eitaa logo
طهور
528 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 خدشه‌دار نشدن وحدت مسلمین؛ معیار تولی و تبری
💠 مقام حبیب؛ ستوده در زمین و آسمان 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 📝 رسول خدا صلی الله علیه و آله در جهان طبیعت یا ارض، محمّد نام دارد و در آسمان و میان ملائک احمد است 📝 در عالم کثرت، همه کثرات به حمد و ستایش حبیب خدا صلی الله علیه و آله مشغولند و در عالم وحدت، خودِ خدا 📝 آن‌گاه که خدای متعال حبیب خود را خطاب می‌کند! 📝 حبیب خدا صلی الله علیه و آله در همه عوالم کثرت و وحدت حضور دارد؛ در همه عوالم ستوده است و همه حمدها به او تعلق می‌گیرد. در عوالم کثرت همه عالمیان و آدمیان و موجودات، دانسته و نادانسته، به زبان قال، حال و یا استعداد او را می‌ستایند و در مرتبه وحدت که کسی نیست، خدای متعال او را می‌ستاید؛ بنابراین از ازل تا به ابد او ستوده بود 🗂 متن کامل، 🔊 صوت و 📹 فیلم در پایگاه طهور به نشانی زیر 🔽🔽 https://b2n.ir/706781 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Habib-13850602.mp3
25.75M
🔊 💠 مقام حبیب؛ ستوده در زمین و آسمان
📝 مسیر استکمال انسان پایان ندارد و الی الابد ادامه دارد 📝 عبادت‌های انسان در دنیا مشق و تمرین سیر و حرکت است 🗂 گزیده شرح ـ درس 144 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka144-05.mp3
723.7K
🔊 📝 مسیر استکمال انسان پایان ندارد و الی الابد ادامه دارد 📝 عبادت‌های انسان در دنیا مشق و تمرین سیر و حرکت است 🗂 گزیده شرح ـ درس 144
هدایت شده از طهور
📝 فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی 🗂 #گزیده درس‌های شرح #اصول_کافی ـ درس 200 💠 شاهد روایی: عن محمد بن يحيى العطّار عن من دخل على أبي الحسن الهادي عليه السلام من أهل الري قال: فقال: اين كنت؟ قلت: زرت الحسين عليه السلام: اما انك لو زرت قبر عبد العظيم عندكم لكنت كمن زار الحسين بن علي عليهما السلام 💠 زیارت انبیا و اولیا، مخصوصاً اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام به تبع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عینِ ذکر خدای متعال است؛ نه این‌که وسیله‌ای برای ذکر باشد 💠 معنا و مصداق زیارت حقیقی 💠 اگر کسی مفتخر به زیارت حقیقی بشود، قبلاً لذت مناجات را برده است (فتحتَ بابَ فهمی بلذیذ مناجاتهم) 💠 فضیلت و اثر زیارت امام‌زاده‌گان 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
ka200-01.mp3
4.33M
🔊 #صوت 📝 فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی 🗂 #گزیده درس‌های شرح #اصول_کافی ـ درس 200
📝 راه‌های شناخت بی‌واسطه خدای متعال: 1ـ نفی مثل و شبیه یعنی شناخت تقدیسی و تنزیهی 2ـ مشاهده مستقیم و بی‌واسطه 🗂 گزیده شرح ـ درس 144 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka144-04.mp3
2.49M
🔊 📝 راه‌های شناخت بی‌واسطه خدای متعال 🗂 گزیده شرح ـ درس 144
💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول 🗂 متن و 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول 📝 دعای کمیل از وجه باطنی امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام که عنوان دیگر آن وجه خضری آن حضرت است، اشراق کرده، ساطع و متجلی شده. این‌گونه نیست که کسی این نکته را به امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام که خاتم ولایت است، تعلیم داده باشد؛ چه حضرت خضر علیه الصلات و السلام باشد که شخصیت و پیامبر باطنی بسیار بزرگی است و چه پیامبران دیگر و حتی فرشتگان. 📝 این نکته را قبلاً عرض نکرده بوده که حتی در جاهایی که در روایات می‌بینیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام را تعلیم می‌دهد، به عنوان مثال می‌فرماید یا علی اگر همه چنین کردند، تو چنان کن، در واقع این‌ها تعالیمی است که از وجه ولایت محمدی امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام ظهور می‌کند. به این معنی که اگر بر فرض محال پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم هم در عالم طبیعت نبود و بر ما متجلی نمی‌شد، این‌گونه نبود که امیرالمؤمنین معلم نداشته باشد یا به‌خاطر فقدان این تعلیم‌ها علم او کم باشد یا رشد، کمال، مقام و منزلتش کم یا کمتر از این‌که هست باشد. چنان‌که درباره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم که اگر وحی و جبرئیل نبود، چیزی از تعالیم و آموزه‌های حضرت خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم کاسته نمی‌شد. 📝 بنابراین دعای کمیل وجه خضری و باطنی دارد. طبعاً بهترین فهم از دعای کمیل را کسانی دارند که بیشترین سهم را از تجلیات باطنی خدای متعال دارند و متمرکز در اسماء باطن هستند. این بهترین حالت است، اما در عین حال هرکسی به اندازه خود می‌تواند آن را داشته باشد. پس دعای کمیل باطن هست و انتظار هم نداشته باشیم که همه بفهمند و ما هم بفهمیم؛ نیز انتظار نداشته باشیم که اگر می‌فهمیم، همه‌ی آن را بفهمیم؛ همچنان‌که فهمیدن بسیاری از معارف الهی سال‌ها و بلکه عمرها می‌طلبد. 📝 مکرر عرض کردم که انسان‌ها که در دنیا زندگی می‌کنند، مقدمات و کشت و کارهایی که در این دنیا می‌شود انجام داد را انجام می‌دهند. کاری که ما انجام می‌دهیم، به اندازه عالم طبیعت است و از این‌جا که به عالم دیگر رفتیم، زندگی ادامه دارد، لکن شکل آن متفاوت است. همچنان‌که جنین در رحم مادر زندگی می‌کند و به اندازه خود باید فعالیت کند، در عالم طبیعت قدری بیشتر می‌شود، در عالم برزخ نیز بیشتر می‌شود. در مراتب عوالم ـ که به نظر برخی از بزرگان حکما، مراتب عوالم پس از عالم عقل ما لایُحصی است ـ جای زندگی کردن، رشد کردن، به کمال رسیدن و فهمیدن بواطن معارف الهی است. یعنی بخشی از آن‌چه که در دعای کمیل آمده را ما در عالم طبیعت متوجه می‌شویم، بخشی از آن را ان شاء الله در عوالم دیگر که معلم‌های ما تغییر می‌کنند، شرایط فعل و انفعالات ما تفاوت دارد، زمینه‌ها فراهم می‌شود و موانع از بین می‌رود. 📝 البته این‌گونه که نیست که همه در عالم برزخ عالِم بشویم، بلکه در قیامت و بعد از آن و بهشت نیز همین‌طور است و ادامه هم دارد. همچنان‌که که در دنیا کل عالَم متعلم و شاگرد انبیا و اولیا، مخصوصاً خاتم انبیا و خاتم اولیا علیهم الصلات و السلام هستند، در عالم برزخ و قیامت و بهشت و در مراتب مختلف بهشت هم همین‌گونه است. پس باید سعی کنیم که از باطن این دعای شریف نهایت فهم را به اندازه قابلیت، امکانات، شرایط و ... داشته باشیم و بدانیم که فوق کل ذی علم علیم و ما این‌قدر را فهمیدیم و قطعاً و یقیناً کسانی هستند که بهتر از ما بفهمند و بهتر از آن‌ها هم هستند. یعنی معارف باطنی ولی کامل در دعای کمیل، آن اندازه نیست که بگوییم اگر ده سال و بیست سال و پنجاه سال بخوانیم، تمام می‌شود. اگر کل دنیا را اختصاص بدهیم که فهم باطنی نسبت به این دعا پیدا کنیم، کل عوالم برزخ و قیامت و عوالم مالایحصی بعد از آن را اگر به فهم دعای کمیل اختصاص بدهیم، بازهم وجهی از وجوه این دعا را می‌فهمیم؛ به‌خاطر این‌که خودِ این دعا هم وجهی از وجوه یا مراتبی از وجوه ولی کامل امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام است. کانال طهور
14000810-komail01.mp3
2.37M
🔊 💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول
📝 تواضع ویژه علامه طباطبایی قدس سره 📝 روش فلسفی علامه طباطبایی ✏️ دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز ارتحال مرحوم علامه 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13970827-Allameh.mp3
2.21M
🔊 📝 تواضع ویژه علامه طباطبایی قدس سره
allameh.mp3
534.3K
🔊 📝 روش فلسفی علامه طباطبایی
🔹 حضرت معصومه سلام الله علیها؛ ظهور عصمت مطلق 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ✔️ چند نکته درباره حضرت معصومه سلام الله علیها: ✔️ 1ـ در میان دختران پیامبر و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم الصلات و السلام، سه دختر؛ یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، یکی حضرت زینب کبری سلام الله علیها و یکی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، قابل مقایسه با هیچ زنی و هیچ مردی در عالم نیستند، جز با خاندان خودشان. بنابراین حضرت معصومه در میان امام زاده‌ها استثناست. اگر حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا نبود که بودن‌شان در کربلا کشف عظمتی کرده است که همه مشاهده کرده‌اند، چنان‌که نهضت کربلا سبب شده است کشف عظمتی از امام حسین علیه السلام شده است که همه فهمیده‌اند. این معنایش این نیست که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام ـ العیاذ بالله ـ این عظمت و بزرگی را ندارد. بلکه زمینه فراهم شده است که در امام حسین کشف شود، یعنی برای خلق کشف شود، ولی در امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی این‌گونه نشده است. ✔️ قبلاً گفته شد که ائمه معصومین علیهم الصلات و السلام هر کدام به یک اسم خوانده شده‌اند؛ یکی صادق است، یکی کاظم، یکی باقر و یکی زین العابدین است. این به این معنا نیست که این کمال در این امام از دیگران بیشتر است. بلکه شرایط به‌گونه‌ای بود که این کمال در این امام برای خلق بیشتر ظهور پیدا کرد. یعنی زمینه فهم و درک این کمال برای خلق فراهم شد. به همین خاطر است که مثلاً در برخی از ائمه، به عنوان نمونه امام حسن عسکری علیه الصلات و السلام با توجه به شرایط عصر و زمان ایشان که سخت‌ترین شرایط دوران امام است، هیچ‌یک از کمالات امام حسن عسکری را هیچ کس نشناخت. بنابراین به عسکری شهرت پیدا کرده است، چون در یک منطقه نظامی بود. مثل اینکه بگویند «نظامی». در حالی که او نظامی نیست. او هم مانند بقیه کمالاتی دارد. ✔️ بر این اساس آنچه که در خاندان پیامبر ظهور پیدا کرد، انکشاف یا کشف آن برای عامه مردم است. در حضرت معصومه سلام الله علیها، چنانکه از نام‌شان پیداست، عصمت تام و تمام و مطلق او عیان و آشکار شده است. در حالی که به‌وقت از دنیا رفتن، سن و سال زیادی نداشتند و در جوانی از دنیا رفتند. ولی نه این‌که در هنگام از دنیا رفتن این کمالات را داشته، بلکه قبل از آن و خیلی جلوتر از آن که نمی‌شود برای آن زمان معین کنیم و بگوییم در 8 یا 10 یا 12 سالگی. ✔️ بهرحال در بین امام زاده‌ها این دو بزرگوار ـ حضرت زینب و حضرت معصومه ـ و حضرت فاطمه سلام الله علیها که پیامبرزاده است، در میان خانم‌ها استثنا هستند، منحصر به‌فردند. باز منحصر به‌فرد بودن به این است که تا آن‌جایی که برای ما کشف و کمالات‌شان عیان و آشکار شده است. ✔️ 2ـ در مورد برخی از امام زاده‌ها مخصوصاً حضرت معصومه سلام الله علیها گفته شده است که «عالمه غیر معلَمه» و «محدثه» است. یعنی ویژگی‌هایی است که درباره حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما آمده است. ✔️ 3ـ حضرت معصومه نه فقط در میان خانم‌های از ذریه پیامبر بلکه در میان آقایان هم اگر فقط حضرت ابوالفضل العباس و حضرت علی اکبر را استثنا کنیم ـ باز فقط به جهت اینکه کمالات‌شان در نهضت کربلا عیان و آشکار شده است و بسیاری از کمالات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به‌خاطر خانم بودن‌شان عیان و آشکار نشده است ـ در میان امام‌زاده‌ها مشابه ندارد. حتی شخصیت‌های بزرگی در میان امام‌زاده‌ها داریم که شخصیت‌های کم نظیر یا بی‌نظیر هستند، ‌مانند عموی امام زمان علیه الصلات و السلام، در عین حال که شخصیت بسیار بزرگی هستند، امام حضرت معصومه سلام الله علیها نسبت به آن‌ها تفاوت دارد. ✔️ 4ـ بسیاری از عظمت و کمالات ذریه پیامبر علیهم الصلات و السلام را یا از طریق نقل‌هایی که در این زمینه وارد شده است، یا از طریق زیارت‌نامه‌ها می‌خوانیم. یکی از تعداد انگشت‌شمارِ امام زاده‌ها که زیارت‌نامه منصوص دارد و این زیارت‌نامه منصوص هم زیارت‌نامه ویژه هست، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است. ✔️ 5ـ در میان کل خاندان پیامبر دو نفر هستند که تسبیحات دارند؛ یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در وصف و کمال و عظمتش هیچ کس نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. تسبیحات او 34 بار الله اکبر، 33 بار الحمد لله و 33 بار سبحان الله است. دومین کسی که تسبیحات دارد، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که مستقل هم هست. 34 بار الله اکبر، 33 بار سبحان الله و 33 بار الحمد لله. در این هم اسراری نهفته است که اهلش باید بگویند و آشکار کنند. کانال طهور @sharabetahour
💠 معارف باطنی، عبارت است از توحید و رابطه موحد با توحید 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش دوم 🗂 متن و 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail02.mp3
1.66M
🔊 💠 معارف باطنی، عبارت است از توحید و رابطه موحد با توحید 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش دوم
💠 معارف باطنی، عبارت است از توحید و رابطه موحد با توحید 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش دوم 📝 وقتی ظاهر اسما و صفات خدای متعال متجلی شود و انبیا و اولیا مثلاً بخواهند ظهورات و تجلیات اسم «اول و ظاهر» خدای متعال را بیان کنند، یک بخش آن درباره زندگی سیاسی است، مقداری درباره زندگی اقتصادی، خانوادگی، اخلاقی و جهات متعدد دیگر است که بخش‌های مختلفی از ظواهری است که این ظواهر، پوسته‌ای است که بواطن را حفظ کرده است و باید از طریق این ظواهر به بواطن دست پیدا کنیم. 📝 اما وقتی که انبیا و اولیا درباره اسمای باطن یا تجلیات اسم باطن خدای متعال صحبت می‌کنند، دیگر درباره سیاست و مانند آن نیست، بلکه فقط مربوط به توحید و رابطه موحد با توحید است. این تمام آن چیزی است که در معارف باطنی می‌آید. برای همین است که معارف باطنی به‌خاطر باطن و آخر بودن در عوالم دیگر آشکار می‌شود. در دنیا اگر برای همه خلق و برای هر کدام نیز به اندازه‌ی بی‌اندازه‌ای آشکار شود، همه را که جمع کنند، به اندازه جزئی از نامتناهی نخواهد بود. 📝 معارف باطنی در عوالم دیگر آشکار می‌شود ولی مقدمات آن باید در این‌جا رخ دهد و تجلی کند. آن‌چه که باید در این‌جا تجلی کند که در این دعای شریف که از جهات باطنی آن حضرت هست، آن است که باید توحید فهمیده شود، بعد از آن هم رابطه توحید با موحد روشن شود که ما در این عالم چه‌کاره‌ایم. 📝 بخش اول که توحید است، غایت قرب الاولیا و غایت آمال العرفا است. وقتی این‌گونه است که انبیا و اولیا، نهایت آرزوی‌شان فهم توحید است، طبعاً حداقل ما نباید انتظار داشته باشیم که تمام حقیقت توحید برای ما آشکار شود یا گمان کنیم که آشکار شده؛ ولی بالاخره مقصد نهایی آن است. مقصد نهایی آن است که این‌جا ان شاء الله شروع می‌کنیم، در عالم برزخ و قیامت و مواقف متعدد که مکث یا سکون یا حداقل توقفی وجود دارد ادامه می‌دهیم. یعنی باز دوباره یک عالم دیگر هست. 📝 این‌که گفته می‌شود صراط، این‌گونه نیست که از یک راهی عبور کنیم. آن هم عالمی است مانند عالم طبیعت، لکن بی‌نهایت برابر آن. چنان‌که میزان هم یک عالم است. اگر این مسیر و مراتب بعدی را ادامه دهیم، اگر ان شاء الله به درجات اعلای بهشت و بهشت رضوان و مانند آن رسیدیم، تازه حالا در جاده صاف و سرازیری فهم معارف باطنی قرار گرفتیم. از آن‌جا به بعد نه زمانِ آن پایان‌پذیر است ـ ممکن است بگوییم اصلاً زمان نیست، ولی بالاخره پایان‌پذیر نیست ـ نه فهم پایان‌پذیر است، نه نتیجه فهم و نه معارف. 📝 پس اگر بخواهیم خلاصه معارف باطنی را بدانیم، عبارت است از توحید و رابطه موحد با توحید. توحید آن است که انبیا و اولیا آن را می‌طلبند. آن رابطه را هم هیچ‌کس نمی‌طلبد، به‌خاطر این‌که وقتی کسی می‌تواند رابطه موحد با توحید را طلب کند که توحید را یافته باشد. کسی که توحید را یافته باشد، دیگر انانیت ندارد؛ نه فقط انانیت به معانی عرفی که مثلاً ابلیس گفته بود من چنین و چنان هستم؛ بلکه هویت ندارد. وقتی هویت نداشته باشد، طبعاً‌ نمی‌شود فهمید که این کیست که این چیز را باید طلب کند، اما بالاخره طالبانی خواهد داشت. کانال طهور
💠 امام زمان علیه السلام، ستون خیمه عالم محبت 🗂 گزیده شرح ـ درس 144 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka18-07.mp3
697.9K
🔊 💠 امام زمان علیه السلام، ستون خیمه عالم محبت 🗂 گزیده شرح ـ درس 144
💠 اشاره: سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق 💠 برخی از تعابیر قرآنی مانند «سنریهم» در زبان فارسی مشابه ندارد 💠 خدای متعال شهید است بر همه چیز؛ یعنی هم شاهد است و هم مشهود؛ نه غیری پیدا می‌شود که شاهد باشد جز خدا و نه غیری پیدا می‌شود که مشهود باشد جز خدای متعال 🗂 گزیده شرح ـ درس 144 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka144-06.mp3
2.32M
🔊 💠 اشاره: سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق 🗂 گزیده شرح ـ درس 144
💠 دعای کمیل؛ دریای موّاج مغفرت الهی 🔹 به دیگران هم سفارش کنیم: خودتان را به دعای کمیل نشان بدهید 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش سوم 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail03.mp3
1.5M
🔊 💠 دعای کمیل؛ دریای موّاج مغفرت الهی 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش سوم
💠 دعای کمیل؛ دریای موّاج مغفرت الهی 🔹 به دیگران هم سفارش کنیم: خودتان را به دعای کمیل نشان بدهید 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش سوم 📝 انسان در هر مرتبه‌ای از مراتب وجود که باشد؛ در جهان طبیعت یا مرتبه نفس، قلب یا روح و بالاتر از آن باشد، یا در هر حالی از احوال که باشد، مثلاً در منازل صدگانه‌ای که برخی از عرفا گفتند، در مرتبه توبه، اوبه، نوبه و مانند آن تا برسد به مقام شکر و رضا و مراتب دیگر؛ یا این‌که در مرتبه عصیان، طغیان یا عبودیت و بندگی باشد؛ هر کدام از این‌ها که باشد، تمام انسان‌ها بدون استثناء در هر مرتبه‌ای از مراتب وجود که باشند، نیازمند به مغفرت الهی هستند. دریای مغفرت الهی در دعای کمیل مواج است؛ به‌گونه‌ای است که هر کس به این دعا نزدیک بشود، بی‌سهم و بی‌بهره برنخواهد گشت. 📝 علتش آن است که اگر کسی به دعای کمیل که دریای رحمت الهی است نزدیک بشود، در واقع در مسیر تکوین قرار گرفته. توضیح این‌که کارهای شرعی و غیرشرعی یعنی طبیعی، تکوینی و مانند آن‌ها در عالم قانونمند است. این‌گونه نیست که ما دعا می‌کنیم، یک نفر بگوید چون حرف‌های قشنگی زدی، بخشی از حرف‌هایت را قبول می‌کنیم و این را به تو می‌دهم و آن را به تو نمی‌دهم. بلکه وقتی که ما دعا می‌کنیم و گفتگو می‌کنیم، آرام آرام جهات وجودی که ملائم با رحمت الهی است، جهت پیدا می‌کند و آرام آرام در آن سمتی قرار می‌گیرد که می‌تواند متمرکز بشود و رحمت و الطاف الهی را دریافت کند و نازل بشود. 📝 به‌عنوان مثال، تنظیم آنتن‌های تلویزیون در گذشته این‌گونه بود که یک نفر بالای بام می‌رفت و آنتن را می‌چرخاند و یک نفر از پایین اعلام می‌کرد که می‌گیرد یا نمی‌گیرد. این‌گونه نیست که وقتی آنتن را چرخاندند، آن مرکزی که صدا و تصویر تولید می‌کند، بگوید حالا که این‌طرف آمدی ما حرف تو را قبول می‌کنیم. بلکه وقتی که آنتن را می‌چرخانیم، آن‌گاه که در جهت درست قرار گرفت، صدا و تصویر می‌آید. حال این دستگاه گیرنده را دقیق‌تر بدانید و بگویید عبادت، توفیق، لطف، خوشی، دنیا و آخرت آمده. تمام این‌ها تکوینی است. 📝 با توجه به این، حال اگر کسی کنار این دریای مواج رحمت الهی که از وجه باطنی امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام تراوش پیدا کرده، قرار گرفت، همین کنار او قرار گرفتن، یعنی سهمی از این دعا دارد. بنابراین کسی نیست که عبادت کند و مخصوصاً عبادت توحیدی داشته باشد، ـ عبادت شرک‌آلود هم داشته باشد، همین‌طور است، لکن حساب عبادت توحیدی جداست ـ با خدای خودش راز و نیاز کند و بدون سهم و بهره برگردد. این جزء محالات است. یعنی محال است که از خدا چیزی بخواهد، قبل از خواستن و بعد از خواستن مثل هم باشد؛ خواه این را بداند، خواه نداند. 📝 بنابراین باید علاوه بر این‌که خودمان به دعای کمیل توجه داریم، هر جایی که می‌بینیم زمینه فراهم است، به دیگران هم سفارش کنیم به این‌که خودتان را به دعای کمیل نشان بدهید و ان شاء الله سهم و بهره‌ای از آن داشته باشید. کانال طهور
💠 نیاز به مغفرت الهی در همه عالم هستی 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش چهارم 🔹 شرحی بر عبارت: اللهم لااجد لذنوبی غافراً و لا لقبائحی ساتراً و لا لشئ من عملی القبیح بالحسن مبدلاً غیرک 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail04.mp3
2.2M
🔊 💠 نیاز به مغفرت الهی در همه عالم هستی 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش چهارم
💠 نیاز به مغفرت الهی در همه عالم هستی 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش چهارم 🔹 شرحی بر عبارت: اللهم لااجد لذنوبی غافراً و لا لقبائحی ساتراً و لا لشئ من عملی القبیح بالحسن مبدلاً غیرک 📝 انسان، نه‌فقط انسان که در جهان طبیعت است، بلکه ماسوی الله و تمام موجودات از حیث ذات و نفس و هویت خود عین فقر هستند. وقتی عین فقر باشد، عین نقص است. وقتی عین نقص باشد، نماز هم که می‌خواند ناقص است. نمازِ انسان، هر انسانی که باشد، از حیثیت هویتی که او این فرد است ـ نه خداست ـ از این جهت هرکسی که هر کاری می‌کند، بوی خود را دارد. در نتیجه نقص خواهد بود. 📝 وقتی که نقص باشد، باید بگوید خدایا! این‌ها را تو نادیده بگیر که از دست ما هم کاری بر نمی‌آید. یعنی این‌گونه نیست که اگر مثلاً کسی به فنا که برسد، بگوید هر کاری که ما انجام دادیم، خدا انجام داده و هر کاری که خدا انجام بدهد، ما انجام دادیم. این نقص همه‌جا هست، نه این‌که کسی به فنا برسد. همین‌جا هم اگر دو گروه با هم می‌جنگند، کسی که دیگری را می‌کشد؛ «فلم تقتلوهم ولکن الله قتلهم»؛ چه بداند و چه نداند. آنچه قرار است در مراتب تقرب به خدای متعال اتفاق بیفتد، فهم این فاعلیت خدای متعال است، درک فقر و ناچیزی خودمان و غنای خدای متعال است. 📝 بنابراین هر کسی هر کاری که می‌کند، جا دارد که گریه کند و بگوید خدایا! این چه کاری بود که ما کردیم! این چه نمازی بود که ما خواندیم! این نمازِ آدمِ معمولی باشد، در حد خودش گریه دارد و اگر نماز انبیا و اولیا باشد، آن‌هم در حد خودشان گریه دارد. به تعبیر دیگر، هرکس مقام و منزلتی دارد که می‌خواهد از آن ارتقا پیدا کند. عبادتی که در آن منزلت انجام می‌دهد، نقص دارد، چون به اندازه آن منزلتی است که در آن قرار گرفته. بنابراین می‌گوید خدایا! تو این نماز را یا بپوشان و نادیده بگیر؛ «شتر دیدی، ندیدی» و اگر مثلاً امکان‌پذیر نیست، آن را تغییر بده و تبدیل کن، یعنی قاعده اذهاب. 📝 این حرف را تا چه زمانی می‌تواند بگوید؟ فرض کنید به قرب او ادنی رفته. آیا بالاتر از آن خبری نیست؟ آن‌جا تازه اول راه است. آن‌جا جای گرم شدن اهل نهایت است. اصلاً کار حضرت خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم در مقام قرب او ادنی و بعد از آن است. طبعاً آن‌جا هم هر کاری که انجام داده، چه در دنیا باشد، چه در آخرت و چه در بهشت رضوان، می‌گوید خدایا! این کاری که من انجام دادم، از آن حیثی که به من استناد دارد، که استناد هم دارد، [نقص است]. همه‌ی فاعل‌ها کاری که انجام می‌دهند، از جهتی به خودشان مستند است و از جهتی هم به خدای متعال مستند است. از این جهتی که به انسان مستند است، پیامبر هم باشد، باید استغفار کند، خاتم پیامبران هم باشد، باید استغفار کند. این تا کی ادامه دارد؟ ختم ندارد، چون مراتب و مقامات ختم ندارد. 📝 این از یک جهت است که انبیا و اولیا که دعا می‌کنند، برای خود دعا می‌کنند و این تقاضا را دارند. شرح و توضیح دیگری دارد که انبیا و اولیا وقتی که دعا می‌کنند، برای خود و لوازم وجود خود دعا می‌کنند. این خلقی که به جان هم افتادند، غریبه نیستند. این‌ها وجهی از وجوه خاتم انبیا و امیرالمؤمنین هستند. همه به این مبدأ و منبع می‌رسند، برخی بالاصاله و برخی بالتبع. 📝 در این صورت، جایگاه خلق خدا نسبت به پیامبر و امیرالمؤمنین، بیشتر از جایگاه خانواده و جایگاه فرزندان در دنیاست. در دنیا اگر فرزندان در جایی نامیزان بودند، اوقات‌مان تلخ می‌شود و می‌گوییم برو دیگر نبینمت ولو این‌که ممکن است بعد پشیمان هم بشویم. اما آیا شده هیچ‌وقت به چشم‌هایمان بگوییم برو دیگر نبینمت و آن را دور بیندازیم! امکان‌پذیر نیست. اگر دستمان املاء را غلط نوشت، آیا آن را تنبیه می‌کنیم؟ اگر کسی تنبیه کند هم حکایت دارد که نمی‌فهمد که چه نسبتی با او دارد. 📝 بنابراین انبیا و اولیا مخصوصاً خاتم انبیا و خاتم اولیا صلی الله علیه و آله و سلم اگر به خاطر گناهان خلق اشک بریزند و خون ببارند و ستر، غفر، کفر، تبدیل، اذهاب و مانند آن را به‌جد تقاضا کنند، بازهم کم است. به‌خاطر این‌که این‌ها در حکم اندام خاتم انبیا و خاتم اولیا علیهما الصلات و السلام هستند. بنابراین همان‌طور که آدمی از اندام خود عصبانی نمی‌شود و آن را دور نمی‌اندازد، یک احتمال (برای استغفار انبیا و اولیا) این است، ولی جمع آن این است که هر دو احتمال است. کانال طهور
💠 حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیها؛ انسان کامل در قامت یک زن 🔹 حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیها امیرالمؤمنین مجسم است. 🔹 همچنان‌که مردان خاندان پیامبر هیچ‌گونه نقصی نداشتند، زنان خاندان پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین هم هیچگونه نقصی نداشتند، یعنی قیافه، اندام، لباس، برخورد، گفتگو و تمام‌شان ضمن این‌که زنانه است، کامل است؛ چنان‌که مردان خاندان پیامبر هم همین‌گونه هستند. 🔹 عظمت و جلال، منطق و محتوای کلام حضت زینب با خطبه‌های نهج البلاغه برابری می‌کند. آن فصاحت، سجاعت و بلاغت خاندان پیامبر در حضرت زینب سلام الله علیها تجلی پیدا کرده است. 🔹 حضرت زینب سلام الله علیها نه‌فقط زینت امیرالمؤمنین است، زینت خاتم ولایت است، انسان کامل است در قامت یک زن. یعنی اگر بخواهیم فرق بگذاریم بین حضرت زینب و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ما توانایی آن را نداریم؛ یعنی ما نمی‌توانیم یک کمالی را در حضرت فاطمه سلام الله علیها ببینیم که در حضرت زینب نباشد و اگر بخواهیم فرق بگذاریم بین حضرت زینب و حضرت فاطمه و امیرالمؤمنین، ما توانایی‌اش را نداریم؛ لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک؛ اصلاً فرق گذاشتن بین حضرت زینب و خدا برای ما امکان‌پذیر نیست. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour