eitaa logo
طهور
532 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طهور
💠 عقيله بني هاشم 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
Aqileh[Tahour.ir].mp3
3.53M
🔊 💠 عقيله بني هاشم @sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 عقيله بني هاشم 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 📝 احتمال اين‌كه ـ چنان كه مشهور است ـ حضرت زينب (سلام الله عليها) به عقيله بني هاشم منسوب باشند، خيلي زياد است. 📝 عقل، عاقل و عقيل دو نشانه دارد يا در دو مرتبه نشانه‌هايي دارد. يك مرتبه عرفي است كه عاقل به كسي گفته مي‌شود كه در افكار و عقايد، اخلاق و ملكات و رفتار حكميانه باشد، يعني هم افكار و عقايد و ديدگاه و بينش او مستحكم و خلل‌ناپذير باشد، هم ملكات اخلاقي او فضايلي باشد كه ترديدناپذير باشد و هم افعال و رفتارش به‌گونه‌اي مطابق با حق باشد كه هيچ‌گونه ترديد و شكي در آن روا نباشد. 📝 معنا و مرتبه ديگر كه دقيق‌تر است، نشان آن تقدم وجودي بر جهان طبيعت يا تقدم وجودي بر عوالم هستي است. بر اساس اين دو معناي گفته شده، اگر تسميه عقيل و عقيله از سوي عرف باشد، مثلاً ممكن است كسي اسم فرزندش را عقيل يا اسد و ... بگذارد، اين اسم‌گذاري معمول و متعارف است. اما اگر از سوي معصوم، خواه پيامبر يا خاندان پيامبر (عليهم السلام) باشد، يعني با توجه به مصداق، هويت و واقعيت فرد اسم را براي او انتخاب كرده باشند، يكي از اين دو معنا را دارد. 📝 اولاً، عقيله يعني كسي كه در تعقل و در يكي از آن دو معاني توغل، رسوخ و نفوذ دارد، يا اين‌كه تعقل هويت او را تشكيل داده. اگر به معناي عرفي باشد، يعني شخص عاقل، فكور و حكيمي است كه اگر در ميان عرب باشد، يعني حكيم عرب است (حكيم به معناي واقعي يعني آن‌گونه كه مثلاً در مورد لقمان حكيم گفته مي‌شود و در درجه بالاتر، آن‌گونه كه در مورد انبيا گفته مي‌شود و در درجه بالاتر، آن‌گونه كه درباره صفات خداي متعال گفته مي‌شود، لكن وقتي بندگان خدا متصف به آن مي‌شوند، درجه‌اي از حكمت خداي متعال را دارند). بنابراين اگر به اين معناي عرفي باشد، يعني افكار، عقايد، ديدگاه و نگاهش به عالم هستي، چنان از استحكام برخوردار است كه هيچ‌گونه خلل، نقصان و كاستي يا ترديد و شك در آن وجود ندارد. يعني واصل به مرتبه يقين در عقايد و در فضايل اخلاقي و هم افعال. 📝 اما اگر عقيل به معناي دوم باشد، معنايش آن است كه تقدم وجودي بر خلق دارد. يعني اولين تعين يا اولين مرتبه وجود ممكن كه در برخي از روايات عقل ذكر شده، در برخي روايات نور و روح پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمده. كسي كه به زبان معصوم و تسميه انبيا و اولياي خداي متعال، عقيله است، يعني رتبه وجودي بر ديگران دارد و جزء اولين تعينات يا اولين تعين عالم هستي است. 📝 اگر به اين معنا باشد، آن رواياتي كه از قول پيامبر (صلي الله عليه و آله) نقل شده است كه ما خاندان، همه نور واحد بوديم و در اين جهان طبيعت كثرت پيدا كرديم، شامل حضرت زينب كبري (سلام الله عليها) هم مي‌شود. يعني مخلوق اول است كه نورش با نور پيامبر و مادرش حضرت زهرا و نور امير المؤمنين (سلام الله عليهم) يك حقيقت واحد بوده است. 📝 به اين معناي دوم، با توجه به آنچه كه از حضرت نقل شده، هم در مجلس ابن زياد و هم در مجالس ديگر و هم آنچه كه در شرايط عقدش گفته شده و هم آنچه كه در مراتب ديگر بعد از رسيدن به مدينه گفته شده، اين‌ها نشان‌دهنده آن است كه معناي دوم در مورد حضرت دقيق‌تر است و وقتي معناي دوم صادق باشد، معناي اول قطعاً وجود دارد. يعني ضمن آن‌كه به لحاظ عقلي، ايماني و اعتقادي استحكامي دارد كه در هيچ‌يك ترديد نيست، فضايل و مناقبش هم بي‌مانند و همه مبتني بر واقع و افعال او هم حجت است، در عين حال كه همه‌ي اين‌ها هست، تقدم وجودي بر ساير خلق هم دارد. 📝 حال اگر آن حضرت عقيله عرب باشد، معنايش همان خواهد بود كه گفته شد، يعني تقدم وجودي دارد و نوري است كه بقيه خاندان پيامبر با آن حضرت در آن شريك و نور واحد هستند. اما اگر عقيله بني هاشم باشد، بايد در فضايل و مناقب يا اسرار آن حضرت چيزي را گفت كه درباره حضرت زهرا (سلام الله عليها) گفته مي‌شود. کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیها؛ انسان کامل در قامت یک زن 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیها امیرالمؤمنین مجسم است. 🔹 همچنان‌که مردان خاندان پیامبر هیچ‌گونه نقصی نداشتند، زنان خاندان پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین هم هیچگونه نقصی نداشتند، یعنی قیافه، اندام، لباس، برخورد، گفتگو و تمام‌شان ضمن این‌که زنانه است، کامل است؛ چنان‌که مردان خاندان پیامبر هم همین‌گونه هستند. 🔹 عظمت و جلال، منطق و محتوای کلام حضت زینب با خطبه‌های نهج البلاغه برابری می‌کند. آن فصاحت، سجاعت و بلاغت خاندان پیامبر در حضرت زینب سلام الله علیها تجلی پیدا کرده است. 🔹 حضرت زینب سلام الله علیها نه فقط زینت امیرالمؤمنین است، زینت خاتم ولایت است، انسان کامل است در قامت یک زن. یعنی اگر بخواهیم فرق بگذاریم بین حضرت زینب و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ما توانایی آن را نداریم؛ یعنی ما نمی‌توانیم یک کمالی را در حضرت فاطمه سلام الله علیها ببینیم که در حضرت زینب نباشد و اگر بخواهیم فرق بگذاریم بین حضرت زینب و حضرت فاطمه و امیرالمؤمنین، ما توانایی‌اش را نداریم؛ لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک؛ اصلاً فرق گذاشتن بین حضرت زینب و خدا برای ما امکان‌پذیر نیست. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
07-07.mp3
1.31M
🔊 💠 حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیها؛ انسان کامل در قامت یک زن 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
1️⃣ انتشار برای نخستین بار 💠 طلب حلال نشان صدق ادعای مؤمن است 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 115 7ـ 10ـ 1386 ✔️ و طَلَباً فِي حَلالٍ 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Parsayan115-13861006.mp3
42.93M
🔊 💠 طلب حلال نشان صدق ادعای مؤمن است 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 115 کانال طهور @sharabetahour
💠 طلب حلال نشان صدق ادعای مؤمن است 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 115 7ـ 10ـ 1386 ✔️ وَ طَلَباً فِي حَلالٍ ✔️ عامل رغبت و روی آوردن یا عدم رغبت و روی گردانی مؤمن و پارسا از هر چیز، میزان تقرب آن چیز به خداست. بعید است که معیار دیگری در رغبت‌ها وجود داشته باشد. ✔️ اشاره‌ای به معنای مباح و تفاوت آن با گونه‌های دیگر افعال (واجب، حرام، مستحب، مكروه) ✔️ اشاره‌ای به لطافت و قوت نفس در تأثیرپذیری و تأثیرگذاری. آنچه در حوزه آگاهی ما رخ می‌دهد، هم بر نفس ما تأثیر می‌گذارد و هم نفس ما بر آن تأثیر می‌گذارد. ✔️ حقیقتاً این اشیای بی‌جان، اشیایی که ما آن‌ها را بی‌جان وبدون نفس می‌دانیم، زبان حال‌شان این است که ما سمیعیم و بصیریم و هشیم. ✔️ تأثیرگذاری نفس انسان به‌خاطر نهایت قوتش و تأثیرپذیری آن هم به‌خاطر نهایت لطافت آن است. ✔️ نفس ما چنان لطافت دارد که از لطافت نسیم سحرگاهان به مراتب لطیف‌تر است و اثر می‌پذیرد. ✔️ کسانی که گفته‌اند امور مباح چیزهایی است که بود و نبود آن برای ما مساوی است، معنایش این است که بودن و نبود آن نسبت به میزان آگاهی و اطلاعات ما برابر است، یعنی ما نمی‌دانیم و ابزار اندازه‌گیری دقیق نداریم. این نگاه نادرست است. ✔️ اما از نگاه دین، مباح یعنی چیزی که اگرچه بر انسان و غیرانسان تأثیر می‌گذارد ولی تأثیر آن سرنوشت‌ساز نیست. به تعبیر دقیق‌تر، تأثیر امر مباح در انسان‌های متعارف سرنوشت‌ساز نیست، نه انسان‌های غیرمتعارف. ✔️ نفس آدمی قوای متعدد، ساحات و لایه‌ها و موجودات متعدد دارد که هر کدام یا در حکم ملک هستند یا شیطان. کار مباح نسبت به ملائک سازگاری ندارد اما نسبت به شیاطین دارد. لکن این تأثیر آن‌چنان نیست که ما را فرو بیندازد ولی برای آن‌ها هست. ✔️ وقتی می‌فرماید از ویژگی‌های پارسایی این است که هم حلال را طالبند و هم به احتمال قوی به‌شدت طالبند، به این خاطر است که این حلال در وجودشان مؤثر است و اثر نیک و پسندیده دارد، یعنی سبب می‌شود که حرکت کنند و به مقصد مورد نظر یعنی قرب الهی نزدیک‌تر شوند. ✔️ اولین ویژگی و اثر کار حلال این است که نشان‌دهنده صدق ایمان فاعل آن است. ✔️ نوع کارهایی که ما انجام می‌دهیم، یا صدقه هستند، یا می‌توانند صدقه باشند. یعنی نشان صدق ادعای فاعل آن است. ✔️ اعمال، نشان صدق یا كذب ادعای آدمی است. ✔️ طلب حلال، صدقه است. ✔️ زمان و شرایط مختلف در اجرای سنت مؤثر است. ✔️ تعابیر روایی که می‌فرماید زندگی خود را به سه بخش تقسیم کنید، قوانین کلی و عام از آغاز تا انتهای جهان نیست، شرایط متفاوت است. آنچه در روایت آمده است، برای همه انسان‌ها در همه شرایط و همه زمان‌ها نیست. ✔️ امام معیار حق است ✔️ یکی از معیارهای انتخاب شغل برای پارسایان، طلب حلال است؛ زیرا طلب حلال نشان صدق ادعای مؤمن در ایمان است. ✔️ شاهد روایی: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ إِذَا أَصْبَحَ خَرَجَ غَادِیاً فِی طَلَبِ الرِّزْقِ- فَقِیلَ لَهُ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَینَ تَذْهَبُ فَقَالَ أَتَصَدَّقُ لِعِیالِی قِیلَ لَهُ أَ تَتَصَدَّقُ قَالَ مَنْ طَلَبَ الْحَلالَ فَهُوَ مِنَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ صَدَقَةٌ عَلَیه ✔️ شأن خاندان پیامبر این نیست كه اضافه بر زندگی خلق را استفاده کنند. زیرا ویژگی خاندان پیامبر این است که وقتی لقمه‌ای از مال کسی خوردند، مطهِّر آن مال هستند. بنابراین اگر خاندان پیامبر از مال کسی خوردند، آن مال تازه قیمت پیدا می‌کند. بنابراین اصالتاً به خاندان پیامبر تعلق دارد و به‌صورت فرعی و طفیلی به صاحب آن. ✔️ حق و درست این است که خاندان پیامبر از اصل مال استفاده کنند و زیادی آن را کسانی که مالکیت اعتباری دارند استفاده کنند. برای همین است که در برخی از موارد خاندان پیامبر در مورد صدقات تذکر می‌دادند. ✔️ شاهد روایی: وَ قَالَ صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ سَعَى عَلَى عِیالِهِ فِی طَلَبِ الْحَلالِ فَهُوَ فِی سَبِیلِ اللَّه ✔️ شاهد روایی: وَ قَالَ صلی الله علیه و آله و سلم الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِی طَلَبِ الْحَلَال ✔️ شاهد روایی: یا أَحْمَدُ إِنَّ الْعِبَادَةَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا طَلَبُ الْحَلَالِ فَإِنْ أُطِیبَ مَطْعَمُكَ وَ مَشْرَبُكَ فَأَنْتَ فِی حِفْظِی وَ كَنَفِی ✔️ مع الاسف مسلمانان تعالیم دین‌شان را نشناختند و چون نشناختند، زندگی دنیای‌شان زندگی ایمانی نیست. ✔️ معنای طیب؛ یعنی دل‌پذیر یعنی چیزی که مطبوع ماست و دلمان می‌خواهد از آن بخوریم. ✔️ هله هوله خوردن انسان را از حفظ خدا بیرون می‌برد. ✔️ شاهد روایی: رَفَعَهُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلالِ ✔️ امروز یکی از کارهای پسندیده، داشتن پس‌انداز به منظور ایجاد اشتغال است.
هدایت شده از طهور
💠 بیت الاحزان در حسینیه طهور 🔹 پرونده ویژه ایام فاطمیه در نشانی زیر: https://b2n.ir/r46989
هدایت شده از طهور
📝 بزرگ‌ترین ظلم به حضرت زهرا؛ محروم کردن انسان‌ها از هدایت آن حضرت 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
07-04.mp3
501.1K
🔊 📝 بزرگ‌ترین ظلم به حضرت زهرا؛ محروم کردن انسان‌ها از هدایت آن حضرت
هدایت شده از طهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 📝 بزرگ‌ترین ظلم به حضرت زهرا؛ محروم کردن انسان‌ها از هدایت آن حضرت