eitaa logo
طهور
533 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13970925-27Azar.mp3
4.72M
🔊 صوت 💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی وحدت حوزه و دانشگاه مبتنی بر برخی از اصول و مبانی است که باید طرفین اول آن را بپذیرند تا وحدت انجام شود: 1ـ دو طرف باید بپذیرند که علوم و اطلاعاتی که هر یک از دو طرف دارند، علوم و حجت الهی است که تکالیف الهی را به‌دنبال دارد. 2ـ طرفین باید بپذیرند که عمران و آبادی دنیا یعنی انسان و پیرامون انسان، یکی از اهداف آفرینش است. هر دو طرف باید توجه داشته باشند که هدف آن‌ها از این علم باید این باشد که چگونه انسان کامل‌تر شود. باید بدانند که با این علم می‌خواهند به انسان خدمت کنند. 3ـ طرفین باید بپذیرند که جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و از جمله اشیایی که موضوع علم ماست، تمام انسان‌ها با تمام موضوعات مختلفی که در مقابل دارند و تمام این اشیاء و موجودات اولاً صاحب و مالکی دارند که آن‌ها را آفریده است و میزان و جواز تصرف در آن‌ها را بیان می‌کند و ثانیاً این موضوعاتی که موضوع علم ماست، تماماً هدف و غایتی دارند که اگر به‌وسیله علم و عالم ـ چه حوزوی و چه دانشگاهی ـ در غیر آن مسیر قرار گیرند، قطعاً ضرر و زیان غیر قابل جبرانی بر آن‌ها وارد خواهد شد. 4ـ طرفین باید بپذیرند و توجه داشته باشند که ضمن این‌که برای رسیدن به این کمال و تکمیل، اگرچه ابزار و راه‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است برخی از آن‌ها حوزوی و برخی دانشگاهی باشد، خطا در دریافت، فهم، ارایه و عمل در هر دو حوزه امکان‌پذیر هست. بر این اساس هیچ‌کدام مجاز نیستند خود را حق مطلق و دیگری را مبرای از حقانیت بپندارند. هم‌چنان‌که اگر روشمند باشند، هر دو حجت هستند، اما در عین حجیت، این امکان و احتمال هست که هر دو خطا کنند. اگر این چهار اصل پذیرفته نشود، صحبت کردن درباره وحدت معنا ندارد. بر این اساس معنای وحدت این نیست که علوم حوزوی در دانشگاه تدریس شود و بالعکس، بلکه حوزه و دانشگاه باید مانند اعضای یک پیکر برای رسیدن به مبانی و اصولی که اشاره شد، حرکت کنند. یعنی همچنان‌که چشم ما یک کار انجام می‌دهد و گوش و کلیه کار دیگری انجام می‌دهند، اما همه باید کار خود را انجام دهند، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی انجام دادن مسؤولیت‌ها و تکالیف برای رسیدن به سرانجام و مقصدی که در اصول قبلی گفته شد. کانال طهور @sharabetahour
pa112-07.mp3
4.88M
🔊 💠 علت انحصار خاندان پیامبر در عدد معين در ظاهر 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112 🔹 یک جهت آن با توجه به ویژگی‌های عصری و ضرورت‌ها و نیازها است و یک جهت دیگر کمالات حقیقی انسان‌هاست یعنی اگر تعداد بیشتر باشد، انسان‌ها توان شناسایی آن را ندارند. 🔹 اهميت زيارت امام‌زاده‌ها
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠 علت انحصار خاندان پیامبر در عدد معين در ظاهر 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
pa112-08.mp3
2.78M
🔊 💠 علت شهرت هريك از خاندان پیامبر به يك صفت خاص در زمان خود 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠 علت شهرت هريك از خاندان پیامبر به يك صفت خاص در زمان خود 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
1386-09-00-Fezzeh.mp3
2.13M
🔊 💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386
💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386 🔹 [در مورد جناب سلمان علیه السلام تعبیر «منا اهل البیت» (الكافي، ج‏2، ص 396) آمده است و در مورد جناب فضه علیها السلام عبارت «اللهم بارک فی فضتنا» (مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر، ج‏2، ص 26) از جانب امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام نقل شده است.] 🔹 در این‌که این تعابیر متفاوت‌ند و حتماً معانی متفاوت هم دارند، تردیدی نیست. در این‌که هم سلمان و هم فضه ـ سلام خدا بر آن‌ها باد ـ مرتبه و مقام بسیار بالایی دارند که بالتبع از اعضای خاندان پیامبر هستند، نیز تردیدی نیست. منتهی یک نکته است که آن‌چه در فضل و عظمت سلمان گفته شده برای ما مشهورتر و مأنوس‌تر است از آن‌چه که در مورد فضه گفته شده. مثل آن‌چه که مثلاً در فضیلت هریک از خاندان پیامبر گفته شده و آن‌چه که در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفته شده. 🔹 بسیاری از کمالات زنان خاندان پیامبر آشکار نشده، به‌خاطر این‌که نباید آشکار شود. بنابراین ما هستیم و اندک اطلاعاتی. اندک اطلاعاتی که ما در مورد حضرت فضه سلام الله علیها داریم، همین است که وقتی آیه کریمه «و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً» نازل شده، فضه هم مشمول این آیه کریمه هست. و همین اندازه خیلی راهگشاست، بیش از آن‌چه که در ذهن می‌گنجد. 🔹 مقام حضرت سلمان سلام الله علیه عبارت است از مقام محبتی که ناشی از معرفت است. یعنی سلمان علیه الرحمة زحمت کشیده، فعالیت کرده، شهر به شهر و دیار به دیار طی کرده، بر اساس معرفتی بوده که این شوق را در او ایجاد کرده تا به محبوبش دست پیدا کرده و بعد در کنار محبوبش زندگی معمول و متعارف دارد، در عین حال که از خیر و برکتِ علم و لطف و عنایت خاندان پیامبر برخوردار است. 🔹 ولی فضه این‌گونه نیست؛ معرفتش نتیجه محبت اوست و محبتش هم نتیجه خدمت‌گزاری اوست. اصلاً آغاز مطمئن‌ترین راه سلوک همین است که آدم خدمت کند، بندگی کند. یک وقت آدم می‌داند که بنده است، این خیلی خوب است. یک وقت علاوه بر این‌که می‌داند بنده است، شرط بندگی انجام می‌دهد؛ خانه را جارو می‌زند، کفش‌ها را جابجا می‌کند، لباس‌ها را می‌دوزد، آب و چای می‌آورد و مانند این‌ها. اهمیت دومی بیشتر است. فضه سلام الله علیها این ویژگی را دارد. 🔹 بنابراین جدای از این تعبیر [اللهم بارک فی فضتنا]، به نظر می‌رسد کسی که این‌گونه با همه وجود، از روی رضایت، میل و رغبت خدمت‌گزار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد، هر مقامی برای او تعیین کنیم، برای او کوچک است؛ هر اندازه که ما تعیین کنیم، چون محدود معین می‌کنیم، کوچک خواهد بود. در نتیجه اگر بخواهیم مثلاً در کمال و فضیلت آن حضرت چیزی بگوییم، باید همین تعبیرها را بگوییم. 🔹 وقتی که خدمت به خلق معجزه کند، خدمت به اولیای خدا چه می‌کند! خدمت به خاندان پیامبر چه می‌کند! خدمت به محور همه لطف و رحمت الهی، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه می‌کند! فضه سلام الله علیها در این زمینه سنگِ تمام گذاشت تا جایی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به او گفته که این کارها را نمی‌خواهد شما انجام دهید. دید که کارها بسیار زیاد است و از عهده بر نمی‌آید، به او گفت که برخی از کارها را نمی‌خواهد انجام بدهی، واگذار کن به خودم انجام بدهم. 🔹 وقتی کسی به عنوان خدمت‌گزار در خانه‌ای می‌رود، کارش این است که خدمت کند. حال اگر کسی باشد که این‌قدر مرتبه و مقام داشته باشد که ولی خدا مانند حضرت زهرا سلام الله علیها به‌جای او کار کند، ببینید چه می‌شود! 🔹 بنابراین این‌گونه تعابیر حکایت از آن نکته دارد. سلمان رحمت الله علیه را نمی‌شود با هیچ‌کس بیرون از خاندان پیامبر مقایسه کرد ولی فضه را هم نمی‌شود مقایسه کرد. ولی با این تفاوت که فضه اولاً خدمت‌گزار حضرت زهرا سلام الله علیها است؛ ثانیاً آن به آن و لحظه به لحظه برای حضرت کار کرده؛ حضرت آب خواسته، آب آورده؛ نان خواسته، نان آورده، خانه را تمیز کرده. برای این کار اصلاً هیچ مرتبه معینی نمی‌توان تصور کرد. بنابراین همچنان‌که ما بین خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام نمی‌توانیم فرق بگذاریم و بگوییم کدام‌یک برتری دارد، همین‌طور چیزهایی از دور می‌گوییم که معلوم هم نیست درست باشد، در مورد آن کسانی هم که بالتبع وارد آن خاندان شدند و عضویت آن‌ها منصوص است نیز همین‌طور است. 🔹 خودِ نام او، فضه بودن هم به وجود تبعی او اشاره دارد. در زبان عرف، ذَهَب [طلا] عالی‌ترین ماده باارزشِ اعتباریِ این جهان است و به دنبال آن فضه [نقره] است و اگر در معنا نگاه کنیم، عالی‌ترین درجه وجود و کمالات وجود بالاصاله از آنِ خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام است، مرتبه فضه بودن هم برای فضه است. سلمان نیز همین‌طور، سلمان هم مقام تسلیم است. کانال طهور @sharabetahour
️⃣ انتشار برای نخستین بار 💠 در سلوک الی الله، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 113 8ـ 9ـ 1386 ✔️ و صَبْراً فِي شِدَّةٍ 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Parsayan113-13860908.mp3
27.27M
🔊 💠 در سلوک الی الله، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 113 8ـ 9ـ 1386