هدایت شده از طهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم
💠 مراتب احیاء شب قدر
هدایت شده از طهور
💠 مراتب احیاء شب قدر
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
11ـ3ـ1396
✏️ احیاء مراتب مختلفی دارد. حداقل دو مرتبه میشود برای آن تصور کرد. احیاء صوری و احیاء معنوی که آن نیز حداقل دو مرتبه دارد. احیاء بهوسیله عمل صالح و احیاء بهوسیله علم.
✏️ احیاء بهوسیله عمل صالح خود بر دو قسم است: احیاء با اذکار و احیاء با اعمال
✏️ درجات احیاء معنوی بهوسیله علم نیز با توجه به درجات علوم با هم تفاوت دارد. علوم ظاهری یک درجه از احیاء است، علوم حقیقی و معنوی، علوم کشفی، الهامی و مانند آن و علوم وحیانی، هر کدام درجهای دیگر است
✏️ حداقل درجه احیاء عبارت است از شب را بیدار ماندن و زنده نگه داشتن که در واقع زنده نگهداشتن خودمان است، شب که زنده و مرده ندارد. ما وقتی در شب بیدار هستیم، بیداری ما حکم زندگی دارد. بنابراین همچنانکه ما خود زنده هستیم، گویی شب ما هم زنده است.
✏️ در اینکه شب بیست و سوم را ائمه علیهم الصلات و السلام سفارش بیشتری کردند، شکی نیست و نباید بگوییم که از میان این سه شب یا چهار شب (19-21-23-27) کدام یک از این شبها شب قدر است. حتی اگر کسی متوجه هم باشد، چنانکه از روایات میتوان بهدست آورد، نباید تصریح کند، بهخاطر اینکه بلکه احیای در این شبهای دیگر هم زمینهساز درک لیلة القدر حقیقی دنیوی بشود. بنابراین شب بیست و سوم سفارش بیشتری شده است و همه باید بیدار باشند. این حداقل احیاء است.
✏️ این حداقل احیاء را گاهی افراد برای اینکه خودشان به کمالات معنوی نفسانی و قلبی و روحی برسند، شب را زنده نگه میدارند و نمیخوابند و گاهی به این جهت بیدار میمانند که دیگران در مرتبه نفس و قلب و روحشان از خیر و برکت وجودی اولیای خدای متعال برخوردار شوند. گاهی هم هردو است.
✏️ در مورد اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام که شبهای احیا بلکه اکثر شبهای ماه مبارک رمضان را بیدار میماندند، هم جهتی برای کمالات خودشان است که کمالات اهل نهایت است، نه کمالاتی که اهل بدایت دارند. یعنی نه برای اینکه نفس، قلب و روحشان پاک شود که پاک است. نه برای سرّشان که سرّ و خفی همه اهل عالم پاک است. بنابراین ضمن اینکه آنها سیری در مراتب اسماء خدای متعال از طریق عبودیت دارند، اما سیر آنها مانند سیر سایر اهل عالم یعنی اهل عبادت، زهد، فکر، تعقل، شهود، کشف و مانند اینها نیست.
✏️ یک جهت این است که برای خودشان است، برای ادراک یا گسترش و تعمیق مشاهدات آنها در عالم اسماء و صفات و در یک کلمه عبودیت خدای متعال است. یک جهت دیگر این است که برای اینکه دیگران از خیرات و برکات این شبها بلکه دیگر شبهای عالم برخوردار بشوند. نفس انسان کامل سبب میشود که دیگران راحتتر و با قابلیت بیشتر برخوردار شوند.
✏️ بنابراین بیدار بودن اهل بیت علیهم الصلات و السلام برای هر دو جهت است، هم برای کمالات نهایی خودشان که عبودیت خاص خدای متعال است و هم برای زمینهسازی برای عبودیت سایر خلق.
✏️ از این جهت است که حضرت زهرا سلام الله علیها خود که بیدار میماندند، فرزندان کوچکشان را بیدار نگه میداشتند و هر دو جهت اهمیت دارد.
✏️ درجه دیگر احیاء این است که بهوسیله اعمال خود شب را زنده نگه داریم. اعمال هم گاهی ذکر و ورد است و منظور از ذکر هم همین اوراد مانند دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح و خواندن قرآن است. این مرتبه دوم احیاء شب قدر است. گاهی به وسیله اعمال دیگر است مانند اقامه نمازهای مستحب و کارهای دیگری که مشقت بدنی بیشتر داشته باشد که اینهم درجهای دیگر از احیای شب قدر است.
✏️ برای مرتبه سوم که احیاء علمی و معرفتی است، اگر کسی ذکر او در مرتبه قبلی که مرتبه دوم احیاء بود، ذکر باشد نه ورد، یعنی این الفاظ و کلماتی نیست که بر زبان میآید، بلکه توجهی است که به خدای متعال دارد، اگر چنین فردی به ذکر خدای متعال و توجه و التفات به خدای متعال رسیده باشد، اینگونه ذکر مرتبه سوم یا چهارم احیاء میشود.
✏️ اگر این توجه همراه با علم و عیان و آشکار شدن حضور خدا و تجلیات، افعال، آثار افعال و حتی احکام الهی باشد، این مرتبه کاملتری است.
✏️ حال با توجه به اینکه اعلی درجه احیاء، تعلیم و تعلم و مذاکره علمی است، اگر این علوم مستقیماً با خدای متعال ارتباط داشته باشد، این اعلی درجه است و اگر غیر مستقیم باشد، به اندازهای که به خدای متعال یا به افعال، آثار و مخلوقات او ارتباط داشته باشد، اگرچه یک درجه پایینتر است، ولی اینهم جزء اعلی درجه احیاء شب قدر ان شاء الله هست.
هدایت شده از طهور
💠 [آواهنگ] اميرالمؤمنين (علیه السلام)
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 یک تعبیرِ عرفی امیر مؤمنین این است که او رئیس مؤمنان است، چون حدود پنج سال خلیفه بوده است.
🔹 معنای دیگر این است که او امیر مؤمن از حیث ایمان است، یعنی امیرِ ایمان است و چون حقیقت عالم هستی وجهی از وجوه ایمان (مرتبه سوم ایمان) است، بنابراین امیرمؤمنان صلوات الله و سلامه علیه امیر عالم هستی است، امیر مطلق. تعبیر دیگر آن که فنیتر و اصطلاحیتر است، ولی مطلق است.
🔹 پس اینکه او امیر مؤمنان است، نه به این معناست که امیر مُسلِمان و یهودیان و مسیحیان و گبر و پارسا و ترسا نیست. معنای عرفی این است که او امیر مؤمنان است و آن دیگری در شام امیر گروهی دیگر است. اما معنای دقیقتر این است که هر موجودی و دقیقاً هر موجودی، از جمله هر انسانی که سهمی از ایمان دارد، ـ که همه موجودات و همه انسانها سهمی از ایمان دارند ـ تحت امارت او هستند؛ بودند، هستند و خواهند بود.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 جمهوری اسلامی، الگویی از حکومت نبوی
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 46
🔹 اعتقاد ما این است که در کشور ما یک الگویی از حکومت و زندگی را ارایه میکنیم که این الگو، یک الگوی نبوی و الگوی زندگی توصیه شده انبیا و اولیاست، ولی متناسب با این عصر و زمان؛ ولو اینکه گاهی هم خودمان اعتراض داریم و هم دیگران، از درون که نگاه میکنیم میبینیم، جاهایی ایراد دارد، ولی در مجموع نگاه کنید.
🔹 داوری باید بر اساس استقرار و اعتدال وجودی باشد. اعتدال هم به این است که به دیگران که در گوشه و کنار دنیا هستند، بگویید از دور کشور ایران را چگونه میبینید؟ به قدرتها، دانشمندان، سیاستمداران جهان و هر کسی که سرش به تنش در این دنیا میارزد، بگویید چگونه است؟ آنها بیایند و از درون هم نگاه کنند، بازهم نظرشان تغییر نمیکند.
🔹 بهخاطر این است که حقیقتاً الگوی جدیدی آمده، اگرچه بهتر از این میتوانستیم از این الگو دفاع کنیم و عامه مردم میتوانستد که در جهت رشد، ارتقاء، تثبیت و گسترش این الگو بیشتر نقش و سهم داشته باشند، ولی همین اندازه هم که هست، در دنیا منحصر به فرد است.
🔹 جمهوری اسلامی در دنیا از جهت عقاید و فهم مردم، تشخیص انسانها در بزنگاهها، سیاست و پاکی مسؤولان و مدیران با همه این فسادهایی که گفته میشود ـ که اینها نقصهای بزرگی است ـ بازهم بهترینهاست در دنیا.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
🔅 یک لحظه اگر مثل بنده، شما به عنوان شیعیان امیر المومنین علیه الصلات و السلام به یک مشکلی برخوردیم، اول چیزی که به ذهنمان رسید:
ای کاش پدرمان کمکمان میکرد
فرزندمان کمکمان میکرد، دوستمان...
این گناه است
✅️ باید بگوییم خدایا کمکمان کن
منتهی این کمک را به دست پدرمان انجام بده، این کمک را به دست برادر و خواهر ما انجام بده. این را به دست دوست و آشنا و همشهری و همولایتیمان انجام بده.
💠 اگر اول توجه به بندگان خدا کردیم، بعد توجه به خدا کردیم، این برای ما به عنوان کسانی که مدعی شیعه بودن و مومن بودن هستیم، این برای ما عذاب به دنبال دارد.
عذابش هم کم نیست.
شرح دعای #ابوحمزه_ثمالی | درس ۶۰
🌐 کانال طهور
برای نشر معارف الهی رسانه باشیم
@sharabetahour
💠 اسرائیل از بین رفتنی است قطعاً؛ اصلاً تردیدی در آن نیست.
🗂 استاد حسینی شاهرودی
#سنصلی_فی_القدس
@sharabetahour
💠 کارهایی را که خدا انجام میدهد، نسبت به بندگانش، دارای اسرار تو در تو است که مردم از آن آگاه نیستند.
💠 بلای الهی لطف ویژه خداست که جز به اهلش نمیدهد و اگر بر دامن کسی این لطف قرار گرفت که ظاهرش سختی است و فقر است و گرفتاری است و مریضی و کوچکی و حقارت و ذلت در دنیا هست، این اگرچه او هنوز اهلیت آنها را ندارد، ولی این خود زمینه فراهم ساختن اهلیت است که تا کسی اهلیت نداشته باشد، از الطاف ویژه الهی برخوردار نخواهد بود.
شاهدش: انبیای الهی سختترین بلاها را داشتند و تحمل کردند و خدا سختترین بلاهایش را به آنها عطا میکرد.
پیامبران بد بودند؟ العیاذ بالله
ناقص بودند؟
این بلا ظاهرش بلاست.
💠 در بعضی از تعبیرها داریم که نعمتهای ویژه و خصوصیمان را که میخواهیم نااهلان و نامحرمان بهدست نیاورند، به شکل بلا میفرستیم، به شکل سختی میفرستیم.
اگر این نعمتهای ویژه، سفرهای بود، همه طالب بودند، همه صف میایستادند؛
ما نعمتهای خاص و ویژهمان را به شکل بلا در آوردیم.
شرح دعای #ابوحمزه_ثمالی | درس ۶۱
در نشر معارف الهی رسانه باشید
🌐 کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 پایان ماه مبارک رمضان؛ عید محمدی
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
May 11
هدایت شده از طهور
💠 معنای افزودن ذُخر، شرافت، کرامت و مانند آنها بر وجود مبارک ولی کامل
#گزیده گفتارهایی درباره #عید
🔹 افزودن ذُخر، شرافت، کرامت و مانند آنها بر وجود مبارک ولی کامل از محالات عقلی و ذاتی است و حال آنکه در عید چنین اتفاقی رخ داده است
🔹 از این حیث که خاندان پیامبر ببینند ما با تمسک به ذیل عنایت آنها خویش را از این زندان محدود همهجانبه نجات دادهایم، طبعاً خوشحال میشوند
🔹 اگر خاندان پیامبر بهخاطر کفر کفار و ضلالت منافقین بر آنها اشک میریزند، بهخاطر این است که آنها هم بیگانه نیستند
🔹 در عالمی که «یک» هست، بود و خواهد بود، بیگانه وجود نداشته و ندارد
🔹 عید سبب میشود که آن موجوداتی که پیش از این بهخاطر حضورشان در عالم کثرت و عدم تشبه و سنخیت با وحدت خاندان پیامبر امکان بازگشت و الحاق به خاندان پیامبر را نداشتند، بهخاطر ماه مبارک رمضان و دهه اول ذی حجه، میتوانند به آن اصل بازگردند، بهگونهای که اگر کسی بتواند وجود جمعی خاندان پیامبر را پس از عید مشاهده کند، مجموعه کسانی که در این ایام به عید رسیدهاند در آن وجود مشاهده خواهند شد. یکی از معانی الحاق همین است
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
💠 پروردگارا!
به مقربان درگاهت قَسمَت میدهیم،
توفیق فهم معارف الهی را آنچنان که نزد خاندان پیامبر است، به همه ما عنایت بفرما.
💠 خدایا!
جان و دل و روح ما را از محبت خاندان پیامبر پُر و مالامال بفرما.
💠 پروردگارا!
به مقربان درگاهت قَسمَت میدهیم، به حبیبت و خاندان حبیبت قَسمَت میدهیم، همراهی و همپایی با حبیبت را نصیب و روزی ما بگردان.
💠 پروردگارا!
دشمنی با شیطان را بر ما عیان و آشکار بفرما.
💠 خدایا!
اسرار عالم هستی را، اشکال عالم هستی را، معارف حقیقی قرآن را، ملکوت و جبروت عالم را، آنچه را که در آخرت نصیب ما میکنی، در دنیا شمهای، قسمتی، بخشی از آن را بر ما آشکار بفرما.
💠 پروردگارا!
جان و مال و فکر و اندیشه و دنیا و آخرتمان را چراگاه شیطان قرار مده.
◀️ شرح دعای #ابوحمزه_ثمالی | درس ۶۳
در نشر معارف الهی رسانه باشیم
🌐 کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
💠 استعدادها و قابلیتهایی را که خدا به ما داده، آن اندازه هست که اگر قرار باشد بخشی از آن به فعلیت برسد و ظاهر شود، میتوانیم مسلط بر همه عالم طبیعت باشیم
◀️ اگر بخش دیگری از آن ظهور پیدا کند، میتوانیم مسلط بر عالم ملکوت و عالم برزخ بشویم
و اگر بخش دیگرش ظهور پیدا کند، میتوانیم مسلط بر عالم جبروت و عالم قیامت بشویم
و اگر بخش دیگری از آن ظهور پیدا کند، همه عالم جبروت و همه بهشت و همه عالم هستی مشتاق ما خواهند بود.
✅️ روایات را ملاحظه بفرمایید که درباره برخی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شده است که بهشت مشتاق دیدن اینهاست.
شرح #دعای_ابوحمزه_ثمالی | درس ۶۳
در نشر معارف الهی رسانه باشیم
@sharabetahour
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 217
🔹 غلو در جایی است که کسی ربوبیت را برای غیرخدا اثبات کرد یا ربوبیت خدای متعال را از کسی سلب کرد و اتفاقاً تنها مصداق غلو همین است.
🔹 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است؛ برای سایر موجودات از ذاتیات غیر بین است.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka217-01.mp3
3.89M
🔊 #صوت
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 217
کانال طهور
@sharabetahour
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 15
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka15-01.mp3
607K
🔊 #صوت
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 15
کانال طهور
@sharabetahour
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 15
🔹 بنابر نظر رایجی که میان عامه مفسران احادیث ظهور وجود دارد، میگویند که قبل از ظهور امام زمان صلوات الله و سلامه علیه ظلم و جور و بیداد فراوان است. امام زمان که میآیند، ظلم را از بین میبرد و عدالت ایجاد میکند و بعد عقل انسانها رشد میکند. این امکانپذیر نیست. یعنی تا قابلیت و استعداد نباشد، انسان نمیتواند به کمال عقلی برسد.
🔹 رسیدن انسانها به کمال عقلی، معجزه نیست. چون اگر معجزه باشد، ترجیح بلامرجح است، به این معنا که اگر قرار است خدای متعال نه از طریق سنتهای طبیعی و تغییرناپذیر این جهانی، بلکه از طریق معجزه بخواهد انسانها را کامل کند، احتیاج نیست که در عصر امام زمان این کار را بکند، عصر امام صادق و امیر المؤمنین هم این اتفاق میتواند بیفتد، بهتر از همه عصر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است.
🔹 اگر قرار باشد که کار به معجزه انجام شود، اولی و ارجح آن است که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این اتفاق بیفتد، بلکه چرا در زمان پیامبر اتفاق بیفتد! همان اول خلقت در زمان حضرت آدم اتفاق میافتاد. وقتی قرار است معجزه باشد، هابیل و قابیل به اعجاز میتوانستند انسانهای بسیار پاک و صالح و فرزندانشان صالحتر از خودشان باشند و بنابراین اصلاً فسادی در عالم اتفاق نیفتد، خطا، تجرّی و گناه و عصیان و مانند آن اتفاق نیفتد.
🔹 اینکه در گذشته انجام نشده، پیوسته انبیا آمدهاند، متذکر شدهاند، موعظه کردهاند، نعمتهای الهی را یادآوری کردند، تعلیم دادند و با این تعلیم تزکیه کردند، همه برای این است که این جهان قوانین و سنتهایی دارد که با معجزه به انجام نمیرسد.
🔹 معجزات برای این است که فقط تلنگری به انسانها بزند و تذکری به آنها بدهد. در برخی از موارد که حقیقتاً نمیتوان بین پیغمبر و غیر پیغمبر تشخیص داد، معجزه یک نشانه است برای اینکه انسانها بهراحتی متوجه شوند که این فرد پیامبر هست یا نیست. چون شناسایی نبوت نه با عقل امکانپذیر است، نه با علم و تجربه. شناسایی عصمت از هیچ راهی امکانپذیر نیست، بلکه شناسایی عدالت هم به راههایی که ما میشناسیم امکانپذیر نیست، بهخاطر اینکه امر باطنی است و کسی میتواند امر باطنی را تشخیص دهد که بر باطن انسانها احاطه داشته باشد.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 عوامل وسواس
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 4
🔹 عقل با اطاعت شیطان سازگاری ندارد. چون عقل بهمعنای فهم و درک و معرفت مانند آن است.
🔹 طبعاً اگر فهم باشد، مصالح را از مفاسد تشخیص میدهد. مصالح را انتخاب میکند. بنابراین با عبادت و پرستش و پیروی از شیطان سازگاری ندارد.
🔹 انسانها به اندازه عقلشان مطیع خدای متعال هستند و به میزان بیعقلی و جهلشان پیرو شیطان.
🔹 کسی که مبتلای به وسواس باشد، چنین فردی عاقل نیست.
🔹 عامل وسواس یکی از این دو چیز است: یا بهخاطر فقدان و کمبود عقل و فساد در عقل است و یا ناشی از جهل به شریعت است؛ یا مربوط به نافهمی است یا مربوط به نادانی.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour