eitaa logo
طهور
518 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
316 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
13961124-fatemiyh.mp3
3.33M
🔊 📝 ناله‌های امیرالمؤمنین در فراق صدیقه طاهره سلام الله علیهما
📝 ناله‌های امیرالمؤمنین در فراق صدیقه طاهره سلام الله علیهما 💠 گذری بر برخی از اشعار منسوب به امیرالمؤمنین در فراق حضرت زهرا سلام الله علیهما 1ـ فراقک اعظم الاشیاء عندی/ و فقدک فاطم ادهی الثکول 2ـ لا خیر بعدک فی الحیات و انما/ ابکی مخافة ان تطول حیاتی 3ـ ما لی وقفت علی القبور مسلماً / قبر الحبيب فلم يَرُدَّ جوابي *** 🔹 جدای از این‌که جنس علاقه اولیا به همدیگر، جنس دیگری است، ولی با توجه به طهارت وجودی آن‌ها، همه مراتب وجودی آن‌ها اعلی درجه محبت را دارد. یعنی صرفاً این‌گونه نیست که حضرت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام وقتی وجود نوری، عقلی و مثالی حضرت فاطمه علیها الصلات و السلام را ببیند دلبسته شود؛ بلکه وجود طبیعی آن حضرت هم در غایت محبت، محبوب امیرالمؤمنین است. 🔹 ویژگی انسان کامل این است که وقتی می‌بیند یک گل بی‌دلیل پلاسیده شده، برای آن اشک می‌ریزد؛ صرفاً این نیست که این وجه الله است؛ وجه الله وقتی پوسیده است هم وجه الله است، این‌گونه نیست که فقط وقتی طراوت دارد وجه الله باشد، همه مراتب آن وجه الله است. ولی عواطف انسان کامل هم کامل است، همان‌طور که عقل، روح و جان او کامل است، عواطف او هم کامل است. بنابراین می‌بینید که جاذبه‌هایشان هیچ حد و اندازه نمی‌شناسد، دافعه‌شان هم همین‌طور است. 🔹 بنابراین هر یک از اولیای خدای متعال یا سایر ائمه که می‌دانستند همسر آن‌ها قاتل آن‌هاست، ولی چنان به او محبت و لطف می‌کردند که انگار نه انگار که قاتل است. چیزی که بر حضرت پوشیده نیست. 🔹 بنابراین همه جهات انسان کامل، از جمله عواطف او کامل است. اگر انسان دچار شگفتی شود، تعجب در این است که امیرالمؤمنین بعد از حضرت فاطمه سلام الله علیها توانسته تحمل کند. نه فقط از این جهت که وجه الله و آیت الله است، بلکه از این جهت که همسر اوست؛ همسر ویژه است. 🔹 چیزهایی که در مورد عشاق مثل مجنون، فرهاد و ... گفته می‌شود، علاقه‌ای که نقل کردند ـ با درست و نادرست آن کار نداریم ـ علاقه‌ای که مجنون به لیلی دارد، جلوه بسیار ضعیفی و رشحه‌ای از محبت انبیا و اولیا به همسرانشان است و الا می‌دانید که حضرت نوع علیه الصلات و السلام چند سال با این زن که الگو و نمونه کفار است، زندگی کرده و یک جا هم نقل نشده که اوقات تلخی و دعوا کردند. از این جهت باید به خلق خدا تذکر داد که این یک وجهه از محبت آن‌هاست. 🔹 محبت آن‌ها را در عبادات ببینید که چگونه اظهار محبت و عشق به خدای متعال می‌کنند. در عوالم دیگر ویژگی انسان کامل این است و در عین حال انسان کامل نسبت به همسرش هم محبت کامل دارد. محبت کامل چیزی است که اگر هزاران بار آن را نازل و کوچک کنیم، می‌شود لیلی و مجنون و شرین و فرهاد. 🔹 بنابراین صرفاً جنبه ملکوتی و جبروتی حضرت فاطمه سلام الله علیها را در نظر نگیریم، آن‌ها در جای خود هست. از آن جهت که به حضرت فاطمه زهرا علاقه‌مند است، حضرت به هر کس دیگری که در آن مرتبه باشد علاقه‌مند است، یعنی به جبرئیل، اسرافیل، میکائیل و عزرائیل علیهم الصلات و السلام هم علاقه‌مند و محب است، آن‌ها مشترک است. اما این حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان همسر هم جایگاهی نزد امیرالمؤمنین دارد که اصلاً با هیچ چیز قابل قیاس نیست که هیچ، این تحمل کردن دوری او از عجایب است. اگر آدم معمولی باشد، همین قصه‌هایی که درباره لیلی و مجنون گفتند باید ده بار و قوی‌تر از این باید تکرار می‌شد. 🔹 همه این‌ها را باید مردم بدانند و اطلاع داشته باشند. صرفاً فکر نکنند حالا اگر ما مثلاً همسری به این خوبی و پاکی داشته باشیم، ما هم چنان خواهیم بود. خیر، این صرفاً مال این همسر نیست، [بلکه] مال خود این محب است. خود عاشق ویژگی، کمال و تمامیتی دارد که این تمامیت در عشق او و محبت‌های طبیعی او هم ظاهر می‌شود و در محبت‌های نفسانی، قلبی و روحی و ... سنگ تمام می‌گذارند. کانال طهور @sharabetahour
pa112-05.mp3
1.4M
🔊 💠 تصرف خاندان پیامبر، عامل حلال بودن مال بندگان خدا 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112 🔹 اشاره‌اي به فلسفه خمس و زكات 🔹 این‌که نجاست در وجود این خاندان مطهر نیست، نه در ذات، نه در وصف و نه در فعل؛ یعنی فعلِ نجس ندارند. نه‌فقط خوردنِ حرام ندارند، بلکه علت و عامل حلیت و حلال بودن و طهارت مال بندگان خدا این است که بخشی از این مال را آن‌ها تصرف کنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 تصرف خاندان پیامبر، عامل حلال بودن مال بندگان خدا 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
💠 هویت آدمی با عبادت به آرامش می‌رسد 🔹 شرح ـ درس 97 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
kafi215-Tohid097-13951204.mp3
16.34M
🔊 💠 هویت آدمی با عبادت به آرامش می‌رسد 🔹 شرح ـ درس 97
💠 هویت آدمی با عبادت به آرامش می‌رسد 🔹 شرح ـ درس 97 ⭕️ ادامه [حدیث 123] ⭕️ توضیح: با توجه به این‌که مخاطب روایات این بخش، اغلب عادی و عرفی هستند (مانند ابوقره)، بنابراین پاسخ‌ها عموماً عرفی است. ⭕️ به‌طور کلی اگر مقصود از حمل به معنای عرفی و لغوی باشد، موجودات بدون مکان و زمان و جسم و ماده، نه حامل هستند و نه محمول ⭕️ در روایات، عرش یا علم خدای متعال است و یا قدرت او ⭕️ این تعبیر که حضرت می‌فرمایند: الْعَرْشُ اسْمُ عِلْمٍ وَ قُدْرَةٍ، نشان‌دهنده آن است که عرش اقسام مختلفی دارد ⭕️ خدای متعال از خلق خواسته است که بندگی کنند و چگونگیِ بندگی کردن به حمل کردن عرش است. حاملان عرش در واقع اهل عبادتند ⭕️ به‌طور کلی عبادت، ذاتیِ همه موجودات است؛ چه بدانند و چه ندانند؛ حتی کسانی که او را قبول ندارند و عصیان می‌کنند؛ فقط شکل عبادت آن‌ها متفاوت است ⭕️ تمام موجوداتی که عبادت می‌کنند، در واقع کمالات خود را از قوه به فعل یا از اجمال به تفصیل می‌رسانند و با عبادت خود برای خود کار می‌کنند؛ هرچه عبادت‌شان کامل‌تر و جامع‌تر، خدمتشان به خود کامل‌تر و جامع‌تر است ⭕️ هویت و حقیقت آدمی با عبادت به آرامش و اطمینان وجودی می‌رسد؛ بنابراین وقتی خدای متعال می‌فرماید عبادت کنید، در واقع یعنی از خودتان پذیرایی کنید ⭕️ آن‌ها که علم خدای متعال را ادراک می‌کنند، حامل عرشند و آنان‌که به علم خدای متعال عمل می‌کنند، گرد عرش خدای متعال طواف می‌کنند ⭕️ زبان اهل بهشت ⭕️ اطلاق اسماء بر خدای متعال توقیفی است. توقیفی بودن دو معنا دارد: در معنای عرفی و فقهی و فلسفی یعنی در شریعت باید اسمی از اسماء آمده باشد و خدای متعال اجازه اطلاق آن بر خود را داده باشد تا بتوانیم آن را به‌کار ببریم. در معنای عرفانی یعنی مقام و جایگاه اسماء به این معنا که هر اسمی درجه‌ای از ظهور کمالات ذاتی خدای متعال را دارد و نه از آن بالاتر می‌رود و نه پایین‌تر می‌آید کانال طهور @sharabetahour
💠 از خودتان پذیرایی کنید 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 215 🔹 به‌طور کلی عبادت ذاتی همه موجودات است؛ چه بدانند و چه ندانند؛ حتی کسانی که خدای متعال را قبول ندارند و عصیان می‌کنند، فقط شکل عبادت آن‌ها متفاوت است. 🔹 تمام موجوداتی که عبادت می‌کنند در واقع کمالات خود را از قوه به فعل یا از اجمال به تفصیل می‌رسانند و با عبادت خود برای خود کار می‌کنند؛ هرچه عبادت‌شان کامل‌تر و جامع‌تر، خدمتشان به خود کامل‌تر و جامع‌تر است 🔹 هویت و حقیقت آدمی با عبادت به آرامش و اطمینان وجودی می‌رسد؛ بنابراین وقتی خدای متعال می‌فرماید عبادت کنید، در واقع یعنی از خودتان پذیرایی کنید 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka215-01.mp3
1.25M
🔊 💠 از خودتان پذیرایی کنید 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 215
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13970925-27Azar.mp3
4.72M
🔊 صوت 💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی وحدت حوزه و دانشگاه مبتنی بر برخی از اصول و مبانی است که باید طرفین اول آن را بپذیرند تا وحدت انجام شود: 1ـ دو طرف باید بپذیرند که علوم و اطلاعاتی که هر یک از دو طرف دارند، علوم و حجت الهی است که تکالیف الهی را به‌دنبال دارد. 2ـ طرفین باید بپذیرند که عمران و آبادی دنیا یعنی انسان و پیرامون انسان، یکی از اهداف آفرینش است. هر دو طرف باید توجه داشته باشند که هدف آن‌ها از این علم باید این باشد که چگونه انسان کامل‌تر شود. باید بدانند که با این علم می‌خواهند به انسان خدمت کنند. 3ـ طرفین باید بپذیرند که جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و از جمله اشیایی که موضوع علم ماست، تمام انسان‌ها با تمام موضوعات مختلفی که در مقابل دارند و تمام این اشیاء و موجودات اولاً صاحب و مالکی دارند که آن‌ها را آفریده است و میزان و جواز تصرف در آن‌ها را بیان می‌کند و ثانیاً این موضوعاتی که موضوع علم ماست، تماماً هدف و غایتی دارند که اگر به‌وسیله علم و عالم ـ چه حوزوی و چه دانشگاهی ـ در غیر آن مسیر قرار گیرند، قطعاً ضرر و زیان غیر قابل جبرانی بر آن‌ها وارد خواهد شد. 4ـ طرفین باید بپذیرند و توجه داشته باشند که ضمن این‌که برای رسیدن به این کمال و تکمیل، اگرچه ابزار و راه‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است برخی از آن‌ها حوزوی و برخی دانشگاهی باشد، خطا در دریافت، فهم، ارایه و عمل در هر دو حوزه امکان‌پذیر هست. بر این اساس هیچ‌کدام مجاز نیستند خود را حق مطلق و دیگری را مبرای از حقانیت بپندارند. هم‌چنان‌که اگر روشمند باشند، هر دو حجت هستند، اما در عین حجیت، این امکان و احتمال هست که هر دو خطا کنند. اگر این چهار اصل پذیرفته نشود، صحبت کردن درباره وحدت معنا ندارد. بر این اساس معنای وحدت این نیست که علوم حوزوی در دانشگاه تدریس شود و بالعکس، بلکه حوزه و دانشگاه باید مانند اعضای یک پیکر برای رسیدن به مبانی و اصولی که اشاره شد، حرکت کنند. یعنی همچنان‌که چشم ما یک کار انجام می‌دهد و گوش و کلیه کار دیگری انجام می‌دهند، اما همه باید کار خود را انجام دهند، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی انجام دادن مسؤولیت‌ها و تکالیف برای رسیدن به سرانجام و مقصدی که در اصول قبلی گفته شد. کانال طهور @sharabetahour
pa112-07.mp3
4.88M
🔊 💠 علت انحصار خاندان پیامبر در عدد معين در ظاهر 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112 🔹 یک جهت آن با توجه به ویژگی‌های عصری و ضرورت‌ها و نیازها است و یک جهت دیگر کمالات حقیقی انسان‌هاست یعنی اگر تعداد بیشتر باشد، انسان‌ها توان شناسایی آن را ندارند. 🔹 اهميت زيارت امام‌زاده‌ها
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠 علت انحصار خاندان پیامبر در عدد معين در ظاهر 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
pa112-08.mp3
2.78M
🔊 💠 علت شهرت هريك از خاندان پیامبر به يك صفت خاص در زمان خود 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 علت شهرت هريك از خاندان پیامبر به يك صفت خاص در زمان خود 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
1386-09-00-Fezzeh.mp3
2.13M
🔊 💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386
💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386 🔹 [در مورد جناب سلمان علیه السلام تعبیر «منا اهل البیت» (الكافي، ج‏2، ص 396) آمده است و در مورد جناب فضه علیها السلام عبارت «اللهم بارک فی فضتنا» (مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر، ج‏2، ص 26) از جانب امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام نقل شده است.] 🔹 در این‌که این تعابیر متفاوت‌ند و حتماً معانی متفاوت هم دارند، تردیدی نیست. در این‌که هم سلمان و هم فضه ـ سلام خدا بر آن‌ها باد ـ مرتبه و مقام بسیار بالایی دارند که بالتبع از اعضای خاندان پیامبر هستند، نیز تردیدی نیست. منتهی یک نکته است که آن‌چه در فضل و عظمت سلمان گفته شده برای ما مشهورتر و مأنوس‌تر است از آن‌چه که در مورد فضه گفته شده. مثل آن‌چه که مثلاً در فضیلت هریک از خاندان پیامبر گفته شده و آن‌چه که در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفته شده. 🔹 بسیاری از کمالات زنان خاندان پیامبر آشکار نشده، به‌خاطر این‌که نباید آشکار شود. بنابراین ما هستیم و اندک اطلاعاتی. اندک اطلاعاتی که ما در مورد حضرت فضه سلام الله علیها داریم، همین است که وقتی آیه کریمه «و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً» نازل شده، فضه هم مشمول این آیه کریمه هست. و همین اندازه خیلی راهگشاست، بیش از آن‌چه که در ذهن می‌گنجد. 🔹 مقام حضرت سلمان سلام الله علیه عبارت است از مقام محبتی که ناشی از معرفت است. یعنی سلمان علیه الرحمة زحمت کشیده، فعالیت کرده، شهر به شهر و دیار به دیار طی کرده، بر اساس معرفتی بوده که این شوق را در او ایجاد کرده تا به محبوبش دست پیدا کرده و بعد در کنار محبوبش زندگی معمول و متعارف دارد، در عین حال که از خیر و برکتِ علم و لطف و عنایت خاندان پیامبر برخوردار است. 🔹 ولی فضه این‌گونه نیست؛ معرفتش نتیجه محبت اوست و محبتش هم نتیجه خدمت‌گزاری اوست. اصلاً آغاز مطمئن‌ترین راه سلوک همین است که آدم خدمت کند، بندگی کند. یک وقت آدم می‌داند که بنده است، این خیلی خوب است. یک وقت علاوه بر این‌که می‌داند بنده است، شرط بندگی انجام می‌دهد؛ خانه را جارو می‌زند، کفش‌ها را جابجا می‌کند، لباس‌ها را می‌دوزد، آب و چای می‌آورد و مانند این‌ها. اهمیت دومی بیشتر است. فضه سلام الله علیها این ویژگی را دارد. 🔹 بنابراین جدای از این تعبیر [اللهم بارک فی فضتنا]، به نظر می‌رسد کسی که این‌گونه با همه وجود، از روی رضایت، میل و رغبت خدمت‌گزار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد، هر مقامی برای او تعیین کنیم، برای او کوچک است؛ هر اندازه که ما تعیین کنیم، چون محدود معین می‌کنیم، کوچک خواهد بود. در نتیجه اگر بخواهیم مثلاً در کمال و فضیلت آن حضرت چیزی بگوییم، باید همین تعبیرها را بگوییم. 🔹 وقتی که خدمت به خلق معجزه کند، خدمت به اولیای خدا چه می‌کند! خدمت به خاندان پیامبر چه می‌کند! خدمت به محور همه لطف و رحمت الهی، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه می‌کند! فضه سلام الله علیها در این زمینه سنگِ تمام گذاشت تا جایی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به او گفته که این کارها را نمی‌خواهد شما انجام دهید. دید که کارها بسیار زیاد است و از عهده بر نمی‌آید، به او گفت که برخی از کارها را نمی‌خواهد انجام بدهی، واگذار کن به خودم انجام بدهم. 🔹 وقتی کسی به عنوان خدمت‌گزار در خانه‌ای می‌رود، کارش این است که خدمت کند. حال اگر کسی باشد که این‌قدر مرتبه و مقام داشته باشد که ولی خدا مانند حضرت زهرا سلام الله علیها به‌جای او کار کند، ببینید چه می‌شود! 🔹 بنابراین این‌گونه تعابیر حکایت از آن نکته دارد. سلمان رحمت الله علیه را نمی‌شود با هیچ‌کس بیرون از خاندان پیامبر مقایسه کرد ولی فضه را هم نمی‌شود مقایسه کرد. ولی با این تفاوت که فضه اولاً خدمت‌گزار حضرت زهرا سلام الله علیها است؛ ثانیاً آن به آن و لحظه به لحظه برای حضرت کار کرده؛ حضرت آب خواسته، آب آورده؛ نان خواسته، نان آورده، خانه را تمیز کرده. برای این کار اصلاً هیچ مرتبه معینی نمی‌توان تصور کرد. بنابراین همچنان‌که ما بین خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام نمی‌توانیم فرق بگذاریم و بگوییم کدام‌یک برتری دارد، همین‌طور چیزهایی از دور می‌گوییم که معلوم هم نیست درست باشد، در مورد آن کسانی هم که بالتبع وارد آن خاندان شدند و عضویت آن‌ها منصوص است نیز همین‌طور است. 🔹 خودِ نام او، فضه بودن هم به وجود تبعی او اشاره دارد. در زبان عرف، ذَهَب [طلا] عالی‌ترین ماده باارزشِ اعتباریِ این جهان است و به دنبال آن فضه [نقره] است و اگر در معنا نگاه کنیم، عالی‌ترین درجه وجود و کمالات وجود بالاصاله از آنِ خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام است، مرتبه فضه بودن هم برای فضه است. سلمان نیز همین‌طور، سلمان هم مقام تسلیم است. کانال طهور @sharabetahour
️⃣ انتشار برای نخستین بار 💠 در سلوک الی الله، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 113 8ـ 9ـ 1386 ✔️ و صَبْراً فِي شِدَّةٍ 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Parsayan113-13860908.mp3
27.27M
🔊 💠 در سلوک الی الله، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 113 8ـ 9ـ 1386
️⃣ انتشار برای نخستین بار 💠 در سلوک الی الله، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 113 8ـ 9ـ 1386 ✔️ وَ صَبْراً فِي شِدَّةٍ ✔️ مقدمه‌اي بر اهميت، ويژگي و آثار صبر ✔️ در سلوک الی الله و حرکت به‌سوی مرتبه اتصاف به جمال الهی، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد. این خاصیت را دارد که ماهیت و هویت بسیاری از ویژگی‌ها، افعال، آثار و صفات را تغییر دهد ✔️ صبر این توانایی را دارد که آن‌چه شر است را به خیر مبدل سازد و آن‌چه سودمند نیست را به امر سودمند تبدیل کند؛ تنها شرطش این است که زمان بگذرد و تاب تحمل گذر زمان را داشته باشیم. ✔️ اشاره: شكوه غير صابران به خدا در قيامت ✔️ شاهد روايي: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ الصَّبْرُ وَ الرِّضَا عَنِ اللَّهِ فِيمَا أَحَبَّ الْعَبْدُ أَوْ كَرِهَ وَ لا يَرْضَى عَبْدٌ عَنِ اللَّهِ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ إِلا كَانَ خَيْراً لَهُ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِه ✔️ اقسام رضایت: قسمی است که رضای عرفی است و بر اساس حق و تکلیف است. قسم دوم که رضای حقیقی است، ارتباطی با آن ندارد مانند رضای خدا از بنده‌اش ✔️ اشاره‌اي به نشانه رضاي خدا ✔️ هیچ وصف و فعلی از اوصاف و افعال خدای متعال معلول هیچ امری از امور عالم امکان نیست. ✔️ جزا، عين عمل است. ✔️ هیچ امر موجودی معدوم نمی‌شود و از بین نمی‌رود ✔️ رضای خدای متعال علت است؛ یعنی چون راضی است، کار ما بهنجار است ✔️ افعال و صفات انسان برآیند و ظهور ذات و وجود انسان و ذات انسان پدیدار و تجلی اسماء و صفات خدای متعال است؛ یا اسماء لطفیه و صفات جمالی یا اسماء قهری و صفات جلالی ✔️ چون رضای خدا علت است، بنابراین بندگي و شکر ابتدايي، امكان‌پذير نيست. ✔️ اشاره: «اذکرونی اذکرکم»؛ «نسوا الله فانساهم انفسهم» ✔️ هیچ فعلی از افعال خدای متعال بازتاب و واکنش افعال دیگران نیست ✔️ اختیار امر بدیهی است و هر سخنی در مقابل امر بدیهی قرار داشته باشد، مغالطه است؛ بفهمیم یا نفهمیم ✔️ اگر بندگان خدا از خدا راضی بودند، این نشان‌دهنده آن است که خدا از آن‌ها راضی است، چون رضای خلق از حق، بازتاب رضای خدا از خلق است، نه بالعکس ✔️ فعل و صفت خدا معلول نیست؛ عبادت ما نشان‌دهنده آن است که لطف او پیشتر سرازیر شده بود ✔️ آن‌چه خدا انجام می‌دهد، پیوسته از ازل تا ابد جاری است و منقطع نمی‌شود، مانند خورشیدی که می‌تابد، لکن ما توانایی بهره‌مندی از این نور را نداریم؛ دعا کردن ما برای پدید آوردن این توانایی در ماست ✔️ یکی از معانی امانت این است که هیچ‌کس تاب تحمل آن را ندارد و تنها انسان است که آن را می‌پذیرد ✔️ آن چیزهایی که مراد اصيل خدا هستند و خدا آن‌ها را به‌خاطر خودشان ایجاد می‌کند، مرضی هستند و آن چیزهایی را که خدا می‌آفریند و این آفرینش به‌خاطر خودشان نیست، این‌ها مراد تبعی هستند. وجود کفار، منافقان و مستکبران از این دسته است. ✔️ دنیا را اهل دنیا می‌سازند که یکی از این سه دسته‌اند؛ کفر، نفاق و استکبار ✔️ اثر رضايت بنده از خدا ✔️ جهنم رفتن هم کمال است ولی کمال قوه غضبیه است ✔️ صبر دو قسم است: صبر در خوشایندی‌ها و ناخوشایندی‌ها ✔️ یکی از معانی دقیق صبر در خوشایندی‌ها این است که آن‌چه مورد محبت و رضایت توست، کمی صبر کن تا پرده را بردارند؛ آن‌گاه معلوم می‌شود از تو نبود؛ داشته‌های شما سبب ادعا و غرور و تکبرتان نشود ✔️ ثمره صبر و رضا در خوشایند و ناخوشایند: آن‌چه که برای او بد و ناملایم بود، خوب و ملائم می‌شود ✔️ صبر و رضا در سختی‌ها، سختی‌ها را متحول می‌کند؛ صبر و رضا بر خوبی‌ها و محبوب‌ها سبب جلوگیری از طغیان می‌شود ✔️ شاهد روايي: عن جابر قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام يَرْحَمُكَ اللَّهُ مَا الصَّبْرُ الْجَمِيلُ قَالَ ذَلِكَ صَبْرٌ لَيْسَ فِيهِ شَكْوَى إِلَى النَّاس‏ ✔️ اشاره: ادب حضور ولي خدا ✔️ اشاره‌ای به معنای این‌که امیرالمؤمنین قسیم بهشت و جهنم است. ✔️ شاهد روايي: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّا صُبُرٌ وَ شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ صَارَ شِيعَتُكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ قَالَ لِأَنَّا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ وَ شِيعَتُنَا يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لا يَعْلَمُونَ. ✔️ شیعیانی که صبورتر از خاندان پیامبر هستند؛ ✔️ اگر کربلا بشود، زنانی که شیعه خاندان پیامبر هستند می‌توانند همانند زینب کبری صلوات الله و سلامه علیها باشند که نمونه‌های آن را در هشت سال جنگ تحمیلی دیده‌ایم. کانال طهور @sharabetahour
💠 خاصیت صبر در تغییر هویت افعال، آثار و صفات 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 113 🔹 مقدمه‌اي بر اهميت، ويژگي و آثار صبر 🔹 در سلوک الی الله و حرکت به‌سوی مرتبه اتصاف به جمال الهی، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد. این خاصیت را دارد که ماهیت و هویت بسیاری از ویژگی‌ها، افعال، آثار و صفات را تغییر دهد 🔹 صبر این توانایی را دارد که آن‌چه شر است را به خیر مبدل سازد و آن‌چه سودمند نیست را به امر سودمند تبدیل کند؛ تنها شرطش این است که زمان بگذرد و تاب تحمل گذر زمان را داشته باشیم. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
pa113-01.mp3
3.01M
🔊 💠 خاصیت صبر در تغییر هویت افعال، آثار و صفات 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 113
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 خاصیت صبر در تغییر هویت افعال، آثار و صفات 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 113