📝 حسینیه طهور
📝 آغاز و پايان عزاداري سيد الشهداء (سلام الله عليه)؛ با نام امام رضا (سلام الله عليه)
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی پیرامون روایت این شبیب
🔹 عنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا (سلام الله عليه) ... ثُمَّ قَالَ ... يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (سلام الله عليهما)
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
EmamReza[Tahour.ir].mp3
3.79M
🔊 #صوت
📝 آغاز و پايان عزاداري سيد الشهداء (سلام الله عليه)؛ با نام امام رضا (سلام الله عليه)
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی پیرامون روایت این شبیب
📝 با تبریک حلول ماه ربیع الاول، این نکته لطیف را از زبان استاد بشنوید:
🔹 عربها ضرب المثلی دارند که: هذه الکلمه عجمیه فافعل بها ماشئت
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 175
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka175-02.mp3
1.73M
🔊 #صوت
🔹 عربها ضرب المثلی دارند که: هذه الکلمه عجمیه فافعل بها ماشئت
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 175
📝 اولویت و تصرف پیامبر نسبت به خلق، اختصاص به یک زمان و مکان ندارد
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 153
🔹 مالکیت حقیقی و اعتباری، نافی یکدیگر نیستند
🔹 ملکیت تکوینی، قابل سلب، فسخ و انفساخ نیست
🔹 اشارهای به «الست اولی بکم من انفسکم»
🔹 این تصرف و اولویت شرعی و اعتباری نیست
🔹 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اولی هست، مردم چه بخواهند و چه نخواهند؛ بدانند یا ندانند
🔹 این اولویت و تصرف اختصاص به یک زمان و مکان ندارد؛ ازلی و ابدی است
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka153-04.mp3
4.01M
🔊 #صوت
📝 اولویت و تصرف پیامبر نسبت به خلق، اختصاص به یک زمان و مکان ندارد
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 153
📝 البلاء للوَلاء
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 153
🔹 خدای متعال میبیند این موجود باید به کمالات نامتناهی برسد یا کمالات نامتناهیاش به فعلیت برسد، انتخابها و تصمیمهای اختیاری او نیز همیشه متعین و محدود است و نمیرسد. چه باید کرد؟! باید او را به زحمت انداخت.
🔹 هرچه لطف و جباریت خدای متعال که به نحو اضطرار در انسانها ظهور پیدا میکند، بزرگتر، کاملتر و وسیعتر باشد، سختیها و گرفتاریهایی که برای انسان پدید میآید، سختتر، بزرگتر و چارهناپذیرتر است.
🔹 بر این اساس است که فرمود «البلاء للوَلاء»؛ سختیها و گرفتاریها برای کسانی است که نزدیک خدای متعال هستند؛ یعنی اگر الطافی که قرار است به اینها برسد، صد تُن باشد، فشار صد تُنی لازم است. اگر این کمال پوشیده و پنهانی که قرار است آشکار شود، بیشتر از همه دنیاست، اذیت و آزاری هم که متوجه او میشود نیز بیشتر از همه دنیا خواهد بود.
🔹 این از آثار اسم شریف «ملک جبار» بهمعنای جبران کردن است که از لطیفترین، شریفترین، مطلوبترین و مرغوبترین اسمای خدای متعال است؛ اگرچه آدمیان به میل و انتخاب خودشان هرگز آن را انتخاب نمیکنند و البته نباید هم انتخاب کرد. به این خاطر که اگر کسی بگوید خدایا! مرا مظهر جباریت خود قرار بده یا جباریت خود را در وجود من تکمیل کن، یعنی سختی و گرفتاری برای من ایجاد کن و این خود ادعای بزرگی است و چنین ادعایی برای هیچ موجودی از جمله انسان امری پسندیدهای نیست، چون انانیت و شیطانیت است.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
📝 چرا گناهان كوچك بخشيده نميشوند؟
🗂 گزیده درسهای #دعا، مغز عبادت
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
📝 چرا گناهان كوچك بخشيده نميشوند؟
🗂 گزیده درسهای #دعا، مغز عبادت
🔹 همچنانكه صدقات ما به كوههاي بزرگ تبديل ميشود، العیاذ بالله گناهان ما همچنين گاهی تراكم پيدا ميكند، مخصوصاً گناهاني كه به چشم نميآيد، گناهاني كه كوچكند، گناهاني كه ميگويند خوب اينكه چيزي نبود كه!
🔹 مثلاً بعضي از گناهان است که مخصوصاً در زندگي شهري و زندگي اجتماعيِ اين عصر و زمان ما، جزء گناهاني است كه تحقير ميشوند و كوچك شناخته ميشوند و گناهي كه كوچك دانسته شود، بخشيده نميشود. گناهان بزرگ بخشيده ميشوند، ولي گناهان كوچك نه.
🔹 چرا گناهان كوچك بخشيده نميشوند؟ يك جهت اين است كه مخالفت با خدا كم اهميت تلقي شده، اين بدين سبب است كه خدا را كم دانستهاند.
🔹 يك جهت اين است كه چون اين گناهان كوچك كم هستند و آدم هم توجه پيدا نميكند كه توبه كند و پشيمان شود، روي هم جمع ميشوند، قطره قطره يكباره دريايي ايجاد خواهد شد.
🔹 يك وقت گناهاني است که مال كسي را خورديم، اينها را معمولاً يا در جواني يا در سنين بالا آرام آرام پشيمان ميشويم و بالاخره جبران ميكنيم. يك وقت حق الله را نپرداختيم، آرام آرام به درجهاي ميرسيم که اينها را پرداخت ميكنيم. امّا چه اندازه ممكن است که مثلاً چراغ زرد شد، اين چراغ زرد يعني كسي كه ميآيد، بايد متوقف شود تا آنهايي که وسط چهارراه هستند عبور كنند. چراغ كه قرمز شد، خط مقابل سبز ميشود، آنها رفت و آمد كنند. ما در چراغ زرد ميرويم، از قضا هم يك اتفاقي ميافتد، وسط چهارراه ميايستيم. آن كساني كه چراغشان زرد شده و عبور ميكنند، به خاطر ما پنج ثانيه كارشان تأخير ميافتد، پنج ثانيه عمرشان را هدر داديم. اين پنج ثانيه را ميگوييم كه چيزي نيست! ما كه الحمد لله رفتيم. امّا اين پنج ثانيه گناهي است كه آرام آرام همينطور بزرگ ميشود، چون چهار راه اول همين اتفاق ميافتد، چهارراه دوم و سوم هم همين طور است.
🔹 با اينكه سفارش كردند بين خطوط حركت كنيد، مخصوصاً در شهري كه ما داريم زندگي ميكنيم، همينكه به اندازه يك ماشين كه جلوي ماشين جلويي فاصله باشد، جلوي آن ميپيچند. اين معنايش اين است كه اين بنده خدايي كه ما جلويش پيچيديم، يك ثانيه وقتش گرفته شد، این گناه است. اگرچه به چشم ما نميآيد. حالا يك ثانيه و دو ثانيه و پنج ثانيه چقدر هست!! امّا آرام آرام اينها جمع ميشود، پنج ثانيه و ده ثانيه، روزي ده ـ بيست تا اگر اينجوري اتفاق بيافتد ميشود دو دقيقه، در ماه ميشود شصت دقيقه، در سال مثلاً ميشود دوازده ساعت.
🔹 اگر در جايي رفتيم که نوبتي است، مثلاً ميخواهيم نان بگيريم، یا وقتي كه نمازمان را خوانديم از مسجد يك مرتبه حمله ميكنيم، كفش مردم را لگدمال ميكنيم، خودشان را فشار ميدهيم، آدمهايي كه ضعیفتر هستند مجبور ميشوند كنار بروند، بچهها مجبور ميشوند كنار بروند، در حالي كه اينها نسبت به ما تقدم دارند و جلوتر هستند. اينها همه گناهاني است كه خرده خرده جمع ميشود، بعد ميبينيم كه ما كفر نداريم، شرك نداريم، مال مردمخوري نداريم، اما اين خرده و ريزها آرام آرام تبديل شده است به كوهي كه حد و اندازه ندارد.
کانال طهور
@sharabetahour
📝 نقش امام حسن عسکری در زمینهسازی دوران غیبت و کمال بلوغ شیعه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
emem11-93.mp3
3.75M
🔊 #صوت
📝 نقش امام حسن عسکری در زمینهسازی دوران غیبت و کمال بلوغ شیعه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
32.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
📝 نقش امام حسن عسکری در زمینهسازی دوران غیبت و کمال بلوغ شیعه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 نیاز انسان به فهم باطن قرآن، دلیل ضرورت امامت
🔹 شرح #کتاب_توحید #اصول_کافی ـ درس 93
🔊 صوت و 📹 فیلم در لینک زیر:
https://b2n.ir/486267
🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
📝 امام غایب، ولیّ حاضر
✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت آغاز #امامت_امام_زمان علیه الصلات و السلام
🔊 صوت و 🗂 متن 🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
13960907-EmamZaman.mp3
3.99M
🔊 #صوت
📝 امام غایب، ولیّ حاضر
✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت آغاز #امامت_امام_زمان علیه الصلات و السلام
💠 بر این اساس باید پیوسته شیعیان و مؤمنین را توجه و تذکر داد که امام زمان علیه الصلات و السلام از حیث امامت غایب است یعنی برای شما رهاوردی به نام فقه و تبیین مصالح و مفاسد یا جلوگیری از مصالح و مفاسد در حد شریعت ممکن نیست و ندارد. اما حیثیت ولایتشان که ولایت خدای متعال و تام و تمام است، نهفقط ولایت حاضر است و همه جهات و تغییرات و تحولاتی که میتواند انسان را به قرب الهی برساند و گذر کردن از سختیها و گرفتاریها و مشکلات جهان طبیعت که بهوسیله ولایت انجام میشود، در عصر غیبت وجود دارد، بلکه بیشتر وجود دارد.
💠 علت بیشتری آن است که مؤمنین و شیعیان امید خود را از عوامل ظاهری قطع کردند. وقتی امیدشان از عوامل ظاهری قطع باشد، یعنی خود را بیپناه و مضطر مییابند. همچنان که دعای مضطر به اجابت نزدیک است، توسل، تمسک و دسترسی مضطر به «ولیّ حاضر» به مراتب سهل الوصلتر و ممکنتر هست.
کانال طهور
@sharabetahour
📝 امام غایب، ولیّ حاضر
✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت آغاز #امامت_امام_زمان علیه الصلات و السلام ـ 7/9/1396
💠 امامت امام زمان علیه الصلات و السلام از زمانی شروع میشود که امام قبل از ایشان توانایی یا شرایط دخل و تصرف در امور خلق و بندگان خدا را ندارند.
💠 این ممکن است که با مرگ طبیعی اتفاق بیفتد، چنان که مشهور همین است و وقتی که امام حسن عسکری علیه الصلات و السلام از دنیا رفتند، میگویند امامت امام زمان از اینجا شروع میشود. ولی غیر از این، هم امکانپذیر است و هم شواهدی وجود دارد. از زمانی که امام حسن عسکری علیه الصلات و السلام بسط ید ندارند یا حداقلِ دخالت را در زندگی خلق نمیکنند، چون در واقع غیبت شروع شده، زمان امامت امام زمان علیه الصلات و السلام است.
💠 در جاهایی هم عرض کردم که غیبت خیلی زودتر از اینها شروع شده. اگر زمان امام جواد شروع نشده باشد، قطعاً از زمان امام هادی علیهما الصلات و السلام شروع شده.
💠 این یک نکته که امامت امام زمان که در واقع امامت غایبانه آن حضرت است، زودتر از اینها شروع شده، در عین اینکه ائمه دیگر هستند. چون ائمه دیگر با فرض توانایی یا وجود شرایطِ دخالتِ حداقلی در سرنوشتِ شرعی مردم، امامتشان برجاست. ولایتشان که به این چیزها ربطی ندارد. همزمان با همدیگر همه ولی خدای متعال هستند، یعنی همه احاطه تفصیلی بر مراتب تکوین دارند؛ چه ولایت تکوینی خود را اعمال کنند، چه اعمال نکنند؛ ارتباطی با امامت ندارد.
💠 امامت، حیثیت دخل و تصرف ظاهری در حوزه تشریعیات مردم است. وقتی که امام علیه الصلات و السلام بهخاطر شرایط عصر و زمان، امکان دخالت در زندگی تشریعی را نداشت، یعنی غیبت شروع شده. غیبت که شروع شد، یعنی امامت امام زمان علیه الصلات و السلام شروع شده.
💠 نکته دوم این است که غیبت مربوط به امامت است، نه مربوط به ولایت. یعنی آنگونه که امامت پیامبر، امیر المؤمنین یا دیگر امامان ظهور داشت و در نتیجه دخل و تصرف تشریعی داشت، امامت امام زمان علیه الصلات و السلام ندارد. بنابراین او «امام غایب» است، ولی «ولیّ حاضر». ولایت امام زمان مانند ولایت هر یک از امامان، چه در زمان حیات و چه بعد از ممات، به اندازه سر سوزنی نه کم شدنی است و نه زیاد شدنی. اما امامت آنها، آری. امامت یعنی راهنمایی خلق بر حسب ظاهر شریعت، بر حسب تصرفات ظاهری در احکام، فقه و مصالح و مفاسدی که برای انسانها در زندگی دنیایی آنها هست.
💠 بنابراین امام زمان علیه الصلات و السلام از حیث امامت غایب است. آن تعبیرهایی هم که گفته شده است که مثلاً امام زمان علیه الصلات و السلام مثل خورشیدِ پسِ ابر هستند، در حوزه تشریع نیست؛ در حوزه تشریع حقیقتاً امام زمان غایب است، مخصوصاً بعد از غیبت صغری که یا ارتباط با امام زمان امکانپذیر نیست یا اگر امکانپذیر باشد، هیچ دلیلی بر قطعیت، اعتماد و اطمینانآوری نیست.
💠 بنابراین امامت امام زمان علیه الصلات و السلام دوره غیبت صغری و اینک دوره غیبت کبری را میگذراند و خلق خدا، مؤمنین و شیعیان در حوزه شریعت و احکامِ ناظر به مصالح و مفاسد شرعی و ظاهری باید خودشان به فکر باشند، یعنی باید به مراجع، کارشناسان و مجتهدان در حوزههای مختلف مراجعه کنند. هیچکس نباید منتظر باشد که توسل به امام زمان داشته باشیم تا اینکه حکمی از احکام را برای ما بیان کند یا مصلحتی از مصالح را برای ما تدارک ببیند یا مفسدهای از مفاسد را پیشگیری کند. هیچکس نباید چنین انتظاری داشته باشد، بهخاطر اینکه دوره غیبت امام است.
💠 اما ولایتشان؛ غیبت ولایت امکانپذیر نیست. اگر غیبتی برای ولایت قابل تصور باشد، غیبت مولّی علیهم است. یعنی در شرایطی ممکن است که ولیّ خدا حضور دارد، توانمندی دخالت هم دارد اما در عین حال مولّی علیه فهم و درک ندارد. بنابراین خود را در معرض استفاده و برخورداری از ولایت ولیّ قرار نمیدهد.
💠 آنچه خطرناک است و ممکن است ضرر و زیان آن، آن اندازه باشد که شیعیان توانایی تحمل آن را نداشته باشند، این است که غیبت به ولایت ارتباط پیدا کند. آنهم نه به ولیّ، [بلکه] به مولّی علیه. یعنی شیعیان امام زمان علیه الصلات و السلام ـ که در این عصر همه شیعیان، شیعیان امام زمان علیه الصلات و السلام هستند ـ به درجهای از بیتوجهی، غفلت و خدایناکرده جهالت گرفتار و مبتلا شوند که توانایی برخورداری از ولی حاضر که امام زمان علیه الصلات و السلام هست را نداشته باشند. جای خطرناک اینجاست. یعنی هم به لحاظ اعتقادی جای خطرناک اینجاست و هم به لحاظ رفتاری.
ka150-01.mp3
3.15M
📝 علت تفاوت در تعداد اسمای الهی
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 150
🔹 این تفاوت گاهی از حیث بساطت و ترکیب، گاهی از حیث جزئیت و کلیت، ظهور و بطون و ... است
🔹 تفاوت اصحاب پیامبر و ائمه و درجات آنها با علمای معاصر
🔹 در عصر ائمه علیهم الصلات و السلام اکثریت شیعیان و اصحاب آن حضرات در مراتب اولیه فهم بودند
🔹 مصادیق عینی و خارجیِ موجودات متافیزیکی، وجود جسمانی ندارد
کانال طهور
@sharabetahour
📝 خدشهدار نشدن وحدت مسلمین؛ معیار تولی و تبری
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم
📝 خدشهدار نشدن وحدت مسلمین؛ معیار تولی و تبری
📝 وحدت امت اسلامی، اولویت اول پیامبر، اولیا و مسلمانان است
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 64
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka64-02.mp3
4.07M
🔊 #صوت
📝 وحدت امت اسلامی، اولویت اول پیامبر، اولیا و مسلمانان است
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 64
📝 وحدت امت اسلامی، اولویت اول پیامبر، اولیا و مسلمانان است
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 64
🔹 از امام صادق علیه الصلات و السلام نقل شده است که کسی که در مکه و مدینه پشت سر اهل سنت نماز بخواند، مثل این است که پشت سر پیامبر نماز خوانده است که این یک جهت دیگر دارد.
🔹 ایجاد وحدت در جامعه اسلامی، اولویت اول خدا، پیامبر، مؤمنین و اولیای خدای متعال است و الا امیرالمؤمنین به راحتی میتوانست که اگر نتواند خلافت پیامبر را حفظ کند، حداقل نگذارد آب خوش از گلوی آنها هم پایین برود. حداقل میتوانست جامعه را برای اینها ناامن کند.
🔹 ولی توجه داشته باشیم که در شرایطی امیرالمؤمنین و همین طور بقیه ائمه قرار گرفتند ـ چون عصر اول است ـ که اگر اختلاف بیفتد، آنچه از بین میرود، خلافت نیست، اصل اسلام از بین رفته است و مردم آمادهاند که به دوره قبلی برگردند.
🔹 به همین خاطر است که آن حضرات صبر، سکوت و تحمل کردند، آنهم سالیان درازی یعنی 250 سال صبر و تحمل کردند و الا هر کدام از آنها میتوانستند آن کاری که امام حسین علیه الصلات و السلام انجام داد، چه با همان عده، چه با عده کمتر یا بیشتر انجام بدهند و در نتیجه میتوانستند حکومتها را منقرض کنند.
🔹 کار امام حسین علیه السلام این بود که بنی امیه زود منقرض شد. اولاً کسانی که مستقیماً دخیل بودند، بهراحتی و دو ـ سه سال بعد از بین رفتند. نوبت به دیگران که رسید، امام سجاد علیه السلام هم میتوانست همین کار را انجام بدهد و همینطور دیگر امامان. ولی گمان بنده این است که اگر آنچه را امام حسین علیه السلام انجام داد، تکرار میشد و پیوستگی پیدا میکرد، احتمال اینکه مسلمانها چنان از هم بپاشند که چیزی از اسلام باقی نماند، خیلی زیاد بود.
🔹 به همین خاطر است که اینجا که میفرماید «پشت سر آنها نماز بخوانید، مانند آن است که پشت سر پیامبر نماز خواندید»، بهخاطر وحدت است.
🔹 وحدت مسلمین مهم است. اولویت اول مسلمانان، اولویت اول پیامبر و اولویت اول اولیای خدا وحدت مسلمانهاست که فرمود همیشه با هم باشید، نمازتان را هم مجتمع بخوانید. دو همسایه اگر مثلاً نتوانستند در مسجد شرکت کنند، پشت سر همدیگر اقتدا کنند و در خانه یک نفر پیشنماز شود. یعنی این اجتماع هرچند دونفری، سه نفری، پنج نفری، بلکه ان شاء الله بیشتر و بیشتر بشود.
کانال طهور
@sharabetahour
1️⃣ انتشار برای نخستین بار
💠 در دنیا عاقلانه باید زندگی کرد
🔹 شرح خطبه پارسایان درس 110
17- 8- 1386 (27 شوال 1428)
📹 فیلم و 🔊 صوت در لینک زیر:
https://b2n.ir/989531
🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Parsayan110-13860817.mp3
28.64M
🔊 #صوت
💠 در دنیا عاقلانه باید زندگی کرد
🔹 شرح خطبه پارسایان درس 110
1️⃣ انتشار برای نخستین بار
💠 در دنیا عاقلانه باید زندگی کرد
🔹 شرح خطبه پارسایان درس 110
17- 8- 1386 (27 شوال 1428)
✔️ وَ صَبْراً فِي شِدَّةٍ
✔️ گفته شد: صبر ارزش نسبی دارد، یعنی اگر شرایط ویژهای پدید آمد که حفظ یا ارتقای کمالات انسان در آن شرایط متوقف بر پایداری و تحمل بیشتر باشد، در آن صورت، صبر امر پسندیده است.
✔️ علاوه بر اینکه کسی نباید شرایط را برای خود و دیگران بهگونهای فراهم سازد که مجبور شود خود و دیگران صبر و بردباری داشته باشند
✔️ به تعبیر دیگر، برای آنکه بندگان خدا به مقام صبر دست یابند و محبت الهی شامل حال آنها شود، نباید زمینه صبر و سختیها، مشکلات و چالشهای زندگی را برای آنها فراهم ساخت
✔️ در مقابل، علم اینگونه نیست؛ زیرا علم ارزش ذاتی دارد؛ بنابراین اگر کسی را وادار به تعلیم و تعلم کنیم، کار خوب و امر پسندیده خواهد بود
✔️ شاهد روايي
✔️ اشاره: تأثير مقتضي و شرايط و نوع مخاطبان بر كلام پیامبر و خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام
✔️ در عصر نزول و همچنین عصر تفسیر قرآن و ارایه بیانات پیامبر و خاندان مطهرش علیهم الصلات و السلام، مجالس مردانه بود، بنابراین خطابها متوجه مردان میشود
✔️ عوامل صبر برای خدا:
1ـ کسی که اعتقاد به توحید دارد، برای خلق وجه استقلالی قائل نیست، بنابراین دعوای با خلق را بیخردی میداند
وجود خلق، عين ربط است و لحاظ استقلالی ندارد؛ به همین خاطر است که گفتهاند: نمیتوان خلق را شناخت مگر اینکه نخست خدایش را شناخت
✔️ اشاره: ذكر امير المؤمنين علیه الصلات و السلام در جنگ: «يَا هُوَ يَا مَنْ لا هُوَ إِلا هُو»
✔️ به هر رنگی که خواهی جامه میپوش/ که من آن قد رعنا میشناسم
✔️ اشاره: تفاوت اراده و رضايت
✔️ اعتراض و شکوه به خدا حماقت است، مگر به دستور او
✔️ اشارهاي به شرايط مناجات
✔️ اشاره: نماز خواندن حضرت امير علیه الصلات و السلام كنار درختان مختلف
✔️ در دنیا عاقلانه باید زندگی کرد، نه عارفانه
✔️ اشاره: تلك الايام نداولها بين الناس
✔️ اشاره: تفكر موسوي علیه الصلات و السلام این است که خدای متعال به تمام موجودات کمالات لایق و شایسته آنها را عطا کرده است
✔️ اشارهاي به فهم حيوانات
✔️ اوامر الهي؛ ارشادي يا مولوي؟
✔️ اثربخشي ويژه وظايف مالي: اگر کسی صد سال نماز خوانده باشد، اما هیچ کار مالی برای خلق خدا انجام نداده باشد، جای آن خالی است
✔️ اشاره: شرايط انفاق و خيرات در اين زمانه
✔️ اشاره: تفاوت وجود زن و مرد
✔️ اشارهاي به حالات شيخ ابوالحسن خرقاني
✔️ سوء خلق فرزندان رقیقتر است، چون موقتی است
✔️ قربة الی الله معانی متعدد و مختلف دارد. یکی از معانی این است که در مناجاتها و خلوتها از خدا و خلق خدا به او شکوه کنیم اما سخن از بدی آنها نیاوریم
کانال طهور
@sharabetahour