eitaa logo
طهور
541 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فلک الحمد علیّ فی جمیع ذلک 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش پنجم 📝 این دو احتمال دارد و دو نسخه است. یکی این‌که «فلک الحجة» درست باشد و دیگری «فلک الحمد». 📝 «فلک الحمد» برای خواص از بندگان خدا و «فلک الحجة» برای عوام از بندگان خداست. یعنی ما آدم‌های معمولی وقتی به این‌جا می‌رسیم، می‌گوییم خدایا ما با اوامر تو مخالفت کردیم، هیچ حجتی هم نداریم. این‌گونه نیست که بگوییم مخالفت کردیم و این‌هم حجت ما و تو سکوت کنی؛ بلکه تو بر ما حجت داری. یعنی گناه و اشتباه کردیم و انتظار بخشش داریم. این برای عموم انسان‌هاست. 📝 اما برای انبیا و اولیا یا کسانی که پیروان انبیا و اولیا هستند و می‌فهمند، باید بگویند «فلک الحمد»؛ چرا؟ 📝 مثالی عرض کنم. فرض کنید یک دزد که به دزدی می‌رود، وقتی از دیوار کسی می‌خواهد بالا برود، بگوید بسم الله الرحمن الرحیم، خدایا بر تو توکل کردم. این بهتر است یا این‌که همان اول بگوید خدایا هر کاری دلت می‌خواهد بکن، من می‌خواهم به دزدی بروم؟ پیداست که دزدی که با حول و قوه الهی می‌رود، می‌فهمد که دزدی هم بدون حول و قوه الهی نمی‌شود انجام داد. حال، رفت و دزدی کرد و با مال دزدی غذا درست کرد. بگوید الحمد لله رب العالمین؟ اگر تو این را به من نداده بودی، الان چه می‌خواستم بکنم؟ گرچه دو احتمال داشت که یکی از راه حلال به من بدهی و یکی از راه حرام. این‌که از حرام به من دادی، نشان‌دهنده این است که یا من قابلیت حلال را نداشتم یا معدات و مقدمات آن فراهم نبود یا موانعی وجود داشته. در هر صورت دستت درد نکند! 📝 اگر کسی بداند که آن‌چه به او می‌رسد، از سوی خدای متعال می‌رسد، چه تر باشد، چه خشک؛ چه خوب باشد، چه بد؛ چه حلال باشد، چه حرام، باید برای همه آن‌ها شکر خدا را به‌جا بیاورد. بنابراین در همه این موارد من دست تو را دیدم. اگر مخالفت کردم، دیدم که تو کمکم کردی که مخالفت کنم. حول و قوه مالِ توست. اگر حول و قوه نداده بودی، من که بودم که بتوانم گناه کنم؟ 📝 این تصورات عرفی را هم کنار بگذاریم که خدای متعال حول و قوه را داده و گفته ببینم چه‌کار می‌کنی! اصلاً وجود ما می‌شود حول و قوه الهی. دقیقاً همان را اراده می‌کنیم که خدای متعال اراده کرده. همان که او اراده کرده، مشتاق ماست. نه این‌که خدا گفته من گفتم از این طرف برو، تو خودت هر طرف خواستی برو! این‌ها حرف‌های عرفی و عامیانه است. بنابراین برای چنین کسانی که می‌فهمند که دست خدای متعال در همه‌جا دخالت دارد، این‌ها باید بگویند «فلک الحمد». کانال طهور
💠 ام البنين 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 وجود فرزنداني مانند حضرت عباس (عليه الصلات و السلام)، حكايت از شباهت ظاهري و دروني، جسمي و روحي با مادرشان دارد. بنابراين حتي اگر از حضرت ام البنين (سلام الله عليها) و واكنشي كه نسبت به شهادت فرزندانشان داشتند، هيچ اطلاعي نداشتيم، به حكم سنخيت بين فرزند و مادر، از وجود حضرت ابوالفضل (عليه الصلات و السلام) مي‌توانستيم كمال و عظمت روحي و معنوي و اخلاقي و به‌ويژه مقام و مرتبه توحيدي آن حضرت را بفهميم. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Omolbanin [Tahour.ir].mp3
877.2K
🔊 💠 ام البنين 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم 🔹 شرحی بر عبارت: أتراک معذبی بنارک بعد توحیدک ... 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail06.mp3
1.87M
🔊 📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم
📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم 🔹 شرحی بر عبارت: أتراک معذبی بنارک بعد توحیدک ... 🔹 همه مخلوقات، درجاتی از توحید را دارند، فطرت آن‌ها توحید است و این یعنی 99 درصد وجود موجودات و در آن یک درصد هم باز فطرت الهی حضور و ظهور دارد، ولو این‌که از جهت دیگری مستور و محجوب باشد. بنابراین همه استحقاق و استعداد رحمت دارند ولی موانعی ایجاد شده است. این موانع گاهی مربوط به آفرینش از طریق نسل‌هایی است که می‌آید، گاهی از طریق محیطی است که به دنیا آمده و زندگی کرده، در خانواده‌ای که بوده، اعمال و رفتاری که انجام داده. این‌ها موانعی ایجاد کرده. این موانع را چه باید کرد؟ 🔹 در قالب مثال، مثل این است که کسی صحیح و سالم به دنیا آمده، سر به هوا بوده و شیطنت کرده و مثلاً دست خود را شکسته یا دستش را آلوده کرده و به چشمهایش زده و چشمها را آلوده کرده. با این چه باید کرد؟ مادر و پدر نسبت به فرزندشان لطف دارند، دوستش دارند و عاشق او هستند. آیا او را رها کنند تا همین‌طور باشد یا او را به تیغ جراح بسپارند؟ راهی جز تیغ جراحی نیست. حال، وقتی که به تیغ جراحی می‌سپارد، آیا واقعاً پدر و مادر عصبانی‌اند و می‌گویند حال که او را جراحی می‌کنید، من هم یکی پسِ گردن او را بزنم؟ یا این‌که نه، اشک می‌ریزد و گریه می‌کند که راه دیگری غیر از این نیست. 🔹 پس «اتسلط النار علی وجوه ...» به این علت است که خدای متعال که چنین کاری نمی‌کند، اما برای این‌که این بنده به کمال خود برسد، راه دیگری نیست. بنابراین عذاب اضطراری است. مثل مداوایی که در این عالم انجام می‌شود. الان جراحی راحت است. در گذشته آهن را داغ می‌کردند و روی زخم می‌گذاشتند. وقتی که این آهن را داغ می‌کنند، زخم می‌سوزد و بوی چربی و کباب می‌آید. ـ من خودم دیدم ـ کسی که این کار را می‌کند، مگر از سر خوشی و ذوق و لذت است؟ خیر، لکن راه دیگری وجود ندارد. یا باید او را عذاب کنیم و به سخت‌ترین درجه بسوزانیم تا این موانع کنار برود و بتواند ببیند و بشنود و لذایذ را درک کند، یا این‌که به حال خودش رهایش کنیم. کدام یک؟ ضمن این‌که این درد دارد، ولی به هر عاقلی که بگویی، راه اول را انتخاب می‌کند. 🔹 بنابراین تو کسی را عذاب نمی‌کنی. آن‌چه که اتفاق می‌افتد، اولاً عذاب نیست، ثانیاً از سر ناچاری است. این‌که فرمود که دوزخ را پر می‌کنم (لاملأن جهنم)، نه این‌که چون شما چنین و چنان کردید، بلکه شما احتیاج به شستشو دارید. چاره‌ای نداریم جز این‌که این خزانه را پر کنیم. 🔹 حال، وقتی این‌ها را در این خزانه ریختیم، به راحتی تمیز می‌شوند؟ خیر. چون تمیز نمی‌شوند، درِ آن را هم ببندید. بالاخره باید تمیز شوند. برای این‌که خلق خدا تمیز بشوند، به عنوان یکی از مراتب رحمت خدای متعال، باید حتماً آن‌ها را در خزانه آب جوش بیندازند و الا به کمال و رشد و لذت و آرامش نمی‌رسند. 🔹 در نتیجه، همچنان‌که برای یک کار جراحی کوچک در دنیا پول زیادی می‌دهیم تا این‌که ما را جراحی کنند، در آخرت هم برای جهنم رفتن باید خواهش و التماس کنیم ولی لطف خدا زیاد است و می‌گوید من شما را مجانی می‌برم. کانال طهور
💠 اسرار نام فاطمه (سلام الله عليها) 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
asrarnamefatemeh[Tahour.ir].mp3
1.4M
🔊 💠 اسرار نام فاطمه (سلام الله عليها)
💠 این الرجبیون 🔹 پرونده ویژه ماه رجب در پایگاه اطلاع‌رسانی طهور به نشانی زیر 🔽🔽 https://b2n.ir/k99412 کانال طهور @sharabetahour
💠 ماه رجب، آغاز سلوک همگانی 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی، به مناسبت ماه رجب 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Rajab[Tahour.ir].mp3
1M
🔊 💠 ماه رجب، آغاز سلوک همگانی
💠 ماه رجب، آغاز سلوک همگانی 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی، به مناسبت ماه رجب 🔹 ماه رجب آغاز سلوک است. سلوک یا سالکان بر دو دسته‌اند. اهل بدایت و اهل نهایت. برای هر دو، آغاز سلوک ماه رجب است و دست‌یابی به مرتبه عبودیت اهل بدایت در ماه رجب شروع می‌شود و برای دسترسی به عبودیت اهل نهایت هم باز از همین ماه رجب انجام می‌شود. 🔹 با این توضیح که کسانی که مراتب چهارگانه وجود آن‌ها یعنی طبیعت، نفس، قلب و روح هنوز به مرتبه اسلام یا تسلیم محض و خالص به‌گونه‌ای که خدا را هم مبدأ همه کمالات و صفات و هم همه افعال بداند، نرسیده، از ماه رجب آغاز می‌کنند. در این ماه است که آرام آرام از ظاهر آن و دعاهای مختلفی که مربوط به ظاهر است، به مرتبه نفس می‌رسد، از نفس عبور می‌کند و به قلب می‌رسد و بالاخره پایان آن مرتبه روح است. 🔹 اما به نظر رایج، کسانی که از مرتبه روح عبور کردند و به مرتبه سر، خفی و اخفی رسیدند، این‌ها هم در ماه رجب اتفاق می‌افتد. عبودیت آن‌ها در ماه رجب رخ می‌دهد به این معنا که در این مرتبه توحید فاعلی آن‌ها، توحید سرّی می‌شود و مشاهده می‌کنند یا می‌یابند و یا عقیده و ایمان دارند که عابد همان کسی است که معبود است و عبادت هم غیر از ارتباط بین عابد و معبود نیست. این بنا بر یک نظر که سه مرتبه اول، مرتبه اهل بدایت است، سه مرتبه آخر، مرتبه اهل نهایت و انتهای سیر اهل بدایت و ابتدای سیر اهل نهایت، مرتبه روح است. 🔹 اما بنابر این‌که تمام این مراتب هفت‌گانه مربوط به اهل بدایت است، در ماه رجب است که انسان‌ها می‌توانند علاوه بر طبیعت و نفس و قلب و روح، به سر و خفی و اخفای خود هم از طریق عبادات بپردازند. 🔹 عباداتی هم که در این ماه خیلی سفارش شده است، یکی سوره توحید است، یکی لا اله الا الله و بعد هم صلوات. ذکرهای دیگری هم که هست، در همین زمینه‌هاست. یعنی اکثریت قریب به اتفاق ذکرها مربوط به توحید است و امور مربوط به توحید از جمله ذکر صلوات بر خاندان پیامبر هم اگر در این ماه وارد شده، به‌خاطر این است ‌که مربوط به ظهور توحید است. 🔹 بنابراین تمام مراتب هفت‌گانه وجود انسان و تمام مراتب هفت‌گانه عالم هستی، تماماً نقطه آغاز و پایان آن یا حداقل آغاز آن در ماه رجب است، باطن این مراتب هفت‌گانه که مربوط به سیر اهل نهایت است (بنابر نظر ادقّ) آن‌هم مربوط به ماه رجب. 🔹 بنابراین ادعیه و اورادی که وجود دارد، برای همگان است. یعنی کسانی که از مرتبه طبیعت می‌خواهند شروع کنند، دعاهای آن‌ها همین‌هاست. کسانی که از مرتبه نفس شروع می‌کنند، همین‌هاست. کسانی که نفس آن‌ها رام است، قلبشان را شروع کردند و می‌خواهند تلوّنات قلبی را پیشگیری کنند، بازهم دعاهای آن‌ها همین‌هاست و همین طور تا آخر کسانی که سر، خفی و اخفی را می‌خواهند به کمال برسانند هم همین است. 🔹 حتی اهل نهایت هم که همه این مراتب را ظاهراً و باطناً طی کردند و سیر دیگری که سیر در اسماء و صفات خدای متعال هست را شروع کردند، آن‌ها هم همین‌گونه است. یعنی دعای آن‌ها، دعای حقیقت و باطن طبیعت آن‌ها همین دعاهایی است که در این‌جاست. باطن و حقیقت نفس آن‌ها، بازهم دعاها همین‌گونه است. 🔹 یعنی به‌خاطر جامعیت ماه رجب نسبت به رحمت خدای متعال، ادعیه‌ای که وجود دارد، ادعیه همگانی است. بر خلاف ماه مبارک رمضان است که مثلاً دعای امام محمد باقر علیه الصلات و السلام، دعای خواص بلکه اخص خواص است. یا مثلاً در ماه شعبان، زیارت شعبانیه یا ادعیه خاص شعبان ممکن است که مربوط به همگان نباشد و اگر کسانی هم بخوانند، ممکن است متوجه نشوند که چه می‌گویند، به‌خاطر این‌که امکان دسترسی برای آن‌ها نیست. اما ماه رجب این‌گونه نیست. 🔹 ماه رجب سفره عامی است که عمومات، ظواهر، روایات و ادعیه آن مربوط به همگان است و همگان می‌توانند به آن دست پیدا کنند. سفره‌ای به این گستردگی که ظاهر آن مربوط به جمعی، باطن آن مربوط به جمعی دیگر و هر دو هم به اندازه استعداد، لیاقت، حال و قال خود از آن استفاده ببرند، وجود ندارد؛ چه، این‌گونه به نظر می‌رسد. کانال طهور @sharabetahour