌تواند انسان را به قرب الهی برساند و گذر کردن از سختی‌ها و گرفتاری‌ها و مشکلات جهان طبیعت که به‌وسیله ولایت انجام می‌شود، در عصر غیبت وجود دارد، بلکه بیشتر وجود دارد. 💠 علت بیشتری آن است که مؤمنین و شیعیان امید خود را از عوامل ظاهری قطع کردند. وقتی امیدشان از عوامل ظاهری قطع باشد، یعنی خود را بی‌پناه و مضطر می‌یابند. همچنان که دعای مضطر به اجابت نزدیک است، توسل، تمسک و دسترسی مضطر به «ولیّ حاضر» به مراتب سهل الوصل‌تر و ممکن‌تر هست. کانال طهور @sharabetahour
💠 بهترین شناخت در مورد موجوداتی که علت دارند، شناخت از طریق علت آن‌هاست 🗂 گزیده شرح ـ درس 144 🔹 آیا پیامبر و ائمه معصومین صلوات الله و سلامه علیهم به همه چیز علم دارند؟ آری، آن‌ها به علت ماسوی الله که خدای متعال است، علم دارند، پس به همه اشیاء به بهترین وجه علم دارند 🔹 «او ادنی» مرتبه جمع بین دو قرب فرائض و نوافل است 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka144-03.mp3
2.76M
🔊 💠 بهترین شناخت در مورد موجوداتی که علت دارند، شناخت از طریق علت آن‌هاست 🗂 گزیده شرح ـ درس 144
💠 عنقاي مغرب 🔹 همه عالم شيفته‌ي او و سرگردان در محبت اويند؛ چه بدانند و چه ندانند. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
mabas_[Tahour.ir].mp3
1.93M
🔊 💠 عنقاي مغرب
💠 ولادت و بعثت حضرت ختمی مرتبت؛ بزرگ‌ترین عید عالم هستی 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1392/10/28 🗂 متن کامل، 🔊 صوت و 📹 فیلم در پایگاه طهور به نشانی زیر 🔽🔽 B2n.ir/m28002 کانال طهور @sharabetahour
921028-site.mp3
14.82M
🔊 💠 ولادت و بعثت حضرت ختمی مرتبت؛ بزرگ‌ترین عید عالم هستی
💠 خدشه‌دار نشدن وحدت مسلمین؛ معیار تولی و تبری 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Vahdat.mp3
723.3K
🔊 💠 خدشه‌دار نشدن وحدت مسلمین؛ معیار تولی و تبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 خدشه‌دار نشدن وحدت مسلمین؛ معیار تولی و تبری
💠 مقام حبیب؛ ستوده در زمین و آسمان 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 📝 رسول خدا صلی الله علیه و آله در جهان طبیعت یا ارض، محمّد نام دارد و در آسمان و میان ملائک احمد است 📝 در عالم کثرت، همه کثرات به حمد و ستایش حبیب خدا صلی الله علیه و آله مشغولند و در عالم وحدت، خودِ خدا 📝 آن‌گاه که خدای متعال حبیب خود را خطاب می‌کند! 📝 حبیب خدا صلی الله علیه و آله در همه عوالم کثرت و وحدت حضور دارد؛ در همه عوالم ستوده است و همه حمدها به او تعلق می‌گیرد. در عوالم کثرت همه عالمیان و آدمیان و موجودات، دانسته و نادانسته، به زبان قال، حال و یا استعداد او را می‌ستایند و در مرتبه وحدت که کسی نیست، خدای متعال او را می‌ستاید؛ بنابراین از ازل تا به ابد او ستوده بود 🗂 متن کامل، 🔊 صوت و 📹 فیلم در پایگاه طهور به نشانی زیر 🔽🔽 https://b2n.ir/706781 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Habib-13850602.mp3
25.75M
🔊 💠 مقام حبیب؛ ستوده در زمین و آسمان
📝 مسیر استکمال انسان پایان ندارد و الی الابد ادامه دارد 📝 عبادت‌های انسان در دنیا مشق و تمرین سیر و حرکت است 🗂 گزیده شرح ـ درس 144 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka144-05.mp3
723.7K
🔊 📝 مسیر استکمال انسان پایان ندارد و الی الابد ادامه دارد 📝 عبادت‌های انسان در دنیا مشق و تمرین سیر و حرکت است 🗂 گزیده شرح ـ درس 144
هدایت شده از طهور
📝 فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی 🗂 #گزیده درس‌های شرح #اصول_کافی ـ درس 200 💠 شاهد روایی: عن محمد بن يحيى العطّار عن من دخل على أبي الحسن الهادي عليه السلام من أهل الري قال: فقال: اين كنت؟ قلت: زرت الحسين عليه السلام: اما انك لو زرت قبر عبد العظيم عندكم لكنت كمن زار الحسين بن علي عليهما السلام 💠 زیارت انبیا و اولیا، مخصوصاً اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام به تبع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عینِ ذکر خدای متعال است؛ نه این‌که وسیله‌ای برای ذکر باشد 💠 معنا و مصداق زیارت حقیقی 💠 اگر کسی مفتخر به زیارت حقیقی بشود، قبلاً لذت مناجات را برده است (فتحتَ بابَ فهمی بلذیذ مناجاتهم) 💠 فضیلت و اثر زیارت امام‌زاده‌گان 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
ka200-01.mp3
4.33M
🔊 #صوت 📝 فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی 🗂 #گزیده درس‌های شرح #اصول_کافی ـ درس 200
📝 راه‌های شناخت بی‌واسطه خدای متعال: 1ـ نفی مثل و شبیه یعنی شناخت تقدیسی و تنزیهی 2ـ مشاهده مستقیم و بی‌واسطه 🗂 گزیده شرح ـ درس 144 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka144-04.mp3
2.49M
🔊 📝 راه‌های شناخت بی‌واسطه خدای متعال 🗂 گزیده شرح ـ درس 144
💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول 🗂 متن و 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول 📝 دعای کمیل از وجه باطنی امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام که عنوان دیگر آن وجه خضری آن حضرت است، اشراق کرده، ساطع و متجلی شده. این‌گونه نیست که کسی این نکته را به امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام که خاتم ولایت است، تعلیم داده باشد؛ چه حضرت خضر علیه الصلات و السلام باشد که شخصیت و پیامبر باطنی بسیار بزرگی است و چه پیامبران دیگر و حتی فرشتگان. 📝 این نکته را قبلاً عرض نکرده بوده که حتی در جاهایی که در روایات می‌بینیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام را تعلیم می‌دهد، به عنوان مثال می‌فرماید یا علی اگر همه چنین کردند، تو چنان کن، در واقع این‌ها تعالیمی است که از وجه ولایت محمدی امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام ظهور می‌کند. به این معنی که اگر بر فرض محال پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم هم در عالم طبیعت نبود و بر ما متجلی نمی‌شد، این‌گونه نبود که امیرالمؤمنین معلم نداشته باشد یا به‌خاطر فقدان این تعلیم‌ها علم او کم باشد یا رشد، کمال، مقام و منزلتش کم یا کمتر از این‌که هست باشد. چنان‌که درباره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم که اگر وحی و جبرئیل نبود، چیزی از تعالیم و آموزه‌های حضرت خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم کاسته نمی‌شد. 📝 بنابراین دعای کمیل وجه خضری و باطنی دارد. طبعاً بهترین فهم از دعای کمیل را کسانی دارند که بیشترین سهم را از تجلیات باطنی خدای متعال دارند و متمرکز در اسماء باطن هستند. این بهترین حالت است، اما در عین حال هرکسی به اندازه خود می‌تواند آن را داشته باشد. پس دعای کمیل باطن هست و انتظار هم نداشته باشیم که همه بفهمند و ما هم بفهمیم؛ نیز انتظار نداشته باشیم که اگر می‌فهمیم، همه‌ی آن را بفهمیم؛ همچنان‌که فهمیدن بسیاری از معارف الهی سال‌ها و بلکه عمرها می‌طلبد. 📝 مکرر عرض کردم که انسان‌ها که در دنیا زندگی می‌کنند، مقدمات و کشت و کارهایی که در این دنیا می‌شود انجام داد را انجام می‌دهند. کاری که ما انجام می‌دهیم، به اندازه عالم طبیعت است و از این‌جا که به عالم دیگر رفتیم، زندگی ادامه دارد، لکن شکل آن متفاوت است. همچنان‌که جنین در رحم مادر زندگی می‌کند و به اندازه خود باید فعالیت کند، در عالم طبیعت قدری بیشتر می‌شود، در عالم برزخ نیز بیشتر می‌شود. در مراتب عوالم ـ که به نظر برخی از بزرگان حکما، مراتب عوالم پس از عالم عقل ما لایُحصی است ـ جای زندگی کردن، رشد کردن، به کمال رسیدن و فهمیدن بواطن معارف الهی است. یعنی بخشی از آن‌چه که در دعای کمیل آمده را ما در عالم طبیعت متوجه می‌شویم، بخشی از آن را ان شاء الله در عوالم دیگر که معلم‌های ما تغییر می‌کنند، شرایط فعل و انفعالات ما تفاوت دارد، زمینه‌ها فراهم می‌شود و موانع از بین می‌رود. 📝 البته این‌گونه که نیست که همه در عالم برزخ عالِم بشویم، بلکه در قیامت و بعد از آن و بهشت نیز همین‌طور است و ادامه هم دارد. همچنان‌که که در دنیا کل عالَم متعلم و شاگرد انبیا و اولیا، مخصوصاً خاتم انبیا و خاتم اولیا علیهم الصلات و السلام هستند، در عالم برزخ و قیامت و بهشت و در مراتب مختلف بهشت هم همین‌گونه است. پس باید سعی کنیم که از باطن این دعای شریف نهایت فهم را به اندازه قابلیت، امکانات، شرایط و ... داشته باشیم و بدانیم که فوق کل ذی علم علیم و ما این‌قدر را فهمیدیم و قطعاً و یقیناً کسانی هستند که بهتر از ما بفهمند و بهتر از آن‌ها هم هستند. یعنی معارف باطنی ولی کامل در دعای کمیل، آن اندازه نیست که بگوییم اگر ده سال و بیست سال و پنجاه سال بخوانیم، تمام می‌شود. اگر کل دنیا را اختصاص بدهیم که فهم باطنی نسبت به این دعا پیدا کنیم، کل عوالم برزخ و قیامت و عوالم مالایحصی بعد از آن را اگر به فهم دعای کمیل اختصاص بدهیم، بازهم وجهی از وجوه این دعا را می‌فهمیم؛ به‌خاطر این‌که خودِ این دعا هم وجهی از وجوه یا مراتبی از وجوه ولی کامل امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام است. کانال طهور
14000810-komail01.mp3
2.37M
🔊 💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول
📝 تواضع ویژه علامه طباطبایی قدس سره 📝 روش فلسفی علامه طباطبایی ✏️ دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز ارتحال مرحوم علامه 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13970827-Allameh.mp3
2.21M
🔊 📝 تواضع ویژه علامه طباطبایی قدس سره