#سخن_نگاشت
#انتخابات
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 7
🔹 یکی از نمونهها که در هر دو سه سال برای ما مبتلا به است، حق انتخاب و مخصوصاً حق انتخاب تأثیرگذار و سرنوشتساز است.
🔹 در مواردی که انتخاب تأثیرگذار است، یعنی بر زندگی مردم تأثیر میگذارد؛ مثل انتخاب شورای ده، شورای شهر، نماینده مجلس یا رئیس جمهور، با توجه به اینکه این انتخابها تأثیرگذار است و در کشور ما رسم و رواج بر این است که کسی که میآید هشت سال ماندنی است، در هشت سال میتواند کشور را از این رو به آن رو کند؛ میتواند کشور را به نهایت وابستگی برساند و میتواند به درجات بسیاری از استقلال برساند.
🔹 اگر کسی بگوید انتخاب ما در ریاست جمهوری تفاوتی ندارد، پیداست که عاقلانه و عالمانه و از روی دقت و تأمل و مطالعه سخن نمیگوید.
🔹 بنابراین انتخابات از مواردی است که حق است، یعنی انسان اولاً مجاز است که دست به انتخاب بزند. ثانیاً دیگران مجاز نیستند که این حق را از او سلب کنند و سوم اینکه خودش هم نه مجاز است حقش را به دیگری واگذار کند و نه مجاز است که این حق را مهمل واگذار کند.
🔹 انتخابات یکی از حقوق بزرگ است که از حقوق مالی بزرگتر است. اگر کسی میتواند مالش را بدون دریافت وثیقه و ضمانت به کسی واگذار کند و جان و آبرویش را در اختیار کسی قرار دهد، میتواند در انتخابات هم همینگونه عمل کند.
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#انتخابات
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 8
🔹 از جنبه عبادی هم، هر کاری که سرنوشتساز باشد به این معنا که بر جامعه و مملکت اسلامی و بر مؤمنین و مسلمین تأثیر سرنوشتساز بگذارد، قطعاً و یقیناً از تکالیف شرعی و تعیینی هم هست؛ بهگونهای نیست که ما اختیار داشته باشیم یک دوره شرکت کنیم و یک دوره شرکت نکنیم. یعنی اگر در این چهل سال، چهل انتخابات برگزار شده، هر چهل تا واجب است و اگر کسی در یکی از اینها شرکت نکرده باشد، باید استغفار و توبه کند، مثل اینکه بزرگترین واجبات را ترک کرده است و اگر آثار عینی و عملی و اجتماعی و سیاسی بر فعل او مترتب بوده، باید تلاش کند آنها را برطرف کند که در خیلی از موارد هم امکانپذیر نیست.
🔹 گاهی شرایط جامعه یا قلمرو اسلامی بهگونهای است که کوتاهی کردن مثلاً ده درصد از مردم سبب میشود که بخشی از اسلام و قدرت مسلمین و بخشی از مملکت اسلامی و قلمرو اسلامی جدا میشود، این جدایی را نمیشود به این راحتی استغفار کنیم و حل بشود. جبران آن به این آسانی امکانپذیر نیست.
🔹 بنابراین اولین نکته این است که انتخابات یک حق است ولی حقی است که از اعظم تکالیف است؛ نه از تکالیف معمول و متداولی که مثلاً اگر نخواندیم، قضا کنیم. انتخابات اینگونه نیست که مثلاً بگوییم هشت سال پیش بد رأی دادیم، حالا خوب رأی بدهیم. اگر هشت سال پیش بد رأی دادیم، باید جبران کنیم که جبران آن در دنیا نمیشود. این هشت سال آینده، جدید است، یعنی یک تکلیف جدید و یک حق جدید است، مانند حق حیات.
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#انتخابات
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 9
🔹 شرایط جامعه اسلامی مخصوصاً ام القرای اسلام که اساس تفکر منسجم حکومتی اسلامی را در جهان تأسیس کرده است، نهفقط منحصر بهفرد است، بلکه در گذشته دور هم منحصر بهفرد بوده. در هزار سال گذشته تا عصر ائمه علیهم الصلات و السلام و بهطور خاص تا زمان امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام چنین حکومتی سابقه ندارد.
🔹 اولاً در این 1400 سال که تأسیس حکومت اسلامی و ادامه خلافت انبیا و اولیا ترک شده است، این از بزرگترین گناهان و ترک بزرگترین تکالیف بوده و هست. اما اینگونه نیست که اگر دیگران ترک کردند، ما هم ترک کنیم. ثانیاً حال که انجام شده است، ساختمانی است که ساخته شده است، باید این ساختمان را حفظ کنیم و نگه داریم.
🔹 طبعاً اگر کسانی این ساختمان آماده را از دست بدهند، گناهشان دوچندان و چند برابر کسانی است که به تأسیس چنین ساختمانی اقدام نکردند.
🔹 نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود خطا و خلافهایی که هست، ـ که نشاندهنده آن است که حکومت آن اندازهای که باید، موفق نیست و ایدهال مانند حکومت حضرت سلیمان نیست ـ اما فکر نکنیم که چون ایدهآل نیست، بنابراین باید آن را ترک کرد. مگر در زمان امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام اختلاس و اختلاف و نزاع و دروغگویی وجود نداشته! در زمان حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جمعی از منافقین داخل شهر به مناسبهای مختلف جولان میدادند و امنیت سیاسی و اعتقادی شهر را از بین میبردند. چه کاری میشد انجام داد؟
@sharabetahour
🔹 اخلاق ویژه قرآنی امیر المؤمنین علیه السلام
💠 گفتاری به مناسبت سالروز نزول سوره «هل اتی» در شأن خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام
گزیده شرح #اصول_کافی ـ درس 10
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
ka10-04.mp3
1.09M
🔊 #صوت
🔹 اخلاق ویژه قرآنی امیر المؤمنین علیه السلام
💠 گفتاری به مناسبت سالروز نزول سوره «هل اتی» در شأن خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام
هدایت شده از طهور
📝 مراتب عزاداری
🔹 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره عزاداری از اول ماه محرم در بیان استاد حسینی شاهرودی
🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 مراتب عزاداری
🔹 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره عزاداری از اول ماه محرم در بیان استاد حسینی شاهرودی
✔️ روي أنه قيل للإمام الصادق (عليه السلام) : سيدي جعلت فداك، إن الميت يجلسون له بالنياحة بعد موته أو قتله و أراكم تجلسون أنتم و شيعتكم من أول الشهر بالمأتم والعزاء على الحسين (عليه السلام)
فقال (عليه السلام): يا هذا إذا هلّ هلال محرم نشرت الملائكة ثوب الحسين (عليه السلام) و هو مخرق من ضرب السيوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شيعتنا بالبصيرة لا بالبصر، فتنفجر دموعنا.
✔️ شخصی به امام صادق علیه السلام عرض كرد: آقای من فدایت گردم! مردم برای كسی كه مرده، بعد از مرگ یا كشته شدنش به نوحهگری مینشینند و [مجلس سوگواری برقرار میكنند] ولی میبینم كه شما و شیعیانتان از اول ماه، مجلس ماتم و سوگواری برای امام حسین علیه السلام برپا میكنید! آن حضرت فرمودند: ای مرد! هنگامی كه هلال ماه محرم دیده میشود، ملائكه پیراهن امام حسین علیه السلام را باز میكنند، در حالی كه آن پیراهن از ضربت شمشیرها پاره پاره و به خون آغشته و رنگین است. پس ما و شیعیانمان آن را با چشم بصیرت، نه با چشم سر میبینیم و اشكهایمان سرازیر میشود [و چشمهی اشك ما جوشان میشود]. (ثمرات الأعواد 1/37.)
📝 شرح:
همانگونه که ذکر مراتب دارد و اقل ذکر لسانی و قال است، عزاداری حضرت اباعبدالله صلوات الله علیه و سایر عبادات نیز همینگونه است. هر فرد و گروهی مناسبِ مرتبه خود، ذکر، عبادت و عزاداری دارد. همانگونه که ذکر برخی، زبانی است و باید باشد، عزاداری آنها هم زبانی و ظاهری است و باید باشد و همانگونه که ذکر برخی، حالی است و باید باشد، عزاداری آنها هم حالی است و باید باشد. همینگونه است سایر مراتب وجود و کمالات وجود که ذکر و عبادت و عزاداری آنها هم مناسب خودشان است.
کانال طهور
@sharabetahour
May 11
هدایت شده از طهور
📝 حسینیه طهور
🔹 شما دعوت هستید به مجالس مجازی حسینیه طهور که به انتشار بیانات استاد گرامی حول محور حضرت سیدالشهدا صلوات الله و سلامه علیه میپردازد:
نشانی در پایگاه طهور:
https://b2n.ir/f01433
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه)
📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
Moharram92-01.mp3
2.48M
🔊 #صوت
💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه)
📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی
اول: گریه بر سیدالشهداء، فتح الفتوح اظهار عواطف
هدایت شده از طهور
Moharram92-02.mp3
1.75M
🔊 #صوت
💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه)
📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی
دوم: دهه اول محرم، یکی از دهههای ویژه در تربیت نفس
هدایت شده از طهور
💠 روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه)
📝 عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ قُلْتُ لا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ (آل عمران. الآية 38) فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ اللَّهُ لِزَكَرِيَّا
🔹 ريّان بن شبيب گويد: در اوّلين روز محرّم به خدمت امام رضا عليه السّلام رسيدم، حضرت فرمودند: آيا روزه هستى؟ عرض كردم: خير، فرمود: امروز، روزى است كه زكريّا عليه السّلام پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» (پروردگارا! فرزندى پاك به من مرحمت فرما، همانا تو دعاى بندگان را ميشنوى) و خداوند دعاى او را مستجاب كرد و به ملائكه دستور داد كه به زكريّا ـ كه در محراب در حال نماز بود ـ بگويند كه خدا به تو يحيى را مژده مىدهد، پس هر كس اين روز را روزه بدارد و سپس دعا كند، خداوند همان طور كه دعاى زكريّا را مستجاب كرد، دعاى او را نيز مستجاب مىكند،
📝 ثُمَّ قَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لا حُرْمَةَ نَبِيِّهَا لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً
🔹 سپس فرمود: اى ابن شبيب! محرّم ماهى است كه اهل جاهليّت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام كرده بودند ولى اين امّت، احترام آن و احترام پيغمبر خود را حفظ نكردند، در اين ماه اولاد او را كشتند و زنانش را اسير كردند و وسائلش را غارت نمودند، خداوند هرگز اين كارشان را نبخشد!
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلافٍ لِنَصْرِهِ فَلَمْ يُؤْذَنْ لَهُمْ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ ع فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ الْحُسَيْنِ ع
🔹 اى ابن شبيب! اگر ميخواهى گريه كنى، بر حسين بن علىّ ابن ابي طالب عليهما السّلام گريه كن، زيرا او را همچون گوسفند ذبح كردند و از بستگانش، هيجده نفر به همراهش شهيد شدند كه در روى زمين نظير نداشتند، آسمانهاى هفتگانه و زمينها به خاطر شهادتش گريستند، و چهار هزار فرشته براى يارى او به زمين آمدند، ولى تقدير الهى نبود، و آنها تا قيام قائم عليه السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژوليده باقى هستند و از ياوران قائم عليه السّلام هستند و شعارشان «يا لثارات الحسين» است.
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ جَدِّيَ الْحُسَيْنُ ص أَمْطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ
🔹 اى ابن شبيب! پدرم از پدرش از جدّش عليهم السّلام به من خبر داد كه: وقتى جدّم حسين ـ صلوات اللَّه عليه ـ شهيد شد، از آسمان خون و خاك قرمز باريد.
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً
🔹 اى ابن شبيب! اگر به گونهاى بر حسين گريه كنى كه اشكهايت بر گونههايت جارى شود، خداوند هر گناهى كه مرتكب شده باشى ـ چه كوچك، چه بزرگ، چه كم و چه زياد ـ خواهد بخشيد.
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ ع
🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى پاك و بدون گناه به ملاقات خدا بروى، به زيارت حسين برو،
هدایت شده از طهور
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ ص فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ
🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در غرفههاى بهشت همراه باشى، قاتلان حسين را لعنت كن،
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ يَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقُلْ مَتَى ذَكَرْتَهُ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً
🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى ثوابى مانند ثواب كسانى كه همراه حسين بن علىّ عليهما السّلام شهيد شدند داشته باشى، هرگاه بياد او افتادى بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» (اى كاش با آنان مىبودم و به فوز عظيم ميرسيدم).
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد.
🗂 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص299
#سخن_نگاشت
دهه محرم در حوزه تربیت نفس از دهههای ویژه است که خود به اندازهی یک چله خاصیت دارد، بلکه بیشتر از اینهاست.
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 حسینیه طهور
📝 نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
🔹 استاد محترم در ماه صفر سال 1396 طی 5 جلسه به این موضوع پرداختند. صوت و فیلم این جلسات در #حسینیه_طهور منتشر شده است. اهم مباحث مطرح شده در این سلسله مباحث به شرح زیر است:
هدایت شده از طهور
🔹 نقش نهضت کربلا و شهادت امام حسین و یارانش و اسارت اهل بیت علیهم الصلات و السلام در وصول به توحید بیبدیل است.
🔹 آفرینش تمام موجودات در تمام مراتب عالم هستی هدف، غایت و پایان دارد؛ وصول به این هدف برای همه موجودات ضروری است و نرسیدن به هدف محال عقلی و تخلفناپذیر است. البته در وصول به مقصد تفاوتهایی وجود دارد.
🔹 مهمترین حرف در آفرینش، حب ذاتی الهی به تفصیل اسمائش و نیز ضرورت ذاتی است؛ آفرینش از ابهام، اجمال و عدم تعین آغاز میشود و آرام آرام در تنزلات در مراتب فروتر به تفصیل میرسد و در جهان طبیعت اوج جزئیت است ولی در عین حال آفرینش همچنان ادامه دارد؛
🔹 به تعبیر دیگر، هدف از آفرینش تمام موجودات، بازگشت تفصیلی و اعتدالی موجودات به خدای متعال است که اسم دیگر آن رسیدن به مرتبه خلافت الهی است؛ خلافت الهی یعنی تمام اسماء، صفات و کمالات خدای متعال در موجودات اولاً ظهور پیدا کند و ثانیاً ظهور آن اعتدالی باشد و هیچکدام بر دیگری برتری و غلبه نداشته باشد
🔹 حال؛ طرحها و برنامههای خدای متعال برای رسیدن انسان به اعتدال وجودی یا خلافت الهی چیست؟
1ـ بعثت انبیا
2ـ سختیها و مشکلات فردی و جمعی که خواسته و ناخواسته در مسیر زندگی فردی و جمعی ما پیش میآید
3ـ غدیر خم؛ معرفی امام و امامت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله
4ـ ظهور امام زمان علیه الصلات و السلام
5ـ نهضت کربلا
🔹 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت
🔹 کربلا یک طرح و تدبیر همهجانبه است و تمام کارهای مخصوصی که پیامبر، امیرالمؤمنین، امام حسن علیهم السلام انجام داده و تا روز قیامت هر امام و ولی معصومی انجام میدهد، به اضعاف مضاعف و آنگونه که میشود و قابل تحقق است، در نهضت کربلا اتفاق افتاده است
🔹 بهترین صحنهای که خدای متعال در عالم هستی ـ نه فقط در عالم طبیعت ـ لطف خود را صد درصد اظهار کرده، شب و روز عاشوراست
این مجموعه در نشانی زیر قابل ملاحظه و دریافت است:
https://b2n.ir/748787
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت
🗂 گزیده درسهای: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 اساس توحید و تعالیم انبیا بر دو محور است: عبادت که همان معرفت است و اجتناب از طاغوت؛ ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت
اصلاً عبادت جز معرفت نیست؛ هر کاری که انجام میدهیم یا باید به معرفت بیانجامد یا باید ریشه در معرفت باشد؛ هرچه جز این باشد، جزء لهو، لعب، تفاخر و تکاثر اینجهانی است
بالاترین درجه اجتناب از طاغوت، نفی نفس و انانیت است و نفی هرچه نشان غیریت با خدای متعال دارد؛
طاغوت حقیقی «من» است؛ نفسی طاغوت نیست که عین تسلیم باشد
در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
05-01.mp3
4.76M
🔊 #صوت
💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت
🗂 گزیده درسهای: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
هدایت شده از طهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم
💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت
🗂 گزیده درسهای: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
هدایت شده از طهور
🔹 حسینیه طهور
💠 بلای عظیم در شهادت حضرت قاسم بن الحسن
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
13970625-ghasem.mp3
2.07M
🔹 حسینیه طهور
🔊 #صوت
💠 بلای عظیم در شهادت حضرت قاسم بن الحسن
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
هدایت شده از طهور
🔹 حسینیه طهور
💠 بلای عظیم در شهادت حضرت قاسم بن الحسن
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 فَقَالَ لَهُ الْقَاسِمُ ابْنُ أَخِي الْحَسَنِ يَا عَمِّ وَ أَنَا أُقْتَلُ فَأَشْفَقَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: يَا ابْنَ أَخِي كَيْفَ الْمَوْتُ عِنْدَكَ قَالَ: يَا عَمِّ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ قَالَ إِي وَ اللَّهِ فَذَلِكَ أَحْلَى لَا أَحَدٌ يُقْتَلُ مِنَ الرِّجَالِ مَعِي أَنْ تَبْلُوَ بَلَاءً عَظِيماً وَ ابْنِي عَبْدُ اللَّهِ إِذَا خِفْتُ عَطَشاً (الهداية الكبرى، ص: 204)
🔹 برای حضرت قاسم سلام الله علیه همانطور که خودشان فرمودند اصل کشته شدن شیرینتر از عسل است؛ اما در بلای عظیم به سختی کشته شدن، یک احتمال دارد که برای حضرت قاسم است؛ یک احتمال این است که برای امام حسین علیه الصلات و السلام است.
🔹 اگر برای حضرت قاسم باشد، یک معنای آن همان معنای عرفی است که بالاخره زیر دست و پای اسبها ماند و بدنش قطعه قطعه شد. یک احتمال دیگر این است که حضرت قاسم با توجه به درک و فهمی که از مرگ و کشته شدن در رکاب عموی معصومش دارد، انتظار دیدن امام و عمویش را داشت و در واقع آن اتفاقی که افتاده، از دیدن عموی بزرگوارش محروم شده است. این برای حضرت قاسم به مراتب سختتر است از ماندن زیر دست و پای اسبها.
🔹 حضرت قاسم در یک شرایطی است که آن کاری که در توانش بوده را انجام داده، قطعاً و یقیناً ارتقای وجودی پیدا کرده و میخواهد در این مقام جدید امام حسین علیه السلام را مشاهده کند. ما متوجه نمیشویم که مثلاً تا الان از طبقه اول میدیدیم، الان برویم از طبقه دوم ببینیم. ما میگوییم خیلی تفاوتی ندارد، اما مقامات وجودی اینجوری نیست. بنابراین هرکسی اگر مثلاً اهل عبادت باشد، بگوید قبل از نماز امام زمان را دیدم، حالا بعد از نماز هم ببینم، همه مشتاقند. بهخاطر اینکه شرایط و مقدمات دیدن و استعداد و قابلیت، همه اینها تفاوت پیدا کرده. میخواهد از آن موضع قریب به شهادت عموی بزرگوارش را مشاهده کند، یعنی ولی کامل را و ببیند نسبت به او در کجا قرار گرفته ولی محرومش کردند.
🔹 اگر این بلای عظیم مربوط به امام حسین باشد، آنهم دو احتمال دارد. یکی این است که بالاخره امام حسین علیه الصلات و السلام آمده به کمک برادرزاده 13-14 ساله، هر کاری میکند که کمکش کند، هیچ راهی برای او وجود ندارد و سختترین شرایط این است که مردم وضعیتی را فراهم کرده باشند که امام معصوم برای انجام امر مقبول و مطلوبی اقدام کرده، توانایی انجامش را ندارد و توانایی را از او گرفتند. این معنای عرفی است که یعنی آن حادثه برای امام حسین علیه السلام حادثه بسیار بزرگی است.
🔹 یک معنای دیگر که دقیقتر است، آن است که امام حسین وقتی میبیند که با این صحنهای که پدید آمده و حضرت قاسم علیه الصلات و السلام که به شهادت میرسد، جمع بسیاری که در این رخداد قصور دارند، تقصیر دارند، خطا و گناه کردند، به اشد عذاب الهی واصل خواهند شد. این برای امام حسین کار آسانی نیست. بسیاری از گریههایی که امام حسین یا اهل بیت امام حسین علیهم الصلات و السلام در کربلا و مسیر شام دارند، صرفاً گریه عاطفی نیست. وقتی میبیند که امت جدش پیامبر است، ولی چنان با شوق و میل و رغبت همه را کنار میزنند تا وارد جهنم شوند و به عذاب الهی منتهی بشوند. این هم جهت دیگر است. ممکن است جهات دیگر هم داشته باشد.
🔹 در روایت داریم که از حضرت زینب علیها الصلات و السلام سؤال کردند که آیا کسانی که در کربلا اینهمه ظلم و ستم کردند و به شهادت اولیای خدا اقدام کردند، آیا برای اینها امید بخشش هست یا نیست؟ در نقلی داریم که فرمودند آری، توبه کنند، استغفار کنند. در برخی از نقلها داریم که نماز غفیله بخوانند. نماز غفیله با اینکه جزو نوافل نیست، همه اهمیتی که دارد بهخاطر این است که ذکری که میخوانند، آیه کریمهای که در آنجا میخوانند که در آخر آن آمده است: «انی کنت من الظالمین». این توبه است و اگر کسی توجه داشته باشد، توبه حقیقی است. کسی اقرار کند که من بد کردم، این توبه حقیقی است. حضرت زینب سلام الله علیها راه را به آنها نشان میدهد که اگر شما میخواهید که از این مسیری که به قهر الهی منتهی میشود، برگردید ـ ولو شش ماه دیگر و شش سال دیگر خواستید برگردید ـ راه را به آنها نشان میدهد. حکایت دارد که آن اندازه که گرفتاری این بخش از امت پیامبر و بندگان خدا به قهر و عذاب الهی بر اهل بیت پیامبر سخت است، کشته شدن آنها در میدان آنقدر سخت نبود.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 حسینیه طهور
💠 خون آسمانی؛ راز عروج خون مظلوم به آسمان
🔹 طهارت ویژه و عظمت نفس و بدن حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
13920820-aliasghar.mp3
3.42M
🔊 صوت
💠 خون آسمانی؛ راز عروج خون مظلوم به آسمان
🔹 طهارت ویژه و عظمت نفس و بدن حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی