eitaa logo
طهور
540 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام جواد (علیه السلام)؛ پاداش كمال شيعيان 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 راجع به امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام چند نكته را مي‌توانم خدمت‌تان عرض كنم. ✔️ يك نكته همان است كه درباره‌ي امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام و عالم بودن آن حضرت گفته شد و تكرار نمي‌كنم و بر اساس آن ـ چنان‌كه گفته شد ـ همه‌ي خاندان پيامبر عليهم‌الصلات‌والسلام صاحب جود و کرم ذاتي و فعلي (جواد) هستند. ✔️ نكته‌ي دوم، با توجه به اين‌كه امامت در امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام به تماميت رسيده، به‌گونه‌اي كه تمام كساني كه امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام را به امامت شناختند و بدو ايمان آوردند، به مرتبه‌اي از بلوغ، تعقل و كمال دست پيدا كرده‌اند كه گويي مي‌توانند حقيقت امامت را دريابند، هر چند مصداق آن غير متعارف باشد. در اين صورت، شيعيان امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام كمّل شيعيان هستند، يعني به اوج تعالي شيعه رسيدند. 🔹 بر اين اساس چون به كمال رسيدند، شايسته‌ي دريافت پاداشي فراتر از همه‌ي عالم هستي هستند، پاداش هم نتيجه كمال يا استكمال است. اين‌كه پاداش‌شان بايد فراتر از عالم هستي باشد، به خاطر اين است كه آن كمالي كه يافته‌اند، فراتر از عالم هستي است؛ كمالي كه يافته‌اند امامت و حقيقت امامت است بدون توجه به ويژگي‌هاي عرفي و طبيعي. چون حقيقت امامت را يافته‌اند، تجزيه و تقسيم و مانند آن بعد از امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام رخ نداد و رخ نمي‌دهد. اما در گذشته چون شيعيان به حقيقت و تماميت امامت دست پيدا نكرده بودند، به‌راحتي با اندكي شرايط اجتماعي، سياسي، اقتصادي و مانند آن عمداً يا سهواً؛ خواسته يا ناخواسته امام را گم مي‌كردند، بنابراين جمعي دو امامي، سه امامي و ... شدند. وقتي به امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام رسيد، شيعه به‌جاي آنكه امام را بيابد، امامت را يافته است و اين يعني دريافت امانت، خلافت، ولايت و حقيقت توحيد. 🔹 بنابراين چون كمال نامتناهي است، پاداش آن‌هم بايد نامتناهي باشد. اين پاداش نامتناهي براي شيعيان خالص، وجود مبارك امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام است و سرّ اين‌كه در برخي از روايات ـ بر حسب نقل ـ و نيز آداب زيارت و مجربات در دعا و استدعا آمده است كه اگر كسي چيزي از امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام، آن حضرت را به امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام قسم بدهد، بدين سبب است كه امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام پاداش كمال شيعيان است، به‌گونه‌اي كه اگر پس از امام جواد يا ائمه ديگر ـ به نحو شرطيه امتناعيه ـ امام ديگري هم معرفي نمي‌شد، شيعيان بر امامت حضرت امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام تا روز قيامت باقي مي‌ماندند و نتيجه‌ي اين كمال جود الهي يا بركت الهي در وجود امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام است كه ظهور پيدا كرده. شواهدي هم در روايات مي‌توان بر اين نكته يافت. ✔️ نكته ديگر اين‌كه، در ميان انبيا و اولياي الهي گاهي خداي متعال امام و پيامبر را براي خلق فرستاده است ولي براي تأييد صدق آن‌ها به آن‌ها معجزه كرامت فرموده است ولي خودشان فردي از ميان انسان‌ها ـ بشر مثلكم ـ اما صاحب معجزه هستند. اما در برخي از موارد به يكي از اين دو دليل كه انسان‌ها شايستگي و قابليت دريافت فيض ملكوتي و متافيزيكي الهي را مستقيم پيدا كرده‌اند يا بدين سبب كه استعداد دريافت ابدي الهي را به دست بياورند، ـ كه هر دو توجيهاتي دارد و مي‌توان آن را تبيين كرد ـ خدا پيامبر و امامي مي‌فرستد كه خودش معجزه است، نه آن‌كه معجزه داشته باشد. در ميان پيامبران عليهم‌الصلات‌والسلام حضرت عيسي صلوات‌الله‌عليه و در ميان امامان عليهم‌الصلات‌والسلام امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام اولين معجزه الهي است به اين سبك كه عرض كردم كه در كودكي امام است، يعني در كودكي كسي است كه محيط بر عوالم هستي است كه سرّش يكي از آن دو نكته است؛ يا بدين سبب است كه انسان‌ها قابليت دريافت فيض ملكوتي الهي را دارند، يا به اين خاطر كه اين‌ها به خاطر كمال‌شان حاضرند نسبت به يك كودك چند روزه و چند ساله هم منقاد و مطيع باشند و يا بدين خاطر كه اين كودك چند ساله مي‌آيد تا انسان‌ها را براي پيامبران يا اماماني كه از كودكي امام خواهند بود، آماده سازند. 🔹 هر كدام از اين دو نكته كه باشد، نكته بسيار مهمي است درباره‌ي امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام. 🔹 بر اساس همين نکته دوم است که مي‌توان آغاز غيبت و يا مقدمات اصلي آن را از زمان امام رضا صلوات‌الله‌وسلامه‌عليه دانست. اگر چه بر اساس تعابير ديگر، غيبت از زمان امام هادي صلوات‌الله‌وسلامه‌عليه به‌آرامي شروع شده است. کانال طهور
💠 صراط مستقيم 📝 پرونده ويژه ولادت اميرالمؤمنين (سلام الله عليه) در پایگاه اطلاع‌رسانی طهور https://b2n.ir/g24194
💠 گفتارهایی درباره بیانیه دوم انقلاب اسلامی 📝 از استاد حسینی شاهرودی 1ـ مبانی معرفتی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 2ـ انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز ظهور خورشید ولایت عظمی 3ـ راهکارهای تحقق گام دوم 🔊 صوت، 📹 فیلم و 🗂 متن در پایگاه طهور به نشانی زیر 🔽🔽 https://b2n.ir/g41181
💠 [آواهنگ] اميرالمؤمنين (علیه السلام) 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 یک تعبیرِ عرفی امیر مؤمنین این است که او رئیس مؤمنان است، چون حدود پنج سال خلیفه بوده است. 🔹 معنای دیگر این است که او امیر مؤمن از حیث ایمان است، یعنی امیرِ ایمان است و چون حقیقت عالم هستی وجهی از وجوه ایمان (مرتبه سوم ایمان) است، بنابراین امیرمؤمنان صلوات الله و سلامه علیه امیر عالم هستی است، امیر مطلق. تعبیر دیگر آن که فنی‌تر و اصطلاحی‌تر است، ولی مطلق است. 🔹 پس این‌که او امیر مؤمنان است، نه به این معناست که امیر مُسلِمان و یهودیان و مسیحیان و گبر و پارسا و ترسا نیست. معنای عرفی این است که او امیر مؤمنان است و آن دیگری در شام امیر گروهی دیگر است. اما معنای دقیق‌تر این است که هر موجودی و دقیقاً هر موجودی، از جمله هر انسانی که سهمی از ایمان دارد، ـ که همه موجودات و همه انسان‌ها سهمی از ایمان دارند ـ تحت امارت او هستند؛ بودند، هستند و خواهند بود. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
amir_[Tahour.ir].mp3
4.51M
💠 [آواهنگ] اميرالمؤمنين (علیه السلام)
💠 رمز شکافتن دیوار کعبه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 درِ خانه‌ی خدا درِ بسته نیست، تا در بزنیم، لجاجت و سماجت کنیم، آن‌گاه بگشاید. در خانه‌ی خدا باز است، بلکه خانه خدا همه در است، دیوار ندارد. بنابراین احتیاج به در زدن ندارد. 🔹 ... آن نمونه‌ای که در 13 رجب رخ داد و دیوار شکافته شد، رمز است، اشاره و کنایه است؛ هر کسی که اهل الله باشد، هرکس که بخواهد درون خانه خدا آید، از در وارد نمی‌شود، همه‌ی آن خانه در است. اگرچه دیگران دیوار می‌بینند، اگرچه آن کسی که می‌خواهد وارد این خانه شود، برحسب ظاهر شریعت باید از این خانه فاصله بگیرد. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13rajab.mp3
1.11M
🔊 💠 رمز شکافتن دیوار کعبه
💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام)؛ صراط مستقیم 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Serat-e-mostaqim.mp3
220.7K
🔊 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام)؛ صراط مستقیم
📝 اصلاً در عالم استحقاق معنا ندارد 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش هشتم 🔹 شرحی بر عبارت: فانه لاینال ذلک الا بفضلک 🔹 هرچه که در دنیا و آخرت به بنده‌ای از بندگان که وجوه و شؤون خدای متعال است، می‌رسد، تمام فضل الهی است؛ از کوچک‌ترین و کم‌ترین تا بیشترین. اگر کسی مانند حضرت سلیمان سلام الله علیه این‌گونه باشد که در یک چشم بر هم زدن دنیا را طی کند، این به لطف الهی است. اگر کسی هم به‌طور طبیعی دو کلمه صحبت می‌کند، این‌هم به لطف الهی است. 🔹 اصلاً در عالم استحقاق معنا ندارد. وقتی استحقاق معنا ندارد، می‌شود فضل. این‌گونه نیست که ما کاری انجام دادیم و می‌گوییم خدایا این مالِ تو، ثمن آن را بده. چنین چیزی نداریم. آن‌چه در مورد شکر گفته شد، مربوط به همین‌جاست. فرمود که شکر کن. گفت چگونه شکر کنم؟ چون وقتی من می‌گویم الهی شکر، می‌بینم تو یک نعمتی به نام «الهی شکر» نصیب من کردی. پس اگر که شکر کنم باید بگویم که الها شکر که تو لطف کردی و من گفتم الها شکر و این هم به تسلسل می‌انجامد. بنابراین شکر کردن، اولی‌اش فضل است، دومی‌اش هم فضل است، سومی‌اش هم فضل است. همین‌طور نور علی نور اضافه می‌شود. 🔹 بنابراین هر کس که به هرجا می‌رسد، چون از خود هیچ ندارد، جز به لطف و عنایت و فضل خدای متعال هیچی نیست. در دنیا هم هر که هرچه دارد، به فضل الهی دارد، در برزخ و آخرت هم همین‌طور، در مراتب لایحصی دیگر هم همین‌طور است. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail08.mp3
738.2K
🔊 📝 اصلاً در عالم استحقاق معنا ندارد 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش هشتم 🔹 شرحی بر عبارت: فانه لاینال ذلک الا بفضلک
📝 دعا سبب تقویت نفس می‌شود 💠 گزیده درس‌های «دعا، مغز عبودیت» 🔹 نفسی که متصل و مسلح به دعا باشد، و به قوت و شدت رسیده باشد، تحت تأثیر شیاطین قرار نمی‌گیرد 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour