eitaa logo
طهور
525 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
311 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ولایت امیرالمؤمنین، هم‌ردیف ولایت خدای متعال 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402 📅 16 / تیر/ 1402 🔹 هم هدف از آفرینش و هم مسیر حرکت انسان به‌سوی توحید است. یعنی همه هم برای وصول و رسیدن به توحید آفریده شدند، و هم این‌که در این مسیر حرکت می‌کنند و به توحید باید برسند. 🔹 ولی رسیدن به حقیقت توحید تقریباً می‌شود گفت امکان‌پذیر نیست؛ برای هیچ‌کس امکان‌پذیر نیست. نه برای آدم‌های معمولی، نه برای متوسطین و نه برای کسانی که در مرتبه انبیا و اولیا هستند، رسیدن به حقیقت توحید امکان‌پذیر نیست. 🔹 بسیاری از پیامبران که نمونه‌های آن را در قرآن مشاهده می‌کنید، مثل حضرت موسی علیه الصلات و السلام، جلوه‌ای از جلوات توحید را که می‌خواست، آن اتفاق افتاد که یا دچار صعقه شد یا دچار هلاکت شد یا مُرد یا بیهوش شد یا هرچه که باشد، اهمیتی ندارد. یعنی کسانی مانند حضرت موسی که جزو پیامبران بزرگ است و دومین یا سومین پیامبر در میان انبیا هست، وقتی خواسته از نزدیک جلوه توحید را مشاهده کند، آن‌گونه اتفاق افتاده، بقیه مردم و غیر انبیا که حکمشان معلوم است. 🔹 بنابراین دسترسی به توحید ضمن این‌که غایت قصوی است، ضمن این‌که سیر به‌سوی خدای متعال هیچ‌وقت تمام نمی‌شود یعنی اصلاً منزل و مرتبه‌ای نیست که انسان‌ها به آن برسند، بگویند به این‌جا رسیدیم، بعد چه‌کار کنیم؟ اصلاً این امکان‌پذیر نیست. یا مثلاً به جایی برسند چنان‌که عامه مردم گاهی سؤال می‌کنند که وقتی بهشت رفتیم، بعد آن چه؟ چون مقصد، مقصدِ نامتناهی است، دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست، بنابراین این سؤال هیچ وقت مطرح نخواهد شد که تکراری می‌شود. تکرار در عالم هستی امکان‌پذیر نیست. 🔹 بنابراین همه در مسیر توحیدند و باید به‌سوی توحید حرکت کنند و بخواهند یا نخواهند هم حرکت می‌کنند. یعنی نه‌فقط مؤمنین به‌سوی توحید حرکت می‌کنند، کفار و منافقین هم همین‌گونه هستند؛ بی‌دین‌ها و با دین‌ها بلکه حیوانات هم همین‌گونه است. طبیعت هم همین‌گونه است. اصلاً چیزی نیست که در یک جا و یک مرتبه متوقف بشود و کسی بخواهد دستش را بگیرد. اگر دستگیری وجود دارد، برای این است که سرعت به آن‌ها بدهند. انبیا آمدند سرعت سیر انسان‌ها و به‌تبع انسان‌ها سایر موجودات را به‌سوی توحید تشدید کنند. 🔹 بنابراین مقصد این است و دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست. آن چیزی که انسان‌ها می‌توانند برسند، عبارت است از ظاهر توحید و تجلیات توحید. مثل آن چیزی که حضرت موسی علیه الصلات و السلام خواست و مثل آن‌چه که پیامبر خاتم دست پیدا کرده. در اصطلاحات عرفانی به ظاهر توحید «ولایت» می‌گویند. یعنی یک حقیقت است که باطن آن توحید است، ظاهر آن ولایت است. آنچه که قابل دسترسی است ولایت است. وقتی می‌گوییم قابل دسترسی است، معنایش این نیست که آدم‌ها در همین دنیا یا صد سال و هزار سال و ده هزار سال بعد از دنیا می‌توانند به آن برسند. مقصود این است که جمعی از انسان‌ها بالاصاله می‌رسند مانند پیامبر خاتم و ولی خاتم. این‌ها به حقیقت ولایت می‌رسند چون حقیقت ولایت خودشان هستند، لکن نه وجود دنیوی آن‌ها، بلکه فراتر از آن، وجود برزخی و وجود قیامتی و فراتر از آن وجود عینی و وجود علمی و مراتب بعدی آن‌ها. بنابراین مقصد توحید است. اما آن‌چه آدم‌ها یا بالاصاله یا به‌وسیله و طفیل دیگران می‌توانند دست پیدا کنند، ولایت است. 🔹 ولایت خدای متعال عام و تام و شامل هست. الله ولی الذین آمنوا؛ مقصود از آمنوا کسانی نیست که ایمان تام دارند؛ بلکه کسانی که مرتبه‌ای از مراتب ایمان را داشته باشند، ایمان‌شان به خدای یگانه باشد یا درجات فروتری که یا از نظر انبیا و اولیا یا برحسب شریعت شایسته انسان نیست، اما بالاخره درجه‌ای از ایمان هست، یعنی کسانی هم که بر حسب ظاهر ایمانشان توحیدی نیست و مثلاً تثلیثی است و به خدایان متعدد تعلق گرفته، این‌ها هم از مصادیق ایمان در «الله ولی الذین آمنوا» قرار گرفته‌اند، یعنی این‌ها هم در همان مسیر حرکت می‌کنند. بنابراین کل عالم هستی که به‌سوی توحید حرکت می‌کند، می‌تواند به مرتبه ولایت یا مرتبه مشاهده ولایت و زندگی کردن با اولیای خدای متعال دست پیدا کند. ممکن است برای برخی در دنیا باشد مانند حضرت سلمان رضوان الله تعالی علیه، ممکن است برای برخی در عالم برزخ باشد که جمعیت بیشتری است، برای برخی در عالم قیامت و درجات و درکاتی که عالم قیامت و بعد از آن دارد.
🔹 پس ولایت یعنی ولایت الهی که همه‌جایی است و همه مؤمنین را شامل می‌شود. لکن این ولایت الهی که دارای درجات تام و تمام و متعدد و متفاوت و بی‌نهایت است، درجه کامل آن که ولایت همه انبیا و اولیا سایه آن ولایت به‌حساب می‌آید، ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام است. به‌گونه‌ای که اگر بخواهیم تشبیه کنیم، ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام را باید به ولایت خدای متعال و «الله ولی الذین آمنوا» تشبیه کنیم یعنی ولایت امیرالمؤمنین هم عام و تام و شامل است و همه را در بر می‌گیرد، لکن هرکسی به اندازه و استعداد و قابلیت خودش. 🔹 این‌که این روز را عید الله نام نهادند، در روایت عید الله است، نه عید امیرالمؤمنین یا این‌که در عرف شیعیان می‌گویند عید سیدها، عیدِ الله است، الله یعنی آن مرتبه‌ای از ذات و صفات خدای متعال که تمام کمالات به‌گونه‌ای جمع شده که چیزی از عالم هستی وجود ندارد مگر این‌که تحت تدبیر اوست، مگر این‌که مشتاق اوست و به دنبال او می‌دود. یعنی به تعبیر شناخته‌شده‌تر در ظواهر دینی، اسم اعظم است. الله اسم اعظم خدای متعال است. چنین روزی که روز ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام است، عید الله است، یعنی یک عید جامع است؛ هم ظاهر را در بر می‌گیرد، هم باطن را در بر می‌گیرد، هم اول را و هم آخر. 🔹 به همین خاطر است که همه انبیا و اولیا با همه کمالات‌شان و همه درجاتی که در مسیر رسیدن به توحید یا ولایت تام و تمام دارند، باید از طریق ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام بگذرند. به همین خاطر است که در روایات متعددی داریم که امیرالمؤمنین بر همه انبیا برتری دارد. لکن نمونه‌ها و شواهدی که آوردند، شواهدی است که عامه مردم بفهمند. مثلاً پیامبری فرمود که می‌شود زنده کردن مرده را به من نشان بدهی؟ خدای متعال فرمود مگر ایمان نداری؟ فرمود چرا، ایمان دارم، برای این‌که اطمینان قلب پیدا کنم. بعد در روایت دارد که امیرالمؤمنین اطمینان قلب داشته، پس برتری دارد. این‌ها تعبیرهای عرفی است و عامه مردم می‌توانند متوجه بشوند. آن‌چه که عامه مردم شاید نتوانند متوجه بشوند، این است که امیرالمؤمنین، ولایتش اتم همه ولایت‌ها و تالی تلو ولایت خدای متعال و هم‌ردیف ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هست. 🔹 بنابراین چنین روزی که برای حفظ توجه ما به ولایت و تذکر به ولایت است، همین که به یاد ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام باشیم، خود یک قدم است برای این‌که به تجلیات، وجود، ظلال و کمالات ولایت ان شاء الله دست پیدا کنیم. ان شاء الله بشود در دنیا و اگر نشود در عالم برزخ و اگر نشد در عالم قیامت. این مسیر طولانی است یعنی برای یک سال و یک قرن و یک هزاره نیست. ما این مسیر را داریم طی می‌کنیم، بلکه ان شاء الله در توجه‌مان به ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام و اهل بیت پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین سبب شود که سرعت ما برای دسترسی به ولایت شدت پیدا کند، تمام‌تر بشود و ان شاء الله برسیم به آن‌جایی که هم خدا راضی است و هم خودمان راضی باشیم. کانال طهور @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 5 🔹وجوب شرکت در انتخابات در شرایطی مانند شرایط کنونی ایران اسلامی، عینی است، نه کفایی. بنابراین با شرکت جمعی از مردم، تکلیف از دیگران برداشته نمی‌شود. 🔹همان‌گونه که شرکت در انتخابات واجب است، انتخاب اصلح نیز واجب است. 🔹در انتخاب اصلح که سرنوشت چندین نسل و عصر بدان وابسته است، یا با علم و اطمینان عالمانه و عقلائی شخصی انجام می‌شود یا با مشورت با افراد عالم امین که اطمینان به آن‌ها از راه‌های علمی، عقلی و معتبر به دست آمده باشد. 🔹توجه داشته باشید که آینده‌ی دین، مذهب، مصالح و منافع ملی و فردی، دنیوی و اخروی مردم در گرو شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح است و پاسخگویی تکوینی و تشریعی به آن حتمی خواهد بود. 🔹این‌گونه تکالیف که از عبادات ویژه است، از عبادات شخصی و فردی مهم‌تر است و آثار آن هم بیشتر و ماندنی است. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 6 🔹 انتخابات حقی است الزامی و الزام‌آور و نیز تکلیف است. 🔹 انتخابات مانند حق حیات است. همچنان‌که همه انسان‌ها حق دارند زنده باشند و دیگران نمی‌توانند این حق را از آن‌ها سلب کنند، خودشان نیز نمی‌توانند آن را سلب کنند. به‌همین خاطر اگر کسی این حق را سلب کند، مثل این است که این حق را از همه انسان‌ها سلب کرده است. «من قتل نفساً فکانما قتل الناس جمیعاً» 🔹 حال که برخورداری و ادامه حیات از حقوق اولیه انسان است، آیا خود می‌تواند از این حق بگذرد؟ قطعاً خودش هم نمی‌تواند بگذرد. اگر خود سبب از بین رفتن خودش شود، این بدتر است از این‌که دیگری سبب از بین رفتن او بشود. چون اگر کسی دیگری را می‌کشد، دعوا و نزاع و اختلاف دارد و او را گنه‌کار و مجرم یا حداقل متهم می‌داند و دست به قتل می‌زند، اما کسی که دست به قتل خود می‌زند، هیچ‌یک از آن شرایط را ندارد. 🔹 پس حق حیات ضمن این‌که حق است، ولی حفظ، دوام و بقاء آن و استفاده کردن از آن و واگذار نکردن و مهمل رها نکردن آن، از تکالیف و مهم‌ترین تکالیف است. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 7 🔹 یکی از نمونه‌ها که در هر دو سه سال برای ما مبتلا به است، حق انتخاب و مخصوصاً حق انتخاب تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز است. 🔹 در مواردی که انتخاب تأثیرگذار است، یعنی بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد؛ مثل انتخاب شورای ده، شورای شهر، نماینده مجلس یا رئیس جمهور، با توجه به این‌که این انتخاب‌ها تأثیرگذار است و در کشور ما رسم و رواج بر این است که کسی که می‌آید هشت سال ماندنی است، در هشت سال می‌تواند کشور را از این رو به آن رو کند؛ می‌تواند کشور را به نهایت وابستگی برساند و می‌تواند به درجات بسیاری از استقلال برساند. 🔹 اگر کسی بگوید انتخاب ما در ریاست جمهوری تفاوتی ندارد، پیداست که عاقلانه و عالمانه و از روی دقت و تأمل و مطالعه سخن نمی‌گوید. 🔹 بنابراین انتخابات از مواردی است که حق است، یعنی انسان اولاً مجاز است که دست به انتخاب بزند. ثانیاً دیگران مجاز نیستند که این حق را از او سلب کنند و سوم این‌که خودش هم نه مجاز است حقش را به دیگری واگذار کند و نه مجاز است که این حق را مهمل واگذار کند. 🔹 انتخابات یکی از حقوق بزرگ است که از حقوق مالی بزرگ‌تر است. اگر کسی می‌تواند مالش را بدون دریافت وثیقه و ضمانت به کسی واگذار کند و جان و آبرویش را در اختیار کسی قرار دهد، می‌تواند در انتخابات هم همین‌گونه عمل کند. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 8 🔹 از جنبه عبادی هم، هر کاری که سرنوشت‌ساز باشد به این معنا که بر جامعه و مملکت اسلامی و بر مؤمنین و مسلمین تأثیر سرنوشت‌ساز بگذارد، قطعاً و یقیناً از تکالیف شرعی و تعیینی هم هست؛ به‌گونه‌ای نیست که ما اختیار داشته باشیم یک دوره شرکت کنیم و یک دوره شرکت نکنیم. یعنی اگر در این چهل سال، چهل انتخابات برگزار شده، هر چهل تا واجب است و اگر کسی در یکی از این‌ها شرکت نکرده باشد، باید استغفار و توبه کند، مثل این‌که بزرگ‌ترین واجبات را ترک کرده است و اگر آثار عینی و عملی و اجتماعی و سیاسی بر فعل او مترتب بوده، باید تلاش کند آن‌ها را برطرف کند که در خیلی از موارد هم امکان‌پذیر نیست. 🔹 گاهی شرایط جامعه یا قلمرو اسلامی به‌گونه‌ای است که کوتاهی کردن مثلاً ده درصد از مردم سبب می‌شود که بخشی از اسلام و قدرت مسلمین و بخشی از مملکت اسلامی و قلمرو اسلامی جدا می‌شود، این جدایی را نمی‌شود به این راحتی استغفار کنیم و حل بشود. جبران آن به این آسانی امکان‌پذیر نیست. 🔹 بنابراین اولین نکته این است که انتخابات یک حق است ولی حقی است که از اعظم تکالیف است؛ نه از تکالیف معمول و متداولی که مثلاً اگر نخواندیم، قضا کنیم. انتخابات این‌گونه نیست که مثلاً بگوییم هشت سال پیش بد رأی دادیم، حالا خوب رأی بدهیم. اگر هشت سال پیش بد رأی دادیم، باید جبران کنیم که جبران آن در دنیا نمی‌شود. این هشت سال آینده، جدید است، یعنی یک تکلیف جدید و یک حق جدید است، مانند حق حیات. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 9 🔹 شرایط جامعه اسلامی مخصوصاً ام القرای اسلام که اساس تفکر منسجم حکومتی اسلامی را در جهان تأسیس کرده است، نه‌فقط منحصر به‌فرد است، بلکه در گذشته دور هم منحصر به‌فرد بوده. در هزار سال گذشته تا عصر ائمه علیهم الصلات و السلام و به‌طور خاص تا زمان امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام چنین حکومتی سابقه ندارد. 🔹 اولاً در این 1400 سال که تأسیس حکومت اسلامی و ادامه خلافت انبیا و اولیا ترک شده است، این از بزرگ‌ترین گناهان و ترک بزرگ‌ترین تکالیف بوده و هست. اما این‌گونه نیست که اگر دیگران ترک کردند، ما هم ترک کنیم. ثانیاً حال که انجام شده است، ساختمانی است که ساخته شده است، باید این ساختمان را حفظ کنیم و نگه داریم. 🔹 طبعاً اگر کسانی این ساختمان آماده را از دست بدهند، گناهشان دوچندان و چند برابر کسانی است که به تأسیس چنین ساختمانی اقدام نکردند. 🔹 نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود خطا و خلاف‌هایی که هست، ـ که نشان‌دهنده آن است که حکومت آن اندازه‌ای که باید، موفق نیست و ایده‌ال مانند حکومت حضرت سلیمان نیست ـ اما فکر نکنیم که چون ایده‌آل نیست، بنابراین باید آن را ترک کرد. مگر در زمان امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام اختلاس و اختلاف و نزاع و دروغگویی وجود نداشته! در زمان حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جمعی از منافقین داخل شهر به مناسب‌های مختلف جولان می‌دادند و امنیت سیاسی و اعتقادی شهر را از بین می‌بردند. چه کاری می‌شد انجام داد؟ @sharabetahour
🔹 اخلاق ویژه قرآنی امیر المؤمنین علیه السلام 💠 گفتاری به مناسبت سالروز نزول سوره «هل اتی» در شأن خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام گزیده شرح ـ درس 10 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔹 اخلاق ویژه قرآنی امیر المؤمنین علیه السلام 💠 گفتاری به مناسبت سالروز نزول سوره «هل اتی» در شأن خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام
📝 مراتب عزاداری 🔹 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره عزاداری از اول ماه محرم در بیان استاد حسینی شاهرودی 🗂 متن در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
📝 مراتب عزاداری 🔹 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره عزاداری از اول ماه محرم در بیان استاد حسینی شاهرودی ✔️ روي أنه قيل للإمام الصادق (عليه السلام) : سيدي جعلت فداك، إن الميت يجلسون له بالنياحة بعد موته أو قتله و أراكم تجلسون أنتم و شيعتكم من أول الشهر بالمأتم والعزاء على الحسين (عليه السلام) فقال (عليه السلام): يا هذا إذا هلّ هلال محرم نشرت الملائكة ثوب الحسين (عليه السلام) و هو مخرق من ضرب السيوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شيعتنا بالبصيرة لا بالبصر، فتنفجر دموعنا. ✔️ شخصی به امام صادق علیه السلام عرض كرد: آقای من فدایت گردم! مردم برای كسی كه مرده، بعد از مرگ یا كشته شدنش به نوحه‌گری می‌نشینند و [مجلس سوگواری برقرار می‌كنند] ولی می‌بینم كه شما و شیعیانتان از اول ماه، مجلس ماتم و سوگواری برای امام حسین علیه السلام برپا می‌كنید! آن حضرت فرمودند: ای مرد! هنگامی كه هلال ماه محرم دیده می‌شود، ملائكه پیراهن امام حسین علیه السلام را باز می‌كنند، در حالی كه آن پیراهن از ضربت شمشیرها پاره پاره و به خون آغشته و رنگین است. پس ما و شیعیانمان آن را با چشم بصیرت، نه با چشم سر می‌بینیم و اشك‌هایمان سرازیر می‌شود [و چشمه‌ی اشك ما جوشان می‌شود]. (ثمرات الأعواد 1/37.) 📝 شرح: همانگونه که ذکر مراتب دارد و اقل ذکر لسانی و قال است، عزاداری حضرت اباعبدالله صلوات الله علیه و سایر عبادات نیز همین‌گونه است. هر فرد و گروهی مناسبِ مرتبه خود، ذکر، عبادت و عزاداری دارد. همان‌گونه که ذکر برخی، زبانی است و باید باشد، عزاداری آن‌ها هم زبانی و ظاهری است و باید باشد و همان‌گونه که ذکر برخی، حالی است و باید باشد، عزاداری آنها هم حالی است و باید باشد. همین‌گونه است سایر مراتب وجود و کمالات وجود که ذکر و عبادت و عزاداری آنها هم مناسب خودشان است. کانال طهور @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 🔹 شما دعوت هستید به مجالس مجازی حسینیه طهور که به انتشار بیانات استاد گرامی حول محور حضرت سیدالشهدا صلوات الله و سلامه علیه می‌پردازد: نشانی در پایگاه طهور: https://b2n.ir/f01433 کانال طهور @sharabetahour
💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه) 📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه) 📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی اول: گریه بر سیدالشهداء، فتح الفتوح اظهار عواطف
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه) 📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی دوم: دهه اول محرم، یکی از دهه‌های ویژه در تربیت نفس
💠 روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه) 📝 عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ قُلْتُ لا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ‏ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ (آل عمران. الآية 38) فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ اللَّهُ لِزَكَرِيَّا 🔹 ريّان بن شبيب گويد: در اوّلين روز محرّم به خدمت امام رضا عليه السّلام رسيدم، حضرت فرمودند: آيا روزه هستى؟ عرض كردم: خير، فرمود: امروز، روزى است كه زكريّا عليه السّلام پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» (پروردگارا! فرزندى پاك به من مرحمت فرما، همانا تو دعاى بندگان را ميشنوى) و خداوند دعاى او را مستجاب كرد و به ملائكه دستور داد كه به زكريّا ـ كه در محراب در حال نماز بود ـ بگويند كه خدا به تو يحيى را مژده مى‏دهد، پس هر كس اين روز را روزه بدارد و سپس دعا كند، خداوند همان طور كه دعاى زكريّا را مستجاب كرد، دعاى او را نيز مستجاب مى‏كند، 📝 ثُمَّ قَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لا حُرْمَةَ نَبِيِّهَا لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً 🔹 سپس فرمود: اى ابن شبيب! محرّم ماهى است كه اهل جاهليّت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام كرده بودند ولى اين امّت، احترام آن و احترام پيغمبر خود را حفظ نكردند، در اين ماه اولاد او را كشتند و زنانش را اسير كردند و وسائلش را غارت نمودند، خداوند هرگز اين كارشان را نبخشد! 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلافٍ لِنَصْرِهِ فَلَمْ يُؤْذَنْ لَهُمْ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ‏ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ ع فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ‏ الْحُسَيْنِ‏ ع 🔹 اى ابن شبيب! اگر مي‌خواهى گريه كنى، بر حسين بن علىّ ابن ابي طالب عليهما السّلام گريه كن، زيرا او را همچون گوسفند ذبح كردند و از بستگانش، هيجده نفر به همراهش شهيد شدند كه در روى زمين نظير نداشتند، آسمان‌هاى هفت‌گانه و زمين‏ها به خاطر شهادتش گريستند، و چهار هزار فرشته براى يارى او به زمين آمدند، ولى تقدير الهى نبود، و آنها تا قيام قائم عليه السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژوليده باقى هستند و از ياوران قائم عليه السّلام هستند و شعارشان‏ «يا لثارات الحسين» است. 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ جَدِّيَ الْحُسَيْنُ ص أَمْطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ 🔹 اى ابن شبيب! پدرم از پدرش از جدّش عليهم السّلام به من خبر داد كه: وقتى جدّم حسين ـ صلوات اللَّه عليه ـ شهيد شد، از آسمان خون و خاك قرمز باريد. 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً 🔹 اى ابن شبيب! اگر به گونه‏اى بر حسين گريه كنى كه اشك‌هايت بر گونه‏هايت جارى شود، خداوند هر گناهى كه مرتكب شده باشى ـ چه كوچك، چه بزرگ، چه كم و چه زياد ـ خواهد بخشيد. 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ ع 🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى پاك و بدون گناه به ملاقات خدا بروى، به زيارت‏ حسين برو،
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ ص فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ 🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در غرفه‏هاى بهشت همراه باشى، قاتلان حسين را لعنت كن، 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ يَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقُلْ مَتَى ذَكَرْتَهُ‏ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً 🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى ثوابى مانند ثواب كسانى كه همراه حسين بن علىّ عليهما السّلام شهيد شدند داشته باشى، هرگاه بياد او افتادى بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» (اى كاش با آنان مى‏بودم و به فوز عظيم مي‌رسيدم). 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد. 🗂 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص299
دهه محرم در حوزه تربیت نفس از دهه‌های ویژه است که خود به اندازه‌ی یک چله خاصیت دارد، بلکه بیشتر از اینهاست. @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 📝 نقش نهضت کربلا در وصول به توحید 🔹 استاد محترم در ماه صفر سال 1396 طی 5 جلسه به این موضوع پرداختند. صوت و فیلم این جلسات در منتشر شده است. اهم مباحث مطرح شده در این سلسله مباحث به شرح زیر است:
🔹 نقش نهضت کربلا و شهادت امام حسین و یارانش و اسارت اهل بیت علیهم الصلات و السلام در وصول به توحید بی‌بدیل است. 🔹 آفرینش تمام موجودات در تمام مراتب عالم هستی هدف، غایت و پایان دارد؛ وصول به این هدف برای همه موجودات ضروری است و نرسیدن به هدف محال عقلی و تخلف‌ناپذیر است. البته در وصول به مقصد تفاوت‌هایی وجود دارد. 🔹 مهم‌ترین حرف در آفرینش، حب ذاتی الهی به تفصیل اسمائش و نیز ضرورت ذاتی است؛ آفرینش از ابهام، اجمال و عدم تعین آغاز می‌شود و آرام آرام در تنزلات در مراتب فروتر به تفصیل می‌رسد و در جهان طبیعت اوج جزئیت است ولی در عین حال آفرینش همچنان ادامه دارد؛ 🔹 به تعبیر دیگر، هدف از آفرینش تمام موجودات، بازگشت تفصیلی و اعتدالی موجودات به خدای متعال است که اسم دیگر آن رسیدن به مرتبه خلافت الهی است؛ خلافت الهی یعنی تمام اسماء، صفات و کمالات خدای متعال در موجودات اولاً ظهور پیدا کند و ثانیاً ظهور آن اعتدالی باشد و هیچ‌کدام بر دیگری برتری و غلبه نداشته باشد 🔹 حال؛ طرح‌ها و برنامه‌های خدای متعال برای رسیدن انسان به اعتدال وجودی یا خلافت الهی چیست؟ 1ـ بعثت انبیا 2ـ سختی‌ها و مشکلات فردی و جمعی که خواسته و ناخواسته در مسیر زندگی فردی و جمعی ما پیش می‌آید 3ـ غدیر خم؛ معرفی امام و امامت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله 4ـ ظهور امام زمان علیه الصلات و السلام 5ـ نهضت کربلا 🔹 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🔹 کربلا یک طرح و تدبیر همه‌جانبه است و تمام کارهای مخصوصی که پیامبر، امیرالمؤمنین، امام حسن علیهم السلام انجام داده و تا روز قیامت هر امام و ولی معصومی انجام می‌دهد، به اضعاف مضاعف و آن‌گونه که می‌شود و قابل تحقق است، در نهضت کربلا اتفاق افتاده است 🔹 بهترین صحنه‌ای که خدای متعال در عالم هستی ـ نه فقط در عالم طبیعت ـ لطف خود را صد درصد اظهار کرده، شب و روز عاشوراست این مجموعه در نشانی زیر قابل ملاحظه و دریافت است: https://b2n.ir/748787 کانال طهور @sharabetahour
💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🗂 گزیده درس‌های: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 اساس توحید و تعالیم انبیا بر دو محور است: عبادت که همان معرفت است و اجتناب از طاغوت؛ ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت اصلاً عبادت جز معرفت نیست؛ هر کاری که انجام می‌دهیم یا باید به معرفت بیانجامد یا باید ریشه در معرفت باشد؛ هرچه جز این باشد، جزء لهو، لعب، تفاخر و تکاثر این‌جهانی است بالا‌ترین درجه اجتناب از طاغوت، نفی نفس و انانیت است و نفی هرچه نشان غیریت با خدای متعال دارد؛ طاغوت حقیقی «من» است؛ نفسی طاغوت نیست که عین تسلیم باشد در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🗂 گزیده درس‌های: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🗂 گزیده درس‌های: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید