💠 در یک دل یک محبوب بیشتر نمیگنجد
🗂 گزیده درسهای شرح حدیث عنوان بصری
🔹 ریشه همه خطایا و لغزشها که ریشه بُعد هستند، حب دنیاست. ما یک دل داریم و در یک دل یک محبوب بیشتر نمیگنجد. اگر محبوب بزرگ باشد، دل را پر خواهد کرد.
🔹 هرگاه دنیا وارد دل شد، حداقل معنای این سخن این است که خدا کوچک تصور شده است که محبت او این دل را پر نکرده است. خدای کوچک، خدا نیست.
🔹 خطایا و گناهان مقدمه کثرتها و تمایزهاست و حال آنکه مقصد توحید است.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
04-02.mp3
2.87M
🔊 #صوت
💠 در یک دل یک محبوب بیشتر نمیگنجد
🗂 گزیده درسهای شرح حدیث عنوان بصری
@sharabetahour
💠 این الرجبیون
ماه رجب،
ماه بندگی کردن،
تمرین بندگی کردن،
در مقابل خدا چشم گفتن،
تسلیم بودن،
یکی بهدو نکردن،
اعتراض و شکوه نکردن،
سخنی خلاف رضای او نگفتن،
تخیلی خلاف رضای او نداشتن،
خیالی به ذهن نیاوردن و نپروراندن،
ماه بنده بودن،
ماه چشم گفتن،
ماه تسلیم بودن،
ماه دعا کردن
و به دعا راضی بودن
و به نتیجه دعا راضی بودن
و به اجابت آن راضی بودن
و به عدم اجابت آن راضی بودن،
یا سکوت کردن و هیچ نگفتن.
***
🗂 پرونده ویژه ماه رجب در پایگاه طهور
🔆 برای مطالعه هریک از مطالب روی عنوان آن را لمس کنید.
◀️ قابلیت ویژه نفس انسان در ماه رجب
◀️ ویژگی اهل ماه رجب
◀️ جایگاه ماه رجب در مراحل سلوک
◀️ عشق به معارف؛ مرتبه اعلای رغائب
◀️ ویژگی ذکر استغفار ماه رجب
◀️ ظهور تام جمال و جلال الهی در ماه رجب
◀️ ادعیه توحیدی ماه رجب
◀️ رجبيون
◀️ این الرجبیّون
◀️ ماه رجب، آغاز سلوك همگانی
◀️ ماه رجب، ماه تمرين بندگی
◀️ شرح برخي عبارات دعاي رجبيه
◀️ ماه رجب، ماه زيارتي امام رضا (عليه السلام)
***
🗂 پرونده ویژه ماه رجب در پایگاه طهور به نشانی زیر:
https://b2n.ir/k99412
کانال طهور
@sharabetahour
💠 قابلیت ویژه نفس انسان در ماه رجب
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 20 ـ دی ـ 1402
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
14021020-01 ماه رجب.mp3
2.17M
🔊 #صوت
💠 قابلیت ویژه نفس انسان در ماه رجب
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 20 ـ دی ـ 1402
@sharabetahour
طهور
💠 قابلیت ویژه نفس انسان در ماه رجب 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 20 ـ دی ـ 1402 🔊 صوت در ادامه🔽
💠 قابلیت ویژه نفس انسان در ماه رجب
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 20 ـ دی ـ 1402
📝 تفاوت ماه رجب ـ و دو سه ماه بعد از آن که اخوات ماه رجب حساب میشوند ـ با سایر ماهها، تفاوت میان قطره و دریاست؛ تفاوت میان آب راکد و آب جاری یا انهار بزرگ است.
📝 ماه رجب اینگونه است که اگر کسی موفق به درک آن بشود، مجاری روح و نفس انسان آنچنان گشوده میشود که گویی رحمت الهی بهصورت رودخانه و نهرهای بزرگ وارد روح و نفس انسان میشود.
📝 این از اقتضائات تکوینی این ماه است و اینکه چرا اینگونه است، در جاهای دیگر اشاراتی داشتیم که تکرار آن لازم نیست.
📝 آنچه اهمیت دارد این است که در این ماه نفس انسان این استعداد و قابلیتش پای کار میآید و بهگونهای است که انگار مثل کودکی است که دهان باز کرده، فقط باید غذا را در اختیارش قرار دهند. نفس انسان در این ماه اینجوری است. به همین خاطر است که ـ اوج آن در ماه مبارک رمضان است ـ گفته شده که آدم بخوابد هم عبادت است. اینکه بخوابد عبادت است، تغییر و تحولی از ناحیه خدای متعال نیست، تغییر از ناحیه خدای متعال هیچوقت امکانپذیر نیست. خدای متعال تام الفاعلیه است. عین نور، عین وجود، عین کمالات، عین تجلی است. اینگونه نیست که گاهی تجلی کند، گاهی تجلی نکند؛ او اصلاً تجلی است، نه تجلی کردن یا متجلی شدن. این قابلیتهاست که زمینه دریافت تجلی کمتر یا تجلی بیشتر را فراهم میکند.
📝 ماه رجب، ماه بندگی است، ماه عبادت خدای متعال، ماه درخواست کردن، تقاضا کردن از خدای متعال است. استعداد و قابلیت ویژهای در نفس انسان وجود دارد. برخلاف برخی از ماهها که انقباض وجود دارد، این ماه ماه انبساط است، ماه انفتاح نفس انسان و دروازههای ورودی نفس انسان است. بنابراین همینکه آدم وارد این ماه بشود، فقط اندک توجهی داشته باشد که این ماه، ماه رجب هست، این ماه ماه خیر و برکت عیان و آشکار هست، به اندازه همان ورودش به این ماه متأثر هست و آثار و کمالات را بهدست میآورد.
📝 البته اگر کسی بیشتر از این توجه داشته باشد، یعنی در این ماه هم اهل فکر و تأمل باشد و هم اهل عبادت و ریاضت و اطاعت از خدای متعال بلکه انقیاد از خدای متعال باشد، طبعاً آثار و برکاتش آن اندازه هست که در تصور هیچ متصوری نمیگنجد.
📝 بنابراین توجه کردن به اعمال و عبادت این ماه، چه عبادات خاص این ماه که برخی اذکار و ادعیه و زیارات و مانند آنهاست و چه عبادات دیگری که اجتماعی و اقتصادی و ایثار کردن و انفاق کردن و مانند آنهاست، در اینجا این زمینه را فراهم میکند که بینهایت برابر ماههای قبل، بندهای که وارد این ماه شده از برکات و تجلیات خدای متعال برخوردار شود.
📝 این تجلیات یا برکات چه توجه داشته باشیم، چه نداشته باشیم، حاضر و حاصل میشود، یعنی ما آن را دریافت میکنیم. ممکن است که در اینجا وقتی که در معرض این تجلیات قرار میگیریم، نفهمیم که فرق آن با ماه قبلی چه شد؟ علتش آن است که ما توجه به خودمان نداریم، علم به علم نداریم، احاطه علمی بر همه حیثیتهای وجودیمان نداریم، نمیتوانیم درک کنیم و الا اتفاق افتاده ولو ندانیم.
📝 بنابراین این تعبیر که گاهی میگویند فرق بین مسلمانها و غیرمسلمانها یا فرق این ماه و آن ماه در خود ما چیست؟ از ماه مبارک رمضان پنج روز که میگذرد، همان آدمهای قبلی هستیم! [پاسخش این است که] ما آدمهای قبلی نیستیم، یعنی هر عبادتی چه آگاهانه و عالمانه، چه تشریعی چه تکوینی، اثر خاص و ویژه خودش را در نفس انسان دارد، ولو اینکه این اثر آنقدر آشکار نیست که خودمان بفهمیم یا دیگران بفهمند.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
🔊 #آواهنگ
💠 ماه رجب، ماه تمرين بندگي ـ بخش اول
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی، به مناسبت #ماه_رجب
🔹 گزیده شرح #خطبه_پارسایان، درس 69
🔊 صوت و 🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
[Tahour.ir]_rajab01.mp3
5.74M
🔊 #آواهنگ
💠 ماه رجب، ماه تمرين بندگي ـ بخش اول
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی، به مناسبت #ماه_رجب
🔹 گزیده شرح #خطبه_پارسایان، درس 69
هدایت شده از طهور
💠 ماه رجب، ماه تمرين بندگي ـ بخش اول
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی، به مناسبت #ماه_رجب
🔹 گزیده شرح #خطبه_پارسایان، درس 69
🔹 شفاعتی که شامل شیعیان و محبان خاندان پیامبر میشود، عبارت است از نجات دادن شیعیان و محبان از عالم جبروت و گذر دادن آنها از این عالم و رساندن و الحاق آنها به عالم توحید و وحدت صرف.
🔹 پس خودمان را آماده کنیم؛ ظاهر کار که درست شده. الحمد لله به لطف الهی امت پیامبر شدهایم. به لطف الهی و کرم آن خاندان صاحب کرم، از محبان خاندان پیامبر هم شدهایم. با یکی به ملکوت رسیدهایم و با دیگری به جبروت. اگر نرسیدهایم، معلوم میشود که یا امت نیستیم یا شیعه نیستیم. استعداد و قابلیت قریب به فعل را با امت شدن، شیعه شدن یا محب شدن به دست آوردهایم یا شامل حالمان شده است. این استعداد و قوه قریب به فعل را باید به فعلیت برسانیم و اگر به فعلیت رساندیم، استعداد و شایستگی شفاعت خاندان پیامبر را پیدا خواهیم کرد که مربوط به بعد از تولد دوم است، نه حتی تولد دوم که ملکوت است و اگر نه، باید منتظر باشیم که قومی، خویشی، آشنایی، صالحی، مؤمنی، عالمی یا شهیدی دست ما را بگیرد و از جهان طبیعت نجات دهد.
🔹 اگر اینگونه شد، نشاندهنده این است که ولو ممکن است بنده خوب، موحد و آدم حسابی باشیم، ولی نه از امت حبیب به حساب میآییم و نه از شیعه امیر صلوات الله و سلامه علیه.
🔹 سه ماه رجب، شعبان و رمضان ماههایی است که میتوان این قابلیت قریب به فعل را یا اقرب به فعل ساخت، یا به فعلیت رساند؛ ماه بندگی یا دستیابی به بندگی، ماه محبت یا دستیابی به محبت و ولایت و بالاخره ماه توحید.
🔹 اگر کسانی توانستند در ماه رجب تمرین بندگی کنند، میتوانند در زمره بندگان و در مجلس و محفل بندگان حقیقی وارد شوند که اینان محبانند. اهل محبت از طریق تمرین و ممارست در بندگی اهل محبت شدهاند، اگرچه قطع نظر از بندگی ممکن بود و ممکن است محبت داشته باشند، ولی اهل محبت بودن غیر از محب است. اهل محبت و اهل ولایت کسانی هستند که در وجودشان و در تعلقات، حیثیتها و جنبههای وجودیشان جز محبت پیدا نمیشود. برای همین است که برخی از بزرگان میفرمودند که «محبت گر شود پیدا، به هر قیمت خریداریم»
🔹 استعداد و قابلیت قریب و توأم به عمل اگر باشد، دستیابی به ولایت مأمول و مورد امید است و میتوان به آن امید داشت.
🔹 پس در ماه رجب، بندگی کردن، تمرین بندگی کردن، در مقابل خدا چشم گفتن، تسلیم بودن، یکی بهدو نکردن، اعتراض و شکوه نکردن، سخنی خلاف رضای او نگفتن، تخیلی خلاف رضای او نداشتن، خیالی به ذهن نیاوردن و نپروراندن، حداقل مانند مردهای در دست مردهشور و غسال بودن، بیتمنا، بیخواسته، بیامر و بینهی، آب گرم بود یا سرد! به هرگونه که باشد، باید تحمل کرد، مردهشور خوب کار کرد یا خوب کار نکرد، هر کاری کرد، کرد.
🔹 گمان نکنیم که یک جایی ما هم مردهای خواهیم بود در دست غسال و هیچ نخواهیم گفت. همینجا هم همینگونه است، باید تمرین کرد. راه آن این است که از امکانات، استعدادها، قابلیتها و توان خود و دیگران که همراه ما هستند، استمداد بطلبیم، تدبیر انجام دهیم، ولی از نتایج آن گلهمند نباشیم. اگر گلهمندیم، از خودمان گلهمند باشیم. از خود اعتراض داشته باشیم و به خود ظنین و بدگمان باشیم.
🔹 اما به خدای خودمان، اگر نمیتوانیم راضی باشیم، که ظاهراً نمیتوانیم، حداقل باید تسلیم باشیم. نمیتوانیم آنچه رخ میدهد به عینِ رضا بپسندیم و بپذیریم، ولی میتوانیم سکوت کنیم، میتوانیم شکوه نکنیم، میتوانیم به همه اهل عالم شکوه خود را اعلام نکنیم.
🔹 اینها مربوط به ماه رجب است. ماه بنده بودن، ماه چشم گفتن، ماه تسلیم بودن، ماه دعا کردن و به دعا راضی بودن و به نتیجه دعا راضی بودن و به اجابت آن راضی بودن و به عدم اجابت آن راضی بودن، یا سکوت کردن و هیچ نگفتن.
کانال طهور
@sharabetahour
May 11
هدایت شده از طهور
💠 عظمت زیارت جامعه کبیره
🔹 اگر ما از امام هادی هیچ روایتی نداشته باشیم و آنچه که از امام هادی باقی مانده، اگر و اگر و اگر تنها زیارت جامعه کبیره باشد، تمام حقِ ولایت را که باطن توحید است، اظهار کرده است؛ تمام ثمره ولایت را که تفسیر و توحید است، بیان کرده است. هر دو تعبیر درست است: ولایت، هم ظهور توحید و هم باطن توحید است، از دو حیثیت متفاوت.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 ماه رجب، آغاز سلوک همگانی
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی، به مناسبت ماه رجب
🔊 صوت و 🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour