💠 ابا عبدالله
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت و 🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ابا عبدالله
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، عَزِيزٌ عَلَيَ، ثُمَّ بَكَى
🔹 این تعبیرها که درباره امام حسین علیه الصلات و السلام وارد شده، نشاندهندهی این است که پیامبر و دیگر خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام برای آینده زمینهسازی میکنند. چون حوادث و رخدادهایی اتفاق میافتد که اصل اسلام در معرض خطر قرار میگیرد. بنابراین مردم باید بدانند هرجا که امام حسین بود، چه اهل قیام بود، چه اهل قعود، این شخصیت، یک شخصیت ویژه است و برای حفظ اسلام از آن حضرت حمایت کنند.
🔹 نکتهی دیگر این است که بالاخره تبلیغات بسیار زشت و نازیبایی علیه خاندان پیامبر انجام میدهند، بهگونهای که بسا شرایط زمانهای تیره و تار شود و مردم نتوانند حق را از باطل تشخیص دهند. اینگونه زمینهچینیها برای آینده امر لازم و ضروری است. چنانکه در مورد عمار فرمود فئه باغیه تو را خواهند کشت یا در مورد برخی از اصحاب فرمود که اینها مانند ستاره میمانند. اگرچه در این موارد بخشی از حقیقت را بیان کرده، ولی اینها زمینهسازی برای آینده است. این بخش خیلی مورد نظر نیست، چراکه بسیار گفته شده و روشن است.
🔹 بخش دیگر که البته اختصاص به امام حسین علیه الصلات و السلام ندارد و هریک از خاندان پیامبر که متصف به طهارت ذاتی باشند، یعنی مصداق آیه تطهیر باشند، این گفتار بر آنها صادق است، این است که عالیترین مرتبه قرب به خدای متعال، مرتبه عبودیت است. چنانکه در تشهد نماز شهادت میدهیم که پیامبر عبد خدای متعال است و این عالیترین مرتبهای است که انسانها میتوانند بفهمند و ادراک کنند.
🔹 این مرتبه اختصاص به پیامبر و خاندان پیامبر ندارد، بلکه انبیای دیگر نیز همینگونه هستند؛ چنانکه حضرت عیسی علیه الصلات و السلام بعد از تولد میگوید «انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیاً» (مریم، 30) و حق مطلب این است که عبودیت در آن زمان تحقق پیدا کرده، نه اینکه چون مضارع متحقق الوقوع است، به شکل ماضی آمده. برخی از بندگان خدای متعال در بدو تولد تمام سیر صعودی خود را طی میکنند. برخی سیر صعودی اهل بدایت را طی میکنند و در آغاز سیر اهل نهایت قرار میگیرند و برخی سیر اهل نهایت را هم طی میکنند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان مطهرش که مصداق آیه تطهیر هستند و گناهان گذشته و آینده آنها بخشیده شده، سیر اهل نهایت را هم طی میکنند. به همین خاطر است که مقام آنها مقام عبودیت نیست، بلکه مقامی که خلق میتوانند بفهمند، مقام عبودیت است. مقام آنها فوق عبودیت است.
🔹تعبیر دیگر، مقام آنها مقام عبداللهی نیست، مقام اباعبداللهی است. یعنی تمام عبودیت از این خاندان برمیخیزد. یعنی هر کس به مقام عبودیت خدای متعال میرسد، بهوسیله و با استناد و اتصال به این خاندان میرسد. نه اینکه مقام عبودیت اختصاص به خاندان پیامبر دارد، بلکه هرکس که به مقام عبودیت میرسد با استناد، توسل، تمسک، تشبه و شفاعت خاندان پیامبر میرسد.
🔹 پس فرق میان خاندان پیامبر و دیگر انبیا در این است که دیگر انبیا در آغاز به مرتبه عبودیت میرسیدند، ورودشان در جهان طبیعت با خروجشان برابر است، ولی خاندان پیامبر به مقام ابوت عبودیت میرسند. یعنی اینکه هرکس که در جهان طبیعت میآید و ورودش با خروجش برابر است، با استناد و توسل و استشفاع به خاندان پیامبر است که میتواند ورود و خروجش به جهان طبیعت برابر باشد و مکث در جهنم نداشته باشد.
🔹 در برخی از موارد مانند امام حسین که گفته شده، این امر آشکار شده که به این دلیل است که مردم بیشتر بفهمند و از این مرتبه و مقام و این فیض و منت الهی استفاده کنند و الا تک تک خاندان پیامبر بدون استثناء همه اباعبدالله هستند، نه عبدالله. عبدالله مربوط به کسانی است که بهتبع دیگران به مقام عبودیت میرسند. اما مرتبه اباعبداللهی، یعنی مرتبه ابوت برای عبودیت و مربوط به کسانی است که نهفقط به عبودیت میرسند، بلکه استقلالاً، ذاتاً و اصالتاً، نه به صورت عرضی و تبعی اولاً به عبودیت میرسند و ثانیاً دیگران هم به واسطه آنها میرسند.
🔹 عنوان اباعبدالله برای خاندان پیامبر، مانند عنوان قیوم برای خدای متعال است. همچنانکه موجودات قائم هستند، ولی قائم به غیر و تنها موجودی که القائم بذاته و المقوم لغیره است، خدای متعال است، تنها موجودی که عبودیت او ذاتی است و همه عبودیتها به او متصل و ملحق میشود یا از آنها برمیخیزد و ایجاد میشود، خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام هستند و برحسب اذکار و روایات و مأثورات، امام حسین علیه الصلات و السلام.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ابوالفضل؛ معیار فضیلت
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز ولادت حضرت ابوالفضل علیه الصلات و السلام
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 قيام با نام علی
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز ولادت امام سجاد (صلوات الله و سلامه علیه)
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 حکیم سبزواری، دوباره ملاصدرا
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 حکیم سبزواری، دوباره ملاصدرا
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری ـ هشتم اسفند
1ـ حکمت متعالیه کاملاً متفاوت از سایر مکتبهای فلسفی و حکمی است، نه ترکیب و مخلوطی از آنها
🔹 نظامی است همراه با مبانی ویژه، دقیق و عمیقی که هم مسایل متافیزیکی را میتواند حل کند و هم میتواند برای سعادت و کمال انسانها راهحلهای عمیق و همهجانبه ارایه کند
🔹 در میان شارحان ملاصدرا در میان پیشینیان دو نفر جایگاه بسیار ویژه دارند، اگرچه ناشناختهاند: یکی فیض کاشانی، یکی حکیم سبزواری. در میان متأخرین هم علامه طباطبایی و علامه حسن زاده آملی.
🔹 اینها جزء کسانی هستند که بهترین تفسیر که نزدیکترین توضیح و تبیین به افکار و مبانی ملاصدرا است را ارایه کردند.
🔹 اگرچه حکیم سبزواری بنیانگذار مکتب فلسفی نیست و تا فلسفه ملاصدرا شناخته نشود و عمر آن به پایان نرسد، مکتب فلسفی پدید نمیآید ـ الان هنوز مکتب فلسفی ملاصدرا شناخته نشده، بنابراین بنیانگذار بعد از ملاصدرا هنوز کسی نیست، ـ اما در شرح حکمت متعالیه گویا ملاصدرا دویست سال بعد آراء و نظریاتش را تفسیر میکند
🔹 یعنی در قرابت فکری حکیم سبزواری و ملاصدرا همینقدر میتوانیم بگوییم که تقریباً کسی جایگزین حکیم سبزواری نیست
2ـ حکیمان متأله ـ هم قبل و هم بعد ملاصدرا ـ غالباً اهل سیر و سلوک و زهد در دنیا بودند. جدا از اینکه تقریباً تمام کسانی که جزء شارحان حکمت متعالیه بودند، مجتهد جامع الشرایط و فقیه تمام عیارند. در میان این شارحان مرحوم حکیم سبزواری، هم در فقاهت کمنظیر است، اگرچه معاصر با شیخ انصاری است و هم در تفسیر مباحث فلسفی بینظیر است و هم در سیر و سلوک و همچنین زهد در دنیا جزء ستارگانی است که اگر دقیق و درست شناخته شود، تا قرنهای بعد میدرخشد.
3ـ کاری که حکیم سبزواری در شرح حکمت متعالیه انجام داده، گویی دوباره ملاصدرا و حکمت متعالیه و عرفان اسلامی را احیا و بازسازی کرده. حکمت متعالیه که حدود دو قرن رو به فراموشی میرفت و ملاصدرا و آثار او را هیچ کس نمیشناخت و در نتیجه بعد از ملاصدرا عرفای بزرگی هم رشد و ظهور نکردند، با آمدن حکیم سبزواری و این ویژگیهای سلوکی و زهدی که در دنیا و نسبت به همه ماسوی الله دارند، سبب شده که عرفان اسلامی را احیا کند. دوم، حکمت متعالیه را بهعنوان دقیقترین و عمیقترین نظام فلسفی که تاکنون در عالم اسلام آمده است، [معرفی کرده] ـ ان شاء الله در آینده مکتبهای عمیقتر و دقیقتری هم ارایه شود که قطعاً میشود ـ سهمی که حکیم سبزواری در احیا و روزآمد کردن حکمت متعالیه دارد، تقیرباً میتوان گفت که همسنگ و هماندازه خودِ ملاصدراست.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ماه شعبان، ماه دستیابی به کشتی نجات
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour