هدایت شده از طهور
📝 پایان ماه مبارک رمضان؛ عید محمدی
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
May 11
هدایت شده از طهور
💠 معنای افزودن ذُخر، شرافت، کرامت و مانند آنها بر وجود مبارک ولی کامل
#گزیده گفتارهایی درباره #عید
🔹 افزودن ذُخر، شرافت، کرامت و مانند آنها بر وجود مبارک ولی کامل از محالات عقلی و ذاتی است و حال آنکه در عید چنین اتفاقی رخ داده است
🔹 از این حیث که خاندان پیامبر ببینند ما با تمسک به ذیل عنایت آنها خویش را از این زندان محدود همهجانبه نجات دادهایم، طبعاً خوشحال میشوند
🔹 اگر خاندان پیامبر بهخاطر کفر کفار و ضلالت منافقین بر آنها اشک میریزند، بهخاطر این است که آنها هم بیگانه نیستند
🔹 در عالمی که «یک» هست، بود و خواهد بود، بیگانه وجود نداشته و ندارد
🔹 عید سبب میشود که آن موجوداتی که پیش از این بهخاطر حضورشان در عالم کثرت و عدم تشبه و سنخیت با وحدت خاندان پیامبر امکان بازگشت و الحاق به خاندان پیامبر را نداشتند، بهخاطر ماه مبارک رمضان و دهه اول ذی حجه، میتوانند به آن اصل بازگردند، بهگونهای که اگر کسی بتواند وجود جمعی خاندان پیامبر را پس از عید مشاهده کند، مجموعه کسانی که در این ایام به عید رسیدهاند در آن وجود مشاهده خواهند شد. یکی از معانی الحاق همین است
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
💠 پروردگارا!
به مقربان درگاهت قَسمَت میدهیم،
توفیق فهم معارف الهی را آنچنان که نزد خاندان پیامبر است، به همه ما عنایت بفرما.
💠 خدایا!
جان و دل و روح ما را از محبت خاندان پیامبر پُر و مالامال بفرما.
💠 پروردگارا!
به مقربان درگاهت قَسمَت میدهیم، به حبیبت و خاندان حبیبت قَسمَت میدهیم، همراهی و همپایی با حبیبت را نصیب و روزی ما بگردان.
💠 پروردگارا!
دشمنی با شیطان را بر ما عیان و آشکار بفرما.
💠 خدایا!
اسرار عالم هستی را، اشکال عالم هستی را، معارف حقیقی قرآن را، ملکوت و جبروت عالم را، آنچه را که در آخرت نصیب ما میکنی، در دنیا شمهای، قسمتی، بخشی از آن را بر ما آشکار بفرما.
💠 پروردگارا!
جان و مال و فکر و اندیشه و دنیا و آخرتمان را چراگاه شیطان قرار مده.
◀️ شرح دعای #ابوحمزه_ثمالی | درس ۶۳
در نشر معارف الهی رسانه باشیم
🌐 کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
💠 استعدادها و قابلیتهایی را که خدا به ما داده، آن اندازه هست که اگر قرار باشد بخشی از آن به فعلیت برسد و ظاهر شود، میتوانیم مسلط بر همه عالم طبیعت باشیم
◀️ اگر بخش دیگری از آن ظهور پیدا کند، میتوانیم مسلط بر عالم ملکوت و عالم برزخ بشویم
و اگر بخش دیگرش ظهور پیدا کند، میتوانیم مسلط بر عالم جبروت و عالم قیامت بشویم
و اگر بخش دیگری از آن ظهور پیدا کند، همه عالم جبروت و همه بهشت و همه عالم هستی مشتاق ما خواهند بود.
✅️ روایات را ملاحظه بفرمایید که درباره برخی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شده است که بهشت مشتاق دیدن اینهاست.
شرح #دعای_ابوحمزه_ثمالی | درس ۶۳
در نشر معارف الهی رسانه باشیم
@sharabetahour
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 217
🔹 غلو در جایی است که کسی ربوبیت را برای غیرخدا اثبات کرد یا ربوبیت خدای متعال را از کسی سلب کرد و اتفاقاً تنها مصداق غلو همین است.
🔹 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است؛ برای سایر موجودات از ذاتیات غیر بین است.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka217-01.mp3
3.89M
🔊 #صوت
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 217
کانال طهور
@sharabetahour
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 15
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka15-01.mp3
607K
🔊 #صوت
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 15
کانال طهور
@sharabetahour
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 15
🔹 بنابر نظر رایجی که میان عامه مفسران احادیث ظهور وجود دارد، میگویند که قبل از ظهور امام زمان صلوات الله و سلامه علیه ظلم و جور و بیداد فراوان است. امام زمان که میآیند، ظلم را از بین میبرد و عدالت ایجاد میکند و بعد عقل انسانها رشد میکند. این امکانپذیر نیست. یعنی تا قابلیت و استعداد نباشد، انسان نمیتواند به کمال عقلی برسد.
🔹 رسیدن انسانها به کمال عقلی، معجزه نیست. چون اگر معجزه باشد، ترجیح بلامرجح است، به این معنا که اگر قرار است خدای متعال نه از طریق سنتهای طبیعی و تغییرناپذیر این جهانی، بلکه از طریق معجزه بخواهد انسانها را کامل کند، احتیاج نیست که در عصر امام زمان این کار را بکند، عصر امام صادق و امیر المؤمنین هم این اتفاق میتواند بیفتد، بهتر از همه عصر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است.
🔹 اگر قرار باشد که کار به معجزه انجام شود، اولی و ارجح آن است که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این اتفاق بیفتد، بلکه چرا در زمان پیامبر اتفاق بیفتد! همان اول خلقت در زمان حضرت آدم اتفاق میافتاد. وقتی قرار است معجزه باشد، هابیل و قابیل به اعجاز میتوانستند انسانهای بسیار پاک و صالح و فرزندانشان صالحتر از خودشان باشند و بنابراین اصلاً فسادی در عالم اتفاق نیفتد، خطا، تجرّی و گناه و عصیان و مانند آن اتفاق نیفتد.
🔹 اینکه در گذشته انجام نشده، پیوسته انبیا آمدهاند، متذکر شدهاند، موعظه کردهاند، نعمتهای الهی را یادآوری کردند، تعلیم دادند و با این تعلیم تزکیه کردند، همه برای این است که این جهان قوانین و سنتهایی دارد که با معجزه به انجام نمیرسد.
🔹 معجزات برای این است که فقط تلنگری به انسانها بزند و تذکری به آنها بدهد. در برخی از موارد که حقیقتاً نمیتوان بین پیغمبر و غیر پیغمبر تشخیص داد، معجزه یک نشانه است برای اینکه انسانها بهراحتی متوجه شوند که این فرد پیامبر هست یا نیست. چون شناسایی نبوت نه با عقل امکانپذیر است، نه با علم و تجربه. شناسایی عصمت از هیچ راهی امکانپذیر نیست، بلکه شناسایی عدالت هم به راههایی که ما میشناسیم امکانپذیر نیست، بهخاطر اینکه امر باطنی است و کسی میتواند امر باطنی را تشخیص دهد که بر باطن انسانها احاطه داشته باشد.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 عوامل وسواس
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 4
🔹 عقل با اطاعت شیطان سازگاری ندارد. چون عقل بهمعنای فهم و درک و معرفت مانند آن است.
🔹 طبعاً اگر فهم باشد، مصالح را از مفاسد تشخیص میدهد. مصالح را انتخاب میکند. بنابراین با عبادت و پرستش و پیروی از شیطان سازگاری ندارد.
🔹 انسانها به اندازه عقلشان مطیع خدای متعال هستند و به میزان بیعقلی و جهلشان پیرو شیطان.
🔹 کسی که مبتلای به وسواس باشد، چنین فردی عاقل نیست.
🔹 عامل وسواس یکی از این دو چیز است: یا بهخاطر فقدان و کمبود عقل و فساد در عقل است و یا ناشی از جهل به شریعت است؛ یا مربوط به نافهمی است یا مربوط به نادانی.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka04-02.mp3
1.52M
🔊 #صوت
💠 عوامل وسواس
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 4
کانال طهور
@sharabetahour
💠 دلیل سفارش به محاسبه، مراقبه و مؤاخذه
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 4
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka04-03.mp3
907.4K
🔊 #صوت
💠 دلیل سفارش به محاسبه، مراقبه و مؤاخذه
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 4
کانال طهور
@sharabetahour
📝 #سخن_نگاشت
💠 دلیل سفارش به محاسبه، مراقبه و مؤاخذه
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 4
🔹 اینکه در مباحث اخلاقی بسیار سفارش میشود که اهل محاسبه باشید، اهل مراقبه باشید، اهل معاتبه و مؤاخذه باشید، به این خاطر است که جلوی خیالات گرفته شود. اما اگر کسی جلوی خیالات را نگرفته، یک انباری درست کرده که هرچه گیرش آمده، ریخته داخل انبارهای بزرگ.
🔹 در این انبار اشیای بسیار زیادی را از صور ادراکی ظاهری و صور ادراکی باطنی ریختیم، هیچگاه شناسنامه هم برایشان معرفی نکردیم، مکاتبه نکردیم، ننوشتیم که این کی آمد، برای چه آمد، مراقبت نکردیم که لازم بود یا نبود، محاسبه نکردیم که حالا که آمده، آیا همینجا بماند یا بیندازیمش بیرون و اگر میخواهیم بیدازمیش بیرون یا انداختیم بیرون، هیچوقت هم خودمان را توبیخ نکردیم که برای دفعه بعد مراقب باشیم. [بنابراین ] این انبار پر شده.
🔹 این انباری که پر شد، ترکیباتی هم بین آن ایجاد شده که تبدیل شده به خاطرات. این چیزهایی که انسانها میگویند «یکمرتبه به ذهن من میآید با اینکه اصلاً قصد نداشتم»، «چیزی را که بسیار مراقبت کردم که فراموشش کنم، یک مرتبه در ذهنم حاضر میشود»؛ اینگونه نیست که ما هرچه را دلمان خواست فراموش کنیم، فراموش کردن که امر اختیاری نیست! چنانکه بهیاد آوردن هم امر اختیاری نیست. آن کاری که در اختیار ما هست این است که آن وقتی که دارد داخل میآید، آنجا باید جلویش را بگیریم، آنجا باید حساب و کتاب داشته باشد. اما اگر آنجا جلویش را نگرفتیم، از عوارضش این است که هر موقع خودش بخواهد، پدید میآید.
🔹 پس نفس انسان قوه قابلی است، یعنی زمینی است که صور مختلف علمی، صور مختلف اخلاقی و مانند آن در آن کشت میشود، بذرش ریخته میشود که همینهایی است که ما وارد میکنیم، رشد پیدا میکند، تکثیر و اضافه میشود. بنابراین عامل مقدماتی و استعدادی وسواس از این طریق به نفس انسان وارد میشود.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 منشأ اشتیاق انبیا برای هدایت خلق
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka08-01.mp3
674K
🔊 #صوت
💠 منشأ اشتیاق انبیا برای هدایت خلق
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
کانال طهور
@sharabetahour
📝 #سخن_نگاشت
💠 منشأ اشتیاق انبیا برای هدایت خلق
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔹 خدای متعال با بیان حقایق عوالم فوق طبیعت برای انبیا و تفهیم حقایق متافیزیکی بلکه فوق عقول برای انبیا سبب شد که هم انبیا به کمال برسند و هم اشتیاق تکمیل انسانها در وجودشان پیدا بشود.
🔹 علت اینکه انبیا با همه وجودشان به خدمت خلق میپردازند، به هدایت خلق میپردازند، برای خلق خدا اشک میریزند، برای عذابشان تأسف میخورند، ناراحتند، غصه میخورند، این است که حقایقی از عوالم دیگر را خدای متعال برای انبیا بیان کرده است که آشنایی، آگاهی و تبیین آنها برای انبیا ملازم است با حب به خلق.
🔹 به تعبیر دیگر، به واسطه این بیان و تبیین الهی است که انبیای الهی حب به خلق را در طول یا عرض حب به خدای متعال نهفقط مجاز میدانند، بلکه ضروری میدانند. در طول که روشن است، بهخاطر اینکه فعل خدای متعال هست. فعل هم از مراتب فاعل است. بنابراین هرکس خدا را بخواهد افعال خدا و موجودات الهی همه را میخواهد.
🔹 به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
🔹 اصل خداست، فرع هم اینها. نمیشود کسی اصل را بطلبد، فروعش را نطلبد، چون فروع چیزی جز مراتب اصول نیست.
🔹 در عرض هم امکانپذیر است، بهخاطر اینکه آنچه که بهنام افعال خدا یا مخلوقات خدای متعال شناخته میشود، اینها چیزی جز تجلیات ذاتی خدای متعال نیست. تجلیات ذاتی خدای متعال چیزی در طول خدای متعال نیست، بلکه عبارت است از هویت و حقیقت خدای متعال.
🔹 بنابراین هرکسی که خدای متعال را بخواهد و محب و عاشق خدای متعال باشد، نه اینکه در مرتبه پایینتر و فروتر به خلق علاقهمند هست، بلکه این خلق را غیر او نمیبیند. وقتی غیر از او نبود، همان حبی که به خدای متعال تعلق گرفته است، بدون اینکه هیچگونه ترکیبی، بدون اینکه هیچگونه تنزیلی و تنزلی در آن رخ بدهد، به خلق هم تعلق میگیرد. یک حقیقت است، تفاوتش در ظهور و اجمال است. کسی که مرتبه اجمال را میطلبد، مرتبه تفصیل را هم میطلبد. کسی که مرتبه غیب الغیوب را که ذات خدای متعال هست، میطلبد، بدون اینکه تنزلی یا واسطهای باشد، مرتبه ظهورات را هم میطلبد.
🔹 بر این اساس، این خلق عبارتند از ظهورات حق تعالی، ظهوراتی برای آن بطون. هیچکدام تقدم و تأخر نسبت به دیگری ندارند، چون اگر تقدم و تأخر داشته باشند، لازمهاش، تعدد اثنینیت و انفکاک است و حال آنکه بین خدای متعال که صمد محض است و بین خلق که ظلّیّت محض هستند، هیچگونه تعدد، انفکاک، اثنینیت و مانند آن وجود ندارد.
🔹 بنابراین انبیا بهخاطر تبیین این حقایق است ـ که البته تبیین هم به معنای اینکه به زبان و کلام و سخن آورده باشند، نیست ـ که انبیای الهی مخصوصاً کاملترین انبیا صلوات الله علیهم اجمعین چنان عاشق خلقند که خلق هدایت نمیشوند، آنها غصه میخورند؛ خلق به جهنم میروند، آنها اشک میریزند.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 تنزیه انبیا از برخی از نسبتهای ناروا
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka08-02.mp3
578.9K
🔊 #صوت
💠 تنزیه انبیا از برخی از نسبتهای ناروا
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
کانال طهور
@sharabetahour